Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Siinä on näytöllä melkoisesti tavaraa. Mitenkähän hyvin tuolta erottaa mikä on tärkeää ja mikä ei?Some additional #Eurofighter large-area display (LAD) info:
....
Siinä on näytöllä melkoisesti tavaraa. Mitenkähän hyvin tuolta erottaa mikä on tärkeää ja mikä ei?
Juttelin aiheesta Eurofighterin edustajan kanssa Kaivopuiston näytöksessä. Aika vapaasti ohjaaja pystyy itse räätälöimään mitä näytöllä näkyy milloinkin.
Päätarkoitus, että saa samalle näytölle samaan aikaan esim. maalinosoitussäiliön videokuvan, karttakuvan ja laajemman tilannekuvanäytön mihin on yhdistetty tutkan, tutkavaroittimen ja IRST:n sekä datalinkin kautta tulevia tietoja hieman samaan tapaan kuin useimmissa modeneissa hävittäjissä ml. F-35.
Siis juuri tämän Andrew Mallery-Blythen kanssa keskustelin aiheesta:
Tuo on varmaan alue joka kehittyy pikkuhiljaa sitä mukaa kun käyttäjiltä saadaan palautetta mikä toimii ja mikä ei.
Näytti kyllä erittäin pätevältä mitä pääsin itse näytön mallikappaletta katsomaan. Graafisesti itse asiassa hieman modernimman näköinen kuin esim. F-35:ssa oleva vastaava näyttö.
Lähin vertailukohta varmaan USAF:in uudessa F-15EX Eagle II:ssa oleva iso näyttö ja taisi Boeing tarjota vähän vastaavaa kokonaisuutta Super Hornet Block III:ssa ainakin joillekin vientiasiakkaille.
Eipä minua haittaa, jos sieltä se Typhoon tulee, kunhan sen kehityspotentiaali riittää 2050-luvulle asti niin, että sillä Suhoit ja MiG:it putoilee kuin kärpäset 2050-luvullakin, niin sopii mulle kunhan se on myös ilmavoimien ykkönen.Itse koin eräänlaisen herätyksen, kun kävelin kaivarissa Airbusin näyttelyyn ja jäin jutelleen heidän Multi-domain Combat Cloudista, jonka he ilomielin esittivät.
https://www.airbus.com/defence/Multi-Domain-Combat-Cloud.html (ei sama kun näyttelyssä)
Airbus olivat sijoittaneet tehtäväkentän Kemijärven maastoon, jossa oli kaksi EFää, jotka ohjasivat neljää Airbusin target dronea tunnistamaan vihulaisten asemapaikkoja sekä suunnitelleen vastatoimia
https://www.airbus.com/defence/services/training-flight-operations/target-systems.html (ei sama kun näyttelyssä)
Koko tehtävän suunnittelu/toteus/muutokset peilataan suoraan EF isolle näytölle ja takas MDCChen
Välissä tietysti Striker II, johon saadaan myös valittu määrä tosta tiedosta.
Omana oppina tuosta käynnistä oli EFn olevan huomattavasti suurempi "lavetti/järjestelmä" kun pelkästään kone, aseet ja muut vimpaimet. Itse asiassa EF kutistui omassa maailmassani merkityksessään huomattavasti.
Kuitenkin pitää muistaa kuinka paljon EFn oikeesti panostetaan. Uusi Mk2 tutka (paras maailmassa?), Striker II (paras?), isoin näyttö, päivitetty moottori (ei meille!), päivitetty Pirate - muistaakseni kaikki kehitys kustannukset kokonaisuudessaan hipovat 7miljardiin €.
Airbus puolestaan heittää uutta pökköö pesään koko ajan, ja jää helposti miettiin kuinka paljon muut oikeesti pystyy tähän haasteeseen vastaan, ja olisiko se kuitenkin helpompaa toimia heidän kanssaan, kun rapakon taakse tai lahden ylitse? Yksi juttu on kuitenkin varma, EU on hyvin erilainen tänään kun 30 vuotta sitten eikä kaikkea tarvitse sertifikoida eri maissa (esim NH-90) erikseen kun on yksi firma takana.
Muista kuitenkin, että Britit on luvannut ostaa vasta 40 kpl ECRS mk 2 Typhoonia. Eli Suomi ostaessaan 60+ olisi hetken "panostajien ykkönen". Sitten tulisi myös vastuulliseksi siitä, että tulee muutakin kuin kivoja esityksiä.Kuitenkin pitää muistaa kuinka paljon EFn oikeesti panostetaan.
"the UK is only contracted so far for F-35B carriage. The F-35B is not scheduled to carry the SDB-II until 2022 as part of Block 4a software and SPEAR3 will be in the Block 4 software release on the F-35 programme, alongside Meteor, although Meteor will be the highest priority given the UK’s F-35B’s will have Paveway IV as part of its threshold integration.SPEAR is the latest air to ground guided munition
"the UK is only contracted so far for F-35B carriage. The F-35B is not scheduled to carry the SDB-II until 2022 as part of Block 4a software and SPEAR3 will be in the Block 4 software release on the F-35 programme, alongside Meteor, although Meteor will be the highest priority given the UK’s F-35B’s will have Paveway IV as part of its threshold integration.
...
Recent graphics would also indicate a desire to integrate SPEAR onto Typhoon, especially the EW variant."
Eli toistaiseksi vain F-35B:n tuki on työn alla. Typhoon-integraatio SAATTAA joskus tapahtua mutta tuon jutun mukaan mitään sopimusta ei vielä ole olemassa.
Eiks ton ECRS (European Common Radar System) ajatus on standardisoida ja modularisoida kaikki muut tutkassa paitsi itse "antenni" sekä softa jotta pävittäminen on helppoa ja "halpaa". Gripukaan toi Mk2 ei kumminkaan mahdu?Muista kuitenkin, että Britit on luvannut ostaa vasta 40 kpl ECRS mk 2 Typhoonia. Eli Suomi ostaessaan 60+ olisi hetken "panostajien ykkönen". Sitten tulisi myös vastuulliseksi siitä, että tulee muutakin kuin kivoja esityksiä.
Toki jos laatua syntyy niin sitten muutkin Typhoonit, ainakin tuoreimmat niistä, ovat potentiaalisia ostajia. Mutta esim. ECRS mk 2 (Gripukan ES 05 RAVEN -pohjainen) on sen verran erilainen tutka, että Mk 0 tai Mk 1 (Typhoonin CAPTOR-pohjainen) ostajat ei välttämättä pystyy siihen edullisesti vaihtamaan.
An in-depth look at the Eurofighter's next-gen radar
Will the Eurofighter Typhoon's new ECRS Mk 2 active electronically scanned array (AESA) radar be the world's best? Key.Aero investigates...www.key.aero
Striker II ja näyttö -kombo näyttää hyvältä. Mutta siihenkin pitäisi monen päivittää jo muista kypäristä. Se on kuitenkin helpompi nähtävä jos uusi näyttö + Striker II kombo on tarpeeksi hyvä.
Eli se pidempi Spear-juttu oli vähän ajasta jäljessä. Aavisteltu Typhoon kuvio oli ilmeisesti edennyt toteutukseen asti. Ei tuosta valokuvasta tekstejä erota että näkisi tarkemmin mitä EW Spearista kerrotaan.Kaivarissa lukeutui EFn varustuksiin ..
kuinkas tässä näin kävi? "The ECRS Mk 2 promises to help create a Typhoon standard that enhances the RAF’s F-35 force – not merely carrying additional weapons to the fight, but bringing its own advanced capabilities that improve the F-35’s survivability and effectiveness"Muista kuitenkin, että Britit on luvannut ostaa vasta 40 kpl ECRS mk 2 Typhoonia. Eli Suomi ostaessaan 60+ olisi hetken "panostajien ykkönen". Sitten tulisi myös vastuulliseksi siitä, että tulee muutakin kuin kivoja esityksiä.
Toki jos laatua syntyy niin sitten muutkin Typhoonit, ainakin tuoreimmat niistä, ovat potentiaalisia ostajia. Mutta esim. ECRS mk 2 (Gripukan ES 05 RAVEN -pohjainen) on sen verran erilainen tutka, että Mk 0 tai Mk 1 (Typhoonin CAPTOR-pohjainen) ostajat ei välttämättä pystyy siihen edullisesti vaihtamaan.
An in-depth look at the Eurofighter's next-gen radar
Will the Eurofighter Typhoon's new ECRS Mk 2 active electronically scanned array (AESA) radar be the world's best? Key.Aero investigates...www.key.aero
Striker II ja näyttö -kombo näyttää hyvältä. Mutta siihenkin pitäisi monen päivittää jo muista kypäristä. Se on kuitenkin helpompi nähtävä jos uusi näyttö + Striker II kombo on tarpeeksi hyvä.
Jollainhan se lisärahankäyttö pitää perustella.kuinkas tässä näin kävi? "The ECRS Mk 2 promises to help create a Typhoon standard that enhances the RAF’s F-35 force – not merely carrying additional weapons to the fight, but bringing its own advanced capabilities that improve the F-35’s survivability and effectiveness"
Aika vahvasti kehuttu tuo tutka 2 on jos ennen yhdenkään proton valmistuttua sitä kutsutaan jo maailman parhaaksi. Pitää muistaa mainosmiesten ja naisten puheet on mainospuheita. Eurofighterissä mk 0 on vasta lentänyt ja tulossa 20 kehitysvuoden jälkeen Kuwaitin koneisiin. Mikä on Typhoonin parvilinkki? Onko muuta kuin MIDS terminaalit Link-16 protokollalle? Kannattaa vertailla US-koneiden parvilinkkejä yms. teknologiaa ennenkuin puhuu verkottuneisuudesta mainosvideoiden perusteella.Kuitenkin pitää muistaa kuinka paljon EFn oikeesti panostetaan. Uusi Mk2 tutka (paras maailmassa?), Striker II (paras?), isoin näyttö, päivitetty moottori (ei meille!), päivitetty Pirate - muistaakseni kaikki kehitys kustannukset kokonaisuudessaan hipovat 7miljardiin €.
Airbus puolestaan heittää uutta pökköö pesään koko ajan, ja jää helposti miettiin kuinka paljon muut oikeesti pystyy tähän haasteeseen vastaan, ja olisiko se kuitenkin helpompaa toimia heidän kanssaan, kun rapakon taakse tai lahden ylitse? Yksi juttu on kuitenkin varma, EU on hyvin erilainen tänään kun 30 vuotta sitten eikä kaikkea tarvitse sertifikoida eri maissa (esim NH-90) erikseen kun on yksi firma takana.
No ei mitenkään, juurihan tuli esim ylivoimainen voitto Sveitsissä ja Belgiassa.ja jää helposti miettiin kuinka paljon muut oikeesti pystyy tähän haasteeseen vastaan, ja olisiko se kuitenkin helpompaa toimia heidän kanssaan