F-16 Falcon

T-X:ssä nimenomaan ei vaadittu aseistamismahdollisuutta jottei ylimääräiset vaatimukset ala sotkemaan päätehtävän vaatimuksia ja nostamaan hintaa. Boeing on kyllä sanonut että Red Hawkin voi aseistaa. Kilpailija T-100 olisi melkein yhtä amerikkalainen ja aseistusmahdollisuudet on valmiiksi tutkittu.
Mutta noiden köyhän miehen minihävittäjien ominaisuudet, erityisesti toimintamatka, ei varmaan riitä USAFille. Ei vaikka ne modaisi yksipaikkaisiksi.
 
Avoimiin lähteisiin perustuva lyhyt tutkielma F-16:n eri versioiden tutkien kantamasta. Tutkielmassa on verrattu lähinnä lähetystehoa & jäähdytysjärjestelmän rajoja, ei juuri muita tekijöitä. Kuitenkin antaa osviittaa siitä miten tärkeää tutkan tehokas jäähdytys on. APG-68 on jo ilmajäähdytyksen kapasiteetin ylärajoilla joten AESA-tekniikkaan siirtyminen pelkästään ei tuo kovin isoa kantamaetua.

Estimated-detection-ranges-vs-scan-angle-th-against-a-target-of-1-m-RCS-for-the-radars.jpg
 
BTW, Mitäköhän moodeja F-16:n alkuperäisessä tutkassa (siis karvalakki AN/APG-66) oli ennen kuin siitä alkoi tulla uusia versioita?

Wikipedia kertoo näin:

Primary air-combat mode is look-down. In that mode, the AN/APG-66 can detect a fighter-size plane at a range of 34.5 Nautical miles (55.6 kilometers). Four modes are available in air-to-air combat. In dogfight mode, the radar scans a 20 degrees x 20 degrees field. In high-g maneuvers, it scans a 40 degrees x10 degrees pattern.

Eli tuosta päätellen ilmataisteluun kaksi yhden maalin seurantaan sopivaa moodia visuaalisella etäisyydellä taistelemiseen, sitten look-down (RWS vai TWS?) ja jokin neljäs moodi, ehkä look-up (RWS vai TWS?).

Lisäksi F-16.netin mukaan ensimmäinen TWS-moodi tuli Block 15:ssä:

The AN/APG-66 radar on the Block 15 Fighting Falcons was provided with an early version of a track-while-scan mode for greater air defense capability.

Mutta AG-moodeista löytyy hyvin vähän tietoa. Oliko tutka kelvollinen maalien etsintään ja niitä vastaan hyökkäämiseen koneen alkuaikoina vai oliko rynnäköinti pelkästään lentäjien silmien, HUD:n vihjeiden ja aseen mahdollisen hakupään tuottaman kuvan varassa?
 
Tämän lähteen mukaan pintamaalimoodit tulivat vasta (V2) -versiossa, eli MLU-koneisiin. Se ei ole epätavallista, esimerkiksi Mirage 2000:n RDI:ssä ei alkujaan ollut pintamaalimoodeja. APG-65:ssä oli kun Hornetin piti olla myös rynnäkkökoneiden korvaaja.
Pommittaminen tehtiin ennen tuota visuaalisesti, tai intertiasuunnistusjärjestelmään ohjelmoituihin koordinaatteihin.
 
BTW, Mitäköhän moodeja F-16:n alkuperäisessä tutkassa (siis karvalakki AN/APG-66) oli ennen kuin siitä alkoi tulla uusia versioita?
Lainaamassasi tekstissä minusta puhutaan 4xA/A-mode + Dogfight modes. Velocity Search, Range While Search, Track While Scan ja Single Target Track ovat yleensä 4 A/A-moodia (amerikkalaisissa) pulssidoplertutkissa. Näille löytyy sitten alamoodeja, joita tutkan päivityksen ovat mahdollisesti lisänneet (esim. RAID). Lisäksi sitten kurvatappelumoodit lähietäisyydelle. Erillistä look-up/down-moodia ei ole tullut vastaan.

A/G puolella tyypillisiä moodeja ovat SAR/MAP (näyttää maaston muodot), GMTI (likkuvien kohteiden havaitseminen) ja merimoodi. Ja sitten näille omat alamoodit + A/G-ranging silmällä tapahtuvaan pommitukseen (ja mahdolliset maastonseurantamoodit).
 
Viimeksi muokattu:
Avoimiin lähteisiin perustuva lyhyt tutkielma F-16:n eri versioiden tutkien kantamasta. Tutkielmassa on verrattu lähinnä lähetystehoa & jäähdytysjärjestelmän rajoja, ei juuri muita tekijöitä. Kuitenkin antaa osviittaa siitä miten tärkeää tutkan tehokas jäähdytys on. APG-68 on jo ilmajäähdytyksen kapasiteetin ylärajoilla joten AESA-tekniikkaan siirtyminen pelkästään ei tuo kovin isoa kantamaetua.

Estimated-detection-ranges-vs-scan-angle-th-against-a-target-of-1-m-RCS-for-the-radars.jpg
Minkä kokoista maalia vastaan nuo etäisyydet ovat? Toista F-16:a?
 
1 neliömetri, eli pieni hävittäjä tai kone jossa on hiukan häiveominaisuuksia.
 
Eikö vastikään ollut juttua että Irlantikin havittelee uusia hävittäjiä?
Joo. Kuulemma haluavat pystyä itsenäiseen ilmavalvontaan ja muistaakseni heidän hävittäjiin olisi sitten luokkaa sata miljoonaa euroa vuodessa kaavailtu toimintamenoihin. Eiköhän Irkut sen jonkun 20 hävittäjää pysty hankkimaan.
 
Joo. Kuulemma haluavat pystyä itsenäiseen ilmavalvontaan ja muistaakseni heidän hävittäjiin olisi sitten luokkaa sata miljoonaa euroa vuodessa kaavailtu toimintamenoihin. Eiköhän Irkut sen jonkun 20 hävittäjää pysty hankkimaan.
Arvaan ettei konetyyppi tule olemaan F-21 :D
 
Katsoin, että Irlannin asevoimat hakisivat minimissään 16 konetta. Heidän 780 miljoonan euron vuosibudjetilla Gripen E voisi olla hyvä vaihtoehto tekemään perustunnistuslennot, yms... ilmatilan valvonnat, jne...
 
Katsoin, että Irlannin asevoimat hakisivat minimissään 16 konetta. Heidän 780 miljoonan euron vuosibudjetilla Gripen E voisi olla hyvä vaihtoehto tekemään perustunnistuslennot, yms... ilmatilan valvonnat, jne...
Ei ole helppoa pärjätä budjettikisassa kun joka kerta vastaavissa kisoissa tulee lautaan käytettyä F-16:a, Rafalea. Gripen C/D voisi jopa olla kovempi luu lentotunnistuskisassa kun E. Jos uutta E:tä tarjoaa niin uutta F-16V on sen sijaan vaikea anglomaan olla ostamatta. Ei tarvitse edes laittaa USA-piikkiin. E gripukoita on vain niin vähän.
Typhoon ei luonnollisesti oikein sovi.
 
Back
Top