EU - onko järkee vai ei?

Ei EU millään muotoa täydellinen ole, eikä ole sellaiseksi muuttumassakaan. Kuitenkin jäsenenä oleminen on uskoakseni parempi vaihtoehto kuin ulkopuolella Vanjan varjossa kyyhöttäminen.
EU:n tulisi keskittyä jäsenmaiden välisen kaupankäynnin edellytyksien luomiseen ja jonkinmoisiin EU:n ulkopoliittisiin temppuihin (pakotteet Venäjää vastaan on hyvä juttu nykyisessä tilanteessa).

Sen sijaan kaikenmaailman turha holhoaminen ja liittovaltiofantsuttelu tulisi lopettaa tykkänään. Minulle on ihan sama onko holhoava, byrokraattinen laki peräisin Brysselistä vai Arkadianmäeltä (oikeastaan jälkimmäiseen tapaukseen liittyen minulla on jopa enemmän päätäntävaltaa).
 
EU:n tulisi keskittyä jäsenmaiden välisen kaupankäynnin edellytyksien luomiseen ja jonkinmoisiin EU:n ulkopoliittisiin temppuihin (pakotteet Venäjää vastaan on hyvä juttu nykyisessä tilanteessa).

Sen sijaan kaikenmaailman turha holhoaminen ja liittovaltiofantsuttelu tulisi lopettaa tykkänään. Minulle on ihan sama onko holhoava, byrokraattinen laki peräisin Brysselistä vai Arkadianmäeltä (oikeastaan jälkimmäiseen tapaukseen liittyen minulla on jopa enemmän päätäntävaltaa).

Brysselissä laadituissa säädöksissä on se hyvä puoli että vallitsevan eurooppalaisen käytännön mukaan ne voidaan jättää huomioimatta ilman seuraamuksia, ollaan katsos niin kaukana ja syrjässä ettei Brysseliä kiinnosta. Arkadianmäki taas on liian lähellä ja 200 apinaa ovat liian kiinnostuneita kaunaisten lehtimiesten paljastuskirjoituksista ja ääriajattelua ylpeinä edustavien päivystävien dosenttien aivopieruista että meillä voitaisiin harjoittaa viisaasti soveltavaa pykälien toteutusta. Siksi tuosta Arkadianmäen ongelmajätelaitoksesta pitää hankkiutua eroon ja lempata herrat mahdollisimman pian kauas Brysseliin leikkimään tuolileikkejään. Silloin niillä ei ole aikaa eikä kiinnostusta kiusata meitä.

EU:n liittovaltiokehitystä pitää kiihdyttää ja vahvistaa mm, harmonisoimalla verotus ja yhteiskunnan rahoitusmallit jolloin suomalaisetkin - sekä firmat että yksityishenkilöt - pääsisivät samalle viivalle esimerkiksi saksalaisten ja ranskalaisten kanssa. Suomen puolisosialistisen mallin ansiosta tarjouskilpailuissa suomalainen yrittäjä pistetään pikamatkan lähtöviivalle kiuaskivillä lastattu reppu selässään, ellei ole pystynyt siirtämään "pääkonttoriaan" luxenburgilaiseen postilaatikkoon.

Tämä pässinpäiden haaveilema EU:n hajoamisesta tai Suomen eroamisesta EU:sta seuraava "itsenäisyys" tarkoittaa käytännössä sitä että Suomesta tulee osa Venäjän ympärilleen rakentamaa demokratiakehityksen vastaista suojavyöhykettä. "Itsenäisen" suomen johtoon ujutetaan diktaattorin valtuuksin joku narsistinen paavoväyrynen Kremlin etäohjaamaksi nukkehallitsijaksi. "Kuri" otetaan Valko-Venäjän malliin ohjenuoraksi, kansalaisvapauksia leikataan reippaasti ja jos selvitään elintason tippumisella puoleen nykyisestä niin olemme onnekkaita. Nykyistä työttömyysastetta muisteltaisiin kaiholla kun kaksi kolmasosaa työikäisestä väestöstä mittailisi katuja ilman minkäänlaisia tukia. Kaikki kynnellekykenevät muuttaisivat länteen tai ainakin suunnittelisivat lähtöä, nuorison koulutettu ja aloitekykyinen osa häipyisi ensimmäisen vuoden aikana. Sekin vähä vientiteollisuus ja kv. kauppa häipyy yhtä varmasti ja sijoitusmielessa Suomi olisi Somalian luokkaa kiinnostavuudeltaan.

Suomi ei siitä selviäisi ja Suomen kansan osa olisi tulla yhdeksi isovenäläisten aluskansaksi, piioiksi ja rengeiksi joilla teetetään kaikki paskaduunit, joiden tyttäriä pyöritetään bordelleissa ja joiden poikia ammutaan palasiksi Kremlin siirtomaasodissa.
 
Suomen tulisi ottaa mallia Sveitsistä ja Norjasta. Liittovaltiohaihattelijat sen sijaan haluavat Suomen samaistuvan Kreikkaan, Espanjaan, Italiaan, ym. En voi ymmärtää tätä. Suomessa voidaan veroihin vaikuttaa ihan kansallisesti, sitä varten ei tarvita liittovaltiota.
 
Jatketaan täässä ketjussa:

Suomen lainsäädännöstä merkittävä osa tulee EU:n taholta. Euroopan parlamentissa Suomella on 13 paikkaa 751:stä. Suomalaiset eivät voi äänestää EU parlamenttiin esimerkiksi puolalaista ehdokasta, vaikka hänen näkemyksensä edustaisivat parhaiten äänestäjän näkemyksiä. Euroopan unionin neuvostossa Suomella on 7 ääntä 345:stä. Itse en väittäisi Suomea erityisen demokraattiseksi tai itsenäiseksi.

Eikä myöskään pidä langeta siihen silmänkääntötemppuun jossa kotimaiset päättäjät/virkamiehet nostavat kätensä ilmaan ja heittävät ilmoille sen "ei me muttakun EU..." -kortin. Jos jäsenvaltiossa X ei ole aitoa halua toimeenpanna jotain EU:n määräystä niin sitä ei myöskään panna. Otetaan esimerkiksi vaikka kotimainen autovero. Se on rikkonut EU:n sääntöjä jo liittymispäivästä lähtien, Suomi on saanut siitä lukuisia tuomioita EU:n tuomioistuimissa 90-luvulta lähtien ja silti se ei ole hävinnyt mihinkään, eikä ole häviämässä niin kauan kuin virkamiehillä/päättäjillä on yksikin vitkuttelukeino käytössään. Kaiken kruunaa että tämän sääntörikkomuksen seurauksena ajamme yksillä EU:n vanhimmista, kalleimmista, saastuttavimmista ja turvattomimmista autoista.

Määrittele "merkittävä osa" ja osoita edes muutama kohta Suomen lainsäädännöstä jotka on saneltu EU:sta Suomen vastustuksesta huolimatta. Suomen lainsäädäntöön ei tule EU:sta lausettakaan jos päättäjämme päättävät olla panematta niitä toimeen. Jos Suomi olisi EU:n ulkopuolella niin valtaosa tuotteita ja palveluita koskevista direktiiveistä tulisi silti viedä käytäntöön aivan kuin nykyäänkin. Ellemme sitten haluaisi lopettaa kaikkea vientiä EU-alueelle.
 
Suomen tulisi ottaa mallia Sveitsistä ja Norjasta. Liittovaltiohaihattelijat sen sijaan haluavat Suomen samaistuvan Kreikkaan, Espanjaan, Italiaan, ym. En voi ymmärtää tätä. Suomessa voidaan veroihin vaikuttaa ihan kansallisesti, sitä varten ei tarvita liittovaltiota.

Sopii minulle, otetaan vaikka molemmat eli porataan öljyjä ja ryhdytään veropartiisiksi kaikenmaailman diktaattoreille ja rosvopäälliköille.

Ilman edellä mainittuja seikkoja Sveitsi ja Norja eivät ole yhtään sen kummempia kuin Suomen tasavalta.
 
Lainaus eurooppatiedotus sivustolta:
"EU:n lainsäädäntöä ovat asetukset ja direktiivit, jotka ovat oikeudelliselta luonteeltaan hieman erityyppisiä. Asetukset ovat välittömästi jäsenvaltioita sitovaa oikeutta sellaisenaan, ilman erityisiä täytäntöönpanotoimia.

Direktiivit sitovat jäsenvaltioita asetetun tavoitteen osalta, mutta jäsenvaltio voi itse päättää muodon ja keinot, joilla tavoite pannaan kansallisesti täytäntöön. Toimielimet voivat myös tehdä oikeudellisesti sitovia päätöksiä."

Asetuksia löytyy 139633 sivulta: http://eur-lex.europa.eu/search.htm...URLEX&type=quick&lang=fi&FM_CODED=REGL&page=4
Täsmennyksiä ja lisäyksiä lienee suurin osa.

Veikkaisin ettei suomalaiset kovin montaa direktiiviä tai asetusta ole vastustaneet.
 
Missä on siis ristiriita demokratian, vapauden ja itsenäisyyden kanssa?

Teoreettinen lähinnä. Näen kuitenkin ongelman esimerkiksi tässä itselataavia aseita koskevassa tapauksessa: http://maanpuolustus.net/threads/komissio-kieltämässä-itselataavat.4750/. Tätähän Suomi vastustaa mutta neuvostossa ja parlamentissa olevan olemattoman painoarvon takia ei voi asialle mitään. Tässä näen ongelman itsenäisyyden ja demokratian kanssa. Vapauden kanssa en ole ristiriitaa nähnytkään, päinvastoin EIT lienee vähäisesti sitä lisännytkin.

Mieluusti näkisin mieluummin EU:n vain vapaakauppa-alueena, missä jokainen valtio säätää itse lakinsa itsenäisesti.
 
Veikkaisin ettei suomalaiset kovin montaa direktiiviä tai asetusta ole vastustaneet.

Olet väärässä. Kyllä Suomi (suomalaiset mepit) ovat vastustaneet paljonkin direktiivejä ja saaneet niitä paljon kaadettuakin. Paljon tärkeämpää kuitenkin vaikuttaminen direktiivien ja asetusten sisältöön. Niissä Suomi tekee jatkuvasti itseään palvelevaa työtä, joka vaan ei näy muille kuin asiaa seuraaville. Demokratiaan tietysti kuuluu, että välillä tulee luntakin tupaan eli tahtoa ei saada läpi.

Paljon suurempi ongelma on suomalaisten virkamiesten ja eduskunnan hampaattomuus tai suoranainen omaan kansaan kohdistuva k***ttaminen,

Otetaan esimerkiksi auton renkaiden painetunnistin, joka tuli viime vuonna pakolliseksi uusiin autoihin. Taustalla on EU:n asetus ja kotiperäinen Trafimme ilmoitti vaatimuksen koskevan niin kesä- kuin talvipyöriäkin ikuisesti eli myöhemmätkin rengassarjat täytyy varustaa painevahdeilla. Useimmissa autoissa tämä tarkoittaisi, että aina kausivaihdonkin jälkeen auto pitäisi käydä ohjelmoimassa merkkihuollon testerillä.. Trafin mukaan EU:n säädös oli täysin yksiselitteinen, eikä asiassa pitänyt oleman mitään poikkeamismahdollisuuksia. Niinpä eduskunta sääti sitä koskevan muutoksen kotimaiseen lakiin.

"Yllättäen" selvisi, että Ruotsissa vaadittiin tunnistimet vain niihin renkaisiin, joilla uusi auto luovutetaan asiakkaalle. Ei talvirenkaisiin, eikä myöhempiinkän renkaisiin. Laitteen ei siis tarvinnut toimia kuin kaupantekohetkellä.

Suomessa nousi asiasta syystäkin kohu ja yllättäen LVM otti asian esille. "Yllättäen" selvisikin, että Ruotsin linja oli oikea ja asetus mahdollisti ruotsalaisten käyttämät kansalliset lievennykset, jotka Trafin virkamiesten mukaan olivat täysin mahdottomat. Niinpä uunituore lain päivitys otettiin uudelleen esille ja asiassa säädettiin kansallinen poikkeus. Nyt painetunnistimet tarvitaan vain ensirekisteröitäessä ja autoilijat on vapautettu jatkuvalta vaivalta!

http://www.lvm.fi/tiedote/4419525/rengaspainevahti-pakolliseksi-vain-ensimmaiseen-rengassarjaan

On kyllä melkoista p**kaa tuollainen oman kansan kyykyttäminen, kun EU kuulemma määrää!

Arvaatkaa vain, paljonko vastaavaa kyykyttämistä on taustalla monissa muissakin "EU:n määräämissä" säännöissä?

Autokatsastuksen määräväliksi direktiivi määrää 2 vuotta -> Suomessa 1 vuosi.
Energiatodistuksen voi tehdä todellisen kulutuksen mukaan -> Suomessa tehtävä laskennallisen "kulutuksen" mukaan ja vielä niin, että sähkölämmittäjää rangaistaan sakkokertoimella.
jne jne jne.
 
Maailma olisi kovasti eri näköinen jos meilläkin toimintamalli olisi direktiivin minimi eikä maksimi kansallisin kovennuksin.

Voisikohan hallinnon ostaa Ruotsilta palveluna? Ei ehkä puolustusta mutta muuten.
 
Maailma olisi kovasti eri näköinen jos meilläkin toimintamalli olisi direktiivin minimi eikä maksimi kansallisin kovennuksin.

Voisikohan hallinnon ostaa Ruotsilta palveluna? Ei ehkä puolustusta mutta muuten.

Direktiivin minimi, ja sekin vitkutellen, jos asia ei miellytä.

Nyt virkamiehet pääsevät kyykyttämään kansaa oikein urakalla. Poliitikkoja viedään kuin pässejä narussa ja kaiken voi sälyttää EU:n niskaan. Poliitikot vain levittelevät käsiään, että "kyllähän me, mutku EU.."
 
Suomalainen virkamieskulttuuri on perintöä Venäjältä/Bysantista. Periaate menee niin että koska tsaari/keisari saa valtansa Jumalalta ja on näin ollen erehtymätön, tsaarin/keisarin/Jumalan tahtoa toteuttava virkamieskin on erehtymätön. Lisäksi venäläisessä/bysanttilaisessa kulttuurissa virkamies ei ole, kuten sivistysmaissa, kansan palvelija vaan valtion/tsaarin/keisarin/Jumalan edunvalvoja joten ylhäältä annetut määräykset toteutetaan aina hallintoalamaisen tappioksi lankeavalla kiristysmarginaalilla. Virkamieslaissa virkavastuu määritellään valtion edun kannalta ja virkamies on vastuussa valtion/tsaarin/keisarin/Jumalan edun toteutumisesta. Virkavastuu tarkoittaa käytännössä sitä että mikäli voidaan katsoa että valtion etu on virkamiehen päätöksen vuoksi kärsinyt, virkamies on henkilökohtaisesti korvausvelvollinen. Selittää esim. tullin autoveropäätökset.

Ei EU mitään hölmöjä määräyksiä umpiossa haudu vaan niitä ehdottavat ihan meidän omat edustajamme, esimerkkinä vaikka Itämeren rikkidirektiivi. Homman juju on vaan siinä että meidän vellihousuiset poliitikkomme menevät EU:n selän taakse piiloon kun oma lakialite kusee kintuille. Hyville päätöksille löytyy aina lukuisia isäkandidaatteja mutta pöljät direktiivit ovat aina orpoja.
 
Viimeksi muokattu:
Suomen tulisi ottaa mallia Sveitsistä ja Norjasta. Liittovaltiohaihattelijat sen sijaan haluavat Suomen samaistuvan Kreikkaan, Espanjaan, Italiaan, ym. En voi ymmärtää tätä. Suomessa voidaan veroihin vaikuttaa ihan kansallisesti, sitä varten ei tarvita liittovaltiota.

Ai voidaan vai? Sen kun näkisi! (huutonaurua) En pidätä hengitystäni odottaessani että suomalaiset poliitikot pudottavat kokonaisveroasteen edes siedettäväksi. Ei tule tapahtumaan koska kansan enemmistö on tulonsiirtojen saamapuolella eikä systeemi muutu ennen kuin riittävän monen nettoveronmaksajien pako Suomesta aiheuttaa totaalisen kassakriisin ja silloin se on jo myöhäistä.
 
Viimeksi muokattu:
Direktiivin minimi, ja sekin vitkutellen, jos asia ei miellytä.

Nyt virkamiehet pääsevät kyykyttämään kansaa oikein urakalla. Poliitikkoja viedään kuin pässejä narussa ja kaiken voi sälyttää EU:n niskaan. Poliitikot vain levittelevät käsiään, että "kyllähän me, mutku EU.."

Kyllä se juuri tässä on tiiviisti kerrottuna.
 
Suomen ei todellakaan tule luopua itsenäisyydestä sen takia, että joku innovaatioihin kykenemätön yrittäjä saisi hieman alhaisemman veroasteen. Verotuksesta voidaan päättää kansallisesti jo nyt. Toisaalta aika jännää että liittovaltiota kannattava kritisoi sitä, että jotkut kannattavat politiikkaa joka saattaisi johtaa "itsenäisyyteen", kun itse kannattavat aivan samanlaista.

Eurooppa ei ole yhtenäinen paikka. Euroopassa maat ajavat röyhkeästi kansallisia etujaan, ja niin tulisi Suomenkin tehdä. Oletus siitä, että muut maat pyyteettömästi ajavat Suomen etua on haihattelua. Ilmeisesti jotkut todella haluavat, että Suomi jatkossakin pääsee "kantamaan vastuuta"... Ei esimerkiksi espanjalaiset koe mitään yhtenäisyyden tunnetta suomalaisen kanssa. Hyvä kun olisivat yhtenäisiä edes omassa maassaan.

Myöskään eurooppalaiset poliitikot ei ole sen kummempia kuin suomalaiset. Katsokaapa minkälaista väkeä on etelä-euroopassa vallassa. Syriza onkin todellinen yrittäjien ystävä. Ilmeisesti sellaista tänne kaivataan myös, kun niin innolla EU-fanaatikot ovat olleet kantamassa vastuuta ja osoittamassa solidaarisuutta Kreikalle.

Pakolaiskriisissäkin on osottautunut tämä EU:n "yhtenäisyys". Dublinin sopimuksesta ei välitetä ollenkaan.
 
Sitten vielä euro, eli tämä fantastinen järjestelmä joka on tuonut Suomeen satumaista rikkautta... Kumma kun ei Britanniaa tai Ruotsia tuo rikkaus kiinnosta.
 
Sitten vielä euro, eli tämä fantastinen järjestelmä joka on tuonut Suomeen satumaista rikkautta... Kumma kun ei Britanniaa tai Ruotsia tuo rikkaus kiinnosta.

Eipä ollut onni ja autuus Suomen oma markka, jonka piti oleman maailman vahvin markka. Korot huiteli 16 %:ssa ja Suomen pankki mahtipontisesti ilmoitti, että nouskoon korot vaikka taivaiseen, Suomen markkaa ei devalvoida.

Silloin kaatui suomalaista yrittäjää ja muuta velallista kuin miestä Raatteentiellä, mutta ei haitannut tp Koiviston ja Suomen pankin tahtia. Vahingot olivat kertaluokkaa suuremmat kuin eurojäsenyydestä. Silloinkin Ruotsin kruunu ja kuningattaren takaama punta olivat kelpo valuuttoja.
 
Niin asiat ovat aina kaksipiippuisia, mutta Euro nyt aikuisten oikeasti on ollut Suomelle hyvä asia ja tulee olemaan ellemme kasaa liikaa velkaa. Ei se meitä rikkaaksi tee, mutta tekee talouden liikehdinnästä huomattavasti helpommin ennustettavan ja täten paremman kohteen pääomasijoittamiselle kuin tavallisen ihmisen pankkilainan kannalta.

Itse toivon voimakkaampaa liittovaltiokehitystä varsinkin ulko ja turvallisuuspolitiikan puolelta. Pakolaiskriisi on loistava osoitus siitä mitä tapahtuu kun rajavartiointi ei ole yhtenäistä ja kaikissa kriiseissä näkyy myös mitä tapahtuu kun ulkopolitiikan kanssa jäädään jahkailemaan.

Maailma on parempi paikka kun Eurooppa on yhtenäinen ja jos se hiukan kovertaa Suomen itsenäistä päätöksentekokykyä niin olkoot. Niin kauan kun se ei koske kieleen, kulttuuriin ja demokratiaan niin ainakin itse olen valmis ottamaan molemmat puolet kolikosta.

Ei enää koskaan yksin.
 
Back
Top