Pelkäsi ihan syystä. Ei kommunistikaan olisi saaneet asuomen yhteiskuntajärjestelmä kaadettua, mutta demarit olivat tosissaan liikkeellä.
Oliko Lipponen oikeastikin oikeistodemari, ehkä julkisuuskuvaltaan. Tai no, olihan kokoomuslaisiakin tehtaankadun talutusnuorassa. Talutusnuora on sikäli huono termi, että helposti mieltää, että talutusnuorassa oleva ei pääse irti. Nämä lipposet ja muut piteli nuorasta itse kaksin käsin kiinni.
Nuorallatanssia oli tavallaan, mutta se pelattiin niin varman päälle, että jos oli horjahtamassa niin tavarits kyllä tönäisi takaisin oikeaan asentoon.
Olen myös elänyt nuo samat vuosikymmenet kun Finlandizierungista puhuttiin maailmalla, ja ulkomaiset kaverit kyseli. Vastasin juuri noin, että ei meitä kukaan määrää. Mutta kun kaikki määrättiin, niin ei sitä silloin huomattu. Voisi verrata, että meidät pistettäisiin laivaan, ja sanottaisiin, että juokaa ja tanssikaa sen minkä haluatte. Eihän siinä muistettaisi, että laivan suuntaan ja vauhtiin ei olisi mitään sanomaista.
Itsenäisyys säilyi, mutta olisiko se säilynyt vähemmällä rähmällään olemisella? Suuri osa siitä oli pakollista, ja olen tyytyväinen että niin toimittiin. Unkari, Gsekkoslocakia ja Puola. Mutta kun kotiryssiä käytettiin oman ja puolueen sisäpoliittisen vallan hyväksi, oli se vastenmielistä ja pidän sitä niin tuomittavana, että elossa olevat pitäisi laittaa häpeäpaaluun ja kuolleiden tekemiset tuoda julki avoimesti.
Sorsa suurimpana esimerkkinä.