EU - onko järkee vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vlad
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No niin nyt rauhan järjestö ottaa aseet käyttöön kun ensin kansa aseistariisutaan.

Euroopan unioni haluaa ohjata ”rauhanvarojaan” sotilaskoulutukseen – ”EU pettää ja kieltää omat arvonsa”
Suomi tukee komission ”skandaalimaiseksi” soimattua esitystä, jota pidetään laillisesti kiistanalaisena.
ULKOMAAT 5.7.2016 20:37
Pekka Mykkänen

HELSINGIN SANOMAT


SRDJAN ZIVULOVIC / REUTERS
1467692291791

Slovenialaissotilaat pystyttivät piikkilanka-aitaa Kroatian vastaisella rajalla marraskuussa 2015. Euroopan unionin komissio julkaisi tiistaina esityksen, jolla pyritään ohjaamaan EU:n kehitysyhteisvaroja köyhien ja epävakaiden maiden turvallisuusjoukkojen kehittämiseen.
Kuuntele
BRYSSEL

EUROOPAN unionin komissio julkaisi tiistaina esityksen, jolla pyritään ohjaamaan EU:n kehitysyhteisvaroja köyhien ja epävakaiden maiden turvallisuusjoukkojen kehittämiseen. Hanke on aiheuttanut oikeusopillisia ja ideologisia kiistoja EU-instituutioiden välillä ja sisällä.


EU-parlamentin vihreiden ryhmä julkaisi heti komission esityksen jälkeen lausunnon, jonka mukaan rauhantyöhön tarkoitettujen varojen käyttö sotilaallisiin projekteihin on ”skandaali”.

Kehitysyhteistyöstä vastaavan EU-komissaari Neven Mimican mukaan ”kehitys ja turvallisuus kulkevat käsi kädessä, kestävä kehitys ja köyhyyden poistaminen edellyttävät rauhaa ja turvallisuutta”.

EU-PARLAMENTIN kehitysvaliokunnan jäsen Heidi Hautala (vihr) on komission kanssa periaatteessa samaa mieltä. Mutta hänen mielestään kehitysvarojen käyttö turvallisuusjoukkojen tarpeisiin on EU:n perussopimuksen vastaista ja ”huolestuttava iso muutos”.

”EU pettää ja kieltää omat arvonsa, kun rahat ryövätään kehitysbudjetista. Pelkään, että tämä on vasta alkua”, Hautala totesi.

Hautalan mielestä nyt on näkyvissä uusi ajattelu, jossa EU haluaa rahoittaa köyhien maiden turvallisuuskoneistoja pitääkseen niistä saapuvat siirtolaiset ja pakolaiset aloillaan.

Keväällä EU-maat tekivät Turkin kanssa sopimuksen, jossa maalle luvattiin miljardien tukea, jos se pitää enimmäkseen Syyriasta tulevat ihmiset maaperällään.

SUOMI on asiassa nyt komission omaksumalla linjalla. Helsingin Sanomien näkemän dokumentin mukaan Suomi ja yhdeksän muuta jäsenmaata patistivat yhteiskirjeellään komissiota huhtikuussa ripeämpiin toimiin epävakaiden maiden, kuten Somalian ja Malin, vakauttamiseksi.

Kirjeessä vaadittiin EU:n kehitysyhteistyössä käyttämän Vakauden ja rauhan instrumentin (IcSP) muuttamista siten, että sen varoja voitaisiin ohjata myös sotilaallisen valmiuden kehittämiseen.

Kyseisen instrumentin päätarkoitus on vastata kriiseihin, estää konflikteja, rakentaa rauhaa ja lisätä kriisivalmiutta.

Komission uuden ehdotuksen mukaan IcSP-varoilla voitaisiin esimerkiksi tarjota sotilaallista koulutusta, neuvoja ja ei-tappavia varusteita. Rahoja ei voisi ohjata toistuviin sotilasmenoihin, aseisiin tai ammuksiin tai yksinomaan taisteluvalmiuksien parantamiseen tähtäävään koulutukseen.

ASIASSA aktiivisten jäsenmaiden mukaan vaaditut muutokset eivät ole Lissabonin perussopimuksen vastaisia. Komission mukaan sen ehdotuksella on kestävä laillinen pohja.

Komission ja EU:n neuvoston oikeudellisten osastojen mukaan kehitysvarojen käyttö sotilaallisten kykyjen kohentamiseen on kuitenkin kyseenalaista, ellei mahdotonta.

Komission tiistaisen esityksen mukaan tukea voidaan antaa sotilaalliseen tarkoitukseen ”poikkeuksellisissa olosuhteissa”.

”Tätä nykyä on mahdollista rahoittaa turvallisuusjoukkoja (poliisia) ja oikeudellista sektoria olemassa olevilla EU-instrumenteilla. Sen sijaan asevoimien suora rahoittaminen ei ole mahdollista. Johtuen poikkeuksellisista olosuhteista joissakin kumppanimaissa, oli tärkeää sulkea tämä kuilu”, komissio perustelee.

EU:n IcSP-ohjelman budjetti vuosille 2014–2020 on runsaat 2,3 miljardia euroa.

Komission esitys vaatii EU-parlamentin ja jäsenmaiden hyväksynnän.
 
No niin nyt rauhan järjestö ottaa aseet käyttöön kun ensin kansa aseistariisutaan.

Euroopan unioni haluaa ohjata ”rauhanvarojaan” sotilaskoulutukseen – ”EU pettää ja kieltää omat arvonsa”
Suomi tukee komission ”skandaalimaiseksi” soimattua esitystä, jota pidetään laillisesti kiistanalaisena.
ULKOMAAT 5.7.2016 20:37
Pekka Mykkänen

HELSINGIN SANOMAT


SRDJAN ZIVULOVIC / REUTERS
1467692291791

Slovenialaissotilaat pystyttivät piikkilanka-aitaa Kroatian vastaisella rajalla marraskuussa 2015. Euroopan unionin komissio julkaisi tiistaina esityksen, jolla pyritään ohjaamaan EU:n kehitysyhteisvaroja köyhien ja epävakaiden maiden turvallisuusjoukkojen kehittämiseen.
Kuuntele
BRYSSEL

EUROOPAN unionin komissio julkaisi tiistaina esityksen, jolla pyritään ohjaamaan EU:n kehitysyhteisvaroja köyhien ja epävakaiden maiden turvallisuusjoukkojen kehittämiseen. Hanke on aiheuttanut oikeusopillisia ja ideologisia kiistoja EU-instituutioiden välillä ja sisällä.


EU-parlamentin vihreiden ryhmä julkaisi heti komission esityksen jälkeen lausunnon, jonka mukaan rauhantyöhön tarkoitettujen varojen käyttö sotilaallisiin projekteihin on ”skandaali”.

Kehitysyhteistyöstä vastaavan EU-komissaari Neven Mimican mukaan ”kehitys ja turvallisuus kulkevat käsi kädessä, kestävä kehitys ja köyhyyden poistaminen edellyttävät rauhaa ja turvallisuutta”.

EU-PARLAMENTIN kehitysvaliokunnan jäsen Heidi Hautala (vihr) on komission kanssa periaatteessa samaa mieltä. Mutta hänen mielestään kehitysvarojen käyttö turvallisuusjoukkojen tarpeisiin on EU:n perussopimuksen vastaista ja ”huolestuttava iso muutos”.

”EU pettää ja kieltää omat arvonsa, kun rahat ryövätään kehitysbudjetista. Pelkään, että tämä on vasta alkua”, Hautala totesi.

Hautalan mielestä nyt on näkyvissä uusi ajattelu, jossa EU haluaa rahoittaa köyhien maiden turvallisuuskoneistoja pitääkseen niistä saapuvat siirtolaiset ja pakolaiset aloillaan.

Keväällä EU-maat tekivät Turkin kanssa sopimuksen, jossa maalle luvattiin miljardien tukea, jos se pitää enimmäkseen Syyriasta tulevat ihmiset maaperällään.

SUOMI on asiassa nyt komission omaksumalla linjalla. Helsingin Sanomien näkemän dokumentin mukaan Suomi ja yhdeksän muuta jäsenmaata patistivat yhteiskirjeellään komissiota huhtikuussa ripeämpiin toimiin epävakaiden maiden, kuten Somalian ja Malin, vakauttamiseksi.

Kirjeessä vaadittiin EU:n kehitysyhteistyössä käyttämän Vakauden ja rauhan instrumentin (IcSP) muuttamista siten, että sen varoja voitaisiin ohjata myös sotilaallisen valmiuden kehittämiseen.

Kyseisen instrumentin päätarkoitus on vastata kriiseihin, estää konflikteja, rakentaa rauhaa ja lisätä kriisivalmiutta.

Komission uuden ehdotuksen mukaan IcSP-varoilla voitaisiin esimerkiksi tarjota sotilaallista koulutusta, neuvoja ja ei-tappavia varusteita. Rahoja ei voisi ohjata toistuviin sotilasmenoihin, aseisiin tai ammuksiin tai yksinomaan taisteluvalmiuksien parantamiseen tähtäävään koulutukseen.

ASIASSA aktiivisten jäsenmaiden mukaan vaaditut muutokset eivät ole Lissabonin perussopimuksen vastaisia. Komission mukaan sen ehdotuksella on kestävä laillinen pohja.

Komission ja EU:n neuvoston oikeudellisten osastojen mukaan kehitysvarojen käyttö sotilaallisten kykyjen kohentamiseen on kuitenkin kyseenalaista, ellei mahdotonta.

Komission tiistaisen esityksen mukaan tukea voidaan antaa sotilaalliseen tarkoitukseen ”poikkeuksellisissa olosuhteissa”.

”Tätä nykyä on mahdollista rahoittaa turvallisuusjoukkoja (poliisia) ja oikeudellista sektoria olemassa olevilla EU-instrumenteilla. Sen sijaan asevoimien suora rahoittaminen ei ole mahdollista. Johtuen poikkeuksellisista olosuhteista joissakin kumppanimaissa, oli tärkeää sulkea tämä kuilu”, komissio perustelee.

EU:n IcSP-ohjelman budjetti vuosille 2014–2020 on runsaat 2,3 miljardia euroa.

Komission esitys vaatii EU-parlamentin ja jäsenmaiden hyväksynnän.


Noniin...Tämä on hyvä ja nyt voidaankin kysä onko EU koskaan ollutkaan mikään "rauhanprojekti ? " ... :rolleyes:
 
Brexit käynnisti Saksan vaalitaiston
PolitiikkaEU

2016074717357.jpg

Ranskan presidentti Francois Hollande, liittokansleri Angela Merkel ja Italian pääministeri Matteo Renzi ovat yrittäneet löytää yhteistä linjaa, jolla Euroopan unionia kehitetään sen jälkeen, kun britit ovat eronneet. Kaikki kolme joutuvat käymään neuvotteluja kovan sisäpoliittisen paineen alla. KUVA: EPA
Liittokansleri Angela Merkelin johtamassa suuressa koalitiossa on vahvasti erilaista ilmaa EU:n tulevaisuudesta.


Saksassa järjestetään ensi keväänä parlamenttivaalit, joissa EU-vastaisen äärioikeiston odotetaan jyräävän.”

Saksan sosiaalidemokraattien ja liittokansleri Angela Merkelin johtaman oikeistounionin hallitusyhteistyö on viime syksystä lähtien ollut takkuista. Liittokanslerin avoimien ovien pakolaislinja oli keskeisin välien tulehduttaja. Kitkerin rintamalinja tosin kulkee Merkelin oman leirin sisällä.

Brittien niukka "ei" Euroopan unionille on nostanut pintaan päähallituspuolueiden välisen näkemyseron EU:n tulevaisuudesta. Suuren koalition avainministerit vetävät lähes täysin päinvastaista linjaa sekä unionin kehittämisestä että siitä, miten brittejä tulisi jatkossa kohdella.

Saksassa järjestetään ensi keväänä parlamenttivaalit, joissa EU-vastaisen äärioikeiston odotetaan jyräävän. Tästä syystä brexit, eli brittien ero EU:sta, on ollut lähtölaukaus pitkälle vaalitaistelulle.

Kokenut valtiovarainministeri Wolfgang Schäuble on aina ollut Merkelille se eturintaman mylvijä, joka suomii vastustajia niin hallituksen sisällä kuin oppositiossakin. Liittokansleri vetää samaan suuntaan, mutta selvästi maltillisemmin.

Pitkään Oxfordin yliopistossa opettanut Ifo-taloustutkimuslaitoksen uusi johtaja Clemens Fuest on korostanut, että EU:n ei missään tapauksessa pitäisi nyt suhtautua britteihin kuin ”loukattu maksamakkara”. Merkelin hallituksessa nimenomaan johtavat demarit ovat ottaneet tämän ”maksamakkararoolin”.

Ulkoministeri Frank-Walter Steinmeier, puolueen puheenjohtaja ja varakansleri Sigmar Gabriel sekä EU-parlamentin puhemies Martin Schultzovat kaikki lähteneet piiskalinjalle. Eroprosessi pitäisi kolmikon mielestä aloittaa heti eikä briteille pitäisi antaa periksi missään.

Myös Merkel ja Schäuble varoittavat, ettei Britannia voi nyppiä rusinoita pullasta eikä pitkittää eroneuvotteluita loputtomasti. Silti Saksan oikeisto varoo hermostuttamasta perinteistä liittolaista ja sitä kautta maan omia EU-vastustajia.

Demarit haluavat talousministeri Gabrielin johdolla syventää EU:n integraatiota sen jälkeen, kun britit on neuvoteltu unionin ulkopuolelle. Puolueen EU-jyrän Martin Schultzin mielestä komissiosta pitäisi tehdä Euroopan yhteishallitus, joka olisi EU-parlamentin tiukassa valvonnassa. Parlamenttiin Schultz toisi toisen kamarin, jossa jäsenmaiden hallitukset olisivat edustettuina.

Kristillisdemokraatit taas korostavat, että jäsenmaiden hallitusten pitää sopia suurista asioista keskenään, jos komission valmistelemia yhteisiä päätöksiä ei saada aikaan.

Kaikkialla Euroopassa asiantuntijat tuntuvat olevan yhtä mieltä siitä, että tiiviimpi integraatio ja vallan siirtäminen EU-instituutioille olisi väärä reaktio Brexitiin, koska EU-vastaiset voimat saisivat vain lisää vettä myllyynsä. Juuri tästä syystä vaalitappiota pelkäävä Merkel jarruttelee yhdentymisintoilijoita.

Toisaalta samat viisaat painottavat, että EU:n pitäisi päästä nopeasti eteenpäin tavallisten eurooppalaisten elämään vaikuttavissa isoissa asioissa ja unohtaa direktiivipiperrys.

Tämä näkemys yhdistää myös Saksan hallitusta. Toinen edelleen yhdistävä tekijä on euroalueen talouspolitiikka. Demarit ovat ehkä valmiimpia velkaelvytykseen, mutta yhteisvastuun lisäämisen tai kriisimaiden velkojen leikkaamisen kannalle saksalaisia on vaikea taivuttaa.
 
EU-PARLAMENTIN kehitysvaliokunnan jäsen Heidi Hautala (vihr) on komission kanssa periaatteessa samaa mieltä. Mutta hänen mielestään kehitysvarojen käyttö turvallisuusjoukkojen tarpeisiin on EU:n perussopimuksen vastaista ja ”huolestuttava iso muutos”. ”EU pettää ja kieltää omat arvonsa, kun rahat ryövätään kehitysbudjetista. Pelkään, että tämä on vasta alkua”, Hautala totesi. Hautalan mielestä nyt on näkyvissä uusi ajattelu, jossa EU haluaa rahoittaa köyhien maiden turvallisuuskoneistoja pitääkseen niistä saapuvat siirtolaiset ja pakolaiset aloillaan.

Mitenhän tuohon Hautalaankin pitäisi suhtautua. Vihreät olivat näkyvästi houkuttelemassa lisää tulijoita typerine kyltteineen. Jostakinhan ne rahat on otettava tulijoiden elämiseen ja toisaalta kun tulijavirta ei tyrehdy mitenkään muuten kuin valvomalla rajoja..

Kehitysbudjetista siis karsitaan. Ehkä se on oikein. Juurisyy eli rajavalvonta kuntoon jos EU aikoo vielä 2020 olla olemassa suurempanakin kuin vain Saksan ja Ranskan liittona.

Samalla pitää keskittyä terrorismin torjuntaan ja jo tulleiden valvontaan.

Kehitysbudjettia voidaan kasvattaa kun aiheutetut ongelmat on korjattu.
 
Otan vapauden siirtää Brexit ketjusta tähän ettei siitä tule EU 2 -ketjua.


Kertokaapa hyvät ihmiset, onko tämä nyt sitten hyvä vai huono asia?

EU-parlamentti hyväksyi suunnitelman EU:n yhteisestä rannikko- ja rajavartiostosta
http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/eu_parlamentti_rannikko-52592

EU-parlamentti on hyväksynyt suunnitelman perustaa EU:n yhteinen rannikko- ja rajavartiosto. Parlamentin tiedotteen mukaan vartiostoon kuuluu 1500 rajavartijan ryhmä, joka on tarkoitus asettaa Euroopan unionin ulkorajoille.

Suunnitelman mukaan valtiot valvovat silti omia rajojaan kuten tähän asti, mutta esimerkiksi muuttoliikepaineen kohteeksi joutuessaan maat voivat pyytää apua EU:n vartiostolta. Tällöin rajavartiosto lähetetään pikaisesti suojelemaan kyseessä olevia rajoja.

– EU:n rannikko- ja rajavartiosto edesauttaa sitä, että EU:n ulkorajat ovat entistä turvallisemmat ja paremmin hallitut. Se ei ole mikään hopealuoti, joka voi ratkaista EU:n maahanmuuttokriisin tai palauttaa luottamuksen Schengen-alueeseen, mutta se on ensimmäinen askel, totesi parlamentin puolesta neuvotteluja johtanut latvialainen Artis Pabriks.

Lähtökohtaisesti näen hyvänä asiana. Jokainen edelleen vastaa omista rajoistaan mutta onhan se fiksua yhdistää voimavaroja ja käyttää niitä siellä missä suurin tarve. Kreikka voi pyytää apua jolloin esim Tanskan ja Ranskan peukaloitaan pyörittelevät rajavartijat saadaan hyötykäyttöön pysäyttämään tulijavirtaa.

Pahin pelko tässä on mielestäni se perinteinen "Hei meidän ei tarvii pitää omaa kun on yhteinenkin" -ajattelu joka jossakin varmasti keksitään.
 
Lähtökohtaisesti näen hyvänä asiana. Jokainen edelleen vastaa omista rajoistaan mutta onhan se fiksua yhdistää voimavaroja ja käyttää niitä siellä missä suurin tarve.
Näinhän EU jäsenmaat alkujaan ovat sopineetkin, että jokainen huolehtii omasta ulkorajastaan.
Asia on nyt siinä mielessä yksinkertainen, että tehdään vaan se mistä on sovittukin. Suomalaiseen ajatteluun sopii kyllä sopimuksista kiinnipitäminen. Se miten muut suhtautuu rajasopimuksiin, jää edelleen nähtäväksi. Kreikka antoi jo yhden näytön.
 
Otan vapauden siirtää Brexit ketjusta tähän ettei siitä tule EU 2 -ketjua.




Lähtökohtaisesti näen hyvänä asiana. Jokainen edelleen vastaa omista rajoistaan mutta onhan se fiksua yhdistää voimavaroja ja käyttää niitä siellä missä suurin tarve. Kreikka voi pyytää apua jolloin esim Tanskan ja Ranskan peukaloitaan pyörittelevät rajavartijat saadaan hyötykäyttöön pysäyttämään tulijavirtaa.

Pahin pelko tässä on mielestäni se perinteinen "Hei meidän ei tarvii pitää omaa kun on yhteinenkin" -ajattelu joka jossakin varmasti keksitään.

Mitä ne oikeastaan päättikään? ellei ole tarkoitus laajentaa myöhemmin ja ottaa kaikki rajamiehet EU`n hallintaan niin tuolla mitä päätettiin ei paljon vahdita.

Martin Schulz welcomes positive vote on new European Border and Coast Guard



Strasbourg - 6 July 2016





I warmly welcome the positive outcome of negotiations with the Council sealed today by the approval of an overwhelming majority in plenary. The creation of the European Border and Coast Guard Agency, as a first step in the direction of an integrated EU border management system, is excellent news at a time when our external borders are under intensive pressure and so many lives continue to be tragically lost in the Mediterranean.



The European Parliament made considerable improvements to the draft law by increasing transparency and accountability, and this is only right given the extensive powers of the new agency.



The new European Border and Coast Guard agency will have a rapid reaction pool of 1500 border guards at the disposal of any Member State facing a crisis. I now reiterate my call on the Member States to swiftly nominate their members of this pool, to set up the new reinforced pool of resources, and to ensure the first vulnerability assessment is ready.



The Union demonstrates today not only that it is able to make sensible proposals on border management, migration, asylum and security, but also that it is able to deliver them in record time.
 
Euroalueen taloudessa heikkenemisen merkkejä
Petri Sajari

HELSINGIN SANOMAT


JEAN-PAUL PELISSIER / REUTERS
1467689150730

Ranskan talous on euroalueen huolenaihe, arvio tutkimusyhtiö Markit Economics. Yksi Ranskassa suurista vientisatamista on Marseillessa.
EUROALUEEN talous kasvoi alustavien tietojen mukaan 0,3 prosenttia huhti–kesäkuussa, arvioi tutkimusyhtiö Markit Economics. Arvio tarkoittaa, että euroalueen talouskasvu olisi hidastunut toisella vuosineljänneksellä.

Tammi–maaliskuussa kausivaihtelusta tasoitettu bruttokansantuote kasvoi Euroopan tilastokeskuksen Eurostatin mukaan 0,6 prosenttia edellisestä vuosineljänneksestä.

”Tiedot ennakoivat, että alkuvuoden vahva noususuhdanne virallisissa tilastoissa antoi liioitellun kuvan talouden todellisesta tilasta. Talouskasvu näyttäisi hidastuneen toisella vuosineljänneksellä”, sanoo Markit Economicsin pääekonomistiChris Williamson tiedotteessa.

Taloudellinen toimeliaisuus kasvoi kesäkuussa hitaimmin palvelualoilla. Sen sijaan teollisuudessa toimeliaisuus lisääntyi kesäkuussa toistaiseksi eniten kuluvan vuoden aikana.

Euroalueen talouskasvun hidastuminen vaikuttaisi todennäköisesti kielteisesti Suomen vientiin. Suomen tavaraviennin arvosta liki 40 prosenttia menee euroalueelle.

MARKITIN arvio perustuu ostopäälliköiden indeksiin, joka on historiallisen näytön perusteella ennakoinut verraten luotettavasti talouskasvua. Indeksin lukema oli kesäkuussa 53,1 pistettä. Viimeksi se on ollut yhtä heikko loppuvuonna 2014.

Jos indeksin lukema on yli 50 pistettä, kokonaistuotanto eli bruttokansantuote kasvaa. Jos lukema on alle 50 pistettä, kokonaistuotanto supistuu. Markit Economics laskee indeksin 5 000:lle euroalueen yritykselle tehtävästä kyselystä.

Yhtiön mukaan euroalueen keskeinen huolenaihe on talouden tila Ranskassa, jossa ostopäälliköiden indeksi oli kesäkuussa 49,6 pistettä. Vakainta talouskasvu oli Irlannissa, Espanjassa, Saksassa ja Italiassa.

Williamsonin mukaan Britannian kansanäänestyksen päätös erota Euroopan unionista lisää epävarmuutta euroalueella ja todennäköisesti myös hidastaa talouskasvua. Markit Economicsin kysely tehtiin ennen kansanäänestystä.

Euroopan keskuspankki arvioi euroalueen bruttokansantuotteen kasvavan tänä vuonna 1,6 prosenttia. Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n ennuste on 1,5 prosenttia.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt meidän on syytä lapsenomaisesti uskoa ja luottaa omiin poliitikkoihimme sekä heidän ylivertaiseen viisauteensa tehdä tämän valtakunnan kannalta oikeita ratkaisuja, kun näinkin korkea herra kuin Jyrki Katainen on tehnyt painokkaan ulostulon siitä, että jo pelkkä EU-kansanäänestyksen mainitseminenkin on suuren suurta syntiä.

Jyrkillä onkin varmasti jo selkeä suunnitelma, miten tulemme kohta tienaamaan Italian velkatakausten ja brexitin seurauksena nousevien jo ennestäänkin korkeiden jäsenmaksujen kanssa. Ei kuitenkaan hätää, sillä kyllä veronmaksajat kustantavat koko lystin mukisematta, vaikka humalapäissään tupapöydän ääressä perjantaisaunan jälkeen vähän kiukuttaisikin.

Tämä on kerrassaan fantastista!

Katainen HS:lle: Leikittely EU-kansanäänestyksellä on vahingollista – ”Vastuullinen ihminen ei spekuloi puolihuolimattomasti”
”Brexit-leirin toiminta on populistisuudessaan ja vastuuttomuudessaan yhden sortin Euroopan ennätys”, sanoo EU-komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen.
POLITIIKKA 7.7.2016 19:55
1467866812565

EU-komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen

EU-KOMISSION varapuheenjohtaja Jyrki Katainen varoittaa, että leikittely EU-kansanäänestyksillä on vastuutonta ja vahingollista.

Katainen peräänkuuluttaa vastuullisuutta keskusteluun, joka Suomessa ja muualla Euroopassa parhaillaan velloo kansanäänestysten järjestämisestä.

”Tämmöinen leikittely ajatuksella on tyypillistä populismia, joka on kaukana vastuun kantamisesta ja vastuullisuudesta”, Katainen kommentoi Suomessa käytävää keskustelua ja sitä, että ulkoministeri Timo Soini (ps) pitää ovea raollaan mahdolliselle kansanäänestykselle Suomen EU-jäsenyydestä.

”Avoimessa, liberaalissa demokratiassa sananvapaus on tärkeää, jokaisella on oikeus osallistua keskusteluun. Mutta ei vastuullinen ihminen toimi sillä tavalla, että spekuloi puolihuolimattomasti tällaisella asialla, sen sijaan että kertoisi selkeästi oman kantansa ja tahtotilansa ja kertoisi mihin suuntaan haluaa ajaa asioita”, Katainen sanoi HS:lle puhelimitse torstaina.

BRITTIEN päätös lähteä Euroopan unionista on lietsonut keskustelua EU-kansanäänestyksen järjestämisestä muissakin jäsenmaissa.

Ulkoministeri Soini herätti viime viikolla arvostelua paitsi Britannian-matkansa takia myös kommentillaan, jonka mukaan kansalaisaloite Suomessa järjestettävästä EU-kansanäänestyksestä on hyvä asia, koska se herättää keskustelua. Aloitteen kansanäänestyksen järjestämisestä on pistänyt alulle Soinin oman puolueen perussuomalaisten nuorisojärjestön puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen.

Soini on moneen kertaan sanonut, ettei nykyinen hallitus järjestä kansanäänestystä. Soinin viestejä on kuitenkin tulkittu niin, ettei hän sulje pois kansanäänestyksen mahdollisuutta tulevaisuudessa.

”Peräänkuulutan vastuullisuutta tässä keskustelussa. Tällainen populistinen oman edun tavoittelun nimissä heitetty pieni leikittely asialla on minusta vahingollista. Pitää kertoa aidosti ja rehellisesti, mitä tavoittelee”, Katainen sanoo.

KATAINEN MUISTUTTAA, että kansanäänestys on vain väline. Sen takana täytyy olla selkeä poliittinen tavoite ja käsitys siitä, mitä äänestykseltä halutaan.

”Kansanäänestys ei voi olla poliittinen tavoite, vaan esimerkiksi se, haetaanko äänestyksellä tukea EU-erolle tai jäämiselle. Kaikki, jotka kansanäänestyksestä puhuvat, niin sanokoon suoraan, kumpaa haluavat.”

Kataisen mukaan kansanäänestyksen järjestäminen on perusteltua silloin, jos jonkun jäsenmaan hallituksella on oikeasti selkeä tavoite esimerkiksi viedä maansa ulos Euroopan unionista.

”Silloin voi olla perusteltua kysyä mielipidettä kansalta. Mutta tavallaan tällaisen yleisen gallupin tekeminen, että mitä tehtäisiin, siinä ei ole paljon mieltä.”

KATAINEN SUOMII kovin sanoin Britannian EU-eroa ajaneita poliitikkoja siitä, ettei heillä ollut selkeää suunnitelmaa äänestyksen jälkeisestä suunnasta. Hän kuvailee Britanniaa ”surulliseksi esimerkiksi” siitä, ettei kukaan ollut ajatellut, mitä äänestystuloksen ratkettua pitäisi tehdä.

”Brexit-leirin toiminta on tässä suhteessa populistisuudessaan ja vastuuttomuudessaan yhden sortin Euroopan ennätys. Ajetaan vahvasti jotakin asiaa, ja sitten kun saadaan tavoite läpi, niin ei ole harmainta hajuakaan, että mitä se tarkoittaa ja mitä sitten pitää tehdä.”

Katainen myös varoittaa EU-erolla leikitteleviä siitä, millaisia taloudellisia vaikutuksia unionista lähtemisellä voi olla.

”Nyt on nähty, mitä brexit tarkoittaa Britannialle ja mitä se tarkoittaa vakaudelle. Suomen eroamisella ei olisi maailmantalouteen yhtä suurta vaikutusta kuin Britannialla, mutta kyllähän sillä olisi tuhoisa vaikutus suomalaisten työpaikoille. Moni suomalainen jää jo tällä hetkellä ainakin tilapäisesti vaille töitä brexitin takia.”

http://www.hs.fi/politiikka/a1467866806422
 
Totuus. Jyrki puhuu paljon ja vailla asiaa. Puntti vain tutisee kun pelkää suomalaisten olevan yhtä lyhytnäköisiä kuin brittien. Ei luota kansaansa kun ei enää tunne sitä. Saattaa pelätä työnsä ja työpaikan kampaviinereidensä puolestakin. Ei näy Jyrki pohtivan ja vertailevan paljoa jäämistä tai lähtemistä - kummankin kustannuksia ja seurauksia esim. seuraavien 10v aikana. Lypsääkö Suomi enemmän EU:lta kuin mitä EU Suomelta, vai onko tämä täysin vinoutunut kysymys? Millä tavoin EU on hyödyttänyt Suomea, ja onko Suomi maksanut saamastaan hyödystä kohtuullisen hinnan? Onko EU tehnyt Euroopasta vahvemman vai olisiko Euroopasta kehittynyt vahvempi ilman EU:ta? Millainen olisi Suomen polku ollut ilman EU:ta? Olisiko nyt juuri oikea aika vai täysin väärä aika erota, ja miksi?
 
Nyt meidän on syytä lapsenomaisesti uskoa ja luottaa omiin poliitikkoihimme sekä heidän ylivertaiseen viisauteensa tehdä tämän valtakunnan kannalta oikeita ratkaisuja, kun näinkin korkea herra kuin Jyrki Katainen on tehnyt painokkaan ulostulon siitä, että jo pelkkä EU-kansanäänestyksen mainitseminenkin on suuren suurta syntiä.

Jyrkillä onkin varmasti jo selkeä suunnitelma, miten tulemme kohta tienaamaan Italian velkatakausten ja brexitin seurauksena nousevien jo ennestäänkin korkeiden jäsenmaksujen kanssa. Ei kuitenkaan hätää, sillä kyllä veronmaksajat kustantavat koko lystin mukisematta, vaikka humalapäissään tupapöydän ääressä perjantaisaunan jälkeen vähän kiukuttaisikin.

Tämä on kerrassaan fantastista!

Katainen HS:lle: Leikittely EU-kansanäänestyksellä on vahingollista – ”Vastuullinen ihminen ei spekuloi puolihuolimattomasti”
”Brexit-leirin toiminta on populistisuudessaan ja vastuuttomuudessaan yhden sortin Euroopan ennätys”, sanoo EU-komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen.
POLITIIKKA 7.7.2016 19:55
1467866812565

EU-komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen

EU-KOMISSION varapuheenjohtaja Jyrki Katainen varoittaa, että leikittely EU-kansanäänestyksillä on vastuutonta ja vahingollista.

Katainen peräänkuuluttaa vastuullisuutta keskusteluun, joka Suomessa ja muualla Euroopassa parhaillaan velloo kansanäänestysten järjestämisestä.

”Tämmöinen leikittely ajatuksella on tyypillistä populismia, joka on kaukana vastuun kantamisesta ja vastuullisuudesta”, Katainen kommentoi Suomessa käytävää keskustelua ja sitä, että ulkoministeri Timo Soini (ps) pitää ovea raollaan mahdolliselle kansanäänestykselle Suomen EU-jäsenyydestä.

”Avoimessa, liberaalissa demokratiassa sananvapaus on tärkeää, jokaisella on oikeus osallistua keskusteluun. Mutta ei vastuullinen ihminen toimi sillä tavalla, että spekuloi puolihuolimattomasti tällaisella asialla, sen sijaan että kertoisi selkeästi oman kantansa ja tahtotilansa ja kertoisi mihin suuntaan haluaa ajaa asioita”, Katainen sanoi HS:lle puhelimitse torstaina.

BRITTIEN päätös lähteä Euroopan unionista on lietsonut keskustelua EU-kansanäänestyksen järjestämisestä muissakin jäsenmaissa.

Ulkoministeri Soini herätti viime viikolla arvostelua paitsi Britannian-matkansa takia myös kommentillaan, jonka mukaan kansalaisaloite Suomessa järjestettävästä EU-kansanäänestyksestä on hyvä asia, koska se herättää keskustelua. Aloitteen kansanäänestyksen järjestämisestä on pistänyt alulle Soinin oman puolueen perussuomalaisten nuorisojärjestön puheenjohtaja Sebastian Tynkkynen.

Soini on moneen kertaan sanonut, ettei nykyinen hallitus järjestä kansanäänestystä. Soinin viestejä on kuitenkin tulkittu niin, ettei hän sulje pois kansanäänestyksen mahdollisuutta tulevaisuudessa.

”Peräänkuulutan vastuullisuutta tässä keskustelussa. Tällainen populistinen oman edun tavoittelun nimissä heitetty pieni leikittely asialla on minusta vahingollista. Pitää kertoa aidosti ja rehellisesti, mitä tavoittelee”, Katainen sanoo.

KATAINEN MUISTUTTAA, että kansanäänestys on vain väline. Sen takana täytyy olla selkeä poliittinen tavoite ja käsitys siitä, mitä äänestykseltä halutaan.

”Kansanäänestys ei voi olla poliittinen tavoite, vaan esimerkiksi se, haetaanko äänestyksellä tukea EU-erolle tai jäämiselle. Kaikki, jotka kansanäänestyksestä puhuvat, niin sanokoon suoraan, kumpaa haluavat.”

Kataisen mukaan kansanäänestyksen järjestäminen on perusteltua silloin, jos jonkun jäsenmaan hallituksella on oikeasti selkeä tavoite esimerkiksi viedä maansa ulos Euroopan unionista.

”Silloin voi olla perusteltua kysyä mielipidettä kansalta. Mutta tavallaan tällaisen yleisen gallupin tekeminen, että mitä tehtäisiin, siinä ei ole paljon mieltä.”

KATAINEN SUOMII kovin sanoin Britannian EU-eroa ajaneita poliitikkoja siitä, ettei heillä ollut selkeää suunnitelmaa äänestyksen jälkeisestä suunnasta. Hän kuvailee Britanniaa ”surulliseksi esimerkiksi” siitä, ettei kukaan ollut ajatellut, mitä äänestystuloksen ratkettua pitäisi tehdä.

”Brexit-leirin toiminta on tässä suhteessa populistisuudessaan ja vastuuttomuudessaan yhden sortin Euroopan ennätys. Ajetaan vahvasti jotakin asiaa, ja sitten kun saadaan tavoite läpi, niin ei ole harmainta hajuakaan, että mitä se tarkoittaa ja mitä sitten pitää tehdä.”

Katainen myös varoittaa EU-erolla leikitteleviä siitä, millaisia taloudellisia vaikutuksia unionista lähtemisellä voi olla.

”Nyt on nähty, mitä brexit tarkoittaa Britannialle ja mitä se tarkoittaa vakaudelle. Suomen eroamisella ei olisi maailmantalouteen yhtä suurta vaikutusta kuin Britannialla, mutta kyllähän sillä olisi tuhoisa vaikutus suomalaisten työpaikoille. Moni suomalainen jää jo tällä hetkellä ainakin tilapäisesti vaille töitä brexitin takia.”

http://www.hs.fi/politiikka/a1467866806422

Täyttä asiaa Kataiselta!


”Brexit-leirin toiminta on tässä suhteessa populistisuudessaan ja vastuuttomuudessaan yhden sortin Euroopan ennätys. Ajetaan vahvasti jotakin asiaa, ja sitten kun saadaan tavoite läpi, niin ei ole harmainta hajuakaan, että mitä se tarkoittaa ja mitä sitten pitää tehdä.”

EU on ollut rauhanprojektina vailla vertaa. Yksikään sen jäsenmaista ei ole joutunut keskenään sotilaallisiin kahnauksiin, eikä niihin ole myöskään hyökätty (sis. Naton). EU:n ansiosta Euroopan eri kansat ja kansalaiset ymärtävät toisiaan ja toistensa kulttuureja aiempaa huomattavasti paremmin. En ole saanut täällä (enkä muualla) lukea yhtään verteenotettavaa kirjoitusta siitä, miten Euroopan hajoaminen vanhanmallisiin kansallisvaltioihin parantaisi demokratiaa, turvallisuutta tai taloutta. Erillisinä Euroopan maat olisivat pieniä syötäviä nappuloita mm. USA:lle ja Kiinalle. Yhdessä on voimaa!

team.jpg
 
Back
Top