Esittele itsesi

Huomasin että on tullut kirjoitettua jo jonkin aikaa mutta vielä ei ole tullut esittäydyttyä:

Mies, varusmiespalvelus saapumiserä III/90, PsPr / spol-rj.

Intin jälkeen tehty mm vartijan hommia ennen poliisikouluun pääsemistä. Poliisina 1900-luvun loppupuolelta alkaen, Helsingin keskustassa. Erityisosaamisena mm voimankäytön kouluttaja ja joukkojenhallinta.

Siviilissä kirjoitin mm Kontrolli-nimiseen turvallisuusalan lehteen, ja pari viimeistä vuotta toimin lehden päätoimittajana.
 
Jahas , hoidetaampas tämäkin alta pois.
Siviilikarkuruus 2/91 SavPr 2.jk , RUK kirveskomppania 198 . Kouluja käymätön kapteeni reservissä , nähtävästi jotain pahaa olen tehnyt minäkin.
Vuosituhannen vaihteessa pyysivät Päämajan alaiseen tutkintaosastoon vastatiedustelu-upseeriksi , syytä en tälle tiedä . Tämä sijoitus purettiin omasta pyynnöstä tai siis ymmärsin itse lähteä ennen kuin käsketään painua vit….. .
VMPK kuvioissa paikallisesti aktiivina sen alkuhämäristä asti , MPK touhuunkin otin osaa kunnes vähintäänkin piiritason mestaruus tuli herneen nenään vedosta .
Ukraina ja Viro ruohonjuuritason aktivismia on tullut touhotettua viime vuosina.
Summa summarum : ei saavu Prikaatin lippu , Kirveskomppania hävinnyt , VMPK/MPK alas ajettu , ei sodan ajan sijoitusta eli sotilaallinen ura tappioiden sävyttämä .
No siviilissä sentään TE-keskuksen aktivoimistoimet pitävät verenpaineita yllä.
 
Long time reader, first time writer... tai jotain sinnepäin.

Olen pitkään seuraillut tiettyjen aihepiirien sekä muutamien nimimerkkien keskusteluja täällä, mutta nyt ajattelin heittäytyä muutamien keskusteluaiheiden keskelle.

Työskentelen sotavaltion leivissä vihreät vaatteet päällä, tosin varusmieskoulutus kauas taakse jäänyttä elämää. Päätyöni pyörii ase- ja räjähdetekniikan aihepiireissä, ja niiden suunnalla myös osallistumiseni keskusteluun täällä varmasti tulee tapahtumaan. Mielenkiinnolla seuraan niin reserviläisten kuin virkaveljienikin kommentteja ja näkemyksiä näissä aiheissa. Ehkä joskus töihin liittyen, mutta ei koskaan työajalla :)
 
II/85 KaiPr KrhK. Ltn. En tiedä, pitikö olla TJ vai tuliasemajohtaja. Rukkiiin lähtiessä sanottiin että TJ-puolelle. Siellä olinkin tuliasemapuolella. Eka kertaus tuliasemassa. Muutin kirjani Pohjois-Karjalasta etälään, tuli kertauskutsu. Nyt olinkin TJ. Kun täytin 35v, niin siirrettiin paikallisjoukkoihin. Sain kutsun vapaaehtoiseen KH:n. Nyt oltiin jo TJP. Siitä en muuta enää muista kuin että ”tasajako ei ole taktiikkaa”. 45v kun tuli mittariin, sain kirjeen että ei ole enää sijoitusta.

Etelässä valitettavati asutaan. Harrastuksena lähinnä mökkeily, sienestys, metsästys, urheilua jonkin verran. Metsästys alkoi kun ostin palstan. Siitä sitten pääsin pariin porukkaan sorkkajahteihin. Linnustus yms omatoiminen jahti ollut melko riistaa säästävää toistaiseksi. Kalustona noihin sopivat kiväärit ja pari haulikkoa. Lintukivääri on tulossa vanhan sotilaskiväärin tilalle. Tuota nuorinta koiraa yritän kouluttaa jälkijättöisesti. Vanhempi koira alkaa olla jo väsynyt, osaa kyllä homman.

Sotahistoria ja -tekniikka kiinnostaa. Kävin Kannaksella sellaisella opastetulla reissulla, ja sellaisia varmaan tulee jatkossa tehtyä, erinäisiä kirjoja luettu. Yksi viimeisimpiä oli se Paras hävittäjä Suomelle, tai sinne päin. Aloitin noista sotahistorian kirjoista niistä, mitkä liippaa ukin reissuja. Hänellä oli 4 eri osaretkeä.

Somessa en enää ole, enkä täälläkään jaksa väitellä. Se on henkisesti kuluttavaa.
 
Terve
Olen kuukauden päivät koukuttanut itseäni tähän erimielis-samanmieliseen liittoumaan.
En ole aikaisemmin käynyt edes lukemassa juttujanne, mutta jumissa ollaan.
Reissu on ollut seuraavanlainen: RannJP 77-78, käväisin myös Parolannummella.
Yksi reissu alhaalla (UNDOF 82-83) ja kerran kertaamassa pari viikkoa -87 (JP:n tvälläri). Sotilasarvo res. vääpeli, tai varmaan jo entinen sellainenkin.
Jonkun verran ressuilua 80-90 luvuilla, virallista ja epävirallista, nyttemmin inhimillisistä syistä muuttunut fyysisestä henkiseksi.
Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Rammstein, kaikki oluet, whiskyt ja kaalilaatikko. Ei whiskyn kaa.
"Vesi ei ole este, se on vain hidaste."
 
@Kapiainen muistelen kenraali Adolf Ehrnroothin monesti sanoneen, että suomalaisia sotilaita pitää johtaa edestä eikä takaa.
Mitä mielestäsi Ehrnroot tällä tarkoitti omalta kohdaltaan?
Ilmestyikö Ehrnroot aina silloin tällöin etulinjaan johtamaan, katsomaan tilannetta paikan päältä, nostamaan taisteluhenkeä näyttäytymällä omille sotilaille vai mitä hän mahtoi tarkoittaa?
 
Voisi tässä kai itsekin esittäydyttyä. Olen lukenut foorumia ihan susi1 alusti eli varmaan toistakymmentä vuotta, mutta yhtään viestiä en ole kirjoitttanut ikinä. Varusmiespalvelus Kainuun prikaatissa sotilaspoliisina ja muutamat kertaukset käynyt. Nyt ikää jo 36, joten uusia kutsuja tuskin tulee. Koulutukseltani filosofian maisteri historiasta, mutta suurimmaksi osaksi työurani tehnyt erilaisissa turvallisuusalan hommissa portsarista ja vartijasta valtion palvelukseen (mm. PolAMK käyty). Tällä hetkellä opiskelen opettajaksi, jos vaikka laajasta koulutuksesta sitäkautta hyötyisi. Jatkan keskustelujen seuraamista taustalla :).
 
Varusmiespalvelus Kainuun prikaatissa sotilaspoliisina ja muutamat kertaukset käynyt. Nyt ikää jo 36, joten uusia kutsuja tuskin tulee. Koulutukseltani filosofian maisteri historiasta, mutta suurimmaksi osaksi työurani tehnyt erilaisissa turvallisuusalan hommissa portsarista ja vartijasta valtion palvelukseen (mm. PolAMK käyty).

Paikallispataljoonaan mars Mars.
 
Kirjoitan tänne jo toista kertaa, taidan olla joku exhibitionisti (meniköhän toikaan vittu oikein).
Meinaan vaan, kun ei kukaan uusi ole saanut mitään aikaiseksi. No joo, uudet tiedustelulait.
Ehkä tämä sopisi paremmin tuonne maanviljelyä käsittelevään kettinkiin, huutista sitten vaan.
Olen kaupunkilaispoika, jos voi sanoa pikkukaupungin asukista, samalla siirtynyt salaa maaseudulle
mökkeilyn merkeissä. Hienoa lukea täällä tarinoita maa- ja metsätaloudesta, joka liittyy mielestäni suoraan maanpuolustukseen. Käsitykseni maataloudesta, kaikista niihin liittyvistä töistä ja murheista on täydellisesti muuttunut, sen kahdeksan vuoden aikana kun olen täällä mökkikunnassani pyörinyt.
En todellakaan sano lantapaukuksi tai böndeksi ketään, paitsi naapurin isäntää joka on tehnyt kaikki kaivinkonehommat tontillani. Hän sen aloitti: Tehtäiskös tuohon sellaine varalaskeutumispaikka kaupungin miehelle, kun tulee mökille ja lumihommat on tekemättä? Mihinkäs kaupunkilaiset sitten saappaat jättää, kun tulevat pellolta jne. Jos hän on tienposkessa kun ajelen ohi, pysäytän ja kysyn: Mitä maalaiselle kuuluu?
Tänään aamulla herättyäni n. klo 6 tempaisin siimaleikkurin käymään ja vetäisin vähän ojanpenkkoja. Rouva asteli vartin kuluttua paskahuusinpolkua ja sanoi: Lähden. Siihen minä: Älä ota hävittäjää, bussi tulee kohta. Näin me olemme taistelleet yli 40 vuotta. Rouva ei mennyt, haravoi parhaillaan.
Hienoa on lukea sotavaltion tekniikasta ( mistä en mitään ymmärrä), ja lähihistoriasta.
Olen käynyt talvi-ja jatkosodan syventävän kurssin 1 ja 2, vaikka isäni ei sotajuttuja puhunutkaan, nii kuin aina sanotaan. Kuitenkin meillä kävi vanhoja ukkoja horisemassa ( siihen aikaan n. viiskymppisiä hahaa),
pentuna aina häädettiin, mutta kun intin jälkeen sotaherrana (kers.):p palasin, sain liittyä kuunteluoppilaaksi.
Olen tottunut kämpyröihin (isäni käyttämä termi) käydessäni koko 60-luvun paikallisella sotainvalidien rakentamalla saunalla, siellä puuttui miehiltä käsi, jalka, puolet alaleuasta taikka olivat sokeita. Siitä syystä en ole koskaan kavahtanut vammaisia ja asenteeni sotaan on myöskin muotoutunut kokemastani.
Rauhanturvajoukoista (olivat joskus tuon nimisiä) en tuonut autoa, olin siellä aatteellisista syistä, no joo vähän seikkailumielellä.
Politiikasta en halua puhua, vaikka se luonnollisesti ja vahvasti liittyy maanpuolustukseen. Sen kanssa käy niin, että se oma kanta näkyy vaikka puhuttaisiin porkkanasta tai nännistä. Joskus sanon jotain, mutta se on yleensä kiukkuista tai turhautunutta aivopaskaa, mikä harmittaa jälkeenpäin. Kerran jatkoin huulta Kepusta, mikä harmitti jälkeenpäin, koska loukkasin mahdollisesti arvostamiani viljelijöitä. Toisaalta se Sipilän paska on vienyt siltä puolueelta kaiken arvon, oho. Tasapuolisuuden nimissä verhokauppias vei meiltä pirssit. Sukupuolitasa-arvon nimissä siis... tai nyt jos lopettaa, niin kaikki on kunnossa, vai onko...
Kerrankin kirjoittelen selvinpäin, ei tämä kerta mut
Taas minä horisen outoja, mutta vanhojen täytyy, koska muuten ne unohtuu. Ensi kerralla sitten muistelen vuoden -18 tapahtumia.
Kiitos jos luit ja anteeksi.
 
Lyhyt esittely itsestäni:
Mies, 33v, Lapista. Harrastukset metsästys, suunnistus, luonnossaliikkuminen ja kaikki muu fyysisenkunnon ylläpitoon/kehittämiseen liittyvä. Saapumiserä II/05, SISSIK/JPr. RUK 227 tulenjohto. Johtajakausi kului tiedr:n tulenjohtajana. Sijoitus on. Kertauksissa käynyt kerran käsketysti ja 5-6 krt vapaaehtoisesti.
Sotilasaiheet ja sotahistoria kiinnostaneet nassikasta asti. Aluksi reippaat sissijutut, mutta sittemmin erityisesti epäsuoratuli, tulenjohto ja yksilön kokemukset taistelutilanteissa mielenkiintona. Seurannut tätä foorumia ja edeltäjää enemmän tai vähemmän aktiivisesti.
 
Alokas 50-60 v. ikäisenä tällä foorumilla kun nörttijutut on vielä opiskelun alaisena. Vuonna nakki ja kirves SPOL:lina intti käyty ja jotain hilujakin tuli poletteihin täysin yllättäen ja pyytämättä.

Aseiden kanssa pelannut jo lapsesta asti, kun maalla kasvanut ja aseet hirvensarvessa säilytetty (silloin ihmisiin luotettiin...).
Torrakoita ja pyssyjä pienen armeijan varustamiseen, eli vanha mualaispieru Teitä häiritsemässä.....

Metsä on enemmän koti, kuin betoniviidakko.....;)
 
Lisäys:
Näköjään valehtelin alokkaana olemisesta, kun on natsat tullut taas yllättäen ja pyytämättä.:rolleyes:
 
Jahas , hoidetaampas tämäkin alta pois.
Siviilikarkuruus 2/91 SavPr 2.jk , RUK kirveskomppania 198 . Kouluja käymätön kapteeni reservissä , nähtävästi jotain pahaa olen tehnyt minäkin.
Vuosituhannen vaihteessa pyysivät Päämajan alaiseen tutkintaosastoon vastatiedustelu-upseeriksi , syytä en tälle tiedä . Tämä sijoitus purettiin omasta pyynnöstä tai siis ymmärsin itse lähteä ennen kuin käsketään painua vit….. .
VMPK kuvioissa paikallisesti aktiivina sen alkuhämäristä asti , MPK touhuunkin otin osaa kunnes vähintäänkin piiritason mestaruus tuli herneen nenään vedosta .
Ukraina ja Viro ruohonjuuritason aktivismia on tullut touhotettua viime vuosina.
Summa summarum : ei saavu Prikaatin lippu , Kirveskomppania hävinnyt , VMPK/MPK alas ajettu , ei sodan ajan sijoitusta eli sotilaallinen ura tappioiden sävyttämä .
No siviilissä sentään TE-keskuksen aktivoimistoimet pitävät verenpaineita yllä.
KirvesK 202... talvikurssiveljiä tadetaan olla, kyllä siellä sai palellakin!
 
Juu kyllä sai RUKin päärakennuksen ylimmässä kerroksessa aistia Tsaarinajan lämpöä. Onneksi oman pinkan paikka ei ollut ikkunoiden vieressä , noiden punkkien haltioilla oli lupa nukkua makuupussissa . Tosin ei kahvimaidotkaan helposti hapantuneet , joo joo kahvinkeitin sai olla joo ( suffelia ) .
 
Jahas , hoidetaampas tämäkin alta pois.
Siviilikarkuruus 2/91 SavPr 2.jk , RUK kirveskomppania 198 . Kouluja käymätön kapteeni reservissä , nähtävästi jotain pahaa olen tehnyt minäkin.
Vuosituhannen vaihteessa pyysivät Päämajan alaiseen tutkintaosastoon vastatiedustelu-upseeriksi , syytä en tälle tiedä . Tämä sijoitus purettiin omasta pyynnöstä tai siis ymmärsin itse lähteä ennen kuin käsketään painua vit….. .
VMPK kuvioissa paikallisesti aktiivina sen alkuhämäristä asti , MPK touhuunkin otin osaa kunnes vähintäänkin piiritason mestaruus tuli herneen nenään vedosta .
Ukraina ja Viro ruohonjuuritason aktivismia on tullut touhotettua viime vuosina.
Summa summarum : ei saavu Prikaatin lippu , Kirveskomppania hävinnyt , VMPK/MPK alas ajettu , ei sodan ajan sijoitusta eli sotilaallinen ura tappioiden sävyttämä .
No siviilissä sentään TE-keskuksen aktivoimistoimet pitävät verenpaineita yllä.

Ollaan palveltu aika lailla samoissa piireissä. 2/91 SavPr (3. ErVK) ja RUK VK kurssi 198. :solthum:
 
Back
Top