F-35 Lightning II

Voitko vahvan mutun lisäksi myös perustella miksi ei. Käsittääkkseni svedupettereillä on valitettavasti ollut pieni etumatka tässä linkki jutussa

Minä taas muotoilisin asian näin, että vaikka sveduilla olisikin etumatka, niin F-35 pärjää vähemmälläkin. Svedujen linkki saattaa olla parempi, mutta Grippen on silti F-35:sta vastaan altavastaaja, eikä tuo linkki muuta tilannetta millään erityisellä tavalla.
 
Saab itse kertoo pysyvänsä kehityksen aallon harjalla sijoittamalla siihen 25% liikevoitoistaan

Saab spends 25% of its revenue on R&D

Pidättäydyn säännöllisesti korjaamasta jokaista pikkuasiaa. Ja tämä on tietyssä mielessä pikkuasia, ja sivulause. Mutta ehkä on hyvä, että asia kuitenkin korjataan, ettei jää väärää käsitystä.

Revenue = liikevaihto = ns. "ylin rivi" = suuri luku.

Liikevoitto = ns. "viivan alle jäävää" = pieni luku.

Tarkoittaa siis sitä, että Saab käyttää siis tosiaan valtavasti resursseja tuotekehitykseen. Yksi neljäsosa liikevaihdosta ja 4 kertaa liikevoittonsa verran.

---

Liittyen käytyyn kännykeskusteluun. Apple oli Nokiaan verrattuna pieni, ja iPhone-tiimi oli Nokian puhelinkehitykseen verrattuna kääpiö.

Aika paljon merkitsevät muut asiat. Visio, vaatimukset ja ominaisuudet, organisaatiorakenne, kulttuuri, "baggage". Tässä suhteessa ketjun aiheena oleva projekti on ollut yksi maailmanhistorian varoittavimpia esimerkkejä.
 
Pidättäydyn säännöllisesti korjaamasta jokaista pikkuasiaa. Ja tämä on tietyssä mielessä pikkuasia, ja sivulause. Mutta ehkä on hyvä, että asia kuitenkin korjataan, ettei jää väärää käsitystä.

Revenue = liikevaihto = ns. "ylin rivi" = suuri luku.

Liikevoitto = ns. "viivan alle jäävää" = pieni luku.

Tarkoittaa siis sitä, että Saab käyttää siis tosiaan valtavasti resursseja tuotekehitykseen. Yksi neljäsosa liikevaihdosta ja 4 kertaa liikevoittonsa verran.
Totta, hyvä että korjasit, mutta eihän niillä resursseilla ole mitään merkitystä, kuten tunnettua...
Revenue voi kyllä tarkoittaa myös tuloa tai tuottoa.
http://www.sanakirja.org/search.php?id=74417&l2=17
Aika paljon merkitsevät muut asiat. Visio, vaatimukset ja ominaisuudet, organisaatiorakenne, kulttuuri, "baggage". Tässä suhteessa ketjun aiheena oleva projekti on ollut yksi maailmanhistorian varoittavimpia esimerkkejä.
Hmmm jotenkin minusta tuntuu että Skunk Worksillä tuskin on paljon hävettävää Saabiin verrattuna. JSF:n kipuilut kyllä johtuvat/johtuivat nähdäkseni suuremmaksi osaksi tilaajasta.
Olisi mukava nähdä Saabin yrittävän jotain ihan oikeasti uutta. Nyt tehdään kolmatta kertaa samaa paskaa eri paketissa, kun toinen tekee nollista uutta konetta jonka on tarkoitus olla de facto lännen standardi seuraavat 50-vuotta.
 
Ohitetaan asiattomuudet ja keskitytään asiaan.

Hmmm jotenkin minusta tuntuu että Skunk Worksillä tuskin on paljon hävettävää Saabiin verrattuna.

Ei varmasti mitään. Kulttuuri on hyvin saman tyylinen. Myös uutta B-21 Raider-pommittajaa viedään eteenpäin samalla tyylillä ja siitä on tähän asti annettu varovaisia arvioita, että saattaa tulla jenkki-ilmavoimien yksi parhaita hankintaprosesseja.

F-35 oli alusta lähtien hyvin haasteellinen hanke. Ei se pelkästään lämärin syytä ole ollut.
 
Ohitetaan asiattomuudet ja keskitytään asiaan.



Ei varmasti mitään. Kulttuuri on hyvin saman tyylinen. Myös uutta B-21 Raider-pommittajaa viedään eteenpäin samalla tyylillä ja siitä on tähän asti annettu varovaisia arvioita, että saattaa tulla jenkki-ilmavoimien yksi parhaita hankintaprosesseja.

F-35 oli alusta lähtien hyvin haasteellinen hanke. Ei se pelkästään lämärin syytä ole ollut.

Aina kun koetetaan ns. sukupolven harppausta, niin palaa rahaa ja tupakkia. Syykin on selvä...kun tehdään jotain melkolailla uutta, niin tulee ongelmia. Suuri ongelma on myös eri aselajien erilaiset vaatimukset (F-35 A/B/C)..ei ihme, että rahaa palaa.
 
Aina kun koetetaan ns. sukupolven harppausta, niin palaa rahaa ja tupakkia. Syykin on selvä...kun tehdään jotain melkolailla uutta, niin tulee ongelmia. Suuri ongelma on myös eri aselajien erilaiset vaatimukset (F-35 A/B/C)..ei ihme, että rahaa palaa.

Jep. Kolme erilaista asiakasta ja niiden eroavat vaatimukset. Lisäksi vielä ulkomaiset partnerit, joiden tarpeita on pitänyt oikeasti myös kuunnella. Hajautettu kehitys. Valtavasti byrokratiaa...

Ja lisäksi on otettu mielestäni myös teknisesti ja teknologisesti korkean riskin ja alhaisen hyödyn tavoitteita. Yhtenä esimerkkinä HUD poistettiin kokonaan ja korvattiin pelkällä kypäränäytöllä. Tämä tarkoittaa, että F-35 ei toimi, jos kypärä ei toimi. No, kypärä ei ole toiminut. Siitä on nyt jo kolmas versio meneillään ja vieläkin on ongelmia esim. informaation luettavuudessa jne.
 
Aina kun koetetaan ns. sukupolven harppausta, niin palaa rahaa ja tupakkia. Syykin on selvä...kun tehdään jotain melkolailla uutta, niin tulee ongelmia. Suuri ongelma on myös eri aselajien erilaiset vaatimukset (F-35 A/B/C)..ei ihme, että rahaa palaa.
Juuri näin. Jos F-35 olisi uudelleenlämmitetty F-16, voisivat asiat näyttää erilaisilta. Mutta, jos ei tyydytä pikku parannukseen, vaan haetaan suurempaa harppausta suorituskyvyssä, on todennäköistä että kaikki ei mene kuten on suunniteltu.
 
Juuri näin. Jos F-35 olisi uudelleenlämmitetty F-16, voisivat asiat näyttää erilaisilta. Mutta, jos ei tyydytä pikku parannukseen, vaan haetaan suurempaa harppausta suorituskyvyssä, on todennäköistä että kaikki ei mene kuten on suunniteltu.

Kannattaa kuitenkin huomata, että ei olla harppaamassa ylös F-16:sta... F-35 on downgreidattu F-22.

F-22 oli ratkottu jo valtaosa haasteista. Häive, integroitu avioniikka, datalinkit, sensorifuusio, uusi moottori jne.

F-35:ttä varten sitten vain kehitettiin jostain syystä paljon uusia, vaikeita juttuja. Kuten jätettiin tuo mainitsemani HUD kokonaan pois. F-22 se oli mukana.
 
Yksi syy kehitystyön suunnattomaan kalleuteen voi olla se että alunperin F-22:een kehitetyt huippu-ominaisuudet halutaan saada F-35:ssa sellaiseen muotoon että ne ovat edullisia valmistaa jotta yksikköhinta ei kohoa liian korkeaksi, eli rahaa ei ole käytetty uusien ominaisuuksien kehittelyyn vaan niiden kustannustehokkaaseen hyödyntämiseen.

Pioneerityö maksaa yleensä aina ja se rasittaa LM:ää, muut valmistajat pääsevät helpommalla koska F-35 projektista on valtava määrä julkistakin tietoa jota voivat käyttää apuna. Varmaan myös Saab on kopioinut asoita F-35 projektista, ompa jopa mahdollista että ovat osanneet tehdä jotkut asiat paremmin.
 
Revenue voi kyllä tarkoittaa myös tuloa tai tuottoa.
http://www.sanakirja.org/search.php?id=74417&l2=17

Mutta tämä kuvaa muuten hyvin asioita yleisemminkin. On tullut vastaan monta kertaa.

Haetaan todisteeksi internetistä jotain, mitä ei edes ymmärretä, mitä se tarkoittaa pyrkimyksenä perustella aikaisempi väärinymmärrys.

Ajattelin aikaisemmin, että kyseessä oli vain lipsahdus ja käsitteiden sekaantuminen. Mutta tuo lisäys kertoo, ettei todellakaan ymmärretä asiaa.

Kannattaa pohtia, voisiko asennetta parantaa.

Vahvistaa joka tapauksessa meikäläisen käsitystä siitä, ettei kannata puuttua pikkuvirheisiin.
 
Yksi syy kehitystyön suunnattomaan kalleuteen voi olla se että alunperin F-22:een kehitetyt huippu-ominaisuudet halutaan saada F-35:ssa sellaiseen muotoon että ne ovat edullisia valmistaa jotta yksikköhinta ei kohoa liian korkeaksi, eli rahaa ei ole käytetty uusien ominaisuuksien kehittelyyn vaan niiden kustannustehokkaaseen hyödyntämiseen.

Pitää ainakin joiltain osin paikkaansa. Ei tietoa, paljonko noihin on mennyt rahaa, mutta ennen kaikkea F-35 häive on kehitetty kustannustehokkaammaksi kuin F-22.
 
En halua todistaa että olisi koska en niin ole väittänytkääno_O mutta koska sinä olet väittänyt että f-35:sessa on vähintään yhtä hyvä niin todistatko väitteesi:)

F-16.net sivustolla on kirjoitettu näin:

hornetfinn kirjoitti:
TIDLS is very similar to Link 16 in many ways, although it's more specialized because it was designed just for Swedish Air Force needs. Technologically it's very similar to Link 16 system with omnidirectional antennas and transmitting using TDMA network system using UHF/L-band. Just look at here:
http://flygteknik.mcistockholm.se/filer ... lstrom.pdf

It's in Swedish, but can be easily translated.

MADL is totally different as it uses directional antennas and much higher frequency than TIDLS or Link 16. It thus has superior stealth (narrow beams), throughput (higher frequency) and lower latency (direct point-to-point). Of course the downside is that it's much more difficult to implement on fighter aircraft.
 
Mutta tämä kuvaa muuten hyvin asioita yleisemminkin. On tullut vastaan monta kertaa.

Haetaan todisteeksi internetistä jotain, mitä ei edes ymmärretä, mitä se tarkoittaa pyrkimyksenä perustella aikaisempi väärinymmärrys.

Ajattelin aikaisemmin, että kyseessä oli vain lipsahdus ja käsitteiden sekaantuminen. Mutta tuo lisäys kertoo, ettei todellakaan ymmärretä asiaa.

Kannattaa pohtia, voisiko asennetta parantaa.

Vahvistaa joka tapauksessa meikäläisen käsitystä siitä, ettei kannata puuttua pikkuvirheisiin.
Älä urpo jeesustele nyt taas. Tuossa asiayhteydessä se tarkoitti liikevaihtoa, aivan kuten korjasit. Viestistäsi voi kuitenkin jäädä vaikutelma että revenue on aina yhtä kuin liikevaihto, vaikka näin ei välttämättä ole. Siksi tuo linkki.
 
Eihän se pelkästään siitä ole kiinni, mutta jos sitä ei ole laittaa niin joutuu paikoin tyytymään huonompaan.
Esim. Venäjän halu saada aikaan riippumaton kotimainen tietokoneprosessori. Heillä ei ole heittää miljarditolkulla infraan, jolle ei ole liiketoiminnallisia perusteita. Tai puuttuu muita teknisiä/kokemus/osaamisedellytyksiä.
Prosessorien tapauksessa tämä tarkoittaa esim. että Elbrus 8S on tehty 28 nanometrin prosessilla kun kaupallinen länsimainen standardi, esim. Intelin Kaby Lake on 14 nm. Pienempi on parempi tehonkulutuksen ja hukkalämmön suhteen. https://thenextweb.com/insider/2017...mputers-based-indigenous-elbrus-8s-processor/

Tuota Elbrusin prosessoriakaan tuskin tehdään Venäjällä koska heillä ei ole tarvittavaa valmistusteknologiaa 28 nanometrin prosessiin, luin että nuo valmistetaan Taiwanilla (TSMC). Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin Venäjällä on käytössä parhaimmillaan 90 nm prosessi.

http://www.eenewsanalog.com/news/cortus-processor-ip-manufactured-russian-foundry
 
Eihän se pelkästään siitä ole kiinni, mutta jos sitä ei ole laittaa niin joutuu paikoin tyytymään huonompaan.
Esim. Venäjän halu saada aikaan riippumaton kotimainen tietokoneprosessori. Heillä ei ole heittää miljarditolkulla infraan, jolle ei ole liiketoiminnallisia perusteita. Tai puuttuu muita teknisiä/kokemus/osaamisedellytyksiä.
Prosessorien tapauksessa tämä tarkoittaa esim. että Elbrus 8S on tehty 28 nanometrin prosessilla kun kaupallinen länsimainen standardi, esim. Intelin Kaby Lake on 14 nm. Pienempi on parempi tehonkulutuksen ja hukkalämmön suhteen. https://thenextweb.com/insider/2017...mputers-based-indigenous-elbrus-8s-processor/

Tuota Elbrusin prosessoriakaan tuskin tehdään Venäjällä koska heillä ei ole tarvittavaa valmistusteknologiaa 28 nanometrin prosessiin, luin että nuo valmistetaan Taiwanilla (TSMC). Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin Venäjällä on käytössä parhaimmillaan 90 nm prosessi.

http://www.eenewsanalog.com/news/cortus-processor-ip-manufactured-russian-foundry
 
Jätetään jälleen asiattomuudet huomioimatta ja keskitytään vain asiaan.

Viestistäsi voi kuitenkin jäädä vaikutelma että revenue on aina yhtä kuin = liikevaihto, vaikka näin ei ole. Siksi tuo linkki.

Laitatko jotain muita lähteitä tuolle. Se englanti-suomi-sanakirja ei valitettavasti ollut sellainen.

Jos katsotaan, mitä wikipedia kertoo asiasta niin asia on harvinaisen selvä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Revenue

In accounting, revenue is the income that a business has from its normal business activities, usually from the sale of goods and services to customers. Revenue is also referred to as sales or turnover. Some companies receive revenue from interest, royalties, or other fees

Laitetaan vielä rinnalle liikevoitto, eli EBIT

https://en.wikipedia.org/wiki/Earnings_before_interest_and_taxes
 
F-16.net sivustolla on kirjoitettu näin:

TIDLS ja Link-16 ovat kyllä ihan eri asioita. Toinen on parvilinkki, toinen on tarkoitettu koko ilmatilannekuvan jakamiseen suurten osastojen ja taistelunjohdon kesken.
 
Eiköhän siinä viitattu tekniseen toteutukseen.

Tekninen toteutus on luonnollisesti myös ihan erilainen. Johan jo käyttötarkoitus ja suunnittelun lähtökohdat kertovat sen.

Link-16 perustuu siihen, että osallistuville asseteille jaetaan aikasloteja, jotka sitten kiertävät. Tämä tarkoittaa melkoista viivettä. Ilmeisesti perus Link-16 päivittyy osallistujakohtaisesti joka 12. sekunti.

Muoks. Lisäksi Link-16 perustuu etukäteen määrättyyn joukkoon tekstimuotoisia koodisanomia.
 
F-16.net sivustolla on kirjoitettu näin:
En vieläkään ota kantaa missä on paras linkki Mutta eikös link16 ole ns ympäri säteileveä ja tidls on suunnattu ? Joten jo siinä tulee erittäin suuri ero
En kauheasti käyttäisi f-16 nettiä lähteenä on siellä hyvää juttua mutta on se niin raskaasti ns rinkirunkkausta ja amerikka paras skeidaa.
 
Back
Top