Eurofighter Typhoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Epäilisin että kyse on enemmänkin homman organisoinnista eri ilmavoimissa ja rahasta kuin Typhoonista tai Hornetista.
Jep!

Rafale:
http://www.defenseworld.net/news/17...French_Air_Force_Is_48_5_Percent#.WV0rPbGU-hA
"The serviceability rate of the Dassault Rafale fighter jet in service with the French Air Force is 48.5%, according to information given to a French lawmaker by the government."

Ja toisaalta taas ruotsalaiset ovat liisanneet osan koneistaan ulkomaille ja osa on pitkäaikaissäilössä ja täten pois rivistä. On sekin tietty toimiva keino pitää jäljelle jäävät koneet ilmassa...

Uskon noiden kaikkien esimerkkien kertovan enemmän siitä universaalista ongelmasta että asevoimien rahoitus on riittämätön, ennemmin kuin jonkin tietyn konetyypin ylläpidon kalleudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Rafale ja Gripen ovat siis itse asiassa ainoat, joilla homma toimii.

Jos en ihan hirmu pahasti muista väärin, niin vuosi-pari sitten MTV3(?) uutisoi, kuinka Ruotsin ilmavoimien Gripeneiden käytettävyysluvut ovat alhaiset, koska jokin varikko oli suljettu säästötoimenpiteenä ja koska leasing-asiakkaat olivat ykkösprioriteetti. Äkkiseltään en kyllä valitettavasti löytänyt uutista, ainoastaan epämääräisen viitteen nettikirjoittelusta:

The reliability is also controversial, a friend in Sweden that knows the situation a bit told me recently the Swedish planes have a very low availability rate because of 2 reasons: lack of parts and low skills of the army conscripts doing maintenance. The lack of parts is a very political subject, Volvo is a fairly small company with limited capacity in a socialist/nanny state so deliveries have priority to external operators (it is bad publicity if you don't give them the parts) and the Swedish army is at the bottom of the list. Also given the political regime there is no real reward or punishment if you do the job well or bad, you will still have the job (they cannot fire you, unemployment needs to be very small, they cannot reward you as being richer than others is not a good socialist example) so there is no big focus on improving the situation in any way.

https://www.quora.com/How-does-a-Sw...t-do-compared-to-American-Air-Force-standards

P.S. Uusi Gripen ei ole vanha Gripen, joten näyttö puuttuu siltä osin. Jäljelle jää siis Rafale. :)
 
Jospa ne laskee koko Ilmavoimiensa kulut komentajan palkkaa+virka-autoa myöten ja jakaa tuloksen sitten lentotuntien määrällä.
Kyllä hawkit pitää ynnätä myös, koska toista roolia niillä ei ole. Ruotsi on muuten ilmoittanut että se stenaa vanhat gripeninsä.
Tuskin stenaa jos joku tulee setelisalkun kanssa niitä ostamaan?

Hauska vaihtoehto olisi, että vanhoja koneita käyttäisivät itse kuten me Hawkeja, eli harjoitushävittäjinä. Mutta tämmöisen stenaus ilmoituksen he ovat antaneet, ja mielestäni se on omituinen.
 
Tilanne Hornetilla on vielä paljon huonompi kuin Typhoonilla. 2/3 ei lennä.

Grounded: Nearly two-thirds of US Navy’s strike fighters can’t fly
http://www.defensenews.com/articles/grounded-nearly-two-thirds-of-us-navys-strike-fighters-cant-fly

Ja koska Suomi ei antanut heille huolto-apua kesken Isis-sodan, niin he muistavat sen. Meillä oli kaikki se kapasiteetti sen jälkeen kun MLU2 päättyi puolisen vuotta sitten.

Syyttäkäämme itseämme, jos kusahtaa. Se olisi oikein meille.
 
OT tässä ketjussa, mutta:

Voi olla, että sanasokeus vaivaa näin aamutuimaan, mutta ongelma vaikuttaa @jan86 :n linkkaaman artikkelin mukaan olevan aiemmin tehdyt huonot päätökset. Pääasiassa kyseessä on rahoituksen leikkaukset ja se, että koneita on ollut lukumääräisesti suoritettuihin tehtäviin nähden liian vähän, jolloin harvemmat koneet ovat olleet jatkuvasti tehtävissä eivätkä ole ehtineet huoltoihin (lukumäärään vaikuttavat osittain hankintamäärät sekä F-35:n myöhästyminen aikataulusta).

Suomen osuus tilanteeseen jää kyllä ainakin minulle todella hämäräksi eikä artikkelissa kerrota, että meiltä olisi pyydetty huoltokapasiteetin myymistä. Artikkelissa tulee kyllä esille se, miksi Super Hornetteja täytyy hankkia lisää.

CAPITOL HILL: The Navy-Marine fighter fleet is in a “death spiral” and the only long-term fix is to buy new jets faster, both F/A-18E/F Super Hornets and the F-35 Joint Strike Fighter, a former Pentagon analyst told Breaking Defense. Two veteran Hill staffers agreed the situation is dire and new planes are needed, although they put equal emphasis on stable, adequate funding for maintenance.

The number of planes that are not ready for combat has gotten “very bad,” said one Hill staffer. “If there’s a big war, it’s a serious problem.”

110822ogr159001-300x168.jpg

A Navy F-35C and the plane it will replace, the F/A-18E Super Hornet, sit together on a runway.

Currently, 53 percent of Navy and Marine Corps aircraft are unfit to fly. That rises to 62 percent of strike fighters and, as we reported yesterday, 74 percent of Marine F-18 Hornets. Overused, under-maintained, and not replaced, the aircraft are simply wearing out.

“There will always be a portion of the fleet that will be out of reporting due to mods (modifications), depot maintenance, and other categories, but I think the historical norm is about a third,” said the second Hill staff. “Bottom line is the strike fighter situation is bad. I would say very bad.”

Why? First, the staffer said, “there has been a gutting of the aviation support accounts, (which) dropped to 52 percent of requirement in 2013” — the year sequestration sliced the Pentagon budget — “and (rose) only back up to 74 percent in 2015.”

Second, “consumption is outpacing procurement: Since 2000, we have struck 748 strike fighters and procured 573 for a delta (net loss) of 175 aircraft,” the staffer continued. More than half that net loss is due to delays on the Joint Strike Fighter program, the staffer added. “There were supposed to be something like 110 F-35Cs by 2018. Since they’re not there, the older aircraft get used up more.”

“What we are seeing is a classic death spiral,” said the former OSD analyst. “We have talked about this for years as being theoretically possible, but it never has actually happened. A platform death spiral occurs when you have too few of a given platform — airplanes, tanks, ships — but you continue to use them at the same or increased pace.” That creates a vicious circle. Fewer aircraft doing more work will wear out faster, which means you have even fewer aircraft working even harder, repeat at nauseam until the last plane breaks.

“The bottom line is that the naval air force is in a bad way,” said the analyst. “We need to continue producing JSFs to meet the high-end threats like SA-300/400s (advanced Russian-made anti-aircraft missiles) and reopen the Super Hornet line with Boeing to take pressure off the current force now.”

FA-18C-FA-18C-on-USS-George-H.W.-Bush-for-ISIL-operations-1024x528.jpg

F/A-18C Hornet aboard USS George H.W. Bush

Deep Roots

The roots of today’s crisis trace back to the 1970s, when the Navy and Marines decided their new F-18 Hornets didn’t need the traditional protections against corrosion. They were wrong, as depot mechanics have repeatedly discovered on opening up early-model Hornets to discover time-consuming and unplanned-for problems.

The next fateful decision came in the 1990s, amidst the post-Cold War drawdown, when the Navy decided to buy fewer of the upgraded F/A-18E/F Super Hornets than planned and the Marine Corps decided not to buy them at all. Instead, the Marines resolved to keep their early-model Hornets — F/A-18As, Bs, Cs, and Ds — until the Joint Strike Fighter came along.

F-18-takes-off-from-carrier-300x216.jpg

A Navy F/A-18 Super Hornet takes off from the aircraft carrier USS George Washington

Not only did the F-35 not arrive on schedule, but the post-Cold War peace didn’t last. Suddenly the services had to meet high wartime demand with a smaller and older fighter fleet than planned — which meant the aircraft were flown harder and wore out faster, triggering the death spiral.

In fact, the demand for aircraft over Iraq and Afghanistan was so intense that the services didn’t give the planes enough time in maintenance depots. “In order to meet high OPTEMPO (Operational Tempo) demands over the past 10-15 years, (they) skipped a lot of depot maintenance with F-18s or didn’t do all the work when they went to depot,” the first staffer said. “In short, they burned out the F-18 fleet and took shortcuts on maintenance. They did that to meet operational demands, which is certainly justifiable, but the cost for that is now coming due.”

Even as the need for maintenance grew, the budget for it got cut — particularly after the Budget Control Act passed in 2011. “The depots themselves have faced budget cuts, hiring freezes, etc. since 2011, which has reduced their throughput capacity. So, even if an F-18 is at a depot, it is taking much longer to get them through the process,” the first staffer continued. “The downward trend in O&M (Operations & Maintenance) funding, personnel cuts, and less spare parts funding has had an impact on the F-18 fleet’s readiness. If it takes longer to get parts, planes are going to be down longer. If you have fewer mechanics, it takes longer to fix everything.”

“To fix it, they mostly just need more O&M money over a sustained period of time, and it needs to be provided in a more predictable manner,” without BCA caps or Continuing Resolutions, the staffer said. “(But) a lot of the F-18s, especially in the USMC, are just plain old and worn out. No amount of maintenance can make a very old aircraft brand new.”

“The ways to get out of this are increase depot throughput, fully fund the enabler accounts, especially spares, (and) buy more new aircraft,” agreed the second staffer. “Procurement does help readiness.”

No, palataan ketjun aiheeseen. Oheisen Typhoonin siivissä "Normandian maihinnousu" -raidat.
IMG_2316.webp
 
Olet oikeassa tuotannon mittakaavan osalta. Se on F-35:n kannalta ehdoton etu. Tuotannon hajauttaminen syö silti mittakaavan tuomia etuja, kuten Typhoonin tapauksesta nähdään. Paha tietysti arvioida asiaa, kun ei tiedä tarkalleen, kuinka pitkälle F-35:n tuotanto on hajautettu.

Nykypäivänä tuskin mitään koneita tehdään lännessä kokonaan yhden valmistajan toimesta, eikä se ehkä ole järkevääkään kun kapasiteettia pitäisi olla niin paljon ja koneet ovat yhä monimutkaisempia.
Tässä linkkinä Dassaultin erään johtajan, Eric Trappierin näkemys mahdollisesta, tulevaisuuden eurooppalaisesta koneprojektin organisoimisesta: Ei enää EFA-tyyliin sulle-mulle yhteistuotantoa vaan voittaja ratkotaan puhtaan kilpailukyvyn kautta. Sitten voittaja haalii itse ne kumppanit osatoimituksiin ja valmistukseen, eikä niitä päätetä poliittisesti. Dassaultin kanta ei liene yllätys kun tietää heidän lähtönsä EFA-projektista. Nyt voidaan sanoa että se kannatti.

Hänen mielestään pitäisi toimia samoin siis kuin JSF:n kanssa. Siinä kumppaneita ovat mm. Northrop Grumman ja BAE Systems.
 
Taitaa olla trollailun makua viesteissä. Eihän tuossa mitään pyydetä. Eikä varmasti USA "muista" tätä tapausta, eihän Suomea edes mainittu tuossa. Eiköhän USA osaa pyytää meiltä apua, jos sitä kaipaavat. Ja varmasti saisivat.
Puolet sen viesteistä on tällaisia. Ei jaksa ottaa todesta.

Tuossakin tietää jo konteksista ennalta, että 99% varmasti bulleroa.
 
Tilanne Hornetilla on vielä paljon huonompi kuin Typhoonilla. 2/3 ei lennä.

Grounded: Nearly two-thirds of US Navy’s strike fighters can’t fly
http://www.defensenews.com/articles/grounded-nearly-two-thirds-of-us-navys-strike-fighters-cant-fly

Epäilisin että kyse on enemmänkin homman organisoinnista eri ilmavoimissa ja rahasta kuin Typhoonista tai Hornetista.

Esim. Saudi Arabia on käsittääkseni ollut hyvin tyytyväinen Typhooneihinsa.

Mutta voi hyvin olla, että Typhoon on kohtuu kallis kone ylläpitää. Se sitten näkyy näissä uutisissa.
Puhuinkin suomesta, en muista maista. Finland first!
 
http://www.reuters.com/article/us-austria-eurofighter-idUSKBN19S0ZN

"Austria wants to end its Eurofighter jet program early and replace it with a cheaper alternative fleet of aircraft leased from another government, its defense minister said on Friday, amid a legal battle over the jets with Airbus."

"Austria sued Airbus and the Eurofighter consortium, including Britain's BAE Systems and Italy's Leonardo, in February, alleging deception and fraud..."
 
http://www.reuters.com/article/us-austria-eurofighter-idUSKBN19S0ZN

"Austria wants to end its Eurofighter jet program early and replace it with a cheaper alternative fleet of aircraft leased from another government, its defense minister said on Friday, amid a legal battle over the jets with Airbus."

"Austria sued Airbus and the Eurofighter consortium, including Britain's BAE Systems and Italy's Leonardo, in February, alleging deception and fraud..."

Itävallan 0.8% puolustusbudjetti ei oikein riitä. Lisäksi sitten menivät vielä pihiyksissään ostamaan vanhaa Tranche 1 -mallia..
Huonon ostopäätöksen tekivät konservatiivit. Sosialistit haluavat perua koko hävittäjäohjelman. Itävallan sosialistit ovat vielä meidän vas/dem pahempia. :/
 
https://yle.fi/uutiset/3-9712131

€urofighter osoittautui liian kalliiksi käyttää...
Toivottavasti meillä on valinta järkeä HX valinnassa...

Yllättäen jutusta unohtuu oleellisehko tieto, että nuo olivat kalliilla hinnalla ostettuja käytettyjä Tranche 1-koneita, joista puuttuu melkein kaikki ja osat ovat protoasteella, yhteensopimattomia uudemman EF-kaluston kanssa, eikä voi päivittää. Kiireellä saa huonoa, jonka Britannia möi miellään jaloista pois.

Asia mainittiin lähteenä olleen Reuters-jutun lopussa, mutta sen merkitys ei paikalliselle toimittajalle arvatenkaan auennut.

The tranche 1 type of the Eurofighter jets which Austria uses is also in operation in Britain, Germany, Italy and Spain.
 
Yllättäen jutusta unohtuu oleellisehko tieto, että nuo olivat kalliilla hinnalla ostettuja käytettyjä Tranche 1-koneita, joista puuttuu melkein kaikki ja osat ovat protoasteella, yhteensopimattomia uudemman EF-kaluston kanssa, eikä voi päivittää. Kiireellä saa huonoa, jonka Britannia möi miellään jaloista pois.

Asia mainittiin lähteenä olleen Reuters-jutun lopussa, mutta sen merkitys ei paikalliselle toimittajalle arvatenkaan auennut.
Aivan.
Mielestäni tämä uutinen olisi ollut hyvä juuri tuonkin tiedon sisällyttää suomenkielellä uutiseen. Eli olisi korostettava, että vanha ja vanhentunut teknologia "kusee" ennenpitkään kynsille asiakasta.
Tranche 1 koneet pitäisi päivittää täysin uusiksi ja maksaa enemmän, kuin uudet koneet...
 
Itävallan puolustusbudjetti on käytännössä samansuuruinen kuin Suomella. Silti Itävallan maavoimat ovat pienemmät, merivoimia ei ole ollenkaan ja ilmavoimat ei kykene operoimaan edes 15 hävittäjäkonetta.

Tämä on vain yksi esimerkki siitä miten kv. mittapuussa meidän PV tekee jäätävän hyvää tulosta myönnettyyn rahoitukseen nähden.
 
Back
Top