Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Miten Suomen EU-eroaminen käytännössä edes tapahtuisi nykypäivänä ja mitä sen jälkeen tapahtuisi? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun olin vasta sylilapsi kun liityimme Unioniin ja markatkin muistan vain pienestä lapsuudesta.
Jos Suomi tänä päivänä eroaisi Eurosta, Suomen valtion velkakirjoille voisi olla suurin ostokiinnostus museoissa eri puolilla maailmaa.
EKP vyöryy markkinoille entistä suuremmalla voimalla – Keskuspankki kasvattaa arvopaperien osto-ohjelmaa 600 miljardilla eurolla
EKP:n hätätoimet paisuvat 1 350 miljardiin euroon. Pääosin keskuspankki ostaa valtioiden velkakirjoja, ja tukee näin taloutta.yle.fi
Simpauttaja
Ja e-kirjeen sisältö ohessa:
"Tarkennuksena edellä mainittuihin suomen valtion kantoihin lausumme seuraavaa:
1. Lainan osuuden pitää olla suurempi vaikka tiedämme, ettei kukaan näitä lainoja maksa ikinä takaisin. 100% tuki kuitenkin käy, jos joku niin haluaa.
2. Aikaraja lyhyempi ja väline pienempi, mutta jos joku muu on toista mieltä, meille käy pidennys ja välineen kasvattaminen.
3. Budjettisuvereniteetin (verotusoikeus EU:lle) tulee olla mahdollisimma pieni. Eli EU-verotus käy meille ja määrän saa komissio ilmoittaa.
4. Rajaus lyhyemmäksi kuin 4 vuotta, mutta meille käy konsensusratkaisuna 400 vuotta jos joku niin haluaa.
5. Vaadimme suomelle vakituista paikkaa huippukokouspäivällisten pöydässä lähempää jonkunj ison maan edustajan paikkaa. Tämä on kynnyskysymys paketin hyväksymiselle
Edellä mainituilla ehdoilla suomi suostuu tukipakettiin, ellei joku iso maa ole toista mieltä. Terveisin Suomen Hallitus."
Saksan hallitus yllätti ekonomistit ja markkinavoimat 50 miljardia odotettua suuremmalla koronaelvytyksellä. 130 miljardin loppusumman lisäksi yllätyksenä tuli myös arvonlisäveron määräaikainen alennus.
Elvytyspakettia voi pitää merkittävänä käänteenä Saksan talouspolitiikassa. Useat eri hallituslähteet vahvistivat Kauppalehdelle Berliinistä, että ”velkapelko” ei ollut tällä kertaa elvytysneuvotteluissa yhtä hallitseva tekijä kuin aiemmissa kriiseissä. Toisaalta merkittävimmät panostukset ovat kertaluonteisia ja määräaikaisia. Pysyviä menoautomaatteja on yritetty välttää.
Jo ilman uusinta elvytyspakettia Saksa joutuu tänä vuonna ottamaan 156 miljardia euroa lisää velkaa. Velan osuus bruttokansantuotteesta nousee viime vuoden vajaasta 60 prosentista 75–80 prosenttiin. Osuus ei vielä ole hälyttävä, kun ottaa huomioon, että Saksa on panostamassa koronan talousvaikutusten selättämiseen yli kymmenen prosenttia bruttokansantuotteestaan.
EU:n suurimman kansantalouden kysynnän piristyminen tekisi hyvää koko Euroopalle. Massiivinen kotimainen velkaelvytys lisää kuitenkin vääjäämättä EU:n 750 miljardin euron elpymisrahaston vastustusta Saksassa.
Onko tietoa missä iässä kärkimaissa työurat aloitetaan, onko koulutuksen pituudella tai lyhyydellä vaikutusta asiaan vai onko käytössä oppisopimussysteemejä jotka lasketaan työuraan tai jotain muuta asiaan vaikuttavaaEU:n pisimmät työurat tehdään Ruotsissa, Hollannissa ja Tanskassa (42, 41 ja 40 vuotta). EU:n lyhimpiä työuria tehdään Italiassa (32 vuotta). Joku voisi epäillä tälläisten seikkojen olevan osasyy ruotsalaisten, hollantilaisten ja tanskalaisten nihkeyteen tukea etelä-eurooppalaisia maita.
Olli Rehnin mukaan EU-maiden on korjattava yhdessä koronapandemian vauriot.
– Eurokriisin keskeisin opetus on, että yhteisillä toimilla voidaan estää taloudellisen kriisin kärjistyminen ja suurtyöttömyys, jos toimitaan nopeasti ja viisaasti. Jos taas viivytellään ja nojaudutaan vain kansallisiin ratkaisuihin, kriisi kärjistyy pahemmaksi, yritysten konkurssiaalto pahenee ja vaarana on pitkäaikainen taantuma, sanoo Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn Helsingin Sanomien haastattelussa.
Komission esitys elvytyspaketista on Rehnin mielestä hyvin perusteltu, vaikka siinä on myös korjattavaa. Esityksestä ei vielä ilmene täsmällisesti, millaiset ehdot hätärahoituksella olisi.
– Ehdollisuus on olennaista. Rahoitusta on käytettävä terveydenhoitoon, kestävän talouskasvun ja työllisyyden edellytysten parantamiseen, ilmastotavoitteiden saavuttamiseen ja digitalisaation edistämiseen. Kaikki nämä ovat tärkeitä päämääriä eurooppalaisten yhteiskuntien ja talouksien uudistamisessa, hän sanoo.
https://www.verkkouutiset.fi/olli-rehn-hslle-paluuta-alkuperaiseen-rahaliittoon-ei-ole/#c2ee9493
Euroopan unionin valtiovarainministerit ottivat tiistaina ensimmäistä kertaa kantaa EU:n elpymisrahoitukseen. Tiukinta linjaa EU:n jäsenmaiden keskuudessa ovat vetäneet niukka nelikko eli Itävalta, Tanska, Ruotsi ja Hollanti. Hollanti julkisti neuvottelukantansa tiistaina. Se vaatii muun muassa elvytysrahoituksen antamiseksi tiukempia ehtoja. Maiden pitää sitoutua Hollannin mukaan rakenteellisiin uudistuksiin, jotka voisivat esimerkiksi pohjata komission maakohtaisiin taloussuosituksiin
Vanhanen korosti kokouksessa, että elvytysrahoituksen on oltava nopeaa. Suomen hallitus on linjannut, että elvytyspaketin voimassaoloaikaa pitäisi lyhentää komission ehdottamasta neljästä vuodesta. Lainojen ja tukien suhteesta Vanhanen kommentoi, että lainaan perustuva järjestelmä olisi tehokkaampi. Vanhasen mukaan kansallisen tason toimien lisäksi tarvitaan toimia myös eurooppalaisella tasolla. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006535864.html
Huolellisesti valitut julkiset infrastruktuuri-investoinnit elvyttävät taloutta, selviää Helsingin yliopistossa tehdystä tuoreesta tutkimuksesta.
Tutkijoiden mukaan finanssipolitiikan olisi siksi otettava suurempi rooli talouden elvyttämisessä. Welfare Multiplier of Public Investment tutkimuksen tekivät Juha Tervala ja Giovanni Ganelli.
Esimerkkinä hyödyllisistä julkisista investoinneista Tervala mainitsee teiden ja kunnallistekniikan korjausvelan poistamisen ja pääkaupunkiseudun pääteiden huomattavan laajentamisen. Nämä hankkeet olisivat tehokkaita ja tuottavia, koska ne ovat hyvin kohdistettuja ja kustannustehokkaita ja ne lisäävät pääomaa, joka tarvitaan tuotannossa.
Saksan hallitus on palaamassa lähemmäs Suomen ja EU:n ”nuivan nelikon” kantoja, kun unionin 750 miljardin euron elpymisrahastosta lähiviikkoina neuvotellaan. Berliinissä ”peruutusliike” tulkitaan osaksi liittokansleri Angela Merkelin taktiikkaa, jolla oikeistounionin (CDU ja CSU) liittopäiväedustajat saadaan paketin taakse.
Scholzin ja liittokansleri Merkelin kerrotaan nyt tavoittelevan Brysselin tulevissa neuvotteluissa kompromissia, jossa elpymisrahaston koko on lähempänä Saksan ja Ranskan ehdottamaa 500 miljardia. Lisäksi Berliinin hallitus haluaa, että EU:n ottamien lainojen takaisinmaksu aloitetaan jo ensi vuonna alkavalla 2021-2027 budjettikaudella.
CDU:n EU-kansanedustaja Markus Pieper on muiden muassa tähdentänyt, että rahaston pääomia ei saisi ”upottaa Espanjan sosiaalitukiin”, vaan ne pitäisi sitoa tiukasti tulevaisuusinvestointeihin. CDU:n Berliinin liittopäiväryhmässä on useita kansanedustajia, joiden mielestä koronarahaston pitäisi toimia samalla tavalla kuin EU:n rakennerahastot. Jos tukia käytetään väärin, ne pitää maksaa takaisin.
EU:n pisimmät työurat tehdään Ruotsissa, Hollannissa ja Tanskassa (42, 41 ja 40 vuotta). EU:n lyhimpiä työuria tehdään Italiassa (32 vuotta). Joku voisi epäillä tälläisten seikkojen olevan osasyy ruotsalaisten, hollantilaisten ja tanskalaisten nihkeyteen tukea etelä-eurooppalaisia maita.
Toisaalta, EU:n pisimmät työvuodet ovat Kreikassa, lyhyimmät Saksassa.
Erikoista kyllä, Suomeen on viimeiset 10 vuotta ajettu Kreikan mallia. Ilmeisesti koska se on niin menestyksekäs?
Mutta mitä ne saa aikaan? Eikö se ole pää-asia eikä se kuka on eniten tunteja työpaikalla. Joku tutkimus totesi että 6 tunnin työpäivä 8 tunnin palkalla kannattaisi koska vireys pysyy ylhäällä. Se tietysti riippuu työn laadusta, onko se paperin kääntelyä vai tehdastyötä.Etelä-Euroopan maissa tehdään pidempiä työpäiviä verrattuna Pohjois-Eurooppaan.