Eurofighter Typhoon

magitsu

Ylipäällikkö
Niin... voidaan, mutta kesken elinkaaren kaiken vain Saksan tarpeeseen. Melko hintavaa voi olla kaikkine erityisvarojärjestelyineen.

Voi toki luopua. Toisaalta kun katsoo Saksan puolustuksen tilaa, niin ei taida olla varaa antaa signaaleja vetäytyä sille todelliselle alueensa puolustajalle.

Munakas veto olisi laittaa Ranskan kanssa 5+ gen projekti pystyyn ja tehdä Hollannin kaltainen järjestely yhteisestä taisteluosastosta. Ne Rafalet vain kantaisivat ASMP:ia.
 

salama-anteri

Kenraali
Ne Rafalet vain kantaisivat ASMP:ia
Kylla tuohon joku kommervenkki varmasti keksitaan.

En näe miksei saisi, onhan Tornadokin integroitu.
Joku muukin ajatteli tuollain, kunnes syynattiin (tassa asiassa) vahan tarkemmin:

As the RAF’s plans to finally phase out its Panavia Tornado GR.4 force in favour of the Eurofighter Typhoon progress ahead, details have emerged that one asset the Tornado has that will not be transferred over is the Tornado’s RAPTOR (Reconnaissance Airborne Pod for TORnado) pod.
- RAPTOR is a stand-off electro-optical and Infrared long-range oblique-photograpic reconnaissance pod which is capable of producing high-resolution images and then transmitting them via a real-time data-link to image analysts at a ground station.
-The pod entered service in 2001, and
- has seen valuable use over Iraq during Operation Telic and continues to be used in operations against Daesh-ISIS.

However, the RAPTOR pod has proven too heavy and too large to fit on the optimum centerline station of the Typhoon; the undercarriage doors are in the way (OOPs!). This has meant that the pod will now have to be retired with the Tornado force
 

salama-anteri

Kenraali
Tuo yo. tarjoiltiin uutisena kk sitten; off-center line kokeita tehtiin joku 5 v sitten ja tulos oli toivoton (ja taman valiajan puitteissa olen asiasta useilla blogeilla kirjoittanut).

Tassa on muuten sen lihavan (conformal fuel tanks) Typhoonin nakoiskuva:
https://theaviationist.com/wp-content/uploads/2011/07/eurofighter-2020.jpg
 

salama-anteri

Kenraali
Puhuin kylla integroinnista ylipaataan. Kokeilemalla selviaa. Tuossa esimerkkitapauksessa kayttoonsaanti oli niin tarkeaa, etta USAssa kokeiltiin - salaisuuksista valittamatta.
- jos kuva toispuolisesta koeasennuksesta joskus tulee vastaan, testikone esiintyy siina oranssin (yak!) varisena
 

Museo

Eversti
Tornadoon muistaakseni integroitiin ydinpommi heti kättelyssä koska Briteillä oli 90-luvulle saakka omia taktisia ydinaseita eli WE.177. Eurofighterin osakkeita Suomessa kyllä parantaisi jos Luftwaffe korvaisi ainakin osan tornadoistaan kyseisellä konetyypillä ja Saksa sitoutuisi konetyypin kehittämiseen monitoimihävittäjänä. Ydinaseintegraation lisäksi on myös huomioitava, että tornadoiden poistuessa katoaisi myös laivueellinen elektronisen sodankäynnin koneita. Niitä ei eurofighterillä korvata ja Saksa on Natossa sitoutunut kyseisen osa-alueen ylläpitoon.
 

salama-anteri

Kenraali
Aaneen pohtimista on ollut elso-koneiden (samassa syssyssa) korvaamisesta joko A400M tai bizjet-koneisiin tehtavilla asennuksilla:
huomioitava, että tornadoiden poistuessa katoaisi myös laivueellinen elektronisen sodankäynnin koneita. Niitä ei eurofighterillä korvata ja Saksa on Natossa sitoutunut kyseisen osa-alueen ylläpitoon.
 

Einomies1

Ylipäällikkö
Paul Smithin hehkutusta Typhoonista, ei mitään uutta. Ainoa mielenkiintoinen pointti oli pod-perusteisten sensorien puolustaminen periaatteella nopeammin vaihdettavissa uuteen.
 

magitsu

Ylipäällikkö
Ainoa mielenkiintoinen pointti oli pod-perusteisten sensorien puolustaminen periaatteella nopeammin vaihdettavissa uuteen.
Senkin hohto häviää kun pohtii millaista hyötyä voi olla siitä, että palaset on integroitu yhteen niin, että tukevat toisiaan. Eikä uudempia podeja ole varaa hankkia jatkuvasti.
 
Viimeksi muokattu:

magitsu

Ylipäällikkö
Aijai.
 

Gyllis1

Ylipäällikkö
Aijai.
Joo, mutta samalla tällä säästyy rahaa:

The UK Royal Air Force (RAF) is to scrap 16 UK Eurofighter Typhoons as part of a project to save GBP800 million (USD1.13 billion) on the running cost of the service's combat aircraft fleet.
The plans to dismantle the aircraft and harvest spare parts for use on the remainder of the Typhoon fleet were revealed to Jane’s on 29th January by RAF Air Command at High Wycombe, in Buckinghamshire, in response to a Freedom of Information (FOI) Act request.

http://www.janes.com/article/77413/raf-to-scrap-twin-seat-typhoons
 
Joo, mutta samalla tällä säästyy rahaa:

The UK Royal Air Force (RAF) is to scrap 16 UK Eurofighter Typhoons as part of a project to save GBP800 million (USD1.13 billion) on the running cost of the service's combat aircraft fleet.
The plans to dismantle the aircraft and harvest spare parts for use on the remainder of the Typhoon fleet were revealed to Jane’s on 29th January by RAF Air Command at High Wycombe, in Buckinghamshire, in response to a Freedom of Information (FOI) Act request.

http://www.janes.com/article/77413/raf-to-scrap-twin-seat-typhoons
Tämä näyttää olevan kaikki kaksipaikkaiset Tranche 1 koneet. Simulaattoriin perustuvassa muuntokoulutuksessa ovat lienee käyneet tarpeettomiksi.
 

wargame

Kersantti
Defenceindystrydaily:

Britain’s Royal Air Force (RAF) has hailed
2018 the “Year of the Typhoon” as modernization work to the multi-role fighter’s continues to pass tests. Upgrades to systems and weapons under Project Centurion—an effort to improve the capabilities of Eurofighter Typhoons in the RAF fleet as it replaces the Tornado as the force’s main fighter—have been undergoing testing by 41(R) Squadron, a Test and Evaluation Squadron based at RAF Coningsby, Lincolnshire. The head of Project Centurion, Gp Capt John Cunningham, said that by the end of the year “no other aircraft in the world will have all of the Typhoon’s capabilities.” He added: “It will have the long-range air-to-air Meteor missile, Brimstone and Storm Shadow which can hit moving targets and underground structures, Paveway IV laser guided bombs, the Litening III targeting pod and ASRAAM air-to-air missiles. All this will come together by December 2018 making the next year the biggest game changer ever in the development of this aircraft.”
 
Vuosikausia hierottu Saudi-Arabian lisätilaus näyttää lähenevän:
BAE Systems has agreed a provisional sale of 48 Typhoon jets to Saudi Arabia - a deal which would secure thousands of jobs at the defence giant and its suppliers well into the next decade.

Myös Malesia mainitaan mahdollisena ostajamaana palmuöljykiistan takia:
France’s Rafale jet had been seen as a frontrunner, along with the Typhoon, but a row about the possibility of the European Union introducing controls on imports of palm oil - a major export commodity for Malaysia - could put the Paris-based Dassault’s aircraft at a disadvantage.

The Malaysian defence minister said that because of a European Parliament resolution that would, if implemented by the EU, see reduced palm oil imports from Malaysia to Europe, the country might overlook a French bid and buy British aircraft instead.
https://www.telegraph.co.uk/business/2018/03/09/bae-systems-poised-unveil-long-awaited-saudi-order-48-typhoon/
 
Viimeksi muokattu:

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Vuosikausia hierottu Saudi-Arabian lisätilaus näyttää lähenevän:



Myös Malesia mainitaan mahdollisena ostajamaana palmuöljykiistan takia:


https://www.telegraph.co.uk/business/2018/03/09/bae-systems-poised-unveil-long-awaited-saudi-order-48-typhoon/
Onkohan tuo Malesian juttu pelkkää toimittajan spekulaatiota? Sikäläinen MRCA-projekti on venynyt ja vanunut, ja viime vuonna uutisoidun perusteella se on syväjäädytetty ja siirretty painopiste kevythävittäjän hankintaan.

https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2017-11-09/malaysia-grounds-mig-29s-and-rethinks-future-fighter

Malaysia Grounds MiG-29s and Rethinks Future Fighter

by Chris Pocock

- November 9, 2017, 10:11 AM




The Malaysian MiG-29s that served in two squadrons at Kuantan airbase have been grounded. (Photo: Chen Chuanren)









The Royal Malaysian Air Force (RMAF) is no longer seeking a multi-role combat aircraft (MRCA) and is evaluating light combat aircraft (LCA) instead. In another change of policy, the service has grounded its remaining airworthy MiG-29s instead of upgrading them, although the government has not made a final decision about their future. The RMAF is also now seeking four-to-six new maritime patrol aircraft (MPA).

Over the past few years, the makers of fourth-generation combat aircraft such as Boeing (F/A-18 Super Hornet), Dassault (Rafale), Eurofighter (Typhoon) and Saab (Gripen) have all devoted considerable efforts to wooing the southeast Asian country. But an RMAF official said that Malaysia would defer further evaluation of an MRCA until at least 2025, because of budget constraints. Instead, it now wants to acquire “one or two squadrons” of a light, single-engine jet that would have some air-to-air performance, including supersonic speed, but that would mainly offer air-to-ground capability.

The Korean Aircraft Industries KA-50 would seem to be the frontrunner, since it has already been chosen by neighboring countries Indonesia, the Philippines and Thailand. Moreover, it is powered by a GE F404—the same engine as found on the RMAF’s small fleet of eight Boeing F-18D Hornets. However, the official said that rival aircraft would be closely evaluated.

The RMAF is now seeking to expand its F-18 squadron by acquiring some second-hand F-18C/Ds. The RMAF official also confirmed that the service would retain, and seek to upgrade, its two squadrons of Sukhoi Su-30MKMs.

On the MPA front, the official said that the RMAF had set a three-year timescale for acquisition of a converted medium-size twin-turboprop such as the Airbus C295, ATR-72 MP or Bombardier Q400. As an interim measure, the RMAF would retire the four Beechcraft Super King Airs that serve as maritime surveillance aircraft; remove their radars and mission systems; and have them re-installed in some of the RMAF’s CN-235 transports. Thales is a candidate to perform this work, since it provided the radar and mission system for the King Airs. However, PTDI of Indonesia is another candidate, since it provided the CN-235s and has done similar integration work for the Indonesian air force.
 
Tässä linkki Combat Aircraftin Typhoon liitteeseen, sisältää tietoa mm. Saksan mahdollisesta hankinnasta ja tulevista päivityksistä. Mielenkiintoisena detailina kuva Luftwaffen EF2000:sta maantietukikohdassa Ruotsissa.

http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=26742

Onkohan tuo Malesian juttu pelkkää toimittajan spekulaatiota? Sikäläinen MRCA-projekti on venynyt ja vanunut, ja viime vuonna uutisoidun perusteella se on syväjäädytetty ja siirretty painopiste kevythävittäjän hankintaan.
Tuossahan se näkyy epäsuora lainaus Malesian puolustusministeriltä. Jutun lopussa mainitaan että Britit tarjoavat tuttuun tapaansa rahoituspakettia tunnetun tyhjätaskuiselle ostajalle.

En pitäisi tuota nimetöntä ilmavoimien lähdettä ihan koko kuvaa edustavana, ei olisi ensimmäinen kerta kun asevoimat ja hallitus ovat eri linjoilla hankinnan suhteen. Samaan aikaan puolustusministeriö ja pääministeri kuitenkin ovat neuvotelleet Dassaultin ja Macronin kanssa, ja antaneet lausuntoja jotka viittaavat Rafalen valitsemiseen. Poliittisia hankintoja nämä tuppaavat olla, hävittäjiä saadaan mutta samalla ostetaan vaikutusvaltaa ja lehmänkauppoja. On tuo toki sellainen tavallinen hankintasotku, että ei siellä varmaan mitään saada lähivuosina päätettyä.
 
Viimeksi muokattu:

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Tässä linkki Combat Aircraftin Typhoon liitteeseen, sisältää tietoa mm. Saksan mahdollisesta hankinnasta ja tulevista päivityksistä. Mielenkiintoisena detailina kuva Luftwaffen EF2000:sta maantietukikohdassa Ruotsissa.

http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=26742



Tuossahan se näkyy epäsuora lainaus Malesian puolustusministeriltä. Jutun lopussa mainitaan että Britit tarjoavat tuttuun tapaansa rahoituspakettia tunnetun tyhjätaskuiselle ostajalle.

En pitäisi tuota nimetöntä ilmavoimien lähdettä ihan koko kuvaa edustavana, ei olisi ensimmäinen kerta kun asevoimat ja hallitus ovat eri linjoilla hankinnan suhteen. Samaan aikaan puolustusministeriö ja pääministeri kuitenkin ovat neuvotelleet Dassaultin ja Macronin kanssa, ja antaneet lausuntoja jotka viittaavat Rafalen valitsemiseen. Poliittisia hankintoja nämä tuppaavat olla, hävittäjiä saadaan mutta samalla ostetaan vaikutusvaltaa ja lehmänkauppoja. On tuo toki sellainen tavallinen hankintasotku, että ei siellä varmaan mitään saada lähivuosina päätettyä.
Seuratessani epäsäännöllisesti "Malesian Corporal Friskiä" olen tullut käsitykseen, että nimenomaan poliitikot ovat olleet äärimmäisen vastahakoisia myöntämään määrärahaa monitoimihävittäjien hankintaan. Kun MRCA:n rahoitusta ei ole näköpiirissä, niin ilmavoimat olisivat sitten reivanneet hankintasuunnitelmia vähemmän kunnianhimoisiksi. Kyllä kai malesialaisetkin pilotit mieluummin lentäisivät mieluummin Rafalella tai Typhoonilla kuin FA-50:llä, mutta parempi on lentää edes jollakin kuin mielikuvituskoneella, johon ei ollut rahaa.

www.malaysiandefence.com
 
Seuratessani epäsäännöllisesti "Malesian Corporal Friskiä" olen tullut käsitykseen, että nimenomaan poliitikot ovat olleet äärimmäisen vastahakoisia myöntämään määrärahaa monitoimihävittäjien hankintaan. Kun MRCA:n rahoitusta ei ole näköpiirissä, niin ilmavoimat olisivat sitten reivanneet hankintasuunnitelmia vähemmän kunnianhimoisiksi. Kyllä kai malesialaisetkin pilotit mieluummin lentäisivät mieluummin Rafalella tai Typhoonilla kuin FA-50:llä, mutta parempi on lentää edes jollakin kuin mielikuvituskoneella, johon ei ollut rahaa.

www.malaysiandefence.com
Näinhän se tietty on, poliitikot tekevät politiikkaa ja ilmavoimat miettivät miten suorittavat tehtävänsä. Minulle on tullut tuota seuratessa tullut sellainen kuva, että hallitus neuvottelee Ranskan kanssa Rafalesta ja Brittien kanssa Typhoonista, mutta todellisuudessa neuvotellaan ihan muusta kuin hävittäjistä. Molemmilla mailla on tapana neuvotella isoista asekaupoista agressiivisesti valtiotasolla, ja tarjota poliittisia ja taloudellisia täkyjä siinä sivussa. Jos esim. palmuöljyn rajoitukset saadaan torpattua Brittien toimesta, niin voi olla että siitä hyvästä ostetaan muutama hävittäjä, tai sitten saadaan kiristettyä Ranskaa tekemään sama ja ostetaan lunnaina Rafaleja.

Mutta en tosiaan usko, että siellä mitään kauppoja tehdään ainakaan muutamaan vuoteen vaan että kyse on politiikan tekemisestä, ellei sitten tarjota tarpeeksi hyvää kokonaispakettia jostain.
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Näinhän se tietty on, poliitikot tekevät politiikkaa ja ilmavoimat miettivät miten suorittavat tehtävänsä. Minulle on tullut tuota seuratessa tullut sellainen kuva, että hallitus neuvottelee Ranskan kanssa Rafalesta ja Brittien kanssa Typhoonista, mutta todellisuudessa neuvotellaan ihan muusta kuin hävittäjistä. Molemmilla mailla on tapana neuvotella isoista asekaupoista agressiivisesti valtiotasolla, ja tarjota poliittisia ja taloudellisia täkyjä siinä sivussa. Jos esim. palmuöljyn rajoitukset saadaan torpattua Brittien toimesta, niin voi olla että siitä hyvästä ostetaan muutama hävittäjä, tai sitten saadaan kiristettyä Ranskaa tekemään sama ja ostetaan lunnaina Rafaleja.
Brittien voi olla paha torpata mitään, kun ovat lähdössä Unionista...?

Mutta joo, politiikka (ja lahjukset...) ilmeisesti näyttelevät suurta osaa tuolla ilmasuunnalla. Aiemmin linkkaamassani blogissa (tai sen kommenteissa) on joskus käsitelty A400M:n hankintaa, jota on pidetty poliittisen goodwillin hakemisena. Liekö sitä saatiin.
 
Top