Eurofighter Typhoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kun katsoo tuota edellisen sivun kuvaa, jossa Typhoonissa on 2 IRIS-T:tä, 2 AMRAAM:ia ja 4 Meteoria, niin mikäli meillä olisi samanlainen konsepti tarjottu, niin meillä voisi ollakin esimerkiksi vaikkapa sitten ilmasta-ilmaan aseet esim. 150 ASRAAM, 150 AMRAAM D ja muutama sata Meteoria.

ASRAAM:eja tietty käytettäisiin lähitaistelutilanteissa bvr:ssä, Meteoria taas ammuttaisiin kaukaa ja AMRAAM jäisi tuohon välimaastoon.
 
Kun katsoo tuota edellisen sivun kuvaa, jossa Typhoonissa on 2 IRIS-T:tä, 2 AMRAAM:ia ja 4 Meteoria, niin mikäli meillä olisi samanlainen konsepti tarjottu, niin meillä voisi ollakin esimerkiksi vaikkapa sitten ilmasta-ilmaan aseet esim. 150 ASRAAM, 150 AMRAAM D ja muutama sata Meteoria.

ASRAAM:eja tietty käytettäisiin lähitaistelutilanteissa bvr:ssä, Meteoria taas ammuttaisiin kaukaa ja AMRAAM jäisi tuohon välimaastoon.

Onko D-mallia integroitu Typhooniin? Todennäköisempänä pitäisin, että nykyinen C7 käytettäisiin tuohon rooliin.
 
Onko C7 enää tuotannossa?

Tarkoitin siis Suomen Hornetiin hankkimien AIM-120C7-ohjusten kierrättämistä. Mutta eiköhän se ole uutenakin yhä saatavilla, esim. Bulgaria osti viime vuonna.

 
Ei ole Typhoonin lukumääriä paljastettu. Olisiko se iso isku imagolle, jos kävisi ilmi, että eivät mahduttaneet kuin esim. 61 kpl? Ei sen nyt niin noloa pitäisi olla, jos pääsi karvan alle 64 kappaleen.
 
Ei ole Typhoonin lukumääriä paljastettu. Olisiko se iso isku imagolle, jos kävisi ilmi, että eivät mahduttaneet kuin esim. 61 kpl? Ei sen nyt niin noloa pitäisi olla, jos pääsi karvan alle 64 kappaleen.
Jospa se on rajusti alempi sekä Rafalella että Typhoonilla. Sveitsissä näet Dassaultin tj Trappier horisi jotain 28 vaihtoehdoista, joka on melkoisen kaukana F-35:n 36:sta.
 
Jospa se on rajusti alempi sekä Rafalella että Typhoonilla. Sveitsissä näet Dassaultin tj Trappier horisi jotain 28 vaihtoehdoista, joka on melkoisen kaukana F-35:n 36:sta.
Samalla suhdeluvulla meille tarjottaisiin 50 Rafalea.

Kyllähän tuossa jo sekä Salamakakkonen että Superi Growlerilla peittoaa suorituskyvyssä Rafalen, kun 14 koneen ero tuo jo hävittäjävoiman saatavuuteen ja sitä kautta suorituskykyyn huiman eron.

Ehkäpä tuohon pätisi myös tuo Saabin "kilpailijat saavat vain 36 konetta käytettäväksi samaan aikaan.", jos Rafalea olisi lähtökohtaisesti 50, niin 36 käytettävissä olevaa konetta kävisi jo noilla luvuilla järkeen, kun 36 on 50 70 prosenttia, joka on jo yleinen hävittäjien käytettävyysprosentti.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Saisko muutes linkkiä tuohon 28 vaihtoehtoon - juttuun?
Se olikin 24. Mutta sellaista teelehtikamaa, jotta voisi sanoa vain täsmentymättömäksi tiedoksi. Sveitsissä puhuttiin 30-40:sta, mutta Trappier on hyvinkin voinut sanoa 24-40 kun Rafalea on myyty viime aikoina pariin muuhun maahan 24 kappaleen erä.

(vain osa viestistä käännetty)
First of all the former head of the Swiss army saying that twenty planes would be enough. Then, I heard an interview with Eric Trappier who spoke of Switzerland's need for 24 to 40 fighters! But why did he mention the number 24 when Switzerland always spoke of 30 to 40 devices?

The Minister of Defense, who had all the results in hand, debated the subject with her colleagues from the Federal Council. From there, the first rumors appeared. A UDC minister (right) was not satisfied with the result and wanted to acquire the Rafale. When we know that the Federal Council is two UDC (political right), 2 socialists (a political party that does not want an American plane), 2 PLR (economic right that wants to pamper relations with Europeans) as well as a member of the Center party, it is easy to imagine that the choice was not at all suitable.

However, the facts were there, the F-35 which for once had been evaluated other than on PowerPoint, was doing particularly well from an operational point of view, but also from a financial point of view and especially better than others. His only big disadvantage was that he was not European. It stung everyone's eyes, it embarrassed the government which was going to see the media surge, the risk of a referendum, endless controversies. But the F-35 was ahead of the others and far enough away that pro-European arguments could no longer be taken into account. And then there is the law firm who does not want to play on his credibility to please the Federal Council and who probably risks causing him trouble by not endorsing the choice.

In this context, the figure of 20 planes mentioned by the former head of the Swiss army as well as the figure of 24 pronounced by Eric Trappier take on a different dimension. Perhaps they already knew that if the Rafale was purchased, the planned budget would not allow Switzerland to equip itself with 3 squadrons, but only 2! But, then why buy less if it is possible to acquire the desired quantity with such good and perhaps better quality? The government has decided.
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsähän Sveitsile kyllä riittäisi tuo 20-24, jos tarkoituksena on vain vartioida ilmatilaa, eli pystyä lähettämään päivystävä hävittäjäpari taivaalle aina kun joku tulee ilmoituksetta ilmatilaan, ei käytä transponderia, ei pidä radiota päällä, jne...
 
Koska kesää on vielä jäljellä, ja HX päätökseen on vielä aikaa niin suosittelen vilkaiseen kansanedustajan Kimmo Kiljusen kokoamaan 441 sivuiseen "Raportti uusien hävittäjien hankinnasta". Teoksella on päälle 30 kirjoittajaa ja jos jätetään suoraan mm hävittäjien hiilidioksidi päästöt ilmasto ja brändi jutut pois, niin löytyy sieltä myös muutama kiinnostava juttu mm. Eurooppalainen puolustusyhteistyö ja hävittäjähanke. Tuossa käydään varsin hyvin läpi missä nykyään EUssa mennään ja miten puolustusta kehitetään ja rahoitetaan.
 
F-35 A:n hinta ei näytä laskevan vaan odotetaan nousevan..
 
Back
Top