F-16 Falcon

Romania ostaa Norjalta jäljelle jääneet 32 F-16 hävittäjää 354 milj eurolla.
’Romanialla on jo ennestään 17 Portugalista hankittuja F-16 hävittäjiä joista neljä on kaksipaikkaisia.
Kyllä näistäkin varmaa saa jotain palkkaamalla ja kannibalisoimalla.
Moottorit kuitenkin vaativat täyshuoltoja?
Joka tapauksessa konetyyppi tulee olemaan vielä pitkään käytössä. Ainakin Romania saa NATO-yhteensopivat koneet ja nopeasti.
Norjan loput F-16 koneet joko museoidaan taikka romutetaan.
 
Norjan koneille, tai ainakin osalle niistä, ymmärtääkseni tehtiin myös elinkaaren jatko, ts. siivet vaihdettiin? Vaikea muuten nähdä pitkää käyttöikää 1980-84 toimitetuilla koneilla (plus pari täydennuskonetta joskus 1990). Romania on tietysti pakkoraossa, MiG-21 alkaa olla diplomaattisesti ilmaistuna antiikkia. Ehkä strategia on ostella käytettyjä F-16 -runkoja sitä mukaa, kun koneita happanee toisesta päästä käsiin?
 
Mitähän Portugali meinaa? Jäljellä on rippeet 1994 käytettynä toimitetusta F-16A/B -lautasta.

No toisaalta Portugalissa hävittäjät ovat viimeksi olleet kuuminta hottia silloin kun F-86:t toimitettiin. Niillä mentiin vuoteen 1980 ja 1980-1994 A-7 vastasi ilmapuolustuksesta. Nato-ilmavoimissa Portugalin bisnes on ilmeisesti aina ollut meritoiminta ja rynnäköinti. Ilmeisesti F-16 lennetään totaaliseen loppuun ja sen jälkeen keskitytään muihin hommiin.
 
Viimeksi muokattu:
Portugalilla on 24 yksipaikkaista F-16:tta ja kolme kaksipaikkaista F-16:tta. Jos Portugali pyrkii vain ilmatilansa valvontaan ja vartiointiin ilmavoimillaan, niin joku 15-18 kappaletta F-35:a varmaan olisi heille suunnilleen oikean kokoinen hankinta, jos oletetaan Portugalin ilmavoimille pääasiallinen tehtävä pystyä joka hetki lähettämään yksi hävittäjäpari taivaalle tekemään ilmatilan loukkaajasta tunnistuksen ja kääntämään mahdollinen tunkeilija pois.
 
Norjan koneille, tai ainakin osalle niistä, ymmärtääkseni tehtiin myös elinkaaren jatko, ts. siivet vaihdettiin? Vaikea muuten nähdä pitkää käyttöikää 1980-84 toimitetuilla koneilla (plus pari täydennuskonetta joskus 1990). Romania on tietysti pakkoraossa, MiG-21 alkaa olla diplomaattisesti ilmaistuna antiikkia. Ehkä strategia on ostella käytettyjä F-16 -runkoja sitä mukaa, kun koneita happanee toisesta päästä käsiin?
Hyvin muistat!(y)
Siivet ovat vaihdettu suurimmasta osasta koneita.
Norjan koneissa on hyvää täydellinen huolto ja tarkastusdokumentaatio. Niistä on romanialaisten hyvä aloittaa koneiden huollot.
Norjan koneet ovat olleet Serbiaa vastassa, Libyassa sekä Afganistanissa. Varsinkin Libyassa norjalaiset olivat tärkeässä roolissa pommitussuoritteissa.
Niinkuin saarttoi arvata, gripenit olivat Libyassa ainoasta fröken-hommissa. Norjalainen sanoisi ”Våra söta bror”.
Toiset koneista ovat saaneet pommituslentojen aikaansaamaa rasitusta.

Olisiko mahdollisesti että kulissien takana amerikkalaiset ovat sanoneet norjalaisille että romanialaiset tarvitsevat F-16 hävittäjiä?
Romaniassa työ on paljon edullisempaa kuin Norjassa. Romanialla sattuu olemaan aika levoton alue naapurina, jossa sotiminen alkaa melkoisella varmuudella.
Osa koneista saadaan pian. Luulisi että romanialaiset ovat jo kouluttaneet pilottejaan etukäteen.


24 av de norske flyene tilhører det som kalles Block 10, mens 33 er F-16 Block 15.
Allerede på 90-tallet fikk de 24 Bl 10-flyene nye vinger (tilsvarende Bl 15) og ny horisontal stabilisator (de var fra fabrikken utstyrt med mindre haleflate).

Det er kjøpt inn 24 slike vingesett til Norges 33 F-16 Block 15. Så langt har 16-17 av dem fått nye vinger.
Det er kjøpt inn 24 slike vingesett til Norges 33 F-16 Block 15. Så langt har 16-17 av dem fått nye vinger.Foto: Per Erlien Dalløkken
I etterkant er det anskaffet nye vinger, inkludert aktuatorer og forkantflaps (lef) også til Bl 15-flyene. Riktignok ikke 33 sett, men 24.

Av disse er nå 16-17 ferdig montert. I forbindelse med denne jobben, blir også senterspantene grundig inspisert, og det blir flikket på enkelte steder der det oppstår korrosjon, eksempelvis i luftinntaket.


 
Varmasti amerikkalaisten hyväksyntä kaupoille on haettu, kuten kaikissa käytetyn sotamateriaalin kaupoissa. Sitä ei saa myydä kolmanteen maahan ilman myyjän hyväksyntää. Tosin vaikeaa se ei varmasti ole, NATO-maasta toiseen. Romanialla varmaankin on vähän turhan kengännauhabudjetti, että uusi F-16 olisi läheskään vastaavissa määrissä realistinen vaihtoehto, vastaavasti AMARGin varastoista koneita jouduttaisiin päivittämään isolla rahalla. Norjasta sai suht kuranttia kamaa jolla tuon remontin ansiosta lienee leimaa vielä kohtalaisissa määrin. Tuskin amerikkalaiset sentään aloitteellisia asiassa olivat, heille itselleenhän uuden kaluston kaupat olisivat kuitenkin se optimaalinen diili.
 
Avainkysymys on tosiaan huomioida, että sillä on niitä F-16 AM/BM 17 kpl jo ennestään. 2013 12 kpl Portugalista ja 2019 5 kpl Portugalista.
Joten siltä osin perinteistä hyvää kirpputoritapaa. Meillä maavoimissa, heillä ja muualla Kroatian tapaisissa myös ilma- ja merivoimissa.

Portugalista hankittiin kai alkujaan ihan niitä retrohenkisiä A/B-konerunkoja kasaristandardeissa ja sitten niihin tilattiin Jenkeistä samat päivitykset kuin mitä eurooppalaisille A/B-käyttäjille oli yleensä tehty jo vuosituhannen vaihteessa.

Mielenkiintoista nähdä, tuleeko C/D-Greipeistä koskaan vastaavaa köyhien Itä-Euroopan maiden hävittäjää. Ehkä ei. Tunteja olisi rungoissa vaikka lehmät söisi, mutta ehkä elinkaaren suhteen ei näytä siltikään hyvältä. Sama vaivaa kenties myös Tsekin L-159:ää, jotka laitettiin pitkälti varastoon heti kohta valmistumisen jälkeen. Irakiin ja red air -firmoille myytiin jokunen kymmenen, mutta muutoin on ollut hiljaista.
 
Mitähän Portugali meinaa? Jäljellä on rippeet 1994 käytettynä toimitetusta F-16A/B -lautasta.

No toisaalta Portugalissa hävittäjät ovat viimeksi olleet kuuminta hottia silloin kun F-86:t toimitettiin. Niillä mentiin vuoteen 1980 ja 1980-1994 A-7 vastasi ilmapuolustuksesta. Nato-ilmavoimissa Portugalin bisnes on ilmeisesti aina ollut meritoiminta ja rynnäköinti. Ilmeisesti F-16 lennetään totaaliseen loppuun ja sen jälkeen keskitytään muihin hommiin.
Älä unohda Pikku-Fiiuja jotka lensivät vuoteen -93. Rawr! :love:
640px-5454_Fiat_G-91R-3_%28cn_D532%29_Portuguese_Air_Force._%287094348077%29.jpg
 
Tässä käydään vielä läpi sitä, mikä Portugalista päivitettyjen kautta Romanian siirtyneiden F-16 tekninen taso vs. norjalaiset. Nämä 30+ haviteltua kykenisivät jopa 120D Amraamia leipomaan.
 
Toivottavasti Suomen Horneteja ei lopuksi mennä myymään, siitähän voisi saada rahaa, vaan romutetaan... ;)
Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen nykyinen johtaja, insinöörikenraalimajuri Kari Renko:

"Lopullista hävityssuunnitelmaa Horneteille ei Rengon mukaan ole vielä tehty, mutta kaatopaikalle niitä ei sellaisenaan kipata.
– Todennäköisesti koneissa olevia laitteita, kuten moottoreita ja elektroniikkaa, voidaan myydä varaosiksi niille tahoille, jotka Horneteja vielä käyttävät, eli lähinnä Yhdysvaltain ase- ja merivoimiin.

– Koneen kuori ja rakenne tullaan todennäköisesti romuttamaan aiempien vastaavien hävittäjien tapaan.
Pieni osa koneista pääsee museoihin ”muistomerkkikoneiksi”.

Rengon mukaan ainakaan minkään muun maan ilmavoimat eivät koneesta turvallisten lentotuntien vähyyden takia enää paljon irti saisi.
Lisäksi kaupankäyntiä rajoittaa yksi tärkeä asia.
– Hornetit ovat puolustusmateriaalin vientivalvonnan alaisia. Ja niin kuin on normaalia kaikessa puolustusmateriaalikaupassa, myyjän maa edellyttää ostajalta loppukäyttäjän sitoumuksen. Me olemme sitoutuneet siihen, että käytämme niitä Suomessa ja Suomen puolustamiseen. Ja jos me haluaisimme myydä niitä muualle, myyjämaan täytyisi hyväksyä se."

 
Rengon mukaan ainakaan minkään muun maan ilmavoimat eivät koneesta turvallisten lentotuntien vähyyden takia enää paljon irti saisi.

Mitenhän lienee, koneethan ovat korjattavissa ja lentotunteja jää yli nykyisillä käyttömäärillä jota tuskin voi ylittää budjetin puitteissa...

Lisäksi kaupankäyntiä rajoittaa yksi tärkeä asia.
– Hornetit ovat puolustusmateriaalin vientivalvonnan alaisia. Ja niin kuin on normaalia kaikessa puolustusmateriaalikaupassa, myyjän maa edellyttää ostajalta loppukäyttäjän sitoumuksen. Me olemme sitoutuneet siihen, että käytämme niitä Suomessa ja Suomen puolustamiseen. Ja jos me haluaisimme myydä niitä muualle, myyjämaan täytyisi hyväksyä se."

USA on yleensä tuon jälleenmyynnin hyväksynyt, pois lukien Israelin pyrkimys syödä markkinoita. Suomen tapauksessa ostajahan on Kanada tai aggressor-firma, vaikea nähdä ettei lupaa irtoaisi. Jos ostajakandidaatti olisi Iran olisi kyse eri asiasta.

Vaikka se muutama kymmen miljoona joita koneista voisi referenssikauppojen puitteissa saada olisi Ilmavoimille pieni raha on se valtiontaloudelle kuitenkin rahaa jota voisi olla helposti saatavilla, jos ostaja sattuu löytymään. On omituista yrittää sulkea mahdollisuutta pois nyt kun F-35 -hankinta on varmistunut.
 
Romania ostaa Norjalta jäljelle jääneet 32 F-16 hävittäjää 354 milj eurolla.
’Romanialla on jo ennestään 17 Portugalista hankittuja F-16 hävittäjiä joista neljä on kaksipaikkaisia.
Kyllä näistäkin varmaa saa jotain palkkaamalla ja kannibalisoimalla.
Moottorit kuitenkin vaativat täyshuoltoja?
Joka tapauksessa konetyyppi tulee olemaan vielä pitkään käytössä. Ainakin Romania saa NATO-yhteensopivat koneet ja nopeasti.
Norjan loput F-16 koneet joko museoidaan taikka romutetaan.
Lentäähän ne vielä Mig-21:lläkin.
 
Lentäähän ne vielä Mig-21:lläkin.
Vähän niiden takiahan Romania on pakkoraossa ostaa käytettyjä F-16, oikein muuta kamaa ei ole tarjolla riittävää määrää sellaiseen hintaan mihin heillä olisi varaa. Ehkä C-greippiä, mutta vähän epäilen että käytetyllä F-16:lla on tarjota vähempään rahaan enemmän suorituskykyä, varsinkin jos koneilla on tarkoitus lentää 15-20 vuotta. C-Greipin kehitys on vähän tässä ja koipussissa taitaa olla aika antiikkisia A-Greippejä.
 
Vähän niiden takiahan Romania on pakkoraossa ostaa käytettyjä F-16, oikein muuta kamaa ei ole tarjolla riittävää määrää sellaiseen hintaan mihin heillä olisi varaa.
Mukavahan se oli kesällä katsoa Nato maassa kun 71:en lennätti Lancereita yläpuolella. Useampana päivänä pitivät tihempää toimintaa.
Kävin ryskyttämässä Campia Turzin aitoja mutta natsat ei riittäneet sisälle... 🤬
 

Liitteet

  • MG.jpg
    MG.jpg
    344.5 KB · Luettu: 12
Back
Top