Epidemiat maailmalla

Tämä nyt voi olla vähän häkellyttävä uutinen, mutta itse asiassa mua ei kiinnosta pisaraakaan vakuuttaa sua mistään - etenkään tästä.

Hiukan leikkimielisesti voisin todeta, että olen yli puolitoista kuukautta tehnyt rutiininomaisesti jotain, minkä perustelut ja tuotokset ovat täällä kaikkien nähtävillä. Nyt saan kuulla jotain mikä on aika lähellä sitä, että sanottaisiin, etten osaa sitä mitä olen koko ajan tehnyt.

Tässä keskustelussa on komedian ainekset.

Säkään et saa mua vakuuttuneeksi siitä että osaat kirjoittaa suomenkielellä. Se on yksinkertaisesti sulle aivan liian vaikeaa.
Rauha veli hyvä. Ei ollut tarkoitus loukata.

Ymmärrät varmaan, etten voi muutaman foorumi kommentin pohjalta sinisilmäisesti luottaa kaikkeen väitettyyn, varsinkaan jos se ei pohjaudu oikeaan ammattitaitoon, vaan harrastuneisuuteen. Yritä ymmältä asiaa minun vinkkelistä.

Lisäksi: Minulla ei ole koskaan ollut kovin hyvä kirjallinen ulosanti, kyllä minä sen tiedän. Miksi nostat sen tässä esiin?
 
OFF TOPIC

Rauha veli hyvä. Ei ollut tarkoitus loukata.

En ole loukkaantunut vaan huvittunut.

Lisäksi: Minulla ei ole koskaan ollut kovin hyvä kirjallinen ulosanti, kyllä minä sen tiedän. Miksi nostat sen tässä esiin?

En tiennyt tai ole kiinnittänyt asiaan mitään huomiota.

Valitsin sellaisen esimerkin, jossa on maksimaalisen näkyvää, että teet jotain ja käänsin asian nurinpäin. Käytin tuota analogiana siitä, etten itse voisi kyetä siihen mitä olen tehnyt yli puolitoista kuukautta lähes päivittäin.

Suomenkielinen kirjoittaminen oli ainoa sellainen asia, josta mulla on mahdollisuus esittää noin absurdi väite.

Kyse oli siis tilannekomiikkaelementin korostamisesta absurdin esimerkin kautta.
 
OFF TOPIC



En ole loukkaantunut vaan huvittunut.



En tiennyt tai ole kiinnittänyt asiaan mitään huomiota.

Valitsin sellaisen esimerkin, jossa on maksimaalisen näkyvää, että teet jotain ja käänsin asian nurinpäin. Käytin tuota analogiana siitä, etten itse voisi kyetä siihen mitä olen tehnyt yli puolitoista kuukautta lähes päivittäin.

Suomenkielinen kirjoittaminen oli ainoa sellainen asia, josta mulla on mahdollisuus esittää noin absurdi väite.

Kyse oli siis tilannekomiikkaelementin korostamisesta absurdin esimerkin kautta.
Tässä keskustelussa on komedian ainekset.
Ilmeisesti :rolleyes:.

Minulla itse asiassa saattaa olla pieni lukihäiriö. Onnistun koko ajan löytämään typeriä vihreitä vanhoissa kommenteissa, joille olin jotenkin sokea kirjoittaessa. Lisäksi pilkut ovat aina hukassa :sneaky: ,',''

Juuh, en ehkä niinkään kyseenalaistanut sitä, että pystyisitkö, vaan ihmettelin niitä menetelmiä joita olit käyttänyt tai ehkä enemmänkin sitä mitä et ole käyttänyt. Plus, en tiennyt sinun paneutuneen niin kovin vakavasti asian tutkimiseen noin parin ensimmäisen kommentin kohdalla.

Parempi lopettaa tämä tähän. Minulla ei ole sellaista asiantutemusta epidemioiden mallintamisesta, että voisin siitä käydä mitän hedelmällistä keskustelua.
 
Mafiasta puheenollen... Mafia on sekaantunut Etelä-Italian terveydenhoitoon (taitaa olla aika laajasti soluttautunut etelä-italialaiseen yhteiskuntaan). Pohjois-Italian terveydenhuolto on vahvempi kuin Etelä-Italian, muistan lukeeni että etelä-italialaiset säännönmukaisesti matkustavat Pohjois-Italiaan saamaan hoitoa. Epidemia jyllää nimenomaan Pohjois-Italiassa, mutta jos se leviää räjähdysmäisesti etelään, niin jälki voi olla rumaa. Pohjois-Italia on myös Italian talouden vahvin alue, joten sikälikin vaikutukset Italiaan ovat suuria.
 
  • Tykkää
Reactions: e7i
Kävin tänään Hammersmithin sairaalassa tarkastuksessa (ei korona). Kaupungilla ruuhka ei ollut kadonnut mihinkään. Näkyi enemmän maskeja katukuvassa, mutta se ei ole kuitenkaan yleistä. Sairaalassa melkein kaikilla työntekijöillä oli maski ja etäisyyttä pidettiin. Ihmiset kuljevat käytävillä vältellen toisiaan ja kaikkiin pidetään väliä. Paljon on myös kauppoja ja liikkeitä auki vaikka asiakkaita ei tunnu olevan samanlailla. Poliiseja en ole nähnyt edelleenkään yhtään kappaletta.
 
https://www.facebook.com/pertti.ron...TdPCWutgADSscRK1nAOhQ1IMCx8zkrRU4WXPOv8IJGqcv
Pertti Rönkkö Havaintoja Saksanmaalta
32 mins ·

Osa Suhlissa Thüringenissä vastaanottokodissa koronatapauksen vuoksi karanteenissa olevista yli 500 turvapaikanhakijasta on yrittänyt päästä väkivalloin pois asuntolan alueelta, raportoi mm Südthüringen-lehti. Poliisit ovat joutuneet rauhoittamaan tilanteita myös asuntolan sisätiloissa. Asukkaat ovat tehneet vääriä palohälytyksiä. Osa median mukaan pääasiassa Afikasta ja Georgiasta kotoisin olevista turvapaikanhakijoista on yrittänyt estää poliisia puuuttumasta aggressiiviseen tilanteeseen asettamalla lapsia barrikadeiksi itsensä ja poliisin väliin. Lehden mukaan asuntolassa on heiluteltu myös islamilaisia lippuja. Koska islamistiliput ovat Saksassa kiellettyjä, suojelupoliisi tutkii asiaa.
 
Kuulostaa hyvältä :mad:

Lehden mukaan asuntolassa on heiluteltu myös islamilaisia lippuja. Koska islamistiliput ovat Saksassa kiellettyjä, suojelupoliisi tutkii asiaa.
 
Denmark Bans Crowds Larger Than 10 People, Closes Restaurants

Denmark will ban gatherings larger than 10 people and will close the country’s restaurants and bars to stop the spread of the coronavirus.

The ban also covers shopping malls, cafes, night clubs and company activity where people are close to each other, including tattoo parlors and massage clinics. The ban will take effect Wednesday and last until March 30.
 
  • Tykkää
Reactions: e7i
Tiistain tilanne, Financial Times. Espanjan kuolonuhrimäärät hälyttävässä nousussa.
 

Liitteet

  • corona0317.png
    corona0317.png
    200.2 KB · Luettu: 15
Maailmalla varaudutaan epidemiaan haalimalla hengityskoneita – Britanniassa hallitus yrittää valjastaa yritykset tuottamaan koneiden osia, Saksa taas tilasi 10 000 konetta lisää
Koronavirusepidemia nosti hengityskoneiden kysynnän huippuunsa. Suomessa asiantuntijat eivät ole huolissaan koneiden riittävyydestä, vaan kriittisempää on pitää hoitohenkilökunta terveenä.
Cheiron yrityksen hengityskoneita Tšekissä 12. maaliskuuta.

Cheiron yrityksen hengityskoneita Tšekissä 12. maaliskuuta. Kuva: MIROSLAV CHALOUPKA / ZUMA

Vilma Timonen HS
Julkaistu: 11:03

ITALIASSA hoitohenkilökuntaa on ohjeistettu laittamaan ne koronaviruspotilaat hengityskoneeseen, joilla on parhaat selviämismahdollisuudet.

Nyt muut Euroopan maat yrittävät reagoida äkilliseen hengityskoneiden kysynnän nousuun ja pyrkivät turvaamaan koneiden riittävyyden erilaisin keinoin.

Britanniassa terveysministeri Matt Hancock totesi viikonloppuna maan haluavan ostaa hengityskoneita hinnalla millä hyvänsä. Sitä varten maa toivoo apua yrityksiltä, joilla on pienikin mahdollisuus valmistaa henkiä pelastavien koneiden osasia.

”Jokaisen joka siihen pystyy, pitäisi kääntää insinöörimielensä ja tuotantoketjunsa tekemään niitä [hengityskoneita]. Meidän täytyy tuottaa enemmän”, sanoi Hancock brittiläismedia The Guardianin mukaan.

Ministerin mukaan Britannialla on noin 5 000 hengityskonetta. Maan hallitus aikoo maanantaina neuvotella useiden yhtiöiden kanssa koneiden tuotannosta. Esimerkiksi autotuottaja Rolls-Roycea ja työkoneita valmistavaa JCB:tä huokutellaan käyttämään tuotantolinjojaan hengityskoneiden valmistamiseen.

”On toistaiseksi epäselvää, voimmeko auttaa, mutta brittiläisenä yhtiönä teemme kaikkemme auttaaksemme maatamme”, JCB kommentoi pyyntöä tiedotteessa.

TEHOHOITOA tarvitsevilla potilailla koronavirus aiheuttaa hengityksen lamaantumista ja siksi nämä potilaat tarvitsevat erityisesti hengityskoneita. Asiantuntijat ovat arvioineet, että sairaalaan joutuneista Covid-19-potilaista noin 20–30 prosenttia tarvitsee hengityskonetta. Luvut ovat kuitenkin vielä karkeita arvioita.

Euroopassa Saksalla on parhaat valmiudet hoitaa tehohoitoa tarvitsevia potilaita. Sataatuhatta asukasta kohden Saksalla on 29,2 tehohoitopaikkaa. Seuraavaksi parhaat valmiudet ovat Luxemburgilla sekä Itävallalla, joilla on 24,8 ja 21,8 tehopaikkaa 100 000 asukasta kohden. Samalle määrälle asukkaita Britannian teho-osastoilla on sänkyjä 6,6 ja Suomessa 6,1.

Osa Euroopan maista on ottanut hengityskoneiden määrän turvaamisen asiakseen. Esimerkiksi Saksa on tilannut 10 000 hengityskonetta paikalliselta tuottajalta ja Ranskassa hengityskoneiden tarkkaa määrää kartoitetaan, kertoo Financial Times.

Lehden mukaan Saksan 28 000 tehohoitopaikasta 25 000 on varustettu hengityskoneella. Ranskassa puolestaan 5 065 tehohoitopaikalla on hengityskone.

ITALIAN ainoa hengityskoneita valmistava yhtiö Siare kertoi viime viikolla Corriere Della Sera -lehdelle, että se on peruuttanut kaikki ulkomaiset tilaukset ja tuottaa Italiaan hengityskoneita 125 kappaleen viikkotahtia eli 500 laitetta kuukaudessa.

Siare on saanut tuotantoon apua Italian armeijalta: lehden mukaan yhtiöön siirtyi hätäaputyöhön 25 ase-eksperttiä, jotka kokoavat nyt hengityskoneita.

”Aivan yhtäkkiä yrityksellämme on edessä Titanicin kokoinen operaatio: meidän tulee tuottaa kahden kuukauden sisällä se, mitä normaalisti tuottaisimme kahdessa vuodessa”, Siaren johtaja Gianluca Preziosa kirjoitti Facebookissa.

Myös moderni teknologia on valjastettu avuksi Italiassa. Kun hengityskoneiden venttiilien saatavuudessa oli katkos, niitä 3D-tulostettiin.

Maailman terveysjärjestö WHO:n johtokunnan jäsen ja Italian terveysministeriön asiantuntija Walter Ricciardi kertoi viime tiistaina HS:lle, että Italian hallitus yrittää pikavauhtia palkata ja kutsua takaisin eläkkeeltä noin 20 000 lääkäriä ja sairaanhoitajaa. Lisäksi tehohoitohoitoyksiköiden määrää aiotaan kasvattaa 5 000:sta 7 500:aan.

Yhdysvalloissa presidentti Donald Trumpilta kysyttiin hengityskoneiden riittävyydestä lehdistötilaisuudessa perjantaina. Trumpin mukaan maa on tilannut lisää koneita varmuuden vuoksi.

Yhdysvalloissa arvioidaan olevan noin 62 000 hengityskonetta.

SUOMESSA ei ole toistaiseksi ollut samanlaista huolta hengityskoneiden riittävyydestä, vaan niitä on arveltu olevan tarpeeksi. Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee vastasi maanantaina Ylen aamussa kysymyksiin tehohoidon kapasiteetista. Sillanaukee korosti, etteivät hengityskoneet ole ainoa hengityshoidon muoto ja niiden määrää tärkeämpää on pitää hoitohenkilökunta terveenä.

Suomessa sairaanhoitopiirit ovat kommentoineet vaihtelevasti hengityskoneiden määrää. Esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella on yli 300 hengityskonetta. Maanantaina sairaanhoitopiiri kertoi yhden potilaan olevan tehohoidossa koronaviruksen vuoksi.


Mitenköhän minulla on sellainen olo, että tämä tulee sitten seuraavaksi yllätyksenä parin-kolmen viikon päästä, ettei hengityskoneita ole tarpeeksi.:unsure: Jolloin hallitus mahdollisesti kaipaa suomalaisia yrityksiä apuun?

Jotenkin mielellään lukisi, että asia on laitettu aktiivisesti aluille jo nyt.
 
Tiistain tilanne, Financial Times. Espanjan kuolonuhrimäärät hälyttävässä nousussa.

Japanista ei ole paljoa puhuttu. Muistaakseni he lähtivät jo aikaisessa vaiheessa välinpitämättömälle tielle (testataan laiskasti), kuitenkin käyrä on hyvässä kunnossa. Voiko hygieniatottumukset vaikuttaa näin paljon vai onko annettu voimakkaita suosituksia, joita keskusjohtouskoiset japanilaiset noudattavat ahkerasti?
 
Japanista ei ole paljoa puhuttu. Muistaakseni he lähtivät jo aikaisessa vaiheessa välinpitämättömälle tielle (testataan laiskasti), kuitenkin käyrä on hyvässä kunnossa. Voiko hygieniatottumukset vaikuttaa näin paljon vai onko annettu voimakkaita suosituksia, joita keskusjohtouskoiset japanilaiset noudattavat ahkerasti?

Aivan varmasti vaikuttaa japanilaisten hygieniakäytännöt, tunnollisuus erilaisia ohjeita ja sääntöjä kohtaan ja kulttuuri, jossa suomalaisten tapaan annetaan kaikille omaa tilaa. Ruokakuntien koot varmasti myös maltillisia.
 
Japanista ei ole paljoa puhuttu. Muistaakseni he lähtivät jo aikaisessa vaiheessa välinpitämättömälle tielle (testataan laiskasti), kuitenkin käyrä on hyvässä kunnossa. Voiko hygieniatottumukset vaikuttaa näin paljon vai onko annettu voimakkaita suosituksia, joita keskusjohtouskoiset japanilaiset noudattavat ahkerasti?

Ja miksei virus lähtenyt laukalle esim. Thaimaassa joka oli täynnä kiinalaisia turisteja kun tilanne alkoi eskaloitua??
Tapauksia sielläkin havaittiin...
 
22:35 Around 35% of Spanish football team Valencia players and club members have tested positive for coronavirus.

Aika häkellyttäviä nämä tämmöiset. Sopivissa olosuhteissa leviää kyllä vauhdilla. Pakosti panee miettimään kuinka suuri osa suomalaisista on jo sairastanut. Vasta-ainetesti ehkä tulee jossain vaiheessa.

Lapsuudessani harrastettiin vielä tautishoppailua, minutkin vietiin tuttavaperheeseen (onnistuneesti) hakemaan lastentauteja, kun niitä oli tarjolla. Muistaakseni sikotaudin sain silleen. Tarttuu sikahelposti, vielä rutkasti Coronaa helpommin.
 
Ja miksei virus lähtenyt laukalle esim. Thaimaassa joka oli täynnä kiinalaisia turisteja kun tilanne alkoi eskaloitua??
Tapauksia sielläkin havaittiin...

Thaimaa on tod. salannut tietoja turismin romahtamisen pelossa. Siis alkuvaiheessa. Nyt ei enää tartte.
Muutama viikko sitten taisin linkata Peak Prosperityn videon, jossa sanottiin, että Thaimaa on tilastoinut kaikki (lukuisat) Corona tapaukset muihin sairauksiin.
 
Back
Top