Eurofighter Typhoon

Ok, mutta konettahan voi myydä myös ilman em linkkijärjestelmää. Ja tuskinpa konetta kaupitellaan maille, joilla ei jo ole vapautusta Link 16:lle?

En tiedä, mutta F-16:sta otettiin kuulemma Link 16 pois ennen käytettyjen koneiden toimitusta Hollannista Chileen. Typhoon ei tainnut olla sinne ehdolla, mutta Rafale kyllä.


Etelä-Amerikka on toki tavallaan poikkeusalue. Jenkithän ovat kai lähinnä siksi kitsaita myymään sinne, etteivät halua horjuttaa alueen tasapainoa liiaksi editystyneillä asejärjestelmillä. Eurooppalaisia moinen ei niin häiritse.
 
When delivered, Kuwaiti Typhoons will be the most advanced yet to enter service, largely because the order was placed at a time when the Eurofighter programme could off er advanced sensors and weapons but also the injection of significant levels of Kuwaiti money to the tune of $8.7bn. The deal covers 22 single-seat and six two-seat aircraft configured to Phase 3 Enhancement B (P3EB) standard. All of them are being built at Caselle. For such a large sum, the Kuwaitis will receive Typhoons equipped with the Captor-E active electronically-scanned array radar, the Lockheed Martin Sniper targeting pod, MBDA Brimstone 2 air-to-surface missiles, MBDA Storm Shadow conventionally armed stand-off missiles, and Cubic P5 air combat manoeuvring instrumentation pods.
With a value of $8.7bn, you could be forgiven for thinking that the Kuwaiti Typhoons are the most expensive aircraft ever but the contract between the Ministry of Defence of the State of Kuwait and the Leonardo Aircraft Division includes design and construction of Typhoon-specific infrastructure at Al-Salem Air Base, and an initial three years of support services. That does not mean supply of stationery and cleaning services, but training devices to be used by the pilot operational conversion unit to be set-up in Kuwait as part of the contract. ("Spotlight on Italy", p. 12, key.aero)
Ei riitä kyllä tuo selitys etteikö vaikuta edelleen perkeleellisen kalliilta.
28 kappaletta vain! Kuwaitilaisilta kupattiin melkoiset Typhoonin T&K-rahat.

No... Suomenkaan määriä eivät ole kertoneet. :unsure: :sneaky:
 
8,7 miljardia dollaria on 7,37 miljardia euroa. 9 miljardin tilauskattoon menee Kuwaitin tehokkudeella joku 35 konetta. Toki toivotaan, ettei tilanne ole näin perseestä meidän tarjouksen kanssa.
 
No, noilla hinnoilla alkaa kannattaa kahden tyypin systeemi. Eikös kanadalaiset laskeneet, että halvemman konetyypin pitäisi maksaa 50 prosenttia tai vähemmän kalliimmasta, jotta järkeä olisi? Eli Greippejä vain rinnalle. :sneaky:
 
Jos ihan näin laskettaisiin vaikkapa, että yksi Typhoon maksaisi sata miljoonaa euroa kappaleelta, ja siihen päälle tulisi vaikkapa 80 miljoonalla eurolla muuta rompetta, niin tuohon yhdeksän miljardin euron tilauskattoon menisi sellainen viitisenkymmentä kappaletta Typhooneja.
 
Ei riitä kyllä tuo selitys etteikö vaikuta edelleen perkeleellisen kalliilta.
28 kappaletta vain! Kuwaitilaisilta kupattiin melkoiset Typhoonin T&K-rahat.

No... Suomenkaan määriä eivät ole kertoneet. :unsure: :sneaky:

Maassa maan tavalla...
"In addition to the actual deal, sources have cited reports that the original contract included several appendices for various ancillary facilities: Building a five-star club for use by the fighter pilots and a water desalination station for the fighter base. Contracts for building these facilities have been handed out to a specific local contracting company, even though such contracts are supposed to be offered separately to multiple contractors"

Tuo sitaattisi on muuten Key Publishingin kesäisestä Typhoon to Tempest-erikoisnumerosta. Kannattaa lukea jos tulee vastaan, sisälsi jonkun verran uuttakin asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
hmm jäikö meillä tämä Eurofighter Jagdflugzeug GmbH ja NATO Eurofighter & Tornado Management tekemä 300m€ soppari huomaamatta (9.8.2021)?
tässä lisätään ja paranetaan EFn vähän kaikkialta, mm Brimstonen ilmasta maahan operointia, ohjaamon näyttöä, MIDS Link 16sta, DASSia, radiota, meteorin BVRää uutta E-scan (mk1 hendsoldt) tutkaa

 
Ei riitä kyllä tuo selitys etteikö vaikuta edelleen perkeleellisen kalliilta.
28 kappaletta vain! Kuwaitilaisilta kupattiin melkoiset Typhoonin T&K-rahat.

No... Suomenkaan määriä eivät ole kertoneet. :unsure: :sneaky:
Jos tuo
Ei riitä kyllä tuo selitys etteikö vaikuta edelleen perkeleellisen kalliilta.
28 kappaletta vain! Kuwaitilaisilta kupattiin melkoiset Typhoonin T&K-rahat.

No... Suomenkaan määriä eivät ole kertoneet. :unsure: :sneaky:
Muistakaa toi infran rakentaminen EPCM sopparilla. Arabit eivät tee mitään. Kaikki pitää rakentaa yöllä kun on niin pirun kuuma päivällä. Desal laitos meren ääreen, putket uusiin taloihin ja kentälle 30-40km. Pari voimalaitosta, jätevesien käsittely laitos, putket kasvimaille, tiet, talot, valot, ilmanvaihto kaikkien kohteisiin, täys automatisointi, kultaiset hanat, ferraarit vaimoille ja talkkareille sekä kahden vuoden täyshuolto. Päälle vielä arabi standardit jossa kaikelle pitää olla vara vehje. Maksaa aivan sikana. Ei kannata arvioida loppu summan mukaan vai estimoida koneen hinta..niin aseet päälle.
Ei riitä kyllä tuo selitys etteikö vaikuta edelleen perkeleellisen kalliilta.
28 kappaletta vain! Kuwaitilaisilta kupattiin melkoiset Typhoonin T&K-rahat.

No... Suomenkaan määriä eivät ole kertoneet. :unsure: :sneaky:

Ei riitä kyllä tuo selitys etteikö vaikuta edelleen perkeleellisen kalliilta.
28 kappaletta vain! Kuwaitilaisilta kupattiin melkoiset Typhoonin T&K-rahat.

No... Suomenkaan määriä eivät ole kertoneet. :unsure: :sneaky:
 
Specifically, in regards its offer of the Eurofighter Typhoon to Finland, the UK has extended an invitation to join the ECRS Mk2 radar programme, which would include embedding Finnish industry and military personnel within the ECRS Mk2 development team. The country would therefore enjoy capability alignment with the Royal Air Force in a partnership that would deliver both military and industrial benefits.

The ECRS Mk2 programme continues to progress at pace and on schedule with initial system hardware being delivered to BAE System Warton in 2022 for aircraft integration and flight trials.
 
Ja se tarkkoittaa ??
Saadaan halutessa kallis EJ200-moottorikomponenttien palapelien kasaamisyksikkö.
Siitä joku ylläpito-oppi tehdessä syntyisi, mutta tuskin kenellekään muulle kyseisellä linjalla koottaisiin yhtään moottoria.
Eli yksi vaihtoehtoinen tapa täyttää sitä 3 mrd teollisyhteistyön vaatimusta. Tällainen on sieltä isommasta päästä olevia investointeja. Ei välttämättä tehokkain tapa käyttää sitä.
 
Eli yksi vaihtoehtoinen tapa täyttää sitä 3 mrd teollisyhteistyön vaatimusta. Tällainen on sieltä isommasta päästä olevia investointeja. Ei välttämättä tehokkain tapa käyttää sitä.
Voisiko olla niin, että BAFO:issa on tarjottu erilaisia teollisen yhteistyön muotoja, joista me voisimme valita itsellemme niitä mielekkäimpiä? Eli optimoida oman maun mukaan valikoimasta sen vähintään 3 miljardin euron edestä teollista yhteistyötä?
 
Voisiko olla niin, että BAFO:issa on tarjottu erilaisia teollisen yhteistyön muotoja, joista me voisimme valita itsellemme niitä mielekkäimpiä? Eli optimoida oman maun mukaan valikoimasta sen vähintään 3 miljardin euron edestä teollista yhteistyötä?
Voihan siellä jotain pientä säätöä olla. Mutta paketit ovat tarjoajien näkemys parhaasta, joten ei niitä kai isommin ole vara muutella. Myös HX on neuvotellut niistä vuositolkulla, joten yhteisymmärryksen luulisi olevan aika pitkällä.

Kuitenkin kun tiedetään esim. Boeingin tarjonneen (tai ainakin julkisuudessa näin on kerrottu) osin myös siviililentokoneiden valmistuksen alihankintaa niin sellaisten arvioimiseen ei ole kovin hyvää tapaa muuta kuin tänne tehtävän investoinnin euroarvo. Ihan hyvä ettei työllisyysvaikutuksia sun muita laajempia yhteiskunnallisia tavoitteita olekaan kuvioissa sekoittamassa.
 
Back
Top