F-16 Falcon


This followed a June 17, 2017, announcement from the USAF that it had selected the AN/APG-83 to upgrade 72 F-16s to meet the JEON. In addition, the USAF plans to retain 350 Block 40/42/50/52 F-16C/Ds in service through at least 2048 and it is putting them through a service-life extension program (SLEP), plus adding new avionics, including the AESA radar.
 

“With the addition of the APG-83 Fire control radar, the F-16CM is now a major player for counter Cruise Missile Defense and will be conducting several CMD test events over the next few months.”
 
Joo, aika pelottavan näköistä vaappumista. Nämä 'yllättävät' ensilennot 'kun rullauskokeessa menin vähän liian lujaa' nostaa hiukan kulmakarvoja, mutta tuossa oli kyllä Gripen-proton tyylinen maadoitettu vaakakierre todella lähellä.
Ilmeisesti tätä vaappumiskäytöstä ei koskaan saatu täysin kitkettyä pois, vaikkei se normaalia operointia haittaakaan.
 
All of this is not necessarily new. Last December Aviation Week reported that the Air Force had, back in 2018, prepared a study that called for Air Force F-35A orders to be trimmed from the planned 1,763 to 1,050. While it’s true that unit prices for all F-35 variants have continued to drop since then, concerns have grown about the sustainment costs of the jets. As of 2019, the U.S. military estimated it would cost $1.196 trillion just to operate and maintain the full planned fleets of F-35s across the U.S. Air Force, Marine Corps, and Navy through 2070.

With these issues, coupled with a legacy fleet of tactical fighters that is aging fast, the F-16 presents a rapid and potentially cost-effective way of boosting the Air Force's tactical aviation capacity in the near term. As Roper noted, the F-16 is still in production for export customers in South Carolina, so the jets could be readily available, provided that production slots can be reserved. What is more, the F-16 is very well-established in the Air Force, meaning the jets could slot more readily into existing logistics and support chains and make use of more existing infrastructure and training processes.

In addition, the ability of advanced versions of legacy fighters, such as the F-15, and to a lesser extent the F-16, to be adapted to carry new and varied weapons and sensors is compelling in its own right to airpower commanders as a compliment to new fifth-generation types. They can also typically carry heavier weapons loads than fifth-generation designs, allowing them to serve as “bomb trucks” to support their stealthy counterparts. The War Zone has highlighted the value of this high-low mix in the past with regards to the F-15EX specifically.
 
Onko USAFista tulossa yhtä kädetön kuin USN:sta?


Halojaa mr. Brown, oletteko kuulleet sellaisesta kuin F-35?

Rather than simply buy new F-16s, he said, “I want to be able to build something new and different, that’s not the F 16 — that has some of those capabilities, but gets there faster and uses some of our digital approach.”
Kyllä on Will Roperin juottama Kool-aid maistunut...
 
Viimeksi muokattu:
Onko USAFista tulossa yhtä kädetön kuin USN:sta?


Halojaa mr. Brown, oletteko kuulleet sellaisesta kuin F-35?


Kyllä on Will Roperin juottama Kool-aid maistunut...
Et tainnut hirveän tarkasti ja ajatuksen kanssa juttua lukea? Luepa uudestaan. Tyypin ajatus on tutkia mahdollisuutta jossa hommattaisiin joku "vähän alle" 5gen hävittäjä nykyaikaisilla ja tulevilla ominaisuuksilla varustettuna, hyvin nopeasti päivitettävissä jajaja... 35 ei tarjoa ihan sitä mikä ton jutun mukaan olisi haussa "lähitulevaisuudessa", eikä nykyinen Viperikaan.
 
Nomutta, monta vuottahan USAF on jo hehkuttanut 'digital century series' -ohjelmaa jolla tuupataan uutta konetta kehiin vähän väliä. Tottahan sen nyt pitäisi olla jos siellä niin sanotaan?? Intialaisetkin vetävät yhtä aikaa kolmea eri hävittäjäkehitysohjelmaa ja hyvin menee.

Jos näitä DCS-tyyppejä alkaa oikeasti siunaantua, niin se tietenkin lyö viimeisen naulan siihen arkkuun että USAF tilaisi 1700 salamasanteria.
 
Nomutta, monta vuottahan USAF on jo hehkuttanut 'digital century series' -ohjelmaa jolla tuupataan uutta konetta kehiin vähän väliä. Tottahan sen nyt pitäisi olla jos siellä niin sanotaan?? Intialaisetkin vetävät yhtä aikaa kolmea eri hävittäjäkehitysohjelmaa ja hyvin menee.

Jos näitä DCS-tyyppejä alkaa oikeasti siunaantua, niin se tietenkin lyö viimeisen naulan siihen arkkuun että USAF tilaisi 1700 salamasanteria.
Tästä on tainnut näkyä jo joitakin ennusmerkkejä, Salaman tilauksia on hieman pienennetty aiotusta ja kun hiljattain NGADin jonkinlainen proto lensi ensilentonsa oli epämääräisissä lausunnoissa mainintoja läpimurrosta hävittäjien suunnittelussa. Saa nähdä mihin tässä ollaan oikeastaan menossa.
 
Et tainnut hirveän tarkasti ja ajatuksen kanssa juttua lukea? Luepa uudestaan. Tyypin ajatus on tutkia mahdollisuutta jossa hommattaisiin joku "vähän alle" 5gen hävittäjä nykyaikaisilla ja tulevilla ominaisuuksilla varustettuna, hyvin nopeasti päivitettävissä jajaja... 35 ei tarjoa ihan sitä mikä ton jutun mukaan olisi haussa "lähitulevaisuudessa", eikä nykyinen Viperikaan.
Luin, tuo on vain äärimmäistä toiveajattelua kuten se Roperin Digital Century Series -konsepti.

Ainoastaan T7A Red Hawkin aseistaminen voisi onnistua järkevällä lisäpanostuksella.

Toki sinänsä niillä on eri ajatukset kun meillä, joilla on varaa vain yhteen. Ne näköjään ostaa rottelompia reserveille kuten F-15EX Air National Guardille. Perinteiset savimajapommitukset jne.

Se ei yllätä, että F-35stä yritetään tai jopa nipistetään. Mistäs muualtakaan.
 
Noh, toiveajattelua tai ei saattaa jossakin lähitulevaisuudessa jopa jollain tavalla toteutua. Näistä tulisi ehkä vähän kuin kakkosketjun koneita. Ykkösketjun edistyneet häivekoneet osallistuisivat ensi-iskuihin tuhoamalla ison osan vastapuolen ilmapuolustustuksesta jonka jälkeen kakkosnyrkki alkaisi tekemään omaa työtään. Haluaisivat myös järjestelmän joka olisi hyvin nopeasti päivitettävissä esimerkiksi vastaamaan uusiin uhkiin sen sijaan että odottaisivat yli vuoden uutta omasuojajärjestelmää integroitavaksi, tämä mahdollistaisi niiden käyttämisen myös hyvin korkean uhkakuvan skenaarioissa. Nykyinen Viper on käytännössä tullut kehityskaarensa päähän jo kauan aikaa sitten joten jotakin vastaavaa tarvittaisi tilalle, samoin kuin F-15. Uusimmat variantit ovat liian kevyitä päivityksiä, enemmänkin välimallin ratkaisuja kunnes jotain oikeasti parempaa saadaan tilalle. Jenkkien kaltaisella suurvaltiolla tosiaan on tälläiseen touhuun varaa jonka arsenaalista löytyy vähän keikkea mahdollista, ei kaikkia munia samaan koriin.
 
Luin, tuo on vain äärimmäistä toiveajattelua kuten se Roperin Digital Century Series -konsepti.

Ainoastaan T7A Red Hawkin aseistaminen voisi onnistua järkevällä lisäpanostuksella.

Toki sinänsä niillä on eri ajatukset kun meillä, joilla on varaa vain yhteen. Ne näköjään ostaa rottelompia reserveille kuten F-15EX Air National Guardille. Perinteiset savimajapommitukset jne.
Ei tosiaan tuntuisi kovin järkevältä alkaa kehittelemään nollista jotain 'AmericaFighter Typhoonia'. Helpompia ratkaisuja jotka voisi mitenkuten toimia:
-Ilmavoimat tilaa Super Hornetteja (säästö F-35:een aika marginaalinen)
-kaivetaan F-16XL tomuisista arkistoista ja päivitetään nykyaikaan.
-lisensoidaan Japanilta F-2
 
Ainoa mahdollisuus ilman kokonaan uuden koneen kehittelyä olisi varmaan T-7 Redhawkin aseistettu versio. Kelpaisi hyvin NORAD:n kotimaan ilmapuolustustehtäviin, pommariksi kehitysmaasotiin ja toisaalta kehittyneempiä maita vastaan esim. risteilyohjuspuolustukseen ja standoff-aseita laukomaan.
 
Back
Top