Eduskuntavaalit 2019

Ei haukuta pekkaa, vihreistä yksi fiksuimpia.


Sen sijaan voimme pelätä Ohisaloa joka saattaa kohota muiden hallituspuolueiden johtajien yläpuolelle lausuntojen tasossa, karismassa yms .... (jopa halla-ahon tasolle).
 
Muutama kommentti:
1. Hyvin maltillinen nosto ja tehdään ilmeisesti vihreiden ja vassujen äänestäjien rauhoittelemiseksi.
2. Jatkossa kaikki perheenyhdistäjät tulevat olemaan 17 vee, koska vapautus tuloharkinnasta.
3. Miksi karkoituspäätöksen saanut vaivautuisi pitämään sitä jalkapantaa?
4. Veronmaksajien piikki avataan uudestaan juristien rokotettavaksi.
7. Rinnehän möläytti tuon teeveen vaaliväittelyissä ja jopa Sipilä pyöritteli silmiään. Halla-aho kuittasi, että romuttaa meidän työperäisen maahanmuuton koko järjestelmän. Nyt se on sitten hallitusohjelmassa! Uskomatonta. https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/27...tto-hammastytti-muut-puolueet-romuttaisi-koko
9. Tuo on ohjelman yksi harvoista valopilkuista, varsinkin jos on kyse opinnoissaan hyvin menestyneistä. Outoa, että porvaripuolueet eivät saaneet tuota toimeenpantua?
10. Tuota mantraa voi toki hokea. Osaava työperäinen ulkomaalainen kartaa Suomea. Tämä ei ole kovin vetovoimainen maa heille kun kerta vaihtoehtojakin on. Sen sijaan elinikäisen ylöspidon ja laiskottelun mallimaata hakeva sosiaaliturvasurffari, heille tämä on eräs parhaista maista maailmassa. Se sitten näkyykin siinä, keitä tänne tulee.
Noh, neljän vuoden kuluttua suunta saattaa muuttua...
 
Jospa rahoitus saataisiin kruununjalokivien sijaan maahanmuuton kustannuksista.

Kruununjalokivet tuovat rahat vain kerran. Maahanmuuttokustannuksissa säästö on puhdasta tuloa joka vuosi tästä eteenpäin.

Tulee mieleen Kemiran myynti. Ostaja nosti lannoitteiden hinnat ja lopulta siis kaupan maksoi suomalainen maanviljelijä.
 
Ostajan katumus?

Paljonkohan Suomessa on vielä kaappipersuja? Sellaisia siis, jotka kannattavat niitä ajatuksia/linjauksia, mutta sosiaalinen paine pakottaa liputtamaan jotain trendikkäämpää vaihtoehtoa.

Itsekin olen kohdannut persuvihamielisyyttä ihan korkeakoulutettujen keskuudessa. Syytetään kekkosvallan kannattajaksi ja kerrotaan kuinka paska maa oltiin ennen EU-jäsenyyttä ja kuinka EU on siltä pelastanut. (Oliko Ruotsi paska maa ennen kuin siitä tule EU-maa 1995? Ei kai, päätellen ruotsinsuomalaisten määrästä, eli homma on ihan kiinni siitä, miten asiat hoidetaan ja ketä äänestetään, ei jonkin KV-yhteisön jäsenyydestä.)
 
Kunnat saavat viidelle vuodelle ammatillisen koulutuksen lisäopettajien palkkaamiseen yhteensä 235 miljoonaa euroa.

Tuo vastaa noin 580-600 opettajan palkkaa (jos pätevä ja kokemusta).

Ei kannata puhua kunnista, koska käytännössä ammattiopetusta antavat järjestämisluvan saaneet oppilaitokset. Niitä toimii ammatillisella sektorilla noin 180 kpl.

Se tekee noin 3,3 opea per oppilaitos lisää. Kun toimialoja on jopa useita kymmeniä, ei tuo satsaus näy juuri missään. Jokaisella toimialalla tuppaa olemaan omat opettajansa eivätkä he pysty juurikaan ristiinopettamaan. Esim sähkön opettaja tuskin menestyy muurareiden kouluttajana, tai kampaamossa.
 
Tuo vastaa noin 580-600 opettajan palkkaa (jos pätevä ja kokemusta).

Ei kannata puhua kunnista, koska käytännössä ammattiopetusta antavat järjestämisluvan saaneet oppilaitokset. Niitä toimii ammatillisella sektorilla noin 180 kpl.

Se tekee noin 3,3 opea per oppilaitos lisää. Kun toimialoja on jopa useita kymmeniä, ei tuo satsaus näy juuri missään. Jokaisella toimialalla tuppaa olemaan omat opettajansa eivätkä he pysty juurikaan ristiinopettamaan. Esim sähkön opettaja tuskin menestyy muurareiden kouluttajana, tai kampaamossa.

No ei nyt sentään. Pätevän opettajan palkka on 3000-4000 eur/ kk. Otetaan luvuksi maksimi eli 4000 jolloin kokonaissumma on 48000/ vuosi. Sivukulut päälle kertoimella 1,5 niin kustannus on 72000 eur / vuosi / opettaja.

235000000/72000=3263 opettajaa. Ei lasku näin suoraan mene. mutta kyllä tuolla rahalla sentään vähän enemmän saa aikaan.
 
En tiedä mitä tarkoitat yhteyksillä. Fakta kuitenkin on, että Suomessa sekä asuu että vierailee paljon venäjänkielisiä, ja että venäjänkielisten englanninkielen taito on heikompi kuin ruotsinkielisillä. Tulevaisuudessa venäjä voi olla toiseksi puhutuin kieli Suomessa. Jo nyt Itä-Suomessa venäjää puhutaan enemmän kuin ruotsia, eikä venäjää kuullakseen tarvitse mennä edes Itä-Suomeen: aika monesta helsinkiläisestä liikkeestä löytyy venäjänkielistä henkilökuntaa ja ihan syystä.

Yhteydet tarkoittavat esimerkiksi sitä, että hyvin harvat asiat ovat venäjän kielellä Suomessa, harvat suomalaiset käyvät Venäjällä ja venäläisyys on ylipäätään vierasta. Sitä ulkopoliittista virhettä en usko poliitikkojen hevillä tekevän, että hyväksyisivät niin laajamittaisen maahanmuuton Venäjältä Suomeen, että venäläisiä olisi täällä satoja tuhansia.
 
Oikea mies olisi kassan vartijana. Sääli, että hänet varmaan vaihdetaan, koska uusi puheenjohtaja varmaan haluaa ministeriksi.

Hallitus voi joutua tekemään mittavia leikkauksia, jos työllisyysaste ei nouse, sanoo valtiovarainministeri Mika Lintilä
”Pikkuisen minä pelkään, että joissakin ministeriöissä alkaa mopo keulia”, Lintilä sanoo.


]https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006135647.html?
 
Yhteydet tarkoittavat esimerkiksi sitä, että hyvin harvat asiat ovat venäjän kielellä Suomessa, harvat suomalaiset käyvät Venäjällä ja venäläisyys on ylipäätään vierasta. Sitä ulkopoliittista virhettä en usko poliitikkojen hevillä tekevän, että hyväksyisivät niin laajamittaisen maahanmuuton Venäjältä Suomeen, että venäläisiä olisi täällä satoja tuhansia.
Suomessa on nykyään 72 000 venäjänkielistä ja määrä kasvaa vuosi vuodelta. Voi olla, että joudut pettymään, ellei sitten politiikassa tapahdu yllättävää suunnanmuutosta. Ei Venäjälle matkailu ole harvojen hupia, varsinkin Itä-Suomessa se on hyvin yleistä. Vuonna 2016 Venäjä oli suomalaisten neljänneksi suosituin matkakohde.


Mitä matalammat rajat Suomen ja Venäjän välillä, sen parempi. -Alexander Stubb.
 
Itsekin olen kohdannut persuvihamielisyyttä ihan korkeakoulutettujen keskuudessa. Syytetään kekkosvallan kannattajaksi ja kerrotaan kuinka paska maa oltiin ennen EU-jäsenyyttä ja kuinka EU on siltä pelastanut. (Oliko Ruotsi paska maa ennen kuin siitä tule EU-maa 1995? Ei kai, päätellen ruotsinsuomalaisten määrästä, eli homma on ihan kiinni siitä, miten asiat hoidetaan ja ketä äänestetään, ei jonkin KV-yhteisön jäsenyydestä.)

Työskentelen samassa isossa avotilassa noin sadan (oletetun) korkeakoulutetun kapitalistin kanssa. Arvaan, että ktm on yleisin tutkinto ja uskoisin kokoomuksen olevan aika vahvoilla. Vaalien alla keskustelu virisi pari kertaa ja heittäydyin ihan avoimesti liputtamaan ps:n puolesta. Mulle hymyiltiin ja vähän naureskeltiinkin hyväntahtoisesti. Valintani tavallaan sai ymmärrystä, vaikka kukaan muu ei kyllä ”nostanut kättään” mun lisäksi. Odotin kyllä pientä myrskyä vesilasiin, mutta yllättäen sitä ei tullut. Joku tabu ps:n ympärillä on, sillä selkeästi monet ovat asioista kanssani samaa mieltä, mutta puolueen kohdalla keskustelu ajautuu umpikujaan.

Nykyisen vasemmistohallituksen alkutaipaleesta on ollut paljon helpompi porukalla pöyristyä kahvipisteellä.
 
Joku tabu ps:n ympärillä on, sillä selkeästi monet ovat asioista kanssani samaa mieltä, mutta puolueen kohdalla keskustelu ajautuu umpikujaan.
No se tabu on osan aktiivijäsenistön tai muuten framilla olleen poliittisen hygienian puute tai jopa funtamentalistinen asenne. Ei sitä väriä tarvitse paljoa olla kun koko pyykki on värjätty.
 
Ruotsin kielen osaaminen edistää matkailua lähialueella. Lähimatkailu on tämän päivän ja tulevaisuuden juttu ilmastosyistä. Kun käännämme katseemme Ruotsin suuntaan pöhinä lisääntyy politiikassa, kaupassa ja privaattipuolella.
Voitaisiinko taas kohta olla Ruotsin vall .... eiku... vaikutuksen alla?
.
 
Itsekin olen kohdannut persuvihamielisyyttä ihan korkeakoulutettujen keskuudessa.

Hiljaa minä olen. Ei voi kahvipöydissä mitään sanoa. Viimeksikin yksi tutkijantapainen aloitti ölinän "kansallismielisyydestä" varmaan arvaillen ketkä ovat "väärää mieltä". Jääkiekkopelit oli menossa.

Turpani pysyy kiinni joten siinähän arvailevat mitä mieltä Pekka on.
Muutenkin maltti olisi aina valttia.
 
Viimeksi muokattu:
Hiljaa minä olen. Ei voi kahvipöydissä mitään sanoa. Viimeksikin yksi tutkijantapainen aloitti ölinän "kansallismielisyydestä" varmaan arvaillen ketkä ovat "väärää mieltä". Jääkiekkopelit oli menossa.

Turpani pysyy kiinni joten siinähän arvailevat mitä mieltä Pekka on.
Muutenkin maltti olisi aina valttia.
Jos alkaa puhua ongelmista niin kahvipöydissä henki tuntuu olevan: "kyllähän suomalaisetkin tekevät rikoksia".

Ei tämä muutu ennen kuin valtamedia hesari yms muuttaa kantaansa.
 
No ei nyt sentään. Pätevän opettajan palkka on 3000-4000 eur/ kk. Otetaan luvuksi maksimi eli 4000 jolloin kokonaissumma on 48000/ vuosi. Sivukulut päälle kertoimella 1,5 niin kustannus on 72000 eur / vuosi / opettaja.

235000000/72000=3263 opettajaa. Ei lasku näin suoraan mene. mutta kyllä tuolla rahalla sentään vähän enemmän saa aikaan.


5 x 600 (minun tulokseni) = 3000 mikä on aika lailla sama kuin sinun laskelmasi tulos. Ei tainnut matematiikka olla vahvin lajisi koulussa?

Noista sinun kertoimistasi: 1.5 taitaa olla liian pieni kerroin, 2.0 on parempi, joillain aloilla se ei edes riitä. Ehkä se open hommiin riittää ja on vähän ylikin.

4000 ei ole mikään maksimi amisopeille, mutta mediaaniksi se saattaa menetellä tai olla hivenen yläkanttiin.
 
Keskiverrolle suomalaiselle niitä tilanteita missä ruotsin kielen osaamisesta on hyötyä tulee tasan yhtä paljon kuin korean kielen osaamisesta. Eli ei yhtään.

Minä osaan hiukan ruotsia. Ja voin huvikseni yrittää hablata kieltä naapureideni tai joidenkin tuttujeni kanssa. Jos puhutaan liiketoimista, vain idiootti puhuu itselleen vierasta kieltä, mikä on vastapuolen äidinkieli. Samalla sekunnilla kun aletaan puhumaan asiaa, minun kielitaitoni supistuu englanniksi.

Ja ei. Kuten jokainen joka on tehnyt kansainvälistä kauppaa tietää. Ei kukaan oleta sinun osaavan kauppakumppanisi kieltä. Kuvitelma siitä, että "toisen kielen osaaminen" olisi jokin arvostuksen aihe vastapuolen mielestä ei vain pidä paikkaansa.

Postauksesi oli oudon näköinen, mutta oletan että tuo oli tekstiäsi?

Olen eri mieltä. Toki riippuu mikä on kaupanteon tavoite. Jos on meininki ostaa vain kerran ja tehdä Trumppimainen MEGADeal™, jossa vastapuoli häpäistään, uhkaillaan ja muilla tavoin saadaan heruttamaan se kauppa, joka ei tule koskaan enää toistumaan koska sinua ei haluta toistamiseen nähdä, niin sitten ei kait kielellä ole väliä.

Kun ruvetaan tekemään kansainvälistä kauppaa, on olemassa kaksi eri roolia: ostaja ja myyjä.

Jos olet ostaja, niin ei se ole niin tärkeää osata toisen osapuolen kieli. Englannillakin pärjää.

Mutta jos olet myyjä, niin kyllä sinä etua saat toisen äidinkielen riittävän hyvästä osaamisesta. Pääset lähemmäs ihmisenä ja teet parempia kauppoja.

Muuten olen sitä mieltä, että pakkoruotsin voisi poistaa. Olen toiselta äidinkieleltäni ruotsinkielinen, sikäli kun asia ketään kiinnostaa. Kaikki ruotsinkieliset eivät todellakaan kannata pakkoruotsia.

Minulle on oikeastaan täysin samantekevää, mitä suomenkielinen väestö - johon myös lukeudun - opiskelee kielinä.
 
5 x 600 (minun tulokseni) = 3000 mikä on aika lailla sama kuin sinun laskelmasi tulos. Ei tainnut matematiikka olla vahvin lajisi koulussa?

Noista sinun kertoimistasi: 1.5 taitaa olla liian pieni kerroin, 2.0 on parempi, joillain aloilla se ei edes riitä. Ehkä se open hommiin riittää ja on vähän ylikin.

4000 ei ole mikään maksimi amisopeille, mutta mediaaniksi se saattaa menetellä tai olla hivenen yläkanttiin.

Ennen kuin haukut enempää minun matematiikkaani, kannattaisi ehkä katsoa, mitä itse kirjoitit.

"Tuo vastaa noin 580-600 opettajan palkkaa (jos pätevä ja kokemusta)." Tuo on tarkka lainaus. Ja summa oli 235 miljoonaa. Haluatko jatkaa keskustelua matematiikasta?
 
Noista sinun kertoimistasi: 1.5 taitaa olla liian pieni kerroin, 2.0 on parempi, joillain aloilla se ei edes riitä. Ehkä se open hommiin riittää ja on vähän ylikin.

1.54 on keskiarvo, siistissä sisätyössä jossa suurin vaara on kompastua roskakoriin kerroin on n. 1.35.. korkein mitä tiedän on nuohoojalla jolla kerroin on 2.2. Raksalla 2.02.. Ehkä se opettaja osuu johonkin kirjanpitäjän ja nuohoojan väliin, kuitenkin lähempänä sitä kirjanpitäjää...

edit: erot tulevat ihan vakuutusmaksuista
 
5 x 600 (minun tulokseni) = 3000 mikä on aika lailla sama kuin sinun laskelmasi tulos. Ei tainnut matematiikka olla vahvin lajisi koulussa?

Noista sinun kertoimistasi: 1.5 taitaa olla liian pieni kerroin, 2.0 on parempi, joillain aloilla se ei edes riitä. Ehkä se open hommiin riittää ja on vähän ylikin.

4000 ei ole mikään maksimi amisopeille, mutta mediaaniksi se saattaa menetellä tai olla hivenen yläkanttiin.

Oikea kerroin lienee about 1,3 sivukuluissa, jos puhutaan siis suoraan palkkauskulungeista ja niihin liittyvistä työnantajan maksuista. 1.4:llä suunnittelin aikoinaan projekteja ja se osoittautui käytännössä liian isoksi kertoimeksi.

EDIT: Ja tietenkin on selvää että meidän alalla ei käsiä liata kuin korkeintaan tulostimen väripatruunoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top