EU - onko järkee vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vlad
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onko Pariisissa siis metroasema Stalingrad? Vai olitko jollain finnturistin matkalla etelä-Venäjällä?:rolleyes: Onko tuolla allergia-kuormalla pakko työntyä vapaaehtoisesti Venäjälle? Minulla ei vastaavaa allergiaa ole tuossa mitassa, mutta sen verran, että en tasan matkaile idässä. Itä-Euroopan valtiotkin tekevät tiukkaa....vaikka niitä saitilla ihaillaankin rajattomasti.

En ole käynyt ikinä Venäjällä muuta kuin lentomatkalla kauko-itään mahdollisesti ilmatilassa. Lähin kosketus on ollut Kuusamossa lintumettällä rajavyöhykkeelle luvaton tunkeutuminen koppelon perässä. Rikos on jo vanhentunut.
 
Lehdistö on se väline, jolla vaikutetaan äänestäjiin ja sitäkautta eduskunnan päätöksiin. Paska eduskunta tottelee EU:a, Kansanedustajat ovat kuitenkin äänestäjien valitsemia. Äänestäjiä ohjaillaan median toimesta. Mediaa ohjailee sen omistajat. Median omistajat eivät ole kiinnostuneita kansalaisten turvallisuudesta tahi hyvinvoinnista. Mediakonsernien isot omistajat ovat EU:n päätäntävallan kavereita. Pieni piiri pyörii.

Minä voin vaikuttaa ainoastaan äänestäjänä ja kuluttajana.
 
Olin aikoinaan n 9kk töissä Neuvostoliitossa (oikeastaan enemmänkin joskin em oli sitä ennen periaatteessa yhtäsoittoa), ja voin sillä plus v 1988 jälkeisellä edelleen jatkuvalla kokemuksella sanoa että naapurin kanssa on oltava tarkkana, kaikessa ja aina. Jatkuvaa kusetusta ja vedätystä, huijailua, mikään ei ole muuttunut tai tulekaan muuttumaan. Silti iso ydinaseilla varustettu skitsofreeninen, röyhkeä ja jatkuvasti valehteleva rakas naapurimaa. Nyky EU Junkkereineen vaikuttaa pohjimmiltaan samalta paskalta mutta hieman tuoreemmassa paketissa.
Jos maan johto ajaa ainoastaan omaa etuaan, ei ole ihme että ongelmia tulee.

Meillä on vaihtoehtoja, niitä on aina mutta jos kansa ei halua Natoa tai itsenäistä puolustusta tyyliin Israel, niin sitten kansa saa mitä tilaa (kuten keskustan, SDPn ja Kokoomuksen kautta). En voi lakata ihmettelemästä suomalaisia ihmisiä mutta kun muistan Suomen vihollisen nro 1 eli kotimaisen median ja ennenkaikkea YLEn en taas ihmettelekkään, hyvästä syystä suossa ollaan, nuorten ihmisten aika näiden perkeleellisten kataisten jäkeen saattaa tulla liian myöhään vaikka mitä yrtämme tehdäkään
 
Kävin Saksassa viikon lomailemassa ja tuli todettua, että vaikka laki pitäisi olla sama molemmissa maissa on sen toteutus ja toimeenpano ihan eri. Kyllä siellä porukka polttaa ravintoloissa ja muuallakin.

Meillä on ihan oma laki, joka tietysti perustuu tupakkadirektiiviin, siten, että se on täytetty mutta sitten on laitettu kansallista lisää roimasti päälle.
 
Meillä ollaan hanakoita päsmentämään omia kansalaisia. Siinä ollaan hyviä.

Se on tsaarinaikaista hallintomenettelyä, jossa kansalaiset eivät ole kansalaisia vaan alamaisia.
 
Nyky EU Junkkereineen vaikuttaa pohjimmiltaan samalta paskalta mutta hieman tuoreemmassa paketissa.
Jos maan johto ajaa ainoastaan omaa etuaan, ei ole ihme että ongelmia tulee.

Tämä on juuri se juttu. Siellä on vain ihmisiä. Ei se ole kone. Ihimisiä on. Lahjakkaita, tyhmiä ja keskinkertaisia. Kaikenlaisilla luonteenpiirteillä varustettuja. Ei ole mitään kasvotonta EU:ta. EU on nyt Merkel ja Macron ja ne komissaarit + parlamentti. Ja vain parlamentissa Suomi voi oikeastaan vaikuttaa. Katainen on ylpeänä sanonut, että komissaarien velvollisuus on etsiä EU:n kokonaisetua eikä ajatella pientä vanhaa kotimaataan, (oma lisäykseni: joka hänet kasvatti, koulutti, hampaat hoiti ja rokotukset antoi ja pisti hyvälle oksalle). Tosin hän on jo vähän pehmentynyt siitä alkuinnostuksesta. Ehkä tuosta mies kasvaa kaikinpuoliseksi hyödyksi isänmaalle. Mikään ei ole mahdotonta.

Hänestä tulee mieleeni Erkki Liikanen, se toinen komissaari, joka oli valtiovarainministerinä silloin, kun Suomea edellisen kerran ajettiin konkurssitilaan. Hänetkin pistettiin Brysseliin jäähylle siksi aikaa, että kansa unohti "hallitun rakennemuutoksen" ja joka kotiin jaetun "verotus kevenee" -tiedotteen.

Mutta siis niihin ihmisiin. Merkel on ex-nuorisokommunisti ja uudessa Saksassa häikäilemätön poliitikko, jonka valtaa saksalainen talousmaailma pönkittää - tiettyyn pisteeseen. Hän on eräänlainen vahvan kapitalismin ja ideologisen vasurin sekoitus. Itsekäs ja aggressiivinen: säälimätön kilpailu EU:n sisällä heikkojen kustannuksella on ok, koska se on kapitalismia. Eihän tässä mielessä EU ole mikään yhtenäinen pyhäkoulu, jossa kristillisesti leipää jaetaan. Tai joo, sitten kun kaikki täivaltiot tulevat pottiin jakamaan mehua Kreikkaan.

Jopa Saksan siirtolaispolitiikka tiukentuu tai löystyy suhteessa Merkelin kannatuksen vaihteluihin.

Kun tulee uusia ihmisiä, heidän asemansa määrittää EU:n suuntaa. Vain Saksa, Ranska ja Benelux-maiden veroparatiisituetut komissaarit merkitsevät oikeasti jotain. Joskus parlamentti onnistuu jarruttamaan jotain useille maille hankalia hankkeita.

Sama ihmisen osuus korostui Neuvostoliitossa. Mikä oli Neuvostoliitto? Kulloinenkin NKP:n pääsihteeri ja politbyroon vaikutusvaltaisimmat jäsenet olivat Neuvostoliitto. Stalin, Molotov ja Lavrenti Berija olivat yhdistelmä, Hrustsev taas keräsi omanlaisensa. Kun puhdasoppinen Brezhnev tuli huru-ukoksi, sodasta (Afganistanin) päätti kolme politbyroon jäsentä neljästätoista, koska muut olivat arkoja joomiehiä, joten se oli sama heille mitä päätettiin, kunhan joku aina sanoi, mitä tehdään.

Silti me puhumme "Neuvostoliitosta" tai EU:sta ikään kuin jonain logona, omalakisena entiteettinä, joka on muka jonkinlainen.
 
Viimeksi muokattu:
Mikael Agricola tappeli Turun piispana Kustaa Vaasaa vastaan johtotähtenään Ruotsin itäisen puolen etu. Se oli vaikeata. Hän on historiassa suurmies. Jos ei ole puolustajaa ja kansa kokee epäoikeudenmukaisuutta, se nurisee ja jos Klaus Fleming pistää oikein kireälle, se kapinoi.

EU:n kannatuksen Suomessa ratkaisee osin oma hallintomme ja osin EU itse. Someraivo sitä ei ratkaise.
 
Nyt on alkamassa tapaus, jossa EU mahdollisesti asettuu tiukemmaksi kuin kansallinen lainsäädäntö. Tällä hetkellä Suomessa on 1 937 ammattikäytössä olevaa dronea mutta kymmeniä tuhansia harrastekäytössä olevia. Harrastekäyttäjien ei tarvitse tehdä lainkaan ilmoitusta lennokeistaan.

– Mieluummin puhutaan kymmenistä tuhansista

Suomessa dronejen suhteen noudatetaan löyhää lainsäädäntöä, jolla halutaan kannustaa kehittämään niille uusia käyttömahdollisuuksia.


Säädäntö on kuitenkin tiukentumassa Euroopan unionin uuden lainsäädännön myötä. Todennäköisesti jo tänä vuonna tulee kansallisen lain syrjäyttävä EU-asetus, joka koskee koko EU:n miehittämätöntä ilma-alustoimintaa ja harrastus- sekä urheilutoiminnassa käytettyjä lennokkeja

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005294689.html
 
Tiheästi asutettu Keski-Eurooppa suurkaupunkeineen vs harvaan asutettu Suomi. Tottakai EU ottaa tämän huomioon.
 
Ruotsissa on jo tiukka lainsäädäntö droneille, vaikka sieläkin on tyhjää ilmatilaa reilusti.

Fram till 1 augusti 2017 omfattas flygfotografering med drönare av kameraövervakningslagen, vilket innebär att det kan krävas tillstånd från Länsstyrelsen för att flyga en drönare med kamera.

http://www.transportstyrelsen.se/dronare

Eli lennokista kuvaaminen vaatii aina luvan lääninhallitukselta. Lennokille ilman kameraa on vapaammat säännöt.

Periaatteessa voisi todeta että ruotsalaiset tappoivat dronen lennättämisen ilon.
 
Viimeksi muokattu:
Periaatteessa voisi todeta että ruotsalaiset tappoivat dronen lennättämisen ilon.

Meno on ilmeisesti villiintynyt. Niitä on Euroopassa ja Yhdysvalloissa pörrännyt palo- ja onnettomuuspaikoilla kuvaamassa ja haittaamassa työntekoa, lentoreittien lähellä ym. Suomessakin vuoden sisällä on ollut muutamia keissejä. Kalifornia otti niihin todella tiukan linjan. Yhdysvalloissa muutenkin yksityisyys otetaan vakavasti.

Harrastuskäytössä ne ovat ainakin tuolla luonnossa yhtä fiksuja kuin vesijetit pikkujärvillä eli saavat ainakin minun verenpaineeni nousemaan.
 
Minä olen nähnyt/kuullut dronen lentävän vain yhden kerran elämässäni, se oli juhannusaattona Haminssa. Muuten olen niitä nähnyt vin telkkarissa.
 
Tämä on juuri se juttu. Siellä on vain ihmisiä. Ei se ole kone. Ihimisiä on. Lahjakkaita, tyhmiä ja keskinkertaisia. Kaikenlaisilla luonteenpiirteillä varustettuja. Ei ole mitään kasvotonta EU:ta. EU on nyt Merkel ja Macron ja ne komissaarit + parlamentti. Ja vain parlamentissa Suomi voi oikeastaan vaikuttaa. Katainen on ylpeänä sanonut, että komissaarien velvollisuus on etsiä EU:n kokonaisetua eikä ajatella pientä vanhaa kotimaataan, (oma lisäykseni: joka hänet kasvatti, koulutti, hampaat hoiti ja rokotukset antoi ja pisti hyvälle oksalle). Tosin hän on jo vähän pehmentynyt siitä alkuinnostuksesta. Ehkä tuosta mies kasvaa kaikinpuoliseksi hyödyksi isänmaalle. Mikään ei ole mahdotonta.

Hänestä tulee mieleeni Erkki Liikanen, se toinen komissaari, joka oli valtiovarainministerinä silloin, kun Suomea edellisen kerran ajettiin konkurssitilaan. Hänetkin pistettiin Brysseliin jäähylle siksi aikaa, että kansa unohti "hallitun rakennemuutoksen" ja joka kotiin jaetun "verotus kevenee" -tiedotteen.

Mutta siis niihin ihmisiin. Merkel on ex-nuorisokommunisti ja uudessa Saksassa häikäilemätön poliitikko, jonka valtaa saksalainen talousmaailma pönkittää - tiettyyn pisteeseen. Hän on eräänlainen vahvan kapitalismin ja ideologisen vasurin sekoitus. Itsekäs ja aggressiivinen: säälimätön kilpailu EU:n sisällä heikkojen kustannuksella on ok, koska se on kapitalismia. Eihän tässä mielessä EU ole mikään yhtenäinen pyhäkoulu, jossa kristillisesti leipää jaetaan. Tai joo, sitten kun kaikki täivaltiot tulevat pottiin jakamaan mehua Kreikkaan.

Jopa Saksan siirtolaispolitiikka tiukentuu tai löystyy suhteessa Merkelin kannatuksen vaihteluihin.

Kun tulee uusia ihmisiä, heidän asemansa määrittää EU:n suuntaa. Vain Saksa, Ranska ja Benelux-maiden veroparatiisituetut komissaarit merkitsevät oikeasti jotain. Joskus parlamentti onnistuu jarruttamaan jotain useille maille hankalia hankkeita.

Sama ihmisen osuus korostui Neuvostoliitossa. Mikä oli Neuvostoliitto? Kulloinenkin NKP:n pääsihteeri ja politbyroon vaikutusvaltaisimmat jäsenet olivat Neuvostoliitto. Stalin, Molotov ja Lavrenti Berija olivat yhdistelmä, Hrustsev taas keräsi omanlaisensa. Kun puhdasoppinen Brezhnev tuli huru-ukoksi, sodasta (Afganistanin) päätti kolme politbyroon jäsentä neljästätoista, koska muut olivat arkoja joomiehiä, joten se oli sama heille mitä päätettiin, kunhan joku aina sanoi, mitä tehdään.

Silti me puhumme "Neuvostoliitosta" tai EU:sta ikään kuin jonain logona, omalakisena entiteettinä, joka on muka jonkinlainen.

Noinhan se on. Virkakoneiston rattaita vääntelevät ihmiset.

Mieleen tulee vanha vitsi: Turun tyhmin mies muutti Tampereelle. Kummankin kaupungin älykkyysosamäärä kohosi. (Vai oliko se toisinpäin?)

Kun Helsingistä lähetetään poliittista ongelmajätettä Brysseliin, tapahtuu samoin. Keskimäärin suomalaiset poliitikot ovat vähemmän korruptoituneita, alkoholisoituneita, yms. kuin etelä- ja veteläeurooppalaiset kollegansa. Vrt. Liikanen-Santer, Katainen- Juncker, jne. (Vastuuvapauslauseke: en ole missään vaaleissa äänestänyt Liikasta, Kataista, Stubbia...)
 
Jotta oman kansallisen päätöksenteon osaa suhteuttaa tähän kokonaisuuteen, pitää tuntea asetuksen, direktiivin, päätöksen, lausunnon ja suosituksen erot.

Asetukset ovat sitovia säädöksiä, joita on sovellettava kaikilta osiltaan kaikkialla EU:ssa. Vaikkapa kun EU määrää suojatoimet EU:n ulkopuolelta tuleviin tavaroihin. Nämä ylikansalliset normit tulevat kaikissa jäsenmaissa voimaan heti.

Direktiiveissä määritellään tavoitteet, joihin kaikkien EU-maiden on yllettävä. Maat saavat itse päättää laeista, joilla tämä toteutetaan. Direktiivit antavat toimintavelvollisuuden kansallisen oikeuden kehittämiseksi EU:n määräämään suuntaan. (Direktiivien pohjalta tehdyt kansalliset lait vaihtelevat, ja siitä syystä usein väitetään, että "ne muut eivät piittaa direktiiveistä".)

Päätökset sitovat niitä, joille ne on osoitettu (esimerkiksi yksittäinen EU-maa tai yritys), ja niitä sovelletaan sellaisinaan. Esimerkiksi tiettyjen organisaatioiden on päätetty osallistuvan yhteistyöhön terrorismintorjunnassa.

Suositukset eivät ole sitovia eikä niillä ole oikeudellisia seurauksia.

Lausunnolla toimielimet (komissio, parlamentti jne.) voivat ilmaista kantansa, mutta siitä ei seuraa lausunnon vastaanottajille mitään oikeudellisia velvoitteita.
 
Tiivistäen:

Euroopan unionin asetukset ovat varsin vahvaa ylikansallista oikeutta, sillä niillä on välitön vaikutus jäsenmaiden oikeusjärjestyksiin: asetus on suoraan sovellettavissa kaikissa oikeussuhteissa. Tämä poikkeaa hieman yleisestä kv-sopimusten sovellettavuusjärjestyksestä, sillä eurooppaoikeudellinen aines sijoitetaan aina kaiken kansallisen sääntelyn, myös perustuslain yläpuolelle. Tätä seikkaa ei muuta se, että Euroopan unionin liittymissopimus sinänsä on hyväksytty "vain" tavallisella lailla.

Direktiiveillä ei puolestaan ole samanlaista välitöntä vaikutusta, sillä ne ovat vain toimeksiantoja valtioille. Direktiivin säännösten nojalla ei voi esittää oikeudellisia väitteitä, vaan on tukeuduttava kansalliseen lainsäädäntöön. Sen sijaan tulkintavaikutus on kyllä mahdollinen: kansallisen tuomioistuimen on pyrittävä yksittäistä juttua ratkaistessaan tulkitsemaan kansallista normia siten, ettei ristiriitaa direktiivin kanssa synny. Tältäkin osin EU-oikeus on kuitenkin lopulta tärkeimmässä roolissa: jos laki on niin pahasti ristiriidassa direktiivin kanssa, ettei tulkintakaan riitä tilannetta ratkaisemaan, direktiivin sanalla on etusija.
 
Lakupiipusta uutta tietoa. Valvira on oikaissut, etteivät lakupiiput kuulu tupakkalain piiriin eikä niiden ostamiselle ole näin ollen laissa asetettu a) alaikärajaa eikä b) niitä tarvitse kohdella mitenkään erityisellä tavalla.

Eli sen kummemmin EU kuin Valvirakaan eivät ole idioottimaisuuteen syypäitä.

Kyseessä on joidenkin kauppaketjujen ikioma säätäminen, eli yrittäjät ovat pahempia kuin virkamiehet. "K-supermarket Postitalosta kerrotaan lisäksi, ettei alaikäisille myydä myöskään tulitikkuja, sytyttymiä, alkoholittomia simoja."

Voi tätä suomalaista touhua... :facepalm:
 
Lakupiipusta uutta tietoa. Valvira on oikaissut, etteivät lakupiiput kuulu tupakkalain piiriin eikä niiden ostamiselle ole näin ollen laissa asetettu a) alaikärajaa eikä b) niitä tarvitse kohdella mitenkään erityisellä tavalla.

Eli sen kummemmin EU kuin Valvirakaan eivät ole idioottimaisuuteen syypäitä.

Kyseessä on joidenkin kauppaketjujen ikioma säätäminen, eli yrittäjät ovat pahempia kuin virkamiehet. "K-supermarket Postitalosta kerrotaan lisäksi, ettei alaikäisille myydä myöskään tulitikkuja, sytyttymiä, alkoholittomia simoja."

Voi tätä suomalaista touhua... :facepalm:

Kuten olen aina sanonut, Suomessa osataan...
 
Kyseessä on joidenkin kauppaketjujen ikioma säätäminen, eli yrittäjät ovat pahempia kuin virkamiehet.
Tämä pätee myös esimerkiksi pankkialalla. Jotkut pankit (esim. S-pankki) eivät myönnä EU/ETA-maiden ulkopuolisten maiden kansalaisille verkkotunnuksia, ellei näillä ole suomalaista ajokorttia. Oman maan passi ei kelpaa, joten esim. amerikkalaiset, australialaiset tai japanilaiset ajokortittomat maahanmuuttajat ajautuvat sitten Nordean asiakkaiksi (taitaa olla harvoja pankkeja, missä passi kelpaa).

Tämän taustalla on rahanpesun valvontaa koskevat säännöt, jotka velvoittavat pankit tunnistamaan asiakkaansa huolella, ja tähän liittyen EU/ETA-maiden passi/matkustusasiakirja on erikseen mainittu hyväksyttäväksi henkilötodistuskseksi; muiden asiakirjojen osalta pankit saavat käyttää omaa harkintaansa. Ja ne sitten tosiaan käyttävät "harkintaansa" niin, ettei esim. USA:n passia hyväksytä riittävän luotettavaksi tunnistusasiakirjaksi. Melkoista impivaaralaisuutta havaittavissa. S-pankki yritti aluksi olla hyväksymättä jopa muiden EU-maiden passeja, mutta sai neniinsä oikeudessa.
 
Tämä pätee myös esimerkiksi pankkialalla. Jotkut pankit (esim. S-pankki) eivät myönnä EU/ETA-maiden ulkopuolisten maiden kansalaisille verkkotunnuksia, ellei näillä ole suomalaista ajokorttia. Oman maan passi ei kelpaa, joten esim. amerikkalaiset, australialaiset tai japanilaiset ajokortittomat maahanmuuttajat ajautuvat sitten Nordean asiakkaiksi (taitaa olla harvoja pankkeja, missä passi kelpaa).

Tämän taustalla on rahanpesun valvontaa koskevat säännöt, jotka velvoittavat pankit tunnistamaan asiakkaansa huolella, ja tähän liittyen EU/ETA-maiden passi/matkustusasiakirja on erikseen mainittu hyväksyttäväksi henkilötodistuskseksi; muiden asiakirjojen osalta pankit saavat käyttää omaa harkintaansa. Ja ne sitten tosiaan käyttävät "harkintaansa" niin, ettei esim. USA:n passia hyväksytä riittävän luotettavaksi tunnistusasiakirjaksi. Melkoista impivaaralaisuutta havaittavissa. S-pankki yritti aluksi olla hyväksymättä jopa muiden EU-maiden passeja, mutta sai neniinsä oikeudessa.

Tuossa satuin näkemään erään youtube videon jossa E-Afrikkalainen tyttö joka oli tullut töihin tänne suomeen valitteli kun ei voinut siirtää omia rahojaan suomalaiseen pankkiin vai olikohan, että ei saanut niitä sieltä ulos, jostakin syystä. Huolen syynä oli se, että kyseinen valuutta menettää arvoaan nopeasti.
 
Back
Top