EU - onko järkee vai ei?

Avoin ja EU myönteinen Suomi on eturivi maana estämässä tavaroiden/tuotteiden vapaata liikkumista?....johon muuten kuuluu varmasti Postin poliitisesti ohjattu päätös joka estää aseiden ja aseiden osien ja aseita muistuttavien esineiden kuljetus sekä toimittaminen asiakkaille...

Olisko tähänkin ratkaisu toimiva rajavalvonta?

Sisämarkkinakomissaari Bienkowska: Pakolaistulva koettelee sisämarkkinoita
KansantalousEUPolitiikka

2015093931755.jpg

Uusi huoli. Pakolaistulva koettelee EU:n vapaata liikkuvuutta. Jos Schengen alkaa piiiputtaa, se heikentää komissaari Elzbieta Bienkowskan mukaan sisämarkkinoita. KUVA: ETIENNE ANSOTTE
Sisämarkkinakomissaari Elzbieta Bienkowska on huolissaan Schengenin tilanteesta.



Kiihtyvä siirtolaisuus koettelee vapaan liikkuvuuden Schengen-aluetta ja sitä kautta myös eurooppalaisia sisämarkkinoita. Saksa, Itävalta ja Slovakia ovat jo aloittaneet rajatarkastukset sisärajoilla, ja useissa jäsenmaissa on kiristetty raja-alueiden ja lentokenttien kontrollia.

”Olemme huolissamme tilanteesta”, sisämarkkinakomissaari Elzbieta Bienkowska sanoo Kauppalehden haastattelussa.

EU-maat ovat sopineet ensimmäisistä hätätoimenpiteistä ja pohtivat parhaillaan jatkotoimia, mutta lyhyellä aikavälillä siirtolaisvirrat laittavat jäsenmaiden kansalliset voimavarat todelliseen testiin. Eurooppaan odotetaan tänä vuonna jopa miljoonaa turvapaikanhakijaa.

Schengenin ongelmat ovat kytköksissä myös sisämarkkinakomissaarin tonttiin. Ihmisten vapaa liikkuvuus on yksi sisämarkkinoiden kulmakiviä.

Bienkowska ei halua spekuloida Schengenin kohtalolla, mutta sanoo, että vapaa liikkuvuus on olennainen osa sisämarkkinoita.

”Totta kai tilanne on kireä, ja jos jotain tapahtuisi, se heikentäisi sisämarkkinoita. Kaikki toimenpiteet rajojen tai markkinoiden suojaamiseksi ovat haitallisia sisämarkkinoille.”

Tänään Suomeen vierailulle saapuvan Bienkowskan tehtävä komissiossa ei ole näkyvin eikä mediaseksikkäin. Talous- ja rahoitusmarkkinakomissaarit ovat saaneet viime vuosina johtaa valtavia rakennushankkeita, mutta 90-luvulla luotuja sisämarkkinoita kohennetaan ja modernisoidaan pienin askelin. Tavaroiden, palveluiden, pääomien ja työvoiman vapaasta liikkuvuudesta huolehtiminen on kuitenkin komission ydintehtäviä, ja elinkeinoelämän kannalta elintärkeää.


Bienkowskan mukaan sisämarkkinat toimivat nykyisellään vaihtelevasti.

”Tavaroiden sisämarkkinat toimivat suhteellisen hyvin, palveluiden ja työvoiman sisämarkkinat eivät niinkään. Ne on yhtenäistetty vain 30-prosenttisesti, tavaroiden osalta 70-prosenttisesti. Siinä on valtava ero.”

Ongelma on, että EU-tasolla tehtyjä päätöksiä ei viedä kansalliseen lainsäädäntöön tai jäsenmaat tekevät EU-lainsäädäntöön omia lisäyksiään, joilla suojellaan omia markkinoita.

”Tämä tarkoittaa lisää esteitä kuluttajille ja yrityksille. Se on ongelma etenkin pk-yrityksille, joilla ei ole varaa palkata juristeja ja selvittää vaatimuksia monessa eri maassa.”

Uusi komissio on ottanut tavoitteekseen sääntelyn määrän vähentämisen, ja tässä hengessä Bienkowskakin näkee, etteivät uudet lakialoitteet ole ensisijainen lääke sisämarkkinoiden toimimattomuuteen. Sen sijaan jäsenmaat voivat odottaa, että komissio puuttuu entistä hanakammin tapauksiin, joissa jäsenmaat rikkovat EU-lainsäädäntöä.

”Tärkeintä on toimeenpano, mikä tarkoittaa rikkomusmenettelyjen käyttöä. Meillä on aika vahvat työkalut, esimerkiksi sakot, ja meidän on vain käytettävä niitä tehokkaasti ja tiukasti. Sen lisäksi mahdollisesti jotain lainsäädäntöä.”

Bienkowska sanoo, että sisämarkkinoiden puolustaminen on erityisen tärkeää nykyisessä taloustilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi Euroopassa on yksi Esimerkki, nimittäin tämä sukulaiskansamme(?) Unkari:

1) Rajat kiinni:
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1442281879628

2) Rajamellakat tukahdutetaan tehokkaasti
http://yle.fi/uutiset/unkari_ampuu_pakolaisia_kyynelkaasulla_serbian_vastaisella_rajallaan/8310358

3) Armeija virka-apuun (Hyvä Suomi tämän päivän päätöksellä, mutta 30 MP:tä mihinkään riitä)
http://yle.fi/uutiset/unkarin_parlamentti_valtuutti_armeijan_pysayttamaan_pakolaiset_rajalle/8321156

=> Vähempi ylimääristä tunkua rajalla MOT (Mikä Olikin Tarkoitus) ...
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1442281879628

edit: Miksi ihmeessä Suomella ei ole munaa menetellä asioissa kansallinen- ja kansalaisten turvallisuus etunenässä. Unkari haistatti pitkä EU:lle tässä asiassa ja ainakaan vielä ei ole kuulunut muuta kuin "voi, voi, miksi nuin teitte"...

Aika tulee kyllä vielä jolloin Unkarin toiminta kyseenalaistetaan. Kysymys tällöin kuuluukin, jotta kysenalaistaako EU samalla myös itsensä. Varsinkin jos useampi maa alkaa menetellä samoin...

Meillä on edes yritystä oikeaan suuntaan. Kolomiinkertaanen eläköönhuuto suomalais-ugrilaiselle kohtalonyhteydelle.

http://yle.fi/uutiset/maailmapoliti...suomalais-ugrilaiseksi_junttikansaksi/8336258

– Suhtautumisessa pakolaisiin olemme menossa Unkarin kanssa samaan mustaan aukkoon. Ei kauhean hyvältä näytä tämä Suomen yhdistetty sisä- ja ulkopolitiikka. Suomen mainetta tuhottu aika tehokkaasti, jatkaa professori Teivo Teivainen.
 
http://yle.fi/uutiset/maailmapoliti...suomalais-ugrilaiseksi_junttikansaksi/8336258

– Suhtautumisessa pakolaisiin olemme menossa Unkarin kanssa samaan mustaan aukkoon. Ei kauhean hyvältä näytä tämä Suomen yhdistetty sisä- ja ulkopolitiikka. Suomen mainetta tuhottu aika tehokkaasti, jatkaa professori Teivo Teivainen.

Huvittavaa millaista mollaamista Itä-Eurooppaa kohtaan näkyy jatkuvasti. Käytännössä suhtautuminen on tosiaan kuin olisivat jotain "untermenschejä", kun ovat "vasta 20 vuotta harjoitelleet demokratiaa" ja mitä muuta p(ot)askaa onkaan kuultu ja luettu.

Helposti näyttää unohtuvan, että myös merkittävä osa Saksasta (ja saksalaisista, mm. liittokansleri Merkel) ovat olleet samassa itäblokin ikeessä, jossa natsi-Saksasta on sujuvasti vaihdettu Moskovan nuoraan, ja "harjoiteltu demokratiaa" sitten 20 vuotta. Pitäisikö siis myös Merkeliin suhtautua kuin itäiseen ali-ihmiseen?

En voi ymmärtää noiden tyyppien hybristä ja omahyväisyyttä. Vaiko sittenkin huonoa itsetuntoa, jossa meidän täytyy koko ajan vetää jotain ihme esitystä?
 
EU:n jäsenmaksut kasvavat miljardeja vuodelle 2016

http://petrimkel.puheenvuoro.uusisu...djettiaan-miljardeilla-–-miten-kay-britannian


Euroopan parlamentti on pyöräyttänyt ympäri komission esityksen EU:n budjetin leikkaamisesta. Komission ja jäsenvaltioiden hallitusten esitys oli, että unionin budjettia leikataan 1,4 miljardia euroa. Parlamentti kuitenkin päätti jättää nämä leikkaukset tekemättä ja lisäksi kasvattaa jäsenmaiden maksuosuuksia noin kolmella miljardilla eurolla.

Parlamentin enemmistö siis jatkaa edelleen eurooppalaisen federalismin ajamista ja taloudellisen toiminnan keskittämistä Brysseliin. Joka vuosi kasvavat EU-jäsenmaksut ovat pois kansallisten hallitusten käytettävissä olevista varoista.

Suurin vaikutus tällä muutoksella tulee olemaan Iso-Britanniassa, jossa järjestetään ensi vuoden aikana kansanäänestys Euroopan Unioniin kuulumisesta. Britannian pääministeri David Cameron on kampanjoinut jäsenyyden puolesta, seuraavin ehdoin:
  • Britannialle neuvoteltaisiin paremmat ehdot
  • EU:n kehitys liittovaltioksi pysäytetään
  • EU korostaisi vapaakauppaa
Nyt kevyempää unionia haluava Britannia on saamassa yli 650 miljoonan euron lisälaskun EU:lta. Tämä tulee vaikuttamaan erittäin voimakkaasta Britannian kansanäänestyksestä käytävään keskusteluun. Cameron on epäonnistunut ja Konservatiivipuolueen EU-vastainen siipi saa lisää voimia.

Brexit, Schengenin pettäminen, siirtolaiskriisi, Kreikka…

EU:n hajoaminen on lähempänä kuin koskaan. Nyt olisi Suomessakin aloitettava keskustelu siitä, minkälaisessa Euroopassa haluamme elää ja millä toimenpiteillä pääsemme Suomen ja suomalaisten kannalta parhaaseen lopputulokseen.

Oma esitykseni on valmistautuminen Euroeroon ja mahdollisuuteen poistua EU:sta samalla oven avauksella Britannian kanssa.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/eu/11899962/New-headach...
 
Pitkän tähtäimen perspektiiviä asioista:

http://www.taloussanomat.fi/porssi/...den-kuntokuuri-tuskin-jaa-tahan/201512660/170

Ennen euroa Saksan suhteellinen vahvuus näkyi valuuttakursseissa. Melkein kaikkien muiden eurooppalaisten valuuttojen arvo laski niin usein ja niin paljon suhteessa Saksan markkaan, että devalvaatioiden kierre oli yleiseurooppalainen ilmiö eikä vain Suomen markan häpeällinen heikkouden merkki.

Vain Itävallan shillinki ja Hollannin guldeni säilyttivät arvonsa tai heikkenivät vähemmän kuin kymmenen prosenttia suhteessa Saksan markkaan euroa edeltäneiden kolmen vuosikymmenen aikana. Belgian frangi heikkeni noin 30 prosenttia ja Kreikan drakma yli 90 prosenttia, ja muut siltä väliltä.

Suomen markka heikkeni 1970-luvun alun ja 1990-luvun lopun välisenä aikana melkein 60 prosenttia suhteessa Saksan D-markkaan. Eikä tämä ollut vain Saksan ja muiden tulevien euromaiden välinen ilmiö, vaan samaan aikaan esimerkiksi Yhdysvaltain dollari heikkeni yli 50 prosenttia ja Britannian punta lähemmäs 70 prosenttia suhteessa D-markkaan.

Muiden valuuttojen taipumus heikkenemiseen ja Saksan markan taipumus vahvistumiseen kertovat saman tarinan kahdesta eri puolesta: Saksalla on muita vähemmän ja muilla taas Saksaa enemmän taipumusta päästää inflaatio karkailemaan.

Saksan, Suomen ja muidenkin euromaiden siirtyminen yhteiseen euroon ei näytä muuttaneen noita kansallisia taipumuksia. Sen sijaan euro näyttää voimistaneen kilpailukyvyn suhteellisia muutoksia Saksan hyväksi ja muiden tappioksi.
 
Britannian ehdot vaikuttavat hyvältä kehityssuunnalta EU:lle. Samat "paremmat ehdot" kaikille, täysin todellisuudesta irtautunut liittovaltiohömpötys seis ja fokus talouteen. Siinäpä se.
 
Otetaanpa sitten vähän positiivisempi näkemys.

EU on maailman toinen de-facto supervalta laajasti tarkasteltuna ja tulee todennäköisesti johtamaan maailman kehitystä 2100-luvulla.

 
Pitkän tähtäimen perspektiiviä asioista:

http://www.taloussanomat.fi/porssi/...den-kuntokuuri-tuskin-jaa-tahan/201512660/170

Ennen euroa Saksan suhteellinen vahvuus näkyi valuuttakursseissa. Melkein kaikkien muiden eurooppalaisten valuuttojen arvo laski niin usein ja niin paljon suhteessa Saksan markkaan, että devalvaatioiden kierre oli yleiseurooppalainen ilmiö eikä vain Suomen markan häpeällinen heikkouden merkki.

Vain Itävallan shillinki ja Hollannin guldeni säilyttivät arvonsa tai heikkenivät vähemmän kuin kymmenen prosenttia suhteessa Saksan markkaan euroa edeltäneiden kolmen vuosikymmenen aikana. Belgian frangi heikkeni noin 30 prosenttia ja Kreikan drakma yli 90 prosenttia, ja muut siltä väliltä.

Suomen markka heikkeni 1970-luvun alun ja 1990-luvun lopun välisenä aikana melkein 60 prosenttia suhteessa Saksan D-markkaan. Eikä tämä ollut vain Saksan ja muiden tulevien euromaiden välinen ilmiö, vaan samaan aikaan esimerkiksi Yhdysvaltain dollari heikkeni yli 50 prosenttia ja Britannian punta lähemmäs 70 prosenttia suhteessa D-markkaan.

Muiden valuuttojen taipumus heikkenemiseen ja Saksan markan taipumus vahvistumiseen kertovat saman tarinan kahdesta eri puolesta: Saksalla on muita vähemmän ja muilla taas Saksaa enemmän taipumusta päästää inflaatio karkailemaan.

Saksan, Suomen ja muidenkin euromaiden siirtyminen yhteiseen euroon ei näytä muuttaneen noita kansallisia taipumuksia. Sen sijaan euro näyttää voimistaneen kilpailukyvyn suhteellisia muutoksia Saksan hyväksi ja muiden tappioksi.
Ehkä Saksan yhdistymisen "tukipaketti" EU-muotoisena on nyt riittävästi jaettu ja aika katsoa eteenpäin?
 
Ja piikki on auki

http://www.hs.fi/paivanlehti/17102015/a1444972613960
HS-ANALYYSI
EU:ssa muhii remontti, joka voi tulla Suomelle kalliimmaksi kuin pakolaiset
Annamari Sipilä

HELSINGIN SANOMAT


ALAIN JOCARD REUTERS
1444972609258

Saksan liittokansleri Angela Merkel, Britannian pääministeri David Cameron ja Ranskan presidentti François Hollande tapasivat Brysselissä torstaina.
Kuuntele
Hyviä uutisia Brysselistä, Euroopan unionin pääkaupungista. EU:n ytimestä katsottuna euron kriisi on ohi. Yhteisvaluutta on pelastettu, ja talous kasvaa. Optimismi on viimein vironnut.

Maestro! On aika soittaa Oodi ilolle, olkaa hyvä.

Jokunen reunavaltio tosin vielä oireilee: Kreikka ja Suomi eivät ole päässeet kunnolla kasvuun kiinni. Markkinoita se ei huoleta. Luottamus on palannut.

Artikkeliin liittyvät
Kun vielä työttömyys saadaan laskuun nykyisestä 9,5 prosentista, pääsevät sinnikkäät EU-kansalaiset nauttimaan talousremonttiensa tuloksista. Kyllä kannatti jumpata talouksia viiden kuuden kriisivuoden ajan.

Kriisin määrä EU:ssa on kuitenkin vakio. Samalla tavalla kuin neste ottaa astian muodon, muuttuu EU kussakin ongelmatilanteessa uuden kriisinsä näköiseksi. EU-kuplaan ei tunnu mahtuvan mitään muuta.

Kriisitunnelma oli katossa taas torstaina, kun EU-maiden päämiehet ja -naiset kokoontuivat Brysseliin huippukokoukseen. Mustista autoista lappoi ulos vakavaa johtajaa. Lokakuinen sade korosti ankeaa tunnelmaa.

EU:n kriisi on nyt turvapaikanhakijoiden ja siirtolaisten kriisi. Unioniin on saapunut tammi–syyskuussa jo 710000 ihmistä rauhan ja paremman elämän toivossa, kertovat EU:n rajaturvallisuusviraston Frontexin luvut. Viime vuoden yhteismäärä oli 282000.

Uusi kriisi heijastuu kieleen. Ennen vaadittiin talouskuria. Nyt pitää olla ulkorajakuri. Ennen kiisteltiin tukilainojen jaosta. Nyt riidellään pakolaisten jaosta. Ennen avainsanat olivat stressitestit, Emu ja troikka. Nyt arkikieleen hiipivät hotspotit, Schengen ja Frontex.

Kuten kivikasvoinen Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk varoitti torstaina ennen huippukokousillalliselle vetäytymistään: ongelma ei häviä, vaan Syyriasta on tulossa kohta lisää turvapaikanhakijoita.

Perjantain vastaisena yönä jäsenmaiden päämiehet ja -naiset päättivät ulkoistaa pakolaiskriisin Turkkiin. Turkista tulkoon puskuri tulijoita vastaan.

EU hyvittelee Turkkia rahalla ja mahdollisella viisumivapaudella. Saksan liittokansleri Angela Merkel myönsi Brysselissä, että kolmesta miljardista eurosta on puhuttu. Pääministeri Juha Sipilän mukaan mitään rahoja ei ole.

Kolme miljardia? Pikkuraha. Se mikä oikeasti voi tulla kalliiksi, on itsevaltiaan presidentin Recep Tayyip Erdoganin hallinnon tukeminen. Siitä viis, ajatellaan, rajat on saatava kiinni.

Pakolaiskriisi heijastuu nimittäin politiikkaan. Laitaliikkeet eri EU-maissa vahvistuvat, kun rajoilla rytisee. Valtapuolueet myötäilevät ja koventavat nekin kielenkäyttöään.

Moni tietää teoriassa, että maahanmuuttajat ovat vanhenevalle Euroopalle siunaus. Käytäntö on toista. Äänestäjät pelkäävät muutosta ja poliitikot äänestäjien kostoa.

Suomalaisetkin seuraavat silmä kovana, montako turvapaikanhakijaa maahan saapuu ja kelpaako velli vai ei. Samaan aikaan EU:ssa muhii euroryhmän remontti, joka voi tulla Suomelle paljon kalliimmaksi.

Ranska eteläisine liittolaisineen ajaa euroalueelle yhteistä hallintoa ja jopa budjettia ja verotusta. Yhteistyön syventämistä toivotaan myös Euroopan keskuspankissa.

Suomi ei ole ainoa euromaa, joka vastustaa. Tilanne voi kuitenkin muuttua nopeasti. Ratkaisevaa on se, mihin suuntaan Saksa lähivuosina kallistuu.

Luvassa on siis uusi rytinä: euroalueen myllerrys. Ajatusta yhteisvastuusta ei ole haudattu.

Samaan aikaan Britannia roikkuu unionin exit-ovella ja pumppaa muilta myönnytyksiä. Jos britit päättävät äänestää EU-eron puolesta, voi lähtijöitä ilmoittautua muitakin.

Marraskuun alussa kuullaan, mitä Britannia EU:lta tarkkaan ottaen haluaa. Näin lupasi Britannian pääministeri David Cameron Brysselissä torstaina.

Brysselin EU-korttelit sijaitsevat Schumanin aukion kupeessa. Alue on ollut remontissa vuosikaudet. Aina on jokin paikka auki. Vähän niin kun EU:ssakin.

Mutta tuskin EU:sta koskaan tuleekaan valmista. Tästä muistutti viime viikolla myös valtiovarainministeri Alexander Stubb Belgian Bruggessa pitämässään puheessaan.

Stubbin mukaan EU kehittyy kriisien kautta ja EU on jatkuvaa kriisinhallintaa. Nyt päällimmäisinä ovat pakolaiset, euro ja turvallisuus.

EU-jäsenyys onkin jatkuvaa jumppaamista. Aina pitää olla valmis neuvottelemaan ja tinkimään, kirimään ja petraamaan.

Maestro! Otetaan vielä kerran EU:n tunnusmelodia, Oodi ilolle.

Ei EU:ssa helppoa ole, mutta mieluummin muiden kanssa kinaamassa kuin yksin ulkona.


1444972609257



Aiheet
 
Niin. Unionin olemassaolo ja sen ajamat perusarvot ovat lähtökohtaisesti Venäjän nykyhallituksen etujen vastaisia. Siksi en olisi valmis hyppäämään junasta. Ainakaan ennen kuin kuulumme NATOon.

Toisaalta, EU:n jäsenyys on edes hiukan myös turvallisuuspoliittinen ratkaisu.

Siteeraan Brysselistä tullutta Riiheläistä:

Jos meillä EU-jäsenyys seurauksineen on iso asia, niin entisen itäblokin maissa tai entisen Neuvostoliiton osissa se on vielä valtavan paljon isompi juttu. Kuten eräs heistä totesi: ”Vapaus ei ole annettu itsestäänselvyys, vaan hyvin herkkä asia”. He tosiaan näkevät integraation ennen kaikkea poliittisena tapana rakentaa vapautta ja demokratiaa. Meillä EU mielletään enemmän vain taloudelliseksi projektiksi.
 
 
Otetaanpa sitten vähän positiivisempi näkemys.

EU on maailman toinen de-facto supervalta laajasti tarkasteltuna ja tulee todennäköisesti johtamaan maailman kehitystä 2100-luvulla.


Täyttä huuhaata varsinkin tuolla perspektiivillä, USA on laskevassa kierteessä jo nyt ja on mahdollista vakauttaa osaksi moninapaisempaa maailmaa mutta ei todellakaan dominoi ketään edes nyt.
 
Talous
Näkökulma: Euroon ei olisi kannattanut liittyä – poiskaan ei pääse
Sami Metelinen

Ilman Euroopan turvallisuustilanteen nopeaa heikkenemistä euron hajoaminen olisi voinut olla vaihtoehto. Enää se ei ole muuta kuin niille, jotka kannattavat heikkoa ja hajanaista Eurooppaa.


– Kreikkalaiset ovat aina pärjänneet. Olemme selvinneet Ottomaanien vallasta, kommunisteista, sotilasjuntasta. Elämä jatkuu, kauppa käy, kertoi kreikkalainen sateenvarjokauppias, joka tupsahti eteeni minuutti sen jälkeen, kun ensimmäiset vesipisarat olivat osuneet Ateenan vanhan kaupungin katukivetykseen.

Tämä vuosi on ollut Kreikalle turbulentti. Tammikuun ennenaikaisissa parlamenttivaaleissa valtaan nousi vasemmistolainen Syriza-puolue, joka oli luvannut neuvotella tukilainojen ehdot uusiksi ja lopettaa ankaran talouskurin. Alkoi kuukausien taistelu rahoittajien kanssa tukipaketin jatkosta.

Euromaat eivät olisi halunneet solmia kolmatta tukipakettia ja vastustivat velkahelpotuksia. Pääministeri Aleksis Tsipras piti huolen kansanäänestyksellä siitä, että toinen tukipaketti päättyi ja vaihtoehdoksi ei jäänyt kuin kolmas tukipaketti. Kreikka joutui sitoutumaan markkinataloutta edistävien uudistusten ja säästöjen jatkamiseen, joskin selvästi kevennetyillä vaatimuksilla. Samassa Kreikka sai myös lupauksen tulevista tuntuvista velkahelpotuksista. Ne ovat välttämättömiä, jotta Kreikka voi palata lainamarkkinoille kolmivuotisen ohjelman päätyttyä.

Ulkopolitiikka ratkaisi

Jos Kreikka olisi päästetty eroamaan eurosta, sillä olisi ollut myös ulkopoliittisia vaikutuksia. Kreikan olisi pitänyt anoa lainansa esimerkiksi Venäjältä. Sekään rahoitus ei olisi tullut ilman ehtoja.

Kreikan sijainti on geopoliittisesti ja strategisesti keskeinen. Yhdessä Turkin kanssa Kreikka muodostaa portin Lähi-idän ja Euroopan välille. Syyrian sodan venäläistymisen myötä alueen strateginen merkitys on vain korostunut.

Kesän euroratkaisussa ulkopolitiikalla oli suurempi merkitys kuin julkisuuteen kerrottiin, ja kerrotaan. Suomalaiset politiikan toimittajat tiedustelivat Ateenassa keskeisiltä valtiosihteereiltä, kuinka suuri merkitys Yhdysvaltojen painostuksella oli Kreikan pysymiseen eurossa. Vastaukseksi tuli hymähtelyä, keskinäistä tuijottelua ja hiljaisuutta. Lopulta pääministeri Tsiprasin serkku, ulkoministeriön valtiosihteeri George Tsipras tyytyi toteamaan, että Kreikan euroero ei missään tilanteessa ollut vaihtoehto.

Vastaus oli rehellinen. Vasemmistohallitus ei missään vaiheessa ollut valmis irrottamaan maata eurosta, sillä sen haittavaikutukset olisivat olleet paljon suuremmat kuin lisäleikkausten ja uudistusten vaikutukset. Myöskään Saksan ja Suomen linja Kreikan väliaikaisesta euroerosta ei ollut tosissaan esitetty. Sellainen ratkaisu ei olisi ollut EU:n sääntöjen puitteissa mahdollinen, eikä sellaista ratkaisua ollut edes valmisteltu.

Ulkopoliittisista syistä Kreikkaa ei olisi missään tilanteessa päästetty euroeron tarkoittamaan epävarmuuteen ja kaaokseen. Euroeropuheiden tarkoituksena oli ainoastaan osoittaa Saksan ja Suomen kotimaan äänestäjille tiukkaa linjaa ja osoittaa kreikkalaisille, että mihin tahansa euromaat eivät ole valmiita taipumaan.

Jokaisen valuutan vakauden taustalla on ajatus siitä, että valuutta-alue on pysyvä. Valuutta ei ole vakaa, jos se voi hajota palasiksi. Saksan ja Suomen kaltaiset maat vaaransivat kesällä epävarmuudellaan ja perusteettomilla uhkauksillaan euroalueen hajoamisesta Euroopan ja euroalueen yhtenäisyyden.

Luottamus murenee
Eurooppalaisen päätöksenteon suurin ongelma on siinä, että sanat ja teot eivät kohtaa. Valta-aseman menettämistä ja oikeistopopulistien suosion kasvua pelkäävät euromaiden poliittiset johtajat ovat toistuvasti kieltäneet jokaisen ratkaisun vähintään kolme kertaa ennen sen toteuttamista.

Poliittisen johtajuuden puute on tehnyt koko Euroopan unionin haavoittuvaiseksi. Saksan määräävä asema on poliittisten arvovaltatappioiden ja siirtolaiskriisin myötä heikentynyt. Siirtolaiskriisi vahvistaa monessa maassa euro- ja EU-vastaisia toimijoita, joiden ideologinen liittolainen on Venäjä. Nämä länsivastaiset populistipuolueet ovat Euroopan turvallisuuden suurin uhka, sillä ne murentavat turvallisuuden perustaa: keskinäistä luottamusta ja toisiinsa kytkeytyneitä talousjärjestelmiä.

Kun euromaat kesällä päättivät, että euro pidetään pystyssä keinolla millä hyvänsä, sillä linjalla on jatkettava. Puheet euron hajoamisesta ilman koko EU:n laajuista tahtoa sen toteuttamiselle hallitusti eivät johda muuhun kuin epävakauteen ja ruokkivat Eurooppaa hajottamaan pyrkiviä voimia.

Taloudellisen liittovaltion haittapuolena on, että kauas ihmisistä viedyllä keskitetyllä päätöksenteolla on tapana lisätä tehottomuutta, paisuttaa julkisesti käytettyjä varoja ja mahdollistaa eri intressipiirien vaikuttaminen päätöksentekoon. Sellainen on haitaksi markkinataloudelle.

Eurooppalaisessa keskustelussa EMU:n tulevaisuudesta pitäisi tunnustaa menneisyyden virheet ja hakea ratkaisuja, jotka ovat hyväksyttäviä ja hyödyllisiä kaikille euroalueen jäsenille.

Euro on pakkopaita

Suomen ja Kreikan kaltaisten, puolisosialististen jäykkien hintojen ja työmarkkinoiden maiden ei olisi kannattanut liittyä euroon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Suomen ja Kreikan kaltaisten maiden kannattaisi nyt erota eurosta. Euroeron kustannukset ovat nousevien lainakorkojen ja euromääräisinä pysyvien lainojen myötä korkeammat kuin euroerosta koituvat hyödyt. Euron paradoksi on siinä, että se on pakkopaita. Se on nykyisellään huono järjestelmä, joka aiheuttaa monessa maassa tällä hetkellä tuskaa, mutta siitä ei pääse poiskaan ilman vielä suurempaa tuskaa.

Jokaisen maan pitäisi tunnustaa realiteetit. Eurossa pärjääminen edellyttää markkinatalouden ja kilpailun lisäämistä julkisten palveluiden kustannuksella. Se edellyttää palkanmuodostuksen muuttamista joustavaksi eli keskitetystä sopimisesta ja ammattiliittojen valta-asemasta luopumista. Olematon kasvu, alijäämät ja julkisen sektorin leikkaukset jatkuvat niin pitkään, kunnes tosiasiat tunnustetaan, ja uudistukset toteutetaan.

Toisaalta myös suhdannepolitiikka oman euroalueen budjetin muodossa pitänee hyväksyä, jotta kriisiin ajautuneet maat eivät ajaudu liian syvälle ahdinkoon. Euroalueen budjetin suhteen olisi olennaista käydä keskustelu siitä, mitä kyseisestä budjetista voidaan rahoittaa. Esimerkiksi sosiaaliturvan yhdenmukaistaminen tarkoittaisi heikomman tuottavuuden alueiden kilpailukyvyttömyyden tukemista. Sen sijaan yhteisen budjetin käyttäminen pelkästään infrastruktuurihankkeisiin, tutkimukseen ja tuotekehitykseen voisi parhaassa tapauksessa jopa vahvistaa heikompien alueiden kilpailukykyä.

Keskeisintä tulevalle tiiviimmälle EMU:lle olisi no bailout -säännön palauttaminen ohjenuoraksi, sekä valtioiden välisten velan yhteisvastuun rakenteiden purkaminen. Vuonna 2010 EU:n valitsema linja vastata yhteisvastuullisesti Kreikan velasta oli väärä, ja uhkasi hajottaa koko euroalueen.

Pahimmillaan huono europolitiikka voi edelleenkin johtaa keskenään riitelevään, hajanaiseen Eurooppaan, jossa jokainen maa eristäytyy, sulkeutuu ja etsii omia itsekkäitä intressejä koko Euroopan yhteisen edun kustannuksella. Panokset ovat liian suuret. Euroopan on löydettävä jälleen yhteinen suunta ja pelon sokaisemien eurooppalaisten poliittisten johtajien tilalle on löydyttävä todellisia suunnan näyttäjiä.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Varmaan tullut selväksi että pidän tälläkin palstalla remmeltäviä "itsenäisyysmiehiä" joko täydellisen infantiileina tomppeleina, Putinin hyödyllisinä idiootteina tai osana Kremlin vetämää informaatiosotaoperaatiota.

Suomelle on tällä hetkellä tarjolla vain kaksi positiota, ikävä ja vielä ikävämpi paikka. Se vähemmän ikävä on nykytila EU:n osana kaikkine mausteineen. Se ikävämpi osa on tulla osaksi Venäjän etupiiriä ja sitä kautta sulautetuksi osaksi "venäläistä maailmaa", toisin sanoen päähänpotkittavaksi vähemistökansallisuudeksi joka puhdistusten jälkeen hivutetaan hiljalleen sukupuuttoon.
 
Otetaanpa sitten vähän positiivisempi näkemys.

EU on maailman toinen de-facto supervalta laajasti tarkasteltuna ja tulee todennäköisesti johtamaan maailman kehitystä 2100-luvulla.

EU:lla olisi kaikki ainekset kasassa, puuttuu vain se liittovaltio. Toivon näkeväni liittovaltion toteutuvan vielä elinaikanani, tosin olen asian suhteen pessimistinen. Euroopassa häärii liikaa kyläpäälliköitä, siltarumpupoliitikkoja ja Putinin rahoittamia "itsenäisyysmiehiä".
 
Ylen MOT: Eurokriisi ei ohi - uusi uhkaa jo
http://www.iltalehti.fi/talous/2015110320605031_ta.shtml

Eurokriisi ei ole vielä ohi. (EPA)

Viime aikojen maltillisesta markkinatilanteesta huolimatta kriisi uhkaa edelleen euroaluetta, sanovat maanantai-iltana esitetyn MOT-ohjelman haastattelemat ekonomistit.

Ohjelman mukaan Sinn on yksi Saksan johtavista taloustieteilijöistä.

Myös brittiläisen taloustieteen emeritusprofessorin Robert Skidelskynmukaan eurokriisi on edelleen päällä: velallisten - ja sitä kautta pankkien - vaikeudet ovat kasvaneet, koska talous on jämähtänyt hitaan kasvun aikaan.

Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n arvion mukaan euroalueen pankeilla on niin kutsuttuja järjestämättömiä lainoja yli 900 miljardin euron arvosta. Järjestämättömät lainat ovat lainoja, joista lainanottajat eivät maksa korkoja tai lyhennyksiä.

"Kestolamaantumista"

Pankkien on vaikea kasvattaa lainanantoaan yksityisille ja yrityksille niin kauan kuin niiden taseissa on paljon järjestämättömiä luottoja. IMF:n mukaan järjestämättömien luottojen määrä euroalueella on kaksinkertaistunut vuodesta 2008.

Tampereen yliopiston kansantaloustieteen professori Matti Tuomalakutsuu IMF:n kokoamaa lukua "hurjaksi".

- Kyllä tässä on pelkoa, että euroalue suistuu kaaokseen. Toinen vaihtoehto on, että euroalue etenee pienemmästä kriisistä toiseen, hän sanoi MOT:lle.

- Euroalue on siirtynyt vaiheeseen, jota voisi kutsua kysynnän kestolamaantumiseksi, Britannian vanhinta riippumatonta taloustutkimuslaitosta NIESR:ää johtava Jonathan Portes sanoo.

Lähde: Yle MOT

MATTI TANNER
[email protected]
 
Kriisejä senkun pukkaa.
Front: ”EU:n poliittinen kriisi on syvenemässä”
EuromaatKansantalousEU

2015114172643.jpg

KUVA: ZUMA WIRE
Sijoituspalveluyhtiö Frontin päästrategi Ari Aaltosen mukaan poliittiset ongelmat EU:ssa ovat kasvaneet ja ongelmia kasaantuu nyt monelta suunnalta.



Pakolaiskriisi on ongelmista valtavin eikä kriisi ole lokakuussa lainkaan laantunut, päinvastoin. Rajojen sulkeminen on Aaltosen mukaan enää ajan kysymys.

Turkki ja Kreikka ovat haluttomia toimiin ennen kuin ovat saaneet Euroopan unionilta korvaukset maksimaalisina, hän arvioi.

”Paineet rajavalvonnan tehostamiseen ja rajojen sulkemiseen kasvavat samalla, kun useassa maassa sisäpoliittiset jännitteet ovat lisääntyneet. Saksassa liittokansleri Merkelin asema ja suosio on heikentynyt dramaattisesti, kun Saksan ei lopulta millään kykene vastaanottamaan kasvavia tulijamääriä”, Aaltonen kirjoittaa marraskuun katsauksessaan.

Samalla Saksan ajaman politiikan vastustus itäisen Keski-Euroopan maiden piirissä kasvaa. Frontin Ari Aaltosen mukaan poliittista painetta on lisännyt Puolan viime viikolla pidettyjen parlamenttivaalien tulos.

Pakolaiskriisin kanssa Euroopalla on kädet täynnä töitä, mutta samalla haasteita kasaantuu myös Kreikasta, Espanjasta ja Britanniasta, joka äänestää 2017 kansanäänestyksessä EU:sta.

Kreikan velkaongelmien odotetaan nousevan uudelleen esille.

”Kaiken tämän rinnalla Kreikan velkaongelmat alkavat nousta uudelleen uutisiin, kun on selvinnyt, että Kreikka ei ole toteuttanut juuri lainkaan 3. tervehdyttämisohjelman toimia”, Aaltonen sanoo.

”Kaiken kaikkiaan euroalueen ja EU:n poliittinen kriisi on syvenemässä, eikä tässä tilanteessa ole muita toimijoita kuin EKP, joka voi yrittää helpottaa tilannetta keventämällä rahapolitiikkaa entistäkin enemmän.”

 
EU ei edes pyri ulosmittaamaan niitä hyötyjä, joita olisi tarjolla. Sen sijaan EU kyllä pyrkii vainoamaan eurooppalaisia aseharrastajia ja on täysin munaton pakolaiskriisin suhteen. EU on vapautta vihaavien byrokraattien unelma. Tarkoituksena on rakentaa liittovaltio, jotta jokaista unionin alueella asuvaa kansalaista voidaan holhota ja valvoa totaalisesti. Ei ihme, että EU kohtaa kovaa kritiikkiä.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/eut_alkotaksi-43148
 
EU:lla olisi kaikki ainekset kasassa, puuttuu vain se liittovaltio. Toivon näkeväni liittovaltion toteutuvan vielä elinaikanani, tosin olen asian suhteen pessimistinen. Euroopassa häärii liikaa kyläpäälliköitä, siltarumpupoliitikkoja ja Putinin rahoittamia "itsenäisyysmiehiä".
Mihin on ainekset kasassa?
Yhteisö joka menee kriisistä kriisiin, talous kuralla, rajojen valvonta retuperällä, EU`n sotilastiedustelun päälikkö ei näe Venäläisiä Ukrainassa, nopeantoiminnan joukot joihin ei kukaan luota, listaa voisi jatkaa, mutta lopuksi voisi kysyä onko kukaan päässyt äänestään EU`n presidenttiä vapaissa vaaleissa.

Tässä sekasotkussa ei Putiinin tarvitse tehdä yhtikäsmitään EU vastaista liikettä nämä hölmöt tekee sen ihan itse.
 
Back
Top