EU - onko järkee vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vlad
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Juncker Konjakin huruisessa kestopierussa laukoo kuolemattomia ajatuksiaan rajattomasta euroopasta ja miten valtioiden rajat ovat täysin typeriä... (nää EU-apinat ovat ihan sekaisin omista " fantasia-banaaneistaan" )

Oliskohan Juncker saanut tehtävän alieneilta kun ne ovat ennenkin hänelle ilmestyneet.

http://www.express.co.uk/news/weird...-speaks-of-BREXIT-to-leaders-of-other-planets

Edit: kommunistilehtikin asian vahvistaa kyllä pöppiäisiä ja alieneita on ainakin EU uskovaisten joukossa, terveet ihmiset ovat tietysti poikkeus kun eivät näitä näe:confused::cool::D
https://off-guardian.org/2016/07/04/the-aliens-are-worried-says-the-president-of-the-eu-commission/
 
Nyt saa Sale varmaan sapiskaa kun kun menee noin arvostelemaan mailmanhistorian suurinta epäonnistujaa ja rauhanprojektia jonka jäljiltä on kaikki nykypäivän rähinät alkaneet, voi voi minkä teit Sale!

Niinistö arvosteli Euroopan unionia rajusti: ”Monin tavoin solmussa” – Presidentin puhe luettavissa kokonaisuudessaan
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö puhui Euroopan unionin päätöksenteon ongelmista suurlähettiläspäivillä tiistaina.
POLITIIKKA 23.8.2016 5:00 Päivitetty: 23.8.2016 10:38
Karoliina Liimatainen

HELSINGIN SANOMAT

Paavo Teittinen

HELSINGIN SANOMAT


ANNI REENPÄÄ / LEHTIKUVA
1471840817658

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö.
Kuuntele
TASAVALLAN presidentti Sauli Niinistö arvosteli Euroopan unionia suurlähettiläspäivien puheessaan tiistaina. Niinistön mukaan EU:n tilanne on ”monin tavoin solmussa”.

”Solmu on vain pitkälti itse solmimamme. Koreografiakin on tuttu: kriisi yllättää, tulee kuin puun takaa. Sitten huippukokoustetaan. Ja sama uudestaan. Asioiden ratkaiseminen vain antaa odottaa itseään. Solmu tiukkenee.”

TASAVALLAN PRESIDENTTI
Haluatko seurata tätä aihetta?
Tasavallan presidentti sanoi, että EU:n ongelma on viime kädessä poliittinen. Liian usein tehty päätös on vain se, että tehdään myöhemmin päätös, Niinistö totesi, ja kun päätöksiä joskus syntyy, toimeenpano jää vajaaksi.

”Näin toimien EU heikentää omia tulevaisuuden edellytyksiään kansalaistensa silmissä. Maahanmuuttokriisin heikko yhteinen hoito on tästä vain yksi esimerkki. Parantamisen varaa on.”

Niinistö mainitsi erikseen Turkin kehityksen. Ei ole EU:n edun mukaista, Niinistö sanoi, jos Turkki kääntyy pois demokratien ja EU-kumppanuuden tieltä.

”Turkin koventuneeseen sävyyn liittyy myös hitunen historian ironiaa: vuosikaudet poliittista ehdollistamista työkalunaan käyttänyt Euroopan unioni on nyt vaarassa itse joutua ehdollistetuksi.”

NIINISTÖ, joka oli itse valtiovarainministerinä viemässä Suomea Euroopan talous- ja rahaliittoon viime vuosituhannen lopulla, sanoi ettei unioni saa olla vain ”hyvän sään organisaatio”.

Merkit eivät ole kaikilta osin rohkaisevia, Niinistö lisäsi, ja mainitsi erikseen Britannian päätöksen lähteä EU:sta.

”Itsessään se ei kuitenkaan vielä unionia uhkaa, mutta vakavasti se toki pitää ottaa. Yksi vahva viesti on, ettei kansa kaikkialla unioniin eikä edes omiin johtajiinsa luota. Tämä tilanne ei ole vain Ison-Britannian ongelma, vaan kyllä sitä itää myös mantereen puolella. Pahetessaan on tämä aito uhka unionille ja siten meille kaikille”.

Niinistön mukaan EU:n tulevaisuus on ”jälleen valinkauhassa”.

”Moni toivoo unionin nyt radikaalisti syventyvän, osa peräti kokonaan hajoavan. Arvelen, että molemmat ryhmät tulevat toiveissaan pettymään.”

ISOJEN suunnitelmien sijaan EU:n pitäisi Niinistön mukaan nyt keskittua perusasioihin ja huolehtia kansalaisten ”vakaasta elämänmenosta” sekä turvallisuudentunteesta.

”Jos EU:n kansalaisten arkinen turvallisuus on poissa, on myös unionin perustehtävä ja sitä kautta legitimiteetti hukassa. Esimerkiksi terrorismi ei ole mikään hallitsematon luonnonvoima, vaan se versoo aina tietystä yhteiskunnallisesta ja poliittisesta taustasta. Nämä taustatekijät pitää avata ja analysoida huolellisesti. Ja sitten niihin vastattava. Vain siten terroria voidaan ehkäistä.”

Presidentti Niinistön puhe suurlähettiläspäivillä
Maailmalla myllertää, mutta yksi asia pitää kutinsa. Suomessa ulkopolitiikan syyskauden avaa suurlähettiläspäivät. Teitä on aina ilo tavata, vaikka ajat eivät ne kaikkein keveimmät olisikaan.

Kuluneena vuonna aikamme on jälleen kiitänyt yllättävästä käänteestä toiseen. Viikossa tapahtuu nyt enemmän kuin vielä tovi sitten vuodessa.

On selvää, että päivänpakottavat asiat ja niiden hoitaminen saa osakseen suurimman huomion. Vaan ulkopolitiikan arjessa se kaikkein ajankohtaisin ei aina ole kaikkein tärkeintä. Pitää osata katsoa ei vain hieman kauempaa, vaan myös kauemmas. Tähän haluan Suomea ja teitäkin rohkaista.


Mutta ennen kuin katseen voi siirtää kauas, viisas katsoo ensin mitä vaaroja tai mahdollisuuksia on aivan edessä. Ettei kävisi kuten kuuseen kurkottajille yleensä tapaa käydä.

* * *

Kuten jo tiedättekin, näen Suomen turvallisuusaseman kokonaisuutena, joka seisoo neljän pilarin varassa. Ne ovat kansallinen puolustus ja turvallisuus, länsi-integraatio ja kumppanuudet, toimivat Venäjä-suhteet ja kansainvälinen järjestelmä ja laaja turvallisuus.

Turvallisuusasemamme pilarit eivät pysy vahvoina itsekseen, vaan vaativat jatkuvaa huolenpitoa, aktiivista vakauspolitiikkaa. Toimettomana asioiden sivusta seuraaminen ei ole Suomen etu.

Otan tuoreen esimerkin. Ukrainan konfliktin myötä tilanne myös Itämerellä on kiristynyt. Heikentynyt lentoturvallisuus on tästä eräs vaarallinen oire, joka voi pahimmillaan johtaa onnettomuuksiin ja vakaviin kriiseihin. Asia ei ole uusi – sitä on vuosien mittaan käsitelty useilla kansainvälisillä foorumeilla. Tästä huolimatta ei olennaista parannusta asiassa ole saavutettu.

Tähän yhteisesti jaettuun huoleen olen monien muiden tavoin kiinnittänyt niin venäläisten kuin läntisten kumppanien huomiota. Erityisesti venäläisiä on osoitettu sormella pimeistä lennoista. Järkiperäinen johtopäätös oli sitten ottaa asia Venäjän kanssa puheeksi. Jos sitä nyt pidetään kielteisenä tai hämmentävänä, takana on sitten jonkinlainen muu ajattelu.

Kaikkien turvallisuuspolitiikan pilareiden kunto ei kuitenkaan ole pelkästään omissa käsissämme, vaan ne ovat riippuvaisia kansainvälisen toimintaympäristömme kehityksestä. Kuluneen vuoden aikana edistystä ei ole juuri tapahtunut, on jopa menty huonompaan suuntaan. Ukrainan konflikti ja Syyrian sisällissota jatkuvat. Tuorein eskalaatiovaihe Krimillä osoitti, että käänne huonompaan voi tapahtua jälleen yllättäen.

Nopeat käänteet seuraavat toistaan muuallakin. Venäjän ja Turkin suhde on tästä esimerkki. Maat ovat yhdeksässä kuukaudessa kääntäneet kumppanuutensa syvän kriisin kautta uudeksi kumppanuudeksi.


Turkin ja Venäjän nopea lähentyminen on merkittävä geopoliittinen muutos. Se ei välttämättä tarkoita vakaata liittolaisuutta, mutta taktinen lähentyminenkin tuo läntisille toimijoille mukanaan uusia haasteita. On nimittäin syytä pitää mielessä, että kummassakin maassa on ilmaistu syvää turhautumista EU:ta kohtaan päättymättömiksi koettujen kumppanuus - tai jäsenyysneuvotteluiden johdosta.

Turkin kehitys herättää oikeutettua huolta. Ei ole etumme mukaista jos Turkki kääntyy tyystin demokratian ja EU-kumppanuuden tieltä pois. Turkin koventuneeseen sävyyn liittyy myös hitunen historian ironiaa: vuosikaudet poliittista ehdollistamista työkalunaan käyttänyt Euroopan unioni on nyt vaarassa itse joutua ehdollistetuksi.

Jo selätetyksi julistettu EU:n pankkikriisi on Ison-Britannian Brexit-päätöksen myötä tekemässä jälleen paluuta. Unionia ravistelevat voimat ovat väkeviä. Maailmantalouden mataminen vaikuttaa. Globalisaatio näyttää meille siitä kauan nauttineille myös ilkeämpiä kasvojaan. Koventuva taloudellinen kilpailu ajaa suhteellista etuamme alas.

Euroopan unionin tilanne on muutoinkin monin tavoin solmussa. Solmu on vain pitkälti itse solmimamme. Koreografiakin on tuttu: kriisi yllättää, tulee kuin puun takaa. Sitten huippukokoustetaan. Ja sama uudestaan. Asioiden ratkaiseminen vain antaa odottaa itseään. Solmu tiukkenee.

Viime kädessä EU:n ongelma on poliittinen. Liian usein tehdään päätöksiä vain sitten joskus myöhemmin tehtävistä päätöksistä. Ja silloinkin kun päätöksiä syntyy, jää niiden toimeenpano usein aikomukseksi. Näin toimien EU heikentää omia tulevaisuuden edellytyksiään kansalaistensa silmissä. Maahanmuuttokriisin heikko yhteinen hoito on tästä vain yksi esimerkki. Parantamisen varaa on.

Unioni ei saa osoittautua vain hyvän sään organisaatioksi. Kaikilta osin merkit eivät ole rohkaisevia. Ison-Britannian Brexit-päätös on vakava isku. Itsessään se ei kuitenkaan vielä unionia uhkaa, mutta vakavasti se toki pitää ottaa. Yksi vahva viesti on, ettei kansa kaikkialla unioniin eikä edes omiin johtajiinsa luota. Tämä tilanne ei ole vain Ison-Britannian ongelma, vaan kyllä sitä itää myös mantereen puolella. Pahetessaan on tämä aito uhka unionille ja siten meille kaikille.

Britannia on Brexitin jälkeenkin EU:lle ja Suomelle tärkeä kumppani. On toivottavaa, että suhteet säilyvät tiiviinä ja vahvoina. Tämä ei ole vain taloudellinen kysymys. Myös ulko- ja turvallisuuspolitiikassa Britannian vahvaa roolia ja positiivista panosta tarvitaan myös jatkossa.

Selvää kuitenkin on, että EU:n tulevaisuus on jälleen valinkauhassa. Moni toivoo unionin nyt radikaalisti syventyvän, osa peräti kokonaan hajoavan. Arvelen, että molemmat ryhmät tulevat toiveissaan pettymään.

Suurien uusien suunnitelmien sijaan olennaisempaa on suunnata perusasioihin, palata juurille, huolehtia että kaikki jäsenmaat ja niiden kansalaiset tuntevat unionin turvaavan vakaan elämänmenon. Samaan aikaan moni kuitenkin sanoo, että jopa arkiturvallisuus on uhattuna ja että terrorismi on tullut Eurooppaan jäädäkseen.

Jos EU:n kansalaisten arkinen turvallisuus on poissa, on myös unionin perustehtävä ja sitä kautta legitimiteetti hukassa. Esimerkiksi terrorismi ei ole mikään hallitsematon luonnonvoima, vaan se versoo aina tietystä yhteiskunnallisesta ja poliittisesta taustasta. Nämä taustatekijät pitää avata ja analysoida huolellisesti. Ja sitten niihin vastattava. Vain siten terroria voidaan ehkäistä.

On väärin ajatella, että terrorismi olisi uusi tai erityisesti Eurooppaa ja sen arvoja uhkaava ilmiö. Päinvastoin, terrorismi on globaali vitsaus, rikos elämää ja ihmisyyttä vastaan riippumatta siitä missä sitä esiintyy.

Islamistinen terrori herättää erityistä huolta, sillä sen radikalisoitumisen tie näyttäisi olevan vasta aluillaan. Samoin lukuisat globaalit murrokset ja ihmisten ja kansojen eriarvoistuminen luovat pitkälle jatkuvaa potentiaalia radikalisoitumiselle myös maiden sisällä.

Ilmiönä terrori koskettaa meitä kaikkia, tavalla tai toisella myös suomalaisia. Kysymys kuuluukin, mitä terrorille voimme tehdä. Keinoja kyllä on, mutta onko halua niitä käyttää? Poliisi- ja tiedusteluyhteistyötä on syvennettävä terroritekojen ehkäisemiseksi. Työvälineitäkin pitää kehittää. Myös tästä on kyse työn alla olevassa kotimaisessa tiedustelulainsäädännössä.

Julmien iskujen kohteeksi joutuneessa Ranskassa näitä kysymyksiä pohditaan nyt suorimmin. Kuvaavaa on, että Nizzan iskun jälkeen peräti 81 prosenttia ranskalaisista kannatti yksilönvapauksien rajoittamista turvallisuuden sitä niin vaatiessa. Turvallisuutta ja perusoikeuksia ei pidä asettaa vastakkain. Silti oikean tasapainon hakeminen näiden välillä tulee olemaan vaikeaa. Euroopalla voi olla edessään myös kipeitä valintoja, jotka käyvät sitä kipeämmiksi mitä kauemmin terrorismin ja etenkin sen taustasyiden kohtaamisessa viivytellään. Samalla korjausliikkeen suunta ja hinta voivat olla kovempia kuin mihin juuri nyt olisimme valmiita.

Terrorismin torjunnan lisäksi unionilla on paljon myös muuta annettavaa turvallisuuden saralla. Unionin yhteisen toiminnan ja roolin kasvattaminen on myös Suomen etu. Alkukesästä hyväksytty ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko puhuu unionin vahvistamisesta jäsenmaittensa turvallisuutta vahvistavana ”turvallisuusyhteisönä”. Naton ja EU:n syvenevä suhde antaa sekin odottaa, että unionin painoarvo turvallisuuden saralla kasvaa. Tämä on myös kansalaisten toive. Silti unionissa tehtävä yhteistyö on aina täydentävää, ei omaa aktiivista kansallista rooliamme korvaavaa toimintaa.

* * *

Ulkoisten pilarien ohella turvallisuuttamme määrittää Suomen oman kansallisen pilarin kunto. Uskottava kansallinen puolustus on sen tärkeä osa. Olemme oppineet ajattelemaan, että uskottava puolustus on kynnys ja pidäke tunkeilijaa vastaan. Yhtä merkittävää on, että vakavan kriisin tilanteessa uskottava puolustuksemme on myös vahva houkutin kumppanuuteen.

Turvallisuus ei kuitenkaan rakennu vain aseiden varaan. Myös Suomen yhteiskunnallinen eheys ja kansalaisten arjen turvallisuus on tärkeä kansallisen pilarin rakennusaine. Pilarimme lepää vahvalla pohjalla. Kansainvälisessä vertailussa Suomi on poikkeuksellisen turvallinen, rauhallinen ja kehittynyt maa. Lukuisat kansainväliset rankingit osoittavat Suomen olevan eräs maailman vakaimmista ja kehittyneimmistä yhteiskunnista. Esimerkiksi Fund for Peacen indeksi katsoi jälleen kerran Suomen olevan erittäin kestävästi vakaa valtio, ainoana lajissaan maailmassa. Suomi keikkuu kärkisijoilla myös inhimillisen kehityksen, korruption vähäisyyden ja median vapauden kansainvälisillä listauksilla.

Me olemme itse tottuneet vähättelemään, että eihän meillä nyt jokin asia erityisen hyvin voisi olla. Jostakin nämä listaukset kuitenkin kielivät.

On ilmeistä, että nykyisistä haasteistaan huolimatta Suomi on onnistunut perustehtävässään hyvin. Taloudellinen menestys on kyetty jakamaan kohtuullisen oikeudenmukaisesti ja pitämään kokonainen kansakunta mukana. Tästä seuraava yhteiskunnallinen eheys on Suomen ja sen kansan oma suuri saavutus, joka on hybridi- ja infovaikuttamisen varallekin olennainen ja arvokas vahvuus.

Vahvuudestaan huolimatta kansallinen eheytemme on paineen alla. Kiinnittäisin huomiotanne e2 -ajatuspajan alkukesästä ilmestyneeseen ”Kenen mitta on täysi?” -raporttiin Suomen yhteiskunnallisesta ilmapiiristä.

Raportti on ravistelevaa luettavaa. Sen mukaan merkittävä osa kansalaisista on tyytymättömiä, kantaa huolta yhteiskunnan eriarvoistumisesta ja tuntee turvattomuutta. Moni kokee, ettei edes oma ahkeruus enää takaa toimeentuloa ja että demokratiamme ei toimi. Suomi on jakautumassa yhtäältä elämäänsä ja maahansa tyytyväisiin menestyjiin ja toisaalta tyytymättömiin, pettyneisiin ihmisiin.

Erityistä huomiota tulee kiinnittää tulevaisuutemme tekijöihin, nuoriin. Uunituore "Suomi nuorten kasvuympäristönä" tutkimus osoittaa, että vaikka valtaosa nuorista voi hyvin, on kolmanneksella suomalaisista nuorista hankaluuksia siirtyä koulutukseen ja koulutuksesta työelämään. Tämä on huolestuttava trendi, joka erottaa meidät negatiivisesti muista pohjoismaista, joissa nuoret löytävät paremmin tiensä elämän syrjään kiinni. Tuoreimman nuorisobarometrin mukaan vuonna 2015 ilmoitti 56 prosenttia nuorista tuntevansa kuuluvansa suomalaiseen yhteiskuntaan. Vuonna 2012 vastaava luku oli 76 prosenttia. Trendi on huono ja kasvualustaa tuleville ongelmille.

Voimakas kahtiajako on nähtävissä Ison-Britannian Brexit-äänestystuloksen ja Yhdysvalloissa Donald Trumpin suosion takana. Kun osattomaksi yhteiskunnasta itsensä kokevat ihmiset aktivoituvat, seurauksia on vaikea ennakoida.

Itse ilmiötä ei kuitenkaan pidä tuomita tai demonisoida. Tyytymättömyys kuuluu demokratiaan. Olennaista on minne, miten ja minkälaisten toimijoiden johdossa se kanavoituu. Jos se aktivoi kansalaisia rakentavaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, tästä on vain hyötyä.

Suomalainen yhteiskunta on jännitteistään huolimatta edelleen vakaa ja toimiva. Moni asia on hyvin. Omahyväisyyteen ei kuitenkaan ole syytä. Suomen sisäisen tilanteen kehitys vaikuttaa ratkaisevalla tavalla myös omaan turvallisuusasemaamme.

* * *

Arvoisat suurlähettiläät, hyvät kollegat. Näen asian niin, että vaikka ajat ovat monin tavoin ankarat ja horisontti synkeäkin, niin samalla Suomen oma ulko- ja turvallisuuspolitiikka on tullut aivan uudella tavalla ajankohtaiseksi ja tärkeäksi. Tätä työtä emme muille voi ulkoistaa. Tämä avaa ennakoivan vaikuttamisen paikkoja Suomelle. Pitkälti nämä paikat ilmaantuvat ja toteutuvat teidän ja kaikkien ulkoministeriöläisten arkisen aherruksen kautta, sen lomassa. Terävä raportointi on tässä aivan keskeinen väline, eikä kenenkään tehtävä tässä ole vähämerkityksinen.

Haluan toivottaa tärkeään ja sinnikkyyttä vaativaan tehtäväänne teille kaikille viisautta ja voimia. Vaan arvaan, että teilläkin on näistä asioista sananne sanottavana. Jotta ei mene aivan yksinpuheluksi tämä aamu, niin avataan toki keskustelu näistä ja muistakin asioista koko salin voimin.
 
Talousnobelisti ja maailmanpankin ex-pääekonomisti Joseph Stiglitzin kirjoitus Guardianissa: Seven changes needed to save the euro and the EU.

Stiglitzin teesien mukaan EU / Euro tulee hajoamaan, ellei mm. seuraavia uudistuksia toteuteta (itse jutussa neljä lisää; pitkälti niin ylimalkaisesti kuvattuina, etten kaikkia ihan ymmärtänyt):
  • Jäsenten budjettivajeille asetetusta 3% ylärajasta pitää luopua.
  • Leikkauslinja pitää vaihtaa kasvuhakuiseen politiikkaan.
  • Parempi "taakanjako" varallisuuden/kulutuksen suhteen: niiden maiden, joissa vaihtotase on plussalla, tulee korottaa palkkoja ja lisätä julkista kulutusta verrattuna niihin maihin, joissa vaihtotase on negatiivinen.
 
Nyt saa Sale varmaan sapiskaa kun kun menee noin arvostelemaan mailmanhistorian suurinta epäonnistujaa ja rauhanprojektia jonka jäljiltä on kaikki nykypäivän rähinät alkaneet, voi voi minkä teit Sale!

Niinistö arvosteli Euroopan unionia rajusti: ”Monin tavoin solmussa” – Presidentin puhe luettavissa kokonaisuudessaan
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö puhui Euroopan unionin päätöksenteon ongelmista suurlähettiläspäivillä tiistaina.
POLITIIKKA 23.8.2016 5:00 Päivitetty: 23.8.2016 10:38
Karoliina Liimatainen

HELSINGIN SANOMAT

Paavo Teittinen

HELSINGIN SANOMAT


ANNI REENPÄÄ / LEHTIKUVA
1471840817658

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö.
Kuuntele
TASAVALLAN presidentti Sauli Niinistö arvosteli Euroopan unionia suurlähettiläspäivien puheessaan tiistaina. Niinistön mukaan EU:n tilanne on ”monin tavoin solmussa”.

”Solmu on vain pitkälti itse solmimamme. Koreografiakin on tuttu: kriisi yllättää, tulee kuin puun takaa. Sitten huippukokoustetaan. Ja sama uudestaan. Asioiden ratkaiseminen vain antaa odottaa itseään. Solmu tiukkenee.”

TASAVALLAN PRESIDENTTI
Haluatko seurata tätä aihetta?
Tasavallan presidentti sanoi, että EU:n ongelma on viime kädessä poliittinen. Liian usein tehty päätös on vain se, että tehdään myöhemmin päätös, Niinistö totesi, ja kun päätöksiä joskus syntyy, toimeenpano jää vajaaksi.

”Näin toimien EU heikentää omia tulevaisuuden edellytyksiään kansalaistensa silmissä. Maahanmuuttokriisin heikko yhteinen hoito on tästä vain yksi esimerkki. Parantamisen varaa on.”

Niinistö mainitsi erikseen Turkin kehityksen. Ei ole EU:n edun mukaista, Niinistö sanoi, jos Turkki kääntyy pois demokratien ja EU-kumppanuuden tieltä.

”Turkin koventuneeseen sävyyn liittyy myös hitunen historian ironiaa: vuosikaudet poliittista ehdollistamista työkalunaan käyttänyt Euroopan unioni on nyt vaarassa itse joutua ehdollistetuksi.”

NIINISTÖ, joka oli itse valtiovarainministerinä viemässä Suomea Euroopan talous- ja rahaliittoon viime vuosituhannen lopulla, sanoi ettei unioni saa olla vain ”hyvän sään organisaatio”.

Merkit eivät ole kaikilta osin rohkaisevia, Niinistö lisäsi, ja mainitsi erikseen Britannian päätöksen lähteä EU:sta.

”Itsessään se ei kuitenkaan vielä unionia uhkaa, mutta vakavasti se toki pitää ottaa. Yksi vahva viesti on, ettei kansa kaikkialla unioniin eikä edes omiin johtajiinsa luota. Tämä tilanne ei ole vain Ison-Britannian ongelma, vaan kyllä sitä itää myös mantereen puolella. Pahetessaan on tämä aito uhka unionille ja siten meille kaikille”.

Niinistön mukaan EU:n tulevaisuus on ”jälleen valinkauhassa”.

”Moni toivoo unionin nyt radikaalisti syventyvän, osa peräti kokonaan hajoavan. Arvelen, että molemmat ryhmät tulevat toiveissaan pettymään.”

ISOJEN suunnitelmien sijaan EU:n pitäisi Niinistön mukaan nyt keskittua perusasioihin ja huolehtia kansalaisten ”vakaasta elämänmenosta” sekä turvallisuudentunteesta.

”Jos EU:n kansalaisten arkinen turvallisuus on poissa, on myös unionin perustehtävä ja sitä kautta legitimiteetti hukassa. Esimerkiksi terrorismi ei ole mikään hallitsematon luonnonvoima, vaan se versoo aina tietystä yhteiskunnallisesta ja poliittisesta taustasta. Nämä taustatekijät pitää avata ja analysoida huolellisesti. Ja sitten niihin vastattava. Vain siten terroria voidaan ehkäistä.”

Presidentti Niinistön puhe suurlähettiläspäivillä
Maailmalla myllertää, mutta yksi asia pitää kutinsa. Suomessa ulkopolitiikan syyskauden avaa suurlähettiläspäivät. Teitä on aina ilo tavata, vaikka ajat eivät ne kaikkein keveimmät olisikaan.

Kuluneena vuonna aikamme on jälleen kiitänyt yllättävästä käänteestä toiseen. Viikossa tapahtuu nyt enemmän kuin vielä tovi sitten vuodessa.

On selvää, että päivänpakottavat asiat ja niiden hoitaminen saa osakseen suurimman huomion. Vaan ulkopolitiikan arjessa se kaikkein ajankohtaisin ei aina ole kaikkein tärkeintä. Pitää osata katsoa ei vain hieman kauempaa, vaan myös kauemmas. Tähän haluan Suomea ja teitäkin rohkaista.


Mutta ennen kuin katseen voi siirtää kauas, viisas katsoo ensin mitä vaaroja tai mahdollisuuksia on aivan edessä. Ettei kävisi kuten kuuseen kurkottajille yleensä tapaa käydä.

* * *

Kuten jo tiedättekin, näen Suomen turvallisuusaseman kokonaisuutena, joka seisoo neljän pilarin varassa. Ne ovat kansallinen puolustus ja turvallisuus, länsi-integraatio ja kumppanuudet, toimivat Venäjä-suhteet ja kansainvälinen järjestelmä ja laaja turvallisuus.

Turvallisuusasemamme pilarit eivät pysy vahvoina itsekseen, vaan vaativat jatkuvaa huolenpitoa, aktiivista vakauspolitiikkaa. Toimettomana asioiden sivusta seuraaminen ei ole Suomen etu.

Otan tuoreen esimerkin. Ukrainan konfliktin myötä tilanne myös Itämerellä on kiristynyt. Heikentynyt lentoturvallisuus on tästä eräs vaarallinen oire, joka voi pahimmillaan johtaa onnettomuuksiin ja vakaviin kriiseihin. Asia ei ole uusi – sitä on vuosien mittaan käsitelty useilla kansainvälisillä foorumeilla. Tästä huolimatta ei olennaista parannusta asiassa ole saavutettu.

Tähän yhteisesti jaettuun huoleen olen monien muiden tavoin kiinnittänyt niin venäläisten kuin läntisten kumppanien huomiota. Erityisesti venäläisiä on osoitettu sormella pimeistä lennoista. Järkiperäinen johtopäätös oli sitten ottaa asia Venäjän kanssa puheeksi. Jos sitä nyt pidetään kielteisenä tai hämmentävänä, takana on sitten jonkinlainen muu ajattelu.

Kaikkien turvallisuuspolitiikan pilareiden kunto ei kuitenkaan ole pelkästään omissa käsissämme, vaan ne ovat riippuvaisia kansainvälisen toimintaympäristömme kehityksestä. Kuluneen vuoden aikana edistystä ei ole juuri tapahtunut, on jopa menty huonompaan suuntaan. Ukrainan konflikti ja Syyrian sisällissota jatkuvat. Tuorein eskalaatiovaihe Krimillä osoitti, että käänne huonompaan voi tapahtua jälleen yllättäen.

Nopeat käänteet seuraavat toistaan muuallakin. Venäjän ja Turkin suhde on tästä esimerkki. Maat ovat yhdeksässä kuukaudessa kääntäneet kumppanuutensa syvän kriisin kautta uudeksi kumppanuudeksi.


Turkin ja Venäjän nopea lähentyminen on merkittävä geopoliittinen muutos. Se ei välttämättä tarkoita vakaata liittolaisuutta, mutta taktinen lähentyminenkin tuo läntisille toimijoille mukanaan uusia haasteita. On nimittäin syytä pitää mielessä, että kummassakin maassa on ilmaistu syvää turhautumista EU:ta kohtaan päättymättömiksi koettujen kumppanuus - tai jäsenyysneuvotteluiden johdosta.

Turkin kehitys herättää oikeutettua huolta. Ei ole etumme mukaista jos Turkki kääntyy tyystin demokratian ja EU-kumppanuuden tieltä pois. Turkin koventuneeseen sävyyn liittyy myös hitunen historian ironiaa: vuosikaudet poliittista ehdollistamista työkalunaan käyttänyt Euroopan unioni on nyt vaarassa itse joutua ehdollistetuksi.

Jo selätetyksi julistettu EU:n pankkikriisi on Ison-Britannian Brexit-päätöksen myötä tekemässä jälleen paluuta. Unionia ravistelevat voimat ovat väkeviä. Maailmantalouden mataminen vaikuttaa. Globalisaatio näyttää meille siitä kauan nauttineille myös ilkeämpiä kasvojaan. Koventuva taloudellinen kilpailu ajaa suhteellista etuamme alas.

Euroopan unionin tilanne on muutoinkin monin tavoin solmussa. Solmu on vain pitkälti itse solmimamme. Koreografiakin on tuttu: kriisi yllättää, tulee kuin puun takaa. Sitten huippukokoustetaan. Ja sama uudestaan. Asioiden ratkaiseminen vain antaa odottaa itseään. Solmu tiukkenee.

Viime kädessä EU:n ongelma on poliittinen. Liian usein tehdään päätöksiä vain sitten joskus myöhemmin tehtävistä päätöksistä. Ja silloinkin kun päätöksiä syntyy, jää niiden toimeenpano usein aikomukseksi. Näin toimien EU heikentää omia tulevaisuuden edellytyksiään kansalaistensa silmissä. Maahanmuuttokriisin heikko yhteinen hoito on tästä vain yksi esimerkki. Parantamisen varaa on.

Unioni ei saa osoittautua vain hyvän sään organisaatioksi. Kaikilta osin merkit eivät ole rohkaisevia. Ison-Britannian Brexit-päätös on vakava isku. Itsessään se ei kuitenkaan vielä unionia uhkaa, mutta vakavasti se toki pitää ottaa. Yksi vahva viesti on, ettei kansa kaikkialla unioniin eikä edes omiin johtajiinsa luota. Tämä tilanne ei ole vain Ison-Britannian ongelma, vaan kyllä sitä itää myös mantereen puolella. Pahetessaan on tämä aito uhka unionille ja siten meille kaikille.

Britannia on Brexitin jälkeenkin EU:lle ja Suomelle tärkeä kumppani. On toivottavaa, että suhteet säilyvät tiiviinä ja vahvoina. Tämä ei ole vain taloudellinen kysymys. Myös ulko- ja turvallisuuspolitiikassa Britannian vahvaa roolia ja positiivista panosta tarvitaan myös jatkossa.

Selvää kuitenkin on, että EU:n tulevaisuus on jälleen valinkauhassa. Moni toivoo unionin nyt radikaalisti syventyvän, osa peräti kokonaan hajoavan. Arvelen, että molemmat ryhmät tulevat toiveissaan pettymään.

Suurien uusien suunnitelmien sijaan olennaisempaa on suunnata perusasioihin, palata juurille, huolehtia että kaikki jäsenmaat ja niiden kansalaiset tuntevat unionin turvaavan vakaan elämänmenon. Samaan aikaan moni kuitenkin sanoo, että jopa arkiturvallisuus on uhattuna ja että terrorismi on tullut Eurooppaan jäädäkseen.

Jos EU:n kansalaisten arkinen turvallisuus on poissa, on myös unionin perustehtävä ja sitä kautta legitimiteetti hukassa. Esimerkiksi terrorismi ei ole mikään hallitsematon luonnonvoima, vaan se versoo aina tietystä yhteiskunnallisesta ja poliittisesta taustasta. Nämä taustatekijät pitää avata ja analysoida huolellisesti. Ja sitten niihin vastattava. Vain siten terroria voidaan ehkäistä.

On väärin ajatella, että terrorismi olisi uusi tai erityisesti Eurooppaa ja sen arvoja uhkaava ilmiö. Päinvastoin, terrorismi on globaali vitsaus, rikos elämää ja ihmisyyttä vastaan riippumatta siitä missä sitä esiintyy.

Islamistinen terrori herättää erityistä huolta, sillä sen radikalisoitumisen tie näyttäisi olevan vasta aluillaan. Samoin lukuisat globaalit murrokset ja ihmisten ja kansojen eriarvoistuminen luovat pitkälle jatkuvaa potentiaalia radikalisoitumiselle myös maiden sisällä.

Ilmiönä terrori koskettaa meitä kaikkia, tavalla tai toisella myös suomalaisia. Kysymys kuuluukin, mitä terrorille voimme tehdä. Keinoja kyllä on, mutta onko halua niitä käyttää? Poliisi- ja tiedusteluyhteistyötä on syvennettävä terroritekojen ehkäisemiseksi. Työvälineitäkin pitää kehittää. Myös tästä on kyse työn alla olevassa kotimaisessa tiedustelulainsäädännössä.

Julmien iskujen kohteeksi joutuneessa Ranskassa näitä kysymyksiä pohditaan nyt suorimmin. Kuvaavaa on, että Nizzan iskun jälkeen peräti 81 prosenttia ranskalaisista kannatti yksilönvapauksien rajoittamista turvallisuuden sitä niin vaatiessa. Turvallisuutta ja perusoikeuksia ei pidä asettaa vastakkain. Silti oikean tasapainon hakeminen näiden välillä tulee olemaan vaikeaa. Euroopalla voi olla edessään myös kipeitä valintoja, jotka käyvät sitä kipeämmiksi mitä kauemmin terrorismin ja etenkin sen taustasyiden kohtaamisessa viivytellään. Samalla korjausliikkeen suunta ja hinta voivat olla kovempia kuin mihin juuri nyt olisimme valmiita.

Terrorismin torjunnan lisäksi unionilla on paljon myös muuta annettavaa turvallisuuden saralla. Unionin yhteisen toiminnan ja roolin kasvattaminen on myös Suomen etu. Alkukesästä hyväksytty ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko puhuu unionin vahvistamisesta jäsenmaittensa turvallisuutta vahvistavana ”turvallisuusyhteisönä”. Naton ja EU:n syvenevä suhde antaa sekin odottaa, että unionin painoarvo turvallisuuden saralla kasvaa. Tämä on myös kansalaisten toive. Silti unionissa tehtävä yhteistyö on aina täydentävää, ei omaa aktiivista kansallista rooliamme korvaavaa toimintaa.

* * *

Ulkoisten pilarien ohella turvallisuuttamme määrittää Suomen oman kansallisen pilarin kunto. Uskottava kansallinen puolustus on sen tärkeä osa. Olemme oppineet ajattelemaan, että uskottava puolustus on kynnys ja pidäke tunkeilijaa vastaan. Yhtä merkittävää on, että vakavan kriisin tilanteessa uskottava puolustuksemme on myös vahva houkutin kumppanuuteen.

Turvallisuus ei kuitenkaan rakennu vain aseiden varaan. Myös Suomen yhteiskunnallinen eheys ja kansalaisten arjen turvallisuus on tärkeä kansallisen pilarin rakennusaine. Pilarimme lepää vahvalla pohjalla. Kansainvälisessä vertailussa Suomi on poikkeuksellisen turvallinen, rauhallinen ja kehittynyt maa. Lukuisat kansainväliset rankingit osoittavat Suomen olevan eräs maailman vakaimmista ja kehittyneimmistä yhteiskunnista. Esimerkiksi Fund for Peacen indeksi katsoi jälleen kerran Suomen olevan erittäin kestävästi vakaa valtio, ainoana lajissaan maailmassa. Suomi keikkuu kärkisijoilla myös inhimillisen kehityksen, korruption vähäisyyden ja median vapauden kansainvälisillä listauksilla.

Me olemme itse tottuneet vähättelemään, että eihän meillä nyt jokin asia erityisen hyvin voisi olla. Jostakin nämä listaukset kuitenkin kielivät.

On ilmeistä, että nykyisistä haasteistaan huolimatta Suomi on onnistunut perustehtävässään hyvin. Taloudellinen menestys on kyetty jakamaan kohtuullisen oikeudenmukaisesti ja pitämään kokonainen kansakunta mukana. Tästä seuraava yhteiskunnallinen eheys on Suomen ja sen kansan oma suuri saavutus, joka on hybridi- ja infovaikuttamisen varallekin olennainen ja arvokas vahvuus.

Vahvuudestaan huolimatta kansallinen eheytemme on paineen alla. Kiinnittäisin huomiotanne e2 -ajatuspajan alkukesästä ilmestyneeseen ”Kenen mitta on täysi?” -raporttiin Suomen yhteiskunnallisesta ilmapiiristä.

Raportti on ravistelevaa luettavaa. Sen mukaan merkittävä osa kansalaisista on tyytymättömiä, kantaa huolta yhteiskunnan eriarvoistumisesta ja tuntee turvattomuutta. Moni kokee, ettei edes oma ahkeruus enää takaa toimeentuloa ja että demokratiamme ei toimi. Suomi on jakautumassa yhtäältä elämäänsä ja maahansa tyytyväisiin menestyjiin ja toisaalta tyytymättömiin, pettyneisiin ihmisiin.

Erityistä huomiota tulee kiinnittää tulevaisuutemme tekijöihin, nuoriin. Uunituore "Suomi nuorten kasvuympäristönä" tutkimus osoittaa, että vaikka valtaosa nuorista voi hyvin, on kolmanneksella suomalaisista nuorista hankaluuksia siirtyä koulutukseen ja koulutuksesta työelämään. Tämä on huolestuttava trendi, joka erottaa meidät negatiivisesti muista pohjoismaista, joissa nuoret löytävät paremmin tiensä elämän syrjään kiinni. Tuoreimman nuorisobarometrin mukaan vuonna 2015 ilmoitti 56 prosenttia nuorista tuntevansa kuuluvansa suomalaiseen yhteiskuntaan. Vuonna 2012 vastaava luku oli 76 prosenttia. Trendi on huono ja kasvualustaa tuleville ongelmille.

Voimakas kahtiajako on nähtävissä Ison-Britannian Brexit-äänestystuloksen ja Yhdysvalloissa Donald Trumpin suosion takana. Kun osattomaksi yhteiskunnasta itsensä kokevat ihmiset aktivoituvat, seurauksia on vaikea ennakoida.

Itse ilmiötä ei kuitenkaan pidä tuomita tai demonisoida. Tyytymättömyys kuuluu demokratiaan. Olennaista on minne, miten ja minkälaisten toimijoiden johdossa se kanavoituu. Jos se aktivoi kansalaisia rakentavaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, tästä on vain hyötyä.

Suomalainen yhteiskunta on jännitteistään huolimatta edelleen vakaa ja toimiva. Moni asia on hyvin. Omahyväisyyteen ei kuitenkaan ole syytä. Suomen sisäisen tilanteen kehitys vaikuttaa ratkaisevalla tavalla myös omaan turvallisuusasemaamme.

* * *

Arvoisat suurlähettiläät, hyvät kollegat. Näen asian niin, että vaikka ajat ovat monin tavoin ankarat ja horisontti synkeäkin, niin samalla Suomen oma ulko- ja turvallisuuspolitiikka on tullut aivan uudella tavalla ajankohtaiseksi ja tärkeäksi. Tätä työtä emme muille voi ulkoistaa. Tämä avaa ennakoivan vaikuttamisen paikkoja Suomelle. Pitkälti nämä paikat ilmaantuvat ja toteutuvat teidän ja kaikkien ulkoministeriöläisten arkisen aherruksen kautta, sen lomassa. Terävä raportointi on tässä aivan keskeinen väline, eikä kenenkään tehtävä tässä ole vähämerkityksinen.

Haluan toivottaa tärkeään ja sinnikkyyttä vaativaan tehtäväänne teille kaikille viisautta ja voimia. Vaan arvaan, että teilläkin on näistä asioista sananne sanottavana. Jotta ei mene aivan yksinpuheluksi tämä aamu, niin avataan toki keskustelu näistä ja muistakin asioista koko salin voimin.

Erikoista, että monet pitävät EU-kritiikkiä yllättävänä. Kriittisyys on terve piirre ja elintärkeätä missä tahansa organisaatiossa. Pidän tätä luottamusta herättävänä asiana.

Presidentti ei mennyt mouhuamaan "tyhmistä" äänestäjistä, vaan näkee, että on kehitettävää ja se pitää tehdä kohtuullisella kiireellä. Kieltäminen ei auta!
 
Erikoista, että monet pitävät EU-kritiikkiä yllättävänä. Kriittisyys on terve piirre ja elintärkeätä missä tahansa organisaatiossa. Pidän tätä luottamusta herättävänä asiana.

Presidentti ei mennyt mouhuamaan "tyhmistä" äänestäjistä, vaan näkee, että on kehitettävää ja se pitää tehdä kohtuullisella kiireellä. Kieltäminen ei auta!

Ainoa yllätys tässä keississä on se että kritiikki nykyään kohdistuu todellisiin ongelmiin toisinkuin "tena leidin" aikana.
 
Eli ytimissä maksat ja itket ja kun vastustat saat hyödyn.


EU:n tukimiljardeista suuri osa menee unionin niskureille – HS matkusti junalla, joka symboloi tukien kyseenalaista käyttöä Unkarissa
Tuet vahvistavat EU-vastaisuudella pelaavaa Unkarin pääministeriä Viktor Orbánia.
TALOUS 24.8.2016 2:00

Suvi Turtiainen

HELSINGIN SANOMAT


SZILARD VÖRÖS / EST&OST
1471927655995

Juna kulkee maaseudulla eikä yhdisty Unkarin rataverkkoon. Jánosné Tóth (vas.), Andrea Vida ja Krisztián Németh päätyivät junan kyytiin, koska halusivat nähdä myös läheisen jalkapallostadionin.

EU-tuet hyödyttävät valtionjohdon lähipiiriä
EU-TUET vahvistavat Unkarin taloutta, mutta samalla ruokkivat pääministeri Viktor Orbánia lähellä olevaa eliittiä, unkarilaisen Corruption Research Center Budapestin (CRCB) toukokuussa julkistettu selvitys kertoo.

CRBC selvitti Unkarin julkisia urakoita vuosilta 2009–2015. Tutkimuksessa vertailtiin urakoita, joissa olisi mukana EU-rahaa, ja urakoita oli tehty täysin unkarilaisrahalla.

Tulokset osoittivat, että EU-tuki lisäsi korruption riskiä ja ylihinnoittelua. Lisäksi Orbánin lähipiriin kuuluvien liikemiesten yhtiöt voittivat usein EU-urakoita julkisessa kilpailutuksessa. Mukana tutkimuksessa olivat muun muassa Felcsútin pormestari Lőrinc Mészáros ja Orbánin vävy István Tiborcz.

MYÖS Transparency International (TI) on päätynyt viime vuonna julkaistussa tutkimuksessa samanlinjaisiin tuloksiin.

Unkarin TI:n selvityksen mukaan EU-projektit ovat Unkarissa usein ylihinnoiteltuja ja vaarassa lisätä korruptiota. EU-rahoitteiset projektit maksavat jopa 25 prosenttia enemmän kuin vastaavat urakat ilman EU-rahaa.

Ongelmallista on myös EU-rahojen keskusjohtoinen ohjaaminen. Transparency Internationalin mukaan korruption riskiä lisää se, että varojen ohjaaminen keskitettiin vuonna 2014 ministeriöiden ja sitä kautta pääministerin alaisuuteen.

FELCSÚT

ON vaikea välttyä ajatukselta, että ollaan matkalla ei mistään ei mihinkään.

Kirkkaan oranssi veturi vetää kahden vaunun junaa keskellä Unkarin maaseutua. Kuuden kilometrin rata alkaa metsän laidalta. Raiteen päätepiste on saman kylän toisella laidalla keskellä peltoa.

Ikkunasta näkyy metsää ja peltoa. Väliasemalla käydään kahvilla.

Juna on lähes tyhjä kuten useimpina päivinä, mikä on herättänyt Unkarissa kysymyksiä junaradan järkevyydestä.

Toukokuussa avattu junarata onkin noussut symboloimaan sitä, miten kyseenalaisesti EU-tukia Unkarissa käytetään.

SATTUMAA tai ei, nostalgiajunaksi kutsuttu pätkä raidetta sijaitsee Felcsútissa kylässä, joka tunnetaan pääministeri Viktor Orbáninkotipaikkana. Felcsútissa on alle kaksituhatta asukasta, tuplasti katsojia vetävä jalkapallostadion ja talo, jonka väitetään kuuluvan yhä Orbánille.


Stadion sijaitsee aivan jalkapallointoilijana tunnetun Orbánin kotitalon kyljessä, minkä vuoksi kylä on noussut symboloimaan pääministerin valtaa.

UNKARILAINEN Tóthin pariskunta saapui testaamaan toukokuussa avattua junaa 240 kilometrin ajomatkan päästä Zalaegerszegistä. He kuulivat siitä Unkarin televisiosta.

”Tulimme uteliaisuudesta.” János Tóth sanoo. Juna kiehtoi myös toisesta syystä.

”En ole matkustanut koskaan aiemmin junalla.”

RADAN varren infotaulussa kerrotaan junaradan hinta. Kaksi miljoona euroa. ”Sijoitus tulevaisuuteen”, kyltissä perustellaan junarataa.

Taulussa on Euroopan unionin tähtilippu. Kaikki projektit, joihin EU-rahaa on käytetty, merkitään vastaavalla kyltillä.

EU-lipulla varustetut kyltit ovat yleinen näky Unkarissa. Unkarilaistutkija Gábor Bálas sanoo, että noin 90 prosenttia julkisista Unkarin investoinneista tehdään kokonaan tai osin EU:n tukirahoilla.

EU:n nykyisellä budjettikaudella, joka kestää vuodesta 2014 vuoteen 2020, Unkarille on korvamerkitty 21,5 miljardia euroa tukea EU:n koheesiopolitiikan alaista tukea. Summaan sisältyy koheesiorahaston lisäksi myös muita tukia.

Vielä suurempi tukirahojen saaja on Puola, joka saa 77,6 miljardia koheesiopolitiikan alaista tukea nykyisellä budjettikaudella.

Koko unionin laajuudessa puhutaan isoista rahoista: kaikkiaan koheesiopolitiikka syö kolmanneksen EU:n koko budjetista.

TUKIRAHOILLA kurotaan umpeen kehityseroa, joka jää rikkaiden ja köyhien alueiden väliin unionin sisällä, muistuttaa Keski-Euroopan tutkija Thomas Lorman. Hän on tutkijana brittiläisessä UCL:n yliopistossa.

Tuet tasaavat kuilua, joka syntyi, kun maanosaa jakoi rautaesirippu ja kylmä sota. Unkari ja Puola jäivät toisen maailmansodan jälkeen yli 40 vuodeksi kommunismin ja Neuvostoliiton vaikutusvallan alle.

”Tämä on yksi EU:n peruspilareista – jakaa vaurautta sen jäsenmaiden kesken”, Lorman sanoo puhelimitse.

Lorman muistuttaa, että koheesiopolitiikasta on selvää hyötyä myös rikkaille jäsenmaille. Unkarin tukemisesta hyötyvät hänen mukaansa suomalaiset veronmaksajat.

”Vauras ja paremmin toimiva Unkari hyödyttää kaikkia”, Lorman sanoo.

Jos Unkarissa on töitä ja toimiva yhteiskunta, yhä harvempi muuttaa muihin EU-maihin töiden perässä. Tämä on ollut suuri kysymys erityisesti Britanniassa, jossa brexitiä ajanut leiri vaati rajoituksia maahanmuuttoon itäisistä EU-maista.

Kun Unkarin liikenneverkosto toimii, saksalaiset autotehtaat voivat toimittaa Unkarin tehtailta osat seuraavaa kokoamisvaihetta varten ajoissa eteenpäin seuraavaan tehtaaseen toiseen EU-maahan.

EU-tuet eivät ole kuitenkaan ongelmattomia. Samalla kun EU on auttanut Unkaria kehittymään, Unkari on kehittynyt suuntaan, jossa yksi puolue on keskittänyt valtaa ja kääntänyt selän EU:n perusarvoille. Unkarissa demokratiakehitys on heikentynyt sen jälkeen kun Orbán palasi pääministeriksi vuonna 2010.

Tämän vuoden aikana Puola on noussut Unkarin rinnalle Bryssel-kriittisten EU-maiden leiriin, jonka demokratiakehitys huolestuttaa unionia. EU-komissio on aloittanut tutkinnan Puolan demokratiakehityksestä, joka uhkaa rikkoa EU:n perusarvoja.

Iso osa tukimiljardeista meneekin nyt EU:n äänekkäimmille niskureille.


1471927670072

Itsevaltaisten otteiden voimistuminen vaikuttaa myös siihen, miten EU-tukia käytetään. Lormanin mukaan EU-varojen ohjaaminen junarataan pääministerin kotikylässä kertoo siitä, että EU:n tukirahoja ohjataan poliittisiin tarkoituksiin.

”On vaikea uskoa, että tähän kyseiseen projektiin eivät ole vaikuttaneet poliittiset tekijät”, Lorman sanoo nostalgiajunasta.

SAMALLA EU-tuet ovat synnyttäneet tilanteen, jossa rakenteellisia uudistuksia ei ole ollut pakko tehdä. Rakenteellisia puutteita on korvattu EU-rahalla.

Lorman mukaan viimeisen 16 vuoden aikana Unkarissa ei ole tehty perusteellisia talous-, eläke-, tai terveydenhuoltouudistuksia.

”EU:n anteliaisuus on ollut yksi syy, joka on rohkaissut Unkaria olemaan uudistumatta.”

Lorman vertaa Unkaria toiseen entiseen itäblokin maahan Puolaan, jonka talouskasvu on ollut yksi Euroopan unionin menestystarinoita. Puolassa talousrakenteita on uudistettu Unkaria tehokkaammin.

Lormanin mukaan on mahdollista, että Unkarin nykyinen valtaeliitti hyötyy tilanteesta, jossa se pysyy ”köyhänä” EU-maana ja jatkaa tukien saamista.

”Niin kauan kuin [Unkari] on riippuvainen ulkoisista tuista suurissa projekteissa, varojen ohjailu on helpompaa.”


Se, että osa yhteiskunnasta pysyy kehityksestä jäljessä, saattaa hänen mukaansa hyödyttää nykyeliittiä. EU-varoista ei tule kilpailua, kun kansalaisyhteiskunta, paikallishallinto tai yksityiset yritykset eivät ole liian vahvoja kilpaillakseen tuista.

UNKARI hyötyy EU:sta, minkä pääministeri Orbán tietää hyvin. Hän ei aja eroa unionista, mutta avoin Bryssel-vastaisuus on hänen politiikkansa kulmakiviä.

Viime viikkoina Unkarin katukuvaan on ilmestynyt kylttejä, jossa hallitus maalaa Brysselin toiminnan uhkaksi Unkarille. Kyltit mainostavat lokakuussa pidettävää kansanäänestystä EU:n turvapaikanhakijakiintiöistä, joita Orbán vastustaa kiivasti.

Tienvarsimainoksissa pakolaiskriisi yhdistetään suoraan terrorismiin. Mutta näkyvin syyllinen kampanjaviestinnässä on EU tai pikemminkin kasvoton ”Bryssel”.

”Tiesitkö, että Bryssel haluaa asuttaa kaupungillisen laittomia siirtolaisia Unkariin?” lukee yhdessä kyltissä.

Avoimesta niskuroinnista huolimatta EU ei suunnittele tukien leikkaamista Unkarilta. Myöskään Puolan tukien leikkaamista ei mietitä, vaikka EU-komissio varoitti kesällä Puolaa huolestuttavasta oikeusvaltiokehityksestä.

FELCSÚTISSA nostalginen junamatka on päättynyt. Mitä mieltä ovat unkarilaismatkailijat, oliko kahden miljoonan euron junarata kokemisen arvoinen?

”Ottamatta kantaa politiikkaan millään tavalla, odotin kieltämättä vähän enemmän”, János Tóthin seurassa Zalaegerszegistä Felcsútiin matkustanut Andrea Vida sanoo.
 
Jaahas Stalinin jalanjäljillä mennään.

Euroopan komissio aikoo poikkeuksellisesti puuttua Kreikan tilastojohtajan oikeudenkäyntiin
Uutistoimisto Reutersille puhuneiden lähteiden mukaan EU-komissio aikoo ottaa kantaa Kreikan tilastokeskuksen entisen johtajan rikosepäilyyn.
TALOUS 24.8.2016 14:41
Paavo Teittinen

HELSINGIN SANOMAT


FRANCOIS LENOIR
1472009479938

Jean-Claude Junckerin johtama komissio on tyytymätön siihen, että Kreikan tilastokeskuksen entistä johtajaa epäillään tilastojen väärentämisestä.
Kuuntele
EUROOPAN komissio aikoo poikkeuksellisesti puuttua jäsenmaan sisäiseen oikeudenkäyntiin, lähteet kertovat uutistoimisto Reutersille.

Andreas Georgiou, entinen Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n ekonomisti, erosi viime vuonna Kreikan tilastokeskuksen johtopaikalta rikosepäilyjen takia.

Georgiouta vastaan nostettiin vuonna 2013 syytteet Kreikan julkisen alijäämän keinotekoisesta suurentelusta vuonna 2009. Syyttäjän mukaan suurentelu johti siihen, että Kreikka joutui hyväksymään muilta eurovaltioilta ja IMF:ltä saamalleen 110 miljardin euron hätälainalle tarpeettoman ankarat ehdot.

OIKEUDENKÄYNTI näytti pitkään kuihtuvan kasaan, mutta Kreikan korkein oikeus päätti avata tapauksen käsittelyn aiemmin elokuussa.

Georgioun puolustajat pitävät syytteitä poliittisina. Myös komission odotetaan asettuvan entisen virkamiehen puolelle, kertoo Reuters. Bryssel on aiemminkin tukenut Kreikan tilastokeskusta voimakkaasti poliitikkojen hyökkäyksiltä.
 
Tämänkin hienon ajatuksen taustalla on pyrkimys estää kansalaisia löytämästä politiikoille ja EU`lle kiusallisia tietoja aivan samasta syystä Google hakutuloksissa näkyy seuraava teksti Osa tuloksista on ehkä poistettu eurooppalaisen tietosuojalain nojalla

http://www.talouselama.fi/uutiset/f...uutisten-lainaamisesta-hakutuloksissa-6577057

FT: EU saattaa pakottaa Googlen maksamaan mediataloille uutisten lainaamisesta hakutuloksissa
 
Hommalla nimimerkki Totti esittää mielenkiintoista päättelyään viime aikojen tapahtumista:

Merkel on Eurooppa-kiertueella oheisen kalenterin mukaan:

http://qz.com/763022/angela-merkels-post-brexit-european-tour-mapped/

Virallisesti tässä on kyse Brexit-kiertueesta, mutta maavalinta antaa ymmärtää jotain ihan muuta. Lisäksi, miksi Breixit edellyttäisi Euroopan-kiertuetta Merkeliltä? Eihän Britannian eroehtoja ole tarpeen neuvotella kasvokkain paikan päällä maiden päämiesten kanssa. Asia hoitunee ihan Brysselistäkin käsin juristien toimesta.

Jotain on siis meneillään, ja ohessa analyysini mistä on kyse.

Kiertuepäivänä 22.8.16 hän tapasi Ranskan Hollanden ja Italian Renzin. Tämä pitää kaiketi tulkita niin, että Kolmen Suuren Kopla on nyt Saksa, Ranska, Italia, jotka ottavat EU:n ohjat käsiinsä Brexitin myötä. Näillä mailla on myös suurimmat ääniosuudet EU-parlamentissa kun Britit lähtevät.

Merkelin kiertue jatkuu Viroon, Tsekkeihin, Slovakiaan, Ruotsiin, Unkariin, Tanskaan, Hollantiin, Suomeen, Puolaan, Bulgariaan, Sloveniaan, Itävaltaan ja Kroatiaan.

Eri maiden tilanne:

- Ranska. Merkelin lohduttavat sanat ja suhteiden tiivistäminen ovat varmaan tarpeen Ranskalle, joka on terroriaallon riivaama maahanmuuton seurauksena. Hollande (sosialistit) tulee häviämään vaalit 2017 ja riski on suuri, että Ranska saa Frexit-äänestyksen ja jopa lähtee EU:sta muutaman vuoden sisällä.

- Italia on maahanmuuttokaaoksen fokuksessa ensimmäisenä vastaanottajamaana. Kyvyttömät poliitikot eivät osaa hoitaa ongelmaa ja mafia pyörittää salakuljetuksia. EU ei ole saanut paikoilleen luvatut matujen jakamisen ympäri Euroopan, jotta Italia pääsisi niistä eroon. Italiassa on vaalit (viimeistään) 2018 ja sielläkin jotkut puolueet puhuvat EU:sta eroamisesta.

- Saksassakin mielialat ovat nopeasti muuttumassa Merkelin holtitonta maahanmuuttopolitiikkaa vastaan. Refugees Welcome on muuttunut itkuksi kun jalkoväli on yhä useammalla suvakilla kipeä. Saksassa on vaalit 2017, eivätkä ne povaa hyvää Merkelille jos kaaos jatkuu.

- Ruotsi on hukkumassa mamuihin ja riski on suuri, että Ruotsidemokraatit (SD) sanelevat politiikan 2018 vaalien jälkeen. Ruotsin sosialistihallituksen pääministeri Löfven on toistuvasti vaatinut "taakanjakoa", jonka puitteissa EU jakelisi mamut kaikkiin maihin tasaisesti.
Ruotsissa on siis kriisitunnelma päällä ja politiikka uhkaa muuttua kokonaan ellei saada nopeasti helpotusta matukaaokseen. SD on myös EU-kriittinen ja haluaa irrottaa Ruotsin EU:sta tai ainakin neuvotella ehdot uudestaan.

- Hollannissa on alkanut kuulumaan yhä nuivempia ääniä. Siellä on suunnilleen sama tilanne kun Ruotsissa missä nuivan Gert Vildersin PVV uhkaa päätyä sanelemaan politiikan ja jopa eroamaan EU:sta kokonaan. Gert on luvannut EU-eroäänestystä jos hän saa vallan.

- Itävaltalaiset tavikset ovat läpensä kyllästyneet maahanmuuttoon. Nuiva FPÖ-puolue on jo varsin suuri muttei istu hallituksessa. FPÖ on kuitenkin pakottanut Itävallan suitsimaan maahanmuuttoa eli Itävallasta on tulossa yhä nuivempi maa mitä tulee matuinvaasioon. FPÖ on myös EU-kriitinen, joten Itävaltakin saattaa olla luisumassa ulos EU:sta.

- Listan muut maat ovat nuivia mitä tulee maahanmuuttoon. Useimmat ovat jo sulkeneet rajansa tai matut eivät jää niihin huonojen tukien takia. Poikkeuksena Suomi, joka on kovin houkutteleva maa, mutta vastaanotto on toistaiseksi ollut kylmää ja maahanmuutto on perinteisesti jäänyt pieneksi 2015 lukuun ottamatta. Poliitikot Suomessa epäröivät vielä porttien täydellisestä avaamisesta.


Kun tästä alkaa ynnäämään yhteen 1+1, niin alkaa kirkastumaan tietty kuvio:

- Eli Kolmen Koplassa Saksassa, Ranskassa ja Italiassa on varsin suuret matuongelmat ja maat uhkaavat luisua anarkiaan. Hang-around -jäsenenä on Ruotsi, joka periaatteessa on jo menettänyt hallinnan tilanteesta eikä tosiasiassa enää kokonaan hallitse omaa maa-aluettaan.

- EU-kriittiset puolueet, jotka uhkaavat EU-erolla taas ovat nousemassa Hollannissa, Ranskassa, Italiassa, Ruotsissa, Itävallassa. Jos yksikin maa Britannian lisäksi lähtee EU:sta, koko sosialistinen projekti uhkaa punoutua auki koinsyömän villapaidan tapaan.

Ratkaisu edellisiin ongelmiin on matujen siirtäminen pois kriisimaista nuiviin maihin, Suomi mukaan lukien. Tällöin ehkä vältettäisiin vallan siirtymistä maiden sisällä ja samalla EU-eron aaltoa joka siitä seuraisi.

Olen siis näkevinäni Merkelin kiertueessa pyrkimys saada aikaan EU:n kaavaileman "taakanjaon" eli matujen massasiirrot Suomen kaltaisiin maihin, joissa vielä on "tilaa".

Jos näin on, kysymys kuuluu, mitä Merkel on luvannut esim. Sipilälle, jotta ovet avattaisiin massamaahanmuutolle? Onko Sipilä valmis tekemään Kataiset? Maanpetturi Katainenhan lahjoitti miljardeja veroeuroja Kreikkaan komission virkaa vastaan, jotta Merkel saisi irrotettua saksalaiset pankit Kreikan kriisilainoista. Sipilä voisi tyydyttää Merkelin ja toistaa tempun avaamalla ovet matuille, joista Merkel haluaa eroon.
 
En tiedä kuuluuko tuo pohdinta tänne, mutta ei osuvanpaa löytänyt.

Euroopan yhteispuolustuksen prototyyppi – Monikansallisen lennoston laajentaminen voisi olla yksi tapa lisätä puolustusyhteistyötä
Unkarissa toimii monikansallinen lennosto, jonka avulla myös Suomi hoitaa raskaan ilmakuljetuksensa.
Suvi Turtiainen

HELSINGIN SANOMAT


MARTIN FEJER / EST&OST
1472445158087

C-17-kuljetuskoneeseen mahtuu jopa kolme ”Pasia” eli Suomen käyttämää kuljetuspanssariajoneuvoa, 102 laskuvarjojääkäriä täysissä varusteissa tai kymmenen amerikkalaista Humwee-sotilasajoneuvoa.
Kuuntele
Tästä on kyse
Mukana USA ja 11 Euroopan valtiota
Strategisen ilmakyvyn hankkeessa (SAC) on mukana 12 valtiota.

Lennostoon kuuluu kolme Boeing C-17 Globemaster III -mallin raskasta kuljetuskonetta ja 145 hengen sotilashenkilöstö.

Yhdysvallat on suurin sijoittaja.

Euroopasta ovat mukana Suomen lisäksi Ruotsi, Norja, Slovenia, Viro, Liettua, Bulgaria, Romania, Hollanti, Puola ja Unkari. Suomen osuus on 3,2 prosenttia.

Komentaja tulee vuorotellen neljästä eniten sijoittaneesta osallistujamaasta: Yhdysvalloista, Ruotsista, Hollannista ja Norjasta. Yhdysvalloilla on kierrossa joka toinen vuoro.

PÁPA

KAKSI C-17-mallin raskasta kuljetuskonetta seisoo Pápan lentotukikohdassa Unkarin länsiosassa. Käynnissä on harjoitusviikko, minkä vuoksi koneet eivät ole lentämässä ympäri maailmaa kuten yleensä.

Yhden koneen siipeä huolletaan. Toisen katolla kiipeää ruotsalaissotilaita aseet kädessä harjoittelemassa mahdollisia uhkatilanteita varten. Sisällä koneen ruumassa häärii kansallisuuksia kuin Erasmus-bileissä.

Hollantilainen kuormamestari, ylikersantti Rick esittelee lastaustekniikkaa. Puolalaiskollega avustaa.

Romanialainen lentäjä, majuri Radulähtee näyttämään ohjaamoa. Ensimmäisenä hän esittelee sivuikkunan, josta seurataan polttoaineletkun kiinnittymistä ilmatankkauksen aikana.

Koneen pitäminen samassa nopeudessa ja oikealla etäisyydellä tankkauskoneesta on yksi kyvyistä, jotka C-17-lentäjän pitää hallita.


1472445167517

TAVALLAAN Rick ja Radu ovat osa Suomen puolustuskykyä.

He edustavat omien maittensa puolustusvoimia, mutta työskentelevät monikansallisessa lennostossa, jonka avulla myös Suomen puolustusvoimat järjestää raskaan ilmakuljetuksensa.

Strategisen ilmakuljetuskyvyn hankkeen (SAC) alaiseen lennostoon kuuluu kolme Boeing C-17 Globemaster III -mallin raskasta kuljetuskonetta ja 145 hengen sotilashenkilöstö. Lennostossa on kerrallaan neljä sotilasta Suomesta. Tukikohta on Pápassa.

Hankkeessa on mukana 11 eurooppalaista valtiota ja Yhdysvallat, joka on suurin sijoittaja. Suomi omistaa lennostosta noin 3,2 prosenttia, mikä selittää sotilaiden pientä osuutta.

Idea on sama kuin autopooleissa. Sen sijaan, että kaikki 11 eurooppalaista osallistujavaltiota olisivat ostaneet raskaan kuljetuskoneen itse, ne ostivat Yhdysvaltain kanssa kolme yhteistä konetta. Kaikki säästävät kuluja, eivätkä koneet juuri seiso tyhjän panttina.

Vuodesta 2009 toiminut lennosto on yksi harvoja käytännön esimerkkejä siitä, miten puolustuskuluja on pystytty karsimaan Euroopan maiden yhteisellä puolustushankinnalla. Samaan aikaan erityisesti vuoden 2008 talouskriisi on lisännyt painetta yhteiseurooppalaisille puolustushankinnoille, jotta puolustuskuluja saataisiin jaettua ja päällekkäisyyksiä poistettua.

Pápassa toimiva lennosto onkin eräänlainen eurooppalaisen puolustusyhteistyön prototyyppi.

MARTIN FEJER / EST&OST
1472445162807

Lennoston nykyinen komentaja on Yhdysvaltain ilmavoimien eversti Trevor W. Nitz.
LENNOSTO ei toimi Naton eikä EU:n alaisuudessa, vaikka mukana on sekä länsiliittouman että unionin jäsenmaita. Nato on kuitenkin likeinen osa hanketta. SAC:n hankinnoista ja lennoston ylläpidon suunnittelusta vastaa Naton alainen asiantuntijaorganisaatio Nampo.

Lennoston komentajana toimii Yhdysvaltain ilmavoimien everstiTrevor W. Nitz. Hänen yläpuolellaan on vain osallistujamaiden edustajista koostuva neuvosto. Komentajan mukaan monikansallisen lennoston vahvuus on se, että kaikki osallistujamaat tuovat osaamista ja ideoita toimintaan. Lisäksi organisaatio on joustava.

Lennosto pystyy uudistamaan toimintaansa tarpeen mukaan ketterämmin kuin Yhdysvaltain ilmavoimien tapaiset vakiintuneemmat organisaatiot. Mutta kolikolla on myös kääntöpuoli.

”Yksi haasteistamme on se, ettei kukaan ole tehnyt tätä vastaavalla laajuudella aiemmin. Meillä ei ole mitään valmista sapluunaa, jota seurata.”

Hän uskoo, että SAC-hankkeen laajentaminen voisi olla yksi tapa lisätä puolustusyhteistyötä.

”Olisi paljon helpompi tuoda uusia asejärjestelmiä osaksi tätä hanketta kuin luoda täysin uusia hankkeita.”

PÁPASSA tukikohtaa pitävä lennosto lentää käytännössä ympäri maailmaa.

Yleisempiä operaatioita ovat sotaharjoitukset ja kriisinhallintatehtäviin liittyvät lennot. Kukin maa päättää itse, mihin lentotunnit käytetään.

Artikkeliin liittyvät
Kaikkiaan koneet lentävät 3 165 lentotuntia vuodessa. Suomen osuus on sata tuntia, kun taas Ruotsilla tunteja on 550.

Suomi on käyttänyt koneita muun muassa Virossa pidetyissä Saber Strike 16 -sotaharjoituksissa ja Libanonin UNIFIL-rauhanturvaoperaation huolto- ja rotaatiolentoihin.

Hankkeen alkuvuosina suurin osan lennoista suuntasi Afganistaniin. Nyt painopiste on kääntynyt kohti Afrikkaa ja erityisesti Malia. Muutenkin lennoston työtehtävät heijastelevat maailmanpoliittista tilannetta.

Suomi ja Ruotsi luovuttivat lentotuntejaan Ranskan käyttöön sen jälkeen, kun presidentti François Hollande pyysi avunantoartiklaan vedoten apua EU:n jäsenmailta Pariisin terrori-iskujen jälkeen viime talvena.

Koneita käytetään myös siviilioperaatoihin. Viime vuonna lennosto vei Romanian pyynnöstä Bukarestin tuhoisan yökerhopalon uhreja erikoishoitoon Britanniaan ja Norjaan.

HS:N haastattelemien asiantuntijoiden mukaan SAC-hanke on toiminut pääosin hyvin. Yksi hankkeen vahvuuksista on se, että se syntyi osallistujamaiden tarpeeseen.

Eurooppalaisilla jäsenillä ei kenelläkään ollut vastaavaa raskasta ilmakuljetuskalustoa, eikä varaa hankkia yksin C-17-koneita. Yhdysvallat sai puolestaan hankkeen avulla C-17-koneita myös Eurooppaan.

”Hanke toimii siksi, että kaikki 12 maata ovat sitoutuneet siihen”, Nitz sanoo.

HS kysyi: Miten Eurooppa kehittää yhteispuolustustaan?

1472445172218

Hanna Ojanen – Jean Monnet -professori, Tampereen yliopisto
Hanna Ojanen

Jean Monnet -professori, Tampereen yliopisto

”Strategisen ilmakuljetuskyvyn hanke on esimerkki siitä, miten puolustusyhteistyötä on kehitetty viime vuosina pienten maaryhmien kesken. Tilastojen valossa yhteishankkeiden osuus EU:n jäsenmaiden puolustusbudjeteista on laskemassa. Ilmassa on nyt selkeää EU-vastaisuutta, mikä vie kiinnostusta yhteisistä isoista hankkeista pois. Toisaalta se saattaa helpottaa käytännön yhteistyötä: Päädytään käytännön yhteistyöhön sen sijaan, että puhutaan suurista linjoista.”


1472445176931

Janne Kuusela – Ylijohtaja, puolustusministeriön puolustuspoliittinen osasto
Janne Kuusela

Ylijohtaja, puolustusministeriön puolustuspoliittinen osasto

”Euroopan yhteinen puolustus nojaa Natoon ja siihen, että Yhdysvallat on sitoutunut Naton kautta Euroopan puolustamiseen. Toinen kivijalka on EU.

Tänä kesänä annettu EU:n ulko- ja turvallisuuspoliittinen globaalistrategia toteaa, että Euroopalla täytyy olla kykyä huolehtia omasta turvallisuudestaan tarvittaessa myös Natosta riippumatta. Tässä Suomi on täysillä mukana.

Aiemmin yhteistyö on ulottunut Euroopan ulkopuolella tapahtuvaan kriisinhallintaan. Nyt globaalistrategian myötä on entistä tärkeämpi huolehtia myös EU-maiden omasta turvallisuudesta. Merkittävä ennakkotapaus oli se, kun Ranska aktivoi avunantolausekkeen viime talvena terrori-iskujen jälkeen. Euroopan maat reagoivat siihen hyvin myönteisesti.”


1472445181644

Eversti Sami Nurmi – Sotilasasiantuntija EU:n sotilasesikunnassa

Puolustusyhteistyö on oikeasti vaikeaa
Yhteistyöstä puolustushankinnoissa puhutaan paljon, mutta todellisuudessa sitä tehdään vähän. Raskaat kuljetuskoneet ovat yksinäinen menestystarina.
1296810422629

NÄKÖKULMA
Kari Huhta HELSINGIN SANOMAT
Kirjoittaja on ulko- ja turvallisuuspolitiikan toimittaja.

YHTEISET kuljetuskoneet ovat esimerkki länsimaiden tärkeästä, toimivasta ja järkevästä yhteistyöstä puolustushankinnoissa.

Muita samankaltaisia ja saman mittaluokan esimerkkejä ei valitettavasti ainakaan vielä ole.

Kuten asiantuntijat sanovat HS:n oheisessa kirjoituksessa, yhteiset raskaat kuljetuskoneet ovat onnekkaasti poikkeuksellisen selkeä ja kaikille osapuolille hyödyllinen hanke. Ensimmäinen Boeing C-17 -kuljetuskone laskeutui Pápan tukikohtaan heinäkuussa 2009, vain kolme vuotta hankkeen alkamisen jälkeen.

Vertailukohdaksi voi ottaa yhteiseurooppalaiset NH 90 -helikopterit. Suomen hankkimat 20 helikopteria ovat tämänhetkisen tiedon mukaan kaikilta osin valmiita ja varustettuja vuonna 2018, eli kymmenen vuotta alkuperäisestä aikataulusta jäljessä.

PERUSTEET yhteisille puolustushankinnoille ja puolustusteollisuuden yhteistyölle ovat ilmeiset. Asejärjestelmät ovat kalliita, ja käyvät yhä kalliimmiksi. EU-maiden puolustusmenot olivat viime vuonna yhteensä noin 203 miljardia euroa, eli lähes neljä kertaa Suomen valtion budjetti.

Puheiden tasolla tilanne on todettu moneen kertaan. ”Smart defence” eli älykäs puolustus ja ”pooling and sharing”, eli yhteiskäyttö ja jakaminen ovat jo kuluneita iskulauseita.

Yhteisten puolustushankintojen merkitystä on viime kuukausina korostettu EU:n uudessa turvallisuusstrategiassa, Saksan ja Ranskan yhteisessä julistuksessa ja Saksan puolustusselonteossa. Uusia keinoja hankintojen edistämiseksi ei kuitenkaan ole keksitty.

Yhteishankinnat ovat vaikeita jopa Nato-maiden kesken. Kukin valtio suojaa omaa aseteollisuuttaan.

EU:n alaisen Euroopan puolustusviraston EDA:n kotisivuilla on enemmän kerrottavaa yhteistyöstä koulutuksessa kuin hankinnoissa. Pitkään lippulaivaprojektina ollut miehittämättömän lentokoneen kehittäminen on jäänyt kansallisten hankkeiden varjoon.

PARHAITEN puolustusteollisuuden yhteistyö on onnistunut ilmavoimien koneiden kehittämisessä. Eurooppalaisen puolustusteollisuuden konsortion valmistama Typhoon on yksi vaihtoehdoista, joita Suomi harkitsee uudeksi monitoimihävittäjäksi.

Lähimmäksi yhteistyötä raskaiden kuljetuskoneiden ylläpitämisessä pääsee hanke yhteisistä ilmatankkereista. Aiesopimus ensimmäisten koneiden hankkimisesta allekirjoitettiin heinäkuussa.

Lopulta on kyse yhteistyökyvystä ja poliittisesta tahdosta. Niiden kannalta otettiin kesällä askelia sekä eteen- että taaksepäin.

Päätöksenteko puolustusyhteistyöstä EU:ssa saattoi helpottua brexitin myötä, mutta toisaalta Britannia vie mennessään EU:n suurimman puolustusbudjetin.
 
Tässä se on oikea EU järjenjättiläisen aivopieru, toimit laillisesti ja saat EU`ta sakot kun toimit onkun jäsenmään lakien mukaan, montako firmaa luullaan Eurooppaan tulevan tälläisen veivauksen jälkeen, kyse on viranomaisten toiminnan ennustettavuudesta.

http://www.talouselama.fi/uutiset/f...-veromatkyt-summa-nousee-miljardeihin-6577923

FT: Apple joutuu maksamaan Euroopassa ennätyssuuret veromätkyt - summa nousee miljardeihin
 
Suomen poliitikot ja järjestelmä mädättyi EUn myötä totaalisesti ja Suomi joutui osaksi suurempaa kansainvälistä globalisaation ja kapitalistisen imperialismin koneistoa. Suomea pilkotaan siirtomaaksi lännen suurvalloille pala palalta. Meno on hetkittäin niin järjetöntä ja Suomen intressien vastaista, että tuntuu kuin meitä johtaisi vieraan vallan edustajat.

Onko se EUn vika? En tiedä, EU voisi toimia hieman vähemmän dominoivana voimana, mutta nyt tuntuu tämän integroitumiskehityksen johtavan vain siihen, että valta tämän maan asioista valuu yhä enemmän muiden käsiin. En tykkää ja pakko myöntää, että Väyrynen oli aikoinaan EUsta oikeassa.

TTIP/TISA on toteutuessaan lopullinen troijan puuhevonen, jolla valtiot ja veronmaksajat kyykytetään maksumiehiksi. Ja jännä, että hommaa on valmisteltu (yllätys Kataisen johdolla) salaa pitkälti EU parlamentilta, mutta kansalliset päättäjät on pidetty täysin pimennossa kansalaisista puhumattakaan. Ne yrittää kusettaa kaikkia.
 
Suomen poliitikot ja järjestelmä mädättyi EUn myötä totaalisesti ja Suomi joutui osaksi suurempaa kansainvälistä globalisaation ja kapitalistisen imperialismin koneistoa. Suomea pilkotaan siirtomaaksi lännen suurvalloille pala palalta. Meno on hetkittäin niin järjetöntä ja Suomen intressien vastaista, että tuntuu kuin meitä johtaisi vieraan vallan edustajat.

Onko se EUn vika? En tiedä, EU voisi toimia hieman vähemmän dominoivana voimana, mutta nyt tuntuu tämän integroitumiskehityksen johtavan vain siihen, että valta tämän maan asioista valuu yhä enemmän muiden käsiin. En tykkää ja pakko myöntää, että Väyrynen oli aikoinaan EUsta oikeassa.

TTIP/TISA on toteutuessaan lopullinen troijan puuhevonen, jolla valtiot ja veronmaksajat kyykytetään maksumiehiksi. Ja jännä, että hommaa on valmisteltu (yllätys Kataisen johdolla) salaa pitkälti EU parlamentilta, mutta kansalliset päättäjät on pidetty täysin pimennossa kansalaisista puhumattakaan. Ne yrittää kusettaa kaikkia.


Kyllä, mutta EU antaa globaalien pankkien ja suuryritysten sanella lakinsa ja säädöksensä, valtiot eivät ole ylimpiä toimijoita globaalissa federalismissa.
Sosialistit ovat innolla mukana juonessa koska pääsevät vahvasti kontrolloimaan ja luomaan "uutta ihmistä", se on aina riittänyt heille syyksi.

Pääosa Suomen poliitikoista on pettänyt maansa ja kansansa aikaa sitten, nyt ajetaan vain lopullista syytesuojaa itselle.
 
Lainaus kirjoituksesta:

”– Lähtökohtana on se, että kotimaan maksuja ei enää ole. On vain EU:n sisämarkkinamaksuja, sanoo Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen.

Niinpä niin. Nythän sitä lennellään vain uudessa, suuressa ja mahtavassa Euvostomaassa.




http://euvostotaivas.blogspot.fi/2016/08/mika-ihmeen-kotimaa.html

Mikä ihmeen kotimaa?


Lentoliikennemaksut joutuivat Euvostoliiton hampaisiin

Täytyy myöntää, että köyhän mielestä lentomatkailu kotimaassa vaikuttaa väistämättä hiukan elitistiseltä, vaikka monissa tapauksissa matka lentäen pohjoiseen on ollut huomattavasti huokeampaa kuin kolkuttelu VR:n kiskoilla. Etuna on ollut myös joutuisuus. Nyt kuitenkin on ärähtänyt pääkonttori ja vaatinut Suomea eli käytännössä Finaviaa yhtenäistämään lentoliikennemaksut. Käytännössä siis kotimaan lentolippujen hinnat tulevat nousemaan.


Mikä kotimaa? Yhtä Euvostojen kirkasotsaista
junckerilaista liittovaltiotahan me olemme.
Sinänsä päätös on looginen, koska euvostoideologia pohjaa vihaan kansallista olemassaoloa vastaan. Unionin sisällä ei siis voi sijaita mitään erityistä ”kotimaata”, joka katsottaisiin hinnoittelussa jotenkin liittovaltion tasoa erityisemmäksi. Samalla meille näyttäytyy paljaimmillaan taas se, kuinka olematon ja kulissinomainen itsenäisyytemme enää on. Kun Brysselistä mylväistään, provinssissa lentää paskat housuun eikä paperilla ole enää mitään sellaista käsitettä kuin kotimaanlennot.

”– Lähtökohtana on se, että kotimaan maksuja ei enää ole. On vain EU:n sisämarkkinamaksuja, sanoo Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen.

Niinpä niin. Nythän sitä lennellään vain uudessa, suuressa ja mahtavassa Euvostomaassa. Toki jotkut järjestelystä hyötyvätkin. On väitetty Suomen tulevan entistä houkuttelevammaksi kohteeksi eurooppalaisille lentoyhtiöille. Tuossa yhteydessä olisi silti syytä myös olla erottamatta matkailua jotenkin yleisestä yhteiskunnallisesta kehityksestä irralliseksi luonnonvoimaksi. Miksi tai kuinka turistimassoja voisi lennättää elinkelvottomaksi taantuneeseen periferiaan? Hinnankorotukset saattavat muodostua kohtalokkaiksi alhaisten matkustajamäärien reiteillä, mikä puolestaan heijastuu syrjäisempien seutujen säilymiseen kasvukeskusten yhteydessä. Vaikka erityisesti tuettua liikennettä kuulemma voitaneen järjestää euvostotasollakin, etääntyy käytännön päättäjätaso jälleen kauemmaksi horisontin taakse.

Enemmän kuin vain liikennepoliittista merkitystä näkisin tässä myös käytännön esimerkin euvostoajan Euroopasta, jossa vasallivaltiot yrittävät turhaan kietoutua lumeitsenäisyytensä kauhtuneeseen kaapuun salatakseen liittovaltion, jossa jo elämme. Monella muullakin elämänalalla Bryssel tullee taatusti lähivuosina vaatimaan luopumista ”kotimaan” kategoriasta. Johan avatut rajatkin ovat käytännössä jättäneet syntyperäisille asukkaille lähinnä tulokkaita suuremmat velvollisuudet, joten kotimaalainenkin alkaa olla käsitteenä hapertunut tärähtäneistön pyrkiessä syyllistämään suomalaiset paperittomasti ynnä muuten laittomasti saapuneiden karkottamisista.

 
Tässä se on oikea EU järjenjättiläisen aivopieru, toimit laillisesti ja saat EU`ta sakot kun toimit onkun jäsenmään lakien mukaan, montako firmaa luullaan Eurooppaan tulevan tälläisen veivauksen jälkeen, kyse on viranomaisten toiminnan ennustettavuudesta.

http://www.talouselama.fi/uutiset/f...-veromatkyt-summa-nousee-miljardeihin-6577923

FT: Apple joutuu maksamaan Euroopassa ennätyssuuret veromätkyt - summa nousee miljardeihin


Lisää aiheesta EU tuhoaa itse itseään....

http://janispetrus.puheenvuoro.uusisuomi.fi/222083-politbyro-irlanti-ja-13-miljardia

Politbyro, Irlanti ja 13 miljardia.

EU vaatii Irlannin laskuttamaan Applelta 13 miljardia Euroa väärin perustein annetuista verokevennyksistä.

Koko Eurooppa hurraa ja Suomessa jopa EU:ta vastustavat tahot kiljuvat kilpaa, että kerrankin EUsta on jotain hyötyä.

Merkillistä miten asiat voidaan kääntää, vääntää ja puristaa kaikkien nieltäväksi!

Kuitenkin tämä politbyron siirto on hyökkäys jäsenvaltion itsenäisyyttä vastaan eli juuri sitä mitä Suomessa ja muualla Euroopassa vastustetaan kovaan ääneen kasvavalla äänenvoimakkuudella.

Suomen lehdistö ja poliitikot ovat samalla linjalla kuin Nordrhein-Westfallenin taloudesta vastaava ministeri Norbert Walter-Borjans (SPD). „Minä voin vain tukea EU-komission linjaa ja toivoa että komissio pitää linjansa.“ Walter-Borjansin lausuntoa on helppo ymmärtää, jos tuntee miehen menneisyyden. Herra Walter-Borjans on kunnostautunut ostamalla „varastettuja“ CD-levyjä, jotka sisälsivät veropakolaisten tilitietoja.

EU-komission puuttuminen itsenäisen jäsenvaltion verokäytäntöihn on kuitenkin aivan eri luokan A4-arkki.

Tämä Irlanti vs. Apple ei ole ensimmäinen kerta, kun komissio puuttuu jäsenvaltioiden verotukseen. Epädemokraattisesti valitut komissaarit luottavat siihen, että jäsenmaiden eduskunnat ja kansalaiset hurraavat nämä itsevaltaiset päätökset läpi, kuten on myös tapahtunut.

CCCP tervehtii Brysselistä ja juuri tätä vastaan on kansat, kansanliikkeet ja puolueet ympäri Eurooppaa keränneet kannattajia, jopa Brexit-ilmiöön asti. Näiden organisaatioiden ja kansaliikkeiden tarkoitus on pitää edes hitunen itsenäisyyttä omissa käsissään ja tätä vastaan EU-komissio harjoittaa ristiretkeään.

Suuri kysymys on, antaako Irlanti ja muu Eurooppa EU-komission syövyttää itsenäisyyden rippeet ristiretkensä epädemokraattiseen happokylpyyn vai lähteekö Irlanti Englannin perään ?

Kiitos
Hämis

 
edellisen viestin kommenteista lainaus ja kannattaa lukea kommenttiosio!!! :solthum:

http://janispetrus.puheenvuoro.uusisuomi.fi/222083-politbyro-irlanti-ja-13-miljardia

Juha Hämäläinen 31.8.2016 15:10

Britit tajusivat missä EUssa on todella kysymys ja lähtivät...........

Muutama lainaus EU:n kätilöiltä, jos sallitaan.

"Jacques Attali, Ranskan presidetti Mitterrand:in neuvonantaja ja EU-perustuslakia tehneen Euroopan konventin johtaja. Pariisi Désirs d’Avenir, 24.1.2011

„Kaikki joilla oli mahdollisuus vaikuttaa Maastricht:in sopimukseen tekivät kaikkensa varmistaakseen, että eroaminen on mahdotonta. Me unohdimme tarkoituksella pykälän, joka antaisi jäsenmaalle mahdollisuuden erota. Tämä ei ollut kovin demoraattista, mutta se takasi, että suunnitelmamme tulevaisuudelle oli mahdollista suorittaa ilman vaikeuksia.“

Guiliano Amato, Eurooppa konventin varapresidentti. La Stampa – lehdelle 2000

„Tämän takia näen tärkeäksi, että hiljalleen pala palalta rikotaan kansallinen suvereniteetti ja varotaan liian nopeita nationaalien tarpeiden siirtoja liittovaltion tarpeiksi…….. Ja miksi me emme voisi mennä takaisin renkien aikaan ? Keskiajalla meillä oli rikkaampi ihmisyys ja identiteettien monimuotoisuus, joka voisi olla esikuvamme. Keskiaika oli kaunis.“

Jean-Claude Juncker, EU-komission PJ. Sitaatin aikaan Euroryhmän finanssiministeri. Haastattelu Der Spiegel – lehdelle 1999

„Me päätämme jotain ja asetamme sen tilaan. Odotamme hetken ja katsomme mitä tapahtuu. Jos suurta meteliä ja vastarintaa ei synny, koska suurin osa ei edes ymmärrä mitä päätimme ja jatkamme eteen päin. Pala palata, kunnes paluuta ei ole.“

Ropert Cooper, EUn ulkoasiainviraston neuvonantaja. Kirjassaan „The Breaking of Nations, 2003

„Pisimmälle uloittuva muoto imperialismista on Euroopan Unioni….. Postmoderni eurooppalainen vastaus uhille on, että imperiumin systeemi levittäytyy aina vaan pidemmälle. Vanhanaikaisten valtioiden, ulkopuolella postmodernien rajojen, kanssa joutuu Eurooppa astettamaan peliin entisaikojen tekniikoita: Väkivalta, ennakoivat iskut ja harhautukset. Mikä vaan tuleekin kysymykseen niille, jotka ovat edelleenkin juuttuneet viime vuosituhannelle, jolloin jokainen maa turvasi itsensä. Viidakossa on käytettävä viidakon lakeja…….Roomaa ei kaatanut hyvin organisoitu Persian valtakunta, vaan barbaarit“

„On huomattava, että EU:n monetäärinen sulautuminen saavutetaan kun finanssipolitiikka otetaan pois politikkojen käsistä ja luovutetaan teknokraateille.“"

https://vapaakulkija.wordpress.com/2015/01/16/hist...
 
Back
Top