Komission esitys 1 135 miljardin EU-menoista seitsemälle vuodelle käynnistää suuren budjettisodan – yhden suomalaisen maksu unionin kassaan kasvanee noin sataan euroon
Maatalouteen käytettiin vuonna 1985 lähes 75 prosenttia EU-budjetista, jatkossa osuus putoaa alle kolmanneksen. Riitely EU-rahoista kestänee vuoden 2020 loppupuolelle asti, jolloin Suomessa on jo uudet kansanedustajat.
EU:n budjettineuvotteluissa käsitellään muun muassa maataloutta ja pakolaistilannetta. (KUVA: PASCAL ROSSIGNOL / REUTERS, YVES HERMAN / REUTERS JA ZOHRA BENSEMRA / REUTERS)
Pekka Mykkänen HS
Julkaistu: 2.5. 11:44 , Päivitetty: 2.5. 18:29
BRYSSEL
EUROOPAN komissio on julkaissut esityksensä Euroopan unionin seuraavaksi budjetiksi vuosille 2021–2027. Komissio ehdottaa seitsemän vuoden budjettikehykseksi 1 135 miljardia euroa, mikä on noin 1,11 prosenttia verrattuna EU-maiden bruttokansantuloon.
Esitystä on odotettu sekä innolla että pelolla jäsenmaissa, jotka odottavat joko omien maksujensa kasvua tai saamistensa vähenemistä lähitulevaisuudessa.
Ehdotukseen sisältyy myös uusi uhkaus jäsenmaille, jotka vaarantavat oikeusvaltiokehityksensä: ne voivat menettää tukensa.
Suomi ja muut nettomaksajamaat joutunevat maksamaan jonkin verran enemmän unionin yhteiseen kassaan, kun suuri nettomaksaja Britannia lähtee EU:sta. Britannia on maksanut runsaat kymmenen miljardia nettomääräistä euroa unionin yhteiseen budjettiin vuosittain.
Komissiolla ei ole vielä maakohtaisia laskelmia, mutta
Suomen maksut saattavat nousta noin kymmenellä prosentilla. Asiaan vaikuttaa kuitenkin moni tekijä, kuten se, minkä verran suomalaisyritykset onnistuvat saamaan EU:n tukirahoja, virkamieslähteistä kerrotaan.
Viime vuosina
Suomi on maksanut keskimäärin noin 500 miljoonaa euroa enemmän unionin kassaan kuin mitä Suomeen maksetaan EU:sta, eli noin 90 euroa kansalaista kohti vuosittain.
Jos EU-budjetti kasvaisi jatkossa noin kymmenellä prosentilla ja Suomen osuus säilyisi ennallaan, se tarkoittaisi, että EU maksaa jatkossa noin sata euroa per suomalainen vuosittain.
Nykyään EU-budjetin bktl-osuus on noin yhden prosentin tasolla, tänä vuonna noin 160 miljardia euroa. EU-budjetti vastaa keskimäärin noin kahta prosenttia EU-maiden julkisista menoista.
KOMISSIO ehdottaa noin viiden prosenttiyksikön leikkauksia maatalouden tukiin ja seitsemän prosenttiyksikön laskua köyhien alueiden tukiin. Maatalouden osuus EU-budjetissa painuisi jatkossa alle kolmanneksen.
Suomen saamista suorista maataloustuista lähtenee muutama prosentti, mikä tarkoittaisi
seitsemän vuoden aikavälillä noin 20–25 miljoonan euron katoamista. Suorista tuista leikataan kokonaisuudessaan neljä prosenttia, budjettikomissaari
Günther Oettinger kertoi.
Tarkemmat arviot selviävät kuitenkin vasta myöhemmin toukokuussa, samoin kuin erillisten maaseudun kehittämistukien kohtalo.
Ranskan maatalousministeri
Stéphane Travert ilmoitti heti vastustavansa jyrkästi komission esittämiä leikkauksia maatalouden tukiin, verkkolehti Politico.eu kertoi.
Komissiossa on palloteltu myös ajatusta jonkinlaisesta tukikatosta maatiloille, mutta ajatus saattaa kuolla ennen päivänvalon näkemistä, kuten on usein aiemminkin käynyt.
Komissio haluaa antaa lisää rahaa esimerkiksi tutkimukseen ja yhteiseen puolustukseen.
Runsaan kolmen miljardin euron (vuonna 2021) puolustus- ja turvallisuusmenojen osuus budjetissa olisi lähes kaksi prosenttia EU:n yhteisbudjetista.
Se on suhteellisesti enemmän kuin mitä valtaosa EU-maista käyttää puolustukseen ja vastaa osuutta, johon sotilasliitto Naton jäsenmaat pyrkivät. Suuri osa rahasta ohjataan puolustusalan tutkimukseen.
Komissio haluaa EU:n kasvattavan menojaan myös pakolaisiin ja siirtolaisiin liittyvissä kuluissa. Rajaturvallisuuden varoja aiotaan myös kasvattaa tuntuvasti, mikä kertoo, että ”Euroopan pakolaiskriisi” vuosina 2015–2016
on heijastunut numeronikkareidenkin tuntemuksiin.
Komission toiveena on myös sitoa EU-tukien jakaminen jäsenmaiden oikeusvaltiokehitykseen. Etenkin Puola ja Unkari ovat ottaneet viime vuosina takapakkia, mitä tulee niiden demokratioiden tilaan.
Ehdotuksen mukaan unioni voisi keskeyttää, vähentää tai rajoittaa jäsenmaan saamia EU-tukia sen mukaan, miten vakavasti oikeusvaltioperiaatetta uhataan.
Asiasta päättäisivät EU-maat komission ehdotuksesta.
Päätös tapahtuisi käänteisellä määräenemmistöllä, eli komission ehdotus hyväksyttäisiin, elleivät EU-maat hylkäisi sitä määräenemmistöllä. Tämä estäisi esimerkiksi tilanteen, jossa Unkari suojelee Puolaa tai päinvastoin.
Komission puheenjohtaja
Jean-Claude Juncker totesi EU-parlamentille, ettei ehdotus kohdistu mihinkään yksittäiseen jäsenmaahan, mutta itäisissä jäsenmaissa ongelmat ovat ainakin tätä nykyä vakavimmat.
”Tämä ei ole puolalainen kysymys, vaan kaikkia koskeva kysymys”, Juncker sanoi myöhemmin tiedotustilaisuudessaan, jossa aihetta käsittelevän kysymyksen esitti puolalaistoimittaja.
Uuteen budjettikehykseen on tulossa sarake nimeltä
”koheesio ja arvot”. Tähän asti on ollut epäselvää ja tulkinnanvaraista, miten arvojen kehittymistä EU-maissa mitataan ja miten jäsenmaat saataisiin pysymään yhteisinä pidettyjen arvojen polulla.
ESITYS ei tietenkään tarkoita valmista. Komission budjettiehdotuksesta alkaa kiivas vääntö, jonka odotetaan olevan valmis vasta vuoden 2020 loppupuolella. Suomi on EU:n puheenjohtajamaa vuoden 2019 loppupuoliskon.
Komission toiveena on saada budjettivääntö maaliin jo vuoden sisällä, mutta siihen ei usko kukaan. Tulevina viikkoina odotetaan tarkennuksia siihen, miten esimerkiksi maataloustukiaiset jatkossa jaettaisiin.
Suomen hallitus on lähtenyt siitä, että EU-budjetin pitää pienentyä, koska itse unionikin on pienenemässä Britannian EU-eron eli brexitin myötä. Eurooppaministeri
Sampo Terho (sin) totesi viime viikolla, että ei olisi reilua, että suomalaiset joutuvat säästämään kotimaan menoissaan mutta lisäämään EU-maksujaan.
Terhon kommentti muistuttaa, että EU-budjetista käydään kovaa sisäpoliittista vääntöä kaikissa 27:ssä jäsenmaassa, jotka ovat unionissa Britannian lähdönkin jälkeen. Sanailua kovistaa Suomessa se, että keväällä 2019 pidetään sekä eduskuntavaalit että EU-parlamentin vaalit.
EU-parlamentin sosialistiryhmä S&D:n puheenjohtaja
Udo Bullmann kyseenalaisti, onko komission ehdotuksella yhtymäkohtaa suuriin visioihin, joita EU:n kehittämisestä on viime aikoina esitetty. ”Suhtaudun siihen epäileväisesti”, hän sanoi.
Maatalouden osuus EU-budjetista oli
vuonna 1985 lähes 75 prosenttia, mutta nykyään siihen käytetään noin 37 prosenttia budjettivaroista. Komission esityksessä maatalouden osuus putoaisi noin 32 prosenttiin vuodesta 2021 alkaen.
KOMISSION esitys sisältää myös ajatuksen uusista omista varoista.
EU-budjettiin kerättäisiin jatkossa rahaa esimerkiksi päästökaupasta sekä yhteisestä yhteisöverosta.
Komissio haluaa myös patistaa jäsenmaita muovijätteiden kierrätykseen. Maiden tulisi jatkossa maksaa unionin kassaan 80 eurosenttiä jokaisesta muovikilosta, jota ei ole kierrätetty.
Komissio arvioi, että uusien rahoitusvarojen osuus olisi noin kaksitoista prosenttia tulevista budjeteista. Niiden tuotoista käytettäisiin vuosittain enimmillään 22 miljardia euroa uusien EU-hankkeiden rahoittamiseen.
Oikaisu 2.5. 2018 kello 11.55: Suomen maksut ovat kasvamassa noin sataseen per henkilö. Ei satasella, kuten jutun otsikossa alun perin kirjoitettiin.