EU - onko järkee vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vlad
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Totuus. Jyrki puhuu paljon ja vailla asiaa. Puntti vain tutisee kun pelkää suomalaisten olevan yhtä lyhytnäköisiä kuin brittien. Ei luota kansaansa kun ei enää tunne sitä. Saattaa pelätä työnsä ja työpaikan kampaviinereidensä puolestakin. Ei näy Jyrki pohtivan ja vertailevan paljoa jäämistä tai lähtemistä - kummankin kustannuksia ja seurauksia esim. seuraavien 10v aikana. Lypsääkö Suomi enemmän EU:lta kuin mitä EU Suomelta, vai onko tämä täysin vinoutunut kysymys? Millä tavoin EU on hyödyttänyt Suomea, ja onko Suomi maksanut saamastaan hyödystä kohtuullisen hinnan? Onko EU tehnyt Euroopasta vahvemman vai olisiko Euroopasta kehittynyt vahvempi ilman EU:ta? Millainen olisi Suomen polku ollut ilman EU:ta? Olisiko nyt juuri oikea aika vai täysin väärä aika erota, ja miksi?

No ei tästä humppakööristä nyt mihinkään voida lähteä. Velkaa on silmät ja korvat täynnä ja lisää pitää saada. Erota Unionista ja eurosta? Miettikääs hetki. Euromääräiset velat maksuun kelluvalla markalla, arvaatte varmasti, että se olisi kaikkien devalvaatioiden Äiti. :rolleyes: Naton jäsenenä voisimme toimia pragmaattisemmin Unionin suhteen, mutta Natokaan ei poista tuota velanhoitamisprobleemaa.

Paras ja ainoa käytännöllinen keino on paimentaa päättäjiä reilusti suuremmalla volyymilla. Brexit-uhkailu on vähän sitä samaa kuin oli kommareiden kremlkortti silloin ennen wanhoina hywinä aikoina. :) On toivottoman vaikeaa enää erottaa mikä on sisäpoliittisiin tarpeisiin pystytettyä kuhinaa ja mikä ulkopolitiikkaa, mikä on talouspolitiikkaa jne.

Päättäjien on vaan niin vaikeaa ottaa liikkumavaraa irti Unionista. On opittu todella alamainen tapa ja ohjaudutaan liian helposti kansakunnanetujen jos ei vastaisiin niin ainakin vähemmän hyödyttäviin päätöksiin.

Mikään puolue ei höynäytä ainakaan minua mihinkään fixittiin. Perusteluiden asian puolesta pitää olla niin jykevät, että hieman epäilen sellaisia löytyvän.
 
”Peräänkuulutan vastuullisuutta tässä keskustelussa. Tällainen populistinen oman edun tavoittelun nimissä heitetty pieni leikittely asialla on minusta vahingollista. Pitää kertoa aidosti ja rehellisesti, mitä tavoittelee”, Katainen sanoo.

Pasi poliisi ja sari sairaanhoitaja tulee väkisin muistoista esiin. Julkisen sektorin palkkasummaa kasvatettiin hulvattomasti, jotta vaalivoitto saatiin päätyyn.....vastuullista julkisten asioiden hoitamistapa tietenkin. Varsin aidosti ja rehellisesti Jyrki toimi myös Kreikan takausten ajamisen aikaan....ei tätä vaan kestä, pitää lähteä paskalle.
 
Ihaile rajattomasti. :cool:

Aina kun Heidin naaman näkee niin minulle tulee mieleen miten hän käyttäytyisi jos kommunistit olisivat vallassa Venäjällä. Asedirektiivikin.. ainakin vielä joulukuussa Heidi Hautala oli sitä mieltä että Suomi ei saa estää EU:n suunnitelmia asedirektiivin suhteen.

Jos, tai kun, Putin kaatuu ja tilalle astuvat varsinaiset kommunistit niin Heidi varmaan juhlii Tuomiojan mukana..

Vihreät ovat toteuttaneet aika paljon asioita joista voi syytellä EU:ta tai sitten vaan Vihreitä. Erityisesti ympäristöön, maahanmuuttoon ja rakentamiseen liittyen.
 
Aina kun Heidin naaman näkee niin minulle tulee mieleen miten hän käyttäytyisi jos kommunistit olisivat vallassa Venäjällä. Asedirektiivikin.. ainakin vielä joulukuussa Heidi Hautala oli sitä mieltä että Suomi ei saa estää EU:n suunnitelmia asedirektiivin suhteen.

Jos, tai kun, Putin kaatuu ja tilalle astuvat varsinaiset kommunistit niin Heidi varmaan juhlii Tuomiojan mukana..

Vihreät ovat toteuttaneet aika paljon asioita joista voi syytellä EU:ta tai sitten vaan Vihreitä. Erityisesti ympäristöön, maahanmuuttoon ja rakentamiseen liittyen.

Hautala on venäjän talutushihnassa oleva poliitikko...
 
Ci vis pacem, para bellum. Jos tahdot rauhaa, valmistaudu sotaan.

Vihreät taas voi määrittää yhdellä lausella. Tie helvettiin on usein päällystetty hyvillä aikomuksilla.

Eu maat ja erityisesti Suomi Halosen valtakaudella ovat valmistaneet maitaan ja omaa puolustustaan "rauhaan" romuttamalla puolustustuskykään asevoimiaan näin luoneet valtatyhjiön, jonka joku muu valtio pyrkii täyttämään...eli ovat rauhanunelmillaan altistaneet Euroopanmaat ja Suomen hyvin alttiiksi sodalle...
 
Eu maat ja erityisesti Suomi Halosen valtakaudella ovat valmistaneet maitaan ja omaa puolustustaan "rauhaan" romuttamalla puolustustuskykään asevoimiaan näin luoneet valtatyhjiön, jonka joku muu valtio pyrkii täyttämään...eli ovat rauhanunelmillaan altistaneet Euroopanmaat ja Suomen hyvin alttiiksi sodalle...

Suomen asevoimia ei sentään ole romutettu. Itseasiassa useimmat tunnetut tunnusmerkit kertovat muuta. Reservin pääluvun pienentäminen on vielä sopinut tiettyyn rehellisyyden raamiin eli mainittu luku on siirtynyt vastaamaan tosiolevia realistisia mahdollisuuksia ja resursseja.
 
Suomen asevoimia ei sentään ole romutettu. Itseasiassa useimmat tunnetut tunnusmerkit kertovat muuta. Reservin pääluvun pienentäminen on vielä sopinut tiettyyn rehellisyyden raamiin eli mainittu luku on siirtynyt vastaamaan tosiolevia realistisia mahdollisuuksia ja resursseja.

ai niin ei tietenkään ole romutettu :cool: Suomessa tehtiin tosiaan PV:n "uudistus" ja "päivitettiin" PV:n toimintoja tehokkaammaksi.....ihan niinkuin PoRa on tehnyt poliisille ja RVL on tehnyt omalla sektorillaan Tullia unohtamatta...o_O

Nykyään toteutetaan uutta ajattelutapaa "vähemmän on enemmä" (huippukokeilta varmaan poimittu) ja kuin oikein säästetään, vähennetään, supistetaan, lopetetaan ect eli "uudistetaan" niin kaikki vaan paranee ja tuottaa laadukkaampaa tulosta...?:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
http://anttironkainen.fi/pankkiunioni-on-kylvanyt-euroopan-seuraavan-kriisin-siemenet/

Pankkiunioni on kylvänyt Euroopan seuraavan kriisin siemenet



Italian pääministeri Matteo Renzi

Italiassa on lokakuussa kansanäänestys perustuslain muutoksesta. Samanaikaisesti Italian pankkisektori tarvitsee tukipakettia, mutta Euroopan uusi kriisinhallintamekanismi edellyttää pankkien tappioiden kattamista italialaisten kotitalouksien säästöillä. Pääministeri Matteo Renzi on ilmoittanut eroavansa, mikäli hänen esityksensä häviää äänestyksen ja säästöjen pyyhkiminen lisää ennenaikaisten vaalien todennäköisyyttä. Saksan on valittava, heittääkö se vuoden alusta voimaantulleen pankkiunionin roskiin vai riskeeraako se, että Euroopan poliittinen epävarmuus leviää Iso-Britannian, Ranskan ja Espanjan lisäksi myös Italiaan.

Euroopan pankkien arvosta on sulanut vuoden alusta lähtien 30 %. Suurimmissa ongelmissa ovat italialaiset pankit, joissa makaa ainakin 360 miljardin euron edestä ongelmaluottoja. Kun Yhdysvalloissa ongelmaluottojen määrä oli 5 % finanssikriisin syvimmässä vaiheessa, vastaava luku on Italiassa tällä hetkellä 17 %.

Italian pankit kärsivät eurokriisin jälkeen sovitusta politiikasta: toisaalta Euroopan keskuspankin alhainen korkopolitiikka ja tiukentunut sääntely nakertavat pankkien tulosta. Toisaalta rahaliiton julkista taloutta koskevat kurisäännöt varmistavat, että investointeja ei synny ja työttömyys pysyy korkeana, minkä seurauksena kotitalouksien ja yritysten on entistä vaikeampi selvitä veloistaan. Italian pankkien “synti” on ollut, että ne ovat keinottelun sijaan keskittyneet perinteiseen lainaamiseen kotitalouksille ja yrityksille.


Euroopan pankkien syöksyä selittää omalta osaltaan 1.1.2016 voimaan tullut pankkiunioni. Siihen sisältyvän uuden kriisinratkaisumenetelmän mukaan pankkien tappioita pyritään langettamaan mahdollisimman paljon pankkien omistajille ja velkojille (bail in) ja mahdollisimman vähän veronmaksajille (bail out). Bail in on ollut poliitikoille mieluinen innovaatio ja Suomessakin se on hyväksytty laajasti kokoomuksesta (ei tarvi käyttää julkisia varoja) vasemmistoliittoon (käytetään yksityisiä varoja). Sijoittajat ovat alkaneet vetää rahojaan pois, koska pelkäävät niiden joutuvan teuraalle.

Bail in ei kuitenkaan estä tavallisten ihmisten rahojen käyttämistä pankkien tappioiden kattamiseen. Esimerkiksi Italiassa kotitaloudet omistavat muuta Eurooppaa enemmän pankkien velkakirjoja. Italian piensijoittajilla on 187 miljardin edestä pankkien velkakirjoja ja ihmiset voivat menettää säästönsä, mikäli bail in otetaan käyttöön.

Bail in mahdollistaa myös talletusten käyttämisen tappioiden kattamiseen. Pankkiunioniin sisältyy 100 000 euron suuruinen talletussuoja ja tämän yli menevät talletukset voidaan ensin muuntaa pankin varoiksi ja sen jälkeen alaskirjata verovarojen käyttämisen välttämiseksi. Bail in -ratkaisua käytettiin ensimmäisen kerran Kyproksen pankkikriisin yhteydessä. Tallettajilta kerättiin yhteensä 13 miljardia ja maksajiksi joutuivat esimerkiksi eläkesäästäjät, pienet ja keskisuuret yritykset sekä kansalaisjärjestöt. Sijoittajille annettiin aikaa vetää rahansa pois, mutta tavallisilta ihmisiltä estettiin rahojensa nostaminen rajaamalla päivittäiset käteisnostot 100 euroon.

Pääministeri Renzi neuvottelee parhaillaan Euroopan komission kanssa kriisipaketista. Hän haluaa ymmärrettävästi pelastaa pankit julkisin verovaroin. Riskinä on, että bail in suututtaa äänestäjät, Renzi häviää lokakuun kansanäänestyksen ja ennenaikaisissa vaaleissa Italian euroeroa vaativa 5 tähden liike nousee suurimmaksi puolueeksi. Viimeisimmän gallupin mukaan 5 tähden liike on mennyt jo ohi Renzin demokraattisesta puolueesta.

Mitä Italian kriisistä pitäisi ajatella?

Ensinnäkin, Euroopan poliitikot ovat kykenemättömiä ratkaisemaan eurokriisiä. Vaikka poliitikot ovat juhlineet pankkiunionia, se ei selviä edes ensimmäisestä pankkikriisistään. Talouskuripolitiikka johtaa syveneviin taloudellisiin ongelmiin, jotka heijastuvat pankkisektorille esimerkiksi huonoina lainoina. Pankkiunionin sääntely heikentää luottamusta tulevien pankkikriisien tehokkaaseen hoitamiseen, mikä destabilisoi Euroopan rahoitusmarkkinoita entisestään. Kriisinhoitomekanismi on auttamattomasti liian pieni ja vakava pankkikriisi on näissä oloissa nykyisellä politiikalla vain ajan kysymys.Renzi heittikin löylyä sanomalla, että jos Italian pankkien ongelmaluottojen suuruusluokka on 1, Euroopan muiden pankkien johdannaisten ongelmien volyymi on 100. Esimerkiksi Deutche Bankilla on johdannaisia 70 000 miljardin edestä, mikä on yli viisinkertainen määrä koko euroalueen bruttokansantuotteeseen nähden. Poliitikkojen virheet voi summata niin, että tiukka finanssipolitiikka ei kannusta investoimaan, löysä rahapolitiikka kannustaa keinottelemaan ja tukipaketit siirtävät ongelmia tuonnemmaksi.

Toiseksi, eurokriisin pitkittyminen toimimattoman talouspolitiikan seurauksena johtaa kriisimaiden lisäksi myös suuret maat poliittiseen hajaannukseen. Välimeren maissa vanhat valtapuolueet horjuvat tai ovat joutuneet väistymään. On merkkillepantavaa, että äärioikeisto nousee Keski-Euroopassa, jonka kansalaiset kokevat joutuvansa kriisien maksajiksi. Saksassa, Ranskassa ja Italiassa kannatusta saavat populistiset ja äärioikeistolaiset puolueet, jotka vaativat maidensa euroeroa. Brexitin jälkeen on selvää, että kansanäänestyksiä tullaan vaatimaan ympäri Eurooppaa. Lisäksi brexit osoitti, että jos valittavana on nykymenon jatkuminen tai edes epävarma muutos, pettyneet alaluokat ja luokka-asemansa puolesta pelkäävät keskiluokat ovat valmiita äänestämään epävarmojenkin exitien puolesta.
 
EU`n avoimuus on lisääntymäänpäin, vai kuis se nyt menikään, tai onko sittenkin vihervassari pisnesmiesten asialla ja kurmuttaa piensijoittajaa.
Nämä isot pörssiyhtiöt julkistavat ja nämä pohtivat johdon omistuksen julkistusta
SijoittaminenPörssi

2016074725403.jpg

Pörssikaupan EU-sääntelyn MAR-asetus ei vaadi sisäpiirirekisterien ylläpitoa mutta edellyttää valtavaa ilmoitusten lähettelyä yhtiöille ja valvojalle. KUVA: SAANA SÄILYNOJA/KL
Kun laki ei vaadi, pörssiyhtiöt eivät hevin julkaise koottua tietoa johdon omistuksista. Moni kuitenkin pohtii omistusten julkaisemista jatkossakin.


Suuret pörssiyhtiöt ovat sanansa sanoneet. Ne eivät enää ylläpidä julkista sisäpiirirekisteriä eivätkä päivitä ajantasaisia tietoja johdon osakeostoista ja -myynneistä.

EU-sääntely ei velvoita pörssiyhtiöitä ylläpitämään sijoittajia hyvin palvelleita rekistereitä enää 2.7. jälkeen. Sijoittajat ovat seuranneet sisäpiirin kauppoja ahkerasti, koska vaikkei sisäpiiriä peesaisikaan, on vähintään viisasta tietää heidän ostoistaan ja myynneistään.

Kauppalehden Oma Raha kysyi 30 suurimmalta pörssiyhtiöltä, miten EU:n markkinoiden väärinkäyttöasetuksen eli MARin voimaanastuminen muuttaa sisäpiirirekistereiden ja johdon liiketoimien julkistamista. Velvoite rekisterin pitämiseen on edelleen, mutta sitä ei ole pakko pitää julkisesti saatavilla.

Selvityksessä ilmeni, että kätevät osakekaupoista kertoneet verkkosivut jäädytetään siihen tilaan, jossa ne olivat vajaa viikko sitten. Yllättävän moni kuitenkin harkitsee johdon omistuksen julkistamista sivuillaan.

Muutama iso yhtiö jatkaa varmuudella johdon omistusten julkistamista
Vain muutama yhtiö jatkaa varmuudella johdon julkisten omistusten näyttämistä. Nokian Renkaat jatkaa rekisterin sisältämientietojen julkistamista vastakin. Fiskars näyttää omansa.

Huhtamäki päivittää jatkossakin johtohenkilöiden osakeomistukset muutoksineen kerran kuukaudessa verkkosivuillaan. Pakkausyhtiö tekee päivitykset itse sijoittajille tarkoitetuilla verkkosivuillaan Osake-osiossa, jonne se on rakentanut erillisen Johdon omistukset -sivuston.

Valmetkin vastaa sijoittajien tiedonjanoon. Teknologiayhtiö päivittää jatkuvasti sisäpiirirekisteriin kuuluvien henkilöiden osakeomistuksia ja tarkoitus on pitää päivitystä yllä vastakin, vaikkei uusi laki sitä vaadi.

”Vielä on epäselvää, miten ja milloin MARin tuomat muutokset saadaan toimimaan teknisessä työkalussa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että lähikuukausina”, Valmetin sijoittajasuhdepäällikkö Calle Loikkanen kertoo.

Valmet kuten monet muutkin antavat johtohenkilöilleen hyvät ohjeet raportoinnista. Se kuitenkin vaatii johdon liiketoimien ilmoitusta vähintään vuorokauden sisällä toimesta. Kun lain raja ilmoituksista Finanssivalvojalle on kolme työpäivää, Valmet varmistaa yhden päivän vaatimuksellaan rajan toteutumisen.

Usealla harkinnassa, tiedot kyllä saa
Koottujen sisäpiirirekisterien loppumista murehtivan sijoittajan ei vielä kannata heittää kirvestä kaivoon. Ennen asetuksen voimaanastumista moni pörssiyhtiö teki vain välttämättömimmän eli jäädytti julkisen sisäpiirirekisterin ja kertoi julkistavansa pörssitiedotteet johdon liiketoimista.

Kustannusten lisäksi yksi syy tähän oli, että asetuksen toimeenpanoon liittyi vielä viime metreillä isoja epäselviä kysymyksiä.

Julkinen sisäpiirirekisteri vanhassa muodossa ei ole täysin kuollut eikä kuopattu, koska yhtiöt joutuvat edelleen julkistamaan entiseen tapaan johdon osakekaupan tietoja. Vain osakeomistusten julkisuus loppui MARin takia.

”Me tarjoamme yhtiöille mahdollisuutta ottaa vastedeskin tiedot johdon omistuksista myös julkisesti esitettäväksi”, sanoo liiketoiminnan kehitysjohtaja Jyrki Korhonen Euroclearista.

Pörssiyhtiöt voivat halutessaan päättää omistustietojen julkistamisesta. Ainoa ehto on, että julkistuksiin on saatava lupa asianomaisilta johtohenkilöiltä. Vanhan lain aikana lupia ei sisäpiiriläisiltä vaadittu.

”Sellaisia tietoja on, että yhtiöt olisivat julkistuspäätöksiä tehneetkin. Muutamia indikaatioita jatkossakin julkistettavista johdon omistustiedoista jo on”, Korhonen vahvistaa.

Arvopaperikeskus tarjoaa sen sisäpiiripalvelua käyttäville yhtiöille raportit rekisteröidyistä kaupoista ja tarvittaessa johdon omistuksista, muttei niiden julkistamisen teknistä sovellusta.

Omistustietojen julkistamispalvelut pörssiyhtiöt ostavat jos ostavat muilta palveluntarjoajilta, elleivät tee sovelluksia itse. Mikään ei estä yhtiöitä harkitsemasta uudelleen sijoittajien palvelemista ja johdon omistustietojen julkistamista sivuillaan. Johtohenkilöillä tuskin on mitään julkaisemista vastaan. Ovathan tiedot muutenkin pääosin saatavilla yksittäisinä omistusrekisteritietoina.

Asetuksen käännösten tulkinnanvara sotkee
Ennen MARin voimaanastumista porua aiheuttivat käännösten tulkintavaikeudet siitä, mitä johdon lähipiirillä tarkoitetaan. Jopa suomen- ja ruotsinkielisen tekstin väitetään antaneen asiasta eri käsityksen, saksalaisversiosta puhumattakaan.

Varsinkin vakuutusyhtiöitä korpesi, että pahimmassa tapauksessa ne olisivat joutuneet lähettämään tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia kauppatiedotteita vuosittain.

Esimerkiksi vuorineuvos Jorma Eloranta tuskaili Kauppalehdessä (1.7.) johtohenkilöiden laajentuvaa velvoitetta julkistaa osakekauppoja sellaisissakin yhtiöissä, joiden liiketoimista henkilö ei päätä. Absurdeimmillaan Eloranta joutui kirjoittamaan MAR-kirjeitä vaimolleen.

Finanssivalvonta joutuikin pohtimaan tulkintaa. Ongelma oli, katsottaisiinko johtohenkilön lähipiiriksi kaikki yhtiöt, joissa hän on johtotehtävissä vai edellytettäisiinkö lisäksi omistusta tai muuta taloudellista yhteyttä. Fivan alkuperäinen tulkinta oli, että pelkkä johtotehtävissä toimiminen edellyttäisi ilmoituksia.

Yhtenäistä kantaa ei vieläkään ole ja tulkinta on komission arvioitavana. Finanssivalvonta ei kuitenkaan edellytä suomalaisilta toimijoilta esimerkiksi järjestelmäratkaisuja niin kauan, kun ohjetta odotellaan. Raportointivelvollisuuden laajuus ja tekniset ratkaisut selviävät lopullisesti vasta sitten, kun komissio ilmoittaa kantansa.

Moni iso pörssiyhtiö harkitsee vielä johdon omistusten koottua julkaisemista

Yhtiö

Sisäpiirirekisteri verkossa, x=ei päivitetä 2.7. jälkeen

Amer Sports

x

Cargotec

x

Citycon

x

Elisa

x

Finnlines

Ei kommenttia

Fiskars

x Johdon liiketoimet kootusti kuten sisäpiirirekisterissä

Fortum

x Sisäpiirirekisterin julkistamista jatkossa tutkitaan

Huhtamäki

x Johtohenkilöiden omistukset muutoksineen päivitetään 1 x kk sivustolla.

Kemira

x Suostumuksella Johdon omistukset julkisesti esillä

Kone

x

Konecranes

x Ei vielä päätöstä, jatketaanko johdon osakeomistusten ylläpitoa

Metso

x

Metsä Board

x Johdon omistukset ajantasaisina sivustolla

Neste

x

Nokian Renkaat

Sisäpiirirekisterin julkinen ylläpito jatkuu ennallaan

Orion

x

Sampo

x

Sanoma

x

Sponda

x Harkinnassa johtohenkilöiden omistusten julkaisu

Stora Enso

x

Tieto

x Suostumuksella Johdon liiketoimet julkisesti esillä

UPM-Kymmene

x Vastaavien tietojen julkistus harkinnassa.

Uponor

x Tarkoitus säilyttää vastaavat tiedot soveltuvin osin

Valmet

x Tekeillä julkinen Johdon omistukset -sivusto

Näiltä ei saatu vastausta Cramo, Kesko, Nokia, Outokumpu, Wärtsilä ja YIT.

Näin isot yhtiöt raportoivat 3.7. jälkeen
Yhtiö

Johtohenkilöt, joista raportoidaan 3.7. alkaen

Mitä Johdon liiketoimet -pörssitiedotteen lisäksi?

Amer Sports

Hallitus, johtokunta ja hallituksen sihteeri

Ilmoitukset sivustolla

Cargotec

Hallitus, tj. sekä assistentti, laajennettu johtoryhmä ja sisäpiirirek. hoitaja

Tiedot kootusti sivustolla

Citycon

..

Uutishuoneessa tiedot kootusti

Elisa

Hallitus ja johtoryhmä

Tiedoteluokka Johdon liiketoimet sivustolla

Finnlines

..

..

Fiskars

Hallitus, tj. ja talousjohtaja

Ajantasaisina sivustolla.

Fortum

Hallitus ja johtoryhmä

Ilmoitukset sivustolla.

Huhtamäki

Hallitus, tj. ja johtoryhmä

Yhtiön sivustolla kootusti

Kemira

Hallitus, sen sihteeri, tj, johtoryhmä ja sen sihteeri

Newsroomissa oma tiedoteluokka

Kone

Hallitus ja johtoryhmä

Ilmoitukset sivustolla

Konecranes

Hallitus, tj. ja johtoryhmä

..

Metso

Hallitus ja johtoryhmä

Tiedot kootusti sivustolla

Metsä Board

Hallitus ja tj.

Tiedot uutisarkistossa sivustolla

Neste

Hallitus ja koko johtoryhmä

Tiedot Uutiset & media -sivuilla

Nokian Renkaat

Hallitus ja johtoryhmä sekä hallituksen sihteeri.

Pörssitiedotteissa yhtiön sivustolla

Orion

Hallitus ja johtoryhmä

Ilmoitukset omilla sivuilla

Sampo

Hallitus ja johtoryhmä

Ilmoitukset omilla sivuilla

Sanoma

Hallitus ja tj.

Ilmoitukset omilla sivuilla

Sponda

Hallitus, tj. ja johtoryhmä

Ilmoitukset omilla Sijoittaja-sivuilla

Stora Enso

Hallitus, tj, talousjohtaja, muu johtoryhmä

Ilmoitukset omilla sivuilla

Tieto

Hallitus ja tj.

Ilmoituksilla oma tiedoteluokka

UPM-Kymmene

Hallitus, tj, tal.joht, liiketoiminta-alueiden johtajat

Pörssitiedotteissa yhtiön sivustolla

Uponor

Hallitus ja pääosa johtoryhmästä

Ilmoitukset omilla sivuilla

Valmet

Hallitus ja koko johtoryhmä

Ilmoitukset kootusti sivustolla

Näiltä ei saatu vastausta Cramo, Kesko, Nokia, Outokumpu, Wärtsilä ja YIT.

Markkinoiden väärinkäyttöasetus MAR
EU-sääntelyä. Sääntelee markkinoiden väärinkäyttöä eli sisäpiirikauppoja, sisäpiiritiedon laitonta ilmaisemista, markkinoiden manipulointia ja sisäpiiritiedon julkistamista.

Päivämäärä. Astui voimaan 3.7.2016. Kumosi vastaavan suomalaisen sääntelyn ja ohjeistuksen.

Sisäpiirirekisteri. MAR ei edellytä pörssiyhtiöiltä julkista sisäpiirirekisteriä ja sen säännöllistä päivittämistä. Pörssiyhtiöiden on kuitenkin ylläpidettävä ei-julkista sisäpiirirekisteriä vastaavin tiedoin.

Velvoittavuus. Johtohenkilön on itse tiedotettava kaupoistaan yhtiölle ja Finanssivalvonnalle.

Julkisuus. Johdon ja lähipiirin kaupat julkaistaan pörssitiedotteena ”Johdon liiketoimet”. Julkistettava on myös panttaukset, osakelainaukset ja kaupat muilla, kuten lainamuotoisilla arvopapereilla.

Kauppatiedotteet. Säilytettävä viisi vuotta.

Suljettu ikkuna. Johdon osakekaupoilla 30 päivän kaupankäyntikielto ennen neljännesvuosikatsausten ja tilinpäätöksen julkistamista.

Tiukennus. Liiketoimien julkistusvelvoite lyhenee kolmeen aiemmasta seitsemästä työpäivästä.

Ilmiantojärjestelmä. Otetaan käyttöön ”whistle blowing” -menetelmä.

Sanktiot. Yritykselle jopa 15 prosenttia liikevaihdosta seuraamusmaksua markkinoiden manipuloinnista. Yksityishenkilölle enintään viiden miljoonan seuraamusmaksu.
 
Vihreät taas voi määrittää yhdellä lausella. Tie helvettiin on usein päällystetty hyvillä aikomuksilla.

Minä olen kiroillut tulevia rakennuspykäliä. Jo vuonna 2018 rakennusluvat taitavat olla sellaisia että massiivihirsitalojen rakentaminen on mahdotonta. Tässäkin vedotaan johonkin EU-direktiiviin!!

Ihmisiä ei pitäisi pakottaa vaan pitäisi kannustaa. Jos joku haluaa asua talossa joka on rakennettu paikan päällä paikallisista raaka-aineista ja on asukkaiden mielestä mukava niin ... miksi sellainen pitää estää. Verotettaisiin sen sijaan vaikkapa energiaa jos kerran hirsitalo vie enemmän energiaa mitä minä epäilen jos lasketaan kokonaisuus

Vaikka EU kaatuisi muutamassa vuodessa niin vihreistä ei päästä. Mutta eivätpä voi sitten enää kummarrella Mekkaansa kohti ja vedota siihen että kun siellä on päätetty niin meidän on pakko. Mikä pakko?

Norminpurkutalkoot olivat vitsi.
 
Nyt päästiin jo Neuvostoliittolaiseen kielenkäyttöön silloinhan oli kyse kansanvihollisista ja nykyään populisteista ja kummankin väitetään ja väitettiin hajoittavan valtakuntaa ja olelleen ja on vahingollista toimintaa ja myöskin sitä harjoitti ja harjoittaa tietämättömät ihmiset, odotan mielenkiinnolla koska ja millä syillä tämä toiminta vaaditaan kiellettäväksi?

Yhteistä nyky EU`n ja Neuvostoliiton kanssa on komissaari nimityksen lisäksi se että jokaisessa sisäisessä kampaniassa Neuvostoliitossa käytettiin aina kyseisen alueen omaa kansallistakomissaaria jolloin viesti meni paremmin perille,kuten EU käyttää Kataista Suomalaisille ja omaa komissaaria Italialaisille, kuten aikanaan Nikita Sergejevitš Hruštšovia Ukrainalaisten sortamisessa Neuvostoliitossa käytettiin.

EU`ssa kuten Neuvostoliitossakin nationalistit olivat ja ovat valtakunnan pahinpia vihollisia.

Kannattaako ihmetellä miksi kansalaiset näkevät nämä ilmiselvät yhteneväisyydet EU`n ja Neuvostoliiton kohdalla ja suhtautuvat samoin näihin Brysselin kellokkaisiin kuten aikanaan suhtauduttiin Kremlin kellokkaisiin, toiset ihaillen suutelevat näiden jalkoja, toiset syvää inhoa tuntien kun ovat oman kansansa ja maansa myyneet muutamalla hoperahalla jotta saavat hyvän hillotolpan jota pääsevät nuolemaan.

http://yle.fi/uutiset/katainen_vast...annata_flirttailla_populistien_kanssa/8832561
Katainen: Vastuullisten puolueiden ei kannata flirttailla populistien kanssa
Populististen ja nationalististen puolueiden nousu Euroopassa pirstaloittaa poliittista kenttää ja vaikeuttaa päätöksentekoa, arvioi EU-komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen.
 
Täyttä asiaa Kataiselta!

”Brexit-leirin toiminta on tässä suhteessa populistisuudessaan ja vastuuttomuudessaan yhden sortin Euroopan ennätys. Ajetaan vahvasti jotakin asiaa, ja sitten kun saadaan tavoite läpi, niin ei ole harmainta hajuakaan, että mitä se tarkoittaa ja mitä sitten pitää tehdä.”

No mitäs tämä nyt on? Sivua aikaisemmin ylistit Suomen EU-kansanäänestystä. Ei kai vain ole niin että jos kansa äänestää EU:n puolesta niin se on osoitus siitä miten kansalaiset kannattavat eurooppalaisia arvoja, ja jos vastaan niin osoitus populismista ja typeryydestä.

Kruuna niin voitan, klaava niin häviät.
 
Nyt päästiin jo Neuvostoliittolaiseen kielenkäyttöön silloinhan oli kyse kansanvihollisista ja nykyään populisteista ja kummankin väitetään ja väitettiin hajoittavan valtakuntaa ja olelleen ja on vahingollista toimintaa ja myöskin sitä harjoitti ja harjoittaa tietämättömät ihmiset, odotan mielenkiinnolla koska ja millä syillä tämä toiminta vaaditaan kiellettäväksi?

Yhteistä nyky EU`n ja Neuvostoliiton kanssa on komissaari nimityksen lisäksi se että jokaisessa sisäisessä kampaniassa Neuvostoliitossa käytettiin aina kyseisen alueen omaa kansallistakomissaaria jolloin viesti meni paremmin perille,kuten EU käyttää Kataista Suomalaisille ja omaa komissaaria Italialaisille, kuten aikanaan Nikita Sergejevitš Hruštšovia Ukrainalaisten sortamisessa Neuvostoliitossa käytettiin.

EU`ssa kuten Neuvostoliitossakin nationalistit olivat ja ovat valtakunnan pahinpia vihollisia.

Kannattaako ihmetellä miksi kansalaiset näkevät nämä ilmiselvät yhteneväisyydet EU`n ja Neuvostoliiton kohdalla ja suhtautuvat samoin näihin Brysselin kellokkaisiin kuten aikanaan suhtauduttiin Kremlin kellokkaisiin, toiset ihaillen suutelevat näiden jalkoja, toiset syvää inhoa tuntien kun ovat oman kansansa ja maansa myyneet muutamalla hoperahalla jotta saavat hyvän hillotolpan jota pääsevät nuolemaan.

http://yle.fi/uutiset/katainen_vast...annata_flirttailla_populistien_kanssa/8832561
Katainen: Vastuullisten puolueiden ei kannata flirttailla populistien kanssa
Populististen ja nationalististen puolueiden nousu Euroopassa pirstaloittaa poliittista kenttää ja vaikeuttaa päätöksentekoa, arvioi EU-komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen.


Kuten veli @Geronimo ja monet muut ovat tämän tajunneet miten EU on pikkuhiljaa alkanut osoittamaan niitä merkkejä johon EU on alualkaenkin suunnitelu ja jokaisessa maassa on omat OWK:sa, mutta sitten on näitä täysin kuurosokeita EUrofiileja, jotka fanaattisesti uskovat ja julistavat silmät hehkuen ja suupielet hunajaa valuen, että EU on vuosisadan menestystarina vailla vertaa ja että sen tarkoitus on pelkästään rauhan edistäminen euroopassa...:rolleyes:

Joskus lapsuudessani itäistä Neukkulaa kutsuttiin kansojen sulatusuuniksi, jossa kaikista tehtiin samanarvoisia neuvostokansalaisia, nyt puhutaan läntisestä Neukkulasta, jossa meistä kaikista on tullut "eurooppalaisia"...

EU muistuttaa melkoisesti Neuvostoliittoa
9.7.2016 10:44 Pekka Pihlanto 18 kommenttia
Euroopan unioni muistuttaa melkoisesti edesmennyttä Neuvostoliittoa. Neuvostoliitosta ei tosin voinut erota - siinäkö se keskeisin ero?

Seuraavassa kirjoitukseni "Neuvostoaikaanko takaisin" Turun Sanomissa 11.10.2011. Siinä ei ole tänä päivänä kovin paljon muutettavaa:

"Moni on havainnut, että Euroopan unioni alkaa muistuttaa huolestuttavassa määrin Neuvostoliittoa. Moskovan tilalle on meillä siis tullut Bryssel. EU:lla on Neuvostoliiton tapaan paisuva keskushallinto, joka lähettää ultimaatumeja eli direktiivejä alamaisille. Nämä ohjeet eivät ota huomioon ”valtakunnan” eri osien olosuhteita. Suomi on saanut esimerkiksi todistella, että vilja kasvaa täällä sääolosuhteiden johdosta huonommin kuin Keski-Euroopassa.

EU:lla on oma hallintoeliittinsä, joka nauttii erioikeuksista. Eliitin riippuvuus äänestävistä kansalaisista on EU:ssakin hyvin ohut verrattuna demokraattiseen valtioon. Europarlamentaarikot kuuntelevat EU:n johtajien aivoituksia tarkemmin kuin omien äänestäjiensä, ja tulevat neuvomaan näille, miten pitäisi toimia.

Samoin kuin Neuvostoliiton johto, EU:n johtajat voivat tehdä kansalaisten kannalta hyvinkin tuhoisia päätöksiä ilman, että heillä olisi vaaraa joutua niistä vastuuseen. EU:n mahtavimmat voivat myös rikkoa sääntöjä ilman rangaistuksen pelkoa, sillä toimivaa oikeusjärjestelmää ei ole – niin kuin ei ollut Neuvostoliitossakaan.

Eräs perusongelma Neuvostoliitossa oli moraalin ohuus tai peräti puuttuminen. Viimeistään finanssi- ja velkakriisi ovat paljastaneet samaa EU:n osalta. Mitä etelämmäksi EU:ssa mennään, sen heikommaksi osoittautuu yleinen moraali. Liian moni petkuttaa valtiota/EU:ta parhaansa mukaan. Neuvostoliitossa oli ankarat rangaistukset rikoksista, mutta se ei näyttänyt estävän valtiolta varastamista. EU:ssa ei vastaavaa pelotetta ole, joten voi ennustaa ongelman pahenevan.

Toki näillä kahdella yhteisöllä on eroavuutensakin. Neuvostoliitto oli sosialistinen, EU puolestaan markkinatalouden nimiin vannova kapitalistinen yhteisö. Tässä eroavuudessa on kuitenkin se yhtäläisyys, että myös EU:ssa suhtaudutaan yhteisön perusajatukseen vakavan ideologisesti. EU-johtajien juhlapuheissa kuultaa sama järkkymätön usko oman ideologian ylivoimaisuuteen kuin aikoinaan Neuvostoliitossa. Järjestelmässä ei ole puutteita, eikä sellaisista saa puhua. Eri mieltä olevat pienet maat palautetaan ruotuun nopeasti.

EU:sta on ollut omat hyötynsäkin, eikä siis ole syytä toivoa sen hajoamista. Silti on tarpeen tunnustaa EU:n heikkoudet sekä pyrkiä korjaamaan niitä. Velkakriisin ratkaisuksi tarjottu liittovaltiokehitys ei kuitenkaan vakuuta. Mitä enemmän valtaa siirretään Brysseliin, sen vaikeampaa tulee elämä ”suuren ja mahtavan” reuna-alueilla olemaan.

On paradoksaalista puhua demokratiasta ja parlamentarismista kansallisten parlamenttien kohdalla, jos ollaan siirtämässä näiltä valtaa yhä epädemokraattisemmaksi käyvälle valtioliitolle. Kansalaiset eivät halunne samanlaista tilannetta kuin maassamme aikoinaan vallitsi: valtioneuvoston sijasta ylin tosiasiallinen päättävä elin oli neuvostovaltio."

 
Kyllä Neuvostoliitosta saattoi erota, se oli ihan kirjattu unionin perustuslakiinkin, ja lopulta kaikki neuvostotasavallat tätä oikeutta käyttivätkin.
 
Suomen asevoimia ei sentään ole romutettu. Itseasiassa useimmat tunnetut tunnusmerkit kertovat muuta. Reservin pääluvun pienentäminen on vielä sopinut tiettyyn rehellisyyden raamiin eli mainittu luku on siirtynyt vastaamaan tosiolevia realistisia mahdollisuuksia ja resursseja.

Vai pitäisikö asiaa esittää näin: Suomen puolustusvoimia ei ehditty romuttaa.

Olisi syytä toisinaan myös pohtia sitä, että mikä olisi ollut PV:n tie mikäli Venäjä ei olisi valloittanut Krimiä ja aloittanut edelleen jatkuvaa sotilasoperaatiota ja separatismia Itä-Ukrainassa. Mikäli näennäinen rauhantila olisi jatkunut, olisi Suomessa ollut helpompaa jatkaa puhetta siirtymisestä ammattiarmeijaan ja esille olisi epäilemättä nostettu esille puolustusvoimiin kohdistuvat lisäleikkaukset - etenkin jos taloudellinen tilanne Suomessa ei olisi parantunut. Mikä toki saattaisi olla nyt hiukan hiukan parempi jos Venäjä ei olisi aloittanut omia operaatioitaan Ukrainassa ja näin EU ei olisi koskaan tullut langettaneeksi Venäjälle sanktioita, joihin Venäjä sitten vastasi omilla sanktioillaan -> jotka erityisesti purevat Suomeen.

Perusteena ammattiarmeijaan siirtymiselle olisi varmasti käytetty entistä enemmän rauhan tilaa ja Ruotsin esimerkkiä, jos ei olisi eletty kriisin aikaa, tällaisille puheille olisi löytynyt kannattajansa ja pahimmassa tapauksessa tämä tie olisi johtanut tilanteeseen, jossa Suomi olisi valinnut Ruotsin tien ja ryhtynyt muuttamaan puolustusvoimia ammattiarmeijan suuntaan.

Nyt nämä tällaiset puheet ovat lähes tyystin lakanneet, lukuunottamatta pientä marginaalissa olevaa porukkaa - kukaan vakavasti otettava poliitikko (vasemmistoa lukuunottamatta) ei edes ryhdy ehdottomaan PV:n ajamista alas tässä maailmantilanteessa. Tai siirtymistä ammattiarmeijaan. Meidän onnemme ehkäpä tietty "hämäläinen hitaus" ja varovainen reagointi. Ei syöksytty eturiviin purkamaan asevelvollisuusarmeijaa vaan tarkkailtiin taustalta ja nyt tämä valittu strategia näyttää oikealta siinä missä Ruotsi ja moni muu maa joutuu reivaamaan kurssiaan. Rauha ei ollutkaan ikuinen...

vlad
 
Vai pitäisikö asiaa esittää näin: Suomen puolustusvoimia ei ehditty romuttaa.

Olisi syytä toisinaan myös pohtia sitä, että mikä olisi ollut PV:n tie mikäli Venäjä ei olisi valloittanut Krimiä ja aloittanut edelleen jatkuvaa sotilasoperaatiota ja separatismia Itä-Ukrainassa. Mikäli näennäinen rauhantila olisi jatkunut, olisi Suomessa ollut helpompaa jatkaa puhetta siirtymisestä ammattiarmeijaan ja esille olisi epäilemättä nostettu esille puolustusvoimiin kohdistuvat lisäleikkaukset - etenkin jos taloudellinen tilanne Suomessa ei olisi parantunut. Mikä toki saattaisi olla nyt hiukan hiukan parempi jos Venäjä ei olisi aloittanut omia operaatioitaan Ukrainassa ja näin EU ei olisi koskaan tullut langettaneeksi Venäjälle sanktioita, joihin Venäjä sitten vastasi omilla sanktioillaan -> jotka erityisesti purevat Suomeen.

Perusteena ammattiarmeijaan siirtymiselle olisi varmasti käytetty entistä enemmän rauhan tilaa ja Ruotsin esimerkkiä, jos ei olisi eletty kriisin aikaa, tällaisille puheille olisi löytynyt kannattajansa ja pahimmassa tapauksessa tämä tie olisi johtanut tilanteeseen, jossa Suomi olisi valinnut Ruotsin tien ja ryhtynyt muuttamaan puolustusvoimia ammattiarmeijan suuntaan.

Nyt nämä tällaiset puheet ovat lähes tyystin lakanneet, lukuunottamatta pientä marginaalissa olevaa porukkaa - kukaan vakavasti otettava poliitikko (vasemmistoa lukuunottamatta) ei edes ryhdy ehdottomaan PV:n ajamista alas tässä maailmantilanteessa. Tai siirtymistä ammattiarmeijaan. Meidän onnemme ehkäpä tietty "hämäläinen hitaus" ja varovainen reagointi. Ei syöksytty eturiviin purkamaan asevelvollisuusarmeijaa vaan tarkkailtiin taustalta ja nyt tämä valittu strategia näyttää oikealta siinä missä Ruotsi ja moni muu maa joutuu reivaamaan kurssiaan. Rauha ei ollutkaan ikuinen...

vlad
Samaa hämäläisyyttä osoitetaan myös monessa muussa asiassa. Katsotaan ensin mitä muut tekevät ja tehdään sitten perässä. Ehkä kuitenkin uusien säännösten käyttöönotossa teemme poikkeuksen; uskallamme ottaa ne käyttöön jopa ajoissa.
 
Back
Top