EU - onko järkee vai ei?

Esim. Saksa ajoi asiaa erittäin vahvasti. Jos se jotain Euroopassa vahvasti haluaa se sen saa. Alla pari linkkiä siitä miten se ahdisti Englannin ja Sveitsin nurkkaan

Saksa on vahva mutta se miten Saksa ajoi asiaansa ei ollut EU eikä lainsäädäntö vaan tiedustelupalvelu joka osti veronkiertäjien tiedot pankkien työntekijöiltä eli vanhanaikaisesti vakoilemalla.

Kun tämä onnistui Luxembourgissa ja Sveitsissä jokainen politiikko tiesi sen onnistuvan myös muualla ja USA`n vyörytys asiassa pakoitti myös EU`n kuten myös Lontoon. toimimaan ja siihen vaikutti myös julkinen paine kun yleisölle paljastui veronkierron laajuus.

Arvostan uskoasi EU`n politiikkaan mutta jos samat miehet ovat johtaneet maita joissa veronkierto on yritysten jokapäiväistä leipää ovat jatkaneet uraansa EU`n komissiossa on varsin epätodennäköistä että he olisivat valmiita aivan vapaaehtoisesti purkamassa luomaansa järjestelmää.

Vaikka EU maat ovatkin veronkiertoon puuttuneet, kumman ponnettomasti Suomaliset viranomaiset ovat asiaan puuttuneet vaikka saivatkin Saksalta listan Suomalaisnimistä esm. Luxembourgilaisen pankin tilinomistajista ja talletettujen varojen määristä.

Olet noin viisi vuotta myöhässä epäilyjesi kanssa. Nuo ovat jo nimittäin tapahtuneita asioita.

Saatan olla ajastani jäljessä mutta nämä tapahtumat alkoivat paljon aiemmin vyörytys pankkimailmaa vastaan alkoi terrorismin kohdalla heti 9/11 jälkeen ja laajenivat hyvin nopeasti Obaman valinnan jälkeen veronkiertoon Follow the money periaatteen mukaan tarkasteluun on tullut myös huumekartellien rahat, menestysellisen tutkimus metodin löytyminen saa sen leviämään moneen muuhunkin kohteeseen.

On toisaalta turhaa miettiä kuka tai mikä toiminnan sai alkuun kun veronkierto on rikos lähes kaikissa maissa ja verosuunnittelu kokee myös saman kohtelun tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Saksa on vahva mutta se miten Saksa ajoi asiaansa ei ollut EU eikä lainsäädäntö vaan tiedustelupalvelu joka osti veronkiertäjien tiedot pankkien työntekijöiltä eli vanhanaikaisesti vakoilemalla.

Kun tämä onnistui Luxembourgissa ja Sveitsissä jokainen politiikko tiesi sen onnistuvan myös muualla ja USA`n vyörytys asiassa pakoitti myös EU`n kuten myös Lontoon. toimimaan ja siihen vaikutti myös julkinen paine kun yleisölle paljastui veronkierron laajuus.

Arvostan uskoasi EU`n politiikkaan mutta jos samat miehet ovat johtaneet maita joissa veronkierto on yritysten jokapäiväistä leipää ovat jatkaneet uraansa EU`n komissiossa on varsin epätodennäköistä että he olisivat valmiita aivan vapaaehtoisesti purkamassa luomaansa järjestelmää.

Vaikka EU maat ovatkin veronkiertoon puuttuneet, kumman ponnettomasti Suomaliset viranomaiset ovat asiaan puuttuneet vaikka saivatkin Saksalta listan Suomalaisnimistä esm. Luxembourgilaisen pankin tilinomistajista ja talletettujen varojen määristä.

Saatan olla ajastani jäljessä mutta nämä tapahtumat alkoivat paljon aiemmin vyörytys pankkimailmaa vastaan alkoi terrorismin kohdalla heti 9/11 jälkeen ja laajenivat hyvin nopeasti Obaman valinnan jälkeen veronkiertoon Follow the money periaatteen mukaan tarkasteluun on tullut myös huumekartellien rahat, menestysellisen tutkimus metodin löytyminen saa sen leviämään moneen muuhunkin kohteeseen.

On toisaalta turhaa miettiä kuka tai mikä toiminnan sai alkuun kun veronkierto on rikos lähes kaikissa maissa ja verosuunnittelu kokee myös saman kohtelun tulevaisuudessa.

Olet oikeassa siinä, että osuutensa asioihin oli myös esim. ns. pakkotoimilla ja elektronisten rekisterien leviämisellä myös tiedotusvälineille ja niistä seurannut kohu. Tämä oli osa sitä poliitikkojen vittaantumista.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lagarde_list
https://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_Leaks

Olet myös oikeassa, ja kuten mainitsin, että luonnollisesti esim. Englanti, kaikki Benelux-maat ja kunnon veroparatiisit (Andorra, Virgin Islands etc) olivat tätä vastaan.

Mutta, ne jyrättiin. Ilmeisesti olet siis myös siitä samaa mieltä?

Ei verenkierto maailmasta koskaan täysin lopu, mutta kyllä sen mittakaava tulee näillä toimilla supistumaan ainakin Euroopassa näillä toimilla merkittävästi.
 
Non niin... miten EU:ssa veronkiertoa edistettiinkään...? ***eikun estettiinkään****


https://vapaakulkija.wordpress.com/2015/05/27/juncker-ja-schulz-estavat-lux-leak-tutkimuksia/


Juncker ja Schulz estävät Lux-leak tutkimuksia.


EU-komission johtaja Juncker ja EU-presidentti Schulz johtavat sosiaalidemokraateista, liberaaleista ja konservatiiveista koostuvaa koalitiota, joka yrittää estää Luxemburgissa paljastuneen veronkierron tutkintaa. Kansainvälisen journalistijoukon paljastaman verohelpotusten sarjan (1) tutkiminen on jämähtänyt paikalleen edellä mainitun koalition vastuksesta johtuen.

Lux-leakin paljastaman suurimittaisen kansainvälisille yrityksille tehtyjen verosopimusten takana oli tuolloin Luxemburgin pääministerinä toiminut Juncker hallituksineen. (2) Tämä, jopa satojen miljardien vahingon Euroopan maille aiheuttaneen toiminnan tutkimisen estäminen itse syyllisen toimesta on suora hyökkäys Euroopan demokratiaa vastaan. Junckerin aisaparina touhuava EU-presidentti Schulz antoi vaalikampanjansa aikana ymmärtää, että painottaa valintansa jälkeen avoimuutta EU-päätöksiin ja rakenteisiin. Tämä lupaus on jäänyt lunastamatta, koska EU-tutkintalautakunta ei ole saanut käsiinsä vielä yhtään dokumenttia tutkimuksia helpottamaan.

Vasemmistomeppi Fabio De Masi ihmettelee miksi EU-organisaatio ei ole itse valmis reformeihin, joita vaatii jäsenmailta. De Masin mielestä EU-veronmaksajien rahoilla rakennettu organisaatio on alunperin luotu tekemään EU-kansalaisia hyödyttävää politiikkaa. Tällä hetkellä EU-organisaatio, johtoaan myöten ja myötävaikutuksella, toimii lobbaajien ehdoilla ja heidän eduksi. Suurelle yleisölle ja koko lystin maksajille esitetään varjoleikkejä ja jokainen skandaali yritettään kadottaa varjoleikkien kulisseihin mahdollisimman vähin äänin.

Vasemmistomeppi Fabio De Masi kertoo tutkintalautakunnan toiminnasta ja tutkimuksen tämän hetken saavutuksista DWN-haastattelussa tiivistetysti seuraavaa: (3)

Helmikuussa tänä vuonna aloitettu tutkimus on todennut, että kansainväliset yritykset ovat kierrättäneet miljardivoittojaan Luxemburgin kautta ja maksaneet prosenttiluokan verot. Tämä on todettu kansainvälisen journalistijoukon toimittamista asiakirjoista. Euroryhmä, EU-komissio tai jäsenmaat eivät ole vielä toimittaneet yhtään dokumenttia lautakunnalle.

Tutkimuksia haittaavista tahoista De Masi nimeää itse Junckerin, joka on ymmärrettävää. Lisäksi esiin nousee Sosiaalidemokraattisen ryhmän johtajat Martin Schulz ja Gianni Pitella. Konservatiivisen ryhmän Manfred Weber tulee myös esiin, kuten liberaalien Guy Verhofstadt, jolla on ongelmia menneisyytensä kanssa Belgiassa. Tähän „wanhojen poiken klubiin“ kuuluva Schulz ja muut jäsenet tietävät varmuudella, että jos Juncker putoaa on väistämättä edessä heidänkin valintansa uudelleenarviointi.

Lautakunnan työtä ei ole ilmoittanut tutkevansa, kuin muutama jäsenmaa. Näitä maita ovat Eesti, Liettua, Puola ja Portugali, kertoo EUObserver. Tähän mennessä lautakunta on saanut puhutettua Luxemburgin tuolloista valtiovarainministeriä. Tämä tapahtui suljettujen ovien takana ja De Masi kertoo, että tilanne oli „vitsi“ lautakunnalle, joka yrittää tosissaan tutkia asiaa. De Masin mielestä asiaa ei saada nykytilanteessa tutkittua valmiiksi ja lautakunnan olemassaolo ei ole muuttanut veronkierron toimintamalleja mihinkään suuntaan.

Luxemburg on mukana tutkinnassa vain imagosyistä, koska on joutunut skandaalin keskukseen. Tälläkin hetkellä Luxemburgissa suunnitellaan uusia keinoja kiertää EU-lainsäädäntöä ja veroja. Tästä esimerkkinä voi mainita „perhesäätiöt“, joilla superrikkaat voivat kiertää perintöveroa. Edes OECD-standardit eivät helpota tutkimuksia, koska esim. Google- ja Amazon-toiminnassa ei ole yleisiä markkinastandardeja, koska nämä yritykset ovat käytännössä monopoliasemassa. Kaiken päälle valtiovarainministerit suojaavat yrityksiä, koska ne tuovat heidän mailleen etuja. Näin voidaan sanoa, että valtiovarainministerit ovat „nukkuviasoluja“ ministeriöissään ja EU-johtava VVM herra Schäuble ei halua arvovallallaan asiaan puuttua.

Jean-Claude Junckerin roolin De Masi tulkitsee olleen Luxemburg-kartellin „Pate“ ja kysyy antaisiko joku Don Corleonen vastuulle rikollisuuden torjunnan (5). Martin Schulzin niskoille De Masi siirtää vastuun siitä, että herra oli vastaan koko lautakuntaa ja kavensi arvovallallaan sen toimintaedellytyksiä. (4) Lisäksi Schulz eväsi EU-parlamentiltä äänestyksen lautakunnan toimintatavoista ja valtuuksista. De Masi kertoo, että kireämpi toimintatapa ja leveämmät oikeudet lautakunta voisi saada Schulzin ja Junckerin ohi vain Euroopan tuomioistuimelta tai murentamalla suuren koalition vastustuksen asian tutkimisen edestä.

Jos tämä on EU-komission käsitys demokratiasta ja „läntisistä arvoista“, niin on kai oikeutettua kysyä: Miksi Suomi, joka mainostaa itseään demokraattisena tasavaltana, on mukana tässä henkilötason poliittisessa ilveilyssä koko Euroopan demokratiaa kohtaan ?


Linkit:
1. http://www.icij.org/project/luxembourg-leaks
2. https://vapaakulkija.wordpress.com/2015/01/23/luxemburgin-vero-bordellin-parittajat/
3. http://deutsche-wirtschafts-nachric...kottieren-aufklaerung-bei-steuer-privilegien/
4. https://vapaakulkija.wordpress.com/2015/02/06/eu-parittaja-juncker-paasi-palkahasta/
5. https://vapaakulkija.wordpress.com/2014/12/10/lisaa-junckerin-verokikkailuja/





https://vapaakulkija.wordpress.com/2015/02/06/eu-parittaja-juncker-paasi-palkahasta/

EU-parittaja Juncker pääsi pälkähästä!



EU-komission puheenjohtaja Jean-Claude Junckerin paritustoiminta (1) ei aiheuta/tarvitse erityistutkimusta. Tämän päätöksen teki EU-parlamentin ryhmäjohtajat (2) normaalilla EU-demokratialla kysymättä EU-parlamentin jäseniltä. Tällä toiminnalla estettiin se että EU-parlamentin jäsenet olisivat päässeet äänestämään ja koko Euroopalle olisi selvinnyt omien meppiensä mahdollinen myönteinen kanta veronkiertoon.

DWN-sivusto kertoo (2) asian käsittelyn loppuneen, koska EU-parlamentin ryhmien johtajat sopivat asiasta ulkoparlamenttarisesti. Heidän mielestään on turha alkaa kaivamaan Euro-aluelta Luxemburgin kautta satoja miljoonia veroja kiertäneiden yritysten ja Junckerin yhteistyötä.

Tästä johtuen on ympäri Eurooppaa leikattava lisää hyvinvointia ja purettava palveluita!

Kiitos Jean-Claude Juncker ja hänen komissiossaan piilotteleva Jyrki Katainen tästäkin hyvästä ja erityiskiitos EU-parlamentille mainiosta poliittisesta lehmänkaupasta, jossa lypsettäväksi joutuu Euroopan kansat


1. https://vapaakulkija.wordpress.com/2015/01/23/luxemburgin-vero-bordellin-parittajat/
2. http://deutsche-wirtschafts-nachric...alition-verhindert-u-ausschuss-gegen-juncker/
 
Jos eurokeskustelu kiinnostaa, niin suosittelen tätä tapahtumaa. Luulen, että tapahtuma myös videoidaan, että ei huolta vaikkei pääsisi olemaan fyysisesti läsnä. Kyseinen ajatuspaja on ennenkin järjestänyt mielenkiintoisia tapahtumia, ja mielestäni mukavasti piristyttänyt suomalaista keskustelua aiheesta. Mielenkiintoisia keskustelijoita: http://www.libera.fi/eurokriisi/

@vlad @Mustaruuti @SJ
Venäjä ja Kiina ei kumpikaan ole mitään demokratian mallimaita eivätkä ne vertaudu demokratian suhteen esimerkiksi Suomeen. Mielestäni Venäjää kuvaa termi low-intensity democracy hyvin. Kiinassa on yksipuoluejärjestelmä jota Venäjällä ei ole. Molemmissa maissa on ongelmansa sananvapauden ja opposition suhteen, mutta Kiinassa tietääkseni toisinajatteluun suhtaudutaan ehdottomammin.
 
Kiinassa tietääkseni toisinajatteluun suhtaudutaan ehdottomammin.


jeo jep...

Kiinassa valtion toimesta julkinen pidätys, oikeudenkäynti, vangitseminen tai teloitus.

Venäjällä salamurha ja armoton jahti syyllisten löytämiseksi , näytösoikeudenkäynti ja tuomio... jos nyt joku on "syyllinen" kiinni satuttu samaan....
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärtääkseni Venäjällä on kuitenkin laillisesti toimivaa oppositota, vaikka tietenkin jotkut heistä joutuu ikävän vainon kohteeksi.
 
Ymmärtääkseni Venäjällä on kuitenkin laillisesti toimivaa oppositota, vaikka tietenkin jotkut heistä joutuu ikävän vainon kohteeksi.

Sitä on mutta sen annetaan olla vain viikunanlehtenä peittämässä rumaa totuutta. Valtamedia on kokonaan kremlin käsissä ja opposition näkemykset saavat kuuluvuutta ainoastaan marginaalisissa kanavissa. Oppositiohenkisten tiedotusvälineitten ja poliittisen opposition toimintaa hankaloitetaan selkeästi tarkoitushakuisilla viranomaismääräyksillä ja toimenpiteillä. Esimerkiksi vaalitilaisuuden pitopaikkaan voidaan tehdä aivan tilaisuuden alla massiivinen "palotarkastus" tai jotain muuta vastaavaa. Lehtien irtonumeromyynti voidaan tehdä mahdottomaksi verotuksella tai säätämällä jokin järjetön lehtikioskeja tai -automaatteja koskeva säädös joka kuitenkaan ei jostain kummasta syystä koske Kremlin suosikkeja. Oppositiomedian toimitusten tiloja ratsataan jatkuvasti, tietokoneet takavarikoidaan rutiininomaisesti ja jos ei muuta raskauttavaa löydy niin nostetaan syyte piraattisoftan käytöstä. Jos toimit vuokratiloissa niin vuokraisäntäsi kimppuun käydään.

Termi "laillisesti toimiva" on itsessään huvittava koska lainsäädäntö on tarkoituksellisesti muotoiltu siten että kaikki, mikä ei Kremliä miellytä, voidaan leimata lainvastaiseksi "ääriajatteluksi" tai "separatismiksi". Esimerkiksi Krimin ryöstön arvostelu on Kremlin mukaan "separatismiin yllyttämistä", mistä tulee putkaa, linnaa ja vankeutta. Ihan lain mukaan.
 
Ymmärtääkseni Venäjällä on kuitenkin laillisesti toimivaa oppositota, vaikka tietenkin jotkut heistä joutuu ikävän vainon kohteeksi.

Tuo on ihan yhtä tyhmä väite, kuin aikaisempi "Kiinassa on yksipuoluejärjestelmä jota Venäjällä ei ole." Venäjällä on yksi puolue ja se on Putin. Jos haluat ehdokkaaksi ja jopa mahdollisuudet päästä läpi, niin sille pitää olla putlerin hyväksyntä, oli se nimellinen "puolue" mikä tahansa.
 
Tuo on ihan yhtä tyhmä väite, kuin aikaisempi "Kiinassa on yksipuoluejärjestelmä jota Venäjällä ei ole." Venäjällä on yksi puolue ja se on Putin. Jos haluat ehdokkaaksi ja jopa mahdollisuudet päästä läpi, niin sille pitää olla putlerin hyväksyntä, oli se nimellinen "puolue" mikä tahansa.
Venäjällä itseasiassa toimii useita puolueita. Kiinassa harvinaiset pienpuolueet joutuvat toimimaan suoraan kommunistisen puolueen valvonnassa, ne ei ole mitään aitoa oppositiota.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Venäjän_federaation_rekisteröidyt_puolueet
 
Venäjällä itseasiassa toimii useita puolueita. Kiinassa harvinaiset pienpuolueet joutuvat toimimaan suoraan kommunistisen puolueen valvonnassa, ne ei ole mitään aitoa oppositiota.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Venäjän_federaation_rekisteröidyt_puolueet

Minä olen tietoinen siitä, että siellä toimii useita puolueita. Parlamentissa on kuitenkin ainoastaan putlerin hyväksymiä henkilöitä. Nyt en vain muista, että mitä sille parlamentin ainoalle jäsenelle joka uskalsi äänestää putleria vastaan kävi, mutta taisi olla jotakin mysteerinomaista, jos siis paikalliselta poliisilta kysytään.
 
Minä olen tietoinen siitä, että siellä toimii useita puolueita. Parlamentissa on kuitenkin ainoastaan putlerin hyväksymiä henkilöitä. Nyt en vain muista, että mitä sille parlamentin ainoalle jäsenelle joka uskalsi äänestää putleria vastaan kävi, mutta taisi olla jotakin mysteerinomaista, jos siis paikalliselta poliisilta kysytään.

Kyseessä on Ilja Ponormajov ja tällä hetkellä hän asuu Yhdysvalloissa ja hänen mukaan Venäjän viranomaiset estävät hänen paluunsa Venäjälle. Käytännössä hänen asemansa on se, että jos hän (voisi) palata Venäjälle, hänen asemansa olisi hyvin tukala ja on mahdollista, että hän kokisi Nemtsovin kohtalon. Tai vähintäänkin joutuisi oikeuteen kavalluksesta, jollaisesta häntä kohtaan on nostettu syyte eli tässä suhteessa toiminta on tyypillisen venäläistä - poliittisia vastustajia ryhdytään raivaamaan pois tekaistuin syyttein. (On toki mahdollista, että myös Ponormajov on syyllistynyt rikoksiin poliittisella urallaan, mutta Venäjällä nämä ajojahdit ovat kovin yksipuolisia eli kohdistuvat henkilöihin jotka ovat poliittisia vastustajia tai joutuneet epäsuosioon hallinnon silmissä eli ollaan kaukana länsimaisesta oikeuskäsityksestä).

@Tetra - se on totta, että Venäjällä on useita oppositiopuolueita mutta esim. duuman vaaleihin päästäkseen puolueet on hyväksytettävä suoraan Kremlissä, jolloin viranomaiset voivat käytännössä perustelematta evätä puolueelta oikeuden osallistua parlamenttivaaleihin. Tai kuten nyt nähtiin, sen todellisen opposition osallistuminen aluevaaleihinkin voidaan evätä käytännössä lähes täysin (Navalnyin liike/puolue sai osallistua yhdellä alueella vaaleihin).

Aiemmin mainitsemassani Masha Gessen kirjassa avattiin hiukan sitä systeemiä millä Kreml toimii oppositiopuolueiden suhteen ja millä perusteilla puolueiden toiminta voidaan evätä Kremlin toimesta. Suurin osa duuman ns. oppositiosta on hyvinkin selkeissä suhteissa Yhtenäinen Venäjä puolueeseen - kommunistit ovat jossainmäärin itsenäisempiä, mutta nekin ovat sisällyttäneet retoriikkaan putinistista ideologiaa ja sitoutuneet nyky-Venäjän poliittiseen ilmapiiriin ja toimintaan. Venäjän ns. todellinen opposiotio toimii suurelta osin maanalla tai taistellen epätoivoisesti elintilasta ja mahdollisuudesta vaikuttaa edes alueellisesti. (Jos löydän kyseisestä Gessen kirjasta sivun/sivut joissa Kremlin toimintaa avataan, siteeraan niistä merkittävimmät ovat tänne).

Mainitaan vielä, että Venäjällä ilmapiiri tiukentui huomattavasti Putinin pääministerikaudella ja sen jälkeen, kun todellinen oppositio liikehti ja kansa lähti kaduille ja eläteltiin toiveita ns. valkoisen vallankumouksen toteutumisesta. Tämä tapahtui 2011. Sen jälkeen ruuvia kiristettiin useampi kierros ja poliittisien vastustajien toimintaa vaikeutettiin entisestään. Ja tuolloin nationalistinen uho nousi potenssiin kaksi ja näin kansalliseen uhkaan vetoamalla todellisen opposition toimintaa kyettiin vaikeuttamaan edelleen. Ja jotenkin epäilen, että osaltaan nämä homolait ovat kytköksissä myös näihin tapahtumiin, mahdollisesti homoliikkeessä (gay pride tms.) nähtiin uhka tekijä, joka sopivalla syyllä voitiin kukistaa ts. vetoamalla kansallisiin traditoihin, perhearvoihin, ortodoksisuuteen tms. seikkoihin jotka todellisuudessa olivat mahdollisesti triviaaleja todellisen syyn ollessa pelon vaihtoehtoliikkeen synnystä.

vlad.
 
Esimerkiksi vaalitilaisuuden pitopaikkaan voidaan tehdä aivan tilaisuuden alla massiivinen "palotarkastus" tai jotain muuta vastaavaa.

Suomalainen verotarkastus:
tarkastajat_P1110461.jpg


Venäläinen verotarkastus:
00014d25_medium.jpeg
 
Stiglitz:
""Sisäiset devalvaatiot eivät ole toimineet lähes koskaan", Stiglitz sanoo viitaten hallituksen suunnitelmiin leikata palkkoja viennin edistämiseksi.
"Tästä kertoo se, että lähes kaikki maat ovat hylänneet kiinteät valuuttakurssit."
...
"Ei ole mitään mekanismia, jonka kautta sairaanhoitajan palkan leikkaus edistäisi suoraan vientiä. Ainoa peruste on, että se rahoittaa yrityksille suunnatut verohelpotukset. Mielenosoittajilla on tosi hyvä syy epäillä, että kyse on vain hallituksen lahjasta yrityksille."
...
Entä jos euroa ei saada rukattua kasvumyönteisempään suuntaan?
"Silloin teidän kannattaisi harkita eurosta lähtöä. Tiedän, että se kuulostaa radikaalilta, mutta tällä hetkellä kaltaisenne pienet taloudet maksavat siitä liian korkean hinnan", hän sanoo.
"Loppujen lopuksi euro on vain pala paperia. Jos euroa ei voida uudistaa, voi olla tarpeen haudata koko yhteisvaluutta eurooppalaisen projektin pelastamiseksi."
"
http://www.hs.fi/talous/a1442632378626?jako=3ebfcf70bc5b84869180c4cff794e2bc
 
Korkean tason varoitus: EU menetti jo rajojensa hallinnan
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/116764-korkean-tason-varoitus-eu-menetti-jo-rajojensa-hallinnan


Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk varoittaa, että Eurooppa on menettänyt rajojensa hallinnan.

Tusk on lähettänyt viikonloppuna eurooppalaisille valtionjohtajille kirjeen, jossa hän vaatii heitä kohtaamaan EU-rajavaltioiden ”raa’an tilanteen”. Tuskin johtama Eurooppa-neuvosto määrittelee Euroopan unionin yleisen poliittisen suunnan ja prioriteetit.

Tuskin mielestä syy Euroopassa levinneisiin rajavalvontatoimiin on se tosiasia, että ”me eurooppalaiset emme tällä hetkellä pysty hallitsemaan yhteisiä ulkorajojamme”. Schengen-järjestelmän tulevaisuuden ylle on noussut kysymysmerkkejä, kun muuttoliikkeen vuoksi rajavalvontaa on tiukennettu Schengen-alueen sisällä. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö varoitti Schgengenin kestävyydestä noin kuukausi sitten pitämässään puheessa.

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/114117-sauli-niiniston-hurja-valaytys-kayko-se-toteen

Puolan ulkoministeri Gregorz Schetyna vaatii Politico-lehden mielipidekirjoituksessaantilkitsemään EU:n ulkorajat.

EU-johtajat kokoontuvat keskiviikkona ylimääräiseen huippukokouksen muuttoliikettä koskien. Eurooppaan arvioidaan tulleen jo puoli miljoonaa turvapaikanhakijaa tämän vuoden aikana.
 
Onko järkee vai ei? No siinä mielessä on järkee, jos on sota pystytty välttämään tällä typerällä politikoinnilla ja vetkuttamisella niin hyvä, mutta muutoin mahdoton yhtälö, että joku laittaisi euroopan maat toimimaan yhdessä, ei ole toiminut historiassa, miksi toimisi nyt? Itse olen vastustanut EU:ta jo vuodesta 1993, joten tästä puhdas ja hyvä mieli jatkaa omalla hyväksi koetulla linjalla! Kansa on tehnyt valintansa...
 
Onneksi Euroopassa on yksi Esimerkki, nimittäin tämä sukulaiskansamme(?) Unkari:

1) Rajat kiinni:
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1442281879628

2) Rajamellakat tukahdutetaan tehokkaasti
http://yle.fi/uutiset/unkari_ampuu_pakolaisia_kyynelkaasulla_serbian_vastaisella_rajallaan/8310358

3) Armeija virka-apuun (Hyvä Suomi tämän päivän päätöksellä, mutta 30 MP:tä mihinkään riitä)
http://yle.fi/uutiset/unkarin_parlamentti_valtuutti_armeijan_pysayttamaan_pakolaiset_rajalle/8321156

=> Vähempi ylimääristä tunkua rajalla MOT (Mikä Olikin Tarkoitus) ...
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1442281879628

edit: Miksi ihmeessä Suomella ei ole munaa menetellä asioissa kansallinen- ja kansalaisten turvallisuus etunenässä. Unkari haistatti pitkä EU:lle tässä asiassa ja ainakaan vielä ei ole kuulunut muuta kuin "voi, voi, miksi nuin teitte"...

Aika tulee kyllä vielä jolloin Unkarin toiminta kyseenalaistetaan. Kysymys tällöin kuuluukin, jotta kysenalaistaako EU samalla myös itsensä. Varsinkin jos useampi maa alkaa menetellä samoin...
 
Venäjä ja Kiina ei kumpikaan ole mitään demokratian mallimaita eivätkä ne vertaudu demokratian suhteen esimerkiksi Suomeen. Mielestäni Venäjää kuvaa termi low-intensity democracy hyvin. Kiinassa on yksipuoluejärjestelmä jota Venäjällä ei ole. Molemmissa maissa on ongelmansa sananvapauden ja opposition suhteen, mutta Kiinassa tietääkseni toisinajatteluun suhtaudutaan ehdottomammin.

Muutamia otteita Masha Gessen kirjasta Kasvoton mies siitä kuinka "demokratia" toimii Venäjällä:

"Juuri ennen vaalikampanjoiden alkua tuli voimaan laki, joka vaati presidenttiehdokkaan nimityskokouksen kaikilta osanottajilta notaarin vahvistaman läsnäolon ja nimikirjoituksen. Koska laki vaati nimityskokoukselta vähintään giittasataa läsnäolijaa, kokouksen valmistelut veivät neljä viisi tuntia. Ihmiset joutuivat tulemaan keskellä päivää todistamaan läsnäolonsa, jotta kokous pääsi alkamaan illalla. Kokouksen jälkeen potentiaalisella ehdokkaalla oli muutama viikko aikaa kerätä kaksi miljoonaa nimikirjoitusta. Vanha laki oli vaatinut puolta vähemmän nimikirjoituksia ja antanut kaksi kertaa enemmän aikaa niiden keräämiseen. Kaiken kukkuraksi uusi laki määräsi pilkulleen, miltä nimikirjoitusten piti näyttää. Keskusvaalikomissio hylkäsi satojatuhansia nimikirjoituksia, koska niissä esimerkiksi Pietarin nimi oli kirjoitettu väärin (St. Peterburg eikä Sankt-Peterburg) tai osoiteriville ei ollut kirjoitettu kokonaisina sanoina rakennus ja huoneisto." (presidentinvaalit v. 2004, s. 193).

"Poliittisten puolueiden uusi rekisterointimenettely sai presidenttiehdokkaiden rekisteröinnin näyttämään viehättävän vanhanaikaiselta. Kaikkien poliittisten puolueiden piti nyt rekisteröityä uudelleen, mikä tarkoitti, että enemmistö niistä eliminoitaisi. Parlamenttivaalien äänikynnystä nostettiin 5 prosentista 7 prosenttiin. Lopuksi lakiehdotukset joutuivat karsintaan ennen alahuoneeseen pääsyä: presidentti nimittäisi henkilökohtaisesti niin kutsutun julkisen kamarin tarkastamaan kaikki lakiehdotukset.

Muutosten saatua lain voiman vuoden 2004 lopussa oli enää yksi suoraan valittu federaation virkamies: presidentti itse.
" (syyskuu 2004, s. 200).

"Politiikkaan lähtö ei nyt oikeastaan ollut Prohorovin oma idea, vaikka hän väitti päinvastaista. Presidentin ja pääministerin puolesta häntä oli kehotettu ottamaan ohjat karille ajaneessa oikeistoliberaalissa poliittisessa puolueessa. Se oli tuttu kuvio: Keml voiteli joka vaalivuosi yhden oikeistopuolueen ja yhden vasemmistopuolueen, joiden sallittiin päästä vaalilistoille osallistumaan Putinin Yhtenäisen Venäjän rinnalla melkeinpä leikkivaaleihin. Samalla oikeilta poliittisilta puolueilta, joilla oli oikeat johtajat ja puolueohjelmat, evättiin rekisteröityminen 2000-luvun alussa hyväksyttyjen monimutkaisten lakien ja määräysten nojalla". (toukokuu 2011, s. 279).

"Todennäköisemmin hän koettaa lepyttää mielenosoittajia heittämällä heille luun. Kremlin korkein nukketeatterinjohtaja Vladislav Surkov on jo ehdottanut, että perustetaan uusi puolue, joka sopii "suuttuneille kaupunkiyhteisöille". He eivät näytä huomanneen, että koko maa on suuttunut heihin". (joulukuu 2011, s. 293).

Yllä jokunen esimerkki venäläisestä demokratiasta - 90-luvun demokratiapuuskasta ollaan luisuttu kauas autoritaarisen hallinnon puolelle. Ehkäpä jokin illuusio - häivähdys - demokratiasta on vielä jäljellä.

vlad.
 
Euroopan unionissa ei päätä komissio tai Brysselin byrokraatit vaan jäsenvaltioiden päämiesten neuvosto. Komissio on roolissa toimitusjohtaja, joka toteuttaa niitä neuvoston tekemiä linjauksia. Jäsenmailla on sellainen asia kuin itsemääräämisoikeus. Ei se Brysseli voi niiden jäsenmaiden itsemääräämisoikeuden yli kävellä missään asiassa. Jos jäsenvaltio ei toteuta Brysselin määräyksiä niin sitten ei toteuta. Jotta niitä sopimuksia toteutettaisiin pitää ne neuvotella sellaisiksi, että ne ovat jäsenmaiden etujen mukaisia.

Euroopan unionin vastustajat haluavat esittää komission ja Brysselin virkamiehet jonkinlaisena diktatuurina, jollaisina he mielellään esiintyvätkin kirjoittaen tekstit sellaiseen ylhäiset sanelee alhaisille käskymuotoon, jossa valtioita määrätään ellei niille erikseen ole annettu oikeutta olla toimeenpanematta Brysselin määräyksiä. Siinä on kyllä enemmän puhe siitä mistä puute.

Periaatteessa Euroopan unioni ei tarvitsisi niin isoa virkakoneistoa. Euroopan valtionpäämiesten päätöksien toteuttamiseen riittäisi pienempikin elin.
 
Viimeksi muokattu:
Syntyykö Eurooppaan uusi valtio? Nyt syntyi valtaisa riita

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/11...an-uusi-valtio-valtava-riita-muhii-espanjassa

  • Katalonian itsenäisyyttä vaadittiin äskettäin mielenosoituksessa Barcelonassa. Separatistipuolueet voittivat alueparlamenttivaalit, jotka ne katsoivat äänestykseksi itsenäisyydestä.


Itsenäisyyttä ajavat separatistipuolueet voittivat Katalonian maakunnan alueparlamenttivaalit, mutta eivät saavuttaneet yli 50 prosentin äänienemmistöä.

Separatistit nappasivat kuitenkin yhteensä 72 edustajanpaikkaa eli enemmistön 135-paikkaisesta alueparlamentista, kertoo muun muassa BBC.

Näin ollen separatistipuolueet katsovat saaneensa oikeutuksen Katalonian itsenäisyyden edistämiselle, kun taas maan hallitus kiistää asian ja aikoo estää itsenäistymisen oikeusteitse. Espanjaa odottanee valtaisa riita Katalonian irrottautumisesta emomaasta. Separatistit ovat luvanneet Katalonian itsenäistyvän 18 kuukauden kuluessa vaaleista, jos ne voittavat.


Itsenäisyyttä ajavat vaalivoittajat vahvistivat BBC:lle tuloksen alkaessa varmistua, että ne lähtevät nyt valmistelemaan itsenäisen Katalonian valtion syntyä. Brittilehti The Guardian kirjoittaa, että noin 47,9 prosentin äänisaalis kuitenkin jättää separatistit vaille laajempaa hyväksyntää maailmalta.

– Katalonian hallitus tulee edistämään itsenäistymistä, mutta tämä tulos ei mahdollista peruuttamattomien askelten ottamista, sanoo politiikan analyytikko Josep Ramoneda.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top