Eduskuntavaalit 2019

Samalla tavalla USA sitä rahaa sotimiseen käyttää. Vai onko amerikkainen sota parempi mitä venäläinen? Kauppaa käydään kenen kanssa voidaan ja valitettava asia on se, että energiaa joudutaan venäjältä tuomaan ja ostamaan koska se on niin paljon siistimpää kuin että sitä uraania louhittaisiin esimerkiksi suomessa. Vähän sama monen muunkin asian kanssa. Hienoa ostaa kiinassa lapsityövoimalla tuotettuja lenkkareita ja vaatteita. Samalla voi ajella sinne prismaan tai henkka maukkaan ostamaan noita kuteita sähköautolla jonka akkujen metallit on louhittu lapsityövoimalla.

Mitenkähän USA tähän liittyy?
 
Jos kyrpäjoen Pekalla on yhtään matikkapäätä niin pientä vertailua kannattaa tehdä.

100km työmatkaa suuntaansa, 200km x 220 työpäivää. Siihen kauppareissua ja mökkimatkaa päälle niin Fiestan mittariin kertyy 50tkm vuoteen. Bensaan menee varmaan 8e/100km eli vuodessa 4000e. Vanhaa Fiestaakin joutuu noilla kilsoilla varmasti ropailemaan vaikka kuinka, sanotaan tonni vuoteen. Bensojen kanssa 416e/kk.

Jos kyrpäjoen pankin ukko antas yhtään myöten ja perse kestää niin Pekka hakee pankista parin vuoden päästä 20ke lainan ja ostaa sillä sähkärin. Pekka makselee lainaa pois 400e/kk ja ajelee tyytyväisenä töihin. Remonttiakin tarttee vähemmän ja kun sähkärillä ajelu maksaa 2e/100km niin kokonaiskulut on satkun enemmän ku Fiestalla. 6 vuoden päästä Pekalla on omana noin 7 tonnin auto mutta kuukausimenot on paljon pienemmät ku Fiestalla.

Pekka hakee taas pankin ukolta 5 tonnia ja ostaa kotitalon katolle aurinkopaneelit. Parin vuoden lainanmaksun jälkeen se ajelee 6 kuukautta vuodesta aivan ilmatteeksi, maksaa vain ajoneuvoveron. Aktiivisena reserviläisenä ja isänmaan ystävänä mutta ei kuitenkaan demarina Pekka on erityisen tyytyväinen ettei hänen tarvi rahoittaa vieläkin vallassa olevan Putinin sotakoneistoa eikä Sanna Marinin johtamaa vasemmistohallitusta.

Sitte onki aika vaihtaa autoa, vanhasta sai vielä 4 tonnia.

Tai sitte Pekka jatkaa sillä Fiestalla ja maksaa edelleen itsensä kipeäksi bensasta. 8 vuoden päästä Pekalla on pääomaa edelleen tonni. Valintojen maailma.
 
Viimeksi muokattu:
kun sähkärillä ajelu maksaa 2e/100km niin kokonaiskulut on satkun enemmän ku Fiestalla. 6 vuoden päästä Pekalla on omana noin 7 tonnin auto mutta kuukausimenot on paljon pienemmät ku Fiestalla.

Pekka hakee taas pankin ukolta 5 tonnia ja ostaa kotitalon katolle aurinkopaneelit. Parin vuoden lainanmaksun jälkeen se ajelee 6 kuukautta vuodesta aivan ilmatteeksi, maksaa vain ajoneuvoveron. Sitte onki aika vaihtaa autoa.
Miten tässä tapauksessa valtio kerää sen 8 000 000 000€ ?
 
Niin että virolaiset on tyhmiä, ne ei ymmärä mitään tietoturvan päälle?
Se kuuluisa paperipinokuva johtuu siitä, että sotevaliokunta vuoti salaista tietoturvalainsäädäntöä julkisuuteen. Tämän seurauksena heiltä estettiin paperittoman tietojenkäsittelysovellukseen pääsy, ja pakotettiin käyttämään vain paperia.
 
Laitetaan nyt tänne, kun hallituskeskusteluihin liittyvät. Hesari: Jussi Halla-ahon blogikirjoituksista ja ”ihmiskäsityksestä” tuli hidaste perussuomalaisten hallitustielle – Näin Halla-aho kirjoitti vähemmistöistä vuosikymmen sitten


Siis ovatko nämä postaukset yhä miehen blogialustalla? Artikkelissa Halla-aho on hyvin kyllästynyt kommentoimaan asiaa jokaisten vaalien jälkeen.

Kannattaisikohan ne sitten poistaa sieltä? Ne joko ovat siellä tai eivät ole jokaisten vaalien alla ja jälkeen esille nostettavina. Diplomi-insinöörit ja rautakanget tiedetään, mutta sitten on näköjään vielä tohtorismiehet. Pitäisikö se aktiivinen katuminen nyt suorittaa, kerran se vaan kirpaisee. Kaikenlaisia pahoinpitely- ja talousrötöksiä tai muita törkeää ovat poliitikot tehneet ja niistä yli päässeet, etenkin jos tapahtumat ajalta ennen poliitikon uraa. Esimerkiksi kärkipoliitikot Stubb ja Vapaavuori.

Ihan väkisin tulee mieleen sanonta, että ei se tyhmä joka virheen (miten tämä määritetäänkin) tekee, vaan se joka toistaa sitä ja odottaa joka kerta erilaista lopputulemaa. Halla-aho ei tyhmä ole, mutta jokin ylpeys siellä estää (poliittisesti) rationaalisen toiminnan.

Muoks: Ja lisätään nyt vielä että tarkoitukseni ei ole trollata vaan ihmetellä ääneen (omasta mielestäni) päivänselvää asiaa.
 
Miten tässä tapauksessa valtio kerää sen 8 000 000 000€ ?

Ainakaan tällä hetkellä VM:n virkamiehet eivät tiedä. Päätökset on tehtävä viimeistään 2023 aloittavan eduskunnan toimesta mutta tieliikenteen verokertymä tulee pienenemään jo nyt valitun eduskunnan aikana.

Vaihtoehtojahan on monia, eivätkä läheskään kaikki tule tieliikenteestä.

Jos liikkumisen verotuksen haluaa minimoida, sähkäri on siihenkin oiva valinta. Autovero on 2,7% kun se dinoautoilla on päästöistä riippuen yleensä 20-30%. Omistamisen verot on tasoissa. Itse sähköstä menee veroa noin 70 senttiä / 100km, vs polttiksella 5-7e / 100km. Omilla aurinkopaneeleilla ajaa maaliskuusta lokakuuhun ilman tuotakaan veroa.

Jos erityisen paljon haluaa tukea Antti Rinteen (ja V.V. Putinin) hallintoja, kannattaa ostaa uusi polttomoottoriauto ja maksaa itsensä kipeäksi auto-, arvonlisä-, ajoneuvo- ja polttoaineveroa sekä huoltovarmuusmaksua.
 
Eipä ole luovuuden puutteesta ennenkään verottajaa epäilty..
Konsensus taitaa olla, että verottajan luovuus siirtää verotuksen painottamista saastuttavaan / luontoa ja sen resursseja kuormittavaan toimintaan. Samanaikaisesti tämä kyllä voi hyvinkin osua vähävaraisimpiin, jolla ei ole varaa vaihtaa öljylämmitystä tai sähkölämmitystä toiseen. Sähkölämmityshän on rakentamisen hetkellä ylivoimaisesti halvinta, patterielementit seinään ja soromnoo. Samoin vanhan auton vaihtaminen maksaa.

Toivottavasti sitä hulluutta ei nähdä että puulla lämmittäminen tehdään mahdottomaksi...
 
Eli kun en halua lapsieni näkevän esimerkiksi transvestiitteja tai muita perverssejä, niin pelkäsin muutosta? Aika tuubaa sanon minä!

Ei, vaan tuossa on molemmissa tapauksissa taustalla samat syyt. Ihmisten aivot toimivat eri tavalla.

Kannattaa googlettaa asiasta, jos se kiinnostaa. Tuosta on tehty lisääntyvästi tutkimusta viime vuosina.

Yksi kansantajuinen linkki

 
Autojen verotus. Muistelkaapa Merja Kyllösen asettamaa Jorma Ollilan selvitystyöryhmää. Kyllä verottaja keinot keksi jo silloin.
 
Ainakaan tällä hetkellä VM:n virkamiehet eivät tiedä. Päätökset on tehtävä viimeistään 2023 aloittavan eduskunnan toimesta mutta tieliikenteen verokertymä tulee pienenemään jo nyt valitun eduskunnan aikana.

Vaihtoehtojahan on monia, eivätkä läheskään kaikki tule tieliikenteestä.

Jos liikkumisen verotuksen haluaa minimoida, sähkäri on siihenkin oiva valinta. Autovero on 2,7% kun se dinoautoilla on päästöistä riippuen yleensä 20-30%. Omistamisen verot on tasoissa. Itse sähköstä menee veroa noin 70 senttiä / 100km, vs polttiksella 5-7e / 100km. Omilla aurinkopaneeleilla ajaa maaliskuusta lokakuuhun ilman tuotakaan veroa.

Jos erityisen paljon haluaa tukea Antti Rinteen (ja V.V. Putinin) hallintoja, kannattaa ostaa uusi polttomoottoriauto ja maksaa itsensä kipeäksi auto-, arvonlisä-, ajoneuvo- ja polttoaineveroa sekä huoltovarmuusmaksua.
Ymmärränkö oikein, että päästötön liikkuminen tulee olemaan jatkossakin edullista ja liikenteestä ei haluta jatkossakaan kerätä 8 000 000 000€ verotuloja?
 
Autojen verotus. Muistelkaapa Merja Kyllösen asettamaa Jorma Ollilan selvitystyöryhmää. Kyllä verottaja keinot keksi jo silloin.
Kieltämättä tämä toimii. Toki tullut ikääkin eikä vauhdin hurmaa ole tarvinnut enää kokeilla joka mutkassa pariin vuosikymmenneen, mutta: nykyisessä perheautossa 1.4 turbo. Hyvin ehtii perille, kuluttaa vähän, ja pienempi vuotuinen ajoneuvovero. Aiemmassa vapaastihengittävä 2-litranen.
 
Kun täällä muistellaan vanhoja rötöksiä niin laitetaan tämäkin:

Matkakuluja ja puhelinlaskuja toisten lompakosta. Ei vakavaa kunhan ei ryhdy valtiovarainministeriksi.
Olisi vähintäänkin kohtuullista jos joku Kauppalehden tai Taloussanomien toimittaja kysyisi Rinteen aktiivisesta katumisesta, näissä sekä laittomissa lakoissa. Rinne taitaa olla siitä harvinainen poliitikko, että useampi tuomio alla? Laittomista lakoista sekä Kittilän hissijupakasta tullut ainakin tuomiot.

Muoks piti kurkata wikistä: kaksi erillistä tuomiota laittomista lakoista. Taparikollinen, siis. Miten sen hissijupakan kanssa kävikään?

Muoks 2: Ari Pesonen osuvasti tästäkin aiheesta: http://aripesonen1.puheenvuoro.uusi...io-onko-hanella-sopiva-luonne-paaministeriksi
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärränkö oikein, että päästötön liikkuminen tulee olemaan jatkossakin edullista ja liikenteestä ei haluta jatkossakaan kerätä 8 000 000 000€ verotuloja?

Kukaan ei tiedä, on oikea vastaus. Mitään verolinjauksia 20-luvulle ei ole eikä voi olla olemassa.

Jos rahaa halutaan repiä liikenteestä, sähköisen liikenteen aikakaudella ei oikeastaan ole kovin paljoa vaihtoehtoja.

- Autoveron nosto sotii sähköistymistavoitteita vastaan
- Ajoneuvoveron nosto iskee pahimmin pienituloisiin
- Sähköveroa ei kovin paljoa voi nostaa tai kaikilla on paneelit katoilla, lisäksi se osuu myös muuhun kuin autoiluun
- Jäljelle jää km-pohjainen verotus. Teknisesti ja juridisesti haastava toteuttaa.

Voi hyvin olla että tulevaisuudessa liikenteestä kerätään huomattavasti vähemmän veroja kuin nyt. Sitten on taas poliittista arvovalintaa vähennetäänkö julkisia menoja vai korotetaanko joitakin muita veroja ja maksuja, kuten vaikka ansiotuloveroa tai arvonlisäveroa jne. Ennustan asian tiimoilta kuumaa keskustelua ensi vuosikymmenen puolenvälin korvilla. Arvioisin että liikenteen verotulot tulevat pienenemään noin kuuteen miljardiin jo 2025 kantturoilla.
 
Back
Top