F-35 Lightning II

Veikkaan, että valinta olisi kuitenkin AIM-120D.
 
Arsenaalikone on höpöhommia, mitä nopeammin sen unohdatte sitä pikemmin päästään keskustelussa eteenpäin.
 
Arsenaalikone on höpöhommia, mitä nopeammin sen unohdatte sitä pikemmin päästään keskustelussa eteenpäin.
Arsenaalikone tuossa yhteydessä tarkoitti kai että osa parven koneista kuljettaisi ohjuksia myös siipiripustimissa. Onko mielestäsi epärealistinen ajatus? Miksi?

Muoks.
No joo, ehkä se tulevaisuuden kuusi ohjusta asekuiluissa per kone, on jo sellainen määrä että tuollaista ei tarvi enää pohtia.
 
Komppaan tuota, mitä @Gyllis1 tuossa yllä kirjoittaa. Ei siis hankita (soumi skenaariossa) erikseen arsenaaliksi dedikoitua konetyyppiä, mutta kuljetetaan parvessa tai muussa osastossa erilaisia kuormia roolista riippuen. Siitäkin huolimatta, että puikkoja on aina rajallisesti.
 
Ajatuksena, että maksimihäiveen omaavat koneet ovat edessä ja maalittavat taaempana oleville, joilla on extramäärä ohjuksia.
 
Ajatuksena, että maksimihäiveen omaavat koneet ovat edessä ja maalittavat taaempana oleville, joilla on extramäärä ohjuksia.

Onko tuokaan välttämättä se juttu? Miksi maalittajan pitäisi olla edessä, onko F-35:n tutka niin heikko? Pikemminkin voisi ajatella, että maalidata otettaisiin taempaa ja ohjuksen ampuminen tehtäisiin EMCON tiukkana mahdollisimman edestä luottaen häiveen (ja vähäheijasteisen ulkoisen kuorman) voimaan, jolloin ohjuksella on parhaat kinemaattiset edellytykset saavuttaa maali.

Tosin tässäkin on taas lukuisia muuttujia. Millaisia maaleja (häive- vai tavallisia?), millaiset ovat F-35:n tutkan LPI-ominaisuudet, miten hyvät edellytykset vihollisella on havaita F-35 aktiivisin menetelmin jne.
 
Onko tuokaan välttämättä se juttu? Miksi maalittajan pitäisi olla edessä, onko F-35:n tutka niin heikko? Pikemminkin voisi ajatella, että maalidata otettaisiin taempaa ja ohjuksen ampuminen tehtäisiin EMCON tiukkana mahdollisimman edestä luottaen häiveen (ja vähäheijasteisen ulkoisen kuorman) voimaan, jolloin ohjuksella on parhaat kinemaattiset edellytykset saavuttaa maali.

Tosin tässäkin on taas lukuisia muuttujia. Millaisia maaleja (häive- vai tavallisia?), millaiset ovat F-35:n tutkan LPI-ominaisuudet, miten hyvät edellytykset vihollisella on havaita F-35 aktiivisin menetelmin jne.

Tuossa nyt ei ole oikein järkeä.
 
Arsenaalikone tuossa yhteydessä tarkoitti kai että osa parven koneista kuljettaisi ohjuksia myös siipiripustimissa. Onko mielestäsi epärealistinen ajatus? Miksi?

Tällöin F-35 menettää merkittävimmän etunsa 4gen-koneisiin (parempi tilannetietoisuus). Samalla menee myös nopeutta, kääntyvyyttä, käytettävää lentoaikaa ja tappion tullessa iso läjä myös puikkoja.
 
Tarkoitukseni ei ole käynnistää inttoa asiasta, mutta otetaan vielä esimerkki arsenaali/nuuskija -parvesta. Ja tämä nojatuolin pohjalta, joten caveat emptor.

Esimerkkitapauksessa on neljän Salama-Santerin parvi selvässä konfliktitilanteessa eli sotatila on päällä. Oletetaan, että toiminta tapahtuu pohjoisen Euroopan alueella. Yksi pari lentää "sileänä" sisäisellä asekuormalla ja toinen hampaisiin asti aseistettuna sopivan välimatkan päässä ja sellaisessa asemassa, että niiden havaitseminen ei ole helppoa. Nuuskijat käyttävät sensoreitaan ja välittävät tilannetietoa arsenaaliparille datalinkillä. Oletusarviona on se, että vastapuolella saattaa olla epämääräistä tietoa siitä, että alueella liikkuu jotakin, mutta tarkkaa maalitietoa ei ole saatu. Vastapuolella on useita koneita, jotka pyrkivät kontaktiin tietäen, että hiippailija/t ovat jossakin alueella. Salamaparven tehtävänä olkoon vaikka vihollisen ilmatoiminnan estäminen ja tappioiden aiheuttaminen.

Tässä kohtaa oletamme, että F-35:n sensorit ja tutka saavat ensimmäisenä havainnon lähestyvistä vastapuolen koneista. Taempana väijyvät arsenaalikoneet, jotka lentävät sensorit "kuuntelumoodissa", laukaisevat ohjuksia lähestyviin koneisiin. Ohjusten omat hakupäät eivät ole vielä aktiivisena, vaan niitä lennätetään kaksisuuntaisen datalinkin avulla. Nuuskijapari pyrkii välttelemään paljastumista, mutta lähettää edelleen maalidataa. Voi olla myös niin, että ohjuksia ohjataan suoraan niiden komennossa. Ohjusten omat hakupäät aktivoituvat viime tingassa ja etsijöiden ohjusvaroittimet ja vastatoimet huutavat hallelujaata. Pudotukset ovat mahdollisia, mutta vastustaja ei anna periksi, vaan painaa päälle. Salamat ampuvat lisää puikkoja takaa, mutta tilanteeseen ilmestyy lisää koneita vastustajan puolelle ja ne pyrkivät pussittamaan Salamat ansaan. Lähes kaikki ulkoiset ohjukset on käytetty arsenaaleista ja nyt niiden tehtävänä on tukea nuuskijoiden irtautumista ja estää ansan laukeaminen. Nuuskijat joutuvat BVR -taisteluun ehtien laukaisemaan ensimmäiset ohjukset ennen vihollista. Pian vihollinen on jo niin lähellä, että puikkoja alkaa sataa myös nuuskijaparin niskaan, sillä vastapuolen punaisena huutavat tutkat ovat saaneet tarkemmin vihiä Santereista. Vastatoimet raksuttavat täysillä ja nuuskijapari pyrkii irtautumaan kääntämällä kaasuhanan kaakkoon. Arsenaalipari jatkaa takaa-ajajien puikottamista BVR -etäisyydellä sisäisistä kuiluista suojatakseen nuuskijoiden irtautumista.

Miten hypoteettinen tilanne jatkuu, vahtavatko nuuskijat ja arsenaalit vielä osia ohjusten huvetessa? Montako konetta kultakin osapuolelta ammuttiin alas? Millaisia takaa-ajajien koneet olivat ominaisuuksiltaan ja aseistuksiltaan ja miten maassa olevat ilmatorjuntayksiköt vaikuttavat tilanteessa? Onko Santereillakin lisää tukea takanaan, eli saadaanko lisävoimia tukemaan esimerkkiparveamme, mikäli vastapuoli yrittää tappioista välittämättä voimalla rusentamaan vastarinnan? Onko puikkoja olemassa niin paljon, että niitä voidaan käytttää kuvitteellisessa esimerkissä kuvatulla tavalla?

Roolitus arsenaali/nuuskija -parvessa voi olla 1-3, 2-2 tai 3-1. Ulkoinen asekuorma lisää selvästi havaittavuutta, mutta Salama-Santerin RCS:n pitäisi silti olla selvästi pienempi kuin vastaavalla ei-häivekoneella.
 
Mieleeni juolahti yksi positiivinen detalji sisäisistä asekuiluista. Koneen aseistaminen ja aseistuksen määrä ja laatu pysyvät salassa vastapuolelta. Ei ehkä suuri juttu täyden sodan olosuhteissa, mutta joillakin harmaan vaiheen "ei saa provoida" -ohjeistuksilla toimittaessa ulkopuolisilla ei ole mitään hajua, onko kone aseistettu tai miten raskaasti se on aseistettu.
 
Mieleeni juolahti yksi positiivinen detalji sisäisistä asekuiluista. Koneen aseistaminen ja aseistuksen määrä ja laatu pysyvät salassa vastapuolelta. Ei ehkä suuri juttu täyden sodan olosuhteissa, mutta joillakin harmaan vaiheen "ei saa provoida" -ohjeistuksilla toimittaessa ulkopuolisilla ei ole mitään hajua, onko kone aseistettu tai miten raskaasti se on aseistettu.
Rauhan aikana tunnistuskoneelle tuossa on psykologinen pointti.
 
 
Tällöin F-35 menettää merkittävimmän etunsa 4gen-koneisiin (parempi tilannetietoisuus). Samalla menee myös nopeutta, kääntyvyyttä, käytettävää lentoaikaa ja tappion tullessa iso läjä myös puikkoja.
Eikö parvilinkin kautta yhteydessä olevilla kaikilla neljällä koneella pitäisi olla täsmälleen sama tilannekuva? Eli takana olevat ampujat näkevät saman kuin edessä olevat sensorit.

Nuo muut luettelemasi kohdat ovat toki varmasti asiaa.
 
Eikö parvilinkin kautta yhteydessä olevilla kaikilla neljällä koneella pitäisi olla täsmälleen sama tilannekuva? Eli takana olevat ampujat näkevät saman kuin edessä olevat sensorit.

Nuo muut luettelemasi kohdat ovat toki varmasti asiaa.

Sama asia paistoi itselläkin silmiin. Eihän ne koneen sensorit tai verkottumisominaisuudet katoa sillä, että ripustetaan kyytiin ulkoista kuormaa.

Mutta @Lurker varmaan tarkoitti, että menetetään informaatioetua suhteessa viholliseen, kun ulkoisella kuormalla ei enää ollakaan yhtä vaikeasti havaittavia viholliselle?
 
Eikö parvilinkin kautta yhteydessä olevilla kaikilla neljällä koneella pitäisi olla täsmälleen sama tilannekuva? Eli takana olevat ampujat näkevät saman kuin edessä olevat sensorit.

Nuo muut luettelemasi kohdat ovat toki varmasti asiaa.

Sama asia paistoi itselläkin silmiin. Eihän ne koneen sensorit tai verkottumisominaisuudet katoa sillä, että ripustetaan kyytiin ulkoista kuormaa.

Mutta @Lurker varmaan tarkoitti, että menetetään informaatioetua suhteessa viholliseen, kun ulkoisella kuormalla ei enää ollakaan yhtä vaikeasti havaittavia viholliselle?

Nojatuoliesimerkissäni juuri parvilinkki piti arsenaalit ja nuuskijat tietoisina tilanteesta. Salaman tutkassa pitäisi olla ytyä ja muut sensorit ovat tulevan päivityksen myötä oletettavasti teknisesti aallonharjalla tai aivan sen tuntumassa. Esimerkissä arsenaalit aloittivat puikkojen laukomisen, koska ne näkivät saman, minkä nuuskijat ja laukaisujen myötä pienensivät asteittain omaa tutkaheijastettaan.

Ulkoiset ripustimet lisäävät toki F-35:nkin heijastetta, mutta kuinka paljon Santeriin tekeillä olevat VLO/häiveripustimet sitten oikein vaikuttavat heijasteeseen? Stetson-Harrison -menetelmällä laskettuna tuumaan että RCS on paljon vähemmän kuin tavanomaisten riiputtimien kera. Ja niidenkin kanssa F-35 on heijasteeltaan pienempi kuin moni muu kone sileänä. Etenkin etusektorista.

F-35:n häive ei ole sileänäkään täydellinen, mutta onko se "kullin huva"? Kas siinä vasta kysymys.
 
Sama asia paistoi itselläkin silmiin. Eihän ne koneen sensorit tai verkottumisominaisuudet katoa sillä, että ripustetaan kyytiin ulkoista kuormaa.

Mutta @Lurker varmaan tarkoitti, että menetetään informaatioetua suhteessa viholliseen, kun ulkoisella kuormalla ei enää ollakaan yhtä vaikeasti havaittavia viholliselle?

Juuri näin.
 
New Pilot on Navigating F-35 Comms: ‘It Is Extremely Simple’
https://www.defensetech.org/2017/08/15/new-pilot-on-navigating-f-35-comms-it-is-extremely-simple/

“For MADL, all I have to do is set a local net for my flight, one through 12, and then my node, which is kind of my position, I put my node as either two or four as a wingman, and I hit active on two different antennas and I am in the net[work],” Burnside explained.

By comparison, Link 16 has a few more “button pushes. But pretty transparent. Really, you could tell someone how to get into the link, type it in, enter the net, and that’s all they need to know.”

“It’s extremely, extremely easy to utilize the datalinks — very user friendly,” Burnside said of the overall comms network.

-snip-

The only platform these pilots have known in their brief Air Force careers is the Lightning II.

There was a time during training, Burnside said, his datalink wasn’t working “as advertised.”

“Usually there’s a simple fix of turn it off then turn it back on, which is generally kind of our answer here in the F-35 right now,” he said.

“But there’s other ways for me to kind of battle track red forces and blue forces with other sensors I have on the jet — my radar, or my [Electro-Optical Targeting System] or any sort of [Identification Friend-or-Foe] interrogator transponder which will allow me to keep track of who’s who in the battlespace,” he explained.

All of these avionics help keep the F-35 combat ready on command.

The pilot said doubling back on those systems versus the comms networks does “degrade his situational awareness and it’s not going to be as user friendly, I’m going to have to work a little bit harder to maintain some of that stuff to track my lethality or effectiveness.”

“It is good that you have [both MADL and Link 16] that you could work on,” he said, because “they have different purposes, so ideally you always want them both to be working but if one is not working, you’re still able to keep SA with one or the other,” he said.
 
Back
Top