F-35 Lightning II

Sillä rahalla mitä siihen koneeseen on paasattu niin pakkohan sen on olla hyvä jossain käytössä. Mutta onko se suomelle hyvä ainoaksi koneeksi niin epäilen.
Eiköhän noista HX-koneista kaikki olisi meille ainoiksi koneiksi hyviä. Traktorinkuljettajia ja myyntineuvottelijoita asiantuntevammat jätkät sitten aikanaan päättävät mikä on paras.
 
Eiköhän noista HX-koneista kaikki olisi meille ainoiksi koneiksi hyviä. Traktorinkuljettajia ja myyntineuvottelijoita asiantuntevammat jätkät sitten aikanaan päättävät mikä on paras.
Kyllä. kummasti vain keskustelua on syntynyt niiden myyntineuvottelijoiden, traktrorikuljettajien ja urakoitsijoiden kesken.
 
Traktorinkuljettajia ja myyntineuvottelijoita

Onko @Nhhk traktorinkuljettaja ja @Gyllis1 myyntineuvottelija ammatiltaan? :D

Jälkimmäistä en ihmettelisi, sen verran hyvin Gyllis on tälläkin foorumilla ajanut suosikkinsa etua. :cool:

BTW, otetaan eräs asia uusiksi kertauksen vuoksi, eli ehtiikö F-35:n uusi moottori Suomen kauppaan/tilaukseen? Allekirjoittanutta kiusaa tällä hetkellä nuo moottoriasiat. Jos PAK FA supercruisaa ihan aidosti ne luvatut Mach 1.6, niin HX:n moottorista soisi saatavan irti mahdollisimman paljon. Toki Suomen etäisyyksillä F-35 pystynee kompensoimaan tilannetta myös suurilla tankeillaan ja liberaalilla jälkipolttimen käytöllä, mutta pieni lisäteho ja kulutuksen aleneminen eivät olisi pahitteeksi.
 
Onko @Nhhk traktorinkuljettaja ja @Gyllis1 myyntineuvottelija ammatiltaan? :D

Jälkimmäistä en ihmettelisi, sen verran hyvin Gyllis on tälläkin foorumilla ajanut suosikkinsa etua. :cool:

BTW, otetaan eräs asia uusiksi kertauksen vuoksi, eli ehtiikö F-35:n uusi moottori Suomen kauppaan/tilaukseen? Allekirjoittanutta kiusaa tällä hetkellä nuo moottoriasiat. Jos PAK FA supercruisaa ihan aidosti ne luvatut Mach 1.6, niin HX:n moottorista soisi saatavan irti mahdollisimman paljon. Toki Suomen etäisyyksillä F-35 pystynee kompensoimaan tilannetta myös suurilla tankeillaan ja liberaalilla jälkipolttimen käytöllä, mutta pieni lisäteho ja kulutuksen aleneminen eivät olisi pahitteeksi.
Guilty as charged. :)
Olen ymmärtänyt että @Nhhk on koneurakoitsija tai muu vastaava. Alan asiantuntemusta tuntuu löytyvän mitä olen muissa ketjuissa herran viestejä nähnyt.

Mitä tulee moottoreihin, @BarrelNut jakoi joku aika sitten tämän:

Pratt & Whitney will offer a drop-in thrust or fuel efficiency upgrade for the Lockheed Martin F-35’s engine as the fighter’s joint programme office develops options for the Block 4.2 upgrade package now scheduled to enter service in late 2023.

Eli lisää jerkkua tai taloudellisuutta tarjolla. Jos aikataulu pitää, ehtisi meillekin.
 
Viimeksi muokattu:
--

Mitä tulee moottoreihin, @BarrelNut jakoi joku aika sitten tämän: Pratt & Whitney will offer a drop-in thrust or fuel efficiency upgrade for the Lockheed Martin F-35’s engine as the fighter’s joint programme office develops options for the Block 4.2 upgrade package now scheduled to enter service in late 2023. Eli lisää jerkkua tai taloudellisuutta tarjolla. Jos aikataulu pitää, ehtisi meillekin.

Vuosiluku 2023 oli jotenkin hämärästi mielessäkin. Sen sijaan tuo, että moottoria olisi tarkoitus päivittää tuolla tavoin pienissä erin, on ihan uusi juttu allekirjoittaneelle. Ihan luonnollista toki sinällään, kun materiaaliteknologia kehittyy.

P.S. Entäpä sitten nuo ADVENT-moottorit, sellaistahan on puheiden tasolla luvattu jo niinkin aikaisin kuin 2021. Lienee kuitenkin jo käytännössä eri moottori kuin F135, eli ei mene pelkällä muutaman osan vaihdolla?

https://www.flightglobal.com/news/a...engine-enters-final-phase-of-developm-426886/
 
Israel panostaa puolustukseen (kun on pakko) niin paljon enemmän kuin Suomi, että heillä on siihen varaa. Ja kukaan ei oikein kyseenalaista Israelissa, etteikö IDF menisi edelle kaikesta muusta, koska kyseessä on olemassaolo kansakuntana. Joten pakko olla myös ns. "pahan päivän varalle"-suunnitelmia.

Saman asenteen soisi olevan Suomellakin.
 
Saman asenteen soisi olevan Suomellakin.

“We can forgive the Arabs for killing our children. We cannot forgive them for forcing us to kill their children. We will only have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us.”
Golda Meir
 
Tuota, tää voi olla hölmö kysymys mutta onko F-35 jo amerikan ilmavoimissa? Onko se ollut mukana jossain ilma/maahan taistelussa?
 
Julkisen tiedon perusteella ei ole pommia missään vihollisen niskaan tiputtanut.
Mutta huhuja on että Isrealilaiset ovat käyttäneet, jos eivät pommitustehtävissä, niin jonkinlaisessa "battlefield surveillance" -roolissa Syyriassa.
 
http://www.thedrive.com/the-war-zone/10665/israel-is-getting-a-single-f-35-test-jet-unlike-any-other

....

" No other country participating in the Joint Strike Fighter program has received the right to tinker with the aircraft at this level, instead having to rely on central U.S.-based facilities to devise new code packages. Israeli officials have been understandably secretive about what their additional lines of code will add on top of the aircraft’s existing functionality."

....

"However, it seems reasonable to assume the modification would help link the aircraft’s mission computer and sensors to Israel-specific networks. It could aid with a host of other planned changes, which will include new communications systems and defensive electronic countermeasures, some of which may double as active electronic attack systems to jam enemy radars or radios. This combination of equipment could potentially make the Israeli jets more multi-purpose than their counterparts around the world."

"
Perhaps more importantly, Israel has also secured the unique right to perform depot-level maintenance, to include overhauling engines and airframe components, within the country. Again, other future Joint Strike Fighter operators will have to send their aircraft to designated facilities in specific countries instead.

“We will not go to Italy or anywhere else,” Israeli Air Force Lieutenant Colonel Maxim Orgad, head of the Engineer Division at the service’s Depot 22, told Defense News in 2017. “These aircraft [the F-35s] will remain in Israel for whatever they need.”"

.....

Regardless, Israel’s peculiar strategic position has long pushed the country to be as self-sufficient as possible, especially when it comes to military technology. As a result, it also has a long, established track record of doing so without compromising foreign system, which no doubt helped convince Lockheed to give the country’s engineers and technicians greater access to the design details.

....

 
F-35 RCS lienee jotain 0,001 m2, tai joidenkin arvioiden mukaan vielä vähemmän. Se on aika lähellä nollaa.

Kun koneen alle ruvetaan ripustamaan tavaraa, on se todennäköisesti vähimmilläänkin jotain 0,1 m2 luokkaa. Ja kun tavaraa laitetaan vähän enemmän on se nopeasti jo neliömetrissä jne.

Se ei enää ole häivekone.

Minkään lentolaitteen RCS ei ole mikään yksittäinen lukuarvo. Yksittäinen lukuarvo kertoo tutkapoikkipinta-alan yhdestä kulmasta yhdellä taajuudella. Voisi yhtä hyvin väittää että F-35:n RCS on 1 tai 50 ja kaikki 3 lukemaa voivat hyvin pitää paikkansa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Luultavasti ollaan aikas monestakin asiasta, näissä tuppaa vaan aina jutut kärjistymään ja keskustelijatkin on vähän pikaisemman puoleista sorttia.
Sanoisin myös niin, että jos sulla on mielipide tai edes kysymys niin aina joku ottaa sen niin että sulla on lukkoonlyöty kanta ja olet puolesi valinnut.

(Tämän sanottuani tunnustan toivovani Suomeen konetta X koska se on paras, jeeeee!)
 
Minkään lentolaitteen RCS ei ole mikään yksittäinen lukuarvo. Yksittäinen lukuarvo kertoo tutkapoikkipinta-alan yhdestä kulmasta yhdellä taajuudella. Voisi yhtä hyvin väittää että F-35:n RCS on 1 tai 50 ja kaikki 3 lukemaa voivat hyvin pitää paikkansa.

Jep. Kuten huomaat, sinulle ja Gyllikselle laittamissani viesteissä on asiaa jo sivuttu.

X ei koskaan ole 1 tai 0, vaan jotain siltä väliltä. Tuohon voi X:n paikalle laittaa melkein mitä vain maailmasta. Universaali totuus.

Voisin kyllä esittää paljonkin kritiikkiä tuota ilmausta kohtaan näin häiveen tapauksessa. Koska se on fysikaalisesta ja matemaattisesta näkökulmasta melkoinen yksinkertaistus. Varmaankin ajat takaa jotain todennäköisyysfunktiota aallonpituuksien (=taajuuksien), tutkapoikkipintalan, tehon, antenniominaisuuksien ja havaintoetäisyyden näkökulmasta?

No, tuota on helppo arvioida, jos tehdään ensin vähän arvauksia. Mitä arvaisit/arvioisit F-35 RCS:ksi eri suunnista, jos alla on kahdet ripustimet ja niissä sidewinderit?

On hyvä, että muistutit, että kun puhutaan F-35:den arvosta 0,001 tarkoitetaan 10 GHz:n taajuutta, suoraan edestä päin.

Tässä muutamia syitä, miksi käytin kyseistä yksinkertaistusta
  1. Se on se vakiintunut tapa, miten asioita käsitellään
  2. Foorumilla on puhuttu eri kulmista, säteilykuvioista, taajuuksista, aallonpituuksista ja tutkateknologioista vaikka kuinka paljon. Kaikkea ei ole järkeä sisällyttää yhteen viestiin, joka kerta.
  3. Nämä asiat ovat vaikeita. Todennäköisesti suuri osa foorumilaisisista ymmärtää paremmin, jos sanoo, että F-35 sileänä on häivekone ja F-35 ulkoisesti kuormattuna ei ole, kuin ruveta rakentamaan kolmiulotteista monen aallonpituuden tutkamallinnusta ja selostamaan sen tuloksia sitten foorumille.
  4. Minkään lentolaitteen RCS ei ole mikään yksittäinen lukuarvo. Yksittäinen lukuarvo kertoo tutkapoikkipinta-alan yhdestä kulmasta yhdellä taajuudella. Voisi yhtä hyvin väittää että F-35:n RCS on 1 tai 50 ja kaikki 3 lukemaa voivat hyvin pitää paikkansa. Tällainen ilmaisu pitää täysin paikkansa. Mutta se pätee lähes kaikkiin asioihin maailmassa. Jos jäädään vain taivastelemaan sitä, niin sitten ei ole käytännössä mahdollista sanoa mitään tai vetää mitään johtopäätöstä mihinkään suuntaan.
Jos mietitään kuitenkin jotain käytännön johtopäätöksiä muistutuksesta, niin ainakin seuraavat tulevat mieleen.
  1. F-35 on häivekone suoraan edestäpäin 10GHz:n taajuudella, josta sen RCS on ilmeisesti jotain 0,001m2
  2. F-35 ei ole häivekone alle 1 GHz:n taajuuksilla, koska RCS on selkeästi enemmän kuin 0,001m2
  3. F-35 ei ole häivekone monipaikkatutkaa vastaan, jossa on vastaanottimet ottamassa vastaan myös muualle kuin takaisin suoraan lähetyssuuntaan heijastuvan signaalin

Disclaimereita
  1. On tai ei ole häivekone tarkoittaa sitä, miten helppoa tai vaikeaa konetta on havaita tutkalla.
  2. Tarkalleen ottaen taajuudesta puhuminen on harhaanjohtavaa. Pitäisi puhua aallonpituudesta. Mutta taajuus on aallonpituuden käänteisfunktio. Taajuudesta puhuminen on tutumpaa ja kansanomaisempaa. Taajuudesta puhuminen on vakiintunut tapa tässä yhteydessä.
 
Niin, tartuin tuohon "häivekone ulkoisella kuormalla ei ole häivekone" heittoon. Ulkoista kuormaakin on monenlaista, pitäisi varmaan määritellä että mikä se häivekone on ja millä raja-arvoilla kone ei enää sitten häivekone olekaan. Sitten kun tämä on tehty pitäisi olla jotain laskentaa että millä kuormalla F-35 ei sitten enää häivekone ole (vai onko se sitä ensinkään).

Minkään lentolaitteen RCS ei ole mikään yksittäinen lukuarvo. Yksittäinen lukuarvo kertoo tutkapoikkipinta-alan yhdestä kulmasta yhdellä taajuudella. Voisi yhtä hyvin väittää että F-35:n RCS on 1 tai 50 ja kaikki 3 lukemaa voivat hyvin pitää paikkansa.

Olet selkeästi perusteellinen kaveri :) Se on hyvä. Arvostan.

Miten sitten määrittelisit asioita? Yksinkertaistuksia saa ja pitää käyttää, kun kyse on määrittelystä. ;)

Annat rivien välistä ymmärtää, että F-35 ei siis olekaan häivekone? Osittain olen samaa mieltä, kuten ylläolevassa viestissä asiaa on käsitelty. Mutta se on silti vähän ristiriidassa yleisen konvention kanssa. Voitko valottaa lisää?
 
Israeli lawmakers: F-35 get is fine, but must ‘meticulously assess’ follow-on buys

http://www.defensenews.com/global/m...ledge-stringent-review-before-follow-on-buys/

Parliamentary findings released Monday on long-term planning within the Israeli military validated the nation’s need for 50 F-35 Adir fighter jets, yet urged a comprehensive review of alternatives — including drones and “other sources of precision fire” — before a government decision to purchase another 25 to 50 aircraft, as requested by the Israeli Air Force.
 
Back
Top