F-22 Raptor

Onko foorumilla ollut puhetta Floridan hirmumyrskystä joka tuhosi tai vaurioitti vakavasti lukuisia Raptoreita?
https://www.avweb.com/avwebflash/news/Raptors-Wrecked-By-Michael-231675-1.html

Oli toisessa ketjussa. Muutaman päivän sisällä selvinnee mikä on koneiden tilanne. Ehkä vieläkin isompi menetys on Tyndallin lentotukikohta, joka on F-22:n koulutuskeskus ja joka on käytännössä tuhoutunut täysin. Joka tapauksessa puhutaan useiden miljardien vahingosta ja todella isosta menetyksestä ilmavoimille.
 
Kiinalaisilla kävi ysärinä samoin, tusinan verran uusia Flankereita jäi taifuunin alle ja meni romuksi.
Hurrikaanin odotettua nopeampi voimistuminen lie yllättänyt USAFin?
 
Ilmeisesti kaikki lentokuntoiset lennettiin pois. Ne mitkä oli huollossa tms. jäi hurrikaanin kestävään hangaariin...

Ei näytä kovin "hurrikaaninkestäviltä" minun silmään. Jenkeissä rakentaminen varsinkin etelässä on hieman erilaista kuin mitä suomessa. Kun kunnon tuuli tulee, niin ainoa mitä taloista jää monesti jäljelle on vesi/viemäriputket jotka ovat maan alla.

https://www.popularmechanics.com/mi...32/f-22s-damaged-destroyed-hurricane-michael/
 
Ei näytä kovin "hurrikaaninkestäviltä" minun silmään. Jenkeissä rakentaminen varsinkin etelässä on hieman erilaista kuin mitä suomessa. Kun kunnon tuuli tulee, niin ainoa mitä taloista jää monesti jäljelle on vesi/viemäriputket jotka ovat maan alla.

Onhan niissä usein betonista tehty kellarikerros johon perhe on käpertynyt sikiöasentoon kuuntelemaan kuoleman kolkuttelua.
 
Onhan niissä usein betonista tehty kellarikerros johon perhe on käpertynyt sikiöasentoon kuuntelemaan kuoleman kolkuttelua.

Käsittääkseni nuo ovat yleisempiä keskilännessä jossa tornadot kuuluvat kyläkuvaan. On varmaan aikamoinen kokemus kun 4-5 luokan tornado puhaltaa kämpän päältä pois. Siinä voi joutua kalsaripyykille kun pääsee takaisin maanpinnalle.
 
Käsittääkseni nuo ovat yleisempiä keskilännessä jossa tornadot kuuluvat kyläkuvaan. On varmaan aikamoinen kokemus kun 4-5 luokan tornado puhaltaa kämpän päältä pois. Siinä voi joutua kalsaripyykille kun pääsee takaisin maanpinnalle.

Saattaa hyvin olla näin. Juuri keskilännessä asuvien tuttujen luona olen noita bongaillut.
 
Ysärinä pamahti F3-trombi lentokentälle muistaakseni Mikkelissä. Hallin runko säilyi mutta seinäpellit lensivät taivaalle sekunnissa. Hallissa olleet purjekoneet saivat siinä myös viimeisen lentonsa.
 
Juu. Suomen säät eivät ole aina mukavia mutta on se kyllä luojan lykky, että täällä ei ole noita pahempia myräköitä mitä maailmalta löytyy.
Juu, olen nähnyt mitä jälkeä pyörretuuli tekee ja siinä hullunmyllyssä ei taida kestää, kuin ns. Turtle rakenteinen pientalo, eli kaareva kupukatto valrtaan n. 20 cm paksulla betonilla ja kaaren terävät päät ovat ankkuroitu maahan.. Sellaisia tönöjä on keskilännessä, tornado alleyn alueella siellä täällä..
onneksi meillä ei kotipuolessa ole mitään vastaavia sääilmiöitä....
 
Juu, olen nähnyt mitä jälkeä pyörretuuli tekee ja siinä hullunmyllyssä ei taida kestää, kuin ns. Turtle rakenteinen pientalo, eli kaareva kupukatto valrtaan n. 20 cm paksulla betonilla ja kaaren terävät päät ovat ankkuroitu maahan.. Sellaisia tönöjä on keskilännessä, tornado alleyn alueella siellä täällä..
onneksi meillä ei kotipuolessa ole mitään vastaavia sääilmiöitä....
Siskon omakotitalo eteläisessä Floridassa on hurrikaanin kestävä. Tosin ihan uusi joten viimeisimmällä tekniikalla tehty. Sähkökatkoksia varten oma generaattori. Ainoa riski on kanaalista mahdollisesti nouseva vesi. Viime vuonna suuressa myrskyssä nousi paljon mutta riskiraja oli vielä kaukana.
 
Siskon omakotitalo eteläisessä Floridassa on hurrikaanin kestävä. Tosin ihan uusi joten viimeisimmällä tekniikalla tehty. Sähkökatkoksia varten oma generaattori. Ainoa riski on kanaalista mahdollisesti nouseva vesi. Viime vuonna suuressa myrskyssä nousi paljon mutta riskiraja oli vielä kaukana.
Ahaa, juu noista olen kuullut, että ovat kestäviä torppia. Onko valubetonia seinät? Miten raudoitus on laatan ja seinän alueella? Kellari on varmaan valettu myös?
 
Back
Top