EU - onko järkee vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vlad
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kalle Isokallio kiteyttää tänn iltalehdessä pääsuunnat. "Jäsenyyttä kannattaa tarkastella jatkossa sen mukaan pystyykö Suomi löytämään itselleen kumppaneita jotka tavoittelevat vapaan kaupan unionia vai viekö etelän maat unionia kohti vapaamatkustajien liittoa. "

Se että suomen kanssa asiasta vaivaa näkevä englanti lähti, eikä heti osaa sanoa kenelle asia olisi ns.sydämen asia kertoo kuinka huonossa tilassa eu on. Se on täydellisessä umpikujassa jos tavoite on kaiken parantuminen erityisesti meille rehellisille kansoille. Tiukka runnominen kohti liitovaltiota taitaa olla ainoa pelastus. Muita maita kiinnostaa lähinnä muut asiat joissa on sisäpolitiikka reilusti mukana. Kuten Ranska. Eikä Saksakaan mamukriisin alla kauheasti eroa.
Ennustan että seuraava lähtijä eu:sta on fransmannit. Onko Le Pen se, vai onko Le Pen este että oikea eu kriittinen joka ei ole tyhmä rasisti pääsisi valtaan.

Kuuluu muuten myös nykypäivän hulluuteen. Et voi olla aito maahanmuuttokriittinen reaalipolitiiko. Sellaista ei ole.

Voi olla näinkin. Itselleni yhteisvaluutasta on ollut pelkästään hyötyä. Siinä on säästynyt monet valuuttariskit ja niihin varautumiset..varmasti satojen tuhansien arvosta todennäköisesti enemmänkin. Toisekseen Suomi ei omalla valuutta-alueellaan olisi kyennyt tarjoamaan asiallisia ja vakaita rahoituspalveluja. Korot ovat pysyneet koko Euro-ajan erittäin kohtuullisina ja ennustettavina. Niissä yritykset ovat säästäneet varmasti kymmeniä (jollei satoja)miljardeja Suomen jäsenyysaikana.

Itse en ole maksanut yhdenkään etelän maan valuuttavelkoja..tai jos Suomi on maksanut verokertymistään niin siinä tapauksessa tietysti. Olen hyötynyt niin paljon että maksan ne mielelläni. Ainakaan valuuttajärjestelmän sääntöjen mukaan Suomen ei olisi ollut pakko maksaa muiden maiden alijäämiä, mutta poliitikot tietenkin siihen suostuvat. Johtuukohan siitä että Suomen oma julkishallinto on jo korjaamattomalla tavalla kuralla ja saatamme (siis valtio, ei yritykset) tarvita pian itsekin avustusta.

Siitä olen suhteellisen varma ettei suomalainen teollisuus, yrittäjyys ja muu liike-elämä tule siirtymään takaisin mihinkään mikkihiirivaluuttaan..Toisaalta velkainen julkishallintokaan ei hyötyisi korkojen noususta ja devalvoinnista. Siksi en usko poliitikkojenkaan haikailevan omaa valuuttaa. Se olisi melkoinen kuolinisku jo entuudestaan maailman korkeimman kokonaisveroasteen maalle..

Sinällään minulle ei ole enää mitään merkitystä minkälaisia valuuttapäätöksiä Suomessa tehdään. Olen varautunut jo siten ettei juurikaan haittaa vaikka otettaisiin käyttöön oma valuutta ja devalvoitaisiin sitä vaikka miljardi prosenttia..se sataisi vain laariin. Likimain tä.ysimääräisesti

Se että EU:n poliittinen puuttuminen jäsenmaiden sisäpoliittisiin päätöksiin loppuisi ei vähennä tarvetta samanmielisten, vapaiden markkinatalousmaiden yhtenäiseen talousalueeseen. Itse asiassa jatkossa tarvitaan jopa suurempi yhtenäinen tuotantotalous/markkina-alue. Se voisi kattaa esim. EU:n, USA:n, muun Pohjois-Amerikan, Australian ja ehkä vielä Japanin jne. Siinä olisi oma paikkansa myös pikkuruiselle Suomelle.

Tottahan tällaiselle markkinatalousmaiden liittoutumalle on myös vastustajia. Veikkaanpa että ne ovat monessa tapauksessa samoja jotka tälläkin hetkellä nakertavat EU:n yhtenäisyyttä..

Osuin oikeaan.. Tiesinhän minä mistä suunnasta niitä demokraattisen maailman ja vapaan markkinatalouden vastustajia löytyy.

Kaiken lisäksi tällaista länsimaiden yhteistä talousjärjestelmää syytetään kommunistiseksi...juuri samalla tavalla kuinka siellä "Lenin'in korkeakoulussa" on opetettu..

Itse asiassa juuri tälläkin hetkellä on käynnissä USA:n ja EU:n keskinäiset kauppaneuvottelut..
https://fi.wikipedia.org/wiki/Transatlanttinen_kauppa-_ja_investointikumppanuus

Varmaan kysymys on kommunistien salajuonesta - eikö vain olekin?

Ensin ajattelin että onko tänne ryhtynyt kirjoittelemaan ystaväni Björn tai ehkäpä Antti on aloittanut julkisen debaatin, mutta kun tuo Björn on Ranskassa käppäilemässä linnansa käytävillä ja Antti lapio paskaa Sundsbergissä niin eivät he oikein voi olla täällä?

Olen hieman hämilläni ja tämähän ei koske sinua eikä ole missään tapauksessa minkäänlainen vihjaus edes, vuosia sitten tapasin varakkuuttaan ja menestystään hehkuttaneen tyypin jolla toden totta oli suuria summia ja Asiakastiedon rekisteri koostui kymmenistä ellei sadoista sivuista harmi vain etten ymmärtänyt uskoa häneen kun tuo koulutus on jäänyt niin vähäiseksi ja en ollut tarpeeksi juovuksissa että nuo hänen velat olisi vaihtuneet saataviksi.
Tämähän ei missään tapauksessa koske sinua, osoittaa miten rajoittunut persoona minä olen.

On hienoa että kaltaisesi menestynyt henkilö kannattaa EU`ta koska silloin minäkin voin joskus todella tuntea Björnin ja Antin.

Taisi kyllä osittain jurpin kritiikki osua....

Oikein yritin kaivaa tuosta viestisi yllä olevasta jotain muutakin kuin pelkkää henkilöön käyvää. Mutta ei löytynyt. :rolleyes:

Oikein yritin kaivaa tuosta viestisi yllä olevasta jotain muutakin kuin pelkkää henkilöön käyvää. Mutta ei löytynyt. :rolleyes:

Olisit ehken lukenut jurpin postauksen ennemmin.....

Osuin oikeaan.. Tiesinhän minä mistä suunnasta niitä demokraattisen maailman ja vapaan markkinatalouden vastustajia löytyy.

Kaiken lisäksi tällaista länsimaiden yhteistä talousjärjestelmää syytetään kommunistiseksi...juuri samalla tavalla kuinka siellä "Lenin'in korkeakoulussa" on opetettu..

Itse asiassa juuri tälläkin hetkellä on käynnissä USA:n ja EU:n keskinäiset kauppaneuvottelut..

Viimeksi muokattu:

Joo, oli sitä siinäkin.

Kerro suoraan mikä nyppii?

Jos minun taustani hiertää niin kysymys kuuluukin kun esität suurta Israelin ystävää niin olisiko Israelia edes enään olemassa jos Yhdysvallat ei rahoittaisi ja aseistaisi Israelia?

Tulisiko tukea EU`lta vai olisiko maa pyyhkäisty jo aikaa sitten mereen? muistini mukaan 67 sodan jälkeen Ranska asetti Israelin aseseidenvienti kieltoon ja joka kerta Yhdysvallat on torpannut jokaisen Israelin tuomitsevan YK`n päätöslauselman.

Tämän kerroin vain siksi että kannatan Israelin tukemista ja vaikka sinua kuinka nyppii niin sillä ei ole mielipiteisiini mitään vaikutusta.

En ilmeisesti ole ainoa jolla samoja ajatuksia...?

http://euvostotaivas.blogspot.fi/2016/07/neuvostoliiton-nykypaiva-kukkii-lannessa.html

Neuvostoliiton nykypäivä kukkii lännessä

Euvostotaivas on ollut hiukan reissussa, joten hän ei ole ehtinyt kommentoida viime viikon hyytäviä tapahtumia. Silmät ja korvat ovat silti olleet avoinna. Katastrofimme näyttää kulkevat tukevasti raiteillaan kohti huipennustaan. Blogisti Tuonen Joutsen on juuri ottanut esille suomalaisiin pesiytyneen, nykyhetkeen päivittyneen version.

Euvostolippu salossa 28.7.2016. Suomen
siniristippua oli turha hakea. Euvosto-
mielisyyden julistusta selkeimmillään.
Blogistin mainitsema suomalaisten pykäläuskoisuus onkin tasoittanut tietä hyväksymään lähes kaikki Brysselistä valuvat direktiivit huolimatta siitä, kuinka haitallisia ne omalla paikallisella tasollamme ovatkaan. Siinä sivussa merkittävää, vaikutusvaltaista vastustusta ei ole ilmennyt tiettyjen poliitikkojen toimille, joilla isänmaata on käytetty pelimerkkinä oman henkilökohtaisen uran rakentamisessa.

Vaikka euvostouskoiset politrukkimme hännystelijöineen muuta väittävät, Brysselin kolhoosi muovautuu yhä enemmän uudeksi Neuvostoliitoksi eliitin pyrkiessä keinoja kaihtamatta tekohengittämään Eurooppa projektiaan. Toki uusi versio kantaa ulkoisesti hiukan eri vaatteita kuin bolsevikkien toteuttama. Kun pääpolitrukki Juncker tahollaan uhoaa rajojen olevan avoinna huolimatta mistä tahansa murhenäytelmistä, se paljastaa kansanainesten ja kansojen sekoittamisen merkityksen syvyyden Brysselin ajattelussa (vrt Stalinin toimeenpanemat kansojen siirrot). Nykypäivän tragedia on se, että pankiirit apureineen ovat saaneet Euroopan kansat toteuttamaan vapaaehtoisesti monet kohtalokkaat päätökset, joiden vaatiminen ennen olisi synnyttänyt sotia. Kaiken lisäksi euvostopolitrukkiemme tärkeimpiä iskulauseita on ollut ”rauhantilan” säilyttäminen!

Mihin ihmeeseen sotia enää tarvitaan, jos kansallisvarallisuus, lainsäädäntö, verotus ja rajat luovutetaan kabineteissa laukaustakaan ampumatta? Hallitsematon tekijä yhtälössä on ollut kulttuurien sekoittamiseen liittynyt väistämätön toisilleen perimmältään vihamielisten uskontojärjestelmien sotkeminen samaan läjään. Koska toinen on säilyttänyt dynaamisuutensa toisen alistuminen antaa tilaa toiselle, näennäinen rauhanomaisuus on säilynyt näihin päiviin asti, mutta kyseessä on ollut ainoastaan näköharha. Käenpoikakin nakkaa viimein pesästä kilpailevat poikaset. Tosiasioiden järjestelmään kiinni leivottu kieltäminen ja kiertoilmaisut ovat selkeitä neuvostomenetelmiä, jotka Brysselin palvelijat ovat perineet.

Aatteellisen oikeaoppisuuden symbolina voimme pitää muun muassa juuri pidettyä Joensuun kaupungin lanseeraamaa euvostoliputuksen päivää. Matkallaan Euvostotaivas sai havainnoida liputusta eräässä suomalaisessa pikkukaupungissa, jossa katse turhaan haki tähtilippujen rivistöstä omaa siniristiämme. Näin pitkälle on siis tultu, että pääkonttorin lippu saa täysin korvata väistyvien polvien tekemien uhrausten tärkeimmän symbolin ”Euroopan yhtenäisyyden ja yhteistyön merkityksen” vuoksi. Huolimatta euvostoagendan mantereellemme kollektiivisesti tuottamasta kaaoksen syvenemisestä, yksittäiset tahot siis yhä kiirehtivät vakuuttelemaan sekä hallinnolle että itselleen palavaa uskollisuuttaan. Siinä on jotain 2010-luvun stahanovilaisuutta. Tehtaiden sulkeuduttua fyysinen iskurityöläisen palvelualttius täytyy korvata henkisellä oikeaoppisuudella.

Vekkulina yksityiskohtana Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson on julistanut, ettei hänen kiertämissään kesätapahtumissa ole joutunut kuuntelemaan ainuttakaan huolestunutta puheenvuoroa monikulttuurisuudesta. Sen sijaan:

Ihmisiä huolettaa työttömyyden korkea taso, pienituloisten eläkeläisten toimeentulo ja pärjääminen, haja-asutusalueiden tulevaisuuden näkymät, asenteiden koventuminen, kaupunkien korkeat asumiskustannukset, nuorten työllistymismahdollisuudet ja hallituksen epäoikeudenmukainen leikkauspolitiikka

Mietitäänpäs nyt hetki käsi sydämellä, mitä kansainvaellukset, maahanmuuttajien keinotekoinen pumppaaminen työmarkkinoille ynnä monet Euvostoliiton oloihimme soveltumattomat direktiivit vaikuttavat esimerkiksi asumiskustannuksiin ja asuntopulaan tai entisestäänkin huteraan työllisyystilanteeseemme. Mitä leikkaustarvetta budjettiin syntyykään matu-bisneksen avoimen piikin vuoksi. Euvostoliitossa dogmatisoidun ideologian vuoksi saatetaan toki seurauksista puhua, mutta syiden erittely onkin huomattavasti vaikeampaa. Sensuurista ja tiedonvälityksen ongelmista Tuonen Joutsen kirjoittaa selkeästi blogissaan, joten en siihen puutu tässä.

Emme siis itsessämme ole Neuvostoliitto, vaan provinssimme halajaa vaiennetuista soraäänistä huolimatta yhä kiinteämpää Neuvostojen maata, joka kokoontuu Brysselin ”kremlissä”.

Ensin ajattelin että onko tänne ryhtynyt kirjoittelemaan ystaväni Björn tai ehkäpä Antti on aloittanut julkisen debaatin, mutta kun tuo Björn on Ranskassa käppäilemässä linnansa käytävillä ja Antti lapio paskaa Sundsbergissä niin eivät he oikein voi olla täällä?

Olen hieman hämilläni ja tämähän ei koske sinua eikä ole missään tapauksessa minkäänlainen vihjaus edes, vuosia sitten tapasin varakkuuttaan ja menestystään hehkuttaneen tyypin jolla toden totta oli suuria summia ja Asiakastiedon rekisteri koostui kymmenistä ellei sadoista sivuista harmi vain etten ymmärtänyt uskoa häneen kun tuo koulutus on jäänyt niin vähäiseksi ja en ollut tarpeeksi juovuksissa että nuo hänen velat olisi vaihtuneet saataviksi.
Tämähän ei missään tapauksessa koske sinua, osoittaa miten rajoittunut persoona minä olen.

On hienoa että kaltaisesi menestynyt henkilö kannattaa EU`ta koska silloin minäkin voin joskus todella tuntea Björnin ja Antin.

En tunne ystäviäsi Björniä enkä Anttia, enkä myöskään tunne itseänikään taloudellisessa mielessä varsinaisesti rikkaaksi.

Sillä että jo nuorena lähdin ulkomaille (mikä ei vielä siihen aikaan ollut niin tavallista kuin nykyään) olen kartuttanut kielitaitoani ja kansainvälistä kaupallista osaamista. Näitä oppeja olen kyennyt hyödyntämään sekä töissäni että yrittäjänä, vähintäänkin kohtuullisella menestyksellä. Tottahan siitä on aikojen myötä kertynyt myös henkilökohtaista taloudellista hyötyä, samalla tavalla kuin monille muillekin työnsä ja asiansa säntillisesti hoitaneille kansalaisille. Olen saanut tehdä monella tavalla mielenkiintoisia tehtäviä. Tässä mielessä olen pitänyt itseäni rikkaana ja jopa osittain etuoikeutettuna. Olen tyytyväinen tekemisiini, ei niissä ole mitään tarvetta vähättelyyn tai "perisuomalaiseen häpeilevään kursailuun".

Olen myös elänyt ja päässyt ikään kuin aitiopaikalta näkemään sen murroksen jonka Suomi on käynyt läpi 1975-2010 välisenä aikana. Olen käytännön tasolla nähnyt ne mittaamattoman suuret hyödyt joita Suomi (suomalaiset yritykset, työntekijät ja koko kansantalous) sai EU:n jäsenyyden ja Euron myötä 1990-luvun loppupuolella.

EU:n jäsenyyden hyötyjä ei himmennä se että ministerit Vanhanen/kepu ja Katainen/kok tekivät Suomen historian suurimman ja kalleimman talouspoliittisen virheen ryhtyessään ns. velkaelvytykseen ja ennen kaikkea, kohdistamalla sen julkishallintoon.

P.S. Tein jonkin verran kauppaa Neuvostoliittoon ja sen hajoamisen jälkeen Venäjälle. Sen myötä opin tuntemaan sekä Venäjää että venäläisiä. Aika usein hain vientilupia USA:n konsulaatista. Uskon tietäväni jopa käytännön tasolla mikä ero on kommunismilla ja kapitalismilla. En väitä tietäväni kaikkea muttei minulle koskaan syntynyt ongelmia asioiden hoitamisessa.

En tällä avautumisellani hae mitään erityistä merkitystä tähän nettikeskusteluun..jokainen voi/saa tietenkin kirjoittaa mitä haluaa ja minkälaisia mielipiteitä tahansa. Tottahan kirjoittajilta löytyy myös monenlaisia motiiveja tekemisilleen.. jääköön mode'itten murheeksi se että jutut säilyy jollain tasolla asiallisina..

En tunne ystäviäsi Björniä enkä Anttia, enkä myöskään tunne itseänikään taloudellisessa mielessä varsinaisesti rikkaaksi.

Sillä että jo nuorena lähdin ulkomaille (mikä ei vielä siihen aikaan ollut niin tavallista kuin nykyään) olen kartuttanut kielitaitoani ja kansainvälistä kaupallista osaamista. Näitä oppeja olen kyennyt hyödyntämään sekä töissäni että yrittäjänä, vähintäänkin kohtuullisella menestyksellä. Tottahan siitä on aikojen myötä kertynyt myös henkilökohtaista taloudellista hyötyä, samalla tavalla kuin monille muillekin työnsä ja asiansa säntillisesti hoitaneille kansalaisille. Olen saanut tehdä monella tavalla mielenkiintoisia tehtäviä. Tässä mielessä olen pitänyt itseäni rikkaana ja jopa osittain etuoikeutettuna. Olen tyytyväinen tekemisiini, ei niissä ole mitään tarvetta vähättelyyn tai "perisuomalaiseen häpeilevään kursailuun".

Olen myös elänyt ja päässyt ikään kuin aitiopaikalta näkemään sen murroksen jonka Suomi on käynyt läpi 1975-2010 välisenä aikana. Olen käytännön tasolla nähnyt ne mittaamattoman suuret hyödyt joita Suomi (suomalaiset yritykset, työntekijät ja koko kansantalous) sai EU:n jäsenyyden ja Euron myötä 1990-luvun loppupuolella.

EU:n jäsenyyden hyötyjä ei himmennä se että ministerit Vanhanen/kepu ja Katainen/kok tekivät Suomen historian suurimman ja kalleimman talouspoliittisen virheen ryhtyessään ns. velkaelvytykseen ja ennen kaikkea, kohdistamalla sen julkishallintoon.

P.S. Tein jonkin verran kauppaa Neuvostoliittoon ja sen hajoamisen jälkeen Venäjälle. Sen myötä opin tuntemaan sekä Venäjää että venäläisiä. Aika usein hain vientilupia USA:n konsulaatista. Uskon tietäväni jopa käytännön tasolla mikä ero on kommunismilla ja kapitalismilla. En väitä tietäväni kaikkea muttei minulle koskaan syntynyt ongelmia asioiden hoitamisessa.

En tällä avautumisellani hae mitään erityistä merkitystä tähän nettikeskusteluun..jokainen voi/saa tietenkin kirjoittaa mitä haluaa ja minkälaisia mielipiteitä tahansa. Tottahan kirjoittajilta löytyy myös monenlaisia motiiveja tekemisilleen.. jääköön mode'itten murheeksi se että jutut säilyy jollain tasolla asiallisina..

Mietinkin sinun taitavaa argumentointia EU`n hyvistä puolista monet niistä asioista joita tuot esiin onkuin taivaanrannan maalailua , että mistä tuo mahtaa johtua koska lähes samaan aikaan on SOME ja lehdistö räjähtänyt kertomuksista miten auvoinen paikka EU on ja mitä hyötyjä siitä on.

Pienen tarkastelun ja parin puhelin soiton jälkeen selvisi että EU Komissio on aloittanut jukisuus kampanian vakuutaakseen EU kansalaiset siitä ettei uutta Brexitiä kannata tehdä ja tähän kampaniaan on värvätty amattilaisia ja mukaan kirjoitteluun on saatu myöskin ihmisä joilla ei ole mitän muuta intressiä kuin palava EU usko.

Tälläisiä samanlaisia kirjoitus ja SOME kampanioita onkin lähtenyt liikkelle läpi koko EU alueen, kyseessä on siis ihan tavallinen propaganda kampania samanlainen kuin mikä aloitettiin matu vyöryn alkaessa.

Päivän ote EU propagandasta Hesarista, älkää olko hölmöjä ja uskoko näitä Brysselin kellokkaita nyt teitä viedään kuin litranmittaa ja kertokaa kaikille tutuillenne tästä propagandasta sillä jos yhteiskunta ei pysy pystyssä ilman jatkuvaa propagandaa niin siinä on todella jotain vikaa.

http://www.hs.fi/paivanlehti/30072016/a1469769457543
Yli 20 vuotta avoimia rajoja – näin Suomi on hyötynyt EU:n vapaasta liikkuvuudesta
Britannia haluaa eroon EU:sta ja muista jäsenmaista tulevista siirtolaisista. Saksaan muuttanutta Mia Toivolaa vapaa liikkuvuus on hyödyttänyt paljon.

http://www.hs.fi/paivanlehti/30072016/a1469768186495

Europarlamentaarikko Nils Torvalds: ”Häviämme kilpailussa, jos EU hajoaa”
HS:n Lauantaivieras-haastattelussa europarlamentaarikko Nils Torvalds (r) miettii, millaisessa maailmassa hänen lapsenlapsensa joutuvat elämään.

http://www.hs.fi/paivanlehti/30072016/a1469756867236

Katainen Nykypäivässä: ”EU:sta tuli rutto”
Jyrki Kataisen mukaaneurokriisi muutti suhtautumisen EU:hun

Mietinkin sinun taitavaa argumentointia EU`n hyvistä puolista monet niistä asioista joita tuot esiin onkuin taivaanrannan maalailua , että mistä tuo mahtaa johtua koska lähes samaan aikaan on SOME ja lehdistö räjähtänyt kertomuksista miten auvoinen paikka EU on ja mitä hyötyjä siitä on.

Pienen tarkastelun ja parin puhelin soiton jälkeen selvisi että EU Komissio on aloittanut jukisuus kampanian vakuutaakseen EU kansalaiset siitä ettei uutta Brexitiä kannata tehdä ja tähän kampaniaan on värvätty amattilaisia ja mukaan kirjoitteluun on saatu myöskin ihmisä joilla ei ole mitän muuta intressiä kuin palava EU usko.

Tälläisiä samanlaisia kirjoitus ja SOME kampanioita onkin lähtenyt liikkelle läpi koko EU alueen, kyseessä on siis ihan tavallinen propaganda kampania samanlainen kuin mikä aloitettiin matu vyöryn alkaessa.

Päivän ote EU propagandasta Hesarista, älkää olko hölmöjä ja uskoko näitä Brysselin kellokkaita nyt teitä viedään kuin litranmittaa ja kertokaa kaikille tutuillenne tästä propagandasta sillä jos yhteiskunta ei pysy pystyssä ilman jatkuvaa propagandaa niin siinä on todella jotain vikaa.

http://www.hs.fi/paivanlehti/30072016/a1469769457543
Yli 20 vuotta avoimia rajoja – näin Suomi on hyötynyt EU:n vapaasta liikkuvuudesta
Britannia haluaa eroon EU:sta ja muista jäsenmaista tulevista siirtolaisista. Saksaan muuttanutta Mia Toivolaa vapaa liikkuvuus on hyödyttänyt paljon.

http://www.hs.fi/paivanlehti/30072016/a1469768186495

Europarlamentaarikko Nils Torvalds: ”Häviämme kilpailussa, jos EU hajoaa”
HS:n Lauantaivieras-haastattelussa europarlamentaarikko Nils Torvalds (r) miettii, millaisessa maailmassa hänen lapsenlapsensa joutuvat elämään.

http://www.hs.fi/paivanlehti/30072016/a1469756867236

Katainen Nykypäivässä: ”EU:sta tuli rutto”
Jyrki Kataisen mukaaneurokriisi muutti suhtautumisen EU:hun

:solthum: no niin mp.net on tämänkin asian kertonut ensimmäisenä...:salut:

Kukaan ei uskalla sanoa miilloin rysähtää ja tesikin on tehty sellaiseksi ettei sitä voi reputtaa koska jos näin olisi käynyt niin romahdus olisi ollut selvio ja testi julkaistiin juuri loma ajan kynnyksellä jotta turbulenssi olisi mahdollisimman pieni.
Italialaispankilta surkea tulos stressitestissä - myös useampi muu horjui
FinanssialaPankitRahoitusKansantalousEUSijoittaminen

2016074752525.jpg

Italailainen Monte dei Paschi di Siena on maailman vanhin edelleen toiminnassa oleva pankki.KUVA: GETTY IMAGES
Italialainen Monte dei Paschi oli odotusten mukaisesti heikoin testiin osallistunut pankki. Parannettavaa löytyi monelta muultakin euroooppalaispankilta.

Useampi Euroopan suurpankki voisi horjua vaikeassa markkina- tai taloustilanteessa, selviää Euroopan pankkiviranomaisen EBAn tekemistä pankkien stressitestistä. Kokonaisuutena EBA arvioi Euroopan pankkisektorin kestävän vaikeassakin tilanteessa.

Stressitestissä tarkasteltiin pankkien mahdollisuuksia selviytyä vaikeista markkina- tai talousolosuhteista nykyisen pääoman turvin vuoden 2018 loppuun asti. EBA julkaisi stressitestin tulokset perjantaina illalla.

Yksi eniten julkisuutta saaneista ongelmapankeista, italailainen Monte dei Paschi di Siena on stressitestin perusteella huomattavan heikossa kunnossa. Monte dei Paschin vakavaraisuutta kuvaava suhde (core tier 1, CET1) putosi stressitestin olosuhteissa peräti 2,2 prosenttia miinukselle eli ajautui käytännössä konkurssiin. Sen vakavaraisuussuhde tippui testissä peräti 14 prosenttiyksikköä.

Lain mukaan pankkien core tier 1 -vakavaraisuus ei saa painua alle 4,5 prosenttiin. Euroopan keskuspankki, joka valvoo euroalueen suurimpia pankkeja, pitää 5,5 prosentin vakavaraisuutta kriittisenä rajana pankin vakavaraisuudelle.

Irlantilaispankki Allied Irish Banks oli testin toiseksi heikoin suoriutuja. Sen vakavaraisuussuhde tippui testiolosuhteissa 8,8 prosenttiyksikköä 4,3 prosenttiin.

Markkinoilla hyljeksityn Deutsche Bankin vakavaraisuus tippui stressitestin olosuhteissa 7,8 prosenttiin nykyisestä noin 11 prosentista. Myöskään Royal Bank of Scotlandin menestys ei ollut mairitteleva. Sen vakavaraisuus tippui stressitestissä miltei puolella 8,1 prosenttiin.

Kolmella neljäsosalla testiin osallistuneista 51 pankista CET1 -pääoma pysyi yli kahdeksassa prosentissa. Keskimäärin vakavaraisuus tippui testiin osallistuneilla pankeila 9,4 prosenttiin nykyisestä 13,2 prosentista.

Suomalaispankeista testiin osallistuivat Nordea ja OP. Niiden vakavaraisuus säilyi testissä selvästi keskivertoa paremmalla tasolla. Nordean pääoma tippui testiolosuhteissa 16,5 prosentista 14,1 prosenttiin. OP:lla CET1-vakavaraisuus laski testiolosuhteissa 19,5 prosentista 14,9 prosenttiin.

Italialaispankki ennakoi
Pankit saivat tietää stressitestin tulokset etukäteen. Bloombergin mukaan testistä heikoiten suoriutunut Monte dei Paschi sopi perjantai-iltana juuri ennen stressitestin tuloksia rahoitusjärjestelystä yhdysvaltalaispankkien kanssa. Sopimuksessa se myy noin 10 miljardin euron arvosta järjestämättömiä lainojaan ja saa noin 5 miljardia euroa uutta pääomaa. Italian hallitus on neuvotellut myös EU-viranomaisten kanssa Monte dei Pascin suorasta valtionrahoituksesta, toistaiseksi tuloksetta.

Monte dei Paschin ongelmat eivät tulleet markkinoille yllätyksenä. Pankin osakekurssi on tippunut 90 prosenttia viimeisen kahdeksan vuoden aikana. Pankin markkina-arvo oli perjantaina noin 900 miljoonaa euroa, alle 10 prosenttia sen tasearvosta.

Nyt tehty stressitesti poikkesi jonkin verran vuonna 2011 ja 2014 tehdyistä testeistä pankeille. Aiemmin testit ovat kohdistuneet selvästi laajempaan joukkoon Euroopan pankkeja, kun nyt tarkasteltiin vain 51 tärkeintä pankkia. Aiemmissa testeissä reputuksella on ollut selvät kriteerit, kun nyt testejä ei voinut yksiselitteisesti reputtaa.

Jan von Gerich: Keskuspankkien elvytyskyky ei ole rajaton
KeskuspankitPolitiikkaEUBrexitSijoittaminenPörssi

2016074751745.jpg

Nordean pääanalyytikko Jan von Gerich. KUVA: PEKKA KARHUNEN/KL
Nordean pääanalyytikko Jan von Gerich arvelee aamukatsauksessaan, että markkinoilla luotetaan liikaa keskuspankkien kykyyn korjata ongelmia.

Britannian EU-ero aiheutti markkinoilla shokin, mutta tilanne näyttää rauhoittuneen nopeasti. Markkinat ovat palautuneet ja osin jopa nousseet brexitiä edeltävien tasojen yläpuolelle.

Muun muassa Yhdysvalloissa osakekurssit ovat kivunneet uusiin huippulukemiin.

Suurilla elvytyspaketeilla negatiiviset seuraukset
Jan von Gerichin mukaan positiivisia markkinareaktioita selittää usko keskuspankkien kykyyn kompensoida negatiiviset shokit elvyttävällä rahapolitiikalla.

”Tämä näkyy valuuttamarkkinoilla, joilla punnan arvo ei ole palautunut, kun markkinaodotukset Bank of Englandin elvytystoimista ovat kasvaneet”, von Gerich kirjoittaa.

Brexitille ei kannata von Gerichin mielestä kohauttaa olkapäitään. Keskuspankkien elvytyskyky ei ole rajaton, ja jokainen uusi shokki kutistaa keskuspankkien vähiin käyvää elvytysvaraa.

Von Gerichin mukaan keskuspankit ovat jo pitkään tehneet entistä suurempia elvytyspaketteja, jolloin elvyttävän rahapolitiikan negatiiviset sivuvaikutukset ovat kasvaneet.

”Siinä vaiheessa kun markkinoiden usko keskuspankkien elvytyskykyyn murenee, kannattaa oikeasti olla huolissaan.”

Näyte keskuspankkien rajallisuudesta saatiin viimeksi perjantaiaamuna. Japanin keskuspankki kertoi lisäävänsä elvytystä, mutta ilmoitus ei markkinoille riittänyt. Jenin dollariarvo nousi pettymyksen seurauksena kaksi prosenttia kolmen viikon huippuihin.

Onnneksi joku sentään tässä EU uskon aikakaudella uskaltaa sanoa tosin kierrellen että jos EU`N pankkiunioni toteutetaan suunnitellulla tavalla niin Deutsche Bankin johdannaikaupan jättitappiot maksaa myös Suomaalainen asuntosäästäjä joka katsotaan samnarvoiseksi maksumieheksi kuin osakkeenomistaja jos osakkeiden avoei riitä tappioita pettämään ja aivan samoin asuntovelaallinen on lppupeleissä maksuvelvollinen.

Tosiasiassa tilanne on sellainen että EU siirtää pankkiunionilla kaikkivastuut pankeista EU alueella jokaisen pankin ja pankkien omistajien ja säästäjien sekä velallisten niskaan jolloin Deutsche Bankin johdannais tappioita maksaa kaikki.

Se voi tapahtua vaikka leikkaamalla säästöjä kuten Kyproksella tapahtui, mutta mitä tykkää Suomalainen OP`n asiakas kun tililtä leikataan kaikki yli pankkitalletus suojan ylimenevä osuus ja yrityksillä ei tätä suojaa ole joten kaikki voidaan leikata jolloin seuraava palkka jää saamatta tai huomaat aasuntolainasi suurentuneen hetkessä, tai tulee nostorajoitus tai setelit leikaataan.

Tämä oli yksinkertaistettu esimerkki miten voi Deutsche Bankin johdannaiskaupan tappiot tulla Suomalaisen maksettavaksi.

http://www.talouselama.fi/uutiset/s...ankkien-yhteisvastuuta-ei-tule-lisata-6570141

"Suomen pankit ja niiden asiakkaat kärsisivät" - FK:n Kauppi: Pankkien yhteisvastuuta ei tule lisätä

Viimeksi muokattu:
Tuupovaaran mummo saa lisää maksettavaa kun EU onni ja EU uskovaisten kaikki kansat yhdistävä projekti etenee. tosin voihan aina sanoa nouseehan ne hinnat Suomessakin.

Vielä puuttuu EU uskovaisilta 70 luvun stalinistien peruslause "todista ja kerro miksi ja miten tämä on Neuvostoliiton syytä" ja kun joutuivat oikein ahtaalle sanottiin "on monenlaisia totuksia" tämä tapahtui aina kun joutuivat ikävän totuuden eteen, vai puuttuuko sittenkään?
Roaming rokottaa suomalaisia teleyhtiöitä: "Täytyy väistämättä katsoa, mitä se vaikuttaa kotimaan hintojen kannalta"
DigitalousPalvelut

2016074752331.jpg

Roaming-muutoksia. Suomalaisoperaattorit ovat häviäjien joukossa, kun EU poistaa verkkovierailumaksuja.
Suomalaiset teleoperaattorit kuuluvat häviäjiin, kun EU poistaa ensi vuonna ulkomaiden verkko-vierailumaksut.

Täytyy väistämättä katsoa, mitä se vaikuttaa kotimaan hintojen kannalta.”

Henri Korpi
Elisan liiketoimintajohtaja

Suomalaisia teleoperaattoreita uhkaa ensi vuonna jopa kymmenien miljoonien eurojen voitonmenetys, kun roaming-maksut poistuvat EU-alueelta. Ulkomailla tapahtuvasta puhelin- ja dataliikenteestä perittävien lisämaksujen poisto voi aiheuttaa tuntuvaa nostopainetta kotimaan liittymähintoihin.

”Se voi olla meille kustannuksena joka tapauksessa kymmeniä miljoonia euroja, ja se on sellaista suuruusluokkaa oleva asia, että täytyy väistämättä katsoa, mitä se vaikuttaa kotimaan hintojen kannalta”, Elisanliiketoimintajohtaja Henri Korpi sanoo.

EU:n päätöksillä roamingin kattohintaa on laskettu käytännössä vuosittain noin kymmenen vuoden ajan. Tuorein hinnanlasku huhtikuun lopussa oli tähän asti jyrkin, se lohkaisi puheluiden ja verkkodatan roaming-maksut noin neljäsosaan aiemmasta.

Operaattoreille muutos ei ollut kivuton. Elisa ilmoitti ennen hintamuutosta ulkomaan datansiirtonopeuksien laskemisesta, mutta perääntyi päätöksestä. DNA taas laski hintoja vaaditulle tasolle vasta Viestintävirastonvaatimuksesta.

Kaikkien kolmen suurimman operaattorin edustajat kertovat, että roaming-hintojen suuri lasku huhtikuussa on lisännyt roaming-liikennettä merkittävästi.

Vaikka uusimmat vaatimukset tiesivät jonkin verran katteiden alenemista, eivät operaattorit tällä hetkellä anna viestiä akuutista hinnannoston tarpeesta kotimaassa. Kun roaming-maksut ensi vuonna poistuvat, tilanne voi olla toinen.

”Silloin joudutaan varmasti arvioimaan, joudutaanko katteen menetystä kompensoimaan kotimaan hinnoittelua muuttamalla. Siihen, joudutaanko näin tekemään, on vielä mahdotonta ottaa kantaa”, sanoo DNA:nkuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

Väisänen sanoo, että pahimmassa tapauksessa myös DNA kärsii kymmenien miljoonien mittaluokan katevajeen maksujen poistumisesta.

Ruotsalaisen Telian omistamalta ja Suomen suurimpiin teleoperaattoreihin kuuluvalta Soneralta ei kommentoitu roaming-maksujen mahdollisia vaikutuksia yhtiön liiketoimintaan.

Roaming-maksujen poistopäätös on jakanut EU-maiden teleoperaattorit käytännössä voittajiin ja häviäjiin. Suomen operaattorit näyttävät kuuluvan jälkimmäisiin.

Kilpailu on pitänyt Suomen hinnat alhaisina, ja muutos tarkoittaisi, että ulkomaisten yhtiöiden kalliimpien verkkojen käytöstä ei saisi veloittaa kuluttajilta yhtä korkeaa hintaa, kuin mikä suomalaisyhtiön pitää käytöstä ulkomaille tilittää.

Sitä vastoin paljon turisteja houkuttelevat Etelä-Euroopan maat haluavat pitää verkkovierailuista operaattorien välillä maksettavat hinnat korkeina taatakseen itselleen isot maksut turistien lähtömaiden operaattoreilta, esimerkiksi Suomesta.

”Meillä ei ole mitään erityistä halua lähteä suomalaisten hintojen korottamiseen sen takia, että voisimme lähettää rahaa Espanjaan”, tiivistää Elisan Henri Korpi.

Suomalaisten operaattoreiden mieleen olisi, jos yhtiöiden väliset maksut pienenisivät komission ehdotuksesta ja kohtuukäytön raja asetettaisiin hyvin pieneksi, mikä tarkoittaisi käytännössä roaming-maksujen osittaista säilymistä.

”Käytännössä on niin, että jos kohtuullisen käytön raja on hyvin korkea, niin se luo väistämättä paineita siihen, että korvaavat eurot täytyy jostakin kerätä, ja silloin puhutaan tyypillisesti kotimaan hinnoittelusta”, sanoo DNA:n Väisänen

Roaming ei ole suomalaisoperaattoreille mikään elintärkeä liiketoimi, sillä suomalaiset käyttävät ulkomailla puhelintaan maltillisesti.

Arto Luukkasenkin mielestä EU:lla ja N-liitolla on yhteneväisyyttä...? :cool:

Arto on varmaan "koulujakäymätön" mies, jolla ei ole kompetenssia arvioida tällaista asiaa...? :rolleyes:

Euroalueen loppusauhut?
1.8.2016 09:46 Arto Luukkanen

http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/220707-euroalueen-loppusauhut

Kuvitelkaa eteenne iso hirsitupa, jonka takka ei vedä. Takan ympärillä istuu suuri joukko ihmisiä, jotka vain istuvat kädet ristissä ja odottavat. Usko paremmasta on kova. Siitä huolimatta, että takka savuaa, sisätilaan tupruaa häkää ja tukahduttavaa katkua. Mitään ei kuitenkaan tehdä sillä ihmiset odottavat ja ovat varmoja siitä, että ”pian se alkaa vetämään”.

Kuvaus ei taida pitää paikkaansa, sillä oikeassa elämässä jokainen rientäisi ovelle hengittämään.

Euro ja kun markkinavoimien usko loppuu

Taloudessa voi käydä toisin. Joskus voi käydä niin, että ihmiset ja instituutiot toimivat järjenvastaisesti. Näin ei kuitenkaan jatku ikuisesti. Ensi herää epäilys ja sen jälkeen varovaisimmat toimivat, kunnes pian kaikki ryntäävät toiseen suuntaan.

Näin on ilmeisesti tapahtumassa myös euron suhteen.

Euron nykyinen uskottavuus johtuu siitä, että markkinat arvioivat euroalueen hallitusten poliittisen tuen riittävän. Vuosien 2008-2010-2012 euroalueen kriisi vältettiin täpärästi siten, että EU:n hallitukset päättivät toimia omia sääntöjään vastaan. Loppu on historiaa.

Kreikka pelastettiin yhdessä etelän muiden yli varojensa eläneiden valtioiden kanssa. Saksan ja Ranskan pankit toimivat päättäväisesti ja lunastivat omat huonot velkansa eurooppalaisten veronmaksajien pikavipillä.

Markkinavoimat vaikuttuivat siitä miten helposti äänestäjät nielivät – erityisesti Saksassa – tämän tulonsiirron. Oli syntynyt pyramidijärjestelmä, joka tuottaisi hetken rikkautta ja varallisuutta sen sopiville rahastajille.

Italian pankkijärjestelmä sortuu?

Nyt tilanne on vakavampi ja käyttäen alun vertausta – savu alkaa vaivata hengitystä. Italian järjestelemättömät lainat uhkaavat sen pankkisektoria. Sitä ei voi päästää kaatumaan ja siksi EU joutuu lopulta järjestelemään näitä epävarmoja luottoja. Isku on massiivinen: puhutaan yli 360 miljardista eurosta.

Tällä kertaa usko on vähissä. Viime aikojen ikävät uutiset ovat murentaneet illuusiota eurooppalaisesta solidaarisuudesta: britit hyppäsivät Titanicista omaan pelastusveneeseensä. Kaikki perustuu nyt uskoon siitä, että Saksa ei epäröi esittää Italian ja muiden budjettikurista livenneiden blankolaskuja veronmaksajilleen.

Ja jos Saksa maksaa – me maksamme. Mikäli ei maksa, euron taru on lopussa.

Mikäli tämä usko horjuu, merkitsee se kaiken loppua. Mielialaa yritetään korjata pankkien ”stressitestitutkimuksilla” ja vakuutteluilla, että kaikki on kunnossa. Näitähän tehtiin ennen edellistä kriisiä ja niiden tulokset oli masinoitu mielialan kohotukseksi. Ne kertailevat yleisölle mantroja siitä, että pankkisektori ei voi romahtaa ja niiden tuloksia märehditään hartaasti: Titanic on uppoamaton!

Loppu saapuu kuten kaikissa pyramidihuijauksissa ensin siten, että suuri yleisö alkaa kysellä ja epäröidä. Aprikoidaan sitä ovatko nämä tulppaanisipulit todella tuhansien guldenien arvoisia tai ovatko Etelämeren yhtiön tuotot todella niin korkeita tai ovatko nämä kaikki lainalla ostetut osakkeet rahansa väärtejä.

Eurostoliitto ja Neuvostoliitto

Kysymys ei ole mistään Nostradamuksen ennustuksista vaan siitä, että historia toimii ankarana opettajana.

Euron kohdalla kohtalon kysymys kuuluu seuraavasti: onko EU:n hallituksilla tarpeeksi poliittista päättäväisyyttä syöttää uudet massiiviset tulonsiirrot epäluuloisille äänestäjille? Entä jos joku lipsuu? Entä jos Saksa ei maksakaan? Entä jos pohjoiset maat eivät enää syötä rahaa tähän pyramidiin? Iso-Britannian lähtö oli EU:n päättäjillä järkytys; kansa ei äänestäkään järkevästi.

Ja kun navetasta katosi tärkeä lypsylehmä, ei ovea jätetä uudelleen raolleen. Uskoa EU:n toimintaan nakertaa myös se, että Puolaa aiotaan palauttaa ruotuun ”kurinpalautuksella” kun taas Espanja ja Portugali säästyvät menojen ylittämisestä pelkillä toruilla.

EU:n rapautuminen ja Neuvostoliiton tuhoutumisen prosessit muistuttavat toisiaan siinä, että molemmat kehityskulut alkoivat reuna-alueilta. Talouden toimittamattomuus tuhosi suunnitelmatalouden laskelmat samaan aikaan kun tehottomuus vei pohjan tuottavuuden kasvulta.

Paradoksaalisesti kyllä, markkinat voittivat Neuvostoliiton. Useat reunatasavallat toimivat jo 1970-luvulta saakka suunnitelmatalouden kannalta kurittomasti. Gosplanin suunnitelmat pyörivät siellä vain paperilla ja reuna-alueiden tasavallat noudattivat tosiasiassa omaa politiikkaansa. Georgiasta oli kannattavampaa jobata kukkia ja hedelmiä Moskovaan kuin perustaa yleisliittolaisesti hyödyllisiä tehtaita.

Paikalliset puoluepamput loivat oman mafiaverkostonsa, joiden avulla oli mahdollista kiskoa varoja niin Moskovasta kuin myös paikallisilta. Esimerkiksi Ferganan laakson puoluejohtaja Ahmadzan Adylov johti aluettaan kuin tsaari: tämä partokraatti harjoitti pimeitä bisneksiä ja johti suurta maatilaa, jossa hänellä oli oma eläintarhansa, orjatyöläisensä ja vankilansa.

Kaiken kaikkiaan Moskovan suuret investoinnit näille alueille eivät tuottaneet takaisin tarvittavia ruplia. Samaan aikaan varustelumenot nakersivat kansantalouden voimavaroja.

Rahojen loppuessa ideologiat kuolivat ja ihmisten usko loppui.

Kun usko loppuu, alkaa rapautuminen. Prosessi etenee ensin hiljaa: euron arvo laskee vähitellen ja sijoittajat alkavat varmistelemaan omistuksiaan. Epätodennäköinen mahdollisuus muuttuu ensin mahdolliseksi ja sitten todennäköiseksi. Sitten tapahtuu ns. markkinoiden ryntäys, joka musertaa kaiken. Tässä vaiheessa valtioiden ja hallitusten asettamat palomuurit ja tukiostot ovat kuin heinäsuova tulipalossa.

**

Mikäli näin käy, pienet kansantaloudet ovat silloin vaikeuksissa. Euron romahdus merkitsisi pääomapakoa, sillä rikkaat ryntäisivät pelastamaan rahojaan. Korot nousisivat kattoon. Kaikki se orastava kasvu ja työttömyyden väheneminen, joka on kovalla työllä saatu käyntiin, olisi turhaa.

Tähän saakka me olemme kituutelleet nollakasvun uralla ja säästäneet ylimääräisiä hiluja tasapainottaaksemme julkisen budjetin. Kilpailukykypaketin piti toimia mahdollisuutena laskea yritysten kuluja. Sen solmiminen onnistui epäilyksistä huolimatta.

Tämän uuden järjestelmäkriisin tullessa edelliset vanhat reseptit eivät enää kelpaa. Silloin on osattava purjehtia myös myrskyssä. EU:n voi pelastaa ainoastaan se, että se ryhtyy noudattamaan omia sopimuksiaan ja että siitä tulee todella kansanvaltainen ja vapaaehtoinen talousliitto, joka aidosti kunnioittaa kansakuntien suvereenisuutta. No bail-out!

Jos muutosta ei tule, me istumme vakaasti eurojärjestelmän loppusavussa?

Arto Luukkanen

Järvenpää

EU omaksui Neuvostoliiton sananvapaustulkinnan – ”Lopulta kukaan ei voi sanoa mitään ilman, että joku loukkaantuu”
https://www.suomenuutiset.fi/eu-omaksui-neuvostoliiton-sananvapaustulkinnan/

Toukokuun lopussa Euroopan unionin komissio ilmoitti, että se oli sopinut Facebookin, Twitterin, Youtuben ja Microsoftin kanssa käytännöistä, joilla vihapuheen leviämistä ehkäistään internetissä Euroopassa. Sopimuksen mukaan yhtiöt sitoutuvat poistamaan niille ilmoitetut vihapuheviestit yleensä vuorokauden kuluessa.
Uusi käytäntö on lähellä ennakkosensuuria, ja ulkoistaa sananvapauden rajoittamisen yksityiselle yritykselle, joka joutuu punnitsemaan erilaisten, usein ristiriitaisten ja tarkoitushakuisten ilmiantojen painoarvoa suhteessa sananvapauteen.
Sopimus pohjautuu EU:n neuvoston puitepäätökseen rasismin ja muukalaisvihan tiettyjen muotojen ja ilmaisujen torjumisesta rikosoikeudellisin keinoin. Puitepäätös on vuodelta 2008.

Mchangaman mukaan samoihin aikoihin kun EU lavensi puitepäätöksellään vihapuheen määritelmää, Yhdysvalloissa perustuslain ensimmäisessä lisäyksessä määritellyn sananvapauden ala vain laajentui ja vahvistui liittovaltion korkeimman oikeuden tekemien päätösten myötä.
– Eurooppalainen ilmaisuvapauden käsite siten kieltää tiettyjä sisältöjä ja näkökulmia, Mchangaman kirjoittaa, kun taas yhdysvaltalainen käsite rajoittaa vain sellaisen suoraan yllyttämisen, joka “todennäköisesti johtaa avoimesti laittomiin tekoihin”.

Neuvostoliitto oli aikaansa edellä?

YK hylkäsi Neuvostoliiton vaateet
Mikä siis on unohtunut? Palataan YK:n ihmisoikeuksien julistukseen vuonna 1948. Moni meistä on oppinut sen lopullisen version koulussa. Harva tietää, millaista vääntöä sen artiklasta 19 luonnosvaiheessa käytiin.
Artiklan 19 mukaan “jokaisella on oikeus mielipiteen- ja sananvapauteen; tähän sisältyy oikeus häiritsemättä pitää mielipiteensä sekä oikeus rajoista riippumatta hankkia, vastaanottaa ja levittää tietoja kaikkien tiedotusvälineiden kautta”.
Suurin osa maista olisi hyväksynyt sellaisenaan Yhdysvaltain yksinkertaisen luonnoksen, jonka mukaan sananvapaus on olemassa puheen, lehdistön ja minkä tahansa välineen muodossa. Neuvostoliitto kuitenkin esitti jatkuvasti muutosehdotuksia, joiden tarkoitus oli kieltää “suvaitsemattomuuden” ilmaisut.

Neuvostoliitto pyrki myös kieltämään “fasismin”, mutta niin länsimaat kuin monet ei-länsimaatkin pelkäsivät, että fasismia ei pystyttäisi määrittelemään kyllin tarkasti, Mchangaman kirjoittaa. Neuvostoliiton edustaja vähätteli näitä epäilyjä ja selitti, että fasismin voi määritellä “kapitalismin ja monopolien taantumuksellisimman sektion veriseksi diktatuuriksi”. Neuvostoliiton näkemyksen mukaan ihmisoikeusjulistuksen tulisi suojata ihmisiä fasismilta, jota oli kaikissa Euroopan maissa paitsi kansandemokratioissa.
Mchangamanin mukaan on selvää, että Neuvostoliiton ehdotus ei ollut tarkoitettu vain natsismia vaan myös kapitalismin ja liberaalin demokratian agitoimista vastaan, ja kaikella todennäköisyydellä minkä tahansa muuta ideologiaa paitsi kommunismia vastaan.
Lopulta yleiskokous hylkäsi itäblokin edustajien ehdotukset, ja YK:n ihmisoikeusjulistukseen jäi 1700-luvun valistuksen hengen mukainen käsitys sananvapaudesta.

Suoja syrjintään tähtäävää yllytystä vastaan
Myös artiklasta 7 käytiin kova vääntö: Sen lopullisessa muotoilussa sanotaan, että “kaikki ovat tasavertaisia lain edessä ja oikeutetut erotuksetta yhtäläiseen lain suojaan. Kaikilla on oikeus tasavertaiseen suojaan tätä julistusta loukkaavaa syrjintää vastaan sekä kaikkea sellaiseen syrjintään tähtäävää yllytystä vastaan.”

Neuvostoliiton esittämässä muotoilussa YK:n jäsenmaiden olisi tullut kieltää “kaikenlaisen kansallisen, rodullisen tai uskonnollisen vihamielisyyden tai kansallisen poissulkevuuden tai vihan ja halveksunnan kannattaminen” rangaistavana rikoksena.
Yhdysvallat ja Belgia vastustivat Neuvostoliiton muotoilua. Australian ja Kiinan kompromissiesityksenä oli muotoilu, joka tuomitsi ainoastaan väkivaltaan kiihottamisen vähemmistöjä vastaan. Myös Britannia vastusti lainsäädäntöä, joka “kokemuksen mukaan ei olisi sen enempää välttämätöntä kuin tavoiteltavaakaan”.

EU omaksui Neuvostoliiton sananvapaustulkinnan – ”Lopulta kukaan ei voi sanoa mitään ilman, että joku loukkaantuu”
https://www.suomenuutiset.fi/eu-omaksui-neuvostoliiton-sananvapaustulkinnan/

Toukokuun lopussa Euroopan unionin komissio ilmoitti, että se oli sopinut Facebookin, Twitterin, Youtuben ja Microsoftin kanssa käytännöistä, joilla vihapuheen leviämistä ehkäistään internetissä Euroopassa. Sopimuksen mukaan yhtiöt sitoutuvat poistamaan niille ilmoitetut vihapuheviestit yleensä vuorokauden kuluessa.
Uusi käytäntö on lähellä ennakkosensuuria, ja ulkoistaa sananvapauden rajoittamisen yksityiselle yritykselle, joka joutuu punnitsemaan erilaisten, usein ristiriitaisten ja tarkoitushakuisten ilmiantojen painoarvoa suhteessa sananvapauteen.
Sopimus pohjautuu EU:n neuvoston puitepäätökseen rasismin ja muukalaisvihan tiettyjen muotojen ja ilmaisujen torjumisesta rikosoikeudellisin keinoin. Puitepäätös on vuodelta 2008.

Mchangaman mukaan samoihin aikoihin kun EU lavensi puitepäätöksellään vihapuheen määritelmää, Yhdysvalloissa perustuslain ensimmäisessä lisäyksessä määritellyn sananvapauden ala vain laajentui ja vahvistui liittovaltion korkeimman oikeuden tekemien päätösten myötä.
– Eurooppalainen ilmaisuvapauden käsite siten kieltää tiettyjä sisältöjä ja näkökulmia, Mchangaman kirjoittaa, kun taas yhdysvaltalainen käsite rajoittaa vain sellaisen suoraan yllyttämisen, joka “todennäköisesti johtaa avoimesti laittomiin tekoihin”.

Neuvostoliitto oli aikaansa edellä?

YK hylkäsi Neuvostoliiton vaateet
Mikä siis on unohtunut? Palataan YK:n ihmisoikeuksien julistukseen vuonna 1948. Moni meistä on oppinut sen lopullisen version koulussa. Harva tietää, millaista vääntöä sen artiklasta 19 luonnosvaiheessa käytiin.
Artiklan 19 mukaan “jokaisella on oikeus mielipiteen- ja sananvapauteen; tähän sisältyy oikeus häiritsemättä pitää mielipiteensä sekä oikeus rajoista riippumatta hankkia, vastaanottaa ja levittää tietoja kaikkien tiedotusvälineiden kautta”.
Suurin osa maista olisi hyväksynyt sellaisenaan Yhdysvaltain yksinkertaisen luonnoksen, jonka mukaan sananvapaus on olemassa puheen, lehdistön ja minkä tahansa välineen muodossa. Neuvostoliitto kuitenkin esitti jatkuvasti muutosehdotuksia, joiden tarkoitus oli kieltää “suvaitsemattomuuden” ilmaisut.

Neuvostoliitto pyrki myös kieltämään “fasismin”, mutta niin länsimaat kuin monet ei-länsimaatkin pelkäsivät, että fasismia ei pystyttäisi määrittelemään kyllin tarkasti, Mchangaman kirjoittaa. Neuvostoliiton edustaja vähätteli näitä epäilyjä ja selitti, että fasismin voi määritellä “kapitalismin ja monopolien taantumuksellisimman sektion veriseksi diktatuuriksi”. Neuvostoliiton näkemyksen mukaan ihmisoikeusjulistuksen tulisi suojata ihmisiä fasismilta, jota oli kaikissa Euroopan maissa paitsi kansandemokratioissa.
Mchangamanin mukaan on selvää, että Neuvostoliiton ehdotus ei ollut tarkoitettu vain natsismia vaan myös kapitalismin ja liberaalin demokratian agitoimista vastaan, ja kaikella todennäköisyydellä minkä tahansa muuta ideologiaa paitsi kommunismia vastaan.
Lopulta yleiskokous hylkäsi itäblokin edustajien ehdotukset, ja YK:n ihmisoikeusjulistukseen jäi 1700-luvun valistuksen hengen mukainen käsitys sananvapaudesta.

Suoja syrjintään tähtäävää yllytystä vastaan
Myös artiklasta 7 käytiin kova vääntö: Sen lopullisessa muotoilussa sanotaan, että “kaikki ovat tasavertaisia lain edessä ja oikeutetut erotuksetta yhtäläiseen lain suojaan. Kaikilla on oikeus tasavertaiseen suojaan tätä julistusta loukkaavaa syrjintää vastaan sekä kaikkea sellaiseen syrjintään tähtäävää yllytystä vastaan.”

Neuvostoliiton esittämässä muotoilussa YK:n jäsenmaiden olisi tullut kieltää “kaikenlaisen kansallisen, rodullisen tai uskonnollisen vihamielisyyden tai kansallisen poissulkevuuden tai vihan ja halveksunnan kannattaminen” rangaistavana rikoksena.
Yhdysvallat ja Belgia vastustivat Neuvostoliiton muotoilua. Australian ja Kiinan kompromissiesityksenä oli muotoilu, joka tuomitsi ainoastaan väkivaltaan kiihottamisen vähemmistöjä vastaan. Myös Britannia vastusti lainsäädäntöä, joka “kokemuksen mukaan ei olisi sen enempää välttämätöntä kuin tavoiteltavaakaan”.

Näin Eurostoliitto lähentyy päivä päivältä esikuvaansa N-liittoa...kuinka moni tämän vaan tajuaa ennenkuin on liian myöhäistä....? :confused:

Viimeksi muokattu:
http://euvostotaivas.blogspot.fi/2016/08/little-maurice-junckerin-kammottava.html?m=1

Little Maurice - Junckerin kammottava lempilapsi

Ketkä poliitikoista pelkäävät joutuneensa merkityiksi?

Euvostoliiton valtakoneiston synkeistä syövereistä on ongittavissa lukemattomia tarinoita. Yksi niistä on Little Maurice. Kuka - tai tarkemmin mikä tämä Brysselin Pikku Mauri oikeastaan on? Guardianin ja The Timesin mukaan kyseessä on pääpolitrukki Junckerin päiväkirja, johon tämä on uskollisesti kolmenkymmenen vuoden ajan merkinnyt ylös poliittiset vastustajansa näiden pahoitettua Jean-Clauden mielen. Koska näytellään kovaa peliä liittovaltion ytimessä, joutuminen tai pelko joutumisesta tuolle listalle on taatusti vaikuttanut euvostovaltion ytimessä.

Vaikka Guardian päättää juttunsa vertaukseen inhokeitaan päiväkirjaansa merkitsevistä pikkutytöistä, valtapolitiikassa Pikku Maurin kaltainen lista hyytää veret. Menetelmä tuo mieleen Natsi-Saksan SS:n vastavakoiluyksikön päällikön Reinhard Heydrichin, jolla kerrotaan olleen tarkat arkistot sekä natsien vastustajista että ylipäänsä puolueväen salaisuuksista. Täysverisen diktatuurin tavoin Euvostoliitto on jo ehtinyt osoittaa hallitsevansa kaaoksella ja pelolla, tarvittaessa viis veisaten alamaistensa turvallisuudesta niin kuin avoimet rajat ja Brexit-pelottelu ovat osoittaneet. Luxemburgin pääministerinä Junckerin kerrotaan kovistelleen vastustajiaan ”olemaan varuillaan, sillä Pikku Mauri odotti heitä.”

Olenkin jo vuosia pohtinut, millainen kauhukabinetti onkaan Brysselin kautta johdossamme. Kunnon hirviöiden tavoin tuo joukkio on aluksi onnistunut hurmaamaan uhrinsa. Osa alamaisista roikkuu mukana puhtaasti armopalojen toivossa, osa metsästäen kansainvälistä palkkiovirkaa. Liian moni pitää yhä päätään pensaassa. Yhä useammat kulkevat Euroopan katuja ahdistuneina ja peläten toisinajattelijan kammottavan varjon lankeamista maineensa ylle.

Johtajien keskinäisten suhteiden suuntaan tieto Pikku Maurista on heijastanut äkillisen pilkahduksen, joka ei tietenkään sinänsä paljasta yllättäviä johtolankoja. Toisinaan olen ihmetellyt, kuinka Merkel ja Juncker eivät ole Euvostoliiton vastatuulessa uhranneet toisiaan. On syystä oletettu kirjan sisältävän tietoja juurikin muun muassa Angela Merkelistä, Luxemburgin salaisen palvelun entisestä johtajasta Marco Mille´stä ja Nigel Faragesta. Tätä taustaa vasten Junckerin Brexit-vaalitaiston aikana julistama ”kurjuus briteille” ei-toivotun vaalituloksen koittaessa saa ihan uusia ulottuvuuksia, samoin Nigel Faragen luopuminen johtajuudesta.

Pikku Maurin sisältö on pidetty luonnollisesti tiukasti salassa, mutta Guardian ihmettelee päiväkirjan vuotamista julkisuuteen. Olisikohan niin, että asia oli väistämättä jotain kautta lipsahtamassa esille Junckerin oman aseman kohdatessa yhä uusia paineita? Kenties Juncker on yksinkertaisesti harkinnut ansaitsevansa lisärahaa päiväkirjansa siistityllä laitoksella. Samalla narsistille koittaa ohittamaton tilaisuus hiillostaa häntä loukanneita poliittisia vastustajia ynnä koko euvostoeliitin kermaa pohtimaan, mitä teksteistä oikein löytyisi.

Junckerin ote ei näyttäisi aivan vielä lipeävän. Ehkä juuri siksi hänen syrjäyttämisestään ei ole vakavasti viime viikkoina satunnaista muminaa lukuunottamatta puhuttu. Tämän kirjoitettuani saan varmaan jonkin ajan kuluttua lukea hirmun väistymisestä. Onhan hän tietenkin jo ehtinyt taatusti tarpeeksi varallisuutta ansaita. Vaan antaako euvostojohtajien ego myötä luovuttaa, edes raunioilla?

Back