Eränkäynti

Nämä kohdat on minullakin käytössä. Hiekkaa/soraa olen käyttänyt raakasti, sillä lähtee.

Ymmärrän kyllä @mienkoiv hyvin mitä tarkoitat. Eräällä takavuosien melontareissulla ajattelin, että nyt juhlitaan gourmet-luokan reseptillä. Muuta en pöperöstä muista, mutta muistan kyllä, miltä kattila näytti käristetyn pekonin jäljiltä...

Nojoo,kunhan lievästi myös huumorilla kirjoittelin mutta yhdessä reissussa jäin itsekin miettimään tätä pientäsuurta asiaa retkeilyssä.

Muuten,tiskiharja katkaistulla varrella ei paljoa tilaa vie esim trangian sisällä,toki havut hoitavat saman asian.
 
Laittakaapa tähän vinkkejä ja kokemuksia sellaisesta asiasta, mitä ei yhdelläkään erävideolla juutuupissa tai eräoppaissa ym näe, eli niinkin epäseksikäs aihe kun .....tiskaus; ruokavälineiden puhtaanapito.

Olen jotenkin fiksoitunut aiheeseen, sehän ei ole mikään helppo. Miettikääpä nyt:

Ole tulilla. Valmista ruoka, pakki/Trangia. Nyt vielä helppoa... Noo sitten, syö, vieläkin helppoa....Katso keittokattilaan sitä saatanan sotkua. Teepä riisipohjainen ape, syö ja anna olla kuivana tunti. Jollet kanna mukana TNT-palaa, et saa sitä helposti puhtaaksi. Tai aamulla kaurapuuro.

Okei, sitten uudet vedet lämpiämään, kylmällähän ei rasva lähde. Onhan mukana harja ja Fairy? Kuumenna uudet vedet ja tiskaa. Huuhteluvedet vielä, toivottavasti syöt siis veden äärellä, jos talvi sulattele kaikki edellämainittu lumesta. Jos et ole veden äärellä, toivottavasti kannat mukana 10L vettä näihin sempaloihin 2 krt/vrk (lämmin ateria).
ELi miten hoidatte nämä erällä? Näin miettien saatanan työlästä...

Oiotaan vähän: ota mukaasi lisää vain vesi-pusseja, ihanaa! Noh, ole esim. 4 vrk. Reisussa, nuo pussithan ei pala vaanjättävät jälkeensä jotain foliopaskaa. Poltatko vai vietkö kunnon erämiehenä kaikki roskat pois edellyttäen että et kanna haisevaa, kerran syötyä ruokapusseja mukanasi 4 vrk repunpohjalla. Ainiin, tämän ruokapussinhan voi pestä toki puhtaaksi ja sitten kantaa mukana toki puhdas roska! Tee vain yllämainutut tiskausoperatisoonit.

Onko tämä oikeasti näin vaikeaa vai onko vika minussa?
Pitemmillä vaelluksilla syön lisääkuumavesi-sahajauhoja päiväruoaksi, aamupalalla ja iltapalalla minigrippipusseihin tehty valmiiksi annokset mysli/muro/pikakaurahiutale+maitojauhe. Lisää vain kylmä tai kuuma vesi. Ei tiskiä. Tyhjät ruoka ja minigrippipussit rullaa tiukasti ja sulkija kiinni niin ei haise. Roskapussina iso ja kestävä sulkijalla varustettu muovipussi. Viikon roskat ei vie paljoa tilaa. Itse en polta mitään, tuon kaiken metsästä pois. Lettupannun pyyhin vessapaperilla ja paperi nuotioon. Lettujauhotkin minigrippiin annosteltuna tahtomalleen määrälle niin on helppo sekoittaa ja kaataa pannulle eikä tule tiskattavaa Otan aina pari ylimääräistä vessapaperirullaa mukaan jos tarvitsee pannua tai mukia pyyhkiä puhtaaksi. Tiskivälineitä en ole enää aikoihin kantanut mukana. Sahajauhopussit on kyllä mahottoman kalliita se niissä on vikana. Nykyään löytyy ihan kelvollisen makuisiakin kunhan aina muistaa lisätä niihin suolaa ja palasen voita.
 
Nämä kohdat on minullakin käytössä. Hiekkaa/soraa olen käyttänyt raakasti, sillä lähtee.

Ymmärrän kyllä @mienkoiv hyvin mitä tarkoitat. Eräällä takavuosien melontareissulla ajattelin, että nyt juhlitaan gourmet-luokan reseptillä. Muuta en pöperöstä muista, mutta muistan kyllä, miltä kattila näytti käristetyn pekonin jäljiltä...
Hiekkaa tai savea olen itsekin käyttänyt aina... varsinkin kun metsän eväs koostuu usein ihan suomalaisesta (tahi nyt norjalaisesta) luonnonkalasta, se kalanhaju lähtee käsistäkin parhaiten juuri noilla, ja koivunlehdillä.
Ja noilla mineraaleilla hieromalla tulee puhdasta myös kipoista ja kupeista.
Jos on kovin ronkelia matkaseuraa, sinne maastokäsiteltyyn keittoastiaan voi laittaa pari besorgattua, kivellä haketettua katajanvarpua, eikä ilmatiiviiksi, vaan jotain hengittävää tekstiiliä vasten.
On hiukan freesimpi sitten tavoitetasalla!
 
Lähtien koivunoksavispilästä, aina katajanmarjamurskaan, nämä puut elävät pohjoisessa Härmässä poikkeuksellisen pitkään, koska niillä on luontaisia suojautumismekanismejä bakteereilta ja homeilta.
Noista voi lukea netissä, sinne mettään ei todellakaan tarvitse mitään Fairyä tai edes Mäntysuopaa kantaa.

Jos mitään tarvitsee mukaan, niin ehkä ruokasoodaa... sillä saa astiat käytännössä desinfioitua, ja saa myös eväsleivät tekeytymään, sekä pannaritaikinan nousemaan, jos on pilttejä mukana. Eikä paina mitään.


Auttaa lisäksi mahan happoisuuteen, lupaa Wiki, ja sillä voi jopa valkaista hampaansa, kun tulee ulos metsästä ja tarvii taksikyydin :).

Kemia on ihmeellistä.
 
Olipas eilen hauska pyynpillityskokemus vaikka saaliitta jäätiin tälläkin kertaa. Olin jo kävelemässä autolle erästä metsäautotietä kun pyy lensi tien poikki toiselle puolelle pöheikköön. Ajattelin että tuota menen vielä pillillä koittamaan ja kävelin n. 10-15 m tiestä pöpelikön puolelle jonne näin pyyn lentävän. Eipä tämä yksilö mulle mitään vastaillut mutta kiinnostava olin koska siipien pyrähdykset aika-ajoin kuuluivat melko läheltäkin. Jatkoin pillitystä josko olis tullut näköetäisyydelle. Sitten muutama tovi pillitykseni aloittamisesta kuului takaani räpsähdys, pyy lehahti takaapäin suoraan eteeni n. 2 metrin päähän oksalle istumaan. Hämmästyksestäni en kerennyt nopeasti reagoimaan, mielessä pyöri ei näin läheltä passaa ampua kuin päähän. Pyy ilmeisesti huomasi minut ja viihtyi oksalla ehkä parisen sekunttia ja lentää liihotti suoraan poispäin, täysin esteetön näkymä ja otin piikille MUTTA jätin ampumatta koska odotin josko pysähtyisi paremmin hollille mikä oli suuri VIRHE. Pyy kyllä pysähtyi mutta arviolta n. 40 metrin päähän männyn oksalle johon sitä myöskin ammuin saamatta mitään vaikutusta (lyhyt piippu, puolisuppea, 32 grammaa haulia, 2,75mm). Sen koommin en pyytä enää nähnyt vaikka hetken vielä jäinkin pillittelemään sitä.
 

Hirvipeijaisissa kalakeittoa:LOL:. Meillä päin tarjotaan hirvirokka, ei hirvikeitto. Hirvirokka ei liene tunnettu ruokalaji kovinkaan isolla alueella. (Rokan tekemiseen käytetään verta, rokassa on verestä/jauhoista tehtyjä mykyjä ja luonnollisesti tässä tapauksessa hirvenlihaa sekä perunoita.)
 
Niin voisihan se olla että tykkäisin jos pääsisi maistamaan. Mielikuva jostain verisistä limpeistä nyt vain täyttää mielikuvan.
 

"Seuran lupien määrä on pudonnut huippuvuosista kolmannekseen ja tänä vuonna aikuisen hirven pyyntilupia 36 henkilön seurueelle oli enää 12."
Mitä vittua? Meillä samankokoisella seuralla oli puolet tuosta lupamäärästä ja ihan hyvin sinne riitti maanomistajille asti lihaa.

Pojilla iskeny ahneus...
 
Meillä 6+4 lupaa, noista 1 vasa (hyvän kokoinen) + muuan kilo hyvää lihaa lisää kylällä pidettäviin peijaisiin. Jos hirvi on kaadettu (porukkaan kuulumattoman) maanomistajan maalta, hänelle viedään aina tuliaisia.
 
3 päivää tällä viikolla painellut pyiden perässä. Kyllähän niitä näillä alueilla näyttäis riittävän kun aina näkee useita yksilöitä vaikkei tuolla metässä kauaa kerkiä olemaan kun pimeä tulee. Tänään olin jo kotimatkalla ajelemassa autolla erästä metsätietä ja viikolla olin nähnyt pyyn lehahtavan lentoon yhdessä metsäteiden risteyskohdassa. Ajattelin hieman pillitellä vielä tässä kohtaa ja painelin metsään 20 metriä tiestä kannon nokkaan nököttään. Eipä siinä kauaa tarvinut vihellellä kun kuulin lehahduksen takani, käänsin päätäni ja siinähän pyy oli selkäni takana pienessä näreessä ehkä 3 metrin päässä. Olin istumassa niin että oikealta puolelta pyörähtäessä matka olisi pitempi ja veisi enempi aikaa. Pyy edelleen pörhisteli näreessä pää keikkuen puolelta toiselle. Päätin yrittää pyörähtää oikean kautta ja ampua vääränkätisesti vasemmalta puolelta mutta liikahtaessani pyy pyrähti lentoon. Jäin vielä samalle paikkaa pillittelemään muutamaan eri kohtaan mutta enää ei tämä yksilö pillille tullut. Pyitä näkyi paljon mutta suurikaan osa näistä eivät pillille tule, onko nämä sitten naaraspyitä? IMG_20211116_114253.jpg
 
Kevättalvella taustalta toistuvasti kuultua:
"Nämä rimpulasukset on tehty semmoisille kaupunkiladuille! Ei näillä pääse täällä hangessa mihinkään! Pitää saada oikeat metsäsukset, kuten sinullakin!"

Totesin lopulta, että ostan ne metsäsukset, jos niille vielä tulevana talvena on tarvetta. Ajattelin, että varmaan unohtuu, mutta mitä sitä paskaa...

"Minä olen jo heinäkuusta lähtien muistuttanut niistä metsäsuksista. Voisiko ne lopultakin hommata, ennenkuin lumet tulee?"

Voi vittu.

https://varuste.net/p76571/peltonen-metsä-skin-pitokarvapohja ja https://varuste.net/p113979/oac-ea-2-0-siteet

No, noilla se hiihtää ainakin kymmenen vuotta. On niitä varmaan huonompaankin rajoja pantu.

Edit.
Toivottavasti se ei kuule koskaan ahkiosta tai oikeasta maastoautosta...
Ja tänään kuultua (8-vuotiaalta tytöltä):
"Isä? Milloin sinä meinaat opettaa minulle tuon kirveenkäytön?"
No olisko vaikka viikonloppuna valoisaan aikaan ja ehkä mieluummin retkikirveellä kuin tällä halkaisukirveellä?
"Mutta kun meillä on tämä puulämmitys ja joitakin noita puita pitää kuitenkin halkoaja minä haluan hakea itse niitä puita ja entä jos minä menen tuonne metsään yöksi, enkä osaa tehdä polttopuita?"
Edelleenkin vasta viikonloppuna. Mutta hyvä, että ajattelet myös tulevaa.
 
Back
Top