F-35 Lightning II

Okei. Olisit vain laittanut alunperin jo lähteen. Se on ylipäänsä hyvä tapa, selventää ja auttaa ymmärtämään asioita.

Siellä se oli sivumaininta osana pidempää juttua ja siinä edellä oli sana 'ilmeisesti'.

Katsoin myöskin läpi C-gripenin teknisiä räjäytys/kaaviokuvia ja siellä on mielestäni vain kaksi.
Eli Tidls on ympärisäteilevä kuten Link-16?
No hyvä että tämä selvisi.
 
Eli Tidls on ympärisäteilevä kuten Link-16?
No hyvä että tämä selvisi.

Kyllä. Se on ollut joka tapauksessa selvää, että se ei ole samalla tavalla suunnattu kuin MADL.

Tarkalleen ottaen säteilykuvio saattaa olla kuitenkin jotain muuta kuin täysin pyöreä, mikä foorumilaisilla varmaan tulee ensimmäiseksi mieleen 'ympärisäteilevästä'.

On mahdollista, että säteilykuvio on suunniteltu siten, että se hyödyttää nimenomaan omaa parvea ilman että ampuu suurta osaa energiasta suoraan eteenpäin. Tuossa on esimerkkejä 2D-projisiona siitä, mitä se saattaa tarkoittaa.


polarpattern_omni_header_1294x808px.jpg
 
No, on myös koodijakokanavointia, ja valtuudenvaraus- ja kilpavarausmenetelmiä. TDMA ja TIDLS:n yhteydessä mainittu 1s latenssi viittaa siihen että kyseessä on samalla tavalla staattiseen aikajakoon perustuva järjestelmä kuin Link 16, eli teknologisesti samankaltainen. Jo tuo viittaa siihen että kyseessä on ympärisäteilevä datalinkki.

On toki. Pointti oli kuitenkin, että jotenkin tuota kommunikaatiota on pakko sovitella. Se on sinänsä hyvä mainita, että muistaakseni myös esim. Link-16 on bonuksena tuotu jotain ohituskaistoja.

Oletko selvitellyt, miten MADL toimii? Ainoa mitä siitä oikeastaan puhutaan on suuntaavuus. Olisi kiinnostavaa tietää enemmän.
 
Kyllä. Se on ollut joka tapauksessa selvää, että se ei ole samalla tavalla suunnattu kuin MADL.

Tarkalleen ottaen säteilykuvio saattaa olla kuitenkin jotain muuta kuin täysin pyöreä, mikä foorumilaisilla varmaan tulee ensimmäiseksi mieleen 'ympärisäteilevästä'.

On mahdollista, että säteilykuvio on suunniteltu siten, että se hyödyttää nimenomaan omaa parvea ilman että ampuu suurta osaa energiasta suoraan eteenpäin. Tuossa on esimerkkejä 2D-projisiona siitä, mitä se saattaa tarkoittaa.


polarpattern_omni_header_1294x808px.jpg
Juu, tuollainen pallohan siitä asiaa tuntemattomalle ensimmäisenä mieleen tulee.
Eikö tuon ruotsalaisten linkin kantamaksi mainittu peräti 500km. Olisi mielenkiintoista tietää miten se on toteutettu vain kahta antennia käyttämällä, ilman että koko ympäristö on tietoinen lähetyksestä?
 
Oletko selvitellyt, miten MADL toimii? Ainoa mitä siitä oikeastaan puhutaan on suuntaavuus. Olisi kiinnostavaa tietää enemmän.

Ei siitä hirveästi tietoa löyty, aallonpituus on samaa luokkaa kuin satelliittilinkeissä, josta voi jotain päätellä, kuten että suuntaavuus ja bittivirta ovat suuria. Merkittävin ero vaikka Link 16 ja IFDL:n nähden on verkon topologia. MADL käyttää lineaarista daisy chaining-kytkentätapaa, jossa koneet on kytketty perättäin (A -> B -> C -> D) ja kaikki viestit välitetään eteenpäin seuraavalle.

Tämä tarkoittaa että nopeudet ovat suuria ja latenssit ovat pieniä ja ennustettavia, mikä on välttämätöntä jos suuria määriä dataa aiotaan synkronoida reaaliaikaisesti. Haittapuolena on joustamattomuus, uusien noodien lisääminen verkkoon ei tapahdu lennosta, toisaalta välitettävä liikenne ja latenssi kasvaa ketjun jäsenten määrän mukana. Lisäksi se, että jos yksi linkki katkeaa, koko tiedonsiirto voi keskeytyä.

MADL ei ilmeisesti pysty nykyisellään dynaamiseen reititykseen, eli muuttamaan ketjun järjestystä häiriöiden sattuoessa tai lisäämään koneita ketjuun, mutta asiaa ollaan kehittämässä.
The current data link (such as MADL) is not scalable or reliable or flexible, and it cannot perform network self-healing. This inadequacy is detrimental for fighting battles in a highly contested area that requires highly dynamic maneuvers, and would significantly reduce next-generation airborne network connectivity and effectiveness.
https://www.sbir.gov/sbirsearch/detail/1254659

Varauksen sanana että en ole tietoliikenneinsinööri vaan parin yliopistokurssin tietopohjalla mutuilen tässä. Joku asiasta enemmän ymmärtävä voi täydentää tai korjata :)
 
Viimeksi muokattu:
Paljon taitaa olla paallekkaista Hornet seuraajan -ketjun kanssa, mutta eipa tuosta haittaakaan ole:
Link-16 on bonuksena tuotu jotain ohituskaistoja.
Onhan niita, kun itse mainitsemasi 12 s syklin sisalla on kolme.
Tidls on puolisuuntaava. MADL on suuntaava.
Tämä foorumi on sitten välillä tätä svedut on kurkoja runkkausta, tuo F-16.net vaan tuo mukavaa vastanäkökulmaa siihen.
+
Edes Saab ei väitä Gripenissä olevan suunnattavaa datalinkkiä, ja mitäpä hyötyä siitä olisikaan? Ei Gripen ole mikään häivekone
Kylla mina olen nahnyt esitelman missa saapisti (siis talon vakea, ja aika korkealta sielta) sellaista vaittaa; harmi kun en pannut talteen.
Haivettahan on montaa sorttia:
- fyysista (passiivinen)
- aktiivista (esim. Rafalen Spectre)
- suunnattavia radiolinkkeja ja tutkia (nama tietysti voisi katsoa yo. alakohdiksikin).

Yhtakaikki, "more is better" sanoi ekonomisti:) Mitahan Lurker tuossa samansuuntaisessa lausahduksessa kattaa "tiedusteltavuudella"?

Havaittavuuden ja tiedusteltavuuden pienentämisestä on silti etua ihan kaikille koneille.
 
Onhan niita, kun itse mainitsemasi 12 s syklin sisalla on kolme.

Juuri näin. Hyvä että täydensit. Mutta sitä pohdin, että miten se ohituskaista on toteutettu? Millä perusteella viestikanavan saa käyttöönsä? Todennäköisesti jokin internetsoturin mainitsemista tekniikoista. Ensimmäinen, joka ehtii?

Kerro ihmeessä lisää, jos tiedät tarkemmin.
 
Millä perusteella viestikanavan saa käyttöönsä?
Viestisiivuilla on varikoodi ja ne kasataan kukin erikseen (kaikkia ei tietysti tarvitse kayttaa; yksi viesti ja kaikki OK).

Vrt. goretex kangas: varjaat vedet kolmella varilla, molekyyleina ne menevat lapi ja sitten kun on tarpeeksi, saattaa yksi tippa muodostua
... mutta varittomana:(
 
En.

Mennaan nyt jo naista atomikelloista ja kanavista etteenpain:)

Tama on tietysti asiaton kommentti ("asiajarjestykseen!") kun puheenjohtajana ja asialistan laatijana avasit "kokouksen":)

EDIT: kirjoiti kommentin siina mielessa, etta -josko Hornetin seuraajat -langan ja taman lukijat ovat kaikki samaa porukkaa
- oletus oli tietysti (ainakin osittain ) vaara; anteeksipyyntoni muotoilusta
 

Harmi. Olisi ollut kiinnostava saada tästä lisätietoa.

Mennaan nyt jo naista atomikelloista ja kanavista etteenpain:)

Tama on tietysti asiaton kommentti ("asiajarjestykseen!") kun puheenjohtajana ja asialistan laatijana avasit "kokouksen":)

EDIT: kirjoiti kommentin siina mielessa, etta -josko Hornetin seuraajat -langan ja taman lukijat ovat kaikki samaa porukkaa
- oletus oli tietysti (ainakin osittain ) vaara; anteeksipyyntoni muotoilusta

Ei foorumilla ole puheenjohtajia. Mutta jos haluat viedä keskusteluja aktiivisesti ja rakentavasti eteenpäin, niin se on foorumin kannalta erinomainen asia. Esim. sitä keskustelua voi ihan hyvin jatkaa.
 
Mutta sitä pohdin, että miten se ohituskaista on toteutettu? Millä perusteella viestikanavan saa käyttöönsä? Todennäköisesti jokin internetsoturin mainitsemista tekniikoista. Ensimmäinen, joka ehtii?

Koska en sen enempää tiedä kuin ymmärräkään aiheesta mitään, niin ei ole uskottavuutta, jonka voisi mokailemalla vaarantaa. Siksi heitän muutamia mahdollisuuksia ilmaan:

1. Pyytämällä tai ilmoittamalla kaistatarpeesta? (Pyytäjänä todennäköisemmin kone kuin pilotti.)

2. Tiedolla hierarkiat. Hierarkiassa tärkeämpi/kiireisempi data on etuoikeutettua?

3. Ei mitenkään. "Ylimääräiset" kaistat ovat ketjun rikkoutumiselta suojaavia ohitus- tai tarkistuskanavia. Laitteisto käyttää niitä ketjun rikkinäisen lenkin ohittamiseen, häirinnältä suojaavaan oheisviestintään tms. reitittämiseen liittyvään tehtävään?

4. Joku jakaa. Muut saavat mitä heille jaetaan?

5. Kiertävä vuoro, joka siirtyy automaattisesti nopeasti seuraavalle, ellei dataa ole odottamassa?

6. Etukäteen tehtäväroolien tms. mukaan asetettu jako?

7. Viestinnän intensiteettiin tai laatuun liittyvät hierarkiat? (Puuttuva ensin koska voi olla vikaantunut? Eniten lähettävä ensin että saa paketit ajoissa perille? Rikkinäisen viestin lähettänyt ensin, jotta tiedon ehjyys saadaan varmistettua?)

8. Koneeseen voidaan liittää ylimääräisiä sensoreita. Niille ja vain niille varattu ylimääräinen kaista?

9. Vain äärimmäisille hätäviesteille. (Ok, menee hierarkioihin, tiedetään...)

Noi tulivat ekana mieleen.
 
Atlantic Tridentista tihkuu tietoa. Kreikkalaiset eivät ole kovin innoissaan Turkin tulevista F-35:sista. Ilmeisesti F-22 ja F-35 pyyhkivät muilla pöytää.

Wildwood" in Rafale, Eurofighter and F-15E from the F-35 in epic jockeys in the "Atlantic Trident"![/size]
October 8, 2017 WORLD , NEWS

The F-35A's overwhelming superiority was recorded in some of the most epic avant-garde fights in NATO history when the USAF fighter met for the Atlantic Trident (April 12-18), French Rafale fighters and British Eurofighter Typhoon , some results from which they began to leak.

The F-22 fighters of the USAF also participated in the exercise.

The score was overwhelmingly in favor of US fighters, of course the 5th generation, but the issue for the Greek side is not how the European fighters behaved against the F-22, but against the F-35, as in six months "tired" Mirage 2000 and F-16 third generation, PA will have to face the Turkish F-35A.

Rafale and Eurofighter were fired by AIM-120 long before they realized there was an enemy in the shooting position.

The AP-81, the F-35 radar tracking track at distances over 230 km of locking at distances of over 150 km and firing at the firing limit of AIM-120 with the Anglo-English fighters, literally did not know "from which came "!

They never reached distances of less than 30 km and when all the English-style fighters did it, they were destroyed!

All of this from an aircraft that was not designed as an airborne aircraft against aircraft designed as airborne aircraft (let's say Airflight was emphasized in Rafale), but it has now shown that the 4th of the 5th generation separates it real chaos, as it is not just the stealth features, it is also the electronic systems that give the overwhelming avant-garde.

It was impressed that neither Eurofighter's IRST system was useful, as the F-35's shots were out of range.

In the exercises F-15E fighters took part with the enemy forces and they had the same luck.

The question then is how do some people in Greece consider spending an enormous amount (1 billion initially and up to 3 billion dollars later) to upgrade old F-16s that, because they will acquire AESA radar, will be able to articulate "Dissuasive" reason against the hordes of the Turkish F-35!

When the senior Rafale and Eurofighter are presumed to "eat wildwood" from the USAF fighters, which even - and this has its significance - do not even have a complete flight envelope, as it is believed that the fighter is still evolving!

https://patratora.gr/archives/213112
 
Atlantic Tridentista tihkuu tietoa. Kreikkalaiset eivät ole kovin innoissaan Turkin tulevista F-35:sista. Ilmeisesti F-22 ja F-35 pyyhkivät muilla pöytää.

Wildwood" in Rafale, Eurofighter and F-15E from the F-35 in epic jockeys in the "Atlantic Trident"![/size]
October 8, 2017 WORLD , NEWS

The F-35A's overwhelming superiority was recorded in some of the most epic avant-garde fights in NATO history when the USAF fighter met for the Atlantic Trident (April 12-18), French Rafale fighters and British Eurofighter Typhoon , some results from which they began to leak.

The F-22 fighters of the USAF also participated in the exercise.

The score was overwhelmingly in favor of US fighters, of course the 5th generation, but the issue for the Greek side is not how the European fighters behaved against the F-22, but against the F-35, as in six months "tired" Mirage 2000 and F-16 third generation, PA will have to face the Turkish F-35A.

Rafale and Eurofighter were fired by AIM-120 long before they realized there was an enemy in the shooting position.

The AP-81, the F-35 radar tracking track at distances over 230 km of locking at distances of over 150 km and firing at the firing limit of AIM-120 with the Anglo-English fighters, literally did not know "from which came "!

They never reached distances of less than 30 km and when all the English-style fighters did it, they were destroyed!

All of this from an aircraft that was not designed as an airborne aircraft against aircraft designed as airborne aircraft (let's say Airflight was emphasized in Rafale), but it has now shown that the 4th of the 5th generation separates it real chaos, as it is not just the stealth features, it is also the electronic systems that give the overwhelming avant-garde.

It was impressed that neither Eurofighter's IRST system was useful, as the F-35's shots were out of range.

In the exercises F-15E fighters took part with the enemy forces and they had the same luck.

The question then is how do some people in Greece consider spending an enormous amount (1 billion initially and up to 3 billion dollars later) to upgrade old F-16s that, because they will acquire AESA radar, will be able to articulate "Dissuasive" reason against the hordes of the Turkish F-35!

When the senior Rafale and Eurofighter are presumed to "eat wildwood" from the USAF fighters, which even - and this has its significance - do not even have a complete flight envelope, as it is believed that the fighter is still evolving!

https://patratora.gr/archives/213112
Hyvä tarina mutta jotenkin tuntuu että paska puhetta kun katsoo että tuossa harjoituksessa oli rafaelit ja typhoonit samallapuolella kuin raptorit ja f-35.
Jos siis puhutaan samasta harjoituksesta

http://www.sldinfo.com/reshaping-fighter-operations-in-the-air-combat-space-atlantic-trident-2017/

Atlantic Trident ’17 brought together in type and capability the most advanced 21st century allied combat fighter force being flown today.

The exercise held April 12 – 28 at Joint Base Langley-Eustice (JBLE) included a “Blue Air” force of USAF F-22 Raptors of the 1st Fighter Wing (FW) JBLE and F-35Lightning IIs from Eglin AFB, Typhoons of the Royal Air Force (RAF) and Rafales of the French Air Force/Armée de l’Air (FAF).

The adversaries or “Red Air” included USAF F-15E Strike Eagles of the 391st FS “Bold Tigers” Mountain Home AFB, ID and T-38A Talons of the 71st Fighter Training Squadron (FTS) “Ironmen” based at JBLE.
 
Hyvä tarina mutta jotenkin tuntuu että paska puhetta kun katsoo että tuossa harjoituksessa oli rafaelit ja typhoonit samallapuolella kuin raptorit ja f-35.
Jos siis puhutaan samasta harjoituksesta

http://www.sldinfo.com/reshaping-fighter-operations-in-the-air-combat-space-atlantic-trident-2017/

Atlantic Trident ’17 brought together in type and capability the most advanced 21st century allied combat fighter force being flown today.

The exercise held April 12 – 28 at Joint Base Langley-Eustice (JBLE) included a “Blue Air” force of USAF F-22 Raptors of the 1st Fighter Wing (FW) JBLE and F-35Lightning IIs from Eglin AFB, Typhoons of the Royal Air Force (RAF) and Rafales of the French Air Force/Armée de l’Air (FAF).

The adversaries or “Red Air” included USAF F-15E Strike Eagles of the 391st FS “Bold Tigers” Mountain Home AFB, ID and T-38A Talons of the 71st Fighter Training Squadron (FTS) “Ironmen” based at JBLE.
Ehkä on paskapuhetta, ehkä ei. Ei se poissuljettua ole että olisivat toisiaan vastaan jossain vaiheessa voineet lentää vaikka second line defencen tiedot olisivat oikeassa.
 
Ehkä on paskapuhetta, ehkä ei. Ei se poissuljettua ole että olisivat toisiaan vastaan jossain vaiheessa voineet lentää vaikka second line defencen tiedot olisivat oikeassa.
Kaikkihan on mahdollista, mutta kun katsoo mikä oli harjoituksen tarkoitus niin vähän typerältä tuntuisi että olisivat lentäneet toisiaan vaataan ja ei tuo second line ole ainut lähde joka sanoo että olivat samalla puolella.

Ps tuon artikkelin kirjoittaja pääsi itsekkin vastapuolen talonin kyytiin tridentissä.
 
Atlantic Tridentista tihkuu tietoa. Kreikkalaiset eivät ole kovin innoissaan Turkin tulevista F-35:sista. Ilmeisesti F-22 ja F-35 pyyhkivät muilla pöytää.

Wildwood" in Rafale, Eurofighter and F-15E from the F-35 in epic jockeys in the "Atlantic Trident"![/size]
October 8, 2017 WORLD , NEWS

The F-35A's overwhelming superiority was recorded in some of the most epic avant-garde fights in NATO history when the USAF fighter met for the Atlantic Trident (April 12-18), French Rafale fighters and British Eurofighter Typhoon , some results from which they began to leak.

The F-22 fighters of the USAF also participated in the exercise.

The score was overwhelmingly in favor of US fighters, of course the 5th generation, but the issue for the Greek side is not how the European fighters behaved against the F-22, but against the F-35, as in six months "tired" Mirage 2000 and F-16 third generation, PA will have to face the Turkish F-35A.

Rafale and Eurofighter were fired by AIM-120 long before they realized there was an enemy in the shooting position.

The AP-81, the F-35 radar tracking track at distances over 230 km of locking at distances of over 150 km and firing at the firing limit of AIM-120 with the Anglo-English fighters, literally did not know "from which came "!

They never reached distances of less than 30 km and when all the English-style fighters did it, they were destroyed!

All of this from an aircraft that was not designed as an airborne aircraft against aircraft designed as airborne aircraft (let's say Airflight was emphasized in Rafale), but it has now shown that the 4th of the 5th generation separates it real chaos, as it is not just the stealth features, it is also the electronic systems that give the overwhelming avant-garde.

It was impressed that neither Eurofighter's IRST system was useful, as the F-35's shots were out of range.

In the exercises F-15E fighters took part with the enemy forces and they had the same luck.

The question then is how do some people in Greece consider spending an enormous amount (1 billion initially and up to 3 billion dollars later) to upgrade old F-16s that, because they will acquire AESA radar, will be able to articulate "Dissuasive" reason against the hordes of the Turkish F-35!

When the senior Rafale and Eurofighter are presumed to "eat wildwood" from the USAF fighters, which even - and this has its significance - do not even have a complete flight envelope, as it is believed that the fighter is still evolving!

https://patratora.gr/archives/213112
Ei mitään uutta. Onhan tämä ollut jo tiedossa asiaa seuraaville.
 
Onko nämä laskettu miten? Eli jos pelkkä moottori lentäisi, vai lastattu F-35 ympärillä?


An Incredible New Standard In Engine Performance

The revolutionary technologies inside the GE Adaptive Cycle Engine will work together to deliver next generation performance benefits.

tech-loiter.png

50% improvement in loiter timeto persist longer in areas of interest with reduced risk

tech-range.png

35% increase in rangeso pilots can fly longer in more combat scenarios

tech-fuel.png

25% reduction in fuel consumptionfor enhanced mission capability

tech-temp.png

60% heat absorptionto accommodate next-generation weapons technology
 
Back
Top