Erittäin lyhyt kantama ohjussysteemi

JOKO kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Lukaisin tuossa ilmatorjuntaupseeri lehteä ja siinä oli juttua saksilavoista ja vastaavista. Lehden mukaan on mahdoton ampua lavalta laser ohjattavalla ohjuksella koska lava heiluu niin paljon.

Sanottiinko siinä mikä se ongelma on? Eikö ampuja saa pidettyä maalia piikillä, vai putoaako ohjus laaserin keilasta?

Ampuja ei pysty pitämään maalia piikillä.


Onkohan kiikkerän nostimen ja vakautetun tornin yhdistelmää kokeiltu? Luulisi maalin pysyvän piikillä. Näkökentän kapeus pelkän kameran avulla saattaisi muodostua ongelmaksi. Vaikka torni olisi kallis, olisi nostin halpa. Kun ei tarvita vakautta ja suurta kantokykyä, on nostimen teko varsin edullista.

Saattaa tulla aika kalliiksi. It-upseeri lehdessä tuli ilmi toinenkin ongelma, nimittäin se että ampujalla pitää olla lehmän hermot että saa pidettyä piikillä maalia koko sen ajan kun ohjus lentää kohteeseen. Jopa lämpöhakuisten ohjusten 4 s reaktioaika on liikaa monille ampujille.
 
Niinhän se vaan on, että niitä lehmän hermoja monissa sotatehtävissä vaaditaan. Tuli juuri luettua (taas kerran) Talin-Ihantalan taisteluista. Panssarinyrkkimiestenkin piti vaan venata, että se vaunu tulee tarpeeksi lähelle. Vähän sama juttu, eikös vaan?
 
Bodyguard kirjoitti:
Niinhän se vaan on, että niitä lehmän hermoja monissa sotatehtävissä vaaditaan. Tuli juuri luettua (taas kerran) Talin-Ihantalan taisteluista. Panssarinyrkkimiestenkin piti vaan venata, että se vaunu tulee tarpeeksi lähelle. Vähän sama juttu, eikös vaan?

Käsittääkseni nyt on kyse 20 metriä korkeasta nostimesta, joka rakenteestaan johtuen heiluu koko ajan. Veikkaisin, että tuo Mistral ohjuksen alustassa oleva istuin voisi auttaa tuossa.
 
Toi Starstreak-Thor on varsin vaikuttava. Ohjus on pirun nopea ja sen käyttäminen tosi helppoa koska lämpökamera lukkiutuu kohteeseen, eikä tartte pitää sitä piikillä. Ohjuksen nopeus on mach 3.5! Taistelukärkiä 3 kpl ja kaikki hakupäällä varustettuja..


Tosin tämä versio ei ole kannettava vaikka sellainenkin löytyy...

En tiedä josko olisi mahdollista että tuollainen paku ajelisi jotain pikkuhiekkateitä pitkin tukemaan erillisjoukkoja ;)

Tossa juttua RBS-70 ohjuksesta...

 
Last edited by a moderator:
Einomies1 kirjoitti:
Toi Starstreak-Thor on varsin vaikuttava. Ohjus on pirun nopea ja sen käyttäminen tosi helppoa koska lämpökamera lukkiutuu kohteeseen, eikä tartte pitää sitä piikillä. Ohjuksen nopeus on mach 3.5! Taistelukärkiä 3 kpl ja kaikki hakupäällä varustettuja..


Tosin tämä versio ei ole kannettava vaikka sellainenkin löytyy...

En tiedä josko olisi mahdollista että tuollainen paku ajelisi jotain pikkuhiekkateitä pitkin tukemaan erillisjoukkoja ;)

ASRAD-R on vastaava systeemi RBS-70 ohjuksella. Hakupäätä Starstreakissa ei oikeastaan ole, vaan se toimii samoin kuin RBS-70. Suurimmat erot ohjusten välillä on toisen nopeus ja toisessa herätesytytin. Itse valitsisin herätesytyttimen, koska se auttaa pieniin maaleihin osumisessa.
 
Last edited by a moderator:
SJ kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Niinhän se vaan on, että niitä lehmän hermoja monissa sotatehtävissä vaaditaan. Tuli juuri luettua (taas kerran) Talin-Ihantalan taisteluista. Panssarinyrkkimiestenkin piti vaan venata, että se vaunu tulee tarpeeksi lähelle. Vähän sama juttu, eikös vaan?

Käsittääkseni nyt on kyse 20 metriä korkeasta nostimesta, joka rakenteestaan johtuen heiluu koko ajan. Veikkaisin, että tuo Mistral ohjuksen alustassa oleva istuin voisi auttaa tuossa.

Juu juu, ei ole helppoa pitää piikillä huojuvassa korissa. Kommentoin vaan noita lehmän hermoja, että niitä tarvitaan yleensäkin sotahommissa. Mitenkään väheksymättä em vaikeutta. Olen aikanaan telakalla työskennellessäni itse ollut laivan kyljessä, nosturin koukusta roikkuvassa maalarinkelkassa duunissa, joka vaati kohtuullista tarkkuutta. Tuuli ottaa herkästi sellaiseen, taidan tietää kyllä mitä tarkoitetaan.
 
kunnas kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Lukaisin tuossa ilmatorjuntaupseeri lehteä ja siinä oli juttua saksilavoista ja vastaavista. Lehden mukaan on mahdoton ampua lavalta laser ohjattavalla ohjuksella koska lava heiluu niin paljon.

Sanottiinko siinä mikä se ongelma on? Eikö ampuja saa pidettyä maalia piikillä, vai putoaako ohjus laaserin keilasta?

Ampuja ei pysty pitämään maalia piikillä.

Tuli tuossa pieni idea päähän ja en osaa suoralta kädeltä todeta sitä toimimattomaksi, joten heitämpä tännekin jos sitä saisi vaikka paranneltua.

Eli sellaista ajattelin, jotta ongelmahan tuossa lienee se, että se masto siinä nostimessa ei ole kyllin jäykkä. Tämä taas johtunee siitä, että se runko putki ei ole kylliksi paksu, jotta sillä voisi olla riittävän jäykkä. Paksuutta ei varmaankaan voida lisätä. Mutta voitaisiinkos sitä muuten tukea?

Eli voitaisiinko se kori vakauttaa siten, että siihen vedettäisiin maasta tukivaijerit? Ensiksi mietin, että helpointa käytännön kannalta olisi, että ne vaijerit vedettäisiin sen alustan tukijaloista (siis ne hydrauliset jalat millä koko systeemi vakautetaan paikalleen), mutta sitten mietin, että se saattaisi kuitenkin vaatia sen, että vaijerit ovat leveämmällä, joten maastosta olisi löydyttävä ankkurointipiste (puunrunko, kanto, kivi?) hommaa varten. Asemasta lähtöä varten nuo vaijerithan voidaan vapauttaa hyvinkin nopeaan laskemalla koria alas. Ihan selventääkseni sanon, että sain ajatuksen sellaisesta kännykkä tukiasemamastosta, jos sellainen saadaan pysymään pystyssä vaijereilla, niin olisiko niistä mitään hyötyä tässä?

Onko tässä mitään järkeä? Tiedän, että tässä asemaanajo hidastuu ja koulutukseen pitää panostaa enemmän, jotta se torni saadaan pysymään pystyssä, mutta kuitenkin tuo nostin tuo melkoisen edun IT:lle, joten kai sen puolesta voi hieman työskennelläkin? IP-ohjuksen kanssa homma toki toimisi ilmankin tukea, mutta meillä nyt vaan sattuu olemaan jo noita Bolideja ja jos sieltä korista voisi ampua molempia, niin se olisi hyvä asia.
 
Tuota noin, noiden harusten käyttö kyllä mun mielestäni hidastaa toimintaa. Ne pitäis laittaa suhtkoht oikeaan paikkaan ( oikea jako ym ) ja siltikään ne eivät täysin vakauta sitä lavaa. Haruksia parempi voisi olla tuplasakset tai mieluummin tuplateleskooppi, mutta ne sitten vievät tilaa enemmän ja järjestelmästä tulee raskas. Lisäksi vielä se, että semmoisia ei taida suoraan olla markkinoilla, joten pitäis värkätä ite ja sehän maksaa niitä kuuluisia maltaita. Tuplasaksikoreja löytynee, mutta teleskooppinostimella, ainakaan tuplasellaisella, tuskin löytyy.
 
Bodyguard kirjoitti:
Tuota noin, noiden harusten käyttö kyllä mun mielestäni hidastaa toimintaa. Ne pitäis laittaa suhtkoht oikeaan paikkaan ( oikea jako ym ) ja siltikään ne eivät täysin vakauta sitä lavaa. Haruksia parempi voisi olla tuplasakset tai mieluummin tuplateleskooppi, mutta ne sitten vievät tilaa enemmän ja järjestelmästä tulee raskas. Lisäksi vielä se, että semmoisia ei taida suoraan olla markkinoilla, joten pitäis värkätä ite ja sehän maksaa niitä kuuluisia maltaita. Tuplasaksikoreja löytynee, mutta teleskooppinostimella, ainakaan tuplasellaisella, tuskin löytyy.

Harusten käyttö toki hidastaisi pystytystä, mutta jos se mahdollistaisi toiminnan, niin se olisi silti ratkaisu ongelmaan. Mitä taas tulee noihin tupla malleihin, niin eikös tuo ratkaise vakaus ongelman vain yhdellä akselilla ja se toinen akseli jäisi entiselleen? Markkinoilta sopivaa nostinta ei muutenkaan löydy, PV nimittäin joutui jo rakentamaan oman prototyypin tuohon tarkoitukseen.
 
Löysin uutaa tietoa!!! :)

The 23mm AA guns, as well as the SA-18 SAMs are scheduled to be replaced by the early 2010s. Possible candidates for the job are, MBDA Mistral, Saab Bolide, FIM-92 Stinger, SA-24 Igla-S, PZR GROM (SA-18) and LIG Nex1 Chiron.
 
Se on se ito2011 eli oikea manpads!!

Minä luulen että loppukilpailuun on stinger, igla s ja grom ja voittaja on stinger.
Mutta mun oma mielipide on igla-s.
 
Grom lienee noista kaikkein paras - ja ilman punaista nappia.
 
Eli ymmärsinkö oikein noita sergeitä ei korvata millään ja ovat poistumassa?
 
Raveni kirjoitti:
Eli ymmärsinkö oikein noita sergeitä ei korvata millään ja ovat poistumassa?

Minä olen ymmärtänyt asian niin, että sergeikalusto poistuu nopeammin kuin korvaavaa hankitaan. Eräs it-aselajin ressu sanoi minulle, että sergeikalustoa on täysin mahdoton uushankinnoilla korvata sinänsä. Hänen epäilynsä mukaan tilalle hankitaan automaattikanuunoita mallia sveitsi yhteensä noin kaksi tusinaa kappaletta. Tämän hankinnan koko hinta kilkuttimineen koulutuksineen ollee noin 200 miljoonaa euroa.
 
Raveni kirjoitti:
Eli ymmärsinkö oikein noita sergeitä ei korvata millään ja ovat poistumassa?

Saattaa ne ostaa nimellisesti "enemmän" ohjuksia kuin pelkkien Iglojen korvaaminen olisi vaatinut.
 
hessukessu kirjoitti:
Grom lienee noista kaikkein paras - ja ilman punaista nappia.

Grom on siis puolalainen kopio Iglasta, jotka ovat nyt poistumassa käytöstä. Kantamaa sillä on saman, mitä tuolla uudemmalla -S mallilla, joka häviää useammalle muulle puikolle tuossa listassa. Eli mikä siinä nyt on niin hienoa? Venäläisten myyntipuheet?
 
Eikös tuo bolide olisi hyvä? Sitä kuitenkin jo käytössä ja henkilökuntaa koulutettu. Mainostettu myös aika häirinnälle immuuniksi systeemiksi.
 
Raveni kirjoitti:
Eikös tuo bolide olisi hyvä? Sitä kuitenkin jo käytössä ja henkilökuntaa koulutettu. Mainostettu myös aika häirinnälle immuuniksi systeemiksi.

Tuossa edellisellä sivulla oli juttua siitä, että sitä on hankala ampua tuosta nostolavalta. Mikäpä siinä muuten.
 
Mistral, bolide, ja korealainen LG minä luulen että ne on vaan otettu mukaan "för att fylla ut kvoten av erbjudanden"
ne kolme ei ole oikeata manpads.

Jaha sergei mitä suomella on 1100 kpl, korvataan 20 kpl sveitsiläistä tykkeilä. onko se hyvä kauppa? :)
 
Back
Top