Pihatonttu
Respected Leader
En mä tässä mikään auktoriteetti ole, tai keskustelunkaitsija. Sivusta seuraajaa vain helpottaa jos pystytään sopimaan LO/ VLO-rajat, jos tosiaan halutaan yksinkertaisia vastauksia kysymykseen "onko tämä häivekone?".
Itselleni kysymys itsessään ei ole kiinnostava, parempi kysymys olisi " miltä etäisyydeltä kappale x havaitaan eri asennoissa sensorilla y".
Vähän sama asenne.
Lisäisin vielä itseäni kiinnostaviksi "miltä etäisyydeltä havaitusta kohtaasta voi tehdä laatuun, lukumäärään ja varusteluun liittyviä päätelmiä", "miltä etäisyyksiltä järjestelmät x, y ja z kykenevät lukittumaan siihen" ja "kuinka paljon ulkoisen kuorman vaikutukseen voidaan aivan lähivuosina vaikuttaa".
Syitä:
- Lentävät valemaalit ovat nykyisin kai aika laadukkaita. Voisi kuvitella että itän.... sori... mahdollisen vastustajan olisi aika paljon hankalampi pärjätä esim. sellaiselle torjuvalle ryhmälle, jossa kärjessä tulisi kaksi pelkästään sisäisellä kuormalla olevaa konetta ja perässä kaksi täydellä sisäisellä, kahdella BVR-ohjuksella ja yhdellä HARM:lla varustettua. Idiksenä tietenkin, että taustajoukot laukaisevat HARMit matkaan juuri oikealla hetkellä, laukaisevat BVR-ohjukset ja muuttuvat siten häiveisiksi. Tossa havaitsemis- ja lukittumisetäisyyksillä on iso rooli.
- Jossain kohtaa on sellainen vyöhyke, jossa (osin) häiveistetyllä ulkoisella kuormalla varustettu kone on etäisyyden ansiosta havaitsemiselta/lukitukselta suojassa. Jos ulkoisen kuorman kantama on isompi kuin tuon suoja-alueen etäisyys kohteesta, niin speksien mukaan häiveetön kone kykenee toimimaan häiveen suojassa.
Olen aika ihastunut F-35:n joihinkin mahdollisuuksiin ja kutkuttaa se ajatus, että operointikykä voitaisiin kasvattaa edullisesti perinteisempäänkin suuntaan menettämättä niitä uusia mahdollisuuksia. Eli "mitkä ikkunat ovat/eivät ole milloinkin päällekkäin ja miten paljon siihen voidaan vaikuttaa" kiinnostaa kovasti.