Eurofighter Typhoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No ei mitenkään, juurihan tuli esim ylivoimainen voitto Sveitsissä ja Belgiassa.


Eikun hetkinen, odotas, sehän taisikin olla niin että se onkin nimenomaan tämä kyseinen myyjä joka ei näytä oikein pystyvän niihin muiden haasteisiin vastaamaan.
Aivan - näillä spekseillä pitää olla pirun hyvä myyjä :cool:
"Pentagon after the tests concluded that an F-35C can only fly at Mach 1.3 for 50 cumulative seconds, meaning that a pilot cannot clock 50 seconds at that speed, slow down for a couple of seconds and then speed back up. Similarly, the F-35B can fly for 80 cumulative seconds at Mach 1.2 or for 40 seconds at Mach 1.3 without risking damage." - ettei adsorptio materiaali irtoo.
sekä osin sveitsin perustelujen myötä "because the F-35A is comparatively easy to operate and is able to provide information superiority, it requires less training and has a better ratio of flight to simulator hours. Because of this, the F-35A requires about 20% fewer flight hours than other candidates"
 
Aivan - näillä spekseillä pitää olla pirun hyvä myyjä :cool:
"Pentagon after the tests concluded that an F-35C can only fly at Mach 1.3 for 50 cumulative seconds, meaning that a pilot cannot clock 50 seconds at that speed, slow down for a couple of seconds and then speed back up. Similarly, the F-35B can fly for 80 cumulative seconds at Mach 1.2 or for 40 seconds at Mach 1.3 without risking damage." - ettei adsorptio materiaali irtoo.
sekä osin sveitsin perustelujen myötä "because the F-35A is comparatively easy to operate and is able to provide information superiority, it requires less training and has a better ratio of flight to simulator hours. Because of this, the F-35A requires about 20% fewer flight hours than other candidates"
F-35A:ta nopeusrajoitukset eivät koske.
 
Ferpe (ex-Drakenkuski ja ex-sotilasilmailualan inssi) kommentoi Friskin blogissa kiintoisasti ECRS mk 2 -tutkaa. Tosin vähän omahyväinen aloitus. Ikään kuin esim. palstalla ei olisi jo aikapäiviä sitten tajuttu, että kyseessä on Gripukan Leonardo ES 05 Ravenin sukua oleva tutka eikä CAPTORin.

Huomioni kiinnittyi esim. tuohon potentiaaliseen bandwith-ongelmaan ECM:n rajoitteena. Ei taida Tiffiessä olla myöskään SH:n TTN-T tasoista taktista datalinkkia, puhumattakaan F-35:n MADL, jolla jakaa tutkan infoa/EW-taskingia parille ja kotijoukoille.

 
Viimeksi muokattu:
Ferpe (ex-Drakenkuski ja ex-sotilasilmailualan inssi) kommentoi Friskin blogissa kiintoisasti ECRS mk 2 -tutkaa. Tosin vähän omahyväinen aloitus. Ikään kuin esim. palstalla ei olisi jo aikapäiviä sitten tajuttu, että kyseessä on Gripukan Leonardo ES 05 Ravenin sukua oleva tutka eikä CAPTORin.

Huomioni kiinnittyi esim. tuohon potentiaaliseen bandwith-ongelmaan ECM:n rajoitteena. Ei taida Tiffiessä olla myöskään SH:n TTN-T tasoista taktista datalinkkia, puhumattakaan F-35:n MADL, jolla jakaa tutkan infoa/EW-taskingia parille ja kotijoukoille.

Eihän tuollainen Typhoonin uusi oma tutka (vaikka kuinka tehokas ja järeä se onkin) pelkästään voi mitenkään voittaa elektronisen sodankäynnin suorituskyvyssä SH-tarjouksessa 14 erilaisin elso-podein varustetun Growlerin nyrkkiä. Pelkästään jo voimantuotanto tulee esteeksi. Ja vielä jos bandwidth on rajallisempi Typhoonilla, niin sekin tekee jo siitä aika paljon rajoittuneemman pelin.
 
Huomioni kiinnittyi esim. tuohon potentiaaliseen bandwith-ongelmaan ECM:n rajoitteena. Ei taida Tiffiessä olla myöskään SH:n TTN-T tasoista taktista datalinkkia, puhumattakaan F-35:n MADL, jolla jakaa tutkan infoa/EW-taskingia parille ja kotijoukoille.
Muistelen lukeneeni että Eurofighteriin kaavailtiin parvilinkkiä mutta olisiko sitten jätetty kustannussyistä pois ja päädyttiin 'vain' Link 16:een. 80-luvulla RAF vieraili Ruotsissa ja oli äimän+käkenä kun ruotsalaiset esittelivät heille Viggenin jo käytössä olevaa parvilinkkiä.
 
Erilainen aerodynamiikka.

Muistelisin että ongelma esiintyi kahdella testilennolla ja ongelmaa ei ole sen koomin saatu uusinnettua yrityksistä huolimatta.

Voisiko olla ihan vain yksittäinen laatupoikkeama, maanantaiaamuna joku oksentanut tehtaalla häivemaalisammioon tms.?
 
F-35A:ta nopeusrajoitukset eivät koske.
Olet oikeassa, että Pentagon on asettanut ainoastaan NAVY:n ja Marine Corps:ien koneet pysyvään lentorajoitukseen, mutta syitä miksi A versiota ei rajoiteta - on epäselvää. Emme vain tiedä koskeeko se oikeesti A:ta. Suurin päänsärky koskee "koneen perässä" olevien avain antennien pinnoituksia. Koska A, B sekä C versiot ovat hyvin samanlaisia sekä sisältä että ulkoa, voidaan olettaa saman ongelman löytyvän kaikista.. Keskustelun ytimessä on kuinka vakavasta ongelmasta (category 1) on kyse koska yliääninen nopeus ei kuulu F-35s vahvimpiin puoliin - vaan häive. Eli näyttää siltä, että aliääni nopeus voittaa koska kestäisi liian kauan kehittää uusi pinnoitus materiaali.
 
Emme vain tiedä koskeeko se oikeesti A:ta. Suurin päänsärky koskee "koneen perässä" olevien avain antennien pinnoituksia. Koska A, B sekä C versiot ovat hyvin samanlaisia sekä sisältä että ulkoa, voidaan olettaa saman ongelman löytyvän kaikista..
Kyllä tiedämme.

Ei koske koska tuota pinnoitteen kuplimista ei ole A:ssa tullut yhdelläkään testilennolla vastaan.
 
Olen tämän jo pari kertaa linkannut mutta koska aina löytyy uusi erikoismies joka ei ole asiasta kuullut niin laitetaan taas:

Both deficiencies were first observed in late 2011 following flutter tests where the F-35B and F-35C both flew at speeds of Mach 1.3 and Mach 1.4. During a post-flight inspection in November 2011, it was discovered the F-35B sustained “bubbling [and] blistering” of the stealth coating on both the right and left sides of the horizontal tail and the tail boom.




During similar tests of the F-35C in December 2011, “thermal damage” that compromised the structural integrity of the inboard horizontal tail and tail boom were apparent.

Vice Adm. Mat Winter, who leads the F-35 program on behalf of the Pentagon, told Defense News that the department has taken steps to mitigate the problem with an improved spray-on coating, but added that the government will not completely fix it — instead accepting additional risk.

As justification for the decision, Winter noted that the issue was documented while the jet was flying at the very edge of its flight envelope. He also said the phenomenon only occurred once for both the B and C models, despite numerous attempts to replicate the conditions that caused the problem.


“How often do we expect something like that to occur?” he said. “It's very, very small.”

Greg Ulmer, Lockheed Martin’s F-35 program head, said there have been no cases of this problem occurring in the operational fleet and that incidents have been limited to the “highest extremes of flight testing conditions that are unlikely replicated in operational scenarios.”
 
Eihän tuollainen Typhoonin uusi oma tutka (vaikka kuinka tehokas ja järeä se onkin) pelkästään voi mitenkään voittaa elektronisen sodankäynnin suorituskyvyssä SH-tarjouksessa 14 erilaisin elso-podein varustetun Growlerin nyrkkiä. Pelkästään jo voimantuotanto tulee esteeksi. Ja vielä jos bandwidth on rajallisempi Typhoonilla, niin sekin tekee jo siitä aika paljon rajoittuneemman pelin.
Oletetaan ECRS Mk.2 kattavan vähintään 2GHz -18GHz välin, sekä suunnittelu perusteet lähteneen F-35 tutkasta - mutta on vain tätä isompi .. voimantuotosta ei oo mitään tietoa
Katso liite: 52207
Ferpe (ex-Drakenkuski ja ex-sotilasilmailualan inssi) kommentoi Friskin blogissa kiintoisasti ECRS mk 2 -tutkaa. Tosin vähän omahyväinen aloitus. Ikään kuin esim. palstalla ei olisi jo aikapäiviä sitten tajuttu, että kyseessä on Gripukan Leonardo ES 05 Ravenin sukua oleva tutka eikä CAPTORin.

Huomioni kiinnittyi esim. tuohon potentiaaliseen bandwith-ongelmaan ECM:n rajoitteena. Ei taida Tiffiessä olla myöskään SH:n TTN-T tasoista taktista datalinkkia, puhumattakaan F-35:n MADL, jolla jakaa tutkan infoa/EW-taskingia parille ja kotijoukoille.

Eix BAEs saanut just pari viikkoa taaksepäin 137m punnan diilin EF konsortiolta, jolla parannetaan mm koneen omasuojaa, datalinkkejä ja lähetys nopeutta? Jotain muistoja linkittyy myös eurojetin +15% tehon lisäykseen josta sais lisäpotkua mm elektroniikkaan..? Ainakin britit ovat kehittäneet F-35en ja EFn keskenäistä kommunikointia
 
Aika huikea oletus ottaen huomioon, että kyseessä lienee x-taajuusalueen (8 - 12 GHz) tutka. Harvoin tutkat kattavat edes koko nimellistä taajuuttaan.
BAE:n mukaan tutka 2 saa taajuuslaajennuksen X-alueen ulkopuolelle, mutta eivät kerro kumpaan päähän. SIIVET kirjoitti tästä yhdessä tämän vuoden numerossaan.

Oletetaan ECRS Mk.2 kattavan vähintään 2GHz -18GHz välin, sekä suunnittelu perusteet lähteneen F-35 tutkasta - mutta on vain tätä isompi .. voimantuotosta ei oo mitään tietoa
Typhoonissa on 2 moottoria ja ilmeisesti 240 kVA generaattorit, joista riittänee puhtia.
 
Mitä amerikkalaisia osia muutes Typhoonissa on, kun kuulemma se ei ole järjestelmänä täysin kuulemma ITAR-vapaa?

Aseet siihen tehdään Euroopassa, sen osat ovat eurooppalaisia, jne...
 
Mitä amerikkalaisia osia muutes Typhoonissa on, kun kuulemma se ei ole järjestelmänä täysin kuulemma ITAR-vapaa?

Aseet siihen tehdään Euroopassa, sen osat ovat eurooppalaisia, jne...

Mistä olet moista kuullut? Jos näin on, niin kyseessä on pakko olla avioniikkaan tai USA-lähtöisiin aseisiin liittyvä integrointisofta.
 
Back
Top