Eränkäynti

Minkälaisia ratkaisuja sulan maan aikaan? Mä haen tässä ratkaisua, jolla pärjäisi ympäri vuoden, vaikka pääpaino onkin syksyssä.

Harkitsen kyllä yhtenä ratkaisuna tuohon petrooli- tai kaasulämmitintäkin, mutta kamiinassa olisi etuna polttoainehuollon helppous ja halpuus sekä mahdollisuus tehdä ruokaa samalla. Ja fiilis.

Sulan maan aikana nyt telttana Hilleberg Anjan 2, 1,7 kg, keitin MSR pocket rocket 100g, kattila jku litranen Primus, mihin mahtuu 220 g kaasupatruuna sisälle, makuupussina Joutsenen untuvapussi joka painaa n. kilon. eli kevyttä.
Lumen aikana, kun ahkio perässä, se mahdollistaa sitten kotateltan, kamiinan, kunnollisen sahan, hyvän kirveen polttopuun tekoon, eli painavammat, järeämmät ja kylmällä toimivammat varusteet.
Ei vaan ole olemassa yksiä kaikkiin olosuhteisiin sopivia varusteita.
 
Tässä on ainakin muutama kasarin kovan sissikoulutuksen talvella saanut @Rajajääkäri @baikal @Sarek1 jotka tähän lankaan kirjoittelevat.
Olitteko te jo erämiehiä ennen tätä koulutusta, vai saitteko lisää kipinää ja osaamista siitä?
Mitä jäi käteen tähän päivään, vai jäikö mitään?
 
Tässä on ainakin muutama kasarin kovan sissikoulutuksen talvella saanut @Rajajääkäri @baikal @Sarek1 jotka tähän lankaan kirjoittelevat.
Olitteko te jo erämiehiä ennen tätä koulutusta, vai saitteko lisää kipinää ja osaamista siitä?
Mitä jäi käteen tähän päivään, vai jäikö mitään?

Nöyränä otan vastaan, jos minut mainitaan noiden hurjien joukkoon. Mulla kasarin sissikoulutus takoi kallooni perusasioita, äärirajoille ajettuna fyysisesti ja henkisesti, antoi jonkinlaista luottamusta, että kun luonnossa, kaikissa olosuhteissa, toimii oikein ja varusteet ovat oikeanlaiset olosuhteisiin nähden, hengissä selviää kyllä.
Meni toki kauan aikaa intin jälkeen, ennenkuin kiinnostus asiaan heräsi jälleen. Itse en ollut erämies, enkä metsästäkkään. Toki aina metsässä/korvessa ollessani, välähtää joskus mielessäni...olisipa RK 62 roikkumassa olallani....
Luonnon keskellä, alkeellisissa olosuhteissa, kaikki tarvittava mukana rinkassa tai ahkiossa, saa ihmisen vaan johonkin perustilaan, stressitaso laskee, kaikki turhanpäiväinen arkihuoli häviää....
Siksi.....
 
Nöyränä otan vastaan, jos minut mainitaan noiden hurjien joukkoon. Mulla kasarin sissikoulutus takoi kallooni perusasioita, äärirajoille ajettuna fyysisesti ja henkisesti, antoi jonkinlaista luottamusta, että kun luonnossa, kaikissa olosuhteissa, toimii oikein ja varusteet ovat oikeanlaiset olosuhteisiin nähden, hengissä selviää kyllä.
Meni toki kauan aikaa intin jälkeen, ennenkuin kiinnostus asiaan heräsi jälleen. Itse en ollut erämies, enkä metsästäkkään. Toki aina metsässä/korvessa ollessani, välähtää joskus mielessäni...olisipa RK 62 roikkumassa olallani....
Luonnon keskellä, alkeellisissa olosuhteissa, kaikki tarvittava mukana rinkassa tai ahkiossa, saa ihmisen vaan johonkin perustilaan, stressitaso laskee, kaikki turhanpäiväinen arkihuoli häviää....
Siksi.....
Sinä olet saanut saman koulutuksen kuin nuo hurjat :), siksi luonnollisesti mainitsen sinut siinä joukossa, samoja hurjia. @Sarek1 varsinkin on vain viitseliäämpi kirjoittaja, kuin sissikirjailija konsanaan, ja siksi tiedämmekin niin paljon kasarin kovasta sissikoulutuksesta.
Mikä herättää kunnioitusta ysärin alun jääkärissä. Olin minäkin talvella intissä, mutta en nyt suorastaan asunut metsässä.

EDIT: Jokainen tuntemani sissi/tiedustelija/laskuvarjojääkäri muuten mainitsee tuon oudon tunteen siviilissä. että rynkky puuttuu. Et ole ensimmäinen.
Oikeastiko tulee vielä vuosikymmenten jälkeen sellainen tunne? :)
 
Savotta telttakamiinassa hyviä puolia on tukeva rakenne, kamiina on tehty oikeasta pellistä eikä mistään 0,5mm foliosta. Kamiinan hinta on melko siedettävä, nyt sesonkiaikaan hinta on pompannut, mutta kesällä kamiinasta piti kärsiä 199€. Lisävarusteilla kamiinaa on mahdollisuus käyttää kiukaana tai kiviä voi pelkästään hyödyntää lämmön varaamiseen.
Huonoja puolia on tukevasta rakenteesta johtuen paino, kamiinan hitsausjälki on periaatteessa kelvollista mutta kamiinan loppuviimeistely on jätetty asiakkaalle, hitsausroiskeita ei ole viitsitty poistaa ja peltien partaveitsen teräviä reunoja ei ole hiottu.
Varuste.net:
TILAUSVAHVISTUS 12.05.2020 18:46:51



Savotta Puolijoukkueteltan savutorven aukko

Määrä : 2 kpl

Hinta / kpl : 26.90 EUR

Hinta yhteensä : 53.80 EUR

Sis. alv 24% : 10.41 EUR

Takuu : 12 kk

Savotta Telttakamiina

Määrä : 1 kpl

Pakettihinta : 199.00 EUR

Sis. alv 24% : 38.52 EUR

Takuu : 12 kk

Savotta Kivitelineet kamiinan sivuille

Määrä : 1 pari

Pakettihinta : 39.00 EUR

Sis. alv 24% : 7.55 EUR

Takuu : 12 kk

Tuotepaketista johtuva hintamuutos

Määrä : 1 kpl

Pakettihinta : -3.00 EUR

Sis. alv 24% : -0.58 EUR

Kaikkien tuotteiden hinta yhteensä: 288.80 EUR

Veroton kokonaishinta: 232.90 EUR

Alv yhteensä: 55.90 EUR
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Erkki. hieno (ja joustava) ratkaisu.

Itse lueskelen (siis utube) Ural ja Kamaz konversioista (joku Unimog'han maksaisi jo ennen konversiota messinkia), mutta todellisuus on max. 188 cm pitkan 2H makuualustan loytaminen nykyisen kiesin takaosaan, sellaisia tapauksia varten, joissa teltan pystyttamista vastaan sotii jokin syy.
- onneksi sahkojen ulosotoissa loytyy, eli jaakaappi/ kylmalaukku toteutuu kepposesti
 
Sinä olet saanut saman koulutuksen kuin nuo hurjat :), siksi luonnollisesti mainitsen sinut siinä joukossa, samoja hurjia. @Sarek1 varsinkin on vain viitseliäämpi kirjoittaja, kuin sissikirjailija konsanaan, ja siksi tiedämmekin niin paljon kasarin kovasta sissikoulutuksesta.
Mikä herättää kunnioitusta ysärin alun jääkärissä. Olin minäkin talvella intissä, mutta en nyt suorastaan asunut metsässä.

EDIT: Jokainen tuntemani sissi/tiedustelija/laskuvarjojääkäri muuten mainitsee tuon oudon tunteen siviilissä. että rynkky puuttuu. Et ole ensimmäinen.
Oikeastiko tulee vielä vuosikymmenten jälkeen sellainen tunne? :)
Se tunne tulee aina joskus rinkka selässä
 
Joku naista, mieluummin kuin rynkky:







8 Best Charge-Stopping Bear Cartridges
  1. 1. . 45-70 Government. ...
  2. 2. . 454 Casull. ...
  3. 3. . 44 Remington Magnum. ...
  4. 4. . 375 H&H Magnum. ...
  5. 5. . 50 Alaskan. ...
  6. 12-Gauge Slug, the 12-gauge slug gun is by far one of the most popular choices for bear protection in the Alaskan bush.
 
Olitteko te jo erämiehiä ennen tätä koulutusta, vai saitteko lisää kipinää ja osaamista siitä?
Mitä jäi käteen tähän päivään, vai jäikö mitään?

No joo, paljon nuoruutta kasvoin peltojen, niittyjen, metsien ja urheilun parissa. Metsästys kuului siihen aikaan kasvuseudulla melkein vakiona ohjelmaan. Joskus myöhäisteininä luin "tervaksen tuoksuinen erämaa" ja se oli menoa. A.E. Järvinen suorastaan vietteli haistelemaan tervaksen tuoksua.:)

Intti antoi varmaan jotain itseluottamusta ja niimpä heti sen jälkeen ponnistauduin ensimmäiselle oikealle nykytermein soolovaellukselle. En muista kyllä kaivanneeni mitään sotilashärpäkkeitä koskaan, pysyväisasiana saattoi jäädä tuo: ase on lähellä eikä se jää nojailemaan mihinkään. Varusteista huolehtiminen oli oppi, josta on ollut hyötyä.

Siviilimaastoilussa on eräs ero intin vastaavaan: siviilitouhuissa saa nukkua ja näin ollen viikon mittainen tai pidempikin touhuilu, vaellus jne. ei ryydytä samalla tavalla. Jos jokaiseen vuorokauteen sopii kellon ympäri lepoa, niin siinä on eroa intin tunnista kolmeen uniin harjoitusoloissa.
 
Huojentava kuulla että muillakin ilmenee tuota "missä ase" ilmiötä. Itse en ole sissikoulutettu (kuten nimimerkkikin paljastaa) mutta joka kerta kun kävelen/hiiihtelen metsästyskauden ulkopuolella reppu selässä, puhumattakaan rinkasta hakee asetta. Jännä miten jotkut asiat menee "selkäytimeen".

Tänään loppui koneella töitä tehdessä paristo langattomasta hiirestä ja huomasin vetäväni melko taktisella kulmalla hiirestä häiriönpoistoa ennen kuin havahduin että tässä kohtaa voi varmaan ihan rauhassa nousta ja mennä hakee vaikka kupin kahvia samalla kun hakee uuden pariston. :D
 
Joka kerta kun heittää rinkan selkään niin tulee tuo "missä ase?" efekti. Varusmiespalveluksesta on kuitenkin mullakin jos 20+ vuotta joten ihan jännä efekti. Jotain ovat siis saaneet iskostettua rajalla päähän. :unsure: Yleisesti ottaen tuolta jäi ehkä kaikista tehokkaimmin se toimintamalli päälle että aina kun lähtee liikkeelle niin tulee tarkistettua että _mitään_ ei jäänyt jälkeen ja kaikki tavara on edelleen mukana.
 
Niinhän se aseenkäyttö pitääkin olla selkäytimessä. Muuten sitä tosipaikassa rupee liikaa miettimään ja ärsyke silmästä liipasinsormelle menee aivojen kautta. Sitä alkaa epäilemään asian moraalista puolta.
 
Joka kerta kun heittää rinkan selkään niin tulee tuo "missä ase?" efekti. Varusmiespalveluksesta on kuitenkin mullakin jos 20+ vuotta joten ihan jännä efekti. Jotain ovat siis saaneet iskostettua rajalla päähän. :unsure: Yleisesti ottaen tuolta jäi ehkä kaikista tehokkaimmin se toimintamalli päälle että aina kun lähtee liikkeelle niin tulee tarkistettua että _mitään_ ei jäänyt jälkeen ja kaikki tavara on edelleen mukana.

Juuri tuo ilmiö mullakkin, kun jätän leiripaikan, moneen kertaan tulee tarkistettua, ettei mitään jää ja rinkassa kaikki kiinni kunnolla. Myös varusteista huolehtiminen, oli hyvä oppi, minkä rajalla sain.
 
Tässä on ainakin muutama kasarin kovan sissikoulutuksen talvella saanut @Rajajääkäri @baikal @Sarek1 jotka tähän lankaan kirjoittelevat.
Olitteko te jo erämiehiä ennen tätä koulutusta, vai saitteko lisää kipinää ja osaamista siitä?
Mitä jäi käteen tähän päivään, vai jäikö mitään?
Sen kaiken jos sanoiksi pukea taitaisin. Palvelusajasta jäi minulle paljon hyvää ja osan siitä olen ymmärtänyt syvällisemmin vasta varttuneempana kun tuota perspektiiviä asioihin elämänkokemuksen myötä on hiljalleen tullut lisää.

Olen lähtöisin vaaramaisemista eli suomeksi syrjäseudulta. Isä oli (ja on) innokas kalamies ja metsästäjä, joten arvannette, missä kupeitten hedelmä kulki kolmivuotiaasta mukana. Suunnistamisen alkeista muistan kotivalmennuksen ja kouluopetuksen (aivan eri sfääreissä ympäristön vuoksi kuin esim. omilla citylapsilla nyttemmin) lisäksi varhaislapsuudesta sen kun minua hoiti pikkulapsena vanhempien ollessa töissä varttuneempi leskirouva. Hän kantoi minua sylissään kun mentiin lähimetsään ja tavan takaa alkoi jossain vaiheessa murehtimaan sitä, että missä päin koti on. Ja minä poika tietysti tomerana lohdutin häntä ja näytin suunnan kotiin kun palasimme takaisin. Ja sitten kaikki oli taas reilassa. Kiitokset vielä hoitotädille sinne käymättömän rajan taa, nuorna se on vitsa väännettävä!

Nuoruudessa eräilyä oli ehkä metsästystä ja kalastusta lukuun ottamatta hieman vähemmän kuin lapsena. Joskus oltiin kaverin tai kavereiden kanssa yökunnissa ”selviytymässä itsekseen”. Näillä oli murrosikäiselle nuorelle myös muita merkityksiä kuin erätaitojen kartuttaminen.

Sisäministeriön palveluksessa olo oli lapsuuden metsäelementin uudelleen löytämistä ja tietyllä tapaa myös syventämistä (muutenkin kuin +220/330) sissitelttaulkoilmaelämän merkeissä. Joskus kauniilla säällä kannon nokkaan hetkeksi istahtaminen, kuivalle kankaalle pötkähtäminen tai talven pimeimpänä aikana tähtitaivaan ja revontulten alla seisahtaminen huitsin kuikkelissa tiettömien taipaleiden takana sai aikaan seesteisiä tuntemuksia siitä että itsen ja ympäröivän luonnon väliin saattoi asettaa = -merkin. Ympäröivä luonto oli ja minä olin siinä mukana.

Paikkojen ja tavaroiden tarkistaminen on asia, joka on jäänyt maneeriksi sissyilystä palvelusajalta. Roskia ei saa jäädä eikä myöskään tavaroita, jälkiä en sentään makkaranpaistoretkellä ole alkanut häivyttämään enkä tekemään harhautuksia. Ase sujahtaisi myös muussa siviiliretkeilyssä kuin metsästystoiminnassa varsin vaivattomasti pykälään. Jemmaaminen ja varastojen kartuttaminen pahan päivän varalle tulee selkäytimestä aina otollisen hetken tullen. Myöhempien aikojen harrasteissa eli MAAKKihommissa varastojen kerryttäminen huvitti välillä jopa itseänikin; olisin voinut jatkaa toimintaa huomattavan paljon kauemmin kuin mitä harjoitukset varsinaisesti kestivät.

Uutena juttuna näinä kaupungistumisen aikoina on MAAKK -ajoilta peräisin oleva TRA -ajattelu, joka putkahtaa mieleen aina aika ajoin rakennetussa ympäristössä liikkuessa. Silloin ase tuntuisi myös luontevalta vartalon jatkeelta. En nyt kuitenkaan kävele omasta mielestäni ankkakävelyä kädet ojossa kulmia siivuttaen kauppareissuilla. Vaimo voi toki olla toista mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus kauniilla säällä kannon nokkaan hetkeksi istahtaminen, kuivalle kankaalle pötkähtäminen tai talven pimeimpänä aikana tähtitaivaan ja revontulten alla seisahtaminen huitsin kuikkelissa tiettömien taipaleiden takana sai aikaan seesteisiä tuntemuksia siitä että itsen ja ympäröivän luonnon väliin saattoi asettaa = -merkin. Ympäröivä luonto oli ja minä olin siinä mukana.
Niinpä, sissikirjailija :).
Olethan kerännyt talteen kaiken tänne kirjoittamasi tunnelmapätkät jäniksenvuodestasi? Arvaamaton aarreaitta lapsenlapsille ja tulevaisuuden sukupolville ajoista, jotka ovat iäksi menneitä. Kyllä jotakuta heistä suvun menneisyys kiinnostaa, ja sitä hoitokodissa silloin lepäävää teikäläistä katsotaan tekstiesi jälkeen toisin silmin.
On nimittäin niin hyvää kerrontaa laadullisesti ja määrällisesti, että sääli jos menisi hukkaan.
 
Savotta telttakamiinassa hyviä puolia on tukeva rakenne, kamiina on tehty oikeasta pellistä eikä mistään 0,5mm foliosta. Kamiinan hinta on melko siedettävä, nyt sesonkiaikaan hinta on pompannut, mutta kesällä kamiinasta piti kärsiä 199€.
Huonoja puolia on tukevasta rakenteesta johtuen paino, kamiinan hitsausjälki on periaatteessa kelvollista mutta kamiinan loppuviimeistely on jätetty asiakkaalle, hitsausroiskeita ei ole viitsitty poistaa ja peltien partaveitsen teräviä reunoja ei ole hiottu.
Varuste.net:
TILAUSVAHVISTUS 12.05.2020 18:46:51



Savotta Puolijoukkueteltan savutorven aukko

Määrä : 2 kpl

Hinta / kpl : 26.90 EUR

Hinta yhteensä : 53.80 EUR

Sis. alv 24% : 10.41 EUR

Takuu : 12 kk

Savotta Telttakamiina

Määrä : 1 kpl

Pakettihinta : 199.00 EUR

Sis. alv 24% : 38.52 EUR

Takuu : 12 kk

Savotta Kivitelineet kamiinan sivuille

Määrä : 1 pari

Pakettihinta : 39.00 EUR

Sis. alv 24% : 7.55 EUR

Takuu : 12 kk

Tuotepaketista johtuva hintamuutos

Määrä : 1 kpl

Pakettihinta : -3.00 EUR

Sis. alv 24% : -0.58 EUR

Kaikkien tuotteiden hinta yhteensä: 288.80 EUR

Veroton kokonaishinta: 232.90 EUR

Alv yhteensä: 55.90 EUR
Ai perhana, tuota olen miettinyt, koska Norjassa ei ole saunoja - miten on toiminut, ja voiko rantakiviä pestyinä latoa ilman että poksahtelevat/ sirpaloituvat?

"Savotta Kivitelineet kamiinan sivuille"

Telttasauna kuulostaa oikeastaan ainoalta vaihtoehdolta omalle budjetilleni, ja varmasti takaisi norjalaista some-live-striimaaja-yleisöä katsomaan että mitä helkkaria noi hullut suomalaiset nyt väsää vuonon rannassa. Ja voisiko joku soittaa poliisit, jotka voisivat ystävällisesdti käydä ehdottamassa että jos toi käppänä laittaisi edes uimahousut jalkaan?
Njet. Siinä teille vitun somettajille ja mulkunkuvaajille vastaus jo etukäteen :) ! Not gonna happen!"

 
Back
Top