Eurofighter Typhoon

Su-35 vissiin suunnitelmia liikkuvasta.

Kyllä ihan toteutunut, Irbis E:n antennia liikutellaan myös mekaanisesti.

Laittamalla antenni kääntymään voidaan paitsi lisätä skannauskulmaa, myös parantaa maksimikantaman peittoa verrattuna kiinteään ESA-asennukseen. Sähköisen keilanmuodostuksen ominaisuus kun on se että paras kantama saadaan suoraan eteenpäin ja mitä kauemmas 'keskiviivasta' mennään, sitä heikompi keila saadaan aikaiseksi. Asiaa havainnollistaa tämä mainoskuva:
Vixen-850e%2BAESA-MMR.jpg


Mutta! Mainoskuvana sekin on vähän harhaanjohtava. Nimittäin jos tutka tehdään kiinteäksi niin saman hävittäjän nokkaan voidaan tehdä isompi ja voimakkaampi ESA-antenni. Niinpä esimerkiksi Irbisin antenni on vähän pienempi kuin Su-30:n Barsin.
 
Nimittäin jos tutka tehdään kiinteäksi niin saman hävittäjän nokkaan voidaan tehdä isompi ja voimakkaampi ESA-antenni. Niinpä esimerkiksi Irbisin antenni on vähän pienempi kuin Su-30:n Barsin.
Tamahan on ihan sama kehityskulku kuin Captor-M -> Captor-E
Eli kaytetaan hyvaksi se, mita koneissa jo on (tassa tapuksessa nokassa tilaa)

Irbis tosin on PESA eika AESA... onkohan silla isoakaan merkitysta? Tutkahan on voimakas kuin mika
 
Eipa taida paljoa vaikuttaa, kun Airbus ja Eurofighter ovat kuitenkin eri asia.

Ei kai sakemannille Eurofighter puitteissa ole luotettu kuin Itavallan kaupat (syytteita molemmissa paissa) ja Intia (joka ryssittiin - pardon my French!)
 
Kaksi kylman sodan projektia - Eurofighter airsuperiority fighter ja Brimstone pysayttamaan Jaakkoveen 20 000 tankkia - naitettu viimeinkin yhteen, mahdottoman tehokkaaksi yhdistelmaksi:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=62&v=RnVq8LfaL80

Hiljaa hyva tulee. Meteor, tutkan parantelu, nyt on varattu rahaa myos rungonmyotaisiin lisatankkeihin, jotka auttavat isojen (ilmavastusta lisaavien) risteilyohjusten kuljettamista
- ne harvat F-35 koneet voivat kayda etukateen tuikkaamassa ilmapuolustustutkat sokeiksi
 
http://www.defense-aerospace.com/ar...touts-typhoon’s-operational-capabilities.html
Another focus for the RAF in recent months has been TyTAN. He said: “On TyTAN we are working with BAE Systems and looking at how we do more efficient and effective operations. This involves all partner companies working to deliver this supply line. TyTAN has only been running for two years but I am already seeing over 30 per cent efficiencies per flying hour and we are recycling those efficiencies into new capability.

30 pinnaa alas kahdessa vuodessa on melkoinen tiputus. Herättää toki kysymyksiä siitä, kuinka paljon on rahaa hukattu turhaan tehottomuuteen.
 
http://www.defense-aerospace.com/ar...touts-typhoon’s-operational-capabilities.html


30 pinnaa alas kahdessa vuodessa on melkoinen tiputus. Herättää toki kysymyksiä siitä, kuinka paljon on rahaa hukattu turhaan tehottomuuteen.
Niin, ja RAF:n perusorganisaatiohan on Expeditionary Airwings, eivatka suinkaan laivueet (jotka ovat enemman hallinnollisia)
- nyt kun tehdaan enemman ja enemman kontraktoreiden toimesta ja huollotkin, isommat, viedaan tehtaalle tehtavaksi... jossa ei nayttaisi olevan isompia, muita:rolleyes:kiireita
- niin kuinka isoja yksikoita voidaan tukea (suoraan, omin voimin) muualla kuin kotitukikohdissa? Siita on aikaa, kun enemman kuin 8:n taistelukonetta lahetetty kerralla mihinkaan
- eli jaako tuo "Expeditionary" sana turhaksi koristeeksi?
 
Niin, ja RAF:n perusorganisaatiohan on Expeditionary Airwings, eivatka suinkaan laivueet (jotka ovat enemman hallinnollisia)
- nyt kun tehdaan enemman ja enemman kontraktoreiden toimesta ja huollotkin, isommat, viedaan tehtaalle tehtavaksi... jossa ei nayttaisi olevan isompia, muita:rolleyes:kiireita
- niin kuinka isoja yksikoita voidaan tukea (suoraan, omin voimin) muualla kuin kotitukikohdissa? Siita on aikaa, kun enemman kuin 8:n taistelukonetta lahetetty kerralla mihinkaan
- eli jaako tuo "Expeditionary" sana turhaksi koristeeksi?

Siis ei tämä sitä tarkoita, että koneet viedään tehtaalle huollettavaksi, vaan sitä että huoltosopimus on keskitetty BAE:lle ja kattaa kaikki alihankkijat. BAE:lla on insentiivi ajaa kustannukset alas, koska jokainen säästetty penni tarkoittaa uutta investointia.

Kustannusten laskemisen keinoista on mainittu esim. kuluvien osien elinkaarta lisäämällä ja tarvittavien tarkastusten vähentäminen, näiden luulisi vähentävän huoltorasitetta kentällä.

Previously BAE Systems operated the Typhoon Availability Service (TAS) and a number of other separate contracts which have often been relatively short-term in their respective durations. This has made it challenging to offer a fully integrated availability-based service, and attract major investment in support of Typhoon. Further it has hindered the effective planning and implementation of long-term transformational change.

Under TyTAN, BAE Systems will be operating under a long-term 10 year support arrangement with all UK Typhoon support contracts combined. TyTAN will also see the combined support contract outputs across Europe into a single programme
 
Viimeksi muokattu:
Siis ei tämä sitä tarkoita, että koneet viedään tehtaalle huollettavaksi
+
näiden luulisi vähentävän huoltorasitetta kentällä.

No, ei tietenkaan (siis tuo aaripaa).

Kun "sotilaita" mita kuvioon jaa (heidan komentajiensa ja suunnittelijoiden lisaksi) pilottien ohella on tuon trendin paassa kovin vahan... niin:
Mitenkahan koko pumppu - edes laivueen kokoisessa kokoonpanossa - lahetetaan ulkomaille? Vrt. Expeditionary
 
Hyva juttu:
On Sept. 17 in the Qatari capital of Doha, then-British Defence Secretary Michael Fallon announced he had signed a statement of intent on the proposed purchase with his counterpart, Khalid Bin Mohammed Al-Attiyah.

In what must be some kind of record, the two sides have gone from signing a statement of intent to concluding negotiations in little more than six weeks for the supply of 24 Eurofighter Typhoons and six BAE Hawks to the Gulf state.

Qatar ostaa ystavia; tosin BAE oli tehnyt saapistimaisen ilmoituksen jo aiemmin, etta Hawkeja rakennetaan spekulatiivisesti, ilman vahvistettua tilausta.

Ilman tuota, nyt ilmoitettua, 2022-24 valille olisi jaanyt Typhoonin osalta vain nokkaosien valmistusta Italian saamaan tilaukseen Kuwaitista.
 
Viimeksi muokattu:
Typhoon menee kaupaksi nk. GULF-valtioissa (Kuwait, KSA, Qatar, Oman), kun siihen saa asepaketin, joka kay "joka lahtoon" eli silla voi tehda ilmaherruutta/-puolustusta, tunkeutuvaa tai taistelukentan tasoista stand-off ammuskelua ja tuhota vaikka kokonaisen tankkiletkan kerralla (Brimstone ripple launch):
In addition to the Brimstone for close-air support missions, MBDA is outfitting the jet with the Meteor missile for "air dominance," the Storm Shadow missile for deep strike, the SPEAR for stand-off strike and the Marte ER weapon against ships, according to a briefing slide shown to reporters.
- vastapuolen paatteja unohtamatta

Mika viekin meidat suoraan siihen, etta sovitun asepaketin lisahinta on 1 mrd. puntaa.
- Hawkien maara on viela hakusessa
- Qatar ostaa niin paljon (ja erilaisia) koneita, etta niille kai tehdaan kaikille oma pilotti"putkensa" alusta loppuun (ja tata viela Typhoonin osalta hiotaan)
 
Joku lahti (tama lanka, tod. nak. mutta saattoi olla joku toinenkin) kiistamaan juttujani Captor-M ja Captor-E maailmasta, BAE:n 2015 julkaisuihin perustuen.
- tama tamanpaivainen on melkein sanasta sanaan sama
- eli vaikka valmiutta olisi, rahaa ei ole ollut, ja nyt vientitilaukset taas nytkayttavat asioita etteenpain

Kuten silloin sanoin, Captor- M'ia tilattiin 60 lisaa, vain jotta linja pysyisi auki artikkelissa kuvattujen vaiheiden lapiviemisen loppuun (ja sita kautta "liukuvaan" siirtymaan):
https://www.shephardmedia.com/news/...17-leonardo-readies-captor-e-next-phase-kuwa/
 
https://www.reuters.com/article/us-...-as-it-seeks-to-replace-tornado-idUSKBN1E52EK
Germany favors Eurofighter as it seeks to replace Tornado
BERLIN (Reuters) - The German Defence Ministry said on Monday that the European fighter jet was the leading candidate to replace its Tornado jets, which it wants to start phasing out in 2025.

The ministry’s position appears to contradict that of the German air force, whose chief indicated last month that he preferred Lockheed Martin’s F-35, which meets the military’s requirements of stealth and long-distance operational capabilities.

In a letter to a Greens lawmaker who had inquired about the deliberations, the ministry said the F-35 and Boeing’s F-15 and F-18 fighters were secondary options.

“The indicated view of the inspector of the air force that the F-35 Lightning II is an especially suitable successor to the Tornado system is not the position of the federal government,” Deputy Defence Minister Ralf Brauksiepe wrote in the letter.

The Eurofighter Typhoon is a joint project between British defense group BAE, France’s Airbus and Italy’s Finmeccanica.

The ministry’s preference for the Typhoon is no surprise; France and Germany said earlier this year they would work together to develop a new European fighter, as they expand cooperation on defense and security.

Many German allies in Europe, including Norway, the Netherlands, Britain, Italy, Turkey and Denmark have selected the F-35 and some have received initial deliveries. Belgium is expected to make a decision next year.

The contract to replace Germany’s 85 Tornado jets, which go out of service around 2030, could be worth billions of euros.

A new fighter purchase would have to be approved by parliament in the next two years and a contract signed by 2020 or 2021 to ensure deliveries by 2025. No final decision is likely before a new government is formed, following elections this past September.

Chancellor Angela Merkel will open talks on Wednesday with the Social Democrats (SPD) on renewing their alliance, which has ruled Germany since 2013. She turned to the SPD after efforts to form a coalition with the environmentalist Greens and the pro-business Free Democrats failed.
 
^Taas pitenee tuotanto, sikäli kuin homma menee läpi, ja uutta kehitystyötäkin saattaa tapahtua. Sikäli kuin Typhoonin käyttökulujen alentaminen onnistuu, mitä Britanniassa yritetään, niin Typhoon voi olla vielä vakavasti otettava vaihtoehto kalkkiviivoille asti.
 
Tuosta kun poimii avainsanat, niin kannattaa panna merkille. etta BAE tekee jo tuulitunnelikokeita valtavan kokoisilla Conformal-lisasailioilla, eli silla se toimintasade ero haviaa, tai jopa kaantyy toisinpain vertailussa?

The German Defence Ministry said on Monday that the European fighter jet was the leading candidate to replace its Tornado jets, which it wants to start phasing out in 2025.

The ministry’s position appears to contradict that of the German air force, whose chief indicated last month that he preferred Lockheed Martin’s F-35, which meets the military’s requirements of stealth and long-distance operational capabilities.
 
Mitenköhän aikovat EF:llä toteuttaa sen ydinaseiden jaon, josta Saksa ei ole ilmoittanut haluavansa poistua? Ostaisivatko vain siihen tarvittavan määrän F-35A:ta päälle? Typhooniin ei ole mitään järkeä moista kuvitella (saavansa) integroida.
 
Samaa mielta
Typhooniin ei ole mitään järkeä moista kuvitella (saavansa) integroida.
mutta samahan on edessa sen seur. sukupolven (Rafale XL?) havittajan kanssa.

Eiko tama olekaan ihan passinlihaa?

Toisaalta vain USAn arsenaalia jaetaan NATOn puitteissa (UK & Fr "strictly" vain itelle).
Toisaalta vapaasti putoavat ydinpommit (vaikka se malli 61 onkin nyt menossa modernisoinnin lapi) ovat ihan "yesterday's news".
- helpoin ratkaisu olisi ottaa ranskisten ihan hyva ohjus myos saksal. kayttoon
- mutta kuka tekee tst-karjen? Ydinaseiden leviamisen estava sopimus ei kiella kantamiseen kykenevien aseiden siirtoa; mutta ydintst-karkien tai -latausten kyllakin.

Saa siina passi puskea paataan seinaan muutaman kerran, ennenkuin tama konsepti on kunnolla kasassa
- no, aikaahan on 2025 (tai jopa 2030) asti
 
Mitenköhän aikovat EF:llä toteuttaa sen ydinaseiden jaon, josta Saksa ei ole ilmoittanut haluavansa poistua? Ostaisivatko vain siihen tarvittavan määrän F-35A:ta päälle? Typhooniin ei ole mitään järkeä moista kuvitella (saavansa) integroida.

En näe miksei saisi, onhan Tornadokin integroitu. Aiemmin yhtenä esteenä on ollut se, että integrointi tulee tehdä Yhdysvalloissa ja Eurofighter-konsortio ei ole ollut halukas jakamaan koneen luottamuksellisia tietoja amerikkalaisten kanssa. Pari kuukautta sitten Airbusin CEO tosin lausui, että B61 voidaan integroida Typhooniin.

Ihan mahdollista tosin on, että Saksa luopuu koko nuclear sharing ohjelmasta. Ei mailla ole mitään velvoitetta pysyä mukana siinä, vaan ydinaseiden käytöstä voidaan irtautua yksipuolisesti. Belgian hankinnassa ydinasekyvyllä oli muistaakseni prosentin painotus. Natolle tämä ei olisi mikään ylitsepääsemätön ongelma, ydinasekykyisiä F-16 ja F-15-koneita (ja tulevaisuudessa F-35) riittää mantereella ja muista Nato-maista ainakin Puola on ollut halukas liittymään ohjelmaan.

Tuo @salama-anteri mainitsema yhteistyö Ranskan kanssa on yksi, mitä on väläytetty jo useamman kymmenen vuotta. Ihan mahdollinen kehityssuunta sekin.
 
Back
Top