EU - onko järkee vai ei?

Tämä pätee myös esimerkiksi pankkialalla. Jotkut pankit (esim. S-pankki) eivät myönnä EU/ETA-maiden ulkopuolisten maiden kansalaisille verkkotunnuksia, ellei näillä ole suomalaista ajokorttia. Oman maan passi ei kelpaa, joten esim. amerikkalaiset, australialaiset tai japanilaiset ajokortittomat maahanmuuttajat ajautuvat sitten Nordean asiakkaiksi (taitaa olla harvoja pankkeja, missä passi kelpaa).

Tämän taustalla on rahanpesun valvontaa koskevat säännöt, jotka velvoittavat pankit tunnistamaan asiakkaansa huolella, ja tähän liittyen EU/ETA-maiden passi/matkustusasiakirja on erikseen mainittu hyväksyttäväksi henkilötodistuskseksi; muiden asiakirjojen osalta pankit saavat käyttää omaa harkintaansa. Ja ne sitten tosiaan käyttävät "harkintaansa" niin, ettei esim. USA:n passia hyväksytä riittävän luotettavaksi tunnistusasiakirjaksi. Melkoista impivaaralaisuutta havaittavissa. S-pankki yritti aluksi olla hyväksymättä jopa muiden EU-maiden passeja, mutta sai neniinsä oikeudessa.

Olisi hauska tietää, onko kuitenkin pankki, joka tekee uusille passittomille melko piankin verkkotunnukset, että pärjäävät. Heidäthän on tunnistettu niin huolella.
 
EU-tuomioistuimelle suositus: Turvapaikanhakijoiden siirrot täytyy hyväksyä

Tuomioistuimen julkisasiamies suosittaa, että EU:n sisäisiä siirtoja vastustavien Unkarin ja Slovakian valitus hylätään.

Unkarin ja Slovakian valitus turvapaikanhakijoiden siirrosta EU:n sisällä pitäisi hylätä, suosittelee EU-tuomioistuimen julkisasiamies.

EU-maat sopivat toissa vuonna, että 160 000 Kreikkaan ja Italiaan tullutta turvapaikanhakijaa sijoitetaan uudelleen EU:n sisällä tämän vuoden syyskuuhun mennessä. Tarkoituksena oli helpottaa Etelä-Euroopan maihin kohdistuvaa painetta.

Unkari ja Slovakia ovat pitäneet päätöstä laittomana ja suhteettomana. Ne vaativat EU-tuomioistuimelta, että päätös kumotaan.

Julkisasiamies Yves Bot suosittaa nyt tuomioistuimelle, että vaatimus hylätään. Tuomioistuin noudattaa ratkaisuissaan usein julkisasiamiehen näkemystä.

– Kiistelty päätös auttaa helpottamaan Italian ja Kreikan turvapaikkajärjestelmiin kohdistuvaa huomattavaa painetta kesän 2015 siirtolaiskriisin jälkeen... ja on siksi tarkoituksenmukainen tavoitteen saavuttamiseksi, Bot sanoo.

Monet Itä-Euroopan maat ovat kieltäytyneet noudattamasta taakanjaoksikin kutsuttua siirtojärjestelyä. EU-komissio ilmoitti kesäkuussa aloittavansa rikkomismenettelyn Unkaria, Puolaa ja Tshekkiä vastaan, koska ne eivät ole tehneet omaa osaansa turvapaikanhakijoiden sijoittamiseksi.

Tähän mennessä vain noin 24 000 ihmistä on saatu sijoitettua EU:n sisällä, ilmenee tiedoista, joita EU:n komission odotetaan julkaisevan keskiviikkona.
https://yle.fi/uutiset/3-9742163?origin=rss
 
Tehkööt kuten Viro, maksakoot minimaalista tukea ja sijoittaa pakolaiset johonkin syrjäiseen pikkukylään, kyllä ne äkkiä häipyvät omin jaloin....Virosta on ainakin puolet sinne sijoitetuista pakolaisista lähtenyt lätkimään muualle keski-Eurooppaan koska saavat Virossa liian vähän rahaa eivätkä viihdy koko maassa (tuppukylä, vaikea kieli, kylmä ilmasto, pitää itse vuokrata asunto tukirahoilla vaikkei rahat riitä).
 
Virosta on ainakin puolet sinne sijoitetuista pakolaisista lähtenyt lätkimään muualle keski-Eurooppaan koska saavat Virossa liian vähän rahaa eivätkä viihdy koko maassa (tuppukylä, vaikea kieli, kylmä ilmasto, pitää itse vuokrata asunto tukirahoilla vaikkei rahat riitä).

Juuri tästä yksityiskohdasta johtuu se ettei ns. "pakolaiset" pyri Viroon ja jos joku vahingossa sinne eksyy niin ei jää sinne. Paitsi ne jotka haluavat ja kykenevät kustantamaan itse oman toimeentulonsa. Viron yhteiskunta on tässä erittäin fiksu ja johdonmukainen. Maahanmuuttajan pitää kyetä elättämään itsensä omalla työllään.

Suomen tulisi ehdottomasti ottaa esimerkkiä Virosta. Suomella ei ole minkäänlaista velvoitetta toimia vastikkeettomana rahanjakajana turvapaikan hakijoille.
 
Tuo taakanjako on meille suomalaisille mielenkiintoinen kysymys.

Meille ei sen perusteella olisi tulossa enää matuja, mutta meidän kannalta olennaista on kysymys siitä, miten toimitaan jos Venäjältä rynnii tänne 500 tuhatta tai vaikka miljoona matua.

Väitän, että taakanjako olisi silloin meidän intressissä..

Ratkaisuna on yhteismajoitus ja ruoka-/hätäapu.. Ei missään tapauksessa muuta.
Miksi ihmeessä Suomen pitäisi jakaa vastikkeetonta rahaa pakolaisille? Sehän on täysin järjenvastaista toimintaa.

Palaaminen kotimaahan on aina ensisijainen ratkaisu. Mutta jos paluu pitkittyy (esim. useamman kuukauden mittaiseksi) on mahdollista järjestää monenlaista yhteiskuntaa hyödyttävää työpalvelua pidemmän ajan (esimerkiksi 1-2 vuotta) väliaikaiseksi ratkaisuksi. Näin kustannettaisiin ruoka, asuminen ja muut peruspalvelut.
 
Ratkaisuna on yhteismajoitus ja ruoka-/hätäapu.. Ei missään tapauksessa muuta.
Miksi ihmeessä Suomen pitäisi jakaa vastikkeetonta rahaa pakolaisille? Sehän on täysin järjenvastaista toimintaa.

Puhuttiin miljoonasta tulijasta. Ei sellaiselle joukolle missään tapauksessa telttamajoitusta kummempaa olisi tatjollakaan.

Miljoonan ihmisen telttailu, ruokkiminen, turvapaikkaprosessi valituksineen vaan maksaa jo aivan valtavasti. Tokko meidän resurssit sellaisiin riittäisivät muutenkaan.
 
Puhuttiin miljoonasta tulijasta. Ei sellaiselle joukolle missään tapauksessa telttamajoitusta kummempaa olisi tatjollakaan.

Miljoonan ihmisen telttailu, ruokkiminen, turvapaikkaprosessi valituksineen vaan maksaa jo aivan valtavasti. Tokko meidän resurssit sellaisiin riittäisivät muutenkaan.

Meillä kouluruokailu maksaa keskimäärin jotain 2-3 euroa (joku tietänee varmasti tarkan luvun?). Eli yhden ihmisen ruoka ei kovin paljoa maksa/päivä.. Siihen varmasti löytyy rahoitus. Todellinen turvapaikan hakija kustantaa enintään n. 10€/vrk.. Tämän tulisi olla maksimisumma. Siitä ylimenevät korvaukset pitää pakolaisen tienata työpalvelussa.

Eihän meillä tietenkään ole varaa nykyisen kaltaiseen hulluuteen..jossa Suomen valtio kustantaa monien kohdalla jopa ihmiskauppiaiden vaatimia maksuja kuljetuksesta(sen maahantulijat säästävät mm. päivärahoistaan jne. jotta saavat myöhemmin lisää sukulaisiaan tänne jne.)

Täytyy sanoa että suomalaiset ovat hulluja kun ylläpitävät velkarahalla täydellisen järjetöntä tukimyllyä..
 
Meillä kouluruokailu maksaa keskimäärin jotain 2-3 euroa (joku tietänee varmasti tarkan luvun?). Eli yhden ihmisen ruoka ei kovin paljoa maksa/päivä.. Siihen varmasti löytyy rahoitus. Todellinen turvapaikan hakija kustantaa enintään n. 10€/vrk.. Tämän tulisi olla maksimisumma. Siitä ylimenevät korvaukset pitää pakolaisen tienata työpalvelussa.

Menee jo pahasti off topiciksi, mutta eihän tuollaisia resursseja (siis niitä soppakattiloita, sopan keittäjiä ym.) missään valmiina ole. Tottahan laitosruoan hinta on hyvin halpa per annos, jos sellainen keittiö vaan on olemassa ja siellä henkilökunta.

Nähtiinhän se vokkeja perustettaessa, että valtio joutui maksamaan niistä tasan niin paljon kuin yrittäjät kehtasivat pyytää. Ei mitään kilpailuttamista eikä mitään muutakaan normaaliin ostamiseen kuuluva tinkaamista.

Puolustusvoimien kanssa on ihan sama juttu, koska nykyään ei ole muodissa varastoida oikein mitään. Sitten kuuluisassa harmaassa vaiheessa ostetaan siviilifirmojen varastoista. Sille ei sitten mahda mitään, että kumiteräsaappaiden hinta pompsahti juuri sen varastoerän osalta 100 %:a, kun perkin kuorma-auto tulee pihaan.
 
Varmaa tietoa. Tämäkin oli EU:n syytä :)

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kieltolaki_(Suomi)

Suomessa oli voimassa alkoholijuomia koskeva kieltolaki vuosina 1919–1932. Tänä aikana Suomessa ei saanut myydä eikä itse valmistaa alkoholijuomia. Viinan kotipoltto-oikeus oli viety kansalaisilta jo vuonna 1866.

---

Kannattaa tosiaan olla tarkkana, että mikä on EU:sta, ja mikä kotimaista.

Sinänsä, omasta mielestäni esim ravintolatupakoinnin kielto oli erinomainen parannus. Enää ei kledjut löyhkää parin olusen jälkeen.
 
Sinänsä, omasta mielestäni esim ravintolatupakoinnin kielto oli erinomainen parannus. Enää ei kledjut löyhkää parin olusen jälkeen.

Minustakin se on hyvä juttu, vaikka silloin tällöin havannalaisen poltankin tai lataan briariin vähän Virginiaa. Mitä sitä toisia kiusaamaan.

EU:n tupakkkadirektiivi on pääpiirteissään melko asiallinen. Suomen tupakkalaki saattaa olla maailman ankarin tai ainakin yksi maailman ankarimmista.

Itse asiassa sen suhteen olisin toivonut, että kansallista pelivaraa ei olisi ollut. Online-kaupan kieltäminen raskauttaa nimenomaan huomaavaisia sikarinpolttajia ja piipunpolttajia, jotka ovat tilanneet Helsingistä tai Turusta habanoksia vaikka Lappiin. Kyllähän niitä paperosseja saa joka kioskilta.

Mitähän Arvo Ylppö nyt sanoisi? Eihän kukaan tilannut Amanitalta tai Töölöstä paperossia, koska ne eivät myyneet paperitupakkaa. Sitähän kaikki saavat. Nämä myivät online kalliita habanoksia ja preservatiiveista puhdasta piipputupakkaa, jossa ei ole lääketehtaiden lisäämiä additiiveja sen 500 yhdistettä.

Päättäjämme eivät ymmärrä näitä juttuja. Mutta EU ei kieltänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Puolustusvoimien kanssa on ihan sama juttu, koska nykyään ei ole muodissa varastoida oikein mitään. Sitten kuuluisassa harmaassa vaiheessa ostetaan siviilifirmojen varastoista. Sille ei sitten mahda mitään, että kumiteräsaappaiden hinta pompsahti juuri sen varastoerän osalta 100 %:a, kun perkin kuorma-auto tulee pihaan.

Sotakeinottelu on yksi vanhimmista tunnetuista keinoista rikastumiseen. Kiinalaiset ovat kuvanneet ilmiötä jo 2000 vuotta sitten.

Onneksi Suomessa tuohon on varauduttu lainsäädännön keinoin.

Toisaalta useimmilla firmoilla ei ole kovin kummoisia varastoja. Monilla firmoilla ei ole varastoja laisinkaan, vaan "varasto" on tien päällä liikkuvissa rekoissa, jotka toimittavat tavaraa valmistajilta, tarpeen mukaan. Nykyaikainen kirjanpito vieroksuu voimakkaasti varastoja. Oli kyse sitten raaka-aineista tai valmiista tuotteista. Pelkästä muodista ei siis ole kyse, vaan kvartaalitaloudessa yritys vastaa nimenomaan osakkeiden omistajille. Amerikkalainen eläkerahasto ei piittaa paskaakaan Suomen valmiusvarastoinnista, vaan mielenkiinto rajoittuu pelkästään tuottoon ja osakekurssin nousuun.

Puolustusvoimat on toki ennenkin joutunut sen tilanteen eteen, että muuttunut yhteiskunta sotkee hienot suunnitelmat. Esimerkiksi 60-luvulla todettiin, että lkp:ssa puolustusvoimat tarvitsee enemmän hevosia kuin koko valtakunnasta löytyy. Seurauksena oli puolustusvoimien motorisoinnin käynnistyminen toden teolla. Samoihin aikoihin mm. pioneeriaselajissa huomattiin, että esimerkiksi hakkuja ei ollut enää juurikaan keskusliikkeiden varastoissa. Siviilissä kun oli laajamittaisesti siirrytty koneiden käyttöön. Puolustusvoimat osti omat hakkunsa, mutta pioneeritkin alkoivat saada koneita käyttöönsä, kun motorisointi eteni puolustusvoimissa.
 
Viimeksi muokattu:
Suomen edut EUsta jo alkuvaiheessa lienevät jääneen miinusmerkkisiksi jo aikoja sitten, ja viimeistään nyt ovat hypernegatiivisia. Lehdissä hehkutellaan Britannian eron ohella mahdollisuuksia ties minkä viraston saamiseksi Suomeen, mahdollisuudet Puolan kanssa ovat nolla.

Suomen tupakkalaki (kuten muutkin, valtion verotuloihin liittyvät lait) on tosiaankin maailman tiukin (tietääkseni), viime viikolla puhelimme skotlantilaisen ystävän kanssa, ja todentotta Britanniaan saa ja on saanutkin viedä monikertaisen määrän tupakkaa verrattuna Suomeen, kaikessa sama, meillä kansa elää valtiota varten eikä päinvastoin kuten olisi korkea aika asioiden olla. Alkoholilaista en viitsi edes mainita, mutta kaikenhan piti muuttua tyystin kun EU:hun liittyttiin :)))))))))))))))))))
Tästä on jäänyt täysin kusetetun maku, superhuijaus, ihaninta että tälläkin hetkellä suosituin puolue kokoomus (pitäisiköhän jonkun seurata miten puoluetutkimuksia tehdään koska ne vaikuttavat vaaleihin) omaa kusettajista pääosan, Katainen, Romakkaniemi, Stubb, (plus muut ihan samanlaiset) voiko mikään kansa olla näin helvetin sekaisin ilman apuja jotta on tällaisia hyväksynyt mihinkään?
 
Jos Kreikka ja Italia eivät pidä rajojaan kiinni, me olemme kusessa kun Afrikka liikahtaa oikein kunnolla. Jaa siinä taakkaa sitten.

Ei sieltä Afrikasta tule muita kuin mafian ja terroristien rahaa vastaan kuljettamat ns. elintasopakolaiset. Toki osa näistä saattaa jotain kautta päätyä Suomeenkin. Suomalainen velanotolla ylläpidetty sosiaaliturva on todennäköisesti kaikkein runsain/kattavin, koska se riittää jopa rahoittamaan kyseistä ihmiskauppaa. Jos EU:ssa kyettäisiin päättämään yhteisestä suhtautumisesta pakolaisiin ja päättämään yhtenäinen linja myös heille maksettavien vastikkeettomien korvausten suuruudesta niin tuskinpa monikaan viitsii Suomeen asti matkata.

Paras ratkaisu olisi pitää EU:n ulkorajat valvottuina. Se ei vaan tahdo onnistua johtuen pääosin juuri siitä että pakolaisten kuljettaminen on niin rahakasta liiketoimintaa rikollisilla ja osin terroristeillekin.

Mutta, mitäpä tällekään voi. Onneksi suurin osa Suomeen tulevista jää suurimpien kaupunkien läheisyyteen. Siellä ilmeisesti riittää paremmin ilmaista rahaa jaettavaksi. Maaseudulla taitaa olla ihan tarpeeksi sosiaaliturvan asiakkaita ilman näitä uusia elätettäviä.
 
Suomen edut EUsta jo alkuvaiheessa lienevät jääneen miinusmerkkisiksi jo aikoja sitten, ja viimeistään nyt ovat hypernegatiivisia.

Ikävää että EU:n jäsenyys on kohdellut noin huonosti..

Kaikista vertailuluvuista päätellen suomalaiset ovat kasvattaneet keskimääräistä elintasoaan todella huimasti EU-jäsenyyden aikana. Ainakin talouden puolesta olemme olleet todella onnekkaita. Valitettavasti aina on kuitenkin niitä joille hyvinvointia ei syystä tai toisesta ole riittänyt. Mutta sanoisin siitäkin huolimatta että kaikkein köyhimmätkin elävät nykyään paremmassa yhteiskunnassa kuin ennen EU:n jäsenyyttä.

Vain julkishallinto syö meillä enemmän kuin tienaa. Siis valtio ja kunnat käyttävät rahaa enemmän kuin kykenevät hankkimaan. Eikä se puolestaan johdu millään tavoin EU:n jäsenyydestä.

Toisekseen Suomi ei liittynyt EU:iin pelkästään taloudellisista syistä. Meillä haluttiin vahvistaa myös (turvallisuus)poliittisia yhteyksiä muuhun Eurooppaan. Kun sattuneesta syystä maamme sijaitsee ikään kuin meren takana, irrallaan muista länsimaista. Ja, kuten tunnettua, lähes koko maarajamme on yhteinen Venäjän kanssa.

Nykyisellään Venäjä varmasti haluaisi Suomen irtaantuvan EU:sta. Samoin haluaa pieni osa suomalaisistakin. Ja, täytyy sanoa että tuskin Suomi jäisi ilman ystävää vaikka lähtisimmekin unionista.

Mielestäni jokainen saa vapaasti miettiä asioita omista lähtökohdistaan. Näkeekö Suomen tulevaisuuden parempana EU:n jäsenmaana vaiko ulkopuolella? Se on henkilökohtainen valinta. Vaikka olenkin sanonut ettei Suomessa ole yhtään oikeistolaista puoluetta niin onneksi meillä on kuitenkin mahdollisuus äänestää vaaleissa. Erityisen mukavaa on se että EU-jäsenyyden suhteen löytyy vaihtoehtoja kumpaankin suuntaan.
 
Suomen tupakkalaki (kuten muutkin, valtion verotuloihin liittyvät lait) on tosiaankin maailman tiukin (tietääkseni), viime viikolla puhelimme skotlantilaisen ystävän kanssa, ja todentotta Britanniaan saa ja on saanutkin viedä monikertaisen määrän tupakkaa verrattuna Suomeen, kaikessa sama, meillä kansa elää valtiota varten eikä päinvastoin kuten olisi korkea aika asioiden olla. Alkoholilaista en viitsi edes mainita, mutta kaikenhan piti muuttua tyystin kun EU:hun liittyttiin :)))))))))))))))))))

Et tainnut hakea alkoholia ennen EU-Suomea. Silloin olutta sai tuoda räyhäkkään sixpackin ja muita juomia litran verran. Nyt saa tuoda pakettiautollisen eli jotain 800 litraa ilman selvittelyjä.

Kahteen pekkaan tehdyn reissun tuliaiset rajoittaa pakettiauton kantavuus, mutta kyllähän sekin pistää joitakin veetuttamaan, kun ei saa kuorma-autollista tuoda.
 
Et tainnut hakea alkoholia ennen EU-Suomea. Silloin olutta sai tuoda räyhäkkään sixpackin ja muita juomia litran verran. Nyt saa tuoda pakettiautollisen eli jotain 800 litraa ilman selvittelyjä.

Kahteen pekkaan tehdyn reissun tuliaiset rajoittaa pakettiauton kantavuus, mutta kyllähän sekin pistää joitakin veetuttamaan, kun ei saa kuorma-autollista tuoda.

Joo mutta sikareita saa tuoda enintään 50 tai 100 pikkusiggeä. Mikään ei ole muuttunut.

Viina halutaan Suomessa vielä vapaammaksi laajalti poliitikkojen toimesta mutta sikaria jahdataan surutta. Nämä ovat ihan omia linjauksiamme.

Minä pidän EU:sta autoasioissa ylivoimaisesti eniten. Siinä EU antoi aikanaan autotullille selkään niin että eräskin tietämäni ulkosuomalaisia ja krihamiehiä urakalla kiusannut virkamies joutui oikein hermolomalle. Ai että minä nautin.

banana.gif
 
Back
Top