Esiselvitys Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaamisesta

Itse jaksoin lukea esiselvityksen vain kursorisesti. Lukiko kukaan sitä tarkasti, sanamuotoja ja käytettyjä ilmaisuita analysoiden? Jotkut tekstin osiot, esim. stealth-tekniikkaan liittyvät, voivat nimittäin paljastaa aika paljonkin raportin laatijien ja haastateltujen mielipiteistä.

Esimerkiksi kuvataanko häivetekniikka täysin must-juttuna 2030-luvun ilmasodankäynnin näkökulmasta, vai sellaisena "ihan kiva ois olla" toiveena. Ensiksi mainittu tietysti viittaisi vahvasti F-35 suuntaan, kun taas jälkimmäinen antaisi tsäänssejä eurooppalaisillekin kilpailijoille.

Stealthin lisäksi on toki muitakin tällaisia kynnysteknologioita, joihin peilaaminen voi antaa osviittaa tämän hetken ennakko-kaavailuista.
 
Jos Rafalen valmistus loppuu 2025 tai sitä ennen, niin onko se miten moderni kone enää silloin?
No eihän se mikään cutting edge-kone ole, myöskään sen ylläpito ja kehittäminen voi olla niin ja näin, kun valmistuskin loppuu.
 
Jos Rafalen valmistus loppuu 2025 tai sitä ennen, niin onko se miten moderni kone enää silloin?

Öö, mitä tarkoitat? F-18 Hornetinkin tuotanto loppui aika pian sen jälkeen, kun Suomi oli hankkinut omansa, koska jenkit siirtyivätkin Superiin. Ei se Hornetti kuitenkaan siitä samantien antiikiksi muuttunut.

Oleellista on, että koneelle riittää kehitystä ja tukea myös elinkaaren aikana. Esim. Hornetille on tehty kaksi miljardiluokan päivitystä.

Koska Rafale on Ranskan ilmavoimien runko, ja muutkin ovat nyt sitä ostaneet, olisi todennäköistä, että tukea olisi saatavilla.

Toki, F-35 ja Gripen NG olisivat ehdolla olevista koneista tuoreimpia. Mutta eivät muut suuresti jälkeen jäisi. Kriittistä on, onko niitä enää saatavilla ylipäänsä.
 
Sitä, että eikö F-35 ja Gripen ole modernimpia koneita joiden tuotanto jatkuu mös 2025 ja sen jälkeen?
 
Sitä, että eikö F-35 ja Gripen ole modernimpia koneita joiden tuotanto jatkuu mös 2025 ja sen jälkeen?

Totta kai :)

Mutta viitaten edelliseen viestiini:
  • Rafale ei vanhene yhtäkkiä yhdessä yössä linjan sulkeutumisen jälkeen. Jos Rafale on Suomen vertailussa arvioitu parhaaksi, niin se on paras edelleen senkin jälkeen ja piste. Se ei siis estä Rafalen hankintaa, jos valmistuslinja sulkeutuu Suomen hankinnan jälkeen, jos vain arvioidaan, että tukea ja kehitystä on kuitenkin saatavilla elinkaaren aikana
  • Sulkeutuneelta linjalta ei sen sijaan enää pystytä tilaamaan
Tämä sama ongelma on oikeastaan vielä suurempi Typhoonin ja Superhornetin kohdalla. Rafalen kolme kauppaa tänä keväänä muuttivat tilanteen sen osalta radikaalisti paremmaksi.
 
Miksi Suomi päätyisi eri ratkaisuun kuin Norja ja Tanska? Uskon, että Lockheed Martin tekee kilpailukykyisen tarjouksen, kun kuitenkin n. 3000 koneen valmistus määristä puhutaan vs. Gripenin max. 300 kpl (jos sitäkään)
 
Totta kai :)

Mutta viitaten edelliseen viestiini:
  • Rafale ei vanhene yhtäkkiä yhdessä yössä linjan sulkeutumisen jälkeen. Jos Rafale on Suomen vertailussa arvioitu parhaaksi, niin se on paras edelleen senkin jälkeen ja piste. Se ei siis estä Rafalen hankintaa, jos valmistuslinja sulkeutuu Suomen hankinnan jälkeen, jos vain arvioidaan, että tukea ja kehitystä on kuitenkin saatavilla elinkaaren aikana
  • Sulkeutuneelta linjalta ei sen sijaan enää pystytä tilaamaan
Tämä sama ongelma on oikeastaan vielä suurempi Typhoonin ja Superhornetin kohdalla. Rafalen kolme kauppaa tänä keväänä muuttivat tilanteen sen osalta radikaalisti paremmaksi.
Rafalesta. Tuossa selvityksessä taisi olla maininta että talouspoliittisin perustein ei hankintaa ohjata. Mikäli tämä meidän pitkään rakenteilla ollut Olkiluoto ei valmistu, niin ainakaan sen ei tulisi vaikuttaa hankintaan. Sanoisin että hyvä niin. :) Poissulkisin sen kyllä noiden ohjusrajoitteiden takia muutenkin, tosin hyvin vajailla lähtötiedoilla.
Edit: kirjoitusvirhe
 
Rafaleahan voisi rakentaa Suomessa Olkiluodon rakentajat :rolleyes:
 
Rafaleahan voisi rakentaa Suomessa Olkiluodon rakentajat :rolleyes:
Jep, tämä kuulostaa aivan kuolemattomalta idealta, kunhan hankkeen projektipäällikkönä on varmasti sama kaveri kuin Olkiluodossakin!
 
Miksi Suomi päätyisi eri ratkaisuun kuin Norja ja Tanska? Uskon, että Lockheed Martin tekee kilpailukykyisen tarjouksen, kun kuitenkin n. 3000 koneen valmistus määristä puhutaan vs. Gripenin max. 300 kpl (jos sitäkään)

Saapi nähdä. Se ero siinä on, että Norja ja Tanska ovat olleet F-35-hankkeessa alusta asti.

Norjahan järjesti sitten feikki-kilpailutuksen. Siinä mm. saatiin tulos, että Gripenin käyttökulut ovat korkeammat kuin F-35:dellä. :rolleyes: Tämä ihmetytti ruotsalaisia kovasti...

F-35 Lightning II Wins Norway’s (Fake) Competition

http://www.defenseindustrydaily.com/f35-lightning-ii-faces-continued-dogfights-in-norway-03034/

Lisäksi jälkikäteen kävi ilmi, että USA oli kieltäytynyt luovuttamasta Ruotsille edistynyttä teknologiaa Gripeniä varten. Näin pidettiin huoli, ettei Gripen uhkaisi F-35:ttä.

http://www.thelocal.se/20101203/30584

Sweden was deceived by both the United States and Norway regarding the latter’s interest in signing a multi-billion kronor deal to buy Sweden's JAS Gripen fighter plane.

Tanskassa ei valintaa ole vielä tehty, vaan kilpailutus käynnissä. Saab tosin teki sen johtopäätöksen, ettei kannata haaskata paukkuja. Norjan case varmaan vitutti edelleen.

http://archive.defensenews.com/arti...ids-Danish-Fighter-Competition-Saab-Withdraws
 
Saapi nähdä. Se ero siinä on, että Norja ja Tanska ovat olleet F-35-hankkeessa alusta asti.

Norjahan järjesti sitten feikki-kilpailutuksen. Siinä mm. saatiin tulos, että Gripenin käyttökulut ovat korkeammat kuin F-35:dellä. :rolleyes: Tämä ihmetytti ruotsalaisia kovasti...

F-35 Lightning II Wins Norway’s (Fake) Competition

http://www.defenseindustrydaily.com/f35-lightning-ii-faces-continued-dogfights-in-norway-03034/

Lisäksi jälkikäteen kävi ilmi, että USA oli kieltäytynyt luovuttamasta Ruotsille edistynyttä teknologiaa Gripeniä varten. Näin pidettiin huoli, ettei Gripen uhkaisi F-35:ttä.

http://www.thelocal.se/20101203/30584

Sweden was deceived by both the United States and Norway regarding the latter’s interest in signing a multi-billion kronor deal to buy Sweden's JAS Gripen fighter plane.

Tanskassa ei valintaa ole vielä tehty, vaan kilpailutus käynnissä. Saab tosin teki sen johtopäätöksen, ettei kannata haaskata paukkuja. Norjan case varmaan vitutti edelleen.

http://archive.defensenews.com/arti...ids-Danish-Fighter-Competition-Saab-Withdraws

Eikö edelleenkään USA anna Ruotsille Gripeniin osia? Sehän tarkoittaa, ettei se voi Suomenkaan kilpailua voittaa, kun ei myydä osia.
 
Jep, tämä kuulostaa aivan kuolemattomalta idealta, kunhan hankkeen projektipäällikkönä on varmasti sama kaveri kuin Olkiluodossakin!
Mut hei! Voitaisiin ainakin sanoa että maailman kallein hävittäjä!
 
Lisäksi jälkikäteen kävi ilmi, että USA oli kieltäytynyt luovuttamasta Ruotsille edistynyttä teknologiaa Gripeniä varten.
Ruotsalaisille on suuri yllätys, että jenkit ei jaa heille heidän kaipaamaansa teknologiaa... jajaa.

Jep, tämä kuulostaa aivan kuolemattomalta idealta, kunhan hankkeen projektipäällikkönä on varmasti sama kaveri kuin Olkiluodossakin!
1392398966473.jpg
 
Miksi Suomi päätyisi eri ratkaisuun kuin Norja ja Tanska? Uskon, että Lockheed Martin tekee kilpailukykyisen tarjouksen, kun kuitenkin n. 3000 koneen valmistus määristä puhutaan vs. Gripenin max. 300 kpl (jos sitäkään)
No tässä on vielä aikaa mutta ilmavoimissa osa porukasta pelkää että F-35:n kanssa kävisi kuin NH90 projektin kanssa. Keskeneräisen mallin hankinnassa on aina tiettyjä riskejä ja siksi aiemmin ei otettukaan Gripeniä missä oli vielä lapsentauteja vaan kone joka oli vetänyt turpaan itä-kalustoa vain muutama vuosi ennen hankintaa.
 
Viimeksi muokattu:
No tässä on vielä aikaa mutta ilmavoimissa osa porukasta pelkää että F-35:n kanssa kävisi kuin NH90 projektin kanssa. Keskeneräisen mallin hankinnassa on aina tiettyjä riskejä ja siksi aiemmin ei otettukaan Gripeniä missä oli vielälapsen tauteja vaan kone joka oli vetänyt turpaan itä-kalustoa vain muutama vuosi ennen hankintaa.
Mutta uusin grippenihän on vasta paperilla ja se käsittääkseni on se mitä on kaavailtu. Sekä onhan tässä viellä aikamonta vuotta aikaa korjata nuo 35 lapsentaudit.
 
On myös syytä huomata että edellisellä kerralla ostettiin myös eri konemalli kuin Norja ja Tanska.

Mutta uusin grippenihän on vasta paperilla ja se käsittääkseni on se mitä on kaavailtu. Sekä onhan tässä viellä aikamonta vuotta aikaa korjata nuo 35 lapsentaudit.
Kyllä, katsotaan mitä tuleman pitää. Itse veikkaan että Boeing voittaa tarjouskilpailun.
 
F-35:n suhteen on nyt sitten kiintoisaa nähdä kuinka paljon meillä laitetaan painoarvoa koneen mainostetuille häiveominaisuuksille. Oletettavasti tämä on yksi osa-alue, joka hilaa F-35:n markkinahintaa ylöspäin. Ja kuuleman mukaan JSF:ään kriittisesti suhtautuvat sanovat melko suoraan, että venäläiset pystyvät kyllä tutkillaan peittoamaan stealth-teknologian tuoman edun.
 
On myös syytä huomata että edellisellä kerralla ostettiin myös eri konemalli kuin Norja ja Tanska.


Kyllä, katsotaan mitä tuleman pitää. Itse veikkaan että Boeing voittaa tarjouskilpailun.

Näillä hankittavilla koneilla olisi tarkoitus lentää useampikin vuosikymmen ja vuonna 2030 Super Hormettien paikka on museossa.
 
Back
Top