F-16 Falcon

Vähän niiden takiahan Romania on pakkoraossa ostaa käytettyjä F-16, oikein muuta kamaa ei ole tarjolla riittävää määrää sellaiseen hintaan mihin heillä olisi varaa. Ehkä C-greippiä, mutta vähän epäilen että käytetyllä F-16:lla on tarjota vähempään rahaan enemmän suorituskykyä, varsinkin jos koneilla on tarkoitus lentää 15-20 vuotta. C-Greipin kehitys on vähän tässä ja koipussissa taitaa olla aika antiikkisia A-Greippejä.

Osana isompaa ilmapuolustuskokonaisuutta F-16 AMRAAM:lla ja IRIS-T:llä on varmasti erinomainen Venäjän SU-24:ia, SU-34:ia, risteilyohjuksia ja myös SU-27 ym. kalustoa vastaan. Lisäksi kalusto tulee käyttöön nopeasti mikä voi olla valitettavan tärkeää.
 
. . . Lisäksi kalusto tulee käyttöön nopeasti mikä voi olla valitettavan tärkeää.
Jep. Tämä on tärkeää ja tarvittaessa tulee nopeasti sitten täydennystä uusimmilla versioilla ja aseistuksella valmiiseen operointiympäristöön.
Ilman muuta järkevä hankinta tässä vaiheessa.
Tosin Romanialaiset investoivat myös jo vahvasti Campia Turzin muuttamiseen F-35 tukikohdaksi. . . .
 
Viimeksi muokattu:
Osana isompaa ilmapuolustuskokonaisuutta F-16 AMRAAM:lla ja IRIS-T:llä on varmasti erinomainen Venäjän SU-24:ia, SU-34:ia, risteilyohjuksia ja myös SU-27 ym. kalustoa vastaan. Lisäksi kalusto tulee käyttöön nopeasti mikä voi olla valitettavan tärkeää.
Varmasti nopea toimitus on osa diilin paremmuutta. Romania on jo valmiiksi F-16-operaattori, joten koneet voivat olla palveluksessa vuoden sisällä käytyään varikolla eheytyshoidoissa (eli huolto-, käyttö- ja koulutusinfra on jo olemassa). Ruotsin koipussitetut C-Greipit lienevät 90-luvun puolivälin asussa parhaimmillaankin ja vaativat merkittävämpää päivitystä, kuin palveluksesta juuri tulleet F-16:t. Lisäksi kehityspotentiaalia on vielä jäljellä, kun käyttäjiä on vielä monta ja tehtaalta saa uudempia malleja. E-Greipin teknologian päivitys C-malleihin mahtaisi olla lähes yhtä kallista, kuin ostaa suoraan E-mallia.

Miinuksena sitten Norjan koneiden elinkaari tuskin tulee olemaan se sama 40 vuotta kuin alkuperäiskäyttäjällä o_O. Mutta eiköhän koko käytetty F-16 ole Romanialle vähän pakkorako, kuten sanoin (kuten päivitetyllä MiG-21:llä lentäminen on ollut tähän asti - tällä vuosikymmenellä se on sanoisinko epätoivoista). Katsotaan sitten parinkymmenen vuoden päästä, millä ne korvataan, ehkä joku Eurofighter-operaattori etsii ongelmajätteelleen loppusijoituspaikkaa silloin ;) ?

AdA:n käytetyt Rafalet voisivat tietysti olla Romanialle ihan validi valinta joskus 2030-35. Niitähän myydään vähän käytettyinä budjettiratkaisuna jo nyt, ja vuosithannen alussa vastaavasti käytettyjä Mirageja mm. Brasiliaan.
 
The US Air Force today ordered a further 83 AN/APG-83 SABR #AESA radars to support its F-16 upgrade program. This takes the total order tally to 868 radars.
Tämä ja F-15EX ovat ihan järkeviä projekteja. Modernia sotaakestävää rautaa suht nopeasti. Pienentää riskiä olla pelkästään häivehävittäjien varassa ja
tuo ilmarintamille reilusti nopeaa kuormankantokapasiteettia. F-15 on edelleen erittäin nopea ja iskukykyinen ja EX vie sitä aina vain tehokkaammaksi.
 
Kummallakin konetyypillä on vielä elinkaarta jäljellä ja palveluksessa paljon runkoja joilla on yhä tiimaa, joten kannattaahan niitä päivittää (erityisesti sellaisilla päivityksillä, jotka on jo kehitetty ja rahoitettu). Alkaisihan viime vuosituhannen F-16 ollakin pikkuhiljaa jo vanhanaikainen.
 
Romania ostaa Norjalta jäljelle jääneet 32 F-16 hävittäjää 354 milj eurolla.
’Romanialla on jo ennestään 17 Portugalista hankittuja F-16 hävittäjiä joista neljä on kaksipaikkaisia.
Kyllä näistäkin varmaa saa jotain palkkaamalla ja kannibalisoimalla.
Moottorit kuitenkin vaativat täyshuoltoja?
Joka tapauksessa konetyyppi tulee olemaan vielä pitkään käytössä. Ainakin Romania saa NATO-yhteensopivat koneet ja nopeasti.
Norjan loput F-16 koneet joko museoidaan taikka romutetaan.

On muuten yllättävän kova hinta! Kymppimilli kappaleelta loppuunlennetystä koneesta?

Jos Hornet arvostettaisiin samaan, ja miksi ei arvostettaisi (joo, tuotetuki päättyy), niin eläköityvillä Horneteilla olisi yli 600 miljoonan euron jäännösarvo... 🤑
 
On muuten yllättävän kova hinta! Kymppimilli kappaleelta loppuunlennetystä koneesta?

Jos Hornet arvostettaisiin samaan, ja miksi ei arvostettaisi (joo, tuotetuki päättyy), niin eläköityvillä Horneteilla olisi yli 600 miljoonan euron jäännösarvo... 🤑
Eivät ne 32 aivan loppuun ajettuja ole. Kuitenkin Norjan tarpeisiin käyttöaste liian matala.
Muutama museoitiin ja loput 12 meni agressoribusinekseen.
Rungoilla olisi vielä vähintään kymmenen vuotta tiimaa jäljellä(vähintään 1200h (8000h)).
Kauppaa kuuluu ylläpitofasiliteetit ja opastamista ylläpidossa. Lisäksi norjalaiset laittavat koneet hyvään kuntoon.
Luovutus tapahtuu 2023 ja 2024.
”Kams-direktør Atle Wøllo opplyser til Teknisk Ukeblad at de er hovedpartner i forbindelse med å sette F-16-flyene i salgbar stand slik at de vil være operative og vedlikeholdt når de kommer på rumenske hender.

– Dette innebærer betydelig jobb på en god del av flyene. I tillegg vil vi være FMAs partner for å bygge vedlikeholdssystemer i Romania og gjøre lokal industri i stand til å utføre vedlikehold på F-16 i et langsiktig perspektiv, skriver Wøllo i en epost.”



Sopii Romania tarpeisiin erinomaisesti. Eikä hintakaan ollut paha koneiden kuntoon nähden.
Norjalaiset kehuvat että ne olivat parhaita käytettyjä mitä oli saatavilla. Romanialle valittiin parhaat 32 yksilöä.
 
On muuten yllättävän kova hinta! Kymppimilli kappaleelta loppuunlennetystä koneesta?

Jos Hornet arvostettaisiin samaan, ja miksi ei arvostettaisi (joo, tuotetuki päättyy), niin eläköityvillä Horneteilla olisi yli 600 miljoonan euron jäännösarvo... 🤑
Se merkittävä ero käytetyissä Horneteissa on F-16:een verrattuna, että jälkimmäisen tuotanto on vieläkin käynnissä, kun Hornetien tuotanto ajettiin alas vuosituhannen vaihtuessa. On helpompi ylläpitää konetta, joiden runkoja vielä valmistetaan.
 
Se merkittävä ero käytetyissä Horneteissa on F-16:een verrattuna, että jälkimmäisen tuotanto on vieläkin käynnissä, kun Hornetien tuotanto ajettiin alas vuosituhannen vaihtuessa. On helpompi ylläpitää konetta, joiden runkoja vielä valmistetaan.

Näinhän se on ja kuten itsekin totesin, tuotetuki päättyy. Mutta silti... No, ehkä Kanada ostaa ne? :D

Kanadasta puheenollen...

1641584028000.png
 
Taas voidaan kyllä esittää näkemys, että Suomi teki DX-kisassa väärän valinnan. F-16 voisi lentää vielä pitkään. Päivityspakettia on tarjolla kaupanhyllyltä ja runkoon saa rakennekorjauksin enemmän lentotunteja kuin Hornetiin ikinä. Nyt 20-luvulla tehtäisiin laajoja rakennekorjauksia, asennettaisiin AESA-tutkia ja uusittaisiin omasuojajärjestelmiä sekä hankittaisiin uusia aseita. Hintalappu olisi murto-osan HX-hankkeen 10 miljardista ja korvaaminen olisi ajankohtaista vasta joskus 2040-luvulla.

Toisaalta voidaan esittää myös vastakkainen näkemys. DX-hankkeessa saatiin paras kone, Hornet, sitä se silloin oli suorituskyvyltään. Nyt saadaan jälleen paras kone, F-35, eikä lukumäärästäkään tarvitse tinkiä. Jos meillä olisi kustannustehokkaasti päivitettävissä oleva F-16, niin HX-hankkeesta tuskin olisi tarvinnut haaveilla...

Täydellisessä maailmassa tosin olisi valittu F-16, käynnistetty 10 miljardin FX-hanke (HX-hankkeen sijaan), ja FX-hankkeessa päivitettäisiin F-16 -lautta sekä hankittaisiin ylijäävällä rahalla uusia koneita (F-35) vanhan sotaratsun rinnalle. Kokonaisvahvuus voisi mennä yli 100 koneen. :love:
 
Tosin... Jos tuo ylle laittamani kuva pitää paikkansa, niin on muuten helkkarin hyvä kone. "Tappaa tuhansia" (eli vähintään 2000) ja Suomi ostaa 64. Se tarkoittaa vähintään 128 000 kuollutta venäläistä.
 
30 vuotta vanhan konelautan päivittäminen kävisi kalliiksi joka tapauksessa, samaten koneet pitäisi joka tapauksessa korvata joskus. Norjahan tekohengitti F-16-lauttaansa aika kalliilla, jos mm. siipiä jouduttiin vaihtamaan (mikä toki näkyikin jäännösarvossa ja pääomia saatiin takaisinkin). Myös opponentti päivittää koneitaan, ilmatorjunnastaan puhumattakaan, joten en pidä mitenkään ihannetilanteena, että Suomi lentäisi F-16C:llä 2030-luvun puolella. Uudet tutkat, siivet, omasuojalaitteet, ohjukset jne olisivat taas parin-kolmen miljardin MLU sekin. Tietysti nyt 2020-luvun alussa koneisiin olisi tarjolla enemmän kaikkea, kuin mitä Hornetiin on tai oli edes 2015, mutta tämä ei toisaalta ole mikään este ja MLU2-tason HN on riittävän kilpailukykyinen korvausikäänsä asti ja AMRAAMin ansiosta jopa etulyöntiasemassa itäkalustoon nähden, joten se täyttää kyllä tehtävänsä.

Vanhojen koneiden paikkaamisella ja päivittämisellä on toki paikkansa, mutta haave 40 vuoden käyttöiästä F-16:lla Suomessa on meikästä aika rohkea ajatus, eikä se tulisi ilmaiseksi kuten nyt annetaan ymmärtää. Jos koneet olisi hankittu Norjan tapaan 80-luvun alussa, niin sitten ehkä, Venäjän ilma-ase kuitenkin oli aika alennustilassa 90-luvulta pitkälle 2000-luvulle (ja kasarin alussahan F-16A oli kuuminta hottia), mutta meikästä tulevaisuus näyttää vähän siltä, että Iivana ei aio ajella jollain MiG-29 9.12:lla maailman tappiin asti, vaan sitä Su-30/35:ttä tulee kuitenkin 2030 mennessä ihan tarpeeksi, että siitä on päänsärkyä, siitä S-300/400 toimintasäteen sisällä operoinnista puhumattakaan.

Kieltämättä toki muakin kiehtoo ajatus, että HN-lautasta osa jäisi koipussiin edes 10 vuodeksi sellaisena suunnitelma B:nä, ja johonkin rajaan asti se olisi toteutettavissakin ainakin ylimenokautena. Aktiivipalveluksen päätytyyä puhuttaneen korkeintaan 5 vuodesta, minkä jälkeen siitä tulisi kohtuuttoman kallista ja tuskin olisi enää tarkoituksenmukaistakaan.
 
Taas voidaan kyllä esittää näkemys, että Suomi teki DX-kisassa väärän valinnan. F-16 voisi lentää vielä pitkään. Päivityspakettia on tarjolla kaupanhyllyltä ja runkoon saa rakennekorjauksin enemmän lentotunteja kuin Hornetiin ikinä. Nyt 20-luvulla tehtäisiin laajoja rakennekorjauksia, asennettaisiin AESA-tutkia ja uusittaisiin omasuojajärjestelmiä sekä hankittaisiin uusia aseita. Hintalappu olisi murto-osan HX-hankkeen 10 miljardista ja korvaaminen olisi ajankohtaista vasta joskus 2040-luvulla.
Ilmavoimat olisi varmaan vastustanut tällaista ihan samoin perustein kuin nytkin: uudistettu kone ei ole suorituskyvyltään riittävä. F-16:n päivitys olisi ehkä tullut hiukan halvemmaksi kuin Hornetilla, siinä kaikki.
 
Ilmavoimat olisi varmaan vastustanut tällaista ihan samoin perustein kuin nytkin: uudistettu kone ei ole suorituskyvyltään riittävä. F-16:n päivitys olisi ehkä tullut hiukan halvemmaksi kuin Hornetilla, siinä kaikki.

Enemmän kuin "hiukan" halvemmaksi. Onhan tuo ihan toinen juttu, kun koneita lentää maailmalla vaikka kuinka, versus että vain Suomen Horneteille tehtäisiin elinkaaren pidennystä.
 
30 vuotta vanhan konelautan päivittäminen kävisi kalliiksi joka tapauksessa, samaten koneet pitäisi joka tapauksessa korvata joskus. Norjahan tekohengitti F-16-lauttaansa aika kalliilla, jos mm. siipiä jouduttiin vaihtamaan (mikä toki näkyikin jäännösarvossa ja pääomia saatiin takaisinkin). Myös opponentti päivittää koneitaan, ilmatorjunnastaan puhumattakaan, joten en pidä mitenkään ihannetilanteena, että Suomi lentäisi F-16C:llä 2030-luvun puolella. Uudet tutkat, siivet, omasuojalaitteet, ohjukset jne olisivat taas parin-kolmen miljardin MLU sekin. Tietysti nyt 2020-luvun alussa koneisiin olisi tarjolla enemmän kaikkea, kuin mitä Hornetiin on tai oli edes 2015, mutta tämä ei toisaalta ole mikään este ja MLU2-tason HN on riittävän kilpailukykyinen korvausikäänsä asti ja AMRAAMin ansiosta jopa etulyöntiasemassa itäkalustoon nähden, joten se täyttää kyllä tehtävänsä.

Vanhojen koneiden paikkaamisella ja päivittämisellä on toki paikkansa, mutta haave 40 vuoden käyttöiästä F-16:lla Suomessa on meikästä aika rohkea ajatus, eikä se tulisi ilmaiseksi kuten nyt annetaan ymmärtää. Jos koneet olisi hankittu Norjan tapaan 80-luvun alussa, niin sitten ehkä, Venäjän ilma-ase kuitenkin oli aika alennustilassa 90-luvulta pitkälle 2000-luvulle (ja kasarin alussahan F-16A oli kuuminta hottia), mutta meikästä tulevaisuus näyttää vähän siltä, että Iivana ei aio ajella jollain MiG-29 9.12:lla maailman tappiin asti, vaan sitä Su-30/35:ttä tulee kuitenkin 2030 mennessä ihan tarpeeksi, että siitä on päänsärkyä, siitä S-300/400 toimintasäteen sisällä operoinnista puhumattakaan.

Kieltämättä toki muakin kiehtoo ajatus, että HN-lautasta osa jäisi koipussiin edes 10 vuodeksi sellaisena suunnitelma B:nä, ja johonkin rajaan asti se olisi toteutettavissakin ainakin ylimenokautena. Aktiivipalveluksen päätytyyä puhuttaneen korkeintaan 5 vuodesta, minkä jälkeen siitä tulisi kohtuuttoman kallista ja tuskin olisi enää tarkoituksenmukaistakaan.

Vaikea nähdä, miksei F-16 pystyisi ottamaan matsia Su-3X-sarjalaisista uudella tutkalla ja tutkaohjuksella varustettuna. Kinemaattisesti F-16 vs. Su-27 on sama kuin se oli 80-luvulla, ja SABR/AIM-120D -kombo lienee vähintäänkin vertainen noille venäläiskoneiden tutka/tutkaohjus -komboille.

IT ja rynnäköinti on toki sitten asia erikseen, mutta siinä suhteessa voi kysyä, olisiko millään HX-ehdokkaalla (pl. F-35) mainittavasti lisää annettavaa. Veikkaan, että ei olisi.

Koneensa käytännössä samaan aikaan meidän Hornetien kanssa hankkinut Taiwan päivittää parhaillaan. Ja kiinalaiset ovat sentään lähempänä viidettä sukupolvea kuin venäläiset.
 
Back
Top