Eduskuntavaalit 2023

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skärdis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuo pitää paikkansa. Saarinen/Aalto sai johtaa skp:tä niin ku halus. Ei haitannu Kekkosta pätkääkään. Paasikivi-Kekkonen pelkäs demareita ja teki kaikkensa pitääkseen tuon lauman aisoissa. Olen kyllä hämmentynyt että eikö suomessa hoksata mitä sdp oikeasti haluaa. Rankimpana keihäänkärkenä SAK, joka tappaa kaiken paitsi sak-uskonnon. On olemassa henkilökohtaisen tarinan jossa SAK tuli duunarin ja porvarin väliin ja ei ollut duunarin puolella.
Kekkonen piti demareita aisoissa tasan siihen asti, kun Väinö Tanner ja muut neukkulaan kielteisesti suhtautuvat asevelisosialistit hiipuivat vähän kerrassaan pois ja tilalle tuli nuorempia, "ulkopoliittista linjaa" tukevia demareita.

Yleensäkin Kekkosen presidenttikausi ei todellakaan ole mikään esimerkki puoluekentän monimuotoisuudesta ja moniarvoisuudesta. Mutta se olisi pitkä tarina se.

Oikeistodemareille olisi tilausta. Missä ovat 20-luvun Lipposet ja Jungnerit?

Sillä tiellä voisi povata tulevaisuuttakin puolueelle, mutta jos vaan jatketaan entistä punavihreämmäksi tiivistymistä, niin ei hyvä heilu.
Niin, yhdistymällä kokoomukseen olisi siis puolueen tulevaisuus turvattu? Lipponen romahdutti sdp:n kannatuksen, jungner on kykynsä näyttänyt, enkä niistä sen enempiä viitti mainitakaan

Oikeistodemareille olisi tilausta. Missä ovat 20-luvun Lipposet ja Jungnerit?

Sillä tiellä voisi povata tulevaisuuttakin puolueelle, mutta jos vaan jatketaan entistä punavihreämmäksi tiivistymistä, niin ei hyvä heilu.
Tunnen Jungerin henkilökohtaisesti, pari pvaa istuttu samassa pöydässä missä kyse poliittisesta asioitten läpiviemisestä. Ja siltä mieheltä en osta käytettyä autoa. Aikalailla vähiten arvostama poliitikko jonka olen kohdannut. Tennilällä on edes selkäranka.

Lipponen keissi: Kuusamon yhteismetsäongelmat. "KRP pitää saattaa parlamenttaalisen valvonnan alle." Joku toinen lipposkeissi, jos yle ja is ei kirjoita asioita oikein, hallitus lätkäsee lehdistölle alvin.

Vähän on katkeruutta ilmassa kun vihervasemmisto otti valtavan vaalitappion ja prinsessakin nosti välittömästi kytkintä.

DlRCcKtXoAAUkD1
Tilanne on uusi ja onhan tätä jossain määrin nautinnollista seurata. Ei vahingonilon vaan mielenkiinnon takia. Pelikentällä on uusi, iso pelaaja josta ei vielä tiedetä miten se suhtautuu politiikan realiteetteihin.

Kekkonen piti demareita aisoissa tasan siihen asti, kun Väinö Tanner ja muut neukkulaan kielteisesti suhtautuvat asevelisosialistit hiipuivat vähän kerrassaan pois ja tilalle tuli nuorempia, "ulkopoliittista linjaa" tukevia demareita.

Yleensäkin Kekkosen presidenttikausi ei todellakaan ole mikään esimerkki puoluekentän monimuotoisuudesta ja moniarvoisuudesta. Mutta se olisi pitkä tarina se.
Sorsa ? Totta että kekkosen aika oli nuoralla tanssia. Suomi lie ainoa itämeren rannalla oleva sotaan osallistunut maa jota ei miehitetty. Minusta moniarvoisuus ei ollut silloin se the juttu, vaan juttu oli itsenäisyys. Paskakasat sanoo että näennäinen, mutta olen elänyt 70-luvun, 80-luvun, ja yhtään elämääni liittyvää ohjetta tai kieltoa ei tullut kommunistisesta neuvostoliitosta. Ja kysymys päälle, miksi Suomi säilyi miehitykseltä ja päästiin läpi vuosikymmenet lievällä ohjauksella ? Toki päätöksenteko kekkoskaudella näytti ja oli kummallista, ja se on pitkä tarina todellakin.

Ok, myönnetään että itsellä kiinteä sopimus oli siinä reilussa kymmenessä sentissä, joten pörssisähkö ehkä kummitteli vanhasta muistista. Nyt voisikin sitä harkita, kun tulee aurinkopaneelit katolle ja sähkönkulutus leikkaantuu siedettävämmälle tasolle vuodessa.
Kun saat paneelit katolle, tee vaikka siitä savotasta omaketju ja kerro siitä miten homma menee päivästä yksi kun tavaraa rupeaa ilmestymään tontille ja tieysti kaikesta mikä tohon hommaan liittyy. Todellinen takaisin maksuaika kiinnostaa kovasti.

Hesarin mukaan SDP ei ole menossa hallitukseen. Se kuulostaa Varttidemarin korviin oikein mukavalta. Kansa äänesti oikeistolaisemman politiikan puolesta. Nyt on oikeistopuolueiden vuoro yrittää tehdä parhaaksi näkemäänsä politiikkaa ja mittauttaa sen jälkeen kannatuksensa.

Tulos on kuitenkin helppo arvata etukäteen, koska kokoomuksella on ilmiömäinen kyky romahduttaa hallituskumppaninsa kannatus puolueesta riippumatta. Monelle persuäänestäjälle voi tulla yllätyksenä, mitä oikeistolainen politiikka käytännössä on. Erityisen kovasti se sattuu kyykkääviä duunarialoja, joilla on totuttu keinottelemaan ansiosidonnaisella. Kokoomushan tahtoo nimenomaan niistää siitä.

En luota Purran kykyyn pitää puoliaan. Kokoomus antaa persuille näennäisiä myönnytyksiä, minkä jälkeen se tekee omaa politiikkaansa. Persujen poliittinen historia ja jäsenistö on liian köykäistä pystyäkseen tasaveroiseen neuvotteluun kokoomuksen kanssa.
Aika moni näyttää laskevan sen varaan että persuja kusetetaan ja/tai pilaavan pelinsä. Sitähän suorastaan rukoillaan.

Katsoakseen kokoomuksen bluffin persujen ei tarvitse kuin, miten se nyt olikaan, "olla idiootti ja naulata itsensä kiinni" johonkin periaatteistaan. Sitten se periaate joko menee kokkareille läpi, tai saavat tuntea demarin kylmän syleilyn.

Onko maassa ongelmia ratkaistavaksi vai ei? Jos on, niin jumalauta kyllä kaikki tulevat vastaan, se ei ole yksin persujen velvollisuus.

Aku edustanee enemmistöä, mutta ilman vaikutusvaltaa, koska nukkuvien puolue ei voi mihinkään vaikuttaa. Ainakaan nukkumalla, ja sen someöyhöttämisen vaikutus on oikeasti mitätöntä

Onko maassa ongelmia ratkaistavaksi vai ei?

Onhan niitä. Vaikka olen vasemmistoäänestäjä, tahdon silti antaa mahdollisuuden oikeistohallitukselle toivossa, että se hidastaisi velkaantumiskehitystä.

En kuitenkaan usko annettuihin lupauksiin. Menojen kulurakenne on sellainen, että mahdollisuuksia suuriin leikkauksiin on ainoastaan asioissa, jotka ihmiset kokevat pyhiksi. Näihin kuuluvat eläkkeet ja terveydenhuolto vanhustenhoito mukaan lukien. Jos kahdesta viimeksi mainitusta vielä tingitään, vaikka tilanne on valmiiksi huono, en usko, että perussuomalaiset selviävät siitä kuivin jaloin.

Mitä olen vasemmistonettiä seurannut, joutuminen oppositioon ei ole herättänyt laajamittaisia tunteenpurkauksia. Pikemminkin tuntuu, että ihmiset ovat helpottuneita. Kuraa tuli tällä kaudella sen verran paljon niskaan osin aiheesta ja osin aiheetta, että pieni lepohetki tulee tarpeeseen.

Henkilökohtaisesti minulle olisi tärkeää, että perussuomalaiset joutuisivat kantamaan hallitusvastuuta. Olen kyllästynyt kuuntelemaan hyökkäävää ja vastustavaa mölinää. Nyt puolueella olisi hyvä hetki siirtyä sanoista tekoihin ja mittauttaa käytännön politiikkansa arvo.

Onhan niitä. Vaikka olen vasemmistoäänestäjä, tahdon silti antaa mahdollisuuden oikeistohallitukselle toivossa, että se hidastaisi velkaantumiskehitystä.

En kuitenkaan usko annettuihin lupauksiin. Menojen kulurakenne on sellainen, että mahdollisuuksia suuriin leikkauksiin on ainoastaan asioissa, jotka ihmiset kokevat pyhiksi. Näihin kuuluvat eläkkeet ja terveydenhuolto vanhustenhoito mukaan lukien. Jos kahdesta viimeksi mainitusta vielä tingitään, vaikka tilanne on valmiiksi huono, en usko, että perussuomalaiset selviävät siitä kuivin jaloin.

Mitä olen vasemmistonettiä seurannut, joutuminen oppositioon ei ole herättänyt laajamittaisia tunteenpurkauksia. Pikemminkin tuntuu, että ihmiset ovat helpottuneita. Kuraa tuli tällä kaudella sen verran paljon niskaan osin aiheesta ja osin aiheetta, että pieni lepohetki tulee tarpeeseen.

Henkilökohtaisesti minulle olisi tärkeää, että perussuomalaiset joutuisivat kantamaan hallitusvastuuta. Olen kyllästynyt kuuntelemaan hyökkäävää ja vastustavaa mölinää. Nyt puolueella olisi hyvä hetki siirtyä sanoista tekoihin ja mittauttaa käytännön politiikkansa arvo.
Puhut, kuten kaikki vasemmistossa ja kokkareissakin, ihan kuin "vastuun kantaminen" hallituksessa olisi aina ollut jotain mistä persut kieltäytyvät.

Persut on pidetty pois hallituksesta koska he eivät jousta tarpeeksi. Usko pois, sitä halua vastuun kantoon kyllä on. Mutta ei hinnalla millä hyvänsä.

Se vielä lisää että punavihreä media kyllä pitää meidät erittäin tarkasti perillä sinimustan oikeistokoalition loputtomasta pahuudesta, siitä voidaan olla varmoja.

Mitä ihmettä? Eikö vaalitulos ollutkaan mieleinen?
Vaalitulos oli kai ihan ok. Se ei vain välttämättä tuota sellaista hallitusohjelmaa minkä voisin olettaa lisäävän omaa hyvinvointia, sitten kun vielä puhutaan että persujen pitäisi demarisoitua että olisivat ylipäänsä hallituskelpoisia tai mitään muutakaan niin sitä varmaan suuremman uskon puutteessa sopii kommentoiva vähän kyynisesti ja huonolla huumorilla... :)
Meinaatko että Persujen persumaisuus on se ratkaiseva tekijä joka estää Suomen vararikon?
Meinaan että jos persuista tulee samanlainen kuin kaikista muistakin, niin silloin muillakaan ei ole mitään syytä muuttua miksikään eikä suunta muutu mihinkään. Jos se taas on edellytys hallituskelpoisuudelle (muotoillaan se vaikka niin että "tunnustetaan politiikan realiteetit"), niin silloinhan tulee se kysymys kumpi tapahtuu ensin. :)

Valtionvelalla meitä pelotellaan, ja lastemme tulevaisuudella jne jne. Suomen valtionvelka ei oikeasti ole mitenkään hirvittävä. Verrattuna vaikkapa noiden pelottelijoiden ihannevaltioon, eli Yhdysvaltoihin, missä lienee valtionvelka maailman suurin. Silti siellä kansalaisten sosiaaliturva on aivan olematon. Jos rahaa ei ole, niin siinäpä kuolet kadulle sitten. Omasta sosiaaliturvastamme nuo pelottelijat haluavat leikata silti, miltei fanaattisella kiihkolla. Ja halpatyövoimaa pitää saada hevonkuusikoista, sama se, vaikkapa vain yksi tuhannesta tulijasta edes sen halpatyöpaikan saisi, loputhan maksaa maakunta, ja sitten pitää taas leikata sosiaaliturvaa, jotta loputkin "kannustetaan" työhön, entistäkin halvemmalla

Valtionvelalla meitä pelotellaan, ja lastemme tulevaisuudella jne jne. Suomen valtionvelka ei oikeasti ole mitenkään hirvittävä.

Ei ole. Johan nuo talousasiantuntijat ovat älähtäneet, että liiallinen leikkaaminen ei ole Suomen taloudelle hyväksi.

Tosiasia on kuitenkin sekin, että velka kasvaa liian nopeasti. Jotenkin se on saatava kuriin. Voi olla, ettei siihen pystytä ilman veronkorotuksia, mutta antaa oikeistohallituksen yrittää.

Tämä on se meidän kirous. "Huonosti menee, pitää leikata. Hyvin menee, otetaan velkaa. " -kuvitelma.

" Nyt puolueella olisi hyvä hetki siirtyä sanoista tekoihin ja mittauttaa käytännön politiikkansa arvo." tä on sitä parhainta ittensä pettämistä.

Jos minä lähtisin tutkimaan meidän rakennetta niin alkaisin kanavoimaan varojen käyttöä uusiksi. Enkä kiinnittäisi kauheasti huomiota poliittisiin arvoihin. Yksi vasemmiston viisas mies, Esko Seppänen, antoi mallin mutta häntä ei kuunneltu edes omien joukossa. Harvinaisen viisas mies ja siksi uhka.

Vituttaa ku Sipilälle ei annettu mahdollisuutta, mutta ymmärrän nyt että yrityksen johtaminen ei ole sama asia kuin poliittisten asioitten johtaminen.

Ennenku pillastutte, niin lukekaa Iiro Viinasen muistelmat. Hän kertoili asioita reaalimaailmasta.

Valtionvelalla meitä pelotellaan, ja lastemme tulevaisuudella jne jne. Suomen valtionvelka ei oikeasti ole mitenkään hirvittävä. Verrattuna vaikkapa noiden pelottelijoiden ihannevaltioon, eli Yhdysvaltoihin, missä lienee valtionvelka maailman suurin. Silti siellä kansalaisten sosiaaliturva on aivan olematon. Jos rahaa ei ole, niin siinäpä kuolet kadulle sitten. Omasta sosiaaliturvastamme nuo pelottelijat haluavat leikata silti, miltei fanaattisella kiihkolla. Ja halpatyövoimaa pitää saada hevonkuusikoista, sama se, vaikkapa vain yksi tuhannesta tulijasta edes sen halpatyöpaikan saisi, loputhan maksaa maakunta, ja sitten pitää taas leikata sosiaaliturvaa, jotta loputkin "kannustetaan" työhön, entistäkin halvemmalla
USA kykenee lyhentämään valtionvelkaa lisäämällä tuotantoa. Suomi ei kykene.

Back