EU - onko järkee vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vlad
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En kyllä osaa nähdä Sipilää Bryssälän raitilla. Hänellähän ei ole mitään hätää saada hyväpalkkainen virka, miljonääri kun on ja yrittäjä.
 
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005665349.html
Politico: Suomi sanoi Macronille ei – kieltäytyi osallistumasta yhteisiin sotilasjoukkoihin

tenor.gif
 


Ministeri Niinistö Macronin puolustushankkeesta: ”Se on virkamiesten selvityksessä”

Julkaistu: 3.5. 13:14

Puolustusministeri Jussi Niinistö (sin.) ei vielä anna aikataulua sille, milloin Suomi päättää mahdollisesta osallistumisesta Ranskan presidentin Emmanuel Macronin ehdottamaan puolustushankkeeseen.
Puolustusministeri Jussi Niinistön mukaan parhaillaan selvitetään muun muassa, mitä aloite käytännössä tarkoittaa ja mitä se maksaisi Suomelle. Päätös tehdään kokonaisharkinnan jälkeen.

– Minulla ei ole siihen vielä kantaa. Se on virkamiesten selvityksessä, eikä Suomi ole siihen vielä muodostanut minkäänlaista poliittista kantaa, Niinistö sanoi STT:lle torstaina.

Niinistö sanoo Suomen kuuntelevan sinänsä tarkalla korvalla Ranskan ehdotuksia, sillä se on merkittävä tekijä eurooppalaisessa puolustusyhteistyössä.

Kymmenen EU-maata on lähdössä mukaan Macronin ehdottamaan puolustushankkeeseen, jonka tavoitteena on nopeampi puuttuminen varsinkin EU:n ulkopuolisiin kriiseihin, Yle kertoi keskiviikkona.


Myös IS kysyi Niinistön kantaa Macronin ehdottamaan puolustushankkeeseen. Tuolloin hän kuitenkin vaikeni asiasta.
IS - STT
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005665513.html?ref=rss
 
Miehiä riittää. Mutta mistä miehille saataisiin aseet?
Ja Saksan ilmavoimille koneet jotka toimivat, kohta saamme Suomeenkin näitä euroromuja , sillloin ollaan hyvällä eurooppalaisella tasolla, ei ainakaan synny tappioita ilmataisteluissa ja siitähän vasemmisto, vihreät ja Tuomioja on tyytyväinen ja saattaa Putinkin hykerrellä tyytyväisyyttä, tärkeitähän ei ole taistelukyky vaan tyytyväisyys.(kataista mukaillen)
 
EU:n armeija sai lihakset. Mistä? Puolalta, Suomelta? Vai Ranskan ydinpelotteesta?

Kun seurannut näitä "isojen" touhuja niin tässähän tuntuu että Suomi on sotilaallinen suurvalta. Yhdeltä loppuu pommit pienessä savimajapommituksessa, joku käyttää maalattuja luudanvarsia kk:n korvikkeena ja näköjään tuolla Saksanmaalla ei Eurofighteritkään ole oikein lentokunnossa. Puhumattakaan niistä kalustopienennyksistä kun ei sotaa ollut taaskaan näköpiirissä ja rumat tappovehkeet veivät rahaakin...
 
Politico-lehden uutinen paljastui ankaksi: Suomi harkitsee osallistumista kymmenen EU-maan interventiojoukkoihin

Torstai 3.5.2018 klo 14.07


Ranskan presidentti ajaa 10 EU-maan yhteisiä interventiojoukkoja, ja Suomi harkitsee parhaillaan mukaan lähtemistä.
  • Ranskan presidentti Emmanuel Macron ajaa EU:n sisälle eräänlaista kriisinhallinnan ydinryhmää, joka puuttuisi EU:n ulkopuolisiin kriiseihin.
  • Suomi sai keväällä pyynnön osallistua mukaan joukkoihin ja harkitsee parhaillaan, lähteekö mukaan.
  • Suomen mahdollisesta osallistumisesta päättää myöhemmin tasavallan presidentti ja valtioneuvosto.

Kymmenen EU-maata on Ranskan johdolla lähdössä mukaan yhteiseen puolustushankkeeseen. Suomi harkitsee asiaa. Kuvituskuva Puolustusvoimien lippujuhlasta. (INKA SOVERI)
Kymmenen EU-maata on Ranskan johdolla lähdössä mukaan puolustushankkeeseen, jonka tavoitteena on EU:n ulkopuolella tapahtuva kriisinhallinta.
Euroopan interventiojoukkoihin mukaan ovat Ranskan lisäksi lähdössä Saksa, Britannia, Italia, Espanja, Hollanti, Belgia ja Portugali, sekä Itämeren maista Tanska ja Viro.
Asiasta uutisoineen Politico-lehden mukaan Suomi kieltäytyi ensivaiheessa lähtemästä mukaan Ranskan hankkeeseen, mutta puolustusministeriön ylijohtaja Janne Kuusela kiistää lehden väitteet, jotka eivät hänen mukaansa pidä tältä osin paikkaansa.
- Suomi ei edes kuulunut niiden yhdeksän maan joukkoon, joita Ranska aluksi pyysi hankkeeseen.
- Suomi, Ruotsi ja Norja saivat pyynnön osallistua Euroopan interventiojoukkoihin vasta tänä keväänä, Kuusela sanoo.
Mitä hyötyä?
Puolustusvoimat tekee parhaillaan sotilaallista arviota, siitä mitä hankkeeseen osallistuminen Suomelle tarkoittaisi, mikä siinä olisi mahdollisesti vaikeaa ja mitä hankkeeseen osallistuminen maksaisi.
- Tämä on normaali prosessi, jonka jälkeen tehdään poliittinen arviointi, joka lopulta ratkaisee sen, lähdetäänkö toimintaan mukaan vai ei.
Kuuselan mukaan myös Ruotsi pidetään tietoisena hankkeen etenemisestä Suomessa.
- Keskustelemme asiasta ja pidämme varmasti toisemme tietoisina.
Lopputulos ratkaisee
Ranska haluaa koota halukkaista eurooppalaisista maista erillisen ryhmän, joka tarpeen vaatiessa olisi valmis tekemään vaativiakin sotilaallisia interventioita.
Ryhmän maat pitäisivät tiivistä yhteyttä toisiinsa ja vaihtaisivat tietoa operaatioista.
Kuuselan mukaan päätöksenteossa pitää katsoa Suomen kannalta yhteistyön sisältöä ja relevanssia, eli mitä kaikkea Ranskan aloite pitää lopulta sisällään.

- Suomi on jo nyt mukana kansainvälisessä kriisinhallinnassa yhteistoiminnassa Naton, EU:n ja YK:n kanssa sekä Irakissa monikansallisen koalition mukana, Kuusela sanoo.
Ranskan apurit
Ranskan yhtenä tavoitteena on sanottu olevan se, että entinen siirtomaaisäntä etsii liittolaisia toimimaan esimerkiksi Afrikassa entisten Ranskan alusmaiden konflikteissa, samalla Ranska haluaa sitoa myös EU:sta eroavan Britannian eurooppalaiseen yhteistyöhön myös Naton ulkopuolella.
- On vaikea vielä sanoa, miten tämä hanke lopulta konkretisoituu, Ranska saattaa jatkossa haluta toimia kriisinhallinnassa EU-ympäristössä ja haluaa sen vuoksi koota yhteistyöhön halukkaita maita ympärilleen, Kuusela sanoo.
Vaikeutuuko yhteistyö?
EU-politiikkaa johtava pääministeri Juha Sipilä (kesk) on aiemmin ajanut yhdessä Ranskan kanssa EU:n syvenevää puolustusyhteistyötä, ja Suomen linjana on edelleen jatkaa aktiivista linjaa EU:n pysyvän rakenteellisen puolustusyhteistyön toimeenpanossa sekä tulevien toimien suunnittelussa.
Kuuselan mukaan Ranskan interventiojoukot eivät kuitenkaan vaikuta PRY-yhteistyöhön.
- Tämä ei vaikuta Suomen toimiin PRY:ssä, koska kyse on Ranskan erillisestä aloitteesta, esimeriksi Britannia ei pian kuulu koko EU:hun, eikä Tanskakaan kuulu PRY-maihin, Kuusela sanoo.
Puolustusministeriön ylijohtaja ei vielä osaa sanoa, milloin Suomen mahdollinen osallistuminen Ranskan ajamiin interventiojoukkoihin siirtyy selvitysvaiheesta poliittiseen päätöksentekoon.
 
Kivakiva, kohta pääsee Suomipoika ihan oikeisiin siirtomaasotiin Afrikkaan.
Taitaa olla uudenmallinen panttipataljoona perusteilla...o_O
 
Ja Saksan ilmavoimille koneet jotka toimivat, kohta saamme Suomeenkin näitä euroromuja , sillloin ollaan hyvällä eurooppalaisella tasolla, ei ainakaan synny tappioita ilmataisteluissa ja siitähän vasemmisto, vihreät ja Tuomioja on tyytyväinen ja saattaa Putinkin hykerrellä tyytyväisyyttä, tärkeitähän ei ole taistelukyky vaan tyytyväisyys.(kataista mukaillen)

Euroopan puolustusteollisuus ei tunnu pysyvän kehityksen terävimmässä kärjessä.

Tutkimuslaitos Siprin tilastoista selviää, että Yhdysvaltain osuus globaalista aseviennistä vuosina 2012–2016 oli 33 prosenttia. Kun laskee Länsi- ja Keski-Euroopan maat yhteen, osuus on jo yli 26 prosenttia. Ei siis ole mahdotonta, että Eurooppa aikuistuisi ja haastaisi Yhdysvaltain puolustusteollisuuden, Toveri arvioi. Se kuitenkin vaatisi EU-mailta sellaista yhteistyötä, johon ne eivät vielä ole pystyneet. EU:ta vaivaavat päällekkäisyys ja keskinäinen kilpailu. Isot EU-maat haluavat kehittää aseensa itse, minkä takia eurooppalaisilla maavoimilla on esimerkiksi 17 eri taistelupanssarivaunutyyppiä. Yhdysvalloilla on yksi.

EU-maat käyttävät puolustukseen yli 200 miljardia euroa vuosittain. Rahalle pitäisi saada vastinetta.
 
Sähkö tulee töpselistä.

EU:n sähköenergiasta tuotettiin noin neljännes ydinvoimalla vuonna 2016. Euroopan tilastolaitoksen Eurostatin mukaan jäsenmaiden ydinvoimalat tuottivat sähköä yhteensä 839,7 tuhatta gigawattituntia.

Ydinvoimaloita oli toissa vuonna toiminnassa 14 jäsenmaassa eli joka toisessa. Ydinvoimamaita olivat Suomen lisäksi Belgia, Bulgaria, Tsekin tasavalta, Saksa, Espanja, Ranska, Unkari, Hollanti, Romania, Slovenia, Slovakia, Ruotsi ja Englanti.

Selvästi suurin ydinvoiman tuottajamaa oli Ranska, jonka osuus koko EU:n tuotannosta oli 48 prosenttia. Saksan osuus jäi vain 10 prosenttiin ja Englannin 8,5 prosenttiin. Seuraavina olivat Ruotsi 7,5 prosentin osuudellaan ja Espanja 7 prosentin osuudella. Yhteensä näiden viiden maan osuus oli yli 80 prosenttia koko EU:n tuotannosta. Suomen osuus oli 2,8 prosenttia.

Eurostatin mukaan vuosina 1990-2004 ydinvoiman kokonaistuotanto kasvoi unionissa 27 prosenttia 1008,4 tuhanteen gigawattituntiin, minkä jälkeen tuotanto vähentynyt 17 prosenttia vuosina 2004-2016.

Vuosina 1990-2016 tuotanto kasvoi Tsekissä yli 91 prosenttia ja Ranskassa yli 28 prosenttia. Muun muassa Suomessa kasvua oli tänä aikana yli 20 prosenttia. Sen sijaan tuotanto väheni Saksassa yli 44 prosenttia ja Ruotsissa lähes 8 prosenttia. Liettuassa puolestaan ydinvoimatuotanto ajettiin alas vuonna 2009.

https://www.verkkouutiset.fi/neljannes-sahkosta-tuotettiin-eussa-ydinvoimalla/
 
Nordean pääanalyytikko Ylelle: Euroa ei olisi pitänyt perustaa, eurojäsenyys on ollut Suomelle haitallinen, pankkiunioni on ”mätä omena”

YLE AREENA KUVAKAAPPAUS

gerich.jpg


Nordean pääanalyytikko Jan von Gerich kertoo, että euroa ei olisi pitänyt perustaa. Eurojäsenyyden nettohyöty Suomelle on negatiivinen. Gerich oli Ylen Brysselin Kone-ohjelmassa toimittaja Maija Elonheimon haastatteltavana. Ohjelma on kuunneltavissa Yle Areenassa.

Von Gerich ei ole tyytyväinen euroalueen tilaan.

– Useimmissa Euroopan maissa talouden rakenteet ovat pielessä. Saksalla on kilpailukykyinen talous, mutta kotimarkkinat eivät toimi tehokkaasti. Saksan talouden tuottamista ylijäämistä syntyvä hyöty on vaatimatonta, eivätkä saksalaiset hyödy siitä oikein edes itsekään. Saksan ylijäämäinen kauppa tarkoittaa, että Saksa rahoittaa muiden maiden kulutusta.
Tiukka ”ei” yhteisvastuille ennen sääntöjä
Pankkiunionin synnyttäminenkin takkuilee. Siinä sillä kriisimaiden pankkien kirjanpidossa on vielä paljon vanhoja ongelmaluottoja, joita ei pyrkimyksistä huolimatta ole saatu putsatuksi.
Pankkiunionin kolme keskeistä osaa, ”pilaria”, ovat yhteinen valvonta, yhteinen ongelmapankkien selvitysmenettely ja talletussuojarahasto. Ne ovat kaikki vaikeuksissa.
Von Gerichin mukaan valvontaa ei aiemmin ole tulkittu ja toteutettu samalla tavalla kaikissa jäsenmaissa. Riittävän valvonnan aikaansaaminen tuntuu vaikealta. Jo olemassa olevien ongelmaluottojen hoitaminen takkuaa pahasti. Edes siitä, miten jatkossa syntyviä ongelmaluottoja käsiteltäisiin, ei ole yhteisymmärrystä.
Kakkospilarin eli ongelmapankkien selvittämisen osalta on jo nähty repeäminen yhteisestä käsittelymekanismista, kun Italian valtio pääomitti maan pankkeja.
Kolmospilari eli talletussuoja ei puolestaan etene, ennenkuin kaksi ensimmäistä pilaria ovat kunnossa. Jäsenmaat eivät halua olla takaamassa todennäköisimpien ongelmamaiden pankkijärjestelmiä ennenkuin ne pankit on laitettu kuntoon ja sääntökirjat ja sääntöjen noudattamisen valvonta ovat kunnossa.
Von Gerich luonnehtii pankkiunionia ”aika mädäksi omenaksi”, ja kysyy, että jos tulehtunutta osaa ei olla valmiita korjaamaan aikaisemmin, kannattaako sitä koko omenaa mennä Suomenkaan takaamaan.
Pankkiunionin von Gerich näkee kuitenkin Euroopan pitkän aikavälin tulevaisuuden kannalta tärkeänä juttuna, mutta vasta sitten, kun pankkien kunto ja niiden valvonta ovat riittävällä tasolla. Pohjoisen Euroopan harjoittama jarrutus ja kapuloiden rattaisiin lyöminen Etelä-Euroopan pyrkimyksille höllentää pankkiunionin sääntöpohjaisuutta saa von Gerichiltä kehuja.
Euroa ei olisi pitänyt perustaa, eurojäsenyyden nettohyöty Suomelle negatiivinen
Suoraan kysyttäessä olisiko euroa pitänyt perustaa, von Gerich sanoo ei. Euro perustettiin ilman välttämätöntä poliittista liittovaltiota ajatuksella, että liittovaltio perustettaisiin myöhemmin.
– Euro on tuonut Euroopassa hyviäkin ominaisuuksia osana EU:ta , vaikka se ei talousmielessä ole ollut mikään riemuvoitto.
Suomen taloudellisia menetyksiä eurojäsenyydestä von Gerich ei halua lähteä arvioimaan, mutta toteaa, että miinuksen puolelle mennään.
Seuraavan taantuman tullessa ”ollaan liemessä”
Von Gerich arvelee, että seuraava taantuma käynnistyy vuoden 2020 tietämillä Yhdysvalloissa, ja Euroopassa pian sen jälkeen. Euroopan keskuspankki ei ole kriisin käynnistyttyä ehtinyt nostaa korkoja ja tähän asti merkittävintä elvytystyökalua, velkakirjojen osto-ohjelmaa, ei ole mahdollista jatkaa.
Euroopan keskuspankki omistaa jo nyt lähes kolmanneksen Saksan valtion velkakirjoista. Koska EU:n perussopimus kieltää keskuspankkia rahoittamista valtioita, on päätetty, että keskuspankki ei saa omistaa yli kolmasosaa yksittäisen maan velkakirjoista. Tämä tarkoittaa, että seuraavassa taantumassa Euroopan keskuspankki on voimaton.
– Silloin ollaan liemessä. Tavallinenkin suhdanneluonteinen taantuma voi pitkittyä, kun rahapolitiikalla ei saada taloutta käyntiin. Se on ongelmallinen tilanne. Silloin nousevat pinnalle uudestaan pankkien ratkomattomat ongelmat esimerkiksi Italiassa ja kränä maiden välillä ehkä lisääntyy. Pitkään jatkuessaan siitä tulisi ehkä euronkin ongelma.
Hieman rauhallisempi kasvukausi on von Gerichin mielestä hyydyttänyt poliittisen päätöksenteon.
– Nyt ei ole kriisi päällä, niin ehkä tässä ei niin hirveästi tarvitse tehdä. Olen huolestunut siitä, että meillä ei löydy yhteistä visiota siitä, millainen Eurooppa halutaan saada aikaiseksi.
https://www.suomenuutiset.fi/nordea...melle-haitallinen-pankkiunioni-on-mata-omena/
 
Raiskaajien kanssa flirttailevat paljastuivat? Poliittinen show tuo on mutta kertoo paljon mikä on Suomalaisten politiikkojen arvomailma, ja lehti tietysti mainostaa Hautalaa kun on vihreä kuten hekin, raisksauksista hänkään paljoa välitä on kiinnostunut vain julkisuudesta.
http://www.iltalehti.fi/politiikka/...?utm_campaign=uutisboksi_201511&utm_source=kl
”Susilauma-joukkoraiskaus” kuohuttaa Euroopassa - osa suomalaismepeistä ei halunnut keskustella koko teemasta EU- parlamentissa
 
Viimeksi muokattu:
Mutta eikös se ollut juuri Marx joka kirjoitti ett tietty (ylempi?) yhteiskunta luokka tulee hävittää jotta saadaan toimiva kommunistinen systeemi.
 
Mutta eikös se ollut juuri Marx joka kirjoitti ett tietty (ylempi?) yhteiskunta luokka tulee hävittää jotta saadaan toimiva kommunistinen systeemi.
Jep. Sitä voi argumentoida, että laissez-faire kapitalismi johtaa korporatismiin, mikä nykymaailmassa näyttää sinänsä olevan hyväksytty ajatus kun tuollaista kapitalismia ei (enää) missään harjoiteta, mutta se rotanmyrkky mitä Marx tarjosi lääkkeeksi johtaa vääjäämättä kestämättömään yhteiskuntajärjestelmään. Ordoliberalismi on paljon parempi lääke korporatismiä vastaan.
 
Ruotsalaisetkin nykii..

Ruotsin hallitus ei aio niellä tuntuvaa EU-maksujen korotusta - "Otimme suhteettoman suuren vastuun pakolaiskriisistä"
5.5.2018 17.00
2018055876642.jpg

Ruotsin pääministeri Stefan Löfven EU-huippukokouksessa Brysselissä. KUVA:JULIEN WARNAND / POOL
EU-komission uusi budjettiesitys on herättänyt suurta närää Ruotsin hallituksessa.
EU-komission tuore budjettiesitys tarkoittaisi Ruotsin kohdalla sitä, että maan EU-maksut voisivat nousta 35 prosenttia eli lähes 1,5 miljardilla eurolla.
Esitys herättikin lähinnä tyrmistystä länsinaapurin poliitikoissa.
"Se on kohtuuton esitys. Emme voi hyväksyä sitä", kommentoi Ruotsin valtiovarainministeri Magdalena Anderssonuutisyhtiö TT:lle.
Pääministeri Stefan Löfvenvaroittaa, että korotus EU-maksuihin olisi nipistys Ruotsin hyvinvoinnista.
"Minun viestini EU:n suuntaan ja komissiolle on, että Ruotsi on ottanut suhteettoman suuren vastuun pakolaiskysymyksessä", Löfven sanoo.
”Kun keskustelen ruotsalaisten kanssa, niin sanon, että tulemme hoitamaan hyvinvoinnin, mutta se vaatii suuria investointeja. Silloin EU ei voi vain nostaa maksua ja luulla että me maksamme."



”Niin ei tule tapahtumaan. Edessä on hyvin vaikeat neuvottelut", sanoo Löfven.
Myös Magdalena Andersson nostaa esiin Ruotsin osallistumisen pakolaiskriisin hoitoon.
"Ruotsi on maa, joka on osallistunut paljon. Olemme nettomaksajia jo nyt ja otimme suhteettoman suuren vastuun pakolaiskriisistä vuonna 2015. Olemme myös yksi EU:n suurimmista avustusten antajista", sanoo Andersson.
Anderssonkin povaa neuvotteluista vaikeita.
"Osa luulee, että neuvotteluista tulee nopea ratkaisu, mutta itse en näe sellaista edessäni."
Ruotsin EU-maksut ovat liikkuneet viime vuosina 2,5-3,5 miljardin euron luokassa.
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/jMiF6ha8
 
Back
Top