Eurofighter Typhoon

F-35 A:n hinta ei näytä laskevan vaan odotetaan nousevan..
Kieltääkö työsopimus postaamasta muihin ketjuihin?
 
Ei CAPEXia voi vahtaa mutta OPEX&varaosat harvoin on täysin "kiinni" tästäpäivästä tulevaisuuteen. En tiedä miten HXssä kiinteä tarjous toi on rajattu muulla kun indexeillä (julkisuudessa on vain puhuttu valuutta indeksistä) - ei esim raaka-aine, servikset tai vastaavata eikä myöskään kuinka pitkälle aikavälille varaosat (ja mitkä) on tarjouttu 2v-5v-10v-40v? Kiva jos jollain olis tähän tietoa.
 
Tuotahan jo kommentoitiin, ettei valmistaja tietenkään voi sitoutua johonkin hintatasoon koko elinkaareksi. Käsitin että tarjoukseen sisältyy 'aloituspaketti' jossa mennään taatulla hinnalla joku 5-8 vuotta tjsp.
Aina on tietenkin riski että hinta 'pompsahtaa' sitten jossain välissä.
 
Sveitsissä oli 10 vuoden sitova.
Suomessa on sitova ainakin siirtymäkauden, koska sen uuden kaikki kulut pitää kattaa HX:n 10:stä kun PV:n normibudjetilla ajetaan Horneteja.

Inflaation maksaja on tietysti Suomi, mutta jos haluaa siirtää riskiä hieman toiseen suuntaan niin voi niille maksaa siitä riskin ottamisesta ennakkoon. En tunne asiaa tarkemmin, mutta en usko valtiolle kannattavan "inflaatiovakuuttaa" yksittäistä hanketta. Brasilian kaltaisille talouksille rahoitus on suuri kysymys ja Ruotsin kanssa neuvottelivat siitä etu- ja jälkikäteen (pummasivat korkoalen) useamman kerran.

 
Tuotahan jo kommentoitiin, ettei valmistaja tietenkään voi sitoutua johonkin hintatasoon koko elinkaareksi. Käsitin että tarjoukseen sisältyy 'aloituspaketti' jossa mennään taatulla hinnalla joku 5-8 vuotta tjsp.
Aina on tietenkin riski että hinta 'pompsahtaa' sitten jossain välissä.
Thänx tiedosta, en tunne valtion OPEX käytäntöjä, mutta yksityspuolella on harvinaista päälle 2 vuotta jotta riskit ja ennakoimattomuudet eivät nousisi liian korkeaksi - varmasti tässäkin selvästi yli 10% - no samahomma on kaikilla. Esim raudan hinta on 5 vuodessa nelinkertaistunut.
 
"The Eurofighter team at the Kaivopuisto Air Show 2021 demonstrating the unique offer we are making to Finland.

Our exhibition stand, sat close to the flight line on the Helsinki waterfront alongside our partners Airbus and MBDA, tells the full story of our offer.

You will be able to hear more about the heritage of our European partners have in Finland, learn more about our partnership offer and see first hand the world-beating technologies we are developing on Eurofighter.

These include our next generation radar which will go in to service with the UK's Royal Air Force, Striker II, our fully digital pilot helmet offering Finland's pilots complete situational awareness, and the EJ200 engine which provides the unrivalled thrust before the aircraft.

For the first time, we will also be showcasing our Large Area Display Eurofighter cockpit showcasing the capability developed by our European partners and offered to Finland."

 
No niin ..kaivarissa sain käteeni Eurofighter Worldin jossa kerrotaan "tarjoamme mahdollisuuden koota 70 moottoria Suomessa" käympä kyselemässä EJ standillä molemmista, eli mitä "koota" ja luku 70 tarkoittaa. Tuohon lukuun osaa varmasti huollon pojat ottaa kantaa ..varaosat + koneeseen tarvittavat moottorit riittävät vain 30? Vai onko kyseessä suoranainen käännösvirhe.
 
No niin ..kaivarissa sain käteeni Eurofighter Worldin jossa kerrotaan "tarjoamme mahdollisuuden koota 70 moottoria Suomessa" käympä kyselemässä EJ standillä molemmista, eli mitä "koota" ja luku 70 tarkoittaa. Tuohon lukuun osaa varmasti huollon pojat ottaa kantaa ..varaosat + koneeseen tarvittavat moottorit riittävät vain 30? Vai onko kyseessä suoranainen käännösvirhe.
Se olisikin jo Mooseksen ja Jeesuksen ihmeiden jälkeen suurimpia ihmeitä, jos Typhooneita olisi BAFO:ssa 70.
 
Back
Top