EU - onko järkee vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vlad
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Aku Aarva arvaa vaaran.

Olemme viimeisten vuosikymmenten aikana siirtyneet kylmän sodan kaksinapaisesta maailmasta Yhdysvaltojen hegemonian kautta moninapaiseen maailmaan, jossa suurvaltoja tai ainakin voimakkaita valtioita on useita. Valitettavasti voimapelureista yksikään ei kuulu Euroopan unioniin enkä ainakaan minä lue ulkopoliittisesti varsin heikkoa unioni yhdeksi niistä.

Jokainen meistä saa olla mitä mieltä haluaa Euroopan unionista, mutta minä haluan kysyä kaikilta unionia toistuvasti kritisoivilta ja sen kehittämistä vastustavilta: Mikä on se realistinen ja edes hieman toivoa suomalaisille jättävä vaihtoehto, jos se ei ole EU?

Ainakaan minä en usko, että suomalaisten etu on moninapainen maailma, jossa Euroopan unioni ei ole yksi voimapelureista. Kukaan meistä ei halua nähdä maailmaa, jossa Vladimir Putinin, Donald Trumpin, Xi Jinpingin ja Recep Tayyip Erdoganin kaltaiset suurvaltojen johtajat neuvottelevat pienten (EU-)maiden ohitse ja ylitse ja erilaiset etupiirijaot tekevät paluunsa. Yhdysvallat ei tällä hetkellä estä tätä kehitystä vaan tukee sitä Trumpin diilien ja ydinkoepuheiden kautta. Vain typerimmät meistä kuvittelevät, että Suomi jäisi heikon EU:n kanssa voittajien joukkoon tässä pelissä.

Meillä on kuitenkin vaihtoehto. Se on voimakas ja yhtenäinen Euroopan unioni, jolla on ulkopoliittista toimivaltaa ja muskeleita nykyistä merkittävästi enemmän.

https://www.verkkouutiset.fi/ensimmaiseen-kilttiin-suurvaltaan/#d7166c24
 
Tulonsiirtounioni?

Espanjassa on totuttu ajattelemaan EU:ta kuin se olisi avustusjärjestö. Olivat kyseessä sitten infra- tai ympäristöhankkeet, niitä koristavat pitkin Espanjaa aina siniset taulut, joissa kerrotaan, minkä verran kutakin on tuettu EU:n alue-, rakenne- tai koheesiorahastoista.

Olisiko tullut aika rahoittaa infraa EU-tuilla myös Suomessa?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...a-avuksi/33ccdede-f389-43ff-b05b-2ce0b67832aa

Ei. Selkein periaate olisi, ettei EU rahoittaisi mitään jäsenmaata.

Yksittäisten valtioiden sijasta EU-rahoitus pitäisi kohdistaa vain sellaisiin hankkeisiin, jotka suoraan tai potentiaalisesti hyödyttävät kaikkia eurooppalaisia: koronarokotteen kehittäminen ja hankinta, ulkorajavalvonta ja ulkoedustustot, kaukokartoitus- ja paikannussatelliitit…
 
EU:n ei pitäisi rahoittaa jäsenmaita, vaan EKP antaisi lainan maille viime kädessä. Kansainvälinen valuuttarahastokin voisi tukea maita.
 
Viimeksi muokattu:
EU;n pitäisi keskittyä olemaan pelkästään kauppa- ja tulliunioni ja unohtaa kaikenlainen liittovaltiohaaveet.

Euroopan talousyhteisö perustettiin jo 1957.

Britannian pääministeri Winston Churchill esitti toisen maailmansodan jälkeen syksyllä 1946 Zürichissä ajatuksen ”Euroopan Yhdysvalloista” ja sotien ehkäisemisestä.

Euroopassa haluttiin välttää uusi suursota, ja Saksan ja Ranskan välistä jännitystä pyrittiin poistamaan asettamalla maiden rajaseudun Saarin alueen hiilivarat kansainvälisen, riippumattoman viranomaisen valvontaan. Euroopan hiili- ja teräsyhteisö perustettiin vuonna 1951. Euroopan hiili- ja teräsyhteisö perustettiin vuonna 1951, ja perustussopimuksen allekirjoittivat Pariisissa Saksa, Ranska, Italia, Belgia, Alankomaat ja Luxemburg.[5]

Hiili- ja teräsyhteisön perustamisen seurauksena Euroopan maiden välinen yhteistyö laajeni, ja Euroopan talousyhteisön ja Euroopan atomienergiayhteisön sopimukset allekirjoitettiin Roomassa vuonna 1957. Euroopan talousyhteisö perustui jäsenmaiden väliseen tulliliittoon ja asteittain toteutettaviin yhteismarkkinoihin. Sopimuksessa päätettiin luoda yhteiset politiikat maataloudelle, liikenteelle, työvoiman liikkumiselle ja talouden tärkeille sektoreille

Euroopan yhteisö muutti nimensä Euroopan unioniksi vuonna 1992 allekirjoitetun Maastrichtin sopimuksen myötä. Unionin yhteistyö ulotettiin ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan sekä oikeus- ja sisäasioihin. Suomi, Ruotsi ja Itävalta liittyivät Euroopan unioniin vuonna 1995, mutta Norja jäi kansanäänestyksen tuloksen johdosta sen ulkopuolelle.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_unioni

Euroopan talousalueeseen Suomi liittyi 1992.

Nyt on varmaan kyse siitä, millaiseksi unioniksi EU kehittyy tai taantuu – tulonsiirtounioniksi vai muuksi?

Winston Churchillin ajatus Euroopan Yhdysvalloista tuntuu yhtä kaukaiselta kuin vuonna 1946.
 
Veronmaksajain keskusliiton toimitusjohtajan kanssa on helppo olla samaa mieltä. EU-verot kiristäisivät verotusta, sillä ne tulisivat muiden verojen päälle.


"EU-verot ovat huono idea, ainakin jos halutaan välttää verotuksen jatkuvaa yleistä kiristymistä.

EU-verot lisäisivät vain kansallisten verojärjestelmien päälle uuden ylikansallisen verokerroksen, joka ei korvaisi mitään nykyisiä veroja. Tämä aivan tarpeettomasti mutkistaisi ja kiristäisi verotusta koko unionin alueella.

Jokaiselle, joka ei pidä yleistä kiristymistä väistämättömänä, voi esittää vastakysymyksen: mikä Suomen nykyisistä veroista poistuisi tai edes alenisi mahdollisten uusien EU-verojen myötä?

Vastaus on tietenkin, ettei mikään. Suomi, Saksa, Ranska ja kaikki muutkin unionimaat pitävät kaikissa olosuhteissa kiinni omasta itsenäisestä oikeudestaan verottaa kansalaisiaan ja harrastaa muutenkin politiikkaa omista kansallisista tarpeistaan lähtien.

Sama ongelma koskee tietysti ideaa liittovaltiosta laajemminkin. Jos jäsenmaat eivät ole valmiita supistamaan omaa toimintaansa, uusi paisuva liittovaltio tulisi vain raskaana ja kalliina rakenteena kaiken nykyisen päälle. Tämä on hyvä peruste pitää EU mahdollisimman solakkana ja tehokkaana myös jatkossa."
 
Veronmaksajain keskusliiton toimitusjohtajan kanssa on helppo olla samaa mieltä. EU-verot kiristäisivät verotusta, sillä ne tulisivat muiden verojen päälle.


"EU-verot ovat huono idea, ainakin jos halutaan välttää verotuksen jatkuvaa yleistä kiristymistä.

EU-verot lisäisivät vain kansallisten verojärjestelmien päälle uuden ylikansallisen verokerroksen, joka ei korvaisi mitään nykyisiä veroja. Tämä aivan tarpeettomasti mutkistaisi ja kiristäisi verotusta koko unionin alueella.

Jokaiselle, joka ei pidä yleistä kiristymistä väistämättömänä, voi esittää vastakysymyksen: mikä Suomen nykyisistä veroista poistuisi tai edes alenisi mahdollisten uusien EU-verojen myötä?

Vastaus on tietenkin, ettei mikään. Suomi, Saksa, Ranska ja kaikki muutkin unionimaat pitävät kaikissa olosuhteissa kiinni omasta itsenäisestä oikeudestaan verottaa kansalaisiaan ja harrastaa muutenkin politiikkaa omista kansallisista tarpeistaan lähtien.

Sama ongelma koskee tietysti ideaa liittovaltiosta laajemminkin. Jos jäsenmaat eivät ole valmiita supistamaan omaa toimintaansa, uusi paisuva liittovaltio tulisi vain raskaana ja kalliina rakenteena kaiken nykyisen päälle. Tämä on hyvä peruste pitää EU mahdollisimman solakkana ja tehokkaana myös jatkossa."

Veronmaksajain keskusliitto on oikealla asialla, mutta väärän verokarhun jäljillä.

1594203992341.png

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_government_spending_as_percentage_of_GDP

EU:n menot ovat noin 1% BKT:sta, Suomen ja eräiden muiden verobanaanivaltioiden yli 50%.
 
Veronmaksajain keskusliitto on oikealla asialla, mutta väärän verokarhun jäljillä.

Katso liite: 41829

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_government_spending_as_percentage_of_GDP

EU:n menot ovat noin 1% BKT:sta, Suomen ja eräiden muiden verobanaanivaltioiden yli 50%.
Tämä on totta, mutta tämä puhuu Lehtisen näkemyksen puolesta. Suomessa ei olla katsottu alhaista verotusta tarpeelliseksi, joten on vaikea uskoa, että EU-verojen myötä muuta verotusta laskettasiin.
 
Tämä on totta, mutta tämä puhuu Lehtisen näkemyksen puolesta. Suomessa ei olla katsottu alhaista verotusta tarpeelliseksi, joten on vaikea uskoa, että EU-verojen myötä muuta verotusta laskettasiin.

Veropuheissa täytyy olla varovainen – koskaan ei tiedä, mitä saa. Väliaikaiset verot muuttuvat pysyviksi, progressio kiristyy, veropohja laajenee… Ilman toimivaa edustusta ei EU:lle voi tietenkään myöntää verotusoikeutta.

Teoreettisesti ja paradoksaalisesti verokilpailun kautta EU-verotus voisi alentaa verorasitusta.

Jos yritys esimerkiksi saisi valita, verotetaanko sitä Eurooppa-yhtiönä EU-tasolla vai 27 jäsenmaassa kunkin valtion verolainsäädännön mukaisesti erikseen, valinnanvapaus lisääntyisi ja kilpailu kiristyisi yritysverotuksessa. Nyt yksittäinen jäsenmaa (lue: Irlanti) neuvottelee Googlen kanssa edullisen verosopimuksen kotiuttaakseen voittonsa koko Euroopasta yhteen maahan, joka hyötyy muiden kustannuksella, jollei järjestelyä tulkita kilpailulainsäädännön vastaiseksi valtiontueksi.

Toinen esimerkki: Jos USA lähdeverottaa 30% verokannalla ulkomaalaisten osinkoja USA:ssa noteeratuista arvopapereista, EU voisi neuvotella alemman verokannan, etenkin jos USAn eläkerahastot yms. sijoittajat nauttivat matalammasta verokannasta, kun keräävät osinkoja yksittäisistä EU-maista.

Kolmas esimerkki: Jos Puola polttaa voimalaitoksissaan verotonta hiiltä ja puhaltaa ilmansaasteet naapurimaihin, samalla kun muut maat haittaverottavat hiilidioksidipäästöjä, pelikenttä kallistuu saastuttajan eduksi.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ER
Vero-optimointia.

Apple teki Britanniassa vuoden aikana 1,4 miljardin punnan liikevaihdon, josta veroja on menossa maksuun vaivaiset 6,2 miljoonaa puntaa

Applen Britanniaan maksamien verosummien pienuus johtuu siitä, että voitot kanavoidaan Yhdysvaltoihin ja muihin Euroopan maihin kuten Irlantiin ja Luxemburgiin, joissa yrityksiä verotetaan hyvin kevyesti. Applen kanssa samankaltaista verosuunnittelua Britanniassa harjoittavat 9to5Macin mukaan ainakin Amazon, eBay, Facebook ja Netflix.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...takaisin/3939f0f8-38b7-4fca-867f-77b803bec549

Toki digi-yhtiöt tuottavat muutakin hyvää kuin vähäisiä veroja markkinoillaan.
 
Tuomioistuimen mukaan Irlanti ei syyllistynyt epäreiluun valtiontukeen Applea kevyesti verottaessaan.

Apple on välttänyt 13 miljardin euron rangaistusverot, jotka Euroopan komissio oli määrännyt sille vuonna 2016 verovälttelyn vuoksi. BBC:n mukaan uuden, Applelle vapauttavan ratkaisun antoi Unionin yleinen tuomioistuin (EUYT).

EU-komission mukaan Apple oli merkinnyt melkein kaikki EU-alueen voittonsa tekaistun irlantilaisen yhtiön nimiin. Tällä tavoin Apple oli välttänyt veroja 13 miljardilla ja saanut kylkiäisenä epäreilun kilpailuaseman, komissio perusteli.

EUYT kuitenkin kumosi komission päätöksen, koska komissio ei kyennyt todistamaan Applen rikkoneen kilpailusääntöjä. BBC tulkitsee päätöksen olevan ”isku EU:lle”, tarkemmin sanottuna EU:n tavoitteille hillitä suurten yritysten verosuunnittelua

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/apple-valtti-13-miljardin-euron-rangaistusverot-euroopassa/9237f087-e3e2-4daa-8686-d0c40abfb428

Saapa nähdä, millaisia veroetuja muut maat alkavat antaa houkutellakseen globaaleja ja monikansallisia yrityksiä kotiuttamaan voittonsa omalla veronkantoalueellaan.
 
Tuomioistuimen mukaan Irlanti ei syyllistynyt epäreiluun valtiontukeen Applea kevyesti verottaessaan.



Saapa nähdä, millaisia veroetuja muut maat alkavat antaa houkutellakseen globaaleja ja monikansallisia yrityksiä kotiuttamaan voittonsa omalla veronkantoalueellaan.
Bloombergilla rusettimies Keene korosti kovasti tämän Applen ja Irlannin keissin osalta sitä, että tämä on eurooppalaisten valtioiden suvereeniuden kannalta iso voitto. No, ehkä hän amerikkalaiseen tapaan dramatisoi asioita, mutta on sekin yksi pointti.
 
Tuomioistuimen mukaan Irlanti ei syyllistynyt epäreiluun valtiontukeen Applea kevyesti verottaessaan.



Saapa nähdä, millaisia veroetuja muut maat alkavat antaa houkutellakseen globaaleja ja monikansallisia yrityksiä kotiuttamaan voittonsa omalla veronkantoalueellaan.

Tuo "laillinen verosuunnittelu" on syöpä joka on paljon isompi asia kuin EU.

Se on tuhoamassa (jälleen kerran) koko talousjärjestelmän.
 
Bloombergilla rusettimies Keene korosti kovasti tämän Applen ja Irlannin keissin osalta sitä, että tämä on eurooppalaisten valtioiden suvereeniuden kannalta iso voitto. No, ehkä hän amerikkalaiseen tapaan dramatisoi asioita, mutta on sekin yksi pointti.

Kyse on varsin mutkikkaasta tapauksesta, jossa EU-komission ja EU-tuomioistuimen näkökannat menivät ristiin.

Veropoliitikan kannalta tapaus olisi ollut yksinkertainen: verotusoikeus kuuluu jäsenvaltioille. EU:lla ei ole verotusoikeutta.

Kilpailulainsäädännön kannalta kysymys on vaikeampi. EU:lla on sillä saralla toimivaltaa, kun esimerkiksi valtioiden toimenpiteet vaikuttavat muihin maihin. Epäreiluksi valtion tueksi voidaan katsoa mm. subventiot ja veroedut.

Applen tapauksessa yritys oli onnistunut neuvottelemaan lähes nollaprosentin veroasteen, vaikka Irlannissa yritysvero on korkeampi muille yrityksille. Applen voitto kertyy myynnistä koko EU:n alueella, mikä ilmeisesti toi tapauksen komission syyniin. (Matala yritysveroprosentti ei sinällään ole ongelma. Esimerkiksi Virossa vero on 0%, jos voitot jätetään firmaan.)

Toisaalta voi todeta, että kansallissa verolainsäädännöissä on samanlaisia poikkeuksia muuallakin kuin yritysverotuksessa. Arvonlisäveroprosentti vaihtelee tuotteesta tai palvelusta toiseen; jotkut tuotteet tai palvelut eivät kuulu lainkaan arvonlisäverotuksen piiriin. Progressiivisessa tuloverotuksessa prosentti vaihtelee tulotason mukaan; saattaapa joku (presidentti) nauttia verottomistakin tuloista. Jne.

Eivätkä ongelmat pysähdy EU:n ulkorajoille. Sveitsi neuvottelee Kimi Räikkösen kanssa, millaisen määrän veroja hän haluaa maksaa maassa. Veroparatiisit houkuttelevat yksityishenkilöitä ja yrityksiä verolomalle. USA ja Etiopia verottavat kansalaisiaan globaalisti…
 
  • Tykkää
Reactions: ER
Elvyttääkö elpymisväline? Ja jotta se elvyttäisi, millainen elvytyspaketin pitäisi olla?

Neuvottelut EU:n elpymisvälineestä alkavat huomenna, ja Suomea niissä edustaa pääministeri Sanna Marin (sd). Huippukokous pidetään Brysselissä perjantaina ja lauantaina. EU-johtajat tapaavat keskustellakseen covid-19-kriisiä koskevasta elpymissuunnitelmasta ja EU:n uudesta pitkän aikavälin budjetista vuosille 2021–2027.

Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Charles Michelin ehdotuksessa monivuotiseksi rahoituskehykseksi ja elpymispaketiksi määritellään mahdolliselle sopimukselle kuusi peruselementtiä: EU-budjetin suuruus vuosina 2021–2027, hyvitykset, elpymisrahaston suuruus, lainat ja avustukset, elpymis- ja palautumistukivälineen kohdentaminen sekä hallinnointi ja ehdollisuus. Ehdotuksessa käsitellään myös takaisinmaksun käynnistämistä, uusia omia varoja ja brexitin vaikutusta.

Pääministeri totesi, että Suomi tavoittelee edelleen etenkin avustusten osuuden pienentämistä elpymisrahastossa. Pääministeri painotti myös, että Suomi lähtee siitä, että elvytyspaketti on ainutkertainen väline.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ny...auksessa/f599ccb1-b609-4d28-9534-bf213d1b361d

Poliitikosta kysymys on tietenkin väärä. Poliitikon kannalta olennainen kysymys on se, miten suhtautuminen elvytysvälineeseen vaikuttaa omaan suosioon ja kannatukseen äänestäjien keskuudessa. Siksi on tärkeää sanoa, että elvytysvälinettä pitää pienentää, avustusten osuutta supistaa, lainojen osuutta lisätä…
 
Elvyttääkö elpymisväline? Ja jotta se elvyttäisi, millainen elvytyspaketin pitäisi olla?



Poliitikosta kysymys on tietenkin väärä. Poliitikon kannalta olennainen kysymys on se, miten suhtautuminen elvytysvälineeseen vaikuttaa omaan suosioon ja kannatukseen äänestäjien keskuudessa. Siksi on tärkeää sanoa, että elvytysvälinettä pitää pienentää, avustusten osuutta supistaa, lainojen osuutta lisätä…
Tärkeämpi kysymys on että kuinka se vaikuttaa eri instituutioihin. Poliittisen uran kun hoitaa hyvin, niin kyllä löytyy EU:sta ja muualta hyviä jäähdyttelypaikkoja.
 
Tärkeämpi kysymys on että kuinka se vaikuttaa eri instituutioihin. Poliittisen uran kun hoitaa hyvin, niin kyllä löytyy EU:sta ja muualta hyviä jäähdyttelypaikkoja.

Tuo on oleellinen huomio. Instituutiot vaikuttavat siihen, mihin suuntaan kehitys kehittyy ajan yli.

Politiikassa aktiiviuran jälkeiset jäähdyttelypaikat kuuluvat peliin hyvässä ja huonossa. Joskus poliittinen ongelmajäte siirretään kauas kotimaan rajojen ulkopuolelle.
 
Pääministerillä on hyvä per… ustelu.

Sanna Marin: ”Minulla on hyvät istumalihakset”
Perjantaina aamulla on alkanut vuoden ehkä merkittävin EU-huippukokous, jossa EU-maiden päämiehet ja -naiset neuvottelevat 750 miljardin euron elvytyspaketista ja 1074 miljardin euron EU:n monivuotisesta budjetista. Elvytyspaketilla on tarkoitus auttaa EU-maat takaisin talouskasvuun koronataantuman jälkeen.

Marinin mielestä puolet avustuksia ja puolet lainoja olisi hyvä tasapaino. Suomelle on tärkeää myös se, että Suomelle lankeavat vastuut on rajattu tarkkaan ja että rahoitusta on riittävästi muun muassa maaseudun kehittämiseen ja tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Suomi on pitänyt esillä myös sitä, että rahat pitää käyttää ilmaston kannalta kestävästi ja digitalisaatiota ja Euroopan kilpailukykyä parantaen. Suomi pitää tärkeänä myös, että rahan käyttö on ehdollista.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...lihakset/ce9a78a3-2203-409a-89b1-98b998cc3bdf
 
Kenelle yhteisöverot kuuluvat?

Kansalaisjärjestö Tax Justice Networkin mukaan Hollannin edulliset verojärjestelyt aiheuttavat muille EU-maille yli 10 miljardin dollarin eli vajaan 10 miljardin euron yhteisöveromenetykset vuosittain.

Kansalaisjärjestön mukaan yritykset ovat siirtäneet tekemiään voittoja Hollantiin vähentääkseen veronmaksutaakkaa, koska Hollannissa tosiasiallinen yhteisövero voi olla alimmillaan alle viisi prosenttia. Tämän seurauksena eniten yhteisöveroja ovat menettäneet Ranska, Italia, Saksa ja Espanja.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...imukseen/27b33407-af5a-4347-ae85-7f51a1f3b480

Hollannille, Irlannille, Luxemburgille, Maltalle – vai yhteisölle?
 
Back
Top