Panssari Salama
Respected Leader
Tarkoitin, että mitkä ovat maat joiden kanssa tällainen sopimus on jo olemassa, ja keiden kanssa sellaisen tekemistä ollaan harkitsemassa tai prosessi kesken. Ihan vaan lista maista. Mielenkiintoinen kehitys, tämä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mielestäni tulisi Euroopassa olla 2 armeijaa: jokaisen maan oma, pienempi ammattiarmeija huolehtii paikallisesta turvallisuudesta ja kykenisi nopasti reagoimaan uusiin, yllättäviin uhkiin. Sitten Euroopan yhteinen armeija, joka olisi mieluusti erillinen Euroopan Unionista ja sisältäisi siis myös Sveitsin yms. Armeijan komentokieli voisi olla virallisesti esimerkiksi Saksa, Euroopan puhutuin kieli, mutta rauhan aikana tulee jokainen komento antaa myös englanniksi ja mieluusti muillakin kielillä, jotta puretaan kielimuuria ja vähennetään virheitä oikealla taistelukentällä. Jokainen Euroopan armeijan suojaama maa olisi velvollinen kustantamaan X määrän rahassa perustuen maan väkilukuun ja talouden vahvuuteen sekä rikkauteen. .
Tässä voidaan pari vuosikymmentä odotella että eduskunnan hitaat aivorattaat ehtivät mihinkään päätökseen päästä, joten olisi hyvä jos päätöstä odotellessa Suomen puolustusbudjettia voisi nostaa.Tällainen järjestelmä on jo olemassa EU:ssa.. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaikki unionin jäsenmaat ovat myös NATO:n jäseniä. Ulkopuolella ovat vain Irlanti, Itävalta, Kypros, Malta, Ruotsi ja Suomi. Näistä vain Suomi voidaan katsoa maaksi joka on mahdollisen sotilaallisen uhkan kohteena. Kaikki tietävät ettei EU:lla ole muuta potentiaalista vihollista kuin Venäjä..
Kaiken lisäksi tämä tilanne johtuu Suomen osalta täysin omasta halustamme. Muualla Euroopassa ei juurikaan ole poliittista ymmärrystä sille että Suomi ei halua NATO:n turvatakuita, järjesteli lähinnä itselleen poikkeuksia turvatakuisiin EU:n Lissabon'in sopimukseen ja kaikesta tästä huolimatta haluaisi kuitenkin EU:n yhteistä puolustusta.. Eihän tällaisessa ole mitään logiikkaa.
Kun kysymys on 500 miljoonan asukkaan yhteisöstä niin on täysin luonnollista että EU järjestää sotilaalliset valmiudet jo olemassa olevien organisaatioiden pohjalle. Viiden miljoonan asukkaan Suomen tulee ymmärtää oma tilanteensa ja tulla mukaan yhteiseen puolustusjärjestelmään. Siis liittyä NATO:n jäseneksi. Kielteisessä tapauksessa muun Euroopan kannalta on parempi että Suomi huolehtii itse omasta asemastaan. EU:n muille jäsenmaille ei koidu suurta haittaa jos Suomi mahdollisesti jäisi Venäjän kaveriksi. Ehkä se olisi eräiden mielestä jopa perusteltua maamme geopolittisen aseman vuoksi. Varsinkin kun Suomi on omalla ulkopolitiikallaan jopa johdatellut valtiollista asemaansa Venäjän etupiirin suuntaan.
Käytännössä Suomen turvallisuuspoliittinen asema on sellainen että meidän tulisi varsin nopeasti löytää oma paikkamme EU:n turvallisuusjärjestelmässä. Joko Puolustusliiton (=NATO) jäsenenä tai sitten Suomen joutuu lopullisesti jättäytymään ikään kuin harmaalle alueelle EU:n ja Venäjän välimaastoon. Maamme turvallisuuspoliittinen asema mutkistuu välittömästi lisää jos/kun Venäjä valtaa ja miehittää Valko-Venäjän.
Suomen tulisi ymmärtää ottaa paikkansa Euroopan nykyisessä turvallisuusjärjestelmässä jo ennen Valko-Venäjän mahdollista siirtymistä Venäjän alaisuuteen. Nimittäin sen jälkeen Venäjä voisi käyttää omalla tavallaan Suomea hyväkseen, aiheuttamaan ongelmia ja erimielisyyttä muiden EU:n jäsenmaiden kesken. Ehkä tällainen kehityskulku olisi varsin mieluisaa monille täälläkin kirjoitteleville jotka mielellään näkisivät Suomen eroavan EU:sta ja Eurosta..
Puutteita puolustuksessa.
Upseeriliiton tällä viikolla julkistama kysely kertoi, että vain upseeriston pieni vähemmistö uskoo nykyisten puolustusmäärärahojen riittävän maamme itsenäiseen ja uskottavaan puolustukseen.Upseerien huolen taustalla vaikuttanee tietoisuus tiettyjen puolustuksen kannalta olennaisten suorituskykyjen niukkuudesta.
- Tietyissä skenaarioissa esimerkiksi ilmataisteluohjukset ja ilmasta maahan ammuttavat ohjukset hupenisivat hyvin lyhyessä ajassa.
- Miehittämättömät ilma-alusjärjestelmät, joihin esimerkiksi Venäjä käyttää huomattavia voimavaroja, ovat pitkälti pienen liittoutumattoman maan resurssien ulottumattomissa.
- Omia ilmatankkauskoneita Suomella ei kuitenkaan ole, eikä sellaisten hankkimista pidetä realistisena.
- Sen sijaan ilmasta ja avaruudesta tapahtuvan, syvyyteen ulottuvan kuvaustiedustelun vaatimia suorituskykyjä ei Suomella ole, eikä niiden hankkimista pidetä taloudellisesti realistisena.
- Suomelta puuttuu myös muun muassa ennakkovaroitukseen tarkoitettu tutkavalvontakone, jollainen Ruotsin ilmavoimilla on käytössä.
- Vihollisen tiedusteluun, häirintään ja tarvittaessa lamauttamiseen soveltuvia elektronisen sodankäynnin koneita on esimerkiksi Natolla, Suomella ei.
- Merkittävin aukko ilmapuolustuksen kannalta liittynee kuitenkin Venäjän Kuolan niemimaalle, Pietarin alueelle ja Kaliningradiin sijoittamiin ballistisiin Iskander-ohjuksiin. Ilman kallista ja modernia torjuntaohjusjärjestelmää tai ulkopuolista apua Suomi olisi niitä vastaan jokseenkin suojaton.
- Suomessa käytiin 1990-luvun lopulla vakavaa keskustelua omien sukellusveneiden hankinnasta, mutta siihen ei lopulta ollut edellytyksiä.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/puolustus_ampumatarvikkeet-63045
Sauli, Jussi ja vaikka Ville voisivat muodostaa Brysselin delegaation ja kertoa Jyrkille, mitä EU:n puolustusrahaston rahoilla sopisi hankkia asevarastoon pahan päivän varalle.
Niin, kyllähän vaihtoehdot on liittoutua sellaisen kanssa, jolla on riittävät aseet(Nato) tai hankkia aseita, eli kohottaa puolustusmäärärahoja. Viisainta olisi tehdä molemmat.Merkittävin aukko ilmapuolustuksen kannalta liittynee kuitenkin Venäjän Kuolan niemimaalle, Pietarin alueelle ja Kaliningradiin sijoittamiin ballistisiin Iskander-ohjuksiin.
Arvaa onko oikeat tiedot annettu...Niin, kyllähän vaihtoehdot on liittoutua sellaisen kanssa, jolla on riittävät aseet(Nato) tai hankkia aseita, eli kohottaa puolustusmäärärahoja. Viisainta olisi tehdä molemmat.
Tuossa ylläolevassa lauseessa huomioni kiinnittyi näkemykseen, että Iskandereita olisi noissa paikoissa.. En ainakaan ole huomannut että Kuolassa olisi Iskander yksikköä, Pietarin alue tarkoittanee 26. ohjusprikaatia Laukaassa (ei ihan Pietarissa kuitenkaan), nämähän kantaa täpärästi Rissalaan ja Tikkakoskelle (olettaen että slobo on antanut oikeat kantamatiedot). 152. ohjusprikaati Kaliningradissa on kantaman ulkopuolella (edelleen olettaen ...).
Olisiko toimittaja vetänyt tuossa mutkia suoriksi..
Niin, kyllähän vaihtoehdot on liittoutua sellaisen kanssa, jolla on riittävät aseet(Nato) tai hankkia aseita, eli kohottaa puolustusmäärärahoja. Viisainta olisi tehdä molemmat.
Tuossa ylläolevassa lauseessa huomioni kiinnittyi näkemykseen, että Iskandereita olisi noissa paikoissa.. En ainakaan ole huomannut että Kuolassa olisi Iskander yksikköä, Pietarin alue tarkoittanee 26. ohjusprikaatia Laukaassa (ei ihan Pietarissa kuitenkaan), nämähän kantaa täpärästi Rissalaan ja Tikkakoskelle (olettaen että slobo on antanut oikeat kantamatiedot). 152. ohjusprikaati Kaliningradissa on kantaman ulkopuolella (edelleen olettaen ...).
Olisiko toimittaja vetänyt tuossa mutkia suoriksi..
Tarkoitin, että mitkä ovat maat joiden kanssa tällainen sopimus on jo olemassa, ja keiden kanssa sellaisen tekemistä ollaan harkitsemassa tai prosessi kesken. Ihan vaan lista maista. Mielenkiintoinen kehitys, tämä.
Eikös Suomi ole jo allekirjoittanut jotain vastaavaa UK:n ja Saksan kanssa?
http://yle.fi/uutiset/osasto/news/daily_finland_to_sign_defence_cooperation_pact_with_uk/8996698
Tästäpä minäkin koitin päästä ajan tasalle. Jenkkien kanssa tehty, Brittien kanssa myös? Entäpä Saksa, Puola, mitä näitä oli...
EU:n yhteisen puolustuskyvyn mäkistartti olisi Ranskan Force de Dissuasion-ydinpelotteen ulottaminen EU:n yli ja siis myös Suomeen.
EU-ydinase on tutkijoiden mukaan nyt poliittisesti suosituin sitten 1950-luvun hankkeen, yhteisen poliittisen tahdonvoiman nyt noustessa nopeasti Saksassa, Ranskassa, Puolassa ja Unkarissa kiitos arvaamattoman Trumpin NATO:n Artikla 5:n ehdottomuutta kyseenalaistavat lausumat ja suoranainen EU-viha luottoneuvonantaja Bannonin anti-EU propagandan kautta, luonnollisesti Putinin imperialismin ohella.
https://www.nytimes.com/2017/03/06/world/europe/european-union-nuclear-weapons.html?_r=1
Poliittisesti toteutuskelpoisin vaihtoehto olisi tutkijoiden mukaan Ranskan ydinaseiden hajauttaminen jäsenmaihin siten, että Ranskalla on kontrolli niiden laukaisuun, jotta Ranska suostuu. Ranskalle etu olisi nykyisen ydinaseen siirto kauemmaksi Ranskasta EU:n laidoille, jolloin vastapuolen tuho tai ennakoiva eliminointi-isku ei keskittyisi ainoastaan Ranskaan, eli parempi strateginen syvyys Ranskalle.
Suomella olisi nyt iso porkkana, jolla osalistua tuohon. Jos Suomi HX-kaupassaan ostaa Rafalet niin muutama mukana tuleva niihin sopiva ASMPA-risteilyohjus TNA-ydinkärjillä Ranskan kontrollissa laajentaisi Ranskan ydinpelotteen kauas sen rajojen ulkopuolelle, toisi Rafale-rahaa ja työtä talousongelmaiselle Ranskalle (Ranska voisi asiaa ajamalla jopa voittaa HX-kaupan!) ja siten samalla ostaisi Ranskan poliittisen kannatuksen Suomen osallistumiselle osaksi Ranskan ydinpelotetta. Suomi saisi ydinaseet itärajan suojaksi ilmavoimiinsa ilman sopimusrikkoja tai mahdotonta NATO-kansanäänestystä ja muut suurvallat joutuisivat vain toteamaan tapahtuneen.
Ottaen huomioon, että Venäjä on kalistellut ydinaseita näillä kulmilla Iskandereista TU-pommikoneharjoituksiin (viime vuosien yindaseiskuharjoitukset mm. Tukholmaan ja Bornholmiin), asentanut INF:n vastaisesti ydinaseita risteilyohjuksiinsa, tuonut 2000km kantaman Kalibr-ohjuksensa Itämerelle, sekä takuulla aktivoinut monta muuta neuvostoajan taktista ydinasetyyppiä, joita Suomen tuntumassa riittää, on selvä, että jo huomattava arsenaali niitä on toimintavalmiudessa Suomea vastaan.
Siten Suomen ydinpelote on nyt välttämättömyys, jos halutaan vakavalla naamalla puhua Suomen uskottavasta puolustuskyvystä avoimen konfliktin skenaarioissa Venäjän iskiessä, Venäjän, joka on ainoa syy Suomen armeijan olemassaololle. EU-ydinaseen strateginen syvyys ja sen ydinasepelote olisivat "game changer" niin Suomelle kuin EU:lle.
Haloslais-Tuomiojanlaisen stalinistisen "rauhankasvatuksen" poliitikkosabotöörit asian tieltä vain tulisi ohittaa ylipäällikön toimivaltuuksin (jos presidenttimme olisi riittävän rohkea..).
Jos USA vetäytyy Natosta, Euroopan ydinpelote jää Ranskan ja Ison-Britannian varaan. Brexitin jälkeen Ranska jää ainoaksi ydinasevaltioksi EU:ssa. Periaatteessa EU:n turvatakuut sisältävät myös Ranskan ydinpelotteen. Käytännössä voi olla toisin.
Jos EU:lle tai eurooppalaiselle Natolle halutaan rakentaa itsenäinen ja uskottava ydinpelote, helpoin tapa lienee lähteä liikkeelle Ranskan ydinsateenvarjosta. Gallian kukolle kaljupääkotkan saappaat saattavat kyllä olla liian suuret.
Ajan mittaan EU:n yhteisen ydinpelotteen poliittinen ohjaus täytyy tulla Euroopan parlamentilta ja muilta EU-instituutioilta. Ydinaseen ja sen vaatiman sotilasinfrastruktuurin tutkimiseen ja kehittämiseen tai rahoittamiseen ja rakentamiseen apu saattaa hyvinkin löytyä Euroopan puolustus- ja puolustustutkimusrahastoista, jahka ne saadaan liikkeelle.
Katso liite: 13957
EU:n puolustusyhteistyö syvenee vauhdilla – näitä kolmea vaihtoehtoa Kataisen johdolla kaavaillaan
EU-komissio kirjoittaa paraikaa linjauksiaan jäsenmaiden puolustusyhteistyön tiivistämiseksi. EU:n komissio esittelee jo kesäkuun alussa todennäköisesti kolme vaihtoehtoa, joilla jäsenmaat voisivat yhteistyössä edetä.
Ensimmäinen vaihtoehto on edetä nykymallilla. Jo sovittujenkin suunnitelmien toteutus merkitsisi isoja muutoksia.
Toinen skenaario on edetä kohti puolustusunionia, mutta kuitenkin jäsenmaiden kesken eri tahdissa. Oletus siis on, että kaikki 27 jäsenmaata eivät lähde heti mukaan hankkeeseen. Yhteistyö voisi alkuun tiivistyä esimerkiksi satelliittien, lennokkien ja ilmatankkauskoneiden hankinnoissa. Niin ikään mukaan lähtijät voisivat kehittää yhteisiä toimintakykyjä vaikkapa kyberpuolustuksessa tai tarvittaessa yhteisen avun vastaanotossa.
Kolmas vaihtoehto olisi EU:n puolustusunioni. Siinäkään vaihtoehdossa ei haluta rakentaa toista Natoa, vaan Natoa täydentävä järjestely. Se saattaisi kuitenkin sisältää Naton kaltaisen puolustusvelvoitteen jäsenmaiden kesken.
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005142595.html
Toinen vaihtoehto lienee todennäköisin
Jälleen yksi yritys keskittää valtaa EU herroille ja kauas kansalaisilta.
niin se kunnanvaltuustokin on. onneksi meillä punakaartissa päätetään huutoäänestyksellä...Jälleen yksi yritys keskittää valtaa EU herroille ja kauas kansalaisilta.
niin se kunnanvaltuustokin on. onneksi meillä punakaartissa päätetään huutoäänestyksellä...