F-16 Falcon

Ei ole helppoa pärjätä budjettikisassa kun joka kerta tulee lautaan käytettyä F-16:a, Rafalea. Gripen C/D voisi jopa olla kovempi luu lentotunnistuskisassa kun E.
16 Gripen E:tä ja siihen kylkeen Meteorit, IRIS-T:r, integrointi Joint Strike Missileen ja Pavewayt. Eiköhän tämä irtoaisi esim. parin miljardin euron budjetilla. Ja esim. kahdeksalle vuodelle jakamalla maksut tuo olisi kohtalainen neljännesmiljardi per vuosi lisärahoitusta.
 
Arvaan ettei konetyyppi tule olemaan F-21 :D

Miksipäs ei? Tuossahan on nähtävästi 8 x AIM-120 ja 2 x AIM-9 sekä jäätävät kannut ja puolitanassa oleva tankkausputki. Kaipa tuolla partioi Venäjän karhua vastaan. (Joo, kehityskulut ja uniikki lumihiutale, joten ei tule tapahtumaan, mutta paperilla ihan mielenkiintoisen oloinen.)
 
16 Gripen E:tä ja siihen kylkeen Meteorit, IRIS-T:r, integrointi Joint Strike Missileen ja Pavewayt. Eiköhän tämä irtoaisi esim. parin miljardin euron budjetilla. Ja esim. kahdeksalle vuodelle jakamalla maksut tuo olisi kohtalainen neljännesmiljardi per vuosi lisärahoitusta.

Mihin ne Joint Strike Missilet ja Pavewayt olisi tarkoitus käyttää? Buckinghamin palatsiin? :oops:

20 Rafalea voisi olla Irlannille ihan sopiva ratkaisu. Siihen kylkeen sopiva määrä MICA:a ja Meteoria + pikkuisen verran Exocetiä, Scalpia ja AASM Hammeria.

Tässä aivan sama kysymys. Ei varmaan ole kukaan tekemässä maihinnousua Irlantiin ihan heti.

Itävallalla taitaa edelleen olla Typhoonissa vain IRIS-T ja tykkiaseistus. Samantyyppinen aseistus riittänee Irlannillekin ilmatilan valvontaan. Ehkä AMRAAM tai Meteor lisäksi.
 
Mihin ne Joint Strike Missilet ja Pavewayt olisi tarkoitus käyttää? Buckinghamin palatsiin?
Mahdollisissa kansainvälisissä kolmannen maailman kurmootuspippaloissa.
Tässä aivan sama kysymys. Ei varmaan ole kukaan tekemässä maihinnousua Irlantiin ihan heti.
Jos pienellä lisärahalla saa ilmasta-merelle - kyvyn, niin eikö se kannata hankkia? Varsinkin Irlannin tilanteessa, jossa potentiaalinen vihollinen joutuu pakostakin tekemään maihinnousun.
 
Mahdollisissa kansainvälisissä kolmannen maailman kurmootuspippaloissa.

Jos pienellä lisärahalla saa ilmasta-merelle - kyvyn, niin eikö se kannata hankkia? Varsinkin Irlannin tilanteessa, jossa potentiaalinen vihollinen joutuu pakostakin tekemään maihinnousun.
Varmaankin riittäisi käytetyt koneet ilmasta-ilmaan aseistuksella. Vastustajina on lähinnä venäläiset pommi- ja meritiedustelukoneet. Toki teoriassa Venäjä voi vielä saada Kuznetsovin merelle ja päättää hyökätä nimen omaan Irlantiin.
 
Selvähän se ettei Irlanti ole mikään Albania jolla oikeasti ei ole varaa koneisiin. Poliittisesta tahdosta kiinni hankitaanko mitään. Kynnys voi olla iso kun on vuosikymmeniä ehdollistuttu siihen ettei nyt sentään meillä mitään sotalaitteita. Vrt. Uusi-Seelanti jossa aina välissä esitetään suihkukoneiden palauttamista fliittiin.
FA-50 varmaan riittäisi mainiosti. Ehkä toimintamatkaa saisi olla vähän enemmän? Muutama täsmäpommi mukaan joilla voidaan räjäyttää ulsterilaisten olkimajat. Rafale/Eurofighter-linja aivan liian tyyris tarpeeseen kun Irlanti ei ole rauhanpakottamishommiinkaan varmaan menossa.
 
Mihin ne Joint Strike Missilet ja Pavewayt olisi tarkoitus käyttää? Buckinghamin palatsiin? :oops:



Tässä aivan sama kysymys. Ei varmaan ole kukaan tekemässä maihinnousua Irlantiin ihan heti.

Itävallalla taitaa edelleen olla Typhoonissa vain IRIS-T ja tykkiaseistus. Samantyyppinen aseistus riittänee Irlannillekin ilmatilan valvontaan. Ehkä AMRAAM tai Meteor lisäksi.
Minua on jo pidemmän aikaa härinnyt tämä termi "ilmatilan valvonta" (surveillance). Se valvonta voidaan hoitaa kokonaan ilman koneita. Jopa ilman tutkia (tarpeeksi tiheä ilmavalvontaverkko).

Hävittäjiä tarvitaan sen ilmatilan vartiointiin (air policing). Siinä ei katseella seuraaminen auta.

Joo tiedänhän minä, tämä terminologia on yleisimminkin täysin sekaisin, joten antaa mennä vaan. Kunhan vaan taas tartuin lillukanvarteen.
 
Skyborg projektia varten modifioitu NF-16D eli nykyisin X-62A.


6759352-scaled.jpg
 

Another pod that went through operational assessment during Northern Lightning is known as the Angry Kitten Combat Pod, developed by Georgia Tech Research Institute. This digital radio frequency memory pod has the ability to assess and respond to a threat, and modify jamming signals as needed. During the exercise, teams were able to evaluate interoperability and identify improvements needed to convert Angry Kitten from an aggressor pod to a combat pod.

One of the most important outcomes of Northern Lightning was the graduation exercise of the F-16 Mission Modular Computer M7.3 which hosts the new software for the jet. The next step will be releasing the software to the Combat Air Forces where the F-16 fleet as a whole will receive an update in its avionics and weapons system with enhanced capabilities to improve air-to-air capabilities and targeting accuracy, enabling new combat capabilities.

“The F-16 is rapidly improving its combat capability to stay relevant in a near-peer fight and the dedication of the F-16 test community is evident in accelerating change to the CAF,” said Capt Michael Mclain, chief of standardization and evaluation, 85th Test and Evaluation Squadron.

LFEs, such as Northern Lightning, provide an opportunity to test the latest software and hardware being developed for the F-16 community. They are essential to validate new technologies and tactics that are relevant in a combat representative environment.
 
Back
Top