Raportti: Dieselin hintaan vaikuttavan jakeluvelvoitteen sorkkimisessa piilee valtava vaiettu maksupommi
Ruotsissa julkistettu tuore raportti paljastaa miljarditason kompensaatiouhan.
Viime kesän hinnat uhkaavat palata jo alle yhdeksän kuukauden päästä, kun Suomen jakeluvelvoite nousee Sanna Marinin (sd) hallituksen päättämään 34 prosenttiin. Epäselvää on, miten tuleva hallitus aikoo tilanteeseen vastata.
DIESELIN litrahintaa Suomessa ensi vuonna kerralla jopa kymmeniä senttejä nostavan jakeluvelvoitteen alentaminen voi aiheuttaa yhteiskunnalle jopa miljarditason kustannukset, kertoo Nesteen Ruotsissa juuri julkistama uunituore
raportti.
Raportin on tuottanut konsulttiyhtiö Sweco ja sen ovat rahoittaneet Neste, öljy-yhtiö Preem, ruotsalainen maatalousosuuskunta Lantmännen sekä Ruotsin suurin metsänomistajayhdistys Södra Skogsägarna.
JAKELUVELVOITTEEN alentaminen on ollut keskusteluissa myös Ruotsissa, sillä se on eräs keskeisimmistä keinoista, jolla dieselpolttoaineiden hinta voidaan pitää lähivuosina kurissa.
Ruotsin markkinoita käsittelevän raportin mukaan jakeluvelvoitteen alentaminen eli siis käytännössä dieselin kuluttajahintojen nousupaineiden vähentäminen voi maksaa Ruotsille vuoteen 2030 mennessä jopa 40 miljardia kruunua eli noin 3,6 miljardia euroa.
Tämä johtuu siitä, että jos Ruotsi ei pääse liikenteessään EU:n kovimpiin kuuluviin päästövähennyksiin, joutuu se kompensoimaan tilannetta ostamalla maailmalta huomattavan kalliiksi arvioituja päästöoikeuksia.
Suomea koskevat lähtökohtaisesti vastaavat jakeluvelvoitepykälät kuin Ruotsia, mutta erisuuruisin päästövähennystavoittein.
Ruotsissa hallitus
esitti jo viime vuoden loppupuolella paikallisten jakeluvelvoitepykälien höllentämistä.
Suomessa päästöoikeuksien mahdollisesta ostopakosta ei ole juuri käyty keskustelua.