Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Eurofighter Typhoon

Viestiketju osiossa 'Muu sotilaskalusto' , aloittaja Huhta, 25.03.2016.

  1. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    5,056
    Tykkäykset:
    4,181
    Pisteet:
    1,286
    Olen käyttänyt pilkallista termiä "hollantisoitu" kuvaamaan tilaa jossa asevoimat on muutettu pelkiksi kriisinhallinta-poliisivoimiksi ja kaikki oikeat aseet myyty pilkkahinnalla muihin maihin, mutta näköjään huonomminkin voisi mennä: puolustusvoimamme voisi olla "itävalloitettu".
     
    setämies, Talvela, VLF ja 5 muuta jäsentä tykkää tästä.
  2. Husky

    Husky Alokas

    Liittynyt:
    10.07.2017
    Viestejä:
    1
    Tykkäykset:
    0
    Pisteet:
    0
  3. Mainos



  4. magitsu

    magitsu Kenraali

    Liittynyt:
    07.06.2015
    Viestejä:
    2,337
    Tykkäykset:
    2,544
    Pisteet:
    636
    TBman tykkäsi tästä.
  5. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    5,056
    Tykkäykset:
    4,181
    Pisteet:
    1,286
    RAFin ohjelma Typhoonin käyttökustannuksien laskemiseksi. Mikäli TYTAN-ohjelma tekee sen minkä lupaa niin voi olla varsin hyvä uutinen myös meille. Uutisesta selviää epäsuorasti myös Typhoonin käyttökustannusten taso, eli 30-40% korkeammat kuin F-16:lla. Tämä tekisi siitä meille liian kalliin käyttää. Hornet lienee vain vähän F-16:tta kalliimpi käyttökustannuksiltaan.
     
  6. Huhta

    Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    4,582
    Tykkäykset:
    4,628
    Pisteet:
    1,286
    Mihin tämä "vain vähän" oikein perustuu? Hornetissa on kaksi moottoria ja se on muutaman tonnin raskaampi.

    Sitä paitsi ilmavoimat ei ole vielä tiputtanut HX-kisasta yhtäkään konetyyppiä syyllä "liian kallis lentää". Ja mikäli brittien säästöohjelma tuottaa tulosta, niin silloinhan Typhoonin pitäiis olla erityisen sopiva meille käyttökustannustensa puolesta.

    Varmaa ei myöskään ole vielä hankittava konemäärä. Jos hankitaan esimerkiksi vain 48 konetta, niin käyttökustannusten kanssakaan ei ehkä ole niin tarkkaa...
     
  7. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    7,770
    Tykkäykset:
    7,803
    Pisteet:
    1,286
    Mielenkiintoinen juttu. Ihan valtava pudotus tavoitteissa.

    Huom. Matikka meni eri päin. Tarkoitus pudottaa 30-40%. Ei niin, että olisi korkeampi. Vertaa: 50% pudotus tarkoittaa, että korkeampi lukema on 100% korkeampi kuin alhaisempi.

    Tuo tarkoittaa joka tapauksessa sitä että Typhoonin nykyiset kulut ovat about sillä tasolla, jolle F-35 pyrkii pääsemään (nythän vielä ne F-35 kulut ovat merkittävästi korkeammat). Tämä ei toki ole yllättävää. Typhoon on kallis kone.

    Ohjelman onnistuminen parantaisi merkittävästi Typhoonin mahiksia tulla valituksi Suomeen. Tähän asti se on vaikuttanut kalliihkolta. Pidetään peukkuja.
     
    lagus tykkäsi tästä.
  8. Einomies1

    Einomies1 Kenraali

    Liittynyt:
    26.07.2010
    Viestejä:
    2,378
    Tykkäykset:
    1,340
    Pisteet:
    636
    Varsin hyvä esitys (ja suitsutusta) Typhoonista Malesiassa:

    Striker II:n on näköjään integroitu pimeänäkö....
     
    Sarek1 ja Tähystäjä tykkäsivät tästä.
  9. hansai

    hansai Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    12.08.2016
    Viestejä:
    6,905
    Tykkäykset:
    10,952
    Pisteet:
    1,286
  10. Falangi

    Falangi Majuri

    Liittynyt:
    02.10.2016
    Viestejä:
    1,050
    Tykkäykset:
    1,876
    Pisteet:
    156
    Aika karu. :( Olisiko pilotti innostunut liikaa ja koittanut normaalia matalampaa silmukkaa? Meren yläpuolella kun ei ole vaaraa rysähtää kenenkään niskaan. Melkoiselta mokalta tuo kuitenkin näytti. Onneksi ei Helsingissä nähty vastaavaa, kun RAF:n Typhoon esiintyi, sekin meren yläpuolella.

    Tällä videolla näkyy kuinka silmukka tapahtuu yleisön suuntaisesti. Oikaisu ei vaan ota onnistuakseen.
     
    Ikarus, tulikomento ja hansai tykkäsivät tästä.
  11. hansai

    hansai Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    12.08.2016
    Viestejä:
    6,905
    Tykkäykset:
    10,952
    Pisteet:
    1,286
    Seinäjoellä juttelin pitkään näiden esityslentäjien kanssa ja pojat oli perin show-henkisiä tyyppejä...ja se näkyi heidän poislähdössään..
     
  12. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    7,348
    Tykkäykset:
    22,477
    Pisteet:
    1,286
    The Aviationist kirjoittaa samoin. Silmukan oikaisu epäonnistuu. Aloituskorkeus arvioitu kaiketi liian alhaiseksi.

    https://theaviationist.com/2017/09/...-during-terracina-airshow-killing-test-pilot/
     
    Ikarus tykkäsi tästä.
  13. jokuvaan

    jokuvaan Eversti

    Liittynyt:
    09.04.2014
    Viestejä:
    1,958
    Tykkäykset:
    1,152
    Pisteet:
    316
    Tajunnan häiriö tuli ensimmäisenä mieleen.
     
    Museo ja Sardaukar tykkäsivät tästä.
  14. Mainos



  15. PSS

    PSS Kapteeni

    Liittynyt:
    28.07.2016
    Viestejä:
    799
    Tykkäykset:
    1,253
    Pisteet:
    76
    Ja meren päällä ei taida olla oikein kiintopisteitä, joista saisi mittakaavaa silmille korkeushavainnoksi. (Joo, mittarit...)
     
    Ikarus ja Museo tykkäsivät tästä.
  16. Museo

    Museo Majuri

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    1,456
    Tykkäykset:
    531
    Pisteet:
    156
    Ei ole ensimmäinen kerta kun on syöksytty mereen tai oltu lähellä syöksyä silmukan jälkeen. Muutenkin tasaisin väliajoin näistä tonttiin lentonäytöksissä silmukan oikaisun epäonnistuttua tulleista tapauksista saa lukea. Herää tietenkin kysymys miksi esim. aloituskorkeus on ollut liian matala. Joskus aikaisemmin saattoi olla kyse jopa huonosti suunnitelluista näytösohjelmista, joskus oli laskelmat tehty liian painavalle koneelle, joskus on ollut moottorihäiriötä ja toisinaan lentäjää ei ole yksinkertaisesti minimit kiinnostaneet. Tutkintalautakunta selvittää. Ikävä tapaus silti.
     
    Viimeksi muokattu: 24.09.2017
    Ikarus tykkäsi tästä.
  17. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    7,348
    Tykkäykset:
    22,477
    Pisteet:
    1,286
    Tässä video viime viikonlopulta NATO DAYS -näytöksestä Tsekin Ostravasta. Tsekkiläinen kaverini kertoi äsken naamakirjassa, että tänään menehtynyt lentäjä oli sama kuin Ostravassa. Ohjelma oli oletettavasti myös sama. Noin kohdassa 1.35 lähtee käsittääkseni tuo silmukan aloitus. Harmillisesti videon kuvanlaatu heikkenee heti tuon jälkeen, eikä liikettä näytetä loppuun saakka oikaisuun asti. Mutta oletan, että tämä on se sama liikesarja, joka nyt tänään meni pieleen.

     
    Ikarus tykkäsi tästä.
  18. Teräsmies

    Teräsmies Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    26.04.2010
    Viestejä:
    6,922
    Tykkäykset:
    3,244
    Pisteet:
    1,286
     
    Sarek1 ja Mustaruuti tykkäsivät tästä.
  19. Falangi

    Falangi Majuri

    Liittynyt:
    02.10.2016
    Viestejä:
    1,050
    Tykkäykset:
    1,876
    Pisteet:
    156
  20. Ressu70

    Ressu70 Luutnantti

    Liittynyt:
    26.10.2016
    Viestejä:
    329
    Tykkäykset:
    229
    Pisteet:
    36
    :confused: Mietippäs jos hankitaan vaan yksi kone, sitten se vasta halpaa onkin... Tai jos ei hankita yhtään niin sitten on ILMAISTA! :mad: Kaikkea sitä täälläkin tarvii lukea...
     
    PSS tykkäsi tästä.
  21. Huhta

    Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    4,582
    Tykkäykset:
    4,628
    Pisteet:
    1,286
    Ylitulkitseekohan veli @Ressu70 pessimistin tekstiä? :)

    Toivon 72 konetta parasta mallia, mutta todennäköisesti siitä jäädään jälkeen. Optimistisesti ajateltuna nykymäärä voitaisiin ehkä ylläpitää, mutta jonkin verran nykyistä pienempi konemäärä on täysin mahdollinen lopputulos. Itse asiassa 48 konetta ei olisi edes mitenkään erityisen vähän. Suomi painisi edelleen kokoaan suurempien sarjassa.

    Tarkastellaan asiaa historiallisesti:

    1. Hornetia hankittaessa ei saatu haluttua määrää. Koneita piti hankkia 67 kpl. Rahat riittivät vain 64 koneeseen.

    2. Hornetiakin hankittaessa piti tulla erillisrahoitus, mutta lopulta rahat jouduttiin kaivamaan puolustusbudjetista. Tällä kertaa vastaava manööveri tarkoittaisi konemäärän niin radikaalia putoamista, että jonkinasteinen lisärahoitus on todennäköinen, mutta lisärahoituksen toteutuminen 10 miljardin suuruisena on jälleen optimistinen odotus.

    Hornet-kaupan kokonaisarvo oli 3274 miljoonaa dollaria silloisessa rahassa (Yle). Yksi kone, kaikkine tilpehööreineen (aseet, huoltotarvikkeet, koulutukset jne.), maksoi siis melko tarkkaan 50 miljoonaa dollaria. Hornetin fly-away hinta oli tiettävästi 28 miljoonaa dollaria (analyysitoimisto), yksikköhinta 29 miljoonaa dollaria vuonna X (USN) ja yksikköhinta koko ohjelman osalta 39,5 miljoonaa dollaria FY98 (FAS). Jos tehdään hyvin karkea arvio, että pelkkä kone maksoi 30 miljoonaa dollaria ja rojut 20 miljoonaa dollaria lisää per kone, niin koneen hinta pitää kertoa kertoimella 1,67, jotta päästään lähelle kaupan kokonaisarvoa per kone.

    Jos Typhoon maksaa 90 miljoonaa euroa pelkältä koneelta, niin kaupan kokonaisuudessa hinta per yksi kone nousee n. 150 miljoonaan euroon. Ostetaanko 64 konetta? 9,6 miljardia, kiitos, maksatteko lisärahoituksella?

    Tuon kokoinen lisärahoitus on äärimmäisen optimistista ajattelua. Haarukan alapäästä oleva lisärahoitus, kuusi miljardia, voi olla jopa melkein realistinen, mutta mihin se sitten riittää? Konemäärä putoaa helposti 40-50 haarukkaan, riippuen ostettavasta konetyypistä (halpa vai kallis).

    Puolustusbudjetista voidaan toki teoriassa ammentaa lisää. Materiaalihankinnat ovat vakiintuneet 500 miljoonan euron vuositasolle. Irroitetaan se summa seitsemän vuoden ajan (2025-2031) yksinomaan konehankintaan ja samalla muista toiminnoista leikataan muutama sata miljoonaa, jotta välttämättömimpiin muihin hankintoihin riittäisi edes hiluja. Tällöin käytettävissä olisi 3,5 miljardia puolustusbudjetin raameista.

    Puolustusbudjetista maksamisella on vain se ikävä piirre, että tällöin maavoimat käytännössä lopetetaan. 2020-luvulla käsiin vanhenee suuri määrä kalustoa. Sergeit, 122 mm tykit, Paseja, kuorma-autoja, telakuorma-autoja, neuvostoperäisiä vaunuja (MT-LB ja BMP-1:n alustalle rakennetut erikoisvaunut tulevat mieleen), pst- ja it-ohjuksia (Spike, TOW, Bolide, Stinger (hankittiin käytettyinä ja ohjuksille tehty päivitys antoi elinikää 10 vuotta lisää), vanhimmat NLAW:t), viestikalustoa, tutkia... Jos maavoimien hankinnat vedetään minimiin 2020-luvun jälkipuoliskolla, niin 2030 maavoimista voi olla jäljellä lähinnä KARJPR, 2xMEKTSTOS ja 1-2 Alueellista Prikaatia (riippuen PORJPR:n kohtalosta).

    3. Poliittisesti mikään ei ole muuttunut. Venäjä on aina ärhennellyt. 90-luvullakin oli Zirinovskit villine ideoineen, ja jopa juoppo Jeltsin onnistui aloittamaan sodan. Ukraina ei selkeästikään pelota suomalaisia poliitikkoja, he suhtautuvat asiaan kylmänviileästi, kuten aina. Muutenhan meillä olisi jo täysi yhteiskunnan militarisointi meneillään, mutta eipä vain ole.

    4. Suomi on taloudellisesti huonommassa jamassa kuin viimeksi. Valtionvelka suhteessa bruttokansantuotteeseen on lisääntynyt selkeästi (statistiikka 1 ja 2). Keväällä 1992 oltiin luultavasti vajaassa 30 prosentissa bruttokansantuotteesta, nyt valtionvelka on jo 45 prosenttia bruttokansantuotteesta.
     
    HotShot ja Sardaukar tykkäsivät tästä.
  22. Huhta

    Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    4,582
    Tykkäykset:
    4,628
    Pisteet:
    1,286
    Tällä kertaa Typhoon tuli tonttiin Espanjassa. Jos sama tahti jatkuu, ei kyseessä varmaankaan ole HX. :(

    http://www.telegraph.co.uk/news/2017/10/12/military-plane-crashes-national-day-paradein-spain/

     
    PSS tykkäsi tästä.

Jaa tämä sivu