Hieno blokki diagrammi.
Tuosta huomaa että ekas pitää päästä huoltovarmuudesta, elinkaarikustannuksista sekä teollisisesta yhteistyöstä lävitse ennekuin ruvetaan edes ajatteleen koneiden suorituskykyä.
Huoltovarmuudesta ja elinkaarikustannuksista , en tiedä mitä kaikkea tohon pitäisi kaikista koneista kirjoittaa, mutta toi viimeinen teollinen yhteistyö - jossa kyseessä ei varmastikkaan ole 2x4 lankkujen myynnistä vastakaupalla. Siihen on meinaan lisätty että ainakin 30% kauppahinnasta on oikeasti oltava jotain semmoista josta suomen (puolustus?) teollisuus hyötyy.
Ja tässä on paljon spekulatiivisia asioita - joista on aina kiva spekuloida
- veikkaan että meidän teollisuus on kiinnostunut sodankäynti (softa) järjestelmistä, sensoreista ja tutkista
- F35, hmmm musta boxi - tuskin tulee pöytään, periaatteessa jenkit niinkuin ranskalaiset eivät ikinään myy mitään tuotetta ulkomaille joka olisi samalla teknologia tasolla kun heidän. Eli mitä jäisi jäljelle?
- SH, tunnemme jo varmasti hyvin nykyisen koneen järjestelmän - eli varmasti puhumme uusista aseista, järjestelmistä, uusista tutkista ja sensoreista.
- Rafale, ei mustaa boxia, mutta muutoin saisimme varmasti osan noista "oletetuista" kiinnostuksien kohdista- mutta kovin erinlaisia nykyisiin systeemehin
- JAS, ymmärtääkseni on 60% jenkkivehje - ainakin moottori GE404/414, tutka on Leonardin, jossain olen olevinani nähneeni viitteen/väittämän että olisi boeing - niin mitä muuta he voivat meille antaa kun koko koneen 5 vuoden kuluttua ja hypätä tempestin kyytiin...
- EF puolestaa pitää varmasti kaikki noi asiat pöydällä - ja sitten voi tulla jotain muuta Airbusin takaa (kuten Finskin puolelta)
spekulointi on kivaa
Huoltovarmuudesta rauhan/kriisin aikaisessa tilassa suomella pitää löytyä huolto, varaosat, aseet etc etc
F35 - miten entinen trumplandia suhtautuu mahdollisessa kriisitilanteessa oikeesti tähä - historia kertoo osansa
SH - en tiedä miten paljon samoja osia on SH ja Hssa - moottorit, runko ja elektroniikka on ainakin erinlaiset
JAS - muut varaosat kun edellämainitut tulevat SAABin tehtaalta jotka ovat varsin "lähellä" mahdollisen kriisin aikana- ja koneita on edelleen vähän
Rafale - No, heidän varaosavalmistus on jo oikein sijoitettu "taka" rintamalle - mutta olisimme yhden maan tuotannon perässä
EF - taas osia tulee neljästä "taka-rintamalla" olevasta maasta ja koneita taitaa olla jo yli 600 käytössä , ja jos meille heitetään vielä noita tranche 1 koneita jotka ovat puhtaita A2A koneita puhetunnistuksilla varustettuna ja finski lennättää varaosat illaksi kotiin .. niin
no jooo - - meni vähän pehmeeksi - mutta hyvä keskustelun aihe