EU - onko järkee vai ei?

Minua vain ärsyttää, että ensin valitetaan että kaikki on pielessä ja kun ongelmia sitten pyritään ratkaisemaan, niin sitten sekään ei kelpaa.
Ihmettelin millä muskeleilla, tosin olisin voinut jatkaa miten eripurainen ryhmä maita saa aikaan toimivan järjestelmän.
Kansanedustaja Kanerva kiinitti myös tähän huomionsa.

Eikö oli hedelmällisempää kannustaa asiaa? Voisi esimerkiksi pyrkiä kääntämään Suomen oma kanta suopeammaksi.
Nythän on tilanne sellainen, että EU on jälleen kriisissä ties monennenko kerran ja tilanne on halutaanpa tai ei, hyvin lähellä ettei EU kykene ratkaisemaan ongelmia ja kansalaisten mielestä ongelma onkin EU.

EU tuskin hajoaa nyt mutta jos Englanti saa uusia erivapauksia niin muutkin ryhtyvät niitä vaatimaan, tilanne muistuttaa Neuvostoliiton hajoamisen aloittanutta kehitystä talous kuralla ja johtajat puuhastelevat toisarvoisten kysmysten äärellä ja osa valtioista kuten Neuvotoliitossa silloiset Neuvostotasavallat ryhtyivät ajamaan omia etujaan suhteessa keskusvaltaan ja siitä alkoi Neuvostoliiton hajoaminen.

Moskovalla ei ollut mitään keinoa pitää Neuvostoliittoa koossa kun armeija ei lopulta käätänyt aseita kansaa vastaan vaan asettui Jeltsinin puolelle ja Brysselillä ei ole armeijaa vaan se voi vedota vain sopimuksiin jos kansalliset johtajat joutuvat valitsemaan kumman hylkäävät Brysselin johtajat vaiko oman kansan, valinta on varmasti Brysselin eliitti.

En väitä että EU hajoaa, mutta moni muukin kuin minä on ryhtynyt epäilemään ja epäilijöiden mukana on todella kovanluokan politiikkoja.

P.p.s mielestäni kirjoitat hyvää Suomea
Kiitos, mutta onhan lauserakenteet ja piste sekä pilkkusäännöt päin honkia ja nuo yhdyssanat ihan hepreaa, juuri siksi pyrkiikin sanottavansa tiivistämään
 
EU hukkuu kriiseihin
PolitiikkaEU

2015124390199.jpg

Tulva tunnelin suulla. Pakolaiset odottavat Ranskan puolella Calaisissa pääsyä Britanniaan. Pääministeri David Cameron yrittää hillitä maahanmuuttoa leikkaamalla tulijoiden sosiaalietuuksia.KUVA: GETTY IMAGES

EU:n taival on ollut tarpomista kriisistä toiseen. Finanssi- ja velkakriisi oli hädin tuskin selätetty, kun päälle iskivät Ukrainan kriisi, pakolaiskriisi ja terrorismin pelko. Lisää kriisejä ei nyt kaivattaisi, mutta tuskin ne tähän loppuvat.

Uuden kriisin siemen saattaa jo itää brittien EU:lle esittämissä vaatimuksissa, joita käsitellään loppuviikosta Brysselissä järjestettävässä EU:n huippukokouksessa.

Useimmat brittien vaatimuksista ovat varsin kohtuullisia. Suomikin voi kannattaa EU:n kilpailukyvyn parantamista, sääntelyn purkamista ja vapaakaupan edistämistä. Kansallisille parlamenteille voi hyvin luvata nykyistä painavamman roolin EU:n päätöksenteossa, mikäli se ei hidasta hankkeiden etenemistä. Britit voivat myös pysyä syvenevän integraation ulkopuolella niin halutessaan, sillä EU:n kahtiajako ytimeen ja ulkokehään on euron myötä jo tapahtunut tosiasia.

Ongelmallisimmaksi voi osoittautua pääministeri David Cameronin yritys tukkia maahan pyrkivää siirtolaisvirtaa. Kanaalitunnelin edustalla tungeksivien pakolaisten lisäksi Britannia on vastaanottanut satoja tuhansia maahanmuuttajia EU:n sisältä sen jälkeen, kun itäisen Euroopan maat liittyivät EU:hun vuonna 2004. Cameron haluaa nyt rajoittaa alle neljä vuotta maassa oleskelleiden maahanmuuttajien sosiaalietuuksia.

Lisäksi Cameron on jyrkentänyt linjaansa siitä, miten muutokset tulisi toteuttaa. Alunperin Cameron lupasi joustavaa lähestymistapaa. Nyt hän alkanut puhua perussopimuksen muutoksen tarpeesta.

Puola tai Romania tuskin hyväksyvät Cameronin aikeita. Sosiaaliturva kuuluu periaatteessa kansalliseen päätöksentekoon, mutta muut voivat vedota siihen, että Cameronin ehdotus syrjii osaa EU-kansalaisista, ja viedä asian halutessaan EU:n tuomioistuimeen.

Pelaamalla upporikasta ja rutiköyhää Cameron ilmeisesti laskee sen varaan, että muut EU-maat haluavat pitää Britannian EU:ssa. Hän perustelee esitystään sillä, että vain hillitsemällä maahanmuuttoa hän voi taata Britannian pysymisen EU:n jäsenenä vuoden 2017 kansanäänestyksen jälkeen.




Hallitsematon maahanmuutto koventaa EU-kriittisiä äänenpainoja myös muualla Euroopassa. Ranskassa Marine Le Penin johtama kansallisrintama sai lisää jalansijaa paikallisvaaleissa. Unkarin Viktor Orban on löytänyt sielunveljen Puolan vaalit voittaneesta oikeistojohtajasta Jaroslaw Kaczynskista.

Kiistely brittien vaatimuksista voi olla vain alkusoittoa sille, mitä on tulossa. EU:n tulisi kiireesti löytää yhteiset keinot, miten hillitä maahanmuuttoa ja saada pakolaistulva hallintaan. Muutoin EU:n sisäinen hajanaisuus uhkaa vain lisääntyä.
 
Hän huomautti, että Euroopan unionin sisällä "toimii voimia, jotka haluavat ajaa maat erilleen". Schulzin mielestä tämä pitää estää.

Tämä lause kiteyttää juuri sen syöpäisen, liittovaltiokehitystä tukevan aatteen, jota vastaan jokaisen itseään kunnioittavan valtion tulee taistella. Ikään kuin maat eivät voisi tehdä yhteistyötä keskenään ja elää sulassa sovussa ilman unionia, tai toisaalta, ikään kuin unionin olemassaolo toimisi absoluuttisena takeena jäsenmaiden väliselle rauhalle. EU on todettu jo moneen otteeseen täysin toimimattomaksi järjestelmäksi nykymuodossaan, ja jäsenmaiden pakkositouttaminen entistä tiiviimpään yhteistyöhön ei todellakaan tee siitä yhtään toimivampaa.
 
Sari Essayah on järkinainen jolla on jalat maassa...:solthum:

Uusi EU-suunnitelma: ”Suomen otettava selkeän kielteinen kanta”
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/151627-uusi-eu-suunnitelma-suomen-otettava-selkean-kielteinen-kanta

Suomen ei pidä hyväksyä EU:n suunnitelmia uuden eurooppalaisen rajaviranomaisen perustamisesta, katsoo kristillisdemokraattien puheenjohtaja, kansanedustaja Sari Essayah.

Talouslehti Financial Times kertoi viime viikolla Brysselissä luoduista suunnitelmista perustaa Frontexin tilalle uusi eurooppalainen rajaviranomainen valvomaan etenkin EU:n ulkorajoja. Uudistus antaisi EU:n komissiolle päätösvallan ottaa haltuun EU:n ulkorajavalvonta. Suunnitelman tarkoituksena on pelastaa Shcengenin sopimus.

Essayah huomauttaa, että komissio voisi ottaa ulkorajavalvonnan haltuunsa jäsenvaltion vastustuksesta huolimatta. Suunnitelma on tarkoitus julkaista hänen mukaansa tänään.

– Suunnitelma tarkoittaisi käytännössä suurinta jäsenvaltioiden itsemääräämisoikeuden siirtoa EU:lle sen jälkeen, kun yhteisvaluutta euro luotiin, toteaa Essayah kannanotossaan.

– Suomen hallituksen on otettava tähän selkeän kielteinen kanta eikä joustettava vapaaehtoisuuteen vetoamalla, kuten turvapaikanhakijoiden pysyvän siirtomekanismin kohdalla, joka toteutuessaan siirtää maahanmuuttopolitiikan päätösvaltaa pois Suomesta komissiolle. Rajavalvonnassa näin ei ole varaa tehdä, hän jatkaa.

Essayah, entinen europarlamentaarikko, katsoo, että Suomi voi jatkossa aivan hyvin tukea muita maita rajavalvonnassa nykyisen Frontexin puitteissa. Hänen mukaansa uusi ehdotus vie EU:ta kohti liittovaltiota.
 
On se kun valitetaan pakolaisten määristä, toimimattomasta rajanvalvonnasta eteläisissä jäsenvaltioissa yms. ja kun asialle tehtäisiin jotain niissä puitteissa ettei se häiritse koko unionin peruslähtökohtia niin se ei kelpaa.

Tässä juuri näkyy EU-kritiikin paradoksaalisuus. Halutaan marjat puurosta, mutta missään ei olla valmiita joustamaan yhteisen hyvän nimessä ja kaikki kehitys valituskohteiden tukkimiseksi torpataan.

Eiköhän se pakkorajavalvonta koskisi nimenomaan valtioita, joilla on vaikeus pitää ne Schengenin ulkorajat kiinni ja toki asiaa voidaan byrokratisoida lisää ja luoda edellytykset pakolle, mutta ainakin omasta mielestäni olisi äärimmäisen järkevää, että rajoja valvottaisiin yhtenäisillä standardeilla ja samoilla tietojärjestelmillä kauttaaltaan ja valtiot jotka näitä standardeja eivät kykene täyttämään saavat rajanvalvojat sitten jostain muualta kunnes omasta valtiosta löytyy koulutettu asiansa osaava henkilöstö.

Eikö se nyt olisi kaikkien etu, että rajat ylittävä laiton huume, ihmis ja asekauppa saataisiin kitkettyä myös muissa rajavaltioissa kuin Suomessa. Ei tässä tarvitsisi vetää mitään kuolevia joutsenia heti kun oltaisiin asettamassa oikeasti konkreettista politiikkaa Brysselin toimesta.
 
On se kun valitetaan pakolaisten määristä, toimimattomasta rajanvalvonnasta eteläisissä jäsenvaltioissa yms. ja kun asialle tehtäisiin jotain niissä puitteissa ettei se häiritse koko unionin peruslähtökohtia niin se ei kelpaa.

Tässä juuri näkyy EU-kritiikin paradoksaalisuus. Halutaan marjat puurosta, mutta missään ei olla valmiita joustamaan yhteisen hyvän nimessä ja kaikki kehitys valituskohteiden tukkimiseksi torpataan.

Eiköhän se pakkorajavalvonta koskisi nimenomaan valtioita, joilla on vaikeus pitää ne Schengenin ulkorajat kiinni ja toki asiaa voidaan byrokratisoida lisää ja luoda edellytykset pakolle, mutta ainakin omasta mielestäni olisi äärimmäisen järkevää, että rajoja valvottaisiin yhtenäisillä standardeilla ja samoilla tietojärjestelmillä kauttaaltaan ja valtiot jotka näitä standardeja eivät kykene täyttämään saavat rajanvalvojat sitten jostain muualta kunnes omasta valtiosta löytyy koulutettu asiansa osaava henkilöstö.

Eikö se nyt olisi kaikkien etu, että rajat ylittävä laiton huume, ihmis ja asekauppa saataisiin kitkettyä myös muissa rajavaltioissa kuin Suomessa. Ei tässä tarvitsisi vetää mitään kuolevia joutsenia heti kun oltaisiin asettamassa oikeasti konkreettista politiikkaa Brysselin toimesta.

Tämä asia ei liity maahanmuuttoon mitenkään, oikeasti EU haluaa massamaista maahanmuuttoa tulevaisuudessa, noin 1-2 miljoonaa per vuosi.

Littovaltion virastojen pystyttäminen liittyy vallan anastamiseen ja keskittämiseen joka aina tapahtuu erilaisten kriisien varjolla joita EU on itse luonut tai aiheuttanut.

EU on suurin uhka sitten Neuvostoliiton Euroopan kansallisvaltioille, EU:n vastustaminen kaikilla tasoilla ja sen hävittäminen on ainoa oikeasti isänmaallinen linja.
 
Liittovaltiota edistetään ennemmin kuin Itsenäisen valtion suverniteettia...?

Sipilä ja Orpo kannattavat ikään kuin "ujosti" liittovaltion muodostamista... "Isänmaan asiallla"?


Sisäministeri Orpo: Hallitus ei poissulje EU-rajajoukkoja vastoin jäsenmaan tahtoa


Sisäministeri Petteri Orpo (kok.) sanoo olevansa samaa mieltä pääministeri Juha Sipilän (kesk.) kanssa.

Sisäministeri Petteri Orpo (kok.) oikoo väärinkäsitystä hallituksen sisäisistä erimielisyyksistä liittyen EU-komission esitykseen, joka mahdollistaisi EU-joukkojen lähettämisen rajavalvontatehtäviin vastoin jäsenmaan tahtoa.

– Kun tässä on keskusteltu siitä, voiko komissiolla olla oikeus mennä jäsenmaan tahdon yli, niin siihen meillä on hallituksella yhteinen kanta. Ja se on varovainen tuki sille, että näinkin voitaisiin toimia, Orpo sanooVerkkouutisille.

Suomen linjasta asiaan uutisoitiin eilen niin, että Suomi ei halua antaa EU:n rajavalvontajoukoille oikeutta turvata ulkorajoja ilman kyseisen jäsenmaan suostumusta.

"Siinä menee meidän rajamme, että haluamme jokaisen jäsenmaan vastaavan (rajoistaan) ensisijassa itse", Orpo sanoi suuren valiokunnan kokouksen jälkeenSTT:n mukaan.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) taas puhui medioissa "varovaisesta tuesta" komission esitykselle.

Sisäministeri Orpon mukaan olennaista on määrittää tarkkaan ne edellytykset, joiden perusteella EU-joukkoja voidaan tarvittaessa lähettää vastoin jäsenmaan tahtoa.

– Jos yksi maa ei kerta kaikkiaan hoida velvoitteitaan, mikä aiheuttaa merkittävää vahinkoa muille jäsenmaille, pitää olla mekanismi, jolla siihen voidaan puuttua. Olen siis Sipilän kanssa asiasta täsmälleen samaa mieltä, Orpo painottaa.

Asiasta keskustellaan tänään alkavassa EU:n huippukokouksessa.
 
Liittovaltiota edistetään ennemmin kuin Itsenäisen valtion suverniteettia...?

Sipilä ja Orpo kannattavat ikään kuin "ujosti" liittovaltion muodostamista... "Isänmaan asiallla"?


Sisäministeri Orpo: Hallitus ei poissulje EU-rajajoukkoja vastoin jäsenmaan tahtoa


Sisäministeri Petteri Orpo (kok.) sanoo olevansa samaa mieltä pääministeri Juha Sipilän (kesk.) kanssa.

Sisäministeri Petteri Orpo (kok.) oikoo väärinkäsitystä hallituksen sisäisistä erimielisyyksistä liittyen EU-komission esitykseen, joka mahdollistaisi EU-joukkojen lähettämisen rajavalvontatehtäviin vastoin jäsenmaan tahtoa.

– Kun tässä on keskusteltu siitä, voiko komissiolla olla oikeus mennä jäsenmaan tahdon yli, niin siihen meillä on hallituksella yhteinen kanta. Ja se on varovainen tuki sille, että näinkin voitaisiin toimia, Orpo sanooVerkkouutisille.

Suomen linjasta asiaan uutisoitiin eilen niin, että Suomi ei halua antaa EU:n rajavalvontajoukoille oikeutta turvata ulkorajoja ilman kyseisen jäsenmaan suostumusta.

"Siinä menee meidän rajamme, että haluamme jokaisen jäsenmaan vastaavan (rajoistaan) ensisijassa itse", Orpo sanoi suuren valiokunnan kokouksen jälkeenSTT:n mukaan.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) taas puhui medioissa "varovaisesta tuesta" komission esitykselle.

Sisäministeri Orpon mukaan olennaista on määrittää tarkkaan ne edellytykset, joiden perusteella EU-joukkoja voidaan tarvittaessa lähettää vastoin jäsenmaan tahtoa.

– Jos yksi maa ei kerta kaikkiaan hoida velvoitteitaan, mikä aiheuttaa merkittävää vahinkoa muille jäsenmaille, pitää olla mekanismi, jolla siihen voidaan puuttua. Olen siis Sipilän kanssa asiasta täsmälleen samaa mieltä, Orpo painottaa.

Asiasta keskustellaan tänään alkavassa EU:n huippukokouksessa.

Päivässä muuttui nukkehallituksen kanta, Brysselistä varmasti ohjeistettiin.
 
Tätä samaa kyselee /ihmettelee entistä suurempi joukko kansalaisia ympäri europpaa...?

http://petrimkel.puheenvuoro.uusisuomi.fi/208600-minne-menet-eu

Minne menet EU? Diktatuuriksiko?
18.12.2015 10:57 Petri Mäkelä

9813euarmy_inner.jpg

Edellinen väkisin tehty Euroopan yhdistäminen ei mennyt vahvasti, miksi nyt olisi toisin?

Euroopan Unionin kehitys on jo jonkin aikaa kulkenut kohti hajaannusta. Turvapaikahakijakriisi ja talousongelmat ovat ohjanneet jäsenvaltioita ajamaan omaa etuaan. Eurooppa on tienristeyksessä, oikealle johtavalla tiellä lukee ”Yhteistyötä tekevien kansallisvaltioiden Eurooppa” ja vasemmalle johtavalla tiellä ”Komission väkivaltakoneiston väkisin yhdessä pitämä tulonsiirtoliittovaltio”.

Vaihtoehdot voivat kuulostaa kärjistetyiltä, mutta komission viimeaikainen toiminta näyttää tukevan ajatusta, että EU:n byrokraattijohdon tavoitteena on liittovaltio, riippumatta siitä, mitä jäsenvaltioiden kansalaiset haluavat. Kaksi uusinta ja paljastavinta askelta ovat:

- EU-kansalaisten aseistariisunta uuden tuliasedirektiivin toimesta.
Ja
- Komissiolle oikeus lähettää aseistettuja joukkoja jäsenmaihin niiden omasta tahdosta riippumatta.

Ensimmäistä ajetaan terrorismintorjunnan varjolla, vaikka kaikki viimeaikaiset terrori-iskut on tehty laittomilla aseilla. Toista puolestaan ajetaan rajavalvonnan verukkeella.

On käsittämätöntä, että komissio näkee Kreikan vuotavan rajavalvonnan ratkaisuna ainoastaan de-facto miehityksen. Järkevämpi ja jäsenmaiden suvereniteettia kunnioittava ratkaisu olisi poistaa Kreikka (tai mikä tahansa muu ongelmavaltio) Schengenin sopimuksen piiristä ja valtuuttaa kyseisen ongelmamaan naapurit valvomaan sisärajoja niin, että ongelma ei pääse leviämään.

Komissio ei kuitenkaan ole valmis perääntymään yhdestäkään toteuttamastaan askeleesta kohti liittovaltiota, vaikka ne olisivat kuinka epäonnistuneita. Ei Eurosta, Ei Schengenistä, Ei Kreikan tukipaketeista.

Olisiko jo aika erota unionista, joka haluaa oikeuden miehittää Suomen ilman eduskunnan lupaa?
 
Oletteko muuten paneet merkille tämän uutisen..?

http://www.yle.fi/tekstitv/txt/P109_01.html

Niinistö: Sotilaita pakolla EU-toimiin


Puolustusministeri Jussi Niinistön
(ps.) mielestä suomalaisia sotilaita
pitäisi voida määrätä tehtäviin, mikäli
jokin jäsenmaa vetoaa EU:n
avunantopykälään.

Niinistöstä pakollisuus on tarpeen
uskottavuuden takia.

Kriisinhallintatehtäviin osallistumisen
hän säilyttäisi edelleen
vapaaehtoisena.

Kantahenkilöstön lähettämisen
sotilaallisiin tehtäviin vaatii
lainmuutoksen. Suomi on muuttamassa
lakia nopeutetulla aikataululla.
 
Italia nosti äläkän Itämeren Nord Strem 2 -kaasuputkesta
EnergiaPolitiikkaEU

2015124435759.jpg

Italian pääministeri Matteo Renzi (vas.) ja Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk Brysselissä. KUVA: EPA
Nord Stream 2 -hankkeen puuhamiehet saivat huippukokouksesta varoituksen, ettei hanketta välttämättä katsota hyvällä.


EU-maiden huippukokouksessa käytiin voimakas keskustelu vireillä olevasta uudesta Itämeren kaasuputkesta. Italian pääministeri Matteo Renzi nosti hankkeen päämiesten keskusteluun perjantaina. Italia on näreissään siitä, että Venäjältä Bulgarian kautta Italiaan suunniteltu South Stream -kaasuputki törmäsi EU-lakiin, mutta Nord Stream 2 -hanketta viedään eteenpäin. Myös useat Itä-Euroopan ja Baltian maat ovat olleet tyytymättömiä hankkeeseen, joka lisäisi kaasuyhteyksiä Venäjältä Saksaan.

Huippukokouksen loppupäätelmiin tehtiin kirjaus, joka on verhottu muistutus uutta Nord Streamia puuhaville Venäjän valtion kaasuyhtiölle Gazpromille ja eurooppalaisille energiayhtiöille siitä, että eurooppalaisilta on turha odottaa erityisen suopeaa suhtautumista hankkeeseen.

"Kaikkien uusien infrastruktuurihankkeiden on oltava täysin kolmannen energiapaketin ja muun EU-lainsäädännön sekä EU:n energiaunionin tavoitteiden mukaisia", päätelmissä todetaan.

Kirjaus tarkoittaa, että uusien infrahankkeiden on lisättävä EU:n energiaturvallisuutta ja vähennettävä riippuvaisuutta yhdestä toimittajasta.

"Tämä on ehto sille, että hanke voi saada EU-instituutioilta tai jäsenmailta minkäänlaista tukea, oli se sitten poliittista, juridista tai taloudellista", Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk sanoo.

Komissio tutkii parhaillaan, täyttääkö Nord Stream 2 lain vaatimukset, mutta arvioita sen vaikutuksista energiaturvallisuuteen on jo.

"Komissio on arvioinut, että mikäli Nord Stream 2 rakennettaisiin, se heikentäisi energiaturvallisuutta, sillä 80 prosenttia kaasusta tulisi yhtä reittiä pitkin, ja se vahvistaisi Gazpromin hallitsevaa markkina-asemaa Saksassa nostamalla markkinaosuuden yli 60 prosentin", Tusk sanoo.




"Emme voi puuttua kaupalliseen hankkeeseen, mutta puolustamme eurooppalaista lainsäädäntöä", hän lisäsi.

Tusk kuvasi huippukokouksessa käytyä keskustelua vaikeaksi ja tunteelliseksikin. Hänen mukaansa salissa keskusteltiin myös hankkeen geopoliittisesta ulottuvuudesta. Itämeren uusi kaasuputki käytännössä auttaa ohittamaan Ukrainan, joka on EU:ssa käytettävän kaasun tärkein reitti. Tämä heikentäisi Ukrainan energiaturvallisuutta ja tekisi ison loven valtion budjettiin.

"Suomelle tämä ei ole poliittinen kysymys. Meille tämä on kaupallinen hanke", pääministeri Juha Sipilä (kesk) kommentoi kokouksen jälkeen.
 
en oikeen keksinyt tälle muuta säiettä joten saa siirtää jos joku kokee vääräksi...

Mutta hienosti on asiat eu:ssa ja suomessa mallillaan...?


Näitä maita pidetään USA:ssa ensi vuoden uhkaavimpina huolina - Suomi ensi kertaa kartalle
http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/cfr annual-44683

Turvapaikanhakijat ja Euroopan unionin tilanne mainitaan ensi kertaa USA:n kärkiuhkien joukossa.

  • 0e32bf42db2a2b1876828696c03dcf5832d6759cf30f7b9583d6baf8c270e411

    Suomi on ensi kertaa merkitty punaisten maiden joukkoon USA:n turva-asiantuntijoiden "huolikartalla".

    (National Journal)
Amerikkalainen Council on Foreign Relations kysyy vuosittain lähes 500 asiantuntijalta tulevan vuoden mahdollisista konflikteista ja turvallisuusskenaarioista.

Ensi vuoden kyselyssä ovat Lähi-itää ja Syyriaa koskevat huolet syrjäyttäneet aiemmat ykkösuhat.

Syyrian sisällissotaa ISIS, Irak ja pakolaistilanne mukaan lukien pidetään tasaisesti kasvaneena kärkiuhkana. Niihin liittyvien yllättävien tapahtumien katsotaan voivan uhata myös USA:n turvallisuutta ja Pohjois-Amerikan mannerta.

Ensimmäisen luokan uhaksi on kyselytuloksissa luokiteltu Syyrian konfliktin syveneminen ja ulkopuolisten mukaan tulo.

Kyselytuloksista kertoo National Journal. Sen kartassa on punaisella merkitty muun muassa Lähi-idän maat, Euroopan unioni, USA itse ja Pohjois-Korea. Näin mukana on myös Suomi. Esimerkiksi USA on mukana pelätyn terrori- tai kyberhyökkäyksen perusteella.

Kartan ei sanota välttämättä heijastavan tulevia levottomuus- tai sota-alueita, vaan alueita, joita USA:n päättäjät tulevat seuraamaan miettiessään maansa intressejä.

Maailmankartan värit ovat varsin erilaiset kuin vuotta aiemmin, jolloin ne näyttivät tältä.

Uuden kyselyn tuloksissa mainitaan ensi kertaa "pakolaisten ja siirtolaisten EU-maissa aiheuttama poliittinen epätasapaino lisääntyneiden levottomuuksien myötä, satunnaiset terroristi-iskut tai väkivalta pakolaisia ja siirtolaisia kohtaan".

Huolissa sanotaan olevan kyse myös amerikkalaisten asiantuntijoiden lisääntyneistä kysymyksistä koko EU:ta kohtaan. Myös Itä-Euroopan haluttomuus ottaa pakolaisia on huomioitu.

Kyselyssä Kiinan ja naapurimaiden rajaerimielisyydet sekä Ukrainan tilanne ovat saaneet viimevuotista vähemmän huomiota. Ukrainan tulitauko vaikuttaa pysyvän. Uutena huolena on tullut mahdollinen konflikti Venäjän ja jonkin Nato-maan välille.
 
Back
Top