F-4:n traaginen tapaus? Kyllä se ihan täysiverinen hävittäjä on (ja esmes huippunopeus on aika huima), mutta luonnollisesti isona ja raskaana auttamatta alakynnessä keveiden ja ketterien MiGien kanssa painiessa. Jotkut ovat arvostelleet USAF:n päätöstä integroida tykki F-4E:hen, koska tykkitaisteluetäsiyyksillä koneella annettiin jo huoleusttava määrä tasoitusta opponentille.
Raptorin kohdalla se kypärätähtäimen integrointi varmaan jäi aikanaan sikseen, koska koko kone on sellainen uniikki lumihiutale jota on suhteellisen pieni määrä, ja siksi kaiken kivan kehittäminen siihen on tautisen kallista. Muuten kypärätähtäin sopisi sille kuin nenärähmä ovenkahvaan.
Tämä lähimättökeskusteluhan lähti siitä, että kyseenalaistin lähitaisteluun pyrkimisen järkevyyden F-16:n asekuorman pohdinnan yhteydessä, ja sinä tartuit siihen vieden keskustelun koneiden ominaisuuksiin (miksi kiihtyvyys, liikehtimiskyky, kypärätähtäimet jne.). Jos palataan tuonne juurille, niin olen edelleen sitä mieltä, ettei lähitaisteluun pyrkiminen ole järkevää (hypoteettisessa Suomen F-16 vs. Venäjän Su-35). Tämän pohjaan useampaan syyhyn, kuten molemminpuolisen pudotuksen ("mutual kill") todennäköisyyteen nykyaikaisten IR-ohjusten osumaprosenteilla, Su-35:n takatutkaan, Su-35:n parempiin kinemaattisiin ominaisuuksiin, Su-35:n neljään R-73:lle tarkoitettuun ripustimeen sekä F-16:n AIM-120D:n oletettuun paremmuuteen suhteessa venäläisten keskipitkän-pitkän kantaman ohjuksiin.
Noin yleisemmin aiheesta tulee mieleen puolustusvoimien tai -ministeriön vastaus 90-luvulla, kun keltainen lehdistö vyörytti AIM-9M:ää vastaan sen paljastuttua takapajuiseksi versus iippojen uusin Python ja venäläisten R-73. "Tämä on kuin kiisteltäisiin, kenellä on paras pistooli, vaikka rynnäkkökivääri on sotilaan pääase."
Se on täysin eri kysymys, miksi lähitaisteluominaisuuksia sitten painotetaan kaikesta huolimatta. Väitän, että kyse on paljolti menneiden sotien traumoista. Jos koneesta tehdään "ketterä" ja "nopea" kuin jumbojetistä eikä siihen laiteta edes tykkiä, niin asialle on paha tehdä paljoa enää myöhemmin. Lisäksi noista on muutakin iloa - ketterästi kääntyvä kone omaa paremmat edellytykset väistää ohjus, nopeasti kiihtyvä kone pääsee nopeammin kohtaamaan ilmavihollisen ja yliääninopeudelle antamaan omalle ohjukselle alkuvauhtia ja JHMCS-kypärätähtäin toimii myös maamaalien osoittamisessa.
Minä puolestani voisin kysyä, miksi niin harva hävittäjä suuntaa työntöään, miksi F-35:een ei laitettu Sidewinder-kuiluja tai miksi jenkki-Growlerin itsepuolustusaseistus on 2 kpl AMRAAM eikä 2 kpl Sidewinder. Tai miksi meillä on paljon kuvia koneista, joissa on AMRAAM-ohjuksia, mutta ei yhtään Sidewinderia, vaikka sen voisi asentaa samaan ripustimeen.
Luonnollisesti, jos ollaan tunnistuslennolla tai operaation ROE on tiukka, niin se AIM-9X tai kaksikin voi olla ihan hyvä juttu olla olemassa. Tai vaikka koko lasti, jos on todettu, että vihollinen hillottaa jokaisen Amraamin täysin tehottomaksi. Mutta noin yleisesti ottaen varustautuisin mieluummin todennäköisimpiin skenaarioihin. Se on vähän kuin pitäisi valita, ottaako kantoon kuusi kappaletta NLAW-lähipanssarintorjuntaohjuksia vai korvaako osan Apilaksilla. Kummallakin on etunsa, mutta lähtökohtaisesti valitsen NLAW:n.