Tämä on hassu asetelma. Tuntuu melkein siltä, että tässä joutuu puolustamaan F-35:den hienoa stealthia. Älkää pojat pilatko sitä 0,001m2 tai mitälie on huikea tekninen saavutus!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
+ israel ei tietääkseni meinaa jäädä yhden konetyypin varaan vaan ostaa uusia harkiten ja katsoo mihinkä koneesta on ja tekee sen perusteella päätöksiä.Kyllä jenkit ratkaisee asiat rahalla. Ottaisivat joskus esimerkin Israelista, jossa penniä venyttämälläkin saadaan aikaan aika hyvää kamaa.
Tähän tietysti joku voisi sanoa, että amerikkalaisella rahalla, mutta totuushan on, että USAn sotilasapu on vain n.10% Israelin puolustusbudjetista.
Muutenkin järkeviä ratkaisuja F-35I:n suhteen, omat ELSO- ja viestijärjestelmät, oma huoltojärjestelmä, F-35:n siipiä tehdään Israelissa, ALIS tms. ei lähettele mitään USA:han jne. Maksaahan se tietysti hieman enemmän, mutta varmasti sen arvoista.
+ israel ei tietääkseni meinaa jäädä yhden konetyypin varaan vaan ostaa uusia harkiten ja katsoo mihinkä koneesta on ja tekee sen perusteella päätöksiä.
Eikös siellä ole koko ajan ollut se tilanne, että koneita rakennetaan koko ajan lisää ja kun kehityksessä ja testauksessa löydetään uusia ongelmia, niin niitä sitten pitäisi jälkikäteen korjata myös jo tehtyihin.
Jostain ehkä löytyy tieto, mitä ne 150 teknistä muutosta ovat. Mutta ei kuulosta normi suunnitellulta prossujen vaihdolta.
Jos käyn vaikka macrumours -sivustolla vertaamassa ihan tavallisten läppäreiden kehitystä parina viime vuotena, niin muutama asia pistää silmään:
1. GPU:t näyttäisivät kehittyvän kovempaa vauhtia kuin CPU:t.
2. Yhteydet prossuilta ja emolta eteenpäin ovat nopeutuneet ja nopeutumassa.
3. Yhteyksien muuttuessa myös liitin- ja piuhastandardit muuttuvat.
4. SSD:t ja muut muistipalikat ovat nopeutuneet ja kehittyneet valtavasti. Ja luotettavuuskin paranee.
Noh... Kuvitellaan, että minä, tietokoneavuton maallikko suunnittelisin joitain lähtökohtia äärimmäistä tilannetietoisuutta ja siihen liittyvää laskentatarvetta tavoittelevaan sotakoneeseen. Hmmm....
Ottaisin varmaan tämmöisiä lähtökohtia:
1. Tehdään kaikesta modulaarista niin sitä on helpompi päivittää, korjata ja tarkistaa/huoltaa.
2. Kahdennetaan kaikki mikä on halpaa ja kevyttä.
3. Käytetään koeteltua teknologiaa, mutta suunnitellaan tulevan teknologian ehdoilla.
4. Käytetään standardoituja ratkaisuja aina kun voidaan.
Sitten katson missä oltiin kun 3-35 rullasi ensimmäisille koelennoille ja vertaan tämän päivän teknologiaan. Emot uusiksi. GPU:t uusiksi. Johtosarjat liitäntöineen uusiksi. Monet eri muistipalikat uusiksi.Kovalevyt uusiksi. Voi olla että jotkin sensorit ja niiltä tulevat piuhat menevät uusiksi. Ehkä muutama näyttö - piuhoineen - vaihtuu. (En tiedä kun Macrumours ei käsittele sensoriteknologiaa.)
Jos tilannetietoisuuteen ja sen viestmiseen liittyy useita kahdennettuja järjestelmiä, niin jos modulaarisen kokonaisuuden jokainen uusittava palikka lasketaan erikseen, niin tossahan on nopeasti kasassa sata eri palikkaa.
Mikä on korjaamista? Mikä on kehittämistä? Mikä on päivittämistä? Mikä on huoltamista? Paljonko on sata vaihdettavaa osaa? Vastaako se termiä "salkullinen läppäreitä" vai termiä "iso ja kallis uudelleenkasaaminen joka johtuu massiivisesta määrästä ongelmia"?
Minulla on oma - tietämyksen ja ymmärryksen puutteeseen perustuva - käsitykseni. Ehkä joku teknologiaa ja monimutkaisia laitteita yleisellä tasolla paremmin tunteva osaa avata asiaa paremmin kuin minä tuon juorusivuesimerkin avulla.
Rautalankaa.
Kun ei arvauksia tule, niin otetaan jotkut arvaukset.
RCS
F-35 0. Kyllä. Ollaan todella suurpiirteisiä. Nolla. Tässä ei mitään merkitystä.
Gripen E 0,1.
Yksi sidewinder + ripustin F-35 (0,05+0,05) 0,1m2
Gripen Sidewinder 0,05.
F-35 = 0+0,2 = 0,2
Gripen = 0,1+0,1 = 0,2
Saanko kohteliaasti pyytää vaikka tämmöisen esimerkkilaskelman:
F-35 + 2 lähitaisteluohjusta + 4 pidemmän kantaman ohjusta
vs
Gripen + sama kuorma.
Molemmat kantavat kuormansa järkevimmällä mahdollisella tavalla.
Molemmat ottavat lähtiessään mukaan vähintään sen verran polttoainetta että varautuvat kohtaamaan vastustajan hyvin kiireellisesti 300 km päässä, käymään torjuntaluonteisen ilmataistelun ja palaamaan takaisin lähtökentälle tietämättä varmasti että jääkö vastapuolelta ilmaan vihaisia peräänlähtijöitä. Kantavat tarvitsemansa polttoaineen järkevimmällä mahdollisella tavalla.
Osaako kukaan laskea tai arvioida tuollaista tilannetta ajatellen
a) tutkapoikkipinta-alat
b) niiden vaikutukset tehtävän onnistumisen todennäköisyyteen?
Otin tuollaisen esimerkkitehtävän koska sekä etäisyys että tehtävän luonne tuntui mm. tunnistustehtävistä tulleiden tietojen valossa jossain määrin realistiselta.
Koska viimeinen f-35:nen on tarkoitus toimittaa ja meinaatko että sen jälkeen israelilla ei ole muita koneita /"hävittäjiä" ?Kuulemani mukaan katselivat aika lailla F-15-koneen mahdollisuuksia erilaisiin jatkopäivityksiin, siltä varalta, että F-35I kusisi kintuille. Mutta ilmeisesti ovat tyytyväisiä, koska kokonaishankinta on nyt 50 kpl.
Ihan hyvä yhteenveto F-35I-projektista:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II_Israeli_procurement
Tässä oli toinen jo tehty korjaus.
https://www.flightglobal.com/news/a...-f-35a-modifications-required-for-ioc-427568/
Koska viimeinen f-35:nen on tarkoitus toimittaa ja meinaatko että sen jälkeen israelilla ei ole muita koneita /"hävittäjiä" ?
Eli juurikin näin. israel ei tietääkseni meinaa jäädä yhden konetyypin varaan vaan ostaa uusia harkiten ja katsoo mihinkä koneesta on ja tekee sen perusteella päätöksiä.Eivät ole luopumassa F-15/F-16-kalustosta. Niillä (etenkin F-15I- ja F-16I-malleilla) soditaan vielä pitkään. F-16A/B on poistomyynnissä.
Eli juurikin näin. israel ei tietääkseni meinaa jäädä yhden konetyypin varaan vaan ostaa uusia harkiten ja katsoo mihinkä koneesta on ja tekee sen perusteella päätöksiä.
Tilasivat F-35:ttä jo sen toisen satsin. Oli joitakin viikkoja sitten juttua täälläkin.Eli juurikin näin. israel ei tietääkseni meinaa jäädä yhden konetyypin varaan vaan ostaa uusia harkiten ja katsoo mihinkä koneesta on ja tekee sen perusteella päätöksiä.
Kyllä minä sen tiedän ja luin että tilasi toisen satsin. Mutta ei millään liityy asiaan meinaako israel pärjätä yhdellä konetyypillä.Tilasivat F-35:ttä jo sen toisen satsin. Oli joitakin viikkoja sitten juttua täälläkin.
Kyllä. Ja joskus toivoisi tätä samaa tahtoa suomeenkin.Israel panostaa puolustukseen (kun on pakko) niin paljon enemmän kuin Suomi, että heillä on siihen varaa. Ja kukaan ei oikein kyseenalaista Israelissa, etteikö IDF menisi edelle kaikesta muusta, koska kyseessä on olemassaolo kansakuntana. Joten pakko olla myös ns. "pahan päivän varalle"-suunnitelmia.
Liittyy tuohon ostaa harkiten kohtaan. On vissiin jo harkittu ja hyväksi havaittu kun uskalsivat tilata toisenkin satsin.Kyllä minä sen tiedän ja luin että tilasi toisen satsin. Mutta ei millään liityy asiaan meinaako israel pärjätä yhdellä konetyypillä.
Sillä rahalla mitä siihen koneeseen on paasattu niin pakkohan sen on olla hyvä jossain käytössä. Mutta onko se suomelle hyvä ainoaksi koneeksi niin epäilen.Liittyy tuohon ostaa harkiten kohtaan. On vissiin jo harkittu ja hyväksi havaittu kun uskalsivat tilata toisenkin satsin.