EU - onko järkee vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vlad
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Yritän varovasti katsella alta kulmain enkä näin:

3382664.png

Vähemmän yllättäen Oodissa on ongelmia turvallisuuden ja siisteyden kanssa.

Hollitupa mikä hollitupa. Toivottavasti sentään johtaja voi nautiskella omalla suljetulla toimisto-osastolla.

Suvaitsevuutta vain peliin kirjastonhoitajat ja sivarikuohilaat. Ei siellä johdon siivessä ole mitään muita ongelmia kuin "rasistinen" palaute.

Oodi kärsii liasta ja tungoksesta ja sen budjetti romahti miinukselle – puutteita paikataan purettavan jäähallin rahoista
Apulaiskaupunginjohtaja Nasima Razmyar lupaa Oodiin kymmenen uutta työntekijää ja parempaa siivousta ja vartiointia.

Oodiin odotetaan tänä vuonna jopa kolmea miljoonaa kävijää. (KUVA: Juhani Niiranen / HS)
Noora Vaarala HS
Julkaistu: 10.5. 17:28

Keskustakirjasto Oodi on osoittautunut niin suosituksi, että sen henkilökuntamäärä ei tahdo ehtiä palvella kaikkia kävijöitä. Ongelmia on ollut myös vartioinnin ja siivouksen riittämättömyyden kanssa.

Huhtikuun lopulla selvisi, että kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan budjetti ylittyy Oodin vuoksi ainakin puoli miljoonaa euroa.

Lue lisää: Oodi on jo niin suosittu, että Helsingin kirjastobudjetti on menossa ainakin puoli miljoonaa euroa miinukselle

Nyt ongelmaa ollaan ratkaisemassa. Kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari Nasima Razmyar (sd) kertoo HS:lle, että Oodiin on päätetty palkata lisää henkilökuntaa.

Kirjaston henkilömitoitusta kasvatetaan kymmenellä hengellä. Tällä hetkellä Oodissa on töissä noin 50 ihmistä.

Myös siivouksen ja vartioinnin osalta tehdään uutta budjettiarviota.

Samalla nostetaan aineiston hankintamäärärahoja hieman. Oodia on kritisoitu siitä, että sen kirjahyllyt ammottavat tyhjyyttään.

Aineisto on valtava, Razmyar sanoo. Mutta myös lainausmäärät ovat olleet hyvin suuria.

Nasima Razmyar löysi Oodille lisää rahaa Pirkkolan jäähallin vuokrarahoista. (KUVA: Juhani Niiranen / HS)

Razmyar kertoo olleensa huolissaan Oodin henkilöstön jaksamisesta, kun kirjaston palvelutarve on osoittautunut ennakoitua suuremmaksi.

Kyse on Razmyarin mukaan sinänsä myönteisestä asiasta: ihmiset haluavat käyttää Oodin palveluita. Tällöin tarvitaan myös neuvontaa.

Esimerkiksi Oodin toisen kerroksen tiloja ei ole henkilöstön kiireen vuoksi pystytty käyttämään siinä määrin kuin olisi tarkoitus.

”Oodi on hieno rakennus, ja siellä on hienot toiminnot. Se on koko kaupungin ylpeys, eikä se saa muuttua häpeäksi”, Razmyar toteaa.

Oodin kesäkaudesta on tulossa vilkas, samoin kuin koko loppuvuodesta. Esimerkiksi heinäkuussa alkava Suomen EU-puheenjohtajuuskausi kasvattaa tapahtumien määrää.

Apulaispormestari Razmyar vakuuttaa, ettei Oodille tulevaa lisärahaa oteta muilta kirjastoilta.

”Lähikirjastopalvelujen tarve ei ole laskenut. Oodi ei saa syödä muita kirjastoja.”

Sen sijaan rahaa on löytynyt Pirkkolan jäähallin vuokrista. Vuokranmaksu päättyy huonokuntoisen jäähallin purkamisen vuoksi. Razmyarin mukaan kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala oli alun perin varautunut maksamaan vuokraa koko loppuvuoden.

”Vuokraa aletaan maksaa taas, kun uusi halli valmistuu.”

Liikuntapalveluja ei siis olla heikentämässä, Razmyar lisää.

Myös ensi vuoden talousarviota rakennettaessa on huomioitava Oodin tilanne.

”Täytyy muistaa, että Oodi käy läpi vasta ensimmäistä vuottaan. Olemme koko ajan viisaampia sen tarpeiden suhteen. Tämä tilanne vaati nyt realismia ja ratkaisuja.”

10 vuoden päästä Helsingin puistot ja muut julkiset tilat ovat täynnä alapäitään huljuttevia romaneja ja muita irtolaisia sekä siirtolaisia, kantaväestön poismuutto on korkeimmillaan ja peltojen hinnat uusissa huipuissa Uudellamaalla.

10 vuoden päästä Helsingin puistot ja muut julkiset tilat ovat täynnä alapäitään huljuttevia romaneja ja muita irtolaisia sekä siirtolaisia, kantaväestön poismuutto on korkeimmillaan ja peltojen hinnat uusissa huipuissa Uudellamaalla.

Veikkaan, että Uudellamaalla asuminen on tuona ajankohtana paljon kalliimpaa kun ottaa huomioon kaikki epäsuorat kustannukset huomioon. Kun sossun palvelut eivät skulaa entiseen mallin Saydille, Motombolle ja eräille kukkakauppialle niin nämähän levittäytyvät Uudellamaalla pirttien eteiseen kyselemään noin puolta sinun koko omaisuudesta tai vaihtoehtoisesti povaavat että pirtti saattaa jokin yö palaa poroksi. Kädestä suuhun menttaliteetti levittäytyy kuin syöpä sekä julkisten että yksityisten palveluiden tason kyykähtäessä lopullisesti sellaiselle asteelle, että kaikki on parempi vaan hoitaa itse. Todnäk armeijan tehtävätkin hoidetaan paikallisella tasolla jos nykymallissa johto keskittyy vittuilemaan muille ja hoilaamaan "YMCA - In the Navy":ä discopallon välkkeen alla sotaharjoitusten aikana.

10 vuoden päästä Suomessa kiinalaiset yritykset tekevät halvimmalla isot rautatie ja liikenne urakat kuten Itäeuroopassa jo. Ei liity Eu seen.

Junckerille huikkaa.

Tässä minä olen, huikkaa EU-komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker https://www.hs.fi/haku/?query=jean-claude+junckerja avaa...
”Kuten olen sanonut, kaikki ymmärtävät englantia, mutta kukaan ei ymmärrä Englantia”, Juncker sanoo ja naurahtaa.
Junckerin mukaan artikla on ”kristallinkirkas”. Ei ole hänen mukaansa epäilystäkään, etteivätkö muut auttaisi hyökkäyksen kohteeksi joutunutta maata.

Nato-kokouksen iltatilaisuuden yhteydessä viime heinäkuussa hänellä oli vaikeuksia pysytellä pystyssä. Komission mukaan syynä ei ollut alkoholi, vaan iskiasvaivat. Mitä vastaisitte niille, jotka sanovat Teidän juovan liian paljon?

”Minä en enää vastaa näihin kysymyksiin. Olen sanonut sen monta kertaa, että minulla ei ole ongelmaa alkoholin kanssa. Tyhmät toimittajat kysyvät aina samaa kysymystä, vaikka tähän kysymykseen on jo vastattu.”

Joulukuun huippukokouksen kulisseissa kameroille tallentui, miten Juncker pöyhäytti protokollasta vastaavan ruotsalaisnaisen hiuksia. Juncker sanoo, ettei hänen tarvitsisi selitellä, mutta kertaa silti tilanteen. Pöydässä istuva tiedottaja huomauttaa venäläiskanava Russia Todayn (RT) levittäneen videota.
”Jos istut täällä, juovuksissa tai ei, pitää ottaa tosiseikat huomion ja tosiseikka on, että he ovat kertoneet aikovansa lähteä.”

Haastattelun jälkeen on hetki aikaa valokuville. Juncker asettuu yhteiskuvaan toimittajien kanssa. Hän myhäilee ja pöyhöttää miestoimittajan tukkaa.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006110869.html

Nato-kokouksen iltatilaisuuden yhteydessä viime heinäkuussa hänellä oli vaikeuksia pysytellä pystyssä. Komission mukaan syynä ei ollut alkoholi, vaan iskiasvaivat. Mitä vastaisitte niille, jotka sanovat Teidän juovan liian paljon?

”Minä en enää vastaa näihin kysymyksiin. Olen sanonut sen monta kertaa, että minulla ei ole ongelmaa alkoholin kanssa. Tyhmät toimittajat kysyvät aina samaa kysymystä, vaikka tähän kysymykseen on jo vastattu.”

No ei kai Junckerilla olekaan ongelmaa alkoholin kanssa, koska se ei vaan pääse ikinä "EU nomenklatuura Junckerilta" loppumaan :whistle::whistle::whistle:

Viimeksi muokattu:
Korfun sopimus.

Suomi, Ruotsi ja Itävalta allekirjoittivat EU-jäsenyyssopimuksen tasan 25 vuotta sitten Korfun saarella Kreikassa. Virallisesti Suomi liittyi Euroopan unioniin vuoden 1995 alussa.
Silloiset ulkoministeri Heikki Haavisto (kesk), pääministeri Esko Aho (kesk), ulkomaankauppaministeri Pertti Salolainen (kok) ja valtiosihteeri Veli Sundbäck allekirjoittavat Suomen sopimuksen 24.6.1994. Myös silloinen tasavallan presidentti Martti Ahtisaari oli mukana kokouksessa.
”Oli upeata allekirjoittaa Korfulla Suomen jäsenyyssopimus 25 vuotta sitten. Olin toiminut vuosikausia Suomen pääneuvottelijana ja Korfu oli huippukohta. Se työ kannatti. Suomi vahvistui sekä talous -että ulkopoliittisesti”, Salolainen kommentoi nyt Twitterissä.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/283784-suomen-eu-jasenyyssopimus-allekirjoitettiin-tasan-25-vuotta-sitten-korfu-oli

Euroopan neuvosto toivotti Venäjän tervetulleeksi takaisin täysivaltaiseksi jäseneksi.
Ihmisoikeudet ovat niin tärkeä asia...

Huom. Euroopan neuvostoa ei pidä sekoittaa Euroopan unioniin, Euroopan unionin neuvostoon eikä Eurooppa-neuvostoon.

Tuolta muuten löytää kaavion Euroopan eri häkkyröistä.

Back